Féligazságok, egész hazugságok

Az állami televízió a kormány propagandájának az eszköze lett – ezt a Szúrópróbáink vizsgálatai évek óta igazolják. A december 30-i hírműsorok szerkesztői vezérfonala az volt, hogy minél nagyszerűbbnek láttassák a kormány tevékenységét az élet minden területén, és minél értéktelenebbnek, silányabbnak a politikai ellenfeleket. 

Az örök migráns

A migrációval kapcsolatos hírek az állami televízió konstans témáját jelentik. Minden hírműsorban akad olyan műsorelem, amelyben a bevándorlás kérdésével foglalkoznak. A december 30-i esti nagyhíradóban az illegális határátlépők és a határról visszafordítottak napi számának (11 fő) alakulásáról szóló hír közlését követően külön híradásban tudósítottak arról, hogyan is áll a migráció napjainkban.

Bakondi György, a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója előző nap a Ma este c. műsorban évértékelőt tartott, abból szerkesztettek be egy percet a híradóba, hogy itt is közzétegyék a tábornok summázatát a migrációról. Bakondi kijelentette, 2015 óta az Európai Unióban az illegális migrációt támogató törvények születtek. Kiemelte, hogy az Unió liberális vezetői a legújabb terv szerint 34 millió bevándorlót akarnak betelepíteni, akiknek lakhatást, állampolgárságot és választójogot is adnának azért, hogy aztán majd hosszú időn keresztül rájuk szavazzanak.

Bakondi tábornoknak a 34 millió bevándorló betelepítéséről szóló szavai azonban nem igazak, viszont szorosan illeszkednek a kormány migrációról szóló dezinformációs narratívájához. Az Európai Bizottság november végén fogadta el az integrációra és befogadásra vonatkozó, 7 évre szóló cselekvési tervet, amit az Orbán-kormány azonnal 34 millió bevándorló behozatalával azonosított. Az Európai Bizottság többször leszögezte, hogy a cselekvési tervben a már az Európai Unióban élő, ám az EU-n kívül született emberek integrációjáról van szó. Utoljára Bakondi nyilatkozata előtt 8 nappal tette helyre a cselekvési programmal kapcsolatos álhíreket az Európai Bizottság magyarországi képviselete „Tények és tévhitek: Tényleg 34 millió migránst akar „behozni” az Európai Unió?” c. írásában, amelyben részletesen kifejtik, hogy miről is szól az integrációs és befogadással kapcsolatos cselekvési terv. Az EB hazai képviselete leszögezi, a cselekvési terv nem egyenlő egy migrációs javaslattal, célja nem a migráció támogatása vagy előmozdítása, hanem a már az EU-ban élők integrációjának segítése.  Az állami híradónak lett volna muníciója a sokoldalú és hiteles tájékoztatáshoz, de nem szembesítette a belbiztonsági főtanácsadót a tényekkel, és nem is jelezte a híradóban, hogy Bakondi véleményével szemben más olvasata is van a cselekvési tervnek, sőt a terv kidolgozója, az EB szerint éppen nem új bevándorlók betelepítése, hanem a most is az Unióban élők befogadása érdekében született a program.

Az állami hírműsorokban eddig is számos alkalommal találtunk olyan híradásokat a migráció köréből, amelyeknek a valóságtartalma kétes, féligazságokkal, csúsztatásokkal teli, és olykor maga az állami média generálta a hírt, amit tényként kezeltek, hogy aztán arról a híradó ismét beszámolhasson. A december 30-i hírműsorban az állami televízió azonban ennél tovább ment, kifejezetten megtévesztette a nézőit azzal, hogy álhírt hangosított ki, dezinformálta nézőit, és még csak lehetőséget sem adott számukra a Közszolgálati kódexben proponált, a közérdekű kérdésekben önálló vélemény szabad kialakítására, hiszen az ahhoz elengedhetetlenül szükséges sokoldalú információk, megbízható tájékoztatás helyett egyetlen nagy hazugságot közölt.

