
www.mertek.eu

MÉR TÉK

MÉD I A E L E M ZŐ

MŰH E L Y

2020 . D E C E M B E R

ELEMZÉS

SZÚRÓ
PRÓBA
29.



1 

Az állami televízió a kormány propagandájának az eszköze lett – ezt a szúrópróbáink vizsgálatai évek 

óta igazolják. A december 30-i hírműsorok szerkesztői vezérfonala az volt, hogy minél 

nagyszerűbbnek láttassák a kormány tevékenységét az élet minden területén, és minél 

értéktelenebbnek, silányabbnak a politikai ellenfeleket. Ezt láttuk, amikor arról számoltak be, hogy a 

Covid-19 elleni védekezésben a lehető legjobb úton haladunk, és amikor beharangozta „minden idők 

legnagyobb otthonteremtési programját”. Akkor is élenjáró propagandistaként működött az állami 

híradó, amikor „nemzetközi összehasonlításban is egyedülálló programnak” nevezte a kutatás-

fejlesztéssel és innovációval foglalkozó cégek bértámogatását, és kétely nélkül kürtölte szét a 34 

millió bevándorló Európai Unióba történő betelepítésére vonatkozó álhírt. Orbán Viktor levelet írt 

Manfred Weber Európai Néppárti frakcióvezető cikkére reagálva – a cikket nem, csak a néppárti 

politikust minősítő választ ismertették. Egy szeméremsértés és aljas indokból elkövetett könnyű testi 

sértés ügyében indított nyomozásról szóló összeállításban pedig a gyanúsított és gyermeke ellenzéki 

pártkötődését tartották hangsúlyozandónak. Az ellenzéki kezdeményezésekre egyébként a 18 órai és 

az esti fél nyolcas híradóban is csak 28 másodperc jutott. Az ellenzéket ez alkalommal kizárólag az 

LMP képviselte. A párt arra biztatott, hogy mindenki oltassa be magát, mert csak így lehet sikeres év 

2021. A műsorokban komoly önfényezés is folyt, az immár második alkalommal megrendezett, a 

Magyar Rádió és a Zeneakadémia művészeti együttesei közös újévi koncertjének beharangozója és a 

frissiben alapított Közmédia Év Embere díj kapcsán. De nézzük mindezeket alaposabban, miként 

feleltethető meg a műsorokban közvetített tartalom a Közszolgálati kódexben meghatározott 

kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos, időszerű, megbízható és felelős hírszolgáltatásnak, 

valamint tájékoztatásnak. 

A vakcina útja 

December 26-án érkezett meg a Covid-19 elleni első vakcinaszállítmány Magyarországra, attól a 

naptól fogva az állami televízió hírműsoraiban állandó és terjedelmes műsorelem volt az oltóanyagról 

szóló mindennapi beszámoló. Az aznapi, a másnapi, és a következő napokon sugárzott híradók 

időtartamának csaknem felét tették ki a koronavírus-járvánnyal foglalkozó híradások, és ezek 

harmadában azt mutatták be, hol is tart a vakcina szállítása, kicsomagolása, az első oltásokat miként 

adták be a budapesti és vidéki klinikákon és kórházakban.  A részletesen elemzett december 30-i 

hírműsorok első perceiben azt közvetítették, hogy hogyan landolt a 70 ezer oltóanyagot tartalmazó 

konténert szállító repülőgép a Liszt Ferenc Repülőtéren, miként továbbították azt a depóba, hogyan 

bontották ki a konténert és vitték el a vakcinákat az oltópontokra.  

SOTE, Honvéd Kórház, Fejér Megyei Szent György Kórház, nyíregyházi Szabolcs-Szatmár-Bereg 

Megyei Kórház, kaposvári kórház, szegedi Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ – „az M1 riporterei 

egész nap követték a vakcina útját és folyamatosan beszámoltak  a legfrissebb hírekről, a tudósítók 

több fővárosi és vidéki kórházban is ott voltak, amikor megérkeztek az oltóanyagok, és elsők között 

mutattuk azokat, akik megkapták az oltást” – summázták a hírműsorokban a szenzációnak beállított 

összeállítást. A vakcináció megkezdéséből szóló hírből sok – részben ismétlődő – epizódból álló 

folytatásos história lett az állami hírműsorokban, aminek a lényege és célja a híradáson túl, hogy 

megerősítsék az embereket abban, hogy jó irányba haladunk a vírus elleni küzdelemben, az 

oltóanyag rendelkezésre áll, mindig újabb szállítmány érkezik, kész az oltási menetrend, biztonságban 

leszünk. Emellett minden műsorelemben elhangzik orvostól, beoltott egészségügyi dolgozótól, hogy a 

védőoltás fontos és talán az egyedüli lehetőség arra, hogy visszakapjuk a régi életünket. 

Napjaink legfontosabb híre valóban a Covid-19 járvánnyal kapcsolatos információ, a fertőzöttség 

aktuális mutatói, a védekezés, illetve a vakcináció alakulása minden hírműsor elmaradhatatlan 



2 

eleme, az azonban szerkesztői túlzásként értékelhető, hogy a híradók műsoridejének a közel 

harmada rendkívül részletezőn azt mutatja be, hogy hol, miként alkalmazták már a védőoltást. 

Amellett, hogy ez nyilvánvalóan edukációs célt is szolgál, mert népszerűsíteni kívánja az oltást a 

nézők körében, azt a hamis képet festi elénk, mintha az országban jelentős méretekben folyna az 

oltások beadása, pedig mind a vakcina jelenleg elérhető kevés mennyisége, mind az oltópontok 

száma és az oltási terv elnagyoltsága ezt nem teszi lehetővé.  

Ezeket az információkat persze csak az állami híradóban közzétett adatok kritikus értékelése révén 

kaphatjuk meg. A hírműsorban ugyanis eredményként harangozták be, hogy immár 21 oltópont 

működik az országban, ami persze a csak az adás napján regisztrált 600 ezer beoltandó emberhez 

képest is rendkívül csekély szám. Újabb és újabb vakcinaszállítmányról, újabb és újabb beoltott 

kórházi dolgozókról szóltak a hírek, és Müller Cecília országos tisztifőorvos bizakodásáról az oltási 

hajlandóság növekedése iránt, valamint a terv szerinti oltások folyamatáról, aminek 

eredményeképpen jövőre megkezdődhet a lakosság tömeges oltása is. Számszerűsíthető konkrétum, 

előrejelzés azonban nincsen, csak a készen kapott vélemény, hogy minden megoldódik majd. A 

túlságosan is részletes tájékoztatás a vakcina útjáról nem jelenti azt, hogy a tájékoztatás alapos és 

megbízható, annak az illúzióját viszont megteremti, hogy visszatérhet a vírus előtti világ. 

Siker hátán siker 

Amíg a védőoltásokkal kapcsolatban eltagadhatatlan bizonytalansági tényezőt jelent, hogy mikor 

mennyi oltóanyag áll majd rendelkezésre, a kizárólag a kormány hatókörébe tartozó ügyekben nagy 

erővel dübörög a propaganda. A 18 órai híradóban a Magyar Nemzetben aznap megjelent, Novák 

Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszterrel készített interjút szemlézték, amelynek legfőbb 

megállapításait a képernyőn szövegesen is megjelenítették: az emberek többsége kezd jobban élni, 

januártól indul minden idők legnagyobb otthonteremtő programja, és csak a polgári kormány a 

garancia a családtámogatások megőrzésére. 

Itt ismét az történt, mint már annyiszor: az állami televízió, dacára annak, hogy százmilliárd forintnyi 

közpénzt fogyaszt el évente, és így joggal elvárható tőle, hogy a közérdeklődésre számot tartó 

eseményekről kiegyensúlyozott, sokoldalú, az eltérő álláspontoknak is helyet adó tájékoztatást 

nyújtson, ehelyett a színtiszta agitprop tevékenységet választotta, mintha már megkezdődött volna a 

választási kampány. Hiszen a közszolgálatiság követelményeit komolyan vevő televízió legfeljebb 

választási kampányműsorban jelentethetne meg mindenféle ellenpontozás, eltérő vélemények 

közzététele nélkül olyan kijelentéseket, mint amiket Novák Katalintól idézett. Ráadásul a januártól 

induló otthonteremtési program az állami hírműsorokban napok óta téma, az előző esti híradó már 

részletesen bemutatta a CSOK új elemeit. Az újabb híradás, a Magyar Nemzet cikkének idézése, 

indokolatlan volt. Az eddigiekhez képest nem tartalmazott bővebb információkat, egyetlen oka 

lehetett, hogy apropóként szolgált a Fidesz alelnök- tárca nélküli miniszter politikai nyilatkozatának 

közzétételéhez. Egyúttal pedig a napilaphoz képest nagyobb elérést biztosított a cikknek, hogy 

szélesebb körben sulykolja a politikai üzenetet: csak a polgári kormány képes az ország vezetésére.  

Ugyancsak sikertörténetnek aposztrofálta a fél nyolcas híradó egyik összeállításában a narrátor a 

kutatás-fejlesztéssel, valamint innovációval foglalkozó cégek számára ismét beindított bértámogatási 

programot. A híradós szerint a tavaszi bértámogatási „nemzetközi összehasonlításban is egyedülálló 

program eredményességét” az mutatta, hogy a K+F cégek nem küldtek el munkavállalót a tavaszi 

pandémia alatt, sőt külföldi vállalatok hozták Magyarországra kutatási tevékenységüket. A 

pozitívumok felsorolását azzal folytatták, hogy a bértámogatásoknak köszönhetően több mint 220 

ezer munkahelyet sikerült megmentenie a kormánynak, ráadásul még többet is kerestek az emberek. 



3 

Az állítások most is források és konkrétumok nélküli kinyilatkoztatások voltak, így nem alkalmasak 

arra, hogy a nézőket eligazítsák abban, hogy valójában milyen volumenű segítséget jelentett a 

bértámogatások rendszere a munkavállalóknak. A G7 gazdasági szakportál egyik elemzéséből1  

kiderült, hogy a magyar állam rendkívül szűkmarkú volt a támogatásaival, csupán minden huszadik 

magyar munkavállalónak nyújtott segítséget. A kutatás-fejlesztési szektorral viszont valóban bőkezű 

volt a kormány, ám szemben azzal, amit a híradásban egy magyar középvállalkozást bemutató 

bejátszás sugallt, többségében inkább a multiknak nyújtott állami támogatásnak volt tekinthető a K+F 

bértámogatási program, ugyanis a magyar kutatás-fejlesztés területét javarészt néhány külföldi 

tulajdonú nagyvállalat tevékenysége jelenti.  

A híradó ferdítése itt is tetten érhető, az eredményekről szóló tájékoztatás nem hiteles és pontos, a 

jó hírek csak politikai kontextusban értelmezhetők. 

Kormányzati dezinformáció 

A migrációval kapcsolatos hírek az állami televízió konstans témáját jelentik. Minden hírműsorban 

akad olyan műsorelem, amelyben a bevándorlás kérdésével foglalkoznak. A december 30-i esti 

nagyhíradóban az illegális határátlépők és a határról visszafordítottak napi számának (11 fő) 

alakulásáról szóló hír közlését követően külön híradásban tudósítottak arról, hogyan is áll a migráció 

napjainkban.  

Bakondi György, a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója előző nap a Ma este c. műsorban 

évértékelőt tartott, abból szerkesztettek be egy percet a híradóba, hogy itt is közzé tegyék a tábornok 

summázatát a migrációról. Bakondi kijelentette, 2015 óta az Európai Unióban az illegális migrációt 

támogató törvények születtek. Kiemelte, hogy az Unió liberális vezetői a legújabb terv szerint 34 

millió bevándorlót akarnak betelepíteni, akiknek lakhatást, állampolgárságot és választójogot is 

adnának azért, hogy aztán majd hosszú időn keresztül rájuk szavazzanak.  

Bakondi tábornoknak a 34 millió bevándorló betelepítéséről szóló szavai azonban nem igazak, viszont 

szorosan illeszkednek a kormány migrációról szóló dezinformációs narratívájához. Az Európai 

Bizottság november végén fogadta el az integrációra és befogadásra vonatkozó, 7 évre szóló 

cselekvési tervet, amit az Orbán-kormány azonnal 34 millió bevándorló behozatalával azonosított. Az 

Európai Bizottság többször leszögezte, hogy a cselekvési tervben a már az Európai Unióban élő, ám az 

EU-n kívül született emberek integrációjáról van szó. Utoljára Bakondi nyilatkozata előtt 8 nappal 

tette helyre a cselekvési programmal kapcsolatos álhíreket2 az Európai Bizottság magyarországi 

képviselete „Tények és tévhitek: Tényleg 34 millió migránst akar „behozni” az Európai Unió?” c. 

írásában, amelyben részletesen kifejtik, hogy miről is szól az integrációs és befogadással kapcsolatos 

cselekvési terv. Az EB hazai képviselete leszögezi, a cselekvési terv nem egyenlő egy migrációs 

javaslattal, célja nem a migráció támogatása vagy előmozdítása, hanem a már az EU-ban élők 

integrációjának segítése.  Az állami híradónak lett volna muníciója a sokoldalú és hiteles 

tájékoztatáshoz, de nem szembesítette a belbiztonsági főtanácsadót a tényekkel, és nem is jelezte a 

híradóban, hogy Bakondi véleményével szemben más olvasata is van a cselekvési tervnek, sőt a terv 

1 A tervezett összeg töredéke ment bértámogatásra, nincs még egy ilyen szűkmarkú ország 
https://g7.hu/kozelet/20200825/a-tervezett-osszeg-toredeke-ment-bertamogatasra-nincs-meg-egy-ilyen-szukmarku-
orszag/ 

2 Tények és tévhitek: Tényleg 34 millió migránst akar „behozni” az Európai Unió? (2020. december 21.) 
https://ec.europa.eu/hungary/news/eu-myths/action_plan_on_integration_and_inclusion_hu 

https://ec.europa.eu/hungary/news/eu-myths/action_plan_on_integration_and_inclusion_hu


4 

kidolgozója, az EB szerint éppen nem új bevándorlók betelepítése, hanem a most is az Unióban élők 

befogadása érdekében született a program.  

Az állami hírműsorokban eddig is számos alkalommal találtunk olyan híradásokat a migráció köréből, 

amelyeknek a valóságtartalma kétes, féligazságokkal, csúsztatásokkal teli, és olykor maga az állami 

média generálta a hírt, amit tényként kezeltek, hogy aztán arról a híradó ismét beszámolhasson. A 

december 30-i hírműsorban az állami televízió azonban ennél tovább ment, kifejezetten 

megtévesztette a nézőit azzal, hogy álhírt hangosított ki, dezinformálta nézőit, és még csak 

lehetőséget sem adott számukra a Közszolgálati kódexben proponált, a közérdekű kérdésekben 

önálló vélemény szabad kialakítására, hiszen az ahhoz elengedhetetlenül szükséges sokoldalú 

információk, megbízható tájékoztatás helyett egyetlen nagy hazugságot közölt.  

Csak a fele igaz, de hogy melyik, azt nem tudtuk meg 

„Manfred Weber csatlakozott a baloldali elit klubhoz, ahol a jobboldalnak csak széle, a baloldalnak 

csak közepe van” – ezt írta Orbán Viktor válaszában az Európai Néppárt EP frakcióvezetőjének, 

tájékoztatott az állami híradó. A műsorvezető összefoglalta a miniszterelnök levelét, de a cikkről, 

amire ez a válasz született, csak annyit tudhatott meg a néző, hogy Weber az európai 

nyilvánosságban tévútnak minősítette Magyarország politikáját, amely 10 éve irányítja az országot. 

Hogy mivel indokolta a német politikus a véleményét, mit tart a tévútnak, a híradóból tájékozódó 

állampolgár előtt ismeretlen maradt, igaz ugyan, hogy a hirado.hu oldalon részletesebben 

szemlézték3 a néppárti politikus véleménycikkét, amely a Welt am Sonntag december 27-i számában 

jelent meg4, válaszként az Orbánnal készített december 20-i Welt interjúra.  A német és magyar 

politikus ütésváltásából az állami híradó nézője azt ismerhette meg, ami a szerkesztők szerint rá 

tartozott: Orbán Viktor felsorolta Webernek a 10 év alatt elért gazdasági, családtámogatási 

eredményeket, és hitet tett a keresztyén értékrend, a hagyományos családmodell, a nemzeti kultúra 

megőrzése mellett. Ismét egy kinyilatkoztatás, a véleményt a néző ismét készen kapta, szó sem 

lehetett arról, hogy maga fogalmazza meg saját, többféle nézőpont figyelembevételével kialakított 

álláspontját. A híradó ugyanis csak egyetlen megközelítésből, a miniszterelnök szemszögéből 

ismertette a vitát. A kiegyensúlyozott tájékoztatás, a közszolgálatiság követelményei az egyoldalú, 

egyszempontú hírfeldolgozásban nem teljesültek. 

Apák és fiúk/ női változat 

Hogy lesz politikai ügy egy szeméremsértés gyanúból? Hát úgy, ha a gyanúsított valaha politikus volt, 

lánya pedig ma aktív politikus. Bár egyikük politikai szerepvállalásának sincs köze ahhoz, hogy Donáth 

László evangélikus lelkész elkövette-e a szeméremsértést és könnyű testi sértést, amivel 

meggyanúsították, az állami híradó az ügyét rögtön összekapcsolta azzal, hogy korábban az MSZP 

színeiben politizált, lánya Donáth Anna pedig a Momentum alelnöke és EP képviselője. Az eljárás 

állásáról, miszerint hamarosan vádemelés történhet, az ügyészségi információkban mindig naprakész 

Pesti Srácok cikke alapján számolt be híradó. A TV2, a 888.hu korábbi felvételeit és cikkeit 

3 Ágyúszóval ünnepel: Weber újabb kirohanással támadta meg Orbánt 
https://hirado.hu/belfold/cikk/2020/12/27/agyuszoval-unnepel-weber-ujabb-kirohanassal-tamadta-meg-orbant 

4 eredeti: Weber wirft Orbán vor, Europa zerstören zu wollen 
https://www.welt.de/debatte/kommentare/article223264026/Manfred-Weber-Viktor-Orban-will-Helmut-Kohls-Europa-
zerstoeren.html 

https://hirado.hu/belfold/cikk/2020/12/27/agyuszoval-unnepel-weber-ujabb-kirohanassal-tamadta-meg-orbant


5 

felhasználva másfél perces összeállításban idézték fel a Donáth elleni vádakat. Közben nem 

mulasztották el hangsúlyozni korábbi pártkötődését, háromszor hangzott el, hogy „volt szocialista 

politikus”, a lányát is három alkalommal említették a hírben, neve mellett a momentumos állandó 

jelzőt használva.  

Már az előző Szúrópróbában is tapasztaltuk, hogy az állami híradó az ellenzék hiteltelenítése 

érdekében felhasználja egy-egy politikus családjának, szüleinek, nagyszüleinek a nem kifejezetten 

pozitív megítélésű ügyeit, történetét. Így tett most is az állami propagandamédia Donáth Annával. 

Nem csupán megnevezték az ellenzéki politikust, mint Donáth László lányát, de be is vonták a 

történetbe azzal, hogy az eset kipattanása idején egy, a 2019-es választások előtti közös ellenzéki 

sajtótájékoztatón, ahol minden párt kiállt, az apja ügyéről kérdezték. A politikus akkor elhárította a 

kérdést azzal, hogy mindent attól kell kérdezni, akit érint a dolog. Most a híradóban ezt a másfél 

évvel ezelőtti felvétel részletet bejátszották, majd a narrátor hozzátette, a Momentum alelnökeként 

és EP képviselőjeként politizáló Donáth Anna annak ellenére nem reagált az apját ért vádakra, hogy 

„korábban hangos szószólója volt a nőket ért zaklatások elleni küzdelemnek.” Ebből kiderült, a 

műsorkészítők szemében nem az volt az igazi hírérték, hogy a zaklatási ügyben befejeződött a 

nyomozás és vádemelés várható, hanem hogy az egyre nagyobb szavazótáborral rendelkező 

Momentum egyik vezető politikusát lejárassák. A tájékoztatás elfogult volt, a propaganda működésbe 

lépett, a hiteltelenítési és karaktergyilkossági kísérlet megkezdődött.  

Hagyományteremtés 

A Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. és az MTVA hagyományteremtő céllal díjat alapított. A 

Közmédia Év Embere díjat minden évben olyan személyeknek ítélik majd oda, akik szakmai 

pályafutásukkal maradandó értéket hoztak létre és nagy hatást gyakoroltak az adott év eseményeire. 

A díjat első alkalommal Karikó Katalin biokémikus kapta, akinek a szabadalma alapján készült az egyik 

covid-19 elleni vakcina. A hat órai híradó rövidebb hírben, a fél nyolcas hosszabb összeállításban 

számolt be a Közmédia Év Embere díjról és a díjazott életútjáról, amelyben megszólalt Karikó 

professzor és idézték Papp Dánielnek, az MTVA vezérigazgatójának a méltató szavait is, aki a tudóst a 

„világ magyarságának nagyon fontos kincseként” aposztrofálta. Karikó Katalin teljesítményét a 

nemzetközi tudomány képviselői is a legnagyobbak között emlegetik, megérdemel minden 

kitüntetést, a nem közszolgálatiként működő kormánymédia díja azonban sokkal inkább az állami 

média presztízsének növelésére szolgál. Számos más hazai médium is adományozott Év Embere díjat, 

például az RTL Klub, a HVG, a Magyar Hang. Ezeknél a sajtótermékeknél a közönség, az olvasók, 

illetve a nézők választhatták ki szavazással az „év emberét” a szerkesztőségek által jelöltek közül. Az 

állami média nem szavaztatott, biztosra ment Karikó Katalin elismerésével.  Így ő is részesül 

valamelyest a híres tudós sikeréből, ráadásul az első díjazott teljesítménye meghatározhatja az 

elismerés jövőbeli értékét, megbecsültségét is.  

Akármelyik olvasat az érvényes, az mindenesetre kínos baki volt, hogy az első Közmédia Év Embere 

díjazottjának nacionáléjában a műsorvezető a felkonferáláskor hibát ejtett, és Karikó Katalint az 

amerikai BioNTech alelnökének nevezte. A BioNTech, amelynek alelnöke a díjazott, német cég, 

székhelye Mainzban van, maga Karikó Katalin is többször nyilatkozott, hogy sokat ingázik Mainz és 

Philadelphia között, ahol a családja él. Ez a hiba persze nem főbenjáró vétek, de árulkodik az állami 

televízió híradójának tájékoztatási színvonaláról. 

A Közszolgálati kódex szerint a „média arra is képes lehet, hogy a társadalom vagy egyes társadalmi 

csoportok számára példaképeket állítson, arra alkalmas személyeket mutasson be, olyanokat, akik 

valós és értékes teljesítményt tudnak felmutatni, amellyel a közösséget, a társadalmat gazdagítják”. 



6 

A Közmédia Év Embere első díjazottja ennek a kitételnek tökéletesen megfelel, kár, hogy a Kódex 

többi iránymutatása a kiegyensúlyozott, hiteles, pontos, alapos, tárgyilagos, sokoldalú, időszerű, 

megbízható és felelős tájékoztatásra a híradókban nem érvényesült. 

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette. 


