
MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY

A BEFAGYOTT 
MÉDIARENDSZER
Lágy Cenzúra 2022

MÉRTÉK FÜZETEK
34. szám



2

MÉRTÉK FÜZETEK 
34. szám

2023. DECEMBER

Szerzők: 
HORVÁTH KATA,  
KOVÁCS ILDIKÓ,  
POLYÁK GÁBOR, 
URBÁN ÁGNES

Szerkesztő:  
URBÁN ÁGNES

A BEFAGYOTT 
MÉDIARENDSZER  
Lágy Cenzúra 2022

ISSN: 2559-8937
ISBN: 978-615-6406-13-2

MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY
Kérdésével forduljon hozzánk:
info@mertek.eu
www.mertek.eu

Kiadja  
Mérték Médiaelemző Műhely
Közhasznú Nonprofit Kft.
1042 Budapest, Árpád út 90-92.

Felelős kiadó
Urbán Ágnes, ügyvezető igazgató

Felelős szerkesztő
Urbán Ágnes 

A jelentés szerkesztése 2023. 
november 30-án zárult le.  
A jelentés 2022-es adatokat dolgoz fel. 

TARTALOM
BEVEZETÉS______________________________________________________ 4

ÁTTEKINTÉS ____________________________________________________ 6
Újságírók kizárása közérdekű eseményekről _______________7
Elutasított Interjúk ________________________________________8
Elérhetetlen közérdekű információk _ ______________________8
Közszolgálatimédia és MTI _ _______________________________9
Megrendelt cikkek_ ______________________________________10
Médiumok átalakulása és a nyomtatott sajtó küzdelmei____10
LMBTQ közösség bemutatása_____________________________11

Dezinformáció és médiatudatosság _ _____________________11

TÉNYELLENŐRZÉS _____________________________________________ 16
Magyarországi tényellenőrök tapasztalatai ________________18

MÉDIAPIAC MAGYARORSZÁGON _____________________________ 24
A legfontosabb piaci fejlemények 2022-ben _ _____________24
A médiacégek pénzügyi helyzete/Árbevételek alakulása___26
Állami reklámköltés _____________________________________ 30
A média ökoszisztéma szerepe ___________________________33
Konklúzió _ ______________________________________________33

A MÉDIAJOGI KÖRNYEZET VÁLTOZÁSAI  
ÉS A MÉDIATANÁCS RÁDIÓS PÁLYÁZATI GYAKORLATA _ ____ 35

A médiajogi környezet változása 2021-ben és 2022-ben____35
A rádiós pályáztatás fejleményei _________________________ 36
A Klubrádió frekvenciájának pályáztatása _________________39
Önálló közösségi rádiók __________________________________42
Karc FM _ ________________________________________________43
Egyházi, vallási tematikájú rádiók ________________________ 44
Rádió 1 _________________________________________________ 44
Best FM _ ________________________________________________45

mailto:info%40mertek.eu?subject=
http://www.mertek.eu


3

A tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszerva-
tórium) nevű projekt keretében készült. A 30 hónapos projekt keretében a Political Capital és a Mérték 
Médiaelemző Műhely kutatói a dezinformációk terjedését és az ellene hozott intézkedések hatékonysá-
gát vizsgálják, a francia AFP hírügynökség és a Lakmusz újságírói tényellenőrző munkát folytatnak, az 
Idea Alapítvány munkatársai a tudatos médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tartanak, a HDMO 
digitális infrastruktúráját pedig az Epresspack biztosítja. A projekt, az első fázishoz hasonlóan, az Európai 
Bizottság társfinanszírozásában működik. A HDMO-t alkotó konzorciumot nyílt pályázaton választotta ki 
az Európai Bizottság, amely minden tevékenységében teljes függetlenséget élvez.

A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg. A projekt során kifejtett nézetek és vélemények azonban kizárólag 
a szerző(k) sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó  

Ügynökség véleményét. Ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó szerv nem tehető felelőssé.

https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=3170
https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=3170
https://444.hu/2021/10/27/magyar-nyelvu-tenyellenorzo-oldalt-indit-az-europai-bizottsag-tamogatasaval-a-444-es-a-qubit-kiadoja-a-magyar-jeti-zrt
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/digital-2021-trust-01-edmo
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/digital-2021-trust-01-edmo


4

BEVEZETÉS

A magyar médiahelyzet problémái évek óta jól ismertek, a rendszerszintű változások már a 2010-es 
években lezajlottak. Mostanra kialakultak a rendszer körvonalai, egyfajta befagyott helyzet alakult ki, 
még ha vannak is hangsúlyeltolódások. Ugyanakkor érdemes tovább dokumentálni a magyarországi 
médiarendszer további változásait, mert hiába tapasztaljuk nap mint nap a sajtószabadság hiányát, 
egészen más, ha ezt tényekkel is alá tudjuk támasztani. 

A korábbiakhoz hasonlóan ez a Lágy Cenzúra jelentés sem ad teljes képet a magyar média állapotáról, 
hanem néhány kiemelt jelenségre koncentrál.

Az Áttekintés tematikus logikában mutatja be a magyar média fő eseményeit 2022-ben. Határozottan 
látszódik az összefoglalóból, hogy minden területen tovább folytatódott a független média visszaszo-
rulása. A lágy cenzúra néhány kategóriáját kiemelve, magyar hírportálok cikkein keresztül mutatjuk be 
a jelenséget. 

A jelentés bemutatja, hogy a magyarországi tényellenőrzés milyen nehézségekkel küzd. Ez azért is kü-
lönösen fontos kérdés, mert a dezinformáció fokozódása más országokhoz hasonlóan Magyarországon 
is tapasztalható, de itt annyival nehezebb a helyzet, hogy a kormánypárti média aktívan terjeszt több 
dezinformációs narratívát is. A tényellenőrzés sok országban hatékony eszköz a dezinformáció ellen, Ma-
gyarországon azonban médiába vetett bizalom alacsony szintje és a nagyfokú társadalmi polarizáció 
a tényellenőrök munkáját is nehezíti.



5

A médiapiac elemzése tisztán mutatja, hogy a 2022-es választás után a kormánypárti médiagépe-
zet is szembenézett a csökkenő finanszírozással és ez azonnal leépítésekhez, bezárásokhoz vezetett.  
Az Orbán-kormány sorrendben negyedik kétharmada alighanem azt üzente a döntéshozóknak, hogy  
a kormánypárt dominanciája a nyilvánosságban annyira stabil, hogy már a költséghatékonyság is figye-
lembe vehető. Az állami reklámköltés továbbra a piactorzítás fő eszköze, emellett jól látható a független 
média alacsony piaci súlya. 

A rádiós frekvenciák pályázati rendszere jól mutatja, hogy a médiahatóság egyértelműen a piac sok-
színűsége ellen dolgozik. A kormányhoz közelálló befektetők és egyházak  rádiói a pályázatok egyértel-
mű kedvezményezettjei.

A korábbiaktól eltérően a közszolgálati média működésének nem szántunk önálló fejezetet. Ez egyrészt 
azért van így, mert ha valamire illik a befagyott jelző, akkor a közszolgálati médiára biztosan. Az elmúlt 
években részletesen dokumentált szervezeti problémák és a finanszírozási átláthatatlanság területén 
semmilyen változás nem történt. Másrészt a tanulmány azért sem tartalmaz önálló közszolgálati média 
fejezetet, mert a Mérték kutatói a közelmúltban jelentettek meg tanulmányt egy rangos nemzetközi 
folyóiratban, amelyben a közszolgálati televíziós híradó dezinformációs gyakorlatát mutatják be.1 Olva-
sóinknak ezt a cikket ajánljuk a témában. 

Összességében a jelentés áttekintést ad arról, hogyan szilárdult meg az Európai Unió egyik tagállamá-
ban az illiberális médiarendszer. A Lágy Cenzúra sorozat újabb kötete ezt az állapotot dokumentálja. 

1	  Urbán, Á. – Polyák, G. – Horváth, K. (2023). How Public Service Media Disinformation Shapes Hungarian Public Discourse. Media and Communication 
11:4 pp. 62-72. https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148 

https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148


6

ÁTTEKINTÉS

Az elmúlt időszakban gyakran felmerült az állítás, hogy a magyar médiahelyzet már nem süllyedhet 
mélyebbre, egy európai uniós tagállamban a demokratikus intézmények leépítésének valahol véget kell 
érnie. Mindazonáltal a tapasztalataink azt jelzik, hogy a médiaszabadság csökkenésének, torzulásának 
továbbra sincs objektív határa. Az idei jelentés - a korábbiakhoz hasonlóan - arra törekszik, hogy ele-
mezze és megértse azokat a finom, de erőteljes módszereket, amelyekkel a lágy cenzúra megnyilvánul 
Magyarországon. A 2022-es Lágy Cenzúra jelentés, hasonlóan az előző évhez, nem teljeskörű áttekintést 
ad a magyar médiáról, hanem néhány fontos fejleményre összpontosít.

A szólásszabadság létfontosságú a sikeres és hatékony demokratikus társadalmak számára, és ennek 
egyik kulcsa, hogy az újságírók biztonságos környezetben láthassák el feladataikat. Amennyiben az új-
ságírókat zaklatják, támadás éri őket, vagy munkájukba indokolatlanul beavatkoznak, az a teljes társada-
lom szabadságát veszélyezteti1. Ennek ellenére a világon az az elmúlt évtizedben növekedett az újságírók 
elleni erőszak és zaklatás. A magyarországi helyzetre vonatkozó adatok gyakran hiányoznak, és a magyar 
újságírók helyzete nem hasonlítható össze a háborús övezetekben vagy más erőszakos konfliktusokkal 
terhelt helyszíneken dolgozó tudósítókéval. Mindazonáltal Magyarország helyzete egyre távolabb kerül 
azoktól az európai demokráciáktól, ahol a sajtószabadság alapvető érték. A magyar médiaszféra az el-
múlt évtized során drasztikus változásokon esett át, amit a nemzetközi szervezetek által készített éves 
sajtószabadság ranglisták visszaesése is tükröz2.

1	  Riporterek Határok Nélkül: https://rsf.org/en/new-record-number-journalists-jailed-worldwide 
2	  Riporterek Határok Nélkül: https://rsf.org/en/country/hungary 

https://rsf.org/en/new-record-number-journalists-jailed-worldwide
https://rsf.org/en/country/hungary


7

A lágy cenzúra fogalma, amely gyakran alattomosabb és nehezebb meghatározni, mint nyílt megfele-
lőjét, a médiatartalom ellenőrzésének és befolyásolásának közvetett módszereit foglalja magában. Ezek 
a módszerek a pénzügyi nyomástól a szelektív reklámköltéseken át, a jogi és politikai korlátozásoktól  
a hírnarratívák árnyalt megváltoztatásáig terjednek. Magyarországon a lágy cenzúra formálódó eszközei 
továbbra is kihívást jelentenek a sajtószabadság hagyományos paradigmái számára, és részletes és átfo-
gó vizsgálatot tesznek szükségessé.

Ezek a kategóriák csupán bepillantást engednek a magyar médiatérben 2022-től uralkodó lágy cenzúra 
különböző formáiba és mechanizmusaiba, az eszközök évről évre egyre kifinomultabbak és szerte ága-
zóbbak.

Újságírók kizárása közérdekű eseményekről

Az újságírók kizárása súlyosan korlátozza a sajtószabadságot, mivel megakadályozza, hogy a média 
teljeskörűen és objektíven számoljon be az eseményekről. Ez az eljárás szelektíven korlátozza a hoz-
záférést, általában azokat a médiumokat érintve, amelyek kritikusak vagy függetlenek a hatalomtól.  
Az újságírók kizárása tehát a lágy cenzúra egyik formájaként a sajtószabadság és az információszabad-
ság alapvető jogainak megsértését jelenti, amely ártalmas a demokratikus társadalmak egészséges mű-
ködésére. Példaként említhető, hogy a 444.hu újságíróit nem engedték regisztrálni a Fidesz VIII. kerületi 
lakossági fórumára, vagy a Magyar Hang munkatársait nem engedték be a Kormányinfóra. Ezek az ese-
tek a sajtószabadság alapvető elveivel ellentétesek, hiszen az újságíróknak joga van részt venni ezeken 
az eseményeken, információkat gyűjteni és beszámolni róluk​.

A sajtót ellehetlenítő kizárásokkal kapcsolatban egy majdnem pozitív előrelépés is történt, 2022 február-
jában kimondta a Fővárosi Törvényszék, hogy jogtalanul utasította ki a kórházakból a sajtó munkatársait 
az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI). 2021 márciusában 28 szerkesztőség közös nyílt levélben 
kérte, engedjék be a sajtó munkatársait a kórházak Covid-osztályaira és az oltópontokra, hogy az egész-
ségügyi dolgozók szabadon nyilatkozhassanak. Pár nappal a bírósági döntés után azonban a kormány 
kiadott egy rendeletet, mely rögzíti, hogy a járványügyi érdekeket szem előtt tartva az Operatív Törzs 
határozhatja meg az egészségügyi intézmények sajtóval való kapcsolattartásának rendjét. A Nemzetközi 
Sajtóintézet (IPI) közleményében ítélte el az új rendeletet.  



8

Elutasított interjúk

A politikai- és közéletben fontos szereplők, különösen a kormányhoz közel álló személyek rendszeresen 
elutasítják a független média interjúkéréseit. Ez a gyakorlat lehetővé teszi a hatalom számára, hogy irá-
nyítsa vagy korlátozza az információáramlást, különösen a kritikus vagy kényelmetlen kérdések esetében.

A 444.hu Varga Judit igazságügyi miniszterrel, a VálaszOnline Novák Katalin köztársasági elnökkel csi-
nált majdnem interjút. A volt igazságügyi miniszter hosszú egyeztetés után mondta le az interjút, mi-
vel egy közleményben már mindent elmondott a témával kapcsolatban. A köztársasági elnöknek nem  
a kérdésekkel, hanem az interjút készítő újságíróval volt problémája, mivel azonban a VálaszOnline kije-
lentette „egyetlen alany sem szabhatja meg az interjút készítő személyét”, a beszélgetés elmaradt. Orbán 
Viktor sokadszor sem válaszolt a Telex interjúkérésére, a 2022 decemberében tartott nemzetközi sajtótá-
jékoztatóján pedig azt felelte a BBC kérdésére „Majd akkor adok interjút, ha lesz mondanivalóm.” Szintén 
a Telex újságíróinak kitartó kérdezésének köszönhetjük 2022 elhíresült mondatát; „Ember, most jövök ki 
a templomból”, mikor a kormányfő a testőrei nélkül ment az adventi misére, így az újságírók feltehették 
kérdéseiket, választ ugyan nem kaptak. Hasonlóan, az Árnyékkormányt elindító Demokratikus Koalíció 
két vezetője Dobrev Klára és Gyurcsány Ferenc sem akar interjút adni a Telexnek, ugyan elmondásuk 
szerint ők nem szándékosan nem válaszolnak minden újságírói emailre, egyszerűen csak nincs elég em-
berük erre a feladatra. De a meg nem válaszolt emailek vagy fel nem vett telefonok pontos számát meg-
becsülni se tudjuk.

Elérhetetlen közérdekű információk

A kormányzati és állami szervek gyakran nem tesznek eleget a közérdekű adatigényléseknek, vagy csak 
hiányos, nehezen értelmezhető információkat biztosítanak. Ezáltal akadályozzák az újságírókat abban, 
hogy pontosan és átfogóan tájékoztassanak bizonyos témákban.

Számos példa egyike, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központ az Átlátszó koronavírus-járvány terje-
déséről, illetve az oltásokról feltett kérdéseire egy átláthatatlan pdf dokumentumot küldött válaszul táb-
lázat helyett, az ömlesztett adatokból pedig éppen a lényeg nem derül ki. 2022 októberében jelentősen 
meg akarta drágítani a kormány a közérdekű adatigényléseket, 2023 elején azonban visszavonták ezt  
a változtatást az Európai Bizottsággal való egyeztetés részeként.



9

Közszolgálati média és MTI

A kritikus és független hírforrások hiánya csökkenti a demokratikus társadalom átláthatóságát és az ál-
lampolgárok tájékoztatásának objektivitását. Az M1 közszolgálati televízió nézői például a háború első 
napjaiban a Georg Spöttle, Nógrádi György és Bende Balázs „szakértők” magyarázatain keresztül ismer-
hették meg a háború részleteit, habár ezek a magyarázatok közelebb álltak az orosz narratívához, mint  
a valósághoz. Többen bírálták a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és az NMHH Médiataná-
csának elnökét, Koltay Andrást és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezér-
igazgatóját, Pap Dánielt, amiért „a magyar állami televízió orosz háborús propagandát terjeszt”. Összesen  
9 panaszbeadvány érkezett a Médiatanácshoz az állami M1 csatornán megjelenő orosz propaganda mi-
att, ezek érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerültek. A Médiatanács egy kutatás alapján megállapítot-
ta, hogy az M1, az ATV, a Hír TV, a TV2 és az RTL Klub megfelelően tudósított a háborúról, ennek apró 
szépséghibája ugyan, hogy a kutatás március első hetében vizsgálta a műsorokat, nem a sokak által 
kritizált időszakban. A Társaság a Szabadságokért (TASZ) és a Political Capital az Európai Bizottsághoz 
fordult, miután az NMHH nem foglalkozott érdemben az üggyel. Ahogy közleményükben írták, a ma-
gyar közmédia csatornái kritika nélkül közlik az orosz dezinformációs üzeneteket és forrásként használják 
az orosz propagandát.

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) 2022-es országgyűlési választások előtt ki-
adott időközi jelentése3 szerint a közszolgálati médiában „rendszerszintű politikai elfogultság” érhető 
tetten, ellenzéki politikusok például nem, vagy csak alig jelennek meg a műsorokban. Márki-Zay Péter, 
az egyesült ellenzék miniszterelnök-jelöltje a választások előtt összesen 5 perc képernyőidőt kapott, már 
ha nem számoljuk az ellene indított nagyszabású lejárat kampányt.

Az MTVA és a központilag irányított magyar állami média működési mechanizmusait mutatja be Máté 
Bence 2022 márciusában megjelent Öt lecke a valóság felszámolásáról című dokumentumfilmje.  
Nem mindenki osztozik ebben az elégedetlenségben. Egy hónappal korábban a Ripost szerkesztősége 
és a TV2 Hírigazgatóság műsorainak szerkesztőségei mellett az M1 Csatornaigazgatóság alkotógárdája is 
megkapta az Érték és Minőség Nagydíj Pályázat Kommunikációért Nívódíjat. A 444.hu a díjról szóló cik-
kében összeszedett néhány példát, mivel érdemelhették ki a kitüntetést a szakemberek, köztük Hadházy 
Ákos és Juhász Péter perével és Bende Balázs kiszivárgott beszédével.

Továbbá, az MTI működésébe történő állami beavatkozás, például az újságíróknak adott utasításokkal, 
hogy hogyan írjanak meg bizonyos témákat, aláássa a hírügynökség függetlenségét és hitelességét.  
A Direkt36 által feltárt információk szerint a hírügynökség számos alkalommal kapott közvetlen utasí-
tásokat kormányzati szereplőktől a tartalom alakítására. Kiterjedt lista készült a letiltott témákról, aho-
gyan például az ellenzéki miniszterelnök-jelölti előválasztással kapcsolatos információkat is elfelejtették  
közölni.

3	  EBESZ időközi jelentés https://www.osce.org/files/f/documents/5/5/514321_0.pdf 

https://www.osce.org/files/f/documents/5/5/514321_0.pdf


10

Megrendelt cikkek

A megrendelt cikkek esetében a médiatartalom manipulálása a gazdasági érdekek és politikai agenda 
mentén történik, emiatt ezek általában egyoldalúak, és gyakran csak a megrendelő számára kedvező 
információkat tartalmaznak, ami korlátozza a társadalom átfogó és kiegyensúlyozott tájékoztatását.

A Direkt36 nagy tényfeltáró cikket írt az Indexben folyamatos politikai nyomásról, illetve a 2020-as átala-
kulásáról. Az Index főszerkesztője büntetőfeljelentést tett a Direkt36-hoz került kiszivárgott hangfelvétel 
miatt, melyen az is elhangzik, hogy az Indexet hónapokig Mészáros Lőrinc pénzelte, ezzel magyarázta 
a főszerkesztő, miért nem lehet a magyar milliárdos és Várkonyi Andrea ügyeibe „belemászni”. Az Index 
tulajdonosa szerint a főszerkesztőnek nincs igaza és óriási butaságot mondott.

Pár hónappal később, 2022 májusában újabb 5 munkatárs távozott az Indextől. A vezérigazgató sze-
rint ezek csupán egymástól független esetek, mely egy ekkora szervezet esetében egyáltalán nem szo-
katlan. Az Index vezetősége letiltotta az ellenzéki miniszterelnök-jelölttel készített nagyinterjút, majd  
„átszervezésre” hivatkozva elbocsátották az interjút készítő újságírót, Torkos Matildot.

A DK-s Szaniszló Sándor egy több millió forintos szerződés keretében járt az ATV Egyenes Beszéd című 
műsorába a XVIII. kerületi önkormányzat szerint. Az ATV tagadja, hogy pénzért hívták volna be beszél-
getni a polgármestert, aki egyébként a legtöbbször szereplő kerületi polgármester volt 2022-ben.

A Centrál Médiacsoport tulajdonosa, Varga Zoltán szerint a hozzá tartozó életmód-kiadványokkal 
kapcsolatban is többször érezte már a nyomásgyakorlást, állítása szerint már többször keresték meg, 
hogy Fidesz-politikusokat tegyenek a Nők Lapja címlapjára, ám ő ezt mindig visszautasította. Hasonlóan, 
a szintén a Centrálhoz tartozó 24.hu tartalmát érintően is kapott már üzeneteket kormányközelből,  
de elmondása szerint egyetlen cikket sem távolítottak el emiatt az oldalról. Varga Zoltánt 2022-ben  
a NAV gyanúsítottként hallgatta ki költségvetési csalási ügyben, a Politicónak azt nyilatkozta az üggyel 
kapcsolatban, hogy teljesen ártatlan, a kormányzati fellépés a független figurákkal szemben pedig új 
szintre lépett.

Médiumok átalakulása és a nyomtatott sajtó küzdelmei

A médiumok átalakulása, mint például a tulajdonosváltások, szerkesztőségi politikák megváltozása vagy 
az újságírók tömeges elbocsátása gyakran vezet a média hangjának és függetlenségének elvesztéséhez. 
Ugyanígy a nyomtatott sajtónak is pénzügyi nehézségekkel, a kormányzati hirdetések egyenlőtlen el-
osztásával kell szembenéznie, vagy azzal a 2022-es kormányrendelettel, amely szerint a közterület-hasz-
nálati hozzájárulást nem kell beszerezni az újságosbódék után, ha kormányzati hirdetéseket tartalmaz-
nak. A médiumok átalakulása  a politikai és gazdasági nyomás miatt gyakran a tartalmi és szerkesztési 
függetlenség elvesztéséhez ve-zet. Ez korlátozza a média képességét arra, hogy kritikus és sokszínű 
tájékoztatást nyújtson, ami lét-fontosságú egy demokratikus társadalom számára. Ezeket az 
átalakulásokat és kihívásokat a Médiapiac Magyarországon c. fejezetben részletesen is kifejtjük. 



11

LMBTQ közösség bemutatása

Az LMBTQ ügyekkel kapcsolatos tájékoztatás hiánya vagy torzítása problémás a sajtószabadság szem-
pontjából, mivel korlátozza a társadalmi párbeszédet és a különböző csoportokról szóló információk 
sokszínűségét. Például a Labrisz Leszbikus Egyesület esetében, ahol a Fővárosi Ítélőtábla döntése szerint 
a Magyar Nemzet nem sértette meg az egyesület jó hírnevét azzal, hogy pedofilnak bélyegezte őket.  
Ez a döntés aggodalmat kelt a média etikai normái és az objektivitás hiánya miatt, különösen az érzé-
keny társadalmi kérdésekkel kapcsolatban​. A Labrisz a Magyar Helsinki Bizottság segítségével perelte be  
a Magyar Nemzetet 2021 novemberében, első fokon a civil szervezet nyert, ám a Fővárosi Ítélőtábla ezzel 
teljesen ellentétes ítéletet hozott.

Dezinformáció és médiatudatosság

A dezinformáció hosszú ideje komoly gondot jelent jó néhány magyar médium esetében. A Political Ca-
pital kutatása4 megmutatta, hogy például az oroszbarát propaganda és dezinformáció elsősorban a ma-
instream, kormányzati irányítású médiumokban terjedt Magyarországon. Feltehetőleg az Anonymous 
nemzetközi hackercsoport is úgy ítélte meg, hogy túl sok hamis információt terjesztenek szándékosan 
egyes oldalakon, 2022 márciusában számos kormányközeli médiumot - többek között a Nemzeti Sport, 
a Metropol, a Figyelő, a 888.hu, a Mandiner és több megyei lap - támadás ért. Egyes oldalak elérhe-
tetlenné váltak, másokon az alábbi szöveg jelent meg: „Ez a weboldal a kormányzati propaganda mé-
dia része! Elhoztuk az igazságot nektek! Propaganda helyett független sajtót! Nézd meg, hogyan ver át  
a propaganda média!”

Az elmúlt években komoly előrelépés történt Magyarországon a dezinformáció elleni küzdelemben. 2021 
őszén elindult a Telex Ellenőrző, az újság tényellenőrző rovata. 2022 január elején elindult a Lakmusz.hu, 
az első magyar önálló szerkesztőségként működő tényellenőrző oldal. A Lakmusz-HDMO (HDMO - Hun-
garian Digital Media Observatory vagyis Magyar Digitális Média Obszervatórium) projekt első fázisának 
részeként indult, a kezdeményezés egy évvel később új, kibővített szakaszába lépett. Ugyan csak pár 
hónapig, de 2022-ben a közmédia is elindította saját Fake News Figyelő-jét. Az oldalon 19 cikket publi-
káltak, melyek egy kivételével mind az ukrán-orosz háborúval foglalkoznak, azonban mindegyik magán 
viseli a közmédia jellegzetes jegyeit: a cikkeknek nincsen szerzőjük, egyoldalúan mutatják be a tárgyalt 
témát, hiányos forrásokat felhasználva, továbbá nem szólaltatják meg azokat a közszereplőket sem, akik-
nek mondatait egyébként idézik. 

4	  Political Capital: Oroszbarát propaganda a főáramú médiában, oltásellenesség a széleken https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/
hdmo_pc_tanulmany_1_20230522.pdf 

https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/hdmo_pc_tanulmany_1_20230522.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/hdmo_pc_tanulmany_1_20230522.pdf


12

A médiatudatosság növelése érdekében is komoly lépéseket tettek a független média szereplői.  
2022 december végén elindult a Telex Akadémia, mely diákoknak és tanároknak egyaránt segíteni sze-
retne a médiaműveltség növelésében.

A 2022-es Lágy Cenzúra jelentés kiemelt figyelmet szentel a Magyarországon elindult tényellenőrzésnek. 

A lágy cenzúra jelentés bevezetőjéhez, illetve a 2022-es év médiaeseményeinek összefoglalásához 

az alábbi cikkeket használtuk fel:

1. 24.hu: Nem tudni, ki dönt arról, hogy a Magyar Hang nem mehet be a Kormányinfóra 2022.06.23.  https://24.hu/
belfold/2022/06/03/magyar-hang-kormanyinfo-kormany-szovivo-fidesz-gulyas-gergely/?fbclid=IwAR0iiPcEv1dU-
LoOEjxh7XVtjgsru3YuDDKmNVt6KcSz_rWalMTalVDwnVPA

2. 24.hu: Ungár az MTVA-vezérnek: Kapott pénzt a Kremltől, hogy kiszolgálja az orosz érdekeket? 2022.02.25.
https://24.hu/belfold/2022/02/25/ungar-peter-mtva-papp-daniel-nyilt-level-orosz-propaganda/?fbclid=IwAR-
3nYuCwLulPk2j2ceQxay2VrsilKRWRUAxIVN1QPbNIRTXAzHmOrti_KHE#

3. 444.hu: „Húzzál el, Dániel!” – skandálják a tévészékháznál a közmédia vezérigazgatójának 2022.11.04. https://444.
hu/2022/11/04/megkezdodott-hadhazy-akos-tuntetese-a-kozmedia-kozpontjanal

4. 444.hu: A belső Észak-Korea: Bende Balázs megtartotta győzelmi beszédét 2022.04.09. https://444.
hu/2022/04/09/a-belso-eszak-korea-bende-balazs-megtartotta-gyozelmi-beszedet

5. 444.hu: A Parlamentben Érték és Minőség Nagydíj Kommunikációért Nívódíjat kaptak a Ripost, a TV2 és az M1
szerkesztői 2022.09.08. https://444.hu/2022/09/08/a-parlamentben-ertek-es-minoseg-nagydij-kommunikacioert-
nivodijat-kaptak-a-ripost-a-tv2-es-az-m1-szerkesztoinek?fbclid=IwAR2-YY7fvbPPSffTDNHBxyRkOeRukBfkVeK-
v4uNZjIlAl9xP6GGbOpYI8Xo

6. 444.hu: Háborúpártizós kampányt indít a Fidesz 2022.05.26. https://444.hu/2023/05/26/haborupartizos-kam-
panyt-indit-a-fidesz

7. 444.hu: Hadházy Ákos pert nyert a szüleiről hazudozó Ripost és Origo ellen, 1,8 millió forint sérelemdíjat kell
fizetniük 2022.12.20. https://444.hu/2020/12/20/hadhazy-akos-pert-nyert-a-szuleirol-hazudozo-ripost-es-origo-el-
len-18-millio-forint-serelemdijat-kell-fizetniuk

8. 444.hu: Így nem interjúztunk Varga Judittal 2022.02.18. https://444.hu/2022/02/18/igy-nem-interjuztunk-varga-ju-
dittal?fbclid=IwAR1yJobmUU4Wn0a5lQo9LijK4aC4xN73vcMtWH6BQXKTctqqzCMGaDuKBo4

9. 444.hu: Kezdődik az elmebaj a közmédiában: Zelenszkij mint Hitler, higgadt oroszok, ukrán világháborús
fenyegetés 2022.02.25. https://444.hu/2022/02/25/kezdodik-az-elmebaj-a-kozmediaban-zelenszkij-mint-hit-
ler-higgadt-oroszok-ukran-vilaghaborus-fenyegetes?fbclid=IwAR3RM-i_Cm7fQEpFyc3ltdIHpK0XVfhHp3LoYfdgC-
nUErcKvAT1qxjVhgnM

10. 444.hu: Kimondta a bíróság, hogy folytatólagosan hazudott a Juhász Pétert családon belüli erőszakkal vádoló
Ripost 2022.04.20. https://444.hu/2022/04/20/kimondta-a-birosag-hogy-folytatolagosan-hazudott-a-juhasz-pe-
tert-csaladon-beluli-eroszakkal-vadolo-a-ripost

11. 444.hu: Kizárják a sajtót a Fidesz VIII. kerületi lakossági fórumáról 2022.02.01. https://444.hu/2022/02/01/kizar-
jak-a-sajot-a-fidesz-viii-keruleti-lakossagi-forumarol

https://24.hu/belfold/2022/06/03/magyar-hang-kormanyinfo-kormany-szovivo-fidesz-gulyas-gergely/?fbclid=IwAR0iiPcEv1dULoOEjxh7XVtjgsru3YuDDKmNVt6KcSz_rWalMTalVDwnVPA
https://24.hu/belfold/2022/06/03/magyar-hang-kormanyinfo-kormany-szovivo-fidesz-gulyas-gergely/?fbclid=IwAR0iiPcEv1dULoOEjxh7XVtjgsru3YuDDKmNVt6KcSz_rWalMTalVDwnVPA
https://24.hu/belfold/2022/06/03/magyar-hang-kormanyinfo-kormany-szovivo-fidesz-gulyas-gergely/?fbclid=IwAR0iiPcEv1dULoOEjxh7XVtjgsru3YuDDKmNVt6KcSz_rWalMTalVDwnVPA
https://24.hu/belfold/2022/02/25/ungar-peter-mtva-papp-daniel-nyilt-level-orosz-propaganda/?fbclid=IwAR3nYuCwLulPk2j2ceQxay2VrsilKRWRUAxIVN1QPbNIRTXAzHmOrti_KHE
https://24.hu/belfold/2022/02/25/ungar-peter-mtva-papp-daniel-nyilt-level-orosz-propaganda/?fbclid=IwAR3nYuCwLulPk2j2ceQxay2VrsilKRWRUAxIVN1QPbNIRTXAzHmOrti_KHE
https://444.hu/2022/11/04/megkezdodott-hadhazy-akos-tuntetese-a-kozmedia-kozpontjanal
https://444.hu/2022/11/04/megkezdodott-hadhazy-akos-tuntetese-a-kozmedia-kozpontjanal
https://444.hu/2022/04/09/a-belso-eszak-korea-bende-balazs-megtartotta-gyozelmi-beszedet
https://444.hu/2022/04/09/a-belso-eszak-korea-bende-balazs-megtartotta-gyozelmi-beszedet
https://444.hu/2022/09/08/a-parlamentben-ertek-es-minoseg-nagydij-kommunikacioert-nivodijat-kaptak-a-ripost-a-tv2-es-az-m1-szerkesztoinek?fbclid=IwAR2-YY7fvbPPSffTDNHBxyRkOeRukBfkVeKv4uNZjIlAl9xP6GGbOpYI8Xo
https://444.hu/2022/09/08/a-parlamentben-ertek-es-minoseg-nagydij-kommunikacioert-nivodijat-kaptak-a-ripost-a-tv2-es-az-m1-szerkesztoinek?fbclid=IwAR2-YY7fvbPPSffTDNHBxyRkOeRukBfkVeKv4uNZjIlAl9xP6GGbOpYI8Xo
https://444.hu/2022/09/08/a-parlamentben-ertek-es-minoseg-nagydij-kommunikacioert-nivodijat-kaptak-a-ripost-a-tv2-es-az-m1-szerkesztoinek?fbclid=IwAR2-YY7fvbPPSffTDNHBxyRkOeRukBfkVeKv4uNZjIlAl9xP6GGbOpYI8Xo
https://444.hu/2023/05/26/haborupartizos-kampanyt-indit-a-fidesz
https://444.hu/2023/05/26/haborupartizos-kampanyt-indit-a-fidesz
https://444.hu/2020/12/20/hadhazy-akos-pert-nyert-a-szuleirol-hazudozo-ripost-es-origo-ellen-18-millio-forint-serelemdijat-kell-fizetniuk
https://444.hu/2020/12/20/hadhazy-akos-pert-nyert-a-szuleirol-hazudozo-ripost-es-origo-ellen-18-millio-forint-serelemdijat-kell-fizetniuk
https://444.hu/2022/02/18/igy-nem-interjuztunk-varga-judittal?fbclid=IwAR1yJobmUU4Wn0a5lQo9LijK4aC4xN73vcMtWH6BQXKTctqqzCMGaDuKBo4
https://444.hu/2022/02/18/igy-nem-interjuztunk-varga-judittal?fbclid=IwAR1yJobmUU4Wn0a5lQo9LijK4aC4xN73vcMtWH6BQXKTctqqzCMGaDuKBo4
https://444.hu/2022/02/25/kezdodik-az-elmebaj-a-kozmediaban-zelenszkij-mint-hitler-higgadt-oroszok-ukran-vilaghaborus-fenyegetes?fbclid=IwAR3RM-i_Cm7fQEpFyc3ltdIHpK0XVfhHp3LoYfdgCnUErcKvAT1qxjVhgnM
https://444.hu/2022/02/25/kezdodik-az-elmebaj-a-kozmediaban-zelenszkij-mint-hitler-higgadt-oroszok-ukran-vilaghaborus-fenyegetes?fbclid=IwAR3RM-i_Cm7fQEpFyc3ltdIHpK0XVfhHp3LoYfdgCnUErcKvAT1qxjVhgnM
https://444.hu/2022/02/25/kezdodik-az-elmebaj-a-kozmediaban-zelenszkij-mint-hitler-higgadt-oroszok-ukran-vilaghaborus-fenyegetes?fbclid=IwAR3RM-i_Cm7fQEpFyc3ltdIHpK0XVfhHp3LoYfdgCnUErcKvAT1qxjVhgnM
https://444.hu/2022/04/20/kimondta-a-birosag-hogy-folytatolagosan-hazudott-a-juhasz-petert-csaladon-beluli-eroszakkal-vadolo-a-ripost
https://444.hu/2022/04/20/kimondta-a-birosag-hogy-folytatolagosan-hazudott-a-juhasz-petert-csaladon-beluli-eroszakkal-vadolo-a-ripost
https://444.hu/2022/02/01/kizarjak-a-sajot-a-fidesz-viii-keruleti-lakossagi-forumarol
https://444.hu/2022/02/01/kizarjak-a-sajot-a-fidesz-viii-keruleti-lakossagi-forumarol


13

12. 444.hu: Öt lecke a valóság felszámolásáról 2022.04.27.  https://444.
hu/2022/03/27/ot-lecke-a-valosag-felszamolasarol

13. Átlátszó: 90 nap után átláthatatlan diagramot és Word-dokumentumba ömlesztett számokat kaptunk Müller 

Cecíliáéktól 2022.05.04.  https://atlatszo.hu/kozadat/2022/05/04/90-nap-utan-atlathatatlan-diagra-
mot-es-word-dokumentumba-omlesztett-szamokat-kaptunk-muller-ceciliaektol/

14. Átlátszó: Az Orbán Ráhelt interjúvoló dizájnlap 89 millió forintot kapott a Batthyány Lajos Alapítványtól 

2022.05.20. https://atlatszo.hu/kozpenz/2022/05/20/az-orban-rahelt-interjuvolo-dizajnlap-89-millio-forintot-ka-
pott-a-batthyany-lajos-alapitvanytol/

15. Direkt36: „Ne írd meg semmilyen formában, köszi” – Így hallgatja el a kormánynak kínos híreket az állami 

hírügynökség 2022.03.07. https://telex.hu/direkt36/2022/03/07/ne-ird-meg-semmilyen-formaban-koszi-igy-hall-
gatja-el-a-kormanynak-kinos-hireket-az-allami-hirugynokseg

16. Direkt36: Az Index ostromának színfalak mögötti története 2022.03.18. https://www.direkt36.hu/az-index-ostro-
manak-szinfalak-mogotti-tortenete/

17. Direkt36: Kiszivárgott iratok mutatják, hogyan diktálnak Orbánék a nemzeti hírügynökségnek 2022.03.04. 

https://telex.hu/direkt36/2022/03/04/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-mti-hirugynokse-
g?fbclid=IwAR1yJobmUU4Wn0a5lQo9LijK4aC4xN73vcMtWH6BQXKTctqqzCMGaDuKBo4

18. Hirado.hu: Fake News Figyelő https://hirado.hu/tema/fake-news-figyelo/

19. Lakmusz: A HDMO PROJEKT 2022.01. https://www.lakmusz.hu/hdmo-projekt/

20. Lakmusz:Fake News Figyelőt indított a közmédai. De milyet? 2022.02.30. https://www.lakmusz.hu/fake-news-fi-
gyelot-inditott-a-kozmedia-de-milyet/

21. Magyar Hang: Kormányinfó: továbbra is tiltólistán a Magyar Hang 2022.04.21. https://hang.hu/belfold/a-ma-
gyar-hang-tovabbra-is-ki-van-tiltva-a-kormanyinforol-139763?fbclid=IwAR2Ln9DUrS6U5EVk4xhUWYlZLz9Su-
s1aBJLP1DLf6dy38S_Uv9EJEgQ_HII

22. Magyar Hang: Orbán rányomta a pecsétet, 190 ezret is lehet kérni közérdekű adat kiadásáért 2022.10.11. https://
hang.hu/belfold/orban-ranyomta-a-pecsetet-190-ezret-is-lehet-kerni-kozerdeku-adat-kiadasaert-146927

23. Magyar Narancs: Kedvezményt kapnak azok az újságosok, akik csak bizonyos sajtótermékeket forgalmaznak
2022.06.15. https://magyarnarancs.hu/belpol/kedvezmenyt-kapnak-azok-az-ujsagosok-akik-csak-bizonyos-saj-
totermekeket-forgalmaznak-249736?utm_source=facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=M-
N&fbclid=IwAR07Ao0trtUNrUuOglfTxGRLmhGegoOKf9_eeiBwiFG10UTYObxkWmFZQ4Q

24. Media1: EBESZ-jelentés: „rendszerszintű politikai elfogultság” jellemzi a közmédiát 2022.03.23. https://media1.
hu/2022/03/23/ebesz-jelentes-rendszerszintu-politikai-elfogultsag-jellemzi-a-kozmediat/

25. Media1: Feljelenti az Európai Bizottságnál a magyar közmédiát orosz propaganda terjesztése miatt a TASZ
és a Political Capital 2022.03.29. https://media1.hu/2022/03/29/feljelenti-az-europai-bizottsagnal-a-magyar-koz-
mediat-orosz-propaganda-terjesztese-miatt-a-tasz-es-a-political-capital/

26. Media1: Hadházy Ákos blokádot hirdet az MTVA-hoz 2022.10.28. https://media1.hu/2022/10/28/hadhazy-akos-blo-
kadot-hirdet-az-mtva-hoz/

https://444.hu/2022/03/27/ot-lecke-a-valosag-felszamolasarol
https://444.hu/2022/03/27/ot-lecke-a-valosag-felszamolasarol
https://atlatszo.hu/kozadat/2022/05/04/90-nap-utan-atlathatatlan-diagramot-es-word-dokumentumba-omlesztett-szamokat-kaptunk-muller-ceciliaektol/
https://atlatszo.hu/kozadat/2022/05/04/90-nap-utan-atlathatatlan-diagramot-es-word-dokumentumba-omlesztett-szamokat-kaptunk-muller-ceciliaektol/
https://atlatszo.hu/kozpenz/2022/05/20/az-orban-rahelt-interjuvolo-dizajnlap-89-millio-forintot-kapott-a-batthyany-lajos-alapitvanytol/
https://atlatszo.hu/kozpenz/2022/05/20/az-orban-rahelt-interjuvolo-dizajnlap-89-millio-forintot-kapott-a-batthyany-lajos-alapitvanytol/
https://telex.hu/direkt36/2022/03/07/ne-ird-meg-semmilyen-formaban-koszi-igy-hallgatja-el-a-kormanynak-kinos-hireket-az-allami-hirugynokseg
https://telex.hu/direkt36/2022/03/07/ne-ird-meg-semmilyen-formaban-koszi-igy-hallgatja-el-a-kormanynak-kinos-hireket-az-allami-hirugynokseg
https://www.direkt36.hu/az-index-ostromanak-szinfalak-mogotti-tortenete/
https://www.direkt36.hu/az-index-ostromanak-szinfalak-mogotti-tortenete/
https://telex.hu/direkt36/2022/03/04/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-mti-hirugynokseg?fbclid=IwAR1yJobmUU4Wn0a5lQo9LijK4aC4xN73vcMtWH6BQXKTctqqzCMGaDuKBo4
https://telex.hu/direkt36/2022/03/04/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-mti-hirugynokseg?fbclid=IwAR1yJobmUU4Wn0a5lQo9LijK4aC4xN73vcMtWH6BQXKTctqqzCMGaDuKBo4
https://hirado.hu/tema/fake-news-figyelo/
https://www.lakmusz.hu/hdmo-projekt/
https://www.lakmusz.hu/fake-news-figyelot-inditott-a-kozmedia-de-milyet/
https://www.lakmusz.hu/fake-news-figyelot-inditott-a-kozmedia-de-milyet/
https://hang.hu/belfold/a-magyar-hang-tovabbra-is-ki-van-tiltva-a-kormanyinforol-139763?fbclid=IwAR2Ln9DUrS6U5EVk4xhUWYlZLz9Sus1aBJLP1DLf6dy38S_Uv9EJEgQ_HII
https://hang.hu/belfold/a-magyar-hang-tovabbra-is-ki-van-tiltva-a-kormanyinforol-139763?fbclid=IwAR2Ln9DUrS6U5EVk4xhUWYlZLz9Sus1aBJLP1DLf6dy38S_Uv9EJEgQ_HII
https://hang.hu/belfold/a-magyar-hang-tovabbra-is-ki-van-tiltva-a-kormanyinforol-139763?fbclid=IwAR2Ln9DUrS6U5EVk4xhUWYlZLz9Sus1aBJLP1DLf6dy38S_Uv9EJEgQ_HII
https://hang.hu/belfold/orban-ranyomta-a-pecsetet-190-ezret-is-lehet-kerni-kozerdeku-adat-kiadasaert-146927
https://hang.hu/belfold/orban-ranyomta-a-pecsetet-190-ezret-is-lehet-kerni-kozerdeku-adat-kiadasaert-146927
https://magyarnarancs.hu/belpol/kedvezmenyt-kapnak-azok-az-ujsagosok-akik-csak-bizonyos-sajtotermekeket-forgalmaznak-249736?utm_source=facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=MN&fbclid=IwAR07Ao0trtUNrUuOglfTxGRLmhGegoOKf9_eeiBwiFG10UTYObxkWmFZQ4Q
https://magyarnarancs.hu/belpol/kedvezmenyt-kapnak-azok-az-ujsagosok-akik-csak-bizonyos-sajtotermekeket-forgalmaznak-249736?utm_source=facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=MN&fbclid=IwAR07Ao0trtUNrUuOglfTxGRLmhGegoOKf9_eeiBwiFG10UTYObxkWmFZQ4Q
https://magyarnarancs.hu/belpol/kedvezmenyt-kapnak-azok-az-ujsagosok-akik-csak-bizonyos-sajtotermekeket-forgalmaznak-249736?utm_source=facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=MN&fbclid=IwAR07Ao0trtUNrUuOglfTxGRLmhGegoOKf9_eeiBwiFG10UTYObxkWmFZQ4Q
https://media1.hu/2022/03/23/ebesz-jelentes-rendszerszintu-politikai-elfogultsag-jellemzi-a-kozmediat/
https://media1.hu/2022/03/23/ebesz-jelentes-rendszerszintu-politikai-elfogultsag-jellemzi-a-kozmediat/
https://media1.hu/2022/03/29/feljelenti-az-europai-bizottsagnal-a-magyar-kozmediat-orosz-propaganda-terjesztese-miatt-a-tasz-es-a-political-capital/
https://media1.hu/2022/03/29/feljelenti-az-europai-bizottsagnal-a-magyar-kozmediat-orosz-propaganda-terjesztese-miatt-a-tasz-es-a-political-capital/
https://media1.hu/2022/10/28/hadhazy-akos-blokadot-hirdet-az-mtva-hoz/
https://media1.hu/2022/10/28/hadhazy-akos-blokadot-hirdet-az-mtva-hoz/


14

27. Media1: Hiába jelentették fel kilencszer az M1 tévécsatornát orosz propaganda terjesztése miatt a Médiatanácsnál
2022.04.07. https://media1.hu/2022/04/07/hiaba-jelentettek-fel-kilencszer-az-m1-tevecsatornat-orosz-propagan-
da-terjesztese-miatt-a-mediatanacsnal/

28. Media1: Letiltotta az Index vezetése a Márki-Zay Péterrel felvett egyórás nagyinterjút, majd elbocsátották a
beszélgetést készítő súlyos beteg főmunkatársat 2022.07.07. https://media1.hu/2022/07/07/letiltotta-az-index-ve-
zetese-a-marki-zay-peterrel-felvett-egyoras-nagyinterju-megjeleneset-majd-elbocsatottak-a-beszelgetest-keszi-
to-sulyos-beteg-fomunkatarsat/

29. Media1: Megérkezett a Médiatanács válasza, miért nem lép fel az előválasztás híreit elhallgató MTI-vel szemben
2021.11.18. https://media1.hu/2021/11/18/megerkezett-a-mediatanacs-valasza-miert-nem-lep-fel-az-elovalasz-
tas-hireit-elhallgato-mti-vel-szemben/

30. Media1: Megtiltották az MTI munkatársainak az ellenzéki összefogás kifejezés használatát – további érdekességek
az állami hírvállalat tiltólistájáról 2022.03.07. https://media1.hu/2022/03/07/megtiltottak-az-mti-munkatarsai-
nak-az-ellenzeki-osszefogas-kifejezes-hasznalatat-tovabbi-erdekessegek-az-allami-hirvallalat-tiltolistajarol/

31. Media1: Orbán Viktor ünnepi beszédét ismételte az M1, mielőtt és miután Márki-Zay Péter 4 év után először
300 másodpercnyi megszólalási lehetőséget kapott az állami tévétársaságtól 2022.03.16. https://media1.
hu/2022/03/16/orban-viktor-unnepi-beszedet-ismetelte-az-m1-mielott-es-miutan-marki-zay-peter-4-ev-utan-el-
oszor-300-masodpercnyi-megszolalasi-lehetoseget-kapott-az-allami-tevetarsasagtol/

32. Media1: Polyák Gábor felszólította a Médiatanács elnökét, szüntesse meg az orosz propagandát a közmédiában
és távolítsa el Papp Dánielt, az MTVA hírhamisító vezérigazgatóját 2022.02.26. https://media1.hu/2022/02/26/
polyak-gabor-felszolitotta-a-mediatanacs-elnoket-szuntesse-meg-az-orosz-propagandat-a-kozmediaban-es-ta-
volitsa-el-papp-danielt-az-mtva-hirhamisito-vezerigazgatojat/

33. Media1: Távozik az Indextől a lap ukrajnai haditudósítója, legalább 4 másik ember is felmondott 2022.05.16.
https://media1.hu/2022/05/16/tavozik-az-indextol-a-lap-ukrajnai-haditudositoja-legalabb-4-masik-ember-is-fel-
mondott/

34. MÚOSZ: Orbánnak nincs mondanivalója 2022.12.22. https://muosz.hu/2022/12/22/orbannak-nincs-mondanivaloja/

35. Politico: From spying to a criminal probe: Hungarian media baron says Orbán has upped silencing campaign
2022.12.11. https://www.politico.eu/article/spying-criminal-probe-hungary-media-silence-campaigns-viktor-or-
ban-zoltan-varga/

36. Telex Ellenőrző: https://telex.hu/rovat/ellenorzo?oldal=9

37. Telex: A szabad tájékoztatás életeket menthet – 28 szerkesztőség nyílt levele 2021.03.31 https://telex.hu/kozle-
meny/2021/03/31/nyilt-level-szerkesztosegek-szabad-tajekoztatas-eleteket-menthet-covid

38. Telex: Az Index tulajdonosa szerint óriási butaságot mondott a lap főszerkesztője 2023.02.19. https://telex.hu/bel-
fold/2023/02/19/meszaros-lorinc-orban-viktor-vaszily-miklos-index

39. Telex: Egyetlen ember volt, aki az Indexbe hónapokig pénzt adott, azt Mészáros Lőrincnek hívják, mondja egy
kiszivárgott felvételen a lap főszerkesztője 2022.03.18. https://telex.hu/belfold/2022/03/18/direkt36-index-mesza-
ros-lorinc-fekete-szaloky-fidesz

40. Telex: Gyurcsány Ferenc azért nem ad interjút a Telexnek, mert szerinte nincs közös téma és közös érdeklődés
2022.10.19. https://telex.hu/belfold/2022/10/19/demokratikus-koalicio-arnyekkormany-dobrev-klara-sajto-interju

https://media1.hu/2022/04/07/hiaba-jelentettek-fel-kilencszer-az-m1-tevecsatornat-orosz-propaganda-terjesztese-miatt-a-mediatanacsnal/
https://media1.hu/2022/04/07/hiaba-jelentettek-fel-kilencszer-az-m1-tevecsatornat-orosz-propaganda-terjesztese-miatt-a-mediatanacsnal/
https://media1.hu/2022/07/07/letiltotta-az-index-vezetese-a-marki-zay-peterrel-felvett-egyoras-nagyinterju-megjeleneset-majd-elbocsatottak-a-beszelgetest-keszito-sulyos-beteg-fomunkatarsat/
https://media1.hu/2022/07/07/letiltotta-az-index-vezetese-a-marki-zay-peterrel-felvett-egyoras-nagyinterju-megjeleneset-majd-elbocsatottak-a-beszelgetest-keszito-sulyos-beteg-fomunkatarsat/
https://media1.hu/2022/07/07/letiltotta-az-index-vezetese-a-marki-zay-peterrel-felvett-egyoras-nagyinterju-megjeleneset-majd-elbocsatottak-a-beszelgetest-keszito-sulyos-beteg-fomunkatarsat/
https://media1.hu/2021/11/18/megerkezett-a-mediatanacs-valasza-miert-nem-lep-fel-az-elovalasztas-hireit-elhallgato-mti-vel-szemben/
https://media1.hu/2021/11/18/megerkezett-a-mediatanacs-valasza-miert-nem-lep-fel-az-elovalasztas-hireit-elhallgato-mti-vel-szemben/
https://media1.hu/2022/03/07/megtiltottak-az-mti-munkatarsainak-az-ellenzeki-osszefogas-kifejezes-hasznalatat-tovabbi-erdekessegek-az-allami-hirvallalat-tiltolistajarol/
https://media1.hu/2022/03/07/megtiltottak-az-mti-munkatarsainak-az-ellenzeki-osszefogas-kifejezes-hasznalatat-tovabbi-erdekessegek-az-allami-hirvallalat-tiltolistajarol/
https://media1.hu/2022/03/16/orban-viktor-unnepi-beszedet-ismetelte-az-m1-mielott-es-miutan-marki-zay-peter-4-ev-utan-eloszor-300-masodpercnyi-megszolalasi-lehetoseget-kapott-az-allami-tevetarsasagtol/
https://media1.hu/2022/03/16/orban-viktor-unnepi-beszedet-ismetelte-az-m1-mielott-es-miutan-marki-zay-peter-4-ev-utan-eloszor-300-masodpercnyi-megszolalasi-lehetoseget-kapott-az-allami-tevetarsasagtol/
https://media1.hu/2022/03/16/orban-viktor-unnepi-beszedet-ismetelte-az-m1-mielott-es-miutan-marki-zay-peter-4-ev-utan-eloszor-300-masodpercnyi-megszolalasi-lehetoseget-kapott-az-allami-tevetarsasagtol/
https://media1.hu/2022/02/26/polyak-gabor-felszolitotta-a-mediatanacs-elnoket-szuntesse-meg-az-orosz-propagandat-a-kozmediaban-es-tavolitsa-el-papp-danielt-az-mtva-hirhamisito-vezerigazgatojat/
https://media1.hu/2022/02/26/polyak-gabor-felszolitotta-a-mediatanacs-elnoket-szuntesse-meg-az-orosz-propagandat-a-kozmediaban-es-tavolitsa-el-papp-danielt-az-mtva-hirhamisito-vezerigazgatojat/
https://media1.hu/2022/02/26/polyak-gabor-felszolitotta-a-mediatanacs-elnoket-szuntesse-meg-az-orosz-propagandat-a-kozmediaban-es-tavolitsa-el-papp-danielt-az-mtva-hirhamisito-vezerigazgatojat/
https://media1.hu/2022/05/16/tavozik-az-indextol-a-lap-ukrajnai-haditudositoja-legalabb-4-masik-ember-is-felmondott/
https://media1.hu/2022/05/16/tavozik-az-indextol-a-lap-ukrajnai-haditudositoja-legalabb-4-masik-ember-is-felmondott/
https://muosz.hu/2022/12/22/orbannak-nincs-mondanivaloja/
https://www.politico.eu/article/spying-criminal-probe-hungary-media-silence-campaigns-viktor-orban-zoltan-varga/
https://www.politico.eu/article/spying-criminal-probe-hungary-media-silence-campaigns-viktor-orban-zoltan-varga/
https://telex.hu/rovat/ellenorzo?oldal=9
https://telex.hu/kozlemeny/2021/03/31/nyilt-level-szerkesztosegek-szabad-tajekoztatas-eleteket-menthet-covid
https://telex.hu/kozlemeny/2021/03/31/nyilt-level-szerkesztosegek-szabad-tajekoztatas-eleteket-menthet-covid
https://telex.hu/belfold/2023/02/19/meszaros-lorinc-orban-viktor-vaszily-miklos-index
https://telex.hu/belfold/2023/02/19/meszaros-lorinc-orban-viktor-vaszily-miklos-index
https://telex.hu/belfold/2022/03/18/direkt36-index-meszaros-lorinc-fekete-szaloky-fidesz
https://telex.hu/belfold/2022/03/18/direkt36-index-meszaros-lorinc-fekete-szaloky-fidesz
https://telex.hu/belfold/2022/10/19/demokratikus-koalicio-arnyekkormany-dobrev-klara-sajto-interju


15

41. Telex: Indul a Telex Akadémia 2022.12.08. https://telex.hu/belfold/2022/12/08/indul-a-telex-akademia

42. Telex: Interjút kértünk Orbán Viktortól, nem kaptunk választ 2022.04.06. https://telex.hu/valasz-
tas-2022/2022/04/06/interjut-kertunk-orban-viktortol-nem-kaptunk-valaszt

43. Telex: Meghekkelt az Anonymous több kormányközeli újságot, arra hivatkoznak, hogy Orbán a Kreml trójai
falova 2022.03.28. https://telex.hu/belfold/2022/03/28/meghekkeltek-kormanykozeli-nemzeti-sport

44. Telex: Mégis pedofilozhatja a Meseország mindenkié kiadóját a kormánylap 2022.02.02. https://telex.hu/bel-
fold/2022/02/02/orban-pedofiliat-es-homoszexualitast-osszemoso-mondatat-is-hasznalta-iteleteben-a-biro-
sag-megis-pedofilozhatja-a-meseorszag-mindenkie-kiadojat-a-kormanylap

45. Telex: Nem tilthatja ki a sajtót a kórházakból a minisztérium 2022.02.02. https://telex.hu/belfold/2022/02/02/te-
lex-gyozelem-birosag-emmi-jogtalanul-utasitotta-ki-a-korhazakbol-a-sajtot?fbclid=IwAR13d5gVvGzd99rrU2LbV-
Hft_fbQqi0oRo4apEP1ky4ZnW8UM2CvzUqOFQM

46. Telex: Nyomozza a rendőrség, hogy került nyilvánosságra a hangfelvétel az Index és Mészáros Lőrinc
kapcsolatáról 2022.06.11. https://telex.hu/belfold/2022/07/11/index-meszaros-lorinc-hangfelvetel-nyomozas

47. Telex: Orbán: Ember, most jövök ki a templomból 2022.12.12. https://telex.hu/video/2022/12/12/orban-viktor-ma-
tolcsy-gyorgy-oktatas-tuntetesek-interju

https://telex.hu/belfold/2022/12/08/indul-a-telex-akademia
https://telex.hu/valasztas-2022/2022/04/06/interjut-kertunk-orban-viktortol-nem-kaptunk-valaszt
https://telex.hu/valasztas-2022/2022/04/06/interjut-kertunk-orban-viktortol-nem-kaptunk-valaszt
https://telex.hu/belfold/2022/03/28/meghekkeltek-kormanykozeli-nemzeti-sport
https://telex.hu/belfold/2022/02/02/orban-pedofiliat-es-homoszexualitast-osszemoso-mondatat-is-hasznalta-iteleteben-a-birosag-megis-pedofilozhatja-a-meseorszag-mindenkie-kiadojat-a-kormanylap
https://telex.hu/belfold/2022/02/02/orban-pedofiliat-es-homoszexualitast-osszemoso-mondatat-is-hasznalta-iteleteben-a-birosag-megis-pedofilozhatja-a-meseorszag-mindenkie-kiadojat-a-kormanylap
https://telex.hu/belfold/2022/02/02/orban-pedofiliat-es-homoszexualitast-osszemoso-mondatat-is-hasznalta-iteleteben-a-birosag-megis-pedofilozhatja-a-meseorszag-mindenkie-kiadojat-a-kormanylap
https://telex.hu/belfold/2022/02/02/telex-gyozelem-birosag-emmi-jogtalanul-utasitotta-ki-a-korhazakbol-a-sajtot?fbclid=IwAR13d5gVvGzd99rrU2LbVHft_fbQqi0oRo4apEP1ky4ZnW8UM2CvzUqOFQM
https://telex.hu/belfold/2022/02/02/telex-gyozelem-birosag-emmi-jogtalanul-utasitotta-ki-a-korhazakbol-a-sajtot?fbclid=IwAR13d5gVvGzd99rrU2LbVHft_fbQqi0oRo4apEP1ky4ZnW8UM2CvzUqOFQM
https://telex.hu/belfold/2022/02/02/telex-gyozelem-birosag-emmi-jogtalanul-utasitotta-ki-a-korhazakbol-a-sajtot?fbclid=IwAR13d5gVvGzd99rrU2LbVHft_fbQqi0oRo4apEP1ky4ZnW8UM2CvzUqOFQM
https://telex.hu/belfold/2022/07/11/index-meszaros-lorinc-hangfelvetel-nyomozas
https://telex.hu/video/2022/12/12/orban-viktor-matolcsy-gyorgy-oktatas-tuntetesek-interju
https://telex.hu/video/2022/12/12/orban-viktor-matolcsy-gyorgy-oktatas-tuntetesek-interju


16

TÉNYELLENŐRZÉS
A tényellenőrzés elválaszthatatlan az újságírástól, hosszú történetük során közösen formálódtak, fejlőd-
tek. Hagyományosan a publikálás előtti belső ellenőrzési eljárásokat jelentette, vagyis a tények, ada-
tok hitelességének ellenőrzését egy cikk megjelenése előtt. Ez a gyakorlat az amerikai újságírásban az 
1920-as és 1930-as években tűnt fel, az újságírói objektivitás normájának kialakulásával egy időben5. 
Hagyományosan a tényellenőrzés az újságírás fontos eleme volt, egy médium megbízhatóságának és 
hitelességének fokmérője, ugyanakkor nem minden újság engedhette meg magának egy dedikált tény-
ellenőrző osztály fenntartását. Idővel a belső-tényellenőrzés, főként az erőforrások hiánya és a mé-
diapiac változása miatt háttérbe szorult. Ma már csak a legnagyobb szerkesztőségek engedhetik meg 
maguknak, hogy külön erre szakosodott részleget foglalkoztassanak6. 

A közösségi média és az internet által meghatározott médiapiacon az újságírók hagyományos ka-
puőr szerepe átalakult. Sok információ már nem megy keresztül az újságírói szűrőkön, hiszen a 
politikai szereplők és véleményvezérek közvetlenül juttatják el üzeneteiket nagyszámú hallgatóság-
hoz. Emiatt kialakult az igény a tények utólagos, nyilvános és szakmai ellenőrzésre. Az 2000-es évek 
ele-jén a tényellenőrzés fogalma új jelentést kapott, túllépve egy szerkesztőség munkájának 
ellenőrzésén.  A „We Can Fact-Check Your Ass!” („Ellenőrizhetünk téged” - amerikai szleng kifejezéssel) 
szlogen a 90-es évek végén és a 2000-es évek elején vált népszerűvé, szimbolizálva a mindennapi 
polgárok növekvő szerepét az újságírók és közszereplők állításainak ellenőrzésében.

5  Graves, L. - Amazeen,  M. A. (2019): Fact-Checking as Idea and Practice in Journalism. In Oxford Research Encyclopedia of Communication. Graves, L., 
and Michelle A. Amazeen. „Fact-Checking as Idea and Practice in Journalism.” Oxford Research Encyclopedia of Communication. 25 Feb. 2019; Accessed 
24 Nov. 2022. https://oxfordre.com/communication/view/10.1093/acrefore/9780190228613.001.0001/acrefore-9780190228613-e-808. 

6  Ireton, Cherilyn & Posetti, Julie (szerk.) (2018): Journalism, ‘Fake News’ & Disinformation. Handbook for Journalism Education and Training. United 
Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. UNESCO. pp. 128. ISBN: 978-92-3-100281-6 

https://oxfordre.com/communication/view/10.1093/acrefore/9780190228613.001.0001/acrefore-9780190228613-e-808


17

Az újságírói szakmában a tényellenőrzést a tényeken alapuló újságírás sajátos formájaként is fel-
foghatjuk. Vagyis a fact-check „a politikai állítások értékeléséhez használt tényalapú módszertan”7.  
Az International Fact-Checking Network (IFCN)8 Etikai Kódexe hasonló meghatározást ad; „pártatlan 
jelentés a közszereplők, fontos intézmények nyilatkozatainak és más társadalmat érintő széles körben 
terjesztett állítások pontosságáról”. Az Egyesült Államokban a 21. század első évtizedében kezdtek ki-
alakulni a külső vagy „utólagos” tényellenőrző oldalak, az első debunkokat (azaz tényellenőrzéseket)  
a FactCheck.org, a The Washington Post’s FactChecker és a PolitiFact tette közzé9. A szakma számára 
fontos mérföldkő volt, hogy 2009-ben Pulitzer-díjjal jutalmazták az alig több mint egy éve működő  
PolitiFact munkásságát10. 

A tényellenőrzés az újságírás mellett alakult ki, de mára a szakmán belül sincs konszenzus arról, hogy  
a fact-check igazából újságírásnak, az újságírás egy műfajának vagy az újságírás eszközeit felhasználó,  
a köz érdekeit szolgáló aktivista vagy éppen kutatói tevékenységnek számít. A tényellenőrző műhelyek-
nél dolgozó szakemberek között sem egyértelmű, hogy tényellenőrként vagy újságíróként tekintenek 
önmagukra. Ez az öndefiníció kérdés azonban mit sem változtat közös céljukon és módszertanukon.

2018 óta az Európai Unió is komoly erőfeszítéseket tesz a dezinformáció ellen. Az Európai Bizottság egy 
szakértői csoportot hozott létre, amelynek feladata egy olyan szakpolitikai kezdeményezéseket, ajánlá-
sokat tartalmazó jelentés elkészítése, amivel fel lehet venni a harcot online álhírek és félretájé-
koztatás ellen. A jelentés11 alapján az EU egy többdimenziós megközelítést alkalmaz, számos egymással 
összefüggő és egymást erősítő lépéssorozatot dolgozott ki. 
Ennek az öt legfontosabb pillére:
• Az online hírek átláthatóságának fokozása.
• A média- és információs műveltség erősítése, vagyis az olvasók, fogyasztók felvértezése a dezinfor-

mációval szemben.
• Az európai hír-ökoszisztéma diverzitásának és fenntarthatóságának ösztönzése, európai magatartási

kódex kidolgozása.
• Olyan technikai eszközök fejlesztése, amelyek a felhasználók és az újságírók számára lehetővé

teszik a dezinformáció kiszűrését és a technológiai fejlődéshez való pozitív hozzáállást ösztönzik.
• Olyan, a dezinformáció hatásait vizsgáló kutatások támogatása, amelyek segítséget nyújtanak az

egyes szereplők intézkedéseinek értékeléséhez, illetve a megfelelő válaszok folyamatos
kialakításához.

Ezen alapvető szakpolitikai ajánlások gyakorlatba ültetése kezdődött el az Európai Digitális Média Ob-
szervatórium (EDMO) 2020-as elindításakor. Az EDMO a digitális média területén tevékenykedő szakér-
tőket és szervezeteket tömöríti, köztük kutatókat, médiaszakembereket, tényellenőröket, valamint mé-
diaműveltséggel foglalkozó szakértőket. A 27 tagállam és Norvégia részvételével a projekt 14 nemzeti 
és regionális központtal együttműködve dolgozik az online dezinformáció minél mélyebb megértésén, 
elemzésén. Az EDMO hazai központja, a Lakmusz-HDMO, vagyis Magyar Digitális Média 
Obszervatórium,  amelynek keretében több autonóm szervezet dolgozik együtt.

7  Mena, Paul. (2018): Principles and Boundaries of Fact-checking: Journalists’ Perceptions. In: Journalism Practise, 13. évf. 6. sz. p. 657-672. 
 https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1547655  

8  IFCN (International Fact-Checking Network) (2016). „International Fact-checking Network Fact-checkers’ Code of Principles.” Poynter Institute.  
http://www.poynter.org/fact-checkers-code-of-principles/   

9  Mena, P. (2018): Principles and Boundaries of Fact-checking: Journalists’ Perceptions. In: Journalism Practise, 13. évf. 6. sz. p. 657-672. 
 https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1547655  

10  Ireton, Cherilyn & Posetti, Julie (szerk.) (2018): Journalism, ‘Fake News’ & Disinformation. Handbook for Journalism Education and Training. United 
Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. UNESCO. pp. 128. ISBN: 978-92-3-100281-6 

11 A multi-dimensional approach to disinformation, Report of the independent High level Group on fake news and online disinformation  
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/6ef4df8b-4cea-11e8-be1d-01aa75ed71a1/language-en

https://edmo.eu/
https://edmo.eu/
https://www.hdmo.eu/
https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1547655
http://www.poynter.org/fact-checkers-code-of-principles/
https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1547655
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/6ef4df8b-4cea-11e8-be1d-01aa75ed71a1/langua


18

 A Lakmusz újságírói és az AFP hírügynökség végzi a tényellenőrző munkát, a Mérték Médiaelemző 
Műhely, valamint a Political Capital kutatói a hazai dezinformációk és narratívák terjedését, illetve az 
ellenük hozott intézkedések hatékonyságát vizsgálják, az Idea Alapítvány pedig tudatos 
médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tart.  

Több független kezdeményezés is próbálkozott már a dezinformáció visszaszorításával Magyarországon, 
vannak, amelyek edukációval igyekeznek javítani az olvasók ellenállóképességét az álhírekkel szemben, 
2020 óta pedig már dedikáltan tényellenőrzéssel foglalkozó műhelyek is működnek hazánkban. A Mari-
nov Iván által 2004-ben elindított Urban Legends főként más tényellenőrök által készített debunk-okat 
közöl. Az Idea Alapítvánnyal együttműködve készítettek online kurzusokat fiatalok számára az álhírek, 
reklámok és hírek mélyebb megértéséhez. Szintén a fiatalok számára best-practice alapú tanulási lehető-
séget biztosított az Átlátszó által indított Álhírvadász oldal. Kevésbé ismert a Tényleg?! blog, amelyet egy 
történelemtanár hozott létre 2013-ban a történelmi tévhitek leleplezésére. 2021 márciusa óta működik 
a Ténykérdés, amely az AFP globális tényellenőrző hálózatán belül egyetlen magyar újságíróval cáfolja az 
interneten keringő álhíreket. A Telex Ellenőrző 2022-ben indult el tényellenőrző rovatként. 2022. január 
óta elérhető a Lakmusz.hu, az első független szerkesztőségként működő magyar tényellenőrző oldal, 
a korábban már említett Magyar Digitális Média Obszervatórium (HDMO) projekt első fázisaként, amely 
egy évvel később újabb, kibővített szakaszba lépett. 

Magyarországi tényellenőrök tapasztalatai

Felkerestük a már említett, Magyarországon működő tényellenőrzéssel vagy tényellenőrzéssel is fog-
lalkozó szerkesztőségeket, hogy közvetlenül tőlük kapjunk ezzel a témával kapcsolatos információ-
kat tapasztalataikról és véleményükről. Közülük, az AFP-től Záborszky Ede, az Átlátszótól Szopkó Zita, 
a Lakmusztól Neuberger Eszter és a Telextől Világi Máté válaszolt a kérdéseinkre. 

A tényellenőrzés társadalmi jelentőségét a megkérdezett újságírók egyaránt fontosnak tartották, de 
többféle aspektusból közelítették meg a témát. Régebben a nagy, száz-százhúsz fős szerkesztőségeknél 
dedikált ember volt a tényellenőrzésre, de a szerkesztők és a főszerkesztő is átolvasták publikálás előtt 
az anyagot, tehát az információk pontos és tényszerű megjelenése egy cikkben eddig is fontos volt. 
Az internet majd a közösségi média térnyerése hatalmas változást hozott a média működésében. 
Világi Máté szerint amikor egy hírt bárki megoszthat és az eljuthat akár kétmillió vagy tízmillió ember-
hez is, „akkor a rendszerben nagyon fontos ellensúlyt adnának a misinformációs, dezinformációs hullámnak  
a tényellenőrző oldalak vagy újságok, akik tényellenőrzést végeznek, mert kontextusba helyezik, vagy helyre 
teszik az álhíreket vagy a félreinformálásokat.”

Záborszky Ede újságíró az Agence France-Presse (AFP) hírügynökség Fact Check részlegénél dolgozik, 
az AFP Ténykérdés oldalán olvashatóak magyar nyelvű tényellenőrző cikkei. Véleménye szerint az AFP-
nél végzett tényellenőrző munkájuknak van társadalmi jelentősége, fókuszban az emberi élettel kapcso-
latos hírek vannak. Példának említette a koronavírus kapcsán a potenciálisan veszélyes alternatívákat, 
például amikor sokan arra buzdítottak, hogy ne vegyenek részt az egészségügyi ellátásban az emberek, 
de ugyanennyire kiemelt terület a kisebbségek elleni felbujtó üzenetek, amelyek fizikai támadásokhoz 
vezethetnek. Más megközelítésben, de ugyanúgy társadalmi jelentősége van például a választásokba 

https://www.lakmusz.hu/
https://tenykerdes.afp.com/list
https://tenykerdes.afp.com/list
https://mertek.eu/
https://politicalcapital.hu/
https://ideaalapitvany.hu/
https://www.urbanlegends.hu/
https://ideaalapitvany.hu/idea-alapitvany-online-kurzusok/
https://alhirvadasz.hu/
https://tenyleg.com/
https://tenykerdes.afp.com/list
https://telex.hu/rovat/ellenorzo
https://www.lakmusz.hu/
https://www.hdmo.eu/


19

vetett bizalommal kapcsolatos kérdésnek. Összességében olyan területeket vizsgálnak, amelyeknél ha-
tással vannak az emberek életére a hamis információk - rosszabb lesz az életük, vagy mert veszélybe 
kerülnek. 

Neuberger Eszterék a Lakmusz indulásakor nagyon egyértelműen azt érezték, „hogy a kézivezérelt köz-
médiából és az egyre erősebb kormánypropagandából özönlik a dezinformáció és a hamis hír. A tényalapú, 
higgadt közbeszédet akartuk elősegíteni a munkánkkal, mert ennek kiemelt jelentősége van például a vá-
lasztói magatartásban, hogy mi, mint állampolgárok milyen döntéseket hozunk, azokat milyen információk 
alapján tesszük.” Véleményük szerint az amerikai hatás miatt lett ez a téma ennyire populáris, „mivel 
a Trump elnökség alatt vált kézzelfoghatóvá, hogy mekkora károkat tud okozni egy demokráciában, ha 
hatalomba kerül egy olyan vezető, aki rugalmasan gondolkodik a tényekről és fegyverként használja 
azt a kifejezést, hogy álhír. Az Európai Unió is kiemelten kezelte ennek a megoldását, megvolt hozzá  a 
politikai akarat és allokált erre forrásokat, hogy létrehozzon azokat leleplező dezinformációs hub-okat. 
A dezinformáció több más területen is előtérbe került, például a COVID, az orosz-ukrán háború és a 
klímaváltozás is ilyen. Tapasztalatunk szerint ezeknél a témáknál az emberek kiemelten vágynak arra, 
hogy hiteles informáci-ókhoz jussanak.”

Az AFP és a Lakmusz is prioritásként kezelte a koronavírussal kapcsolatos tényellenőrzést, ahogy Neu-
berger Eszter mondta, „ez egy olyan terület, ahol emberéletek múlhatnak azon, hogy milyen információhoz 
van hozzáférésük”.

Többek között ez is volt az oka, hogy még a koronavírus járvány alatt jelentkeztek az Európai Unió 
által kiírt tényellenőrzéssel kapcsolatos pályázatra. A járvánnyal kapcsolatos dezinformációk eloszlatását 
kezelték elsődleges misszióként, de ez idővel módosult, mert rájöttek, hogy sokakat nem fognak elérni 
a dezinformáció áldozatai közül. Például a szegregáltan, deprivált helyzetben élő, alacsony iskolai vég-
zettséggel rendelkező közösségek, vagy azokat, akikhez csak a propaganda jut el. Mivel egy végletekig 
polarizált társadalomban működik a szerkesztőségük, hiába találkozik az olvasó a Lakmusz tartalmaival, 
előfordul, hogy az előítéletek miatt el sem olvassa a tényellenőrző cikkeiket.

Szopkó Zita, az atlatszo.hu újságírója elmondása szerint ők nem foglalkoznak klasszikus fact-checking-
gel. Ők inkább a dezinformáció oldaláról közelítik meg a témákat, tehát nem egy konkrét cikket vagy 
média tartalmat ellenőriznek, hanem inkább a hátterét igyekeznek bemutatni. Példaként említette 
a kormány vagy a kormányközeli médiumokkal kapcsolatos nyomozásokat, ilyen volt a V4Na nemzetközi 
hírügynökség bemutatása, amelynek híreit a kormánymédia előszeretettel hivatkozta, közben Óbudáról 
működtek. Annak a hátterét is feltárták, amikor a kormánymédia a különböző civil szervezetek munka-
társaival megtévesztő interjúkat készített az 2022-es országgyűlési választások előtt, aztán azt leleplező 
anyagként tették közzé a Magyar Nemzetben. Szopkó Zita szerint „általánosságban a dezinformációhoz is 
köthető, hogy sok esetben ezek az álhíroldalak abszolút impresszum nélkül működnek, nem lehet tudni, hogy 
ki írja ezeket a cikkeket. Ami nyilván problémás, mert ha egy ellenőrizhetetlen információ megjelenik, akkor 
nem tudod, hogy hol és kinél panaszkodj. Az NMHH-nál ezek nem jelennek meg a sajtótermékek listájában, 
tehát nem vonatkoznak rájuk olyan szabályok, amik mondjuk egy sajtóra normál esetben.”

Ez az utolsó mondat több fontos kérdésre felhívja a figyelmet a média területén történt változásokkal 
kapcsolatban. A nyomtatott sajtó szerepe egyre kisebb, egyre többen az online térben fogyasztanak hí-
reket és jutnak hozzá a számukra érdekes információkhoz. Ezt a Mérték 2023-ban megjelent hírfogyasz-
tás kutatása is igazolta, ahol a 20 legfontosabb hírforrás között az élmezőnyben a televíziók és az on-
line portálok dominanciáját lehetett megfigyelni, a rádiók csak a toplista második felében jelentek meg,  



20

a nyomtatott lapok pedig egyáltalán nem fértek fel a 20-as listára.12 Ez megfelel a fent említett ered-
ménynek, amely a televízió és internet kiemelkedő szerepét mutatja a tájékozódásban. Illetve az is kér-
désként merül fel, hogy milyen mértékben változott meg az újságírók szerepe, amikor sok felhasználó 
jelenik meg tartalomgyártóként mindenféle internetes felületen, klasszikus újságírói végzettség nélkül. 

Jelenleg Magyarországon ez a fajta tényellenőrzés új tevékenységnek számít, az interjúkban sze-
replő újságírók magukat mindannyian újságírónak definiálták, akik tényellenőrzést is végeznek. Össze-
hasonlításként Európa több országában a tényellenőrzéssel foglalkozó szerkesztőségek munkáját kifeje-
zetten elismerik az olvasók, rangot jelent ott dolgozni. 

A tényellenőrzést van, aki az újságírás egy speciális műfajaként definiálta, Záborszky Ede szerint „sokan 
túlmisztifikálják ezt a kérdést, ha megnézünk egy tényellenőrzést, akkor egy újságcikkről van szó, szakértőkkel, 
forrásokkal, témával, bevezetővel, alcímekkel. A stílusa kicsit más, didaktikusabb.” Záborszky az AFP hírügy-
nökségi gyakorlatát követi, a cikkeiből hiányzik a magyar online sajtónyelvben megszokott lazább, vic-
celődő szóhasználat. Amit kiemelt, hogy nagyon szigorúak a szerkesztési folyamatok, fontos, hogy min-
den oldalról biztosak legyenek a tartalom valóságában és inkább nem publikálják, ha kétség merül fel. 

Világi Máté, aki a telex.hu oldalon létrehozott egy Ellenőrző nevű tényellenőrző aloldalt, említette, hogy 
a külföldi tényellenőrzők nagyon szívesen különválasztják, hogy ők tényellenőrök, nem pedig újságírók. 
Szerinte „az eszköztárban nincs különbség”. 

A megkérdezett újságírók közös tapasztalata volt, hogy egy tényellenőrző cikket lassú és macerás meg-
írni. Az AFP elsősorban az ártalmas és a közösségi médiában virális tartalmakra koncentrál, a Lakmusznál 
a tényalapú, higgadt közbeszédet akarták elősegíteni a munkájukkal, „mert ennek kiemelt jelentősége van 
például a választói magatartásban, hogy mi, mint állampolgárok milyen döntéseket hozunk, azokat milyen 
információk alapján tesszük.” A telex.hu-nál Világi Máté elmondta, hogy „általában mi megyünk a lehet-
séges álhírek után, nem ők jönnek hozzánk.” Mivel jelentkeztek az IFCN-hez, van külön módszertanuk és 
fenntartanak egy külön e-mail címet a rovatnak, de nem szoktak tényellenőrzést javasló e-mailt kapni, 
más téma és egyéb cikkek révén néha felmerül. 

Szopkó Zita szerint hasznos lehet, hogy vannak olyan szerkesztőségek, amelyek dedikáltan foglalkoznak 
tényellenőrzéssel. A fontosság mellett kiemelte, hogy számít az edukáció is, „hogy az embereket egy kis 
tudatosságra tanítani, hogy ne higgyenek el mindent, amit olvasnak egy helyen”. Bár abban szkeptikus, 
hogy ezek a cikkek mennyire tudják megváltoztatni a berögzült narratívákat vagy gondolkodásmódokat. 

A legkedveltebb témák, amelyek igazán sok olvasót értek el Neuberger Eszter szerint a populárisabb 
hírek ellenőrzése. Példaként említette a Vajna Tímea által megosztott egy kamuképet egy felrobbant 
ukrajnai házról, ahol kérdés volt, hogy tényleg bombatalálat érte, vagy csak gázrobbanás történt, illet-
ve vagy Sebestyén Balázs, vagy Schobert Norbi bizonyos kijelentéseinek ellenőrzése is. Amit hagyomá-
nyosan sokan olvasnak még, azok Orbán Viktor évértékelőinek vagy egyéb beszédeinek fact check-jei,  
és nagyon mennek az állatos hírek is, mint a kilőtt farkassal kapcsolatos álhírek cáfolása vagy a böllérfesz-
tiválon megperzselt malaccal kapcsolatos cikk. Világi Máté szerint a bulvár tartalmak mindig sok olvasót 
érnek el, de szezonális a témák felbukkanása, mert egy ideig a Covid járvánnyal kapcsolatos hírek von-
zották az olvasókat. Az is számított, ha maga az állítás láthatóan megkérdőjelezhető volt, mert ilyenkor 
az olvasók kommentben leírhatják, hogy „hű mekkora hülyék”. Tapasztalata szerint a legtöbb reakció 
tényellenőrző cikkekre az, hogy kinevetik, nem pedig az, hogy megosztják, hogy más is pontos informá-
ciókhoz jusson, de van, aki tényleg örül annak, hogy elkészítették az adott tényellenőrzést. 

12  Hann E., Megyeri K., Urbán Á., Horváth K., Szávai P., Polyák G.: Tájékozódási szigetek egy polarizált médiarendszerben, 2023, Mérték Füzetek 29.; 9.o.



21

Arra a kérdésre, hogy az újságíró kollégák hogyan viszonyulnak a tényellenőrzéssel kapcsolatos munká-
jukhoz, Záborszky Ede úgy válaszolt, hogy a kollégáktól nem kapott olyan visszajelzést, hogy ne lenne 
jó, amit csinálnak. Amikor elindultak, sokat írt róluk a kormánypárti média, hogy „itt van a Facebook cen-
zúra”, de Záborszky Ede bízik benne, hogy az általa írt vagy szerkesztett anyagok, amelyek megjelentek  
a weboldalukon13 alapos elemzések, egyik tényellenőrzésbe sem lehet belekötni. Neuberger Eszter sze-
rint kettős a kollégák hozzáállása a munkájukhoz: egyrészt tudják, hogy szükség van rá és igénylik, más-
részt mostanában többször találkozott azzal a jelenséggel, hogy az újságírók néha úgy érzik, hogy ez  
a műfaj a szabadságukat korlátozza. „A véleményműfaj erős az újságíráson belül, és ez könnyen összekeve-
redhet a tényalapú újságírással, és ez rosszul eshet nekik. Azt is tapasztaltam, hogy egy hírportálnál sokszor 
nincs kapacitás ellenőrizni a kormányinfón vagy az évértékelőn elhangzott információkat, és jó lenne, ha ilyen-
kor azonnal, a tudósításokban jelezni lehetne a valótlanságokat vagy csúsztatásokat. A Lakmusznál másfél 
éve végezzük ezt a munkát, és könnyen felismerjük a torzításokat és hogy hogyan használják a kommuniká-
ciós paneleket a politikusok – ez a tudás kifejezetten jól kiegészíti egy hírportál működését. Most már, ezzel  
a tapasztalattal gyorsan tudunk reagálni, például az idei Tusványoson tartott Bálványosi Szabadegyetemen 
elhangzott beszédeknél is ez volt.”

A munkájuk során előforduló nehézségek Világi Máté szerint ugyanazok, mint amivel egy hagyományos 
újságíró is küzd – „Hogy a miniszterek, meg a kormány, meg a vezető beosztott emberek nem válaszolnak 
kérdésekre. De ez igazából majdnem minden hivatalos szervre igaz. Nem mindig. Az egyetemek ebből a szem-
pontból sokkal jobbak, de az egyetemekről is van sokszor olyan, hogy ilyen nesze semmi, fogd meg jól választ 
kapunk. Szerintem ez nagyon nehéz.” Záborszky Edének a közösségi posztoknál használt szókészlet okoz 
gondot, mivel sokszor sértő és csúnya szavakra kell rákeresni, amikor egy tényt ellenőriznek. Például egy 
LGBTQ dezinformációra sem ebben a formában kell rákeresni, hanem vulgárisabb szavakat használva.

Az egyik legemlékezetesebb leleplező anyag a telex.hu tényellenőrző oldalán Világi Máté szerint a bucsai 
mészárlással kapcsolatos volt, amikor az oroszok mondták, hogy Bucsában nem is öltek meg senkit.  
„És akkor végig mentem a műholdképeken és a hírügynökségi fotókon és egyeztettem, hogy a halottak pont 
ott vannak és napokkal, hetekkel korábban is ott voltak és végignéztem a rengeteg véres, cafatos képet.”  
Fél évvel később látott olyan posztot, ahol arra a véleményre, hogy ezek nem igazi halottak voltak, csak 
színészek, valaki odarakta, hogy a telex.hu ezt már leellenőrizte. Emellett említett egy társasházi tör-
vény módosítással kapcsolatos tényellenőrzésüket, ahol gyorsan terjed a cáfolatuk arról, hogy elveszik 
az összes lakást a tulajdonosoktól. A Lakmusznál kiemelt figyelmet kapott az a cikk, amikor megmutat-
ták, hogyan működik az állami szintű álhírterjesztés. „Volt a szankciókkal kapcsolatos nemzeti konzultáció, 
aminek az eredményét úgy kommunikálták, hogy a magyarok 97%-a nemet mond a szankciókra. Ezt nagyon 
könnyen le tudtuk vezetni, az jött ki, hogy a választásra jogosultaknak közel 16,5 százaléka válaszolt nemmel 
a konzultációs kérdésekre. Kikértük közadatigényléssel, hogy pontosan mennyit költöttek erre a kampányra, 
így ez egy szép, kerek történet lett, még nemzetközi szinten is volt hírértéke. Ezzel a cikkel túlléptünk a klas�-
szikus tényellenőrző szerepen, és ezt jó volt látni. Más terület, de azok a kutatások is fontosak, amiket Német 
Szilvia kolléganőnk csinál a hálózatok feltárásáról, ahol orosz dezinformációkat terjesztenek.” Az AFP-nél 
egy emlékezetesebb, Magyarországon szélesebb körben megosztott leleplezésük a II. világháborúban 
a Vörös Hadsereg Ukrán Front elnevezésű szervezeti egységéről szólt. Külföldön pedig visszavontak egy 
olyan tanulmányt, amiről az AFP bebizonyította, hogy módszertani hibákkal operál. Szopkó Zita két év-
vel ezelőtt foglalkozott egy kifejezetten dezinformációra fókuszáló projekttel, amelyben dedikált álhírol-
dalakat térképeztek fel. A fókuszba került Világ Helyzete oldalt a cikk megjelenése után leállították, de 
azóta újra üzemel. Érdekes tapasztalatot jelentett kapcsolatba kerülni az oldalt üzemeltető nyíregyházi  

13   https://tenykerdes.afp.com

https://tenykerdes.afp.com


22

nevelőtanárral, akivel több hónapos munka után tudtak szóba állni és egy hosszú levelezés alatt magya-
rázta el, hogy ő milyen metódusok alapján ír cikket és mit gondol a mainstream médiának az álhíreiről, és 
hogy ő közli az igazságot. A másik weboldal a sokkal profitorientáltabb Minden Szó volt, ott nem sikerült 
elérniük az oldalhoz köthető üzemeltetőket. Két cikkben tárták fel az oldal működését, hogy működik és 
miért problémás, ahogy működik. 

Sajnos releváns kérdés volt és egyik újságíró sem lepődött meg, amikor arról érdeklődtünk, hogy kap-
tak-e már fenyegetést megjelent tényellenőrző cikkük miatt. 

Záborszky Ede az elején még sok fenyegetést kapott, egyrészt a régi indexes múltja miatt, majd azért, 
mert tényellenőrzéssel kezdett foglalkozni. A Vadhajtasok.hu szélsőjobboldali portál írt róla, és utána 
többen durván megfenyegették, de az idővel lecsengett. A koronavírust tagadóktól is több olyan le-
velet kaptak, hogy majd az újságírók is bíróság elé kerülnek a népirtásban való részvételért, de ezeket 
nem vette annyira komolyan. Szerinte a fenyegetések témaérzékenyek, a magasabb téttel rendelkező 
témák érzelmileg töltöttebbek, ilyen volt az oltás vagy a politikai jellegű témák. Neuberger Eszter szerint 
amikor a Mi Hazánkkal foglalkoztak, akkor volt az eddigi talán a „legparább” helyzet. Az általa írt cikket 
Toroczkai László megemlítette egy videójában, bemutatta őket és hogy „rászálltak”. „Akkor kaptunk több 
olyan üzenetet, hogy amit mi csinálunk máshol ezért halálbüntetés jár, meg elkezdtek zsidózni.” Világi Máté 
is kapott fenyegető üzeneteket, de szerinte a női kollégák gyakrabban kapnak. Elmondása szerint általá-
ban egy konkrét cikk ihleti a kirohanást, de a tartalma az már általában eltér a cikktől. 

Mivel ez egy általános probléma a médiapiacon, a szóban forgó szerkesztőségek rendelkeznek meg-
oldási mechanizmussal, hogy ezekben a helyzetekben mit tudnak tenni, hogyan segíthetnek az újság-
íróknak. A Lakmusznál szerkesztőségen belül ezeket mindig jelzik a vezetőségnek, ha jogilag tudnak 
ellene tenni bármit, akkor tehetnek lépéseket. Neuberger Eszter szerint még nem volt példa arra, hogy 
gyűlölködő üzenetek miatt jogi lépéseket tett volna a kiadó bárkivel szemben. Az AFP-nek van megol-
dási javaslata a fenyegetésekre, konkrét példák alapján más országokban volt, hogy rendőrségi ügy lett 
belőle, vagy egy szerkesztő átvette az ügyet és közvetlenül válaszolt a fenyegetőző olvasónak. A zaklató 
leveleket jellemzően ignorálják, kivéve, ha konkrét fenyegetésről van szó, ez esetben az AFP a rendőrsé-
get is értesítheti. Németországban egyszer bombával fenyegették meg az ottani szerkesztőséget, amit 
jelentettek a rendőrségnek. Záborszky Ede magyar újságíróként már eddig is találkozott az olvasók ilyen 
megnyilvánulásával, őt nem sokkolta annyira. 

A szerkesztőségek folyamatosan foglalkoznak azzal is, hogyan tudnának hatékonyabban működni.  
A válaszok között a több anyagi forrás mellett felmerült olyan AI-alapú eszköz, amellyel könnyebb lenne 
az online információs tér figyelése. Az AFP szerint a tényellenőrzés hatékonyságának fokozásához min-
denképpen szükséges, hogy a közösségi médiacégek ezt komolyan vegyék és partnerek legyenek ben-
ne. Ez a Facebooknál megtörténik, de ha a Facebooknak tényellenőrzéseket szállító szervezetek több 
újságírót tudnának foglalkoztatni, akkor még több témát dolgoznának fel. Emellett az Európai Unió is 
támogatja a tényellenőrzést, Magyarországon például a Lakmusz projekttel. Záborszky Ede szerint más 
titkos módszer nincs, ami könnyíteni tudná. A telex.hu-nál örülnének teljes munkaidőben dolgozó tény-
ellenőrző kollégának is. 

A közönség online médiában adott reakciójáról is hasonlóan vélekedtek az újságírók: vannak, akiknek 
már igénye van a tényellenőrzésre és maguktól bekommentelik egy hír alá az erről írt cikket. Az AFP-
nél tapasztalták azt is, hogy vannak, akik több cenzúrát szeretnének, számukra egyszerűbb lenne, ha 
a közösségi médiában nem lenne ott az álhíreket tartalmazó cikk, szerintük jobb lenne rögtön töröl-
ni, mint ellátni azzal a jelzéssel, hogy ez dezinformáció. A telex.hu-nál rendszeresen megkapják, hogy  



23

„Sorosbérencek”, ezért hazudnak. De Világi Máté szerint ez minden cikkük alatt van, ez nem újdonság.  
A Lakmusznál a rendszeres kommentelőik között vannak, akik helyre teszik a trollszerű aktivitásokat. Így 
ők vállaltan nem moderálják ki, aki álhírt terjeszt a cikkük alatt, mert bíznak benne, hogy lesz olyan olva-
só, aki ezt megteszi. Csak azt moderálják, ha valaki vállalhatatlanul kommunikál.

A Lakmusz egyik vállalása volt az Európai Unió felé, hogy elér olyan társadalmi csoportokat, amelyek 
különösen kitettek a dezinformációnak. „A fiatalokkal kapcsolatban volt együttműködésünk a Civil 
Kollégium Alapítvánnyal, mentünk velük tano-dákba tartani foglalkozásokat az álhírekről, meg azok 
felismeréséről. Mi egy bizonyos tudással rendelkezünk, amit nem lehet közvetlenül átadni a gyerekeknek 
vagy a kamaszoknak, így keresünk olyan partnereket, akik ebben az átadásban tudnak segíteni, mert ilyen 
pedagógiai eszközök birtokában vannak, és elérik ezeket  a célcsoportokat. A mostani EU-s projektünkben az 
IDEA Alapítvánnyal dolgozunk, akik főként tanároknak tartanak médiatudatossággal kapcsolatos 
képzéseket. Az időseknek csak egy része használ közösségi médiát, a nyugdíjasokat a Független 
Médiaközponton keresztül érjük el, mert nekik van egy ennek a korosztálynak szóló, jól működő 
médiatudatosság programja. Ezek nem jelentenek megoldást minden elérési problémánk-ra, de sok 
információt adnak arról, hogy egyáltalán milyen híreket és információkat fogyasztanak, mik az ége-tő 
problémáik. Sok inputot kaptam szociális szakemberektől, hogy mivel lenne érdemes foglalkozni. Például a 
diáktüntetések alatt összeszedtünk anyagokat és kiküldtük az ebben benne levő szervezeteknek, és ennek 
nagyon jó visszhangja volt. Ezek sokkal távolabbra mutatnak, mint a hagyományos újságírás, kicsit 
aktivistább jellegű, és ez néha okoz szerepkonfliktust is.”

Összefoglalásként elmondható, hogy a megkérdezett újságírók szerint a tényellenőrzést nagyban ne-
hezíti a dezinformáció nagyarányú terjedése. Hosszú távon csak a médiatudatosság fejlesztése segít, 
viszont ezen a területen a különböző országok nagyon különböző szinten állnak. A szerkesztőségek 
tervei között a fiatalok és idősebbek médiatudatosságának fejlesztése szerepel, workshopokkal, 
gamifikációval, vagy tanodák közvetlen elérésével, de tartanak tréninget újságíróknak, készült 
animáció14 is. Maguk a cikkek is úgy épülnek fel, hogy az olvasók követve a lépéseket maguk is el 
tudják sajátítani ezt a módszert, és használhassák a jövőben önállóan is.

14  Fordított képkeresés, AFP Fact Check, https://www.youtube.com/watch?v=Ts3VVM64B28



24

MÉDIAPIAC MAGYARORSZÁGON
A médiapiac szerkezete 2022-re stabillá vált, a kormánypárt a 2010-es években végrehajtotta a legfon-
tosabb strukturális változásokat. Ma már a tulajdonosi szerkezet koncentrált, az állami hirdetések telje-
sen központosítottak és így kifejthetik piactorzító hatásukat, a médiahatóság pályáztatási gyakorlatának  
köszönhetően pedig a független rádiók kiszorultak a nagy elérésű frekvenciákról. A Fidesz médiabirodal-
mának középpontjában továbbra is a KESMA (Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány) áll, amely 2018 
novemberében jött létre úgy, hogy a kormányközeli médiatulajdonosok többsége kompenzáció nélkül 
átadta a cégét az alapítványnak. Nem voltak drámai átalakulások 2022-ben, az év mégsem telt 
eseménytelenül, hiszen a parlamenti választás után folytatódott a rendszer finomhangolása. Az előző 
évekkel ellentétben ennek már a kormánypárti média is a vesztese volt. 

A legfontosabb piaci fejlemények 2022-ben 

A 2022-es év legfontosabb eseménye Magyarországon kétségkívül az országgyűlési választás volt, 
amelyen a Fidesz újabb négy évre alkotmányozó többséget szerzett a parlamentben. A média 
szempontjá-ból ez két okból volt kiemelkedően fontos esemény. 

A választási eredményt jelentős részben a kormánypárt sikeres kampányára lehetett visszavezetni.  
Ebben szerepe volt az erőteljes dezinformációnak és a közösségi média aktív használatának. A 2019-es 
önkormányzati választás után, amikor az ellenzéki pártok több nagyvárosban és Budapesten is 
sikereket arattak, a kormánypárt látványosan erősített a közösségi média kommunikációján. Elsősorban 
a Face-bookon és a Youtube-on költöttek el jelentős összegeket, és felépült egy olyan politikai 
influenszer csoport (Megafon), amely milliárdos összegekért hirdette a Fidesz üzeneteit.15 

15	  Hanula, Zs. (2022). Újabb álomhatárt értünk el: egymilliárd forint felett a Megafon facebookos reklámköltése. Telex.hu https://telex.hu/bel-
fold/2022/03/28/ujabb-alomhatart-ertunk-el-egymilliard-forint-felett-a-megafon-facebookos-reklamkoltese  

https://telex.hu/belfold/2022/03/28/ujabb-alomhatart-ertunk-el-egymilliard-forint-felett-a-megafon-facebookos-reklamkoltese
https://telex.hu/belfold/2022/03/28/ujabb-alomhatart-ertunk-el-egymilliard-forint-felett-a-megafon-facebookos-reklamkoltese


25

A kormánypárt növekvő közösségi média aktivitása és az ott elköltött hirdetési pénzek érzékenyen 
érintették a kormányközeli médiát. A hagyományos média, különösen a nyomtatott média egyébként 
is évek óta nehéz helyzetben van, olvasótábora öregszik, népszerűsége folyamatosan csökken. Emel-
lett a kormánypárt számára is nyilvánvalóvá vált 2022-ben, hogy a közösségi médiában minden koráb-
binál hatékonyabban lehet elérni a szavazókat célzott üzenetekkel, tehát a politikai hirdetések egyre  
növekvő arányban kerültek a digitális platformokra. Ez korábban elképzelhetetlen döntésekhez vezetett, 
a 2022-es választás után több olyan médiatermék is megszűnt, amely korábban fontos része volt a Fidesz 
médiarendszerének.16 Korábban ezek jelentős forrásokhoz jutottak az állami hirdetésekből, nem kellett 
szembenézniük a piac farkastörvényeivel és az állami források megvonása után nem is volt érdemi esély 
arra, hogy fennmaradjanak. 

Elsősorban nyomtatott lapok szűntek meg. Már a választást követő héten egy kivétellel bezárták a City7 
lapcsaládot, amely 2021-ben azokban a városokban indult el ingyenes lapként, ahol a Fidesz elvesztette 
a 2019-es önkormányzati választást. Megszűntek korábban nagy presztízsű, 2018 óta a KESMA részeként 
működő lapok nyomtatott kiadásai, így a Magyar Hírlap politikai napilap, a Világgazdaság gazdasági 
napilap és a Figyelő gazdasági hetilap. Az online oldalak továbbra is működnek, de nem töltenek be 
igazán jelentős szerepet a magyar piacon. Más KESMA-lapokat is érintett a bevételek csökkenése, több 
szerkesztőségben (pl. megyei napilapok, Bors bulvárlap és Metropol ingyenes újság) is elbocsájtásokra 
került sor. 

Néhány hónappal a választások után megszűnt a Pesti TV is, amely bár nem volt része a KESMA-nak,  
de vállaltan kormányközeli televíziós csatornaként működött. Nem véletlen, hogy a megszűnések  
a nyomtatott lapokat és az egyik televíziós csatornát érintették, hiszek ezek meglehetősen költségigé-
nyesek és alacsony közönség elérés mellett nem volt racionális a finanszírozásuk. 

A KESMA portfólióját tekintve a legmeglepőbb fejlemény a Nemzeti Sport államosítása volt. A miniszter-
elnök kedvenc sportlapját 2022 októberében vásárolta meg a Nemzeti Sportügynökség és mint azóta 
kiderült, csak jelentős állami finanszírozással működtethető a lap.17 

A kormánypárti médiabirodalmon kívül is történtek változások. 2020 augusztusában megszűnt az Azon-
nali hírportál, amely Ungár Péter ellenzéki országgyűlési képviselő tulajdonában volt. Szintén megszűnt 
a korábban kormánykritikus, de a tulajdonosváltások során egyre inkább a Fidesz közelébe sodródó poli-
tikai hetilap, a 168 óra nyomtatott kiadása. Megemlítendő még, hogy 2022 végén elbocsájtások és töme-
ges felmondások történtek a Napi.hu gazdasági hírportálnál, amely még 2020-ban, az Index hírportállal 
egyidőben került kormányközeli tulajdonba, de csak évekkel később alakították át a teljes szerkesztőséget. 

Annak ellenére, hogy 2022-ben a Fidesz nagy fölénnyel nyerte meg az újabb választást, a médiapiaci 
fejlemények éppen a kormányközeli, vagy legalábbis azzal nem túl kritikus cégeket érintették negatívan.  
A független médiában nem történtek drámai változások, a cégek egy része egyre inkább épít a közönség 
bevételekre (előfizetési díj vagy adomány formájában), mások a szűkülő hirdetési piacon próbálnak ér-
vényesülni. Egyre többen előre menekültek és innovációkkal, új típusú tartalmakkal próbálták megőrizni 
vagy növelni a versenyképességüket, például podcast és videó csatornák indításával, háborús helyszíni 
tudósításokkal vagy könyvek megjelentetésével. 

16	  Előd, F. (2022). A facebookos propaganda felfalja a régimódi kormánysajtót. Telex.hu https://telex.hu/komplex/2022/07/27/a-facebookos-propagan-
da-felzabalja-a-regimodi-kormanysajtot 

17	  Hvg.hu (2023). Tízezer példányban fizeti elő a nyomtatott Nemzeti Sportot az állam. HVG. https://hvg.hu/gazdasag/20230612_k_monitor_nemze-
ti_sport_tizezer_nyomtatott_peldany_elofizetes 

https://telex.hu/komplex/2022/07/27/a-facebookos-propaganda-felzabalja-a-regimodi-kormanysajtot
https://telex.hu/komplex/2022/07/27/a-facebookos-propaganda-felzabalja-a-regimodi-kormanysajtot
https://hvg.hu/gazdasag/20230612_k_monitor_nemzeti_sport_tizezer_nyomtatott_peldany_elofizetes
https://hvg.hu/gazdasag/20230612_k_monitor_nemzeti_sport_tizezer_nyomtatott_peldany_elofizetes


26

Árbevételek alakulása

Az elmúlt években számtalan publikációban, szakmai beszélgetésben téma volt a magyar médiában 
tapasztalható piactorzítás, ami elsősorban az állami hirdetéseknek köszönhető. Mint közismert, az állami 
intézmények a kormányhoz lojális médiában hirdetnek, jelentős bevételt generálva ezzel ezeknél a mé-
diavállalatoknál, ugyanakkor a kormánnyal kritikus médiában gyakorlatilag egyáltalán nem lehet állami 
hirdetést látni. Ez állandó versenyelőnyt jelent a kormánypárti médiának, ugyanakkor a kormánykritikus 
média folyamatos túlélésért küzd. A torz piaci viszonyok a 2022-es árbevétel adatokból is jól látszódnak. 

Az árbevétel adatok vizsgálatakor csak azokat a médiavállalatokat vettük figyelembe, amelyek legalább 
egy termékükkel jelen vannak a hír és közéleti tartalmak piacán. A tisztán szórakoztató tartalmakat elő-
állító cégeket nem vizsgáltuk. Természetesen nem vettük figyelembe valamennyi céget, hiszen nem volt 
mód a teljes helyi piac vizsgálatára, mint ahogy a szinte végtelen online tartalomszolgáltatásnak is csak 
egy részét vettük figyelembe. Az alábbi listákban azokat a médiacégek szerepelnek, amelyek jelentősek, 
hatást gyakorolnak a magyar nyilvánosságra, az elérésük számottevő. 

Először a jól dokumentálhatóan kormányközeli médiavállalatok adatait vizsgáltuk. Meglehetősen nagy 
cégekről van szó, különösen a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) 2018-as megalakulásá-
val nagyon koncentrálttá vált a kormányközeli médiabirodalom. 

1 tábla: Kormányközeli médiavállalatok árbevétele 2022-ben

Médiamárka Cég
Értékesítés nettó  

árbevétele (’000 ft)

Megyei napilapok, országos 
lapok, rádiók, televízió, online

Mediaworks Hungary (KESMA) 71,651,782

TV2 TV2 Média Csoport 47,805,027

Pestisracok.hu (PestiTV) Media Vivantis 2,544,808

Index Index.hu 1,563,015

Rádió1 Radio Plus 1,241,488

Demokrata Artamondo 622,670

Magyar Hírlap Magyar Hírlap 536,492

Összesen 125,965,282

Forrás: éves pénzügyi beszámolók (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

A következő csoportba azok az ún. szürke zónás médiavállalatok tartoznak, amelyek nem a kormány-
párti propaganda gépezet részei, de valamilyen módon függenek az államtól vagy kapcsolódnak hozzá.  
Ennek két formáját különböztethetjük meg. Egyrészt a tulajdonos személye jelentheti a kapcsolódást, pl. 
168 óra esetében a tulajdonos (Michaeli, Schwartz & Brit Média Holding Zrt.) közismerten jó kapcsolatot  



27

ápol a kormánnyal18, míg az ATV és Hetek esetében szintén dokumentált az egyházi vezető tulajdonos 
és Fidesz közötti kapcsolat.19  Több médiavállalat esetében nem a tulajdonos személye, hanem az állami 
reklámköltés kiugróan magas aránya jelzi a politikai kapcsolatot. Ezek foglyul ejtett médiacégek, ame-
lyek aligha működhetnének állami segítség nélkül és így nem is tekinthetők függetlennek (pl. Népszava, 
Blikk, Inforádió).20 

Ebben a kategóriában nincs szó arról a kézivezérlésről, ami a propaganda médiában megfigyelhető, sőt, 
egyes esetekben láthatunk remek újságírói teljesítményeket. Ugyanakkor a tulajdonoson, illetve a bevé-
teleken keresztül a kormánypárt nyilvánvalóan képes befolyásolni a tartalmat, legalább olyan szinten, 
hogy melyek a kerülendő témák.  A szürke zónába tartozó médiavállalatok az árbevétel nagyságát te-
kintve nem nagyon jelentősek, ugyanakkor a magyar nyilvánosságban fontos szerepük van. Egy korábbi 
kutatás bebizonyította, hogy a médiumok hatékonyan éri el az ellenzéki pártok szavazóit, illetve azokat, 
akik nem fogyasztanak kormánypárti médiát.21 Ezeknek a médiumoknak a foglyul ejtése tehát lehetővé 
teszi a Fidesz számára, hogy áthatoljon az „falon” és valamilyen módon azokra is hatást gyakoroljon, akik 
tudatosan kerülik a propaganda médiát. 

2 tábla: A. szürke zónába tartozó médiavállalatok árbevétele 2022-ben

Médiamárka Cég Értékesítés nettó árbevétele 
(’000 ft)

168 óra 168 Media Group 118,141

ATV ATV 3,075,210

Hetek Hetek.hu 154,265

Népszava XXI. század Média 1,884,414

Blikk Blikk 5,643,500

Inforádió Inforádió 638,229

Összesen 11,513,759

Forrás: éves pénzügyi beszámolók (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

A független médiavállalatok közé azokat soroltuk, amelyeknek nincs semmilyen igazolható kapcsolata 
politikai pártokkal és annak sincs nyoma, hogy a bevételeik látható részét szereznék állami forrásból. 
Fontos megjegyezni, hogy a független médiumok közül többen is aktív crowdfunding kampányokat 
folytatnak, ezek a bevételek nem szerepelnek az eredménykimutatás értékesítés nettó árbevétel kate-
góriában. 

18	  Szalay, D. (2021). „Rogán Antal tíz éve a barátom, de soha nem volt közös üzleti ügyünk” – Interjú a 168 Óra kiadójának új társtulajdonosával, Shabi 
Michaeli izraeli-grúz üzletemberrel. Media1.hu https://media1.hu/2021/07/27/shabi-michaeli-interju-168-ora-brit-media-befektetes/ 

19	  Rényi, P. D. (2018). A baloldal fellegvára volt, most bulvártévét csinálnak belőle a Fidesznek. 444.hu https://444.hu/tldr/2018/01/10/a-baloldal-felleg-
vara-volt-most-bulvartevet-csinalnak-belole-a-fidesznek 

20  A Népszava esetében 79%, a Blikk napilapnál 49%, az Inforádiónál pedig 42% az állami hirdetési bevétel részaránya a teljes hirdetési bevételen belül 
listaáron számolva, a Kantar Média adatbázisa alapján. 

21  Polyák, G. – Szávai, P. – Urbán, Á. (2022). Information Patterns and News Bubbles in Hungary. Media and Communication. 10(3) 133-145. https://doi.
org/10.17645/mac.v10i3.5373

https://media1.hu/2021/07/27/shabi-michaeli-interju-168-ora-brit-media-befektetes/
https://444.hu/tldr/2018/01/10/a-baloldal-fellegvara-volt-most-bulvartevet-csinalnak-belole-a-fidesznek
https://444.hu/tldr/2018/01/10/a-baloldal-fellegvara-volt-most-bulvartevet-csinalnak-belole-a-fidesznek
https://doi.org/10.17645/mac.v10i3.5373
https://doi.org/10.17645/mac.v10i3.5373


28

A listában azok a médiumok szerepelnek, amelyek valóban érdemi hatást gyakorolnak a magyar nyilvá-
nosságra, képesek formálni a közvéleményt. A digitális világban számtalan tartalomszolgáltatás műkö-
dik, ezeknek jelentős része független a politikai pártoktól, de képtelenség lenne minden, közéleti kérdés-
ben megnyilvánuló szereplőt felsorolni. 

Az Euronews és a Szabad Európa üzemeltetője külföldi cég, a magyarországi tevékenységről nem állnak 
rendelkezésre pénzügyi adatok.  

3 tábla: A független médiavállalatok árbevétele 2022-ben

Médiamárka Cég Értékesítés nettó  
árbevétele (’000 ft)

RTL Magyar RTL 47,184,120

24.hu (+ magazinok) Central Médiacsoport 13,616,361

HVG HVG 4,511,769

Magyar Hang Alhambra-Press 296,352

Magyar Narancs Magyarnarancs.hu 242,955

Élet és Irodalom Irodalom 223,502

Jelen Liberty Press 99,641

Klubrádió Klubrádió 63,559

Partizán Partizán 12,686

444 Magyar Jeti 1,054,557

Telex Van Másik 637,218

Portfolio Net Média 3,319,079

G7 G-7.hu 129,031

Válasz Online Válasz Online 8,431

Átlátszó Atlatszo.hu 3,962

Direkt36 Direkt36 2,070

Összesen 71,405,293

Forrás: éves pénzügyi beszámolók (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

A fent kapott árbevétel adatokat érdemes kategóriák szerint összehasonlítani. Jól látható, hogy a kor-
mánypárti média messze a legnagyobb kategória, a független média alig több mint fele akkora árbevé-
telt generál, a szürke zóna pedig szinte elhanyagolható ebből a szempontból. 



29

Tekintettel arra, hogy a közszolgálati média a nyilvánosság fontos része, egy ilyen elemzésből aligha 
hagyható ki. Ezért önálló kategóriaként vizsgáltuk a közszolgálati médiát is, de miután nem üzleti vál-
lalkozásról van szó, így az értékesítés nettó árbevétele kategória helyett a költségvetési 
előirányzattal22 számoltunk. 

4 tábla: Az egyes médiakategóriák bevétele 2022-ben

Összeg (’000 ft) Százalék

Kormánypárti média 125,965,282 37,2%

„Szürke-zóna” 11,513,759 3,4%

Közszolgálati média 130,141,300 38,4%

Független média 71,405,293 21,1%

Összesen 339,025,634 100%

Forrás: éves pénzügyi beszámolók (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

Az eredmények azt mutatják, hogy a közszolgálati média költségvetését is beleszámolva 339 milliárd 
forint árbevételt értek el azok a cégek, amelyek jelen vannak a hírpiacon is. Mint látható, a kormánypárti 
média és a közszolgálati média messze a két legnagyobb szereplő a bevétel alapon felrajzolt média-
tortán. A médiafogyasztók számára a két kategória aligha különböztethető meg, hiszen a közszolgálati 
média is a kormánypárti propagandát terjeszti, azonban az eltérő jelleg (üzleti vállalkozás, illetve közszol-
gálat) miatt indokolt, hogy ezeket külön szerepeltessük. 

Figyelemreméltó, hogy a független média mindössze 21,1 százalékos árbevétel alapú részesedést ért el, 
tehát a piac torzított jellege és a független médiavállalatok versenyhátránya ilyen módon is kimutatható. 

1 ábra: A médiakategóriák bevételének megoszlása (2022)

22  2021. évi CXXVII. törvény a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2022. évi egységes költségvetéséről. https://njt.hu/jogszabaly/2021-127-00-00 

„szürke-zónás” 3,4%

kormánypárti 37,2%

közszolgálati 38,4%

független 21,1%

kormánypárti
37,2%

"szürke-zónás"
3,4%közszolgálati

38,4%

független
21,1%

https://njt.hu/jogszabaly/2021-127-00-00


30

Még egyszer fontos kiemelni, hogy az üzleti vállalkozások esetében az eredménykimutatás értékesítés 
nettó árbevétele kategóriát alkalmaztuk és ennek nem része a fogyasztóktól érkező adomány, illetve 
a pályázati bevétel. Ezek nem piaci alapú bevételek, hanem támogatás jellegűek és célunk a piac vizs-
gálata volt. Tekintettel arra, hogy független médiumok közül többen is az adományokra, mások pedig 
a pályázatokra építenek, így a független média valójában több forrással rendelkezik, mint amit a fen-
ti adatok mutatnak. Ezek a médiacégek jellemzően éppen azért fordultak a közösségi finanszírozás és  
a pályázatírás felé, mert a torzított magyar piacon nincs esély a tisztességes versenyre és így alternatív 
finanszírozási megoldásokat kellett találni. 

Szintén fontos még egyszer rögzíteni, hogy a vizsgált médiumok a közbeszédet leginkább befolyá-
soló médiumokat tartalmazza, tehát lényegében a jéghegy csúcsát jelentik. Nem tartalmaz adatokat  
a helyi médiáról, beleértve az önkormányzatok által kiadott ingyenes lapokat, de nem jelennek meg  
a helyi rádiók, sőt, a körzeti rádiók jelentős része sem. Az adatok szintén nem tartalmazzák a rendkívül 
szerteágazó online tartalomszolgáltatások jelentős részét és a közösségi médiában megjelenő politikai 
influenszereket sem.  

Állami reklámköltés 

A magyar médiapiacon a piactorzítás elsődleges eszköze továbbra is az állami reklámköltés. Ez azt jelen-
ti, hogy az államigazgatási szervek, állami vállalatok, közpénzből finanszírozott intézmények a kormány-
párthoz lojális médiában hirdetnek, rendkívül egyenlőtlen piaci viszonyokat okozva ezzel. 

Az elemzés a Kantar Media adatbázisa alapján készült, ami az ún. listaárakat tartalmazza. Ez a médiumok 
által hivatalosan publikált listaárból és az értékesített reklámfelületből számítja a reklámköltési adatokat. 
A Kantar Média adatbázisa a piaci szempontból releváns médiumokat tartalmazza.  A nagyobb kam-
pányok esetében a listaárhoz képest jelentős kedvezményeket adnak a médiavállalatok. Éppen ezért  
a forintban kifejezett összegeket nem érdemes figyelembe venni, inkább az egymáshoz viszonyított ará-
nyok írják le jól a helyzetet.

Az online piac adatai önbevallás alapján készülnek és 2022-től a Salesworks nem szolgáltat hirdető szin-
tű adatot. Tekintettel arra, hogy az online piac legnagyobb szereplőjéről, a kormányközeli Mediaworks 
online üzletágáról van szó, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az online piac vizsgálatára már nem ad 
lehetőséget az adatbázis. 

A 2022-es állami reklámköltés