Csak a fele igaz, de hogy melyik, azt nem tudtuk meg

„Manfred Weber csatlakozott a baloldali elit klubhoz, ahol a jobboldalnak csak széle, a baloldalnak csak közepe van” – ezt írta Orbán Viktor válaszában az Európai Néppárt EP frakcióvezetőjének, tájékoztatott az állami híradó. A műsorvezető összefoglalta a miniszterelnök levelét, de a cikkről, amire ez a válasz született, csak annyit tudhatott meg a néző, hogy Weber az európai nyilvánosságban tévútnak minősítette Magyarország politikáját, amely 10 éve irányítja az országot. Hogy mivel indokolta a német politikus a véleményét, mit tart a tévútnak, a híradóból tájékozódó állampolgár előtt ismeretlen maradt, igaz ugyan, hogy a hirado.hu oldalon részletesebben szemlézték a néppárti politikus véleménycikkét, amely a Welt am Sonntag december 27-i számában jelent meg, válaszként az Orbánnal készített december 20-i Welt interjúra.  A német és magyar politikus ütésváltásából az állami híradó nézője azt ismerhette meg, ami a szerkesztők szerint rá tartozott: Orbán Viktor felsorolta Webernek a 10 év alatt elért gazdasági, családtámogatási eredményeket, és hitet tett a keresztyén értékrend, a hagyományos családmodell, a nemzeti kultúra megőrzése mellett. Ismét egy kinyilatkoztatás, a véleményt a néző ismét készen kapta, szó sem lehetett arról, hogy maga fogalmazza meg saját, többféle nézőpont figyelembevételével kialakított álláspontját. A híradó ugyanis csak egyetlen megközelítésből, a miniszterelnök szemszögéből ismertette a vitát. A kiegyensúlyozott tájékoztatás, a közszolgálatiság követelményei az egyoldalú, egyszempontú hírfeldolgozásban nem teljesültek.

Apák és fiúk/ női változat

Hogy lesz politikai ügy egy szeméremsértés gyanúból? Hát úgy, ha a gyanúsított valaha politikus volt, lánya pedig ma aktív politikus. Bár egyikük politikai szerepvállalásának sincs köze ahhoz, hogy Donáth László evangelikus lelkész elkövette-e a szeméremsértést és könnyű testi sértést, amivel meggyanúsították, az állami híradó az ügyét rögtön összekapcsolta azzal, hogy korábban az MSZP színeiben politizált, lánya Donáth Anna pedig a Momentum alelnöke és EP képviselője. Az eljárás állásáról, miszerint hamarosan vádemelés történhet, az ügyészségi információkban mindig naprakész Pesti Srácok cikke alapján számolt be híradó. A TV2, a 888.hu korábbi felvételeit és cikkeit felhasználva másfél perces összeállításban idézték fel a Donáth elleni vádakat. Közben nem mulasztották el hangsúlyozni korábbi pártkötődését, háromszor hangzott el, hogy „volt szocialista politikus”, a lányát is három alkalommal említették a hírben, neve mellett a momentumos állandó jelzőt használva.

Már az előző szúrópróbában is tapasztaltuk, hogy az állami híradó az ellenzék hiteltelenítése érdekében felhasználja egy-egy politikus családjának, szüleinek, nagyszüleinek a nem kifejezetten pozitív megítélésű ügyeit, történetét. Így tett most is az állami propagandamédia Donáth Annával. Nem csupán megnevezték az ellenzéki politikust, mint Donáth László lányát, de be is vonták a történetbe azzal, hogy az eset kipattanása idején egy, a 2019-es választások előtti közös ellenzéki sajtótájékoztatón, ahol minden párt kiállt, az apja ügyéről kérdezték. A politikus akkor elhárította a kérdést azzal, hogy mindent attól kell kérdezni, akit érint a dolog. Most a híradóban ezt a másfél évvel ezelőtti felvétel részletet bejátszották, majd a narrátor hozzátette, a Momentum alelnökeként és EP képviselőjeként politizáló Donáth Anna annak ellenére nem reagált az apját ért vádakra, hogy „korábban hangos szószólója volt a nőket ért zaklatások elleni küzdelemnek.” Ebből kiderült, a műsorkészítők szemében nem az volt az igazi hírérték, hogy a zaklatási ügyben befejeződött a nyomozás és vádemelés várható, hanem hogy az egyre nagyobb szavazótáborral rendelkező Momentum egyik vezető politikusát lejárassák. A tájékoztatás elfogult volt, a propaganda működésbe lépett, a hiteltelenítési és karaktergyilkossági kísérlet megkezdődött.

A teljes elemzés elérhető a Mérték honlapján: Szúrópróba 29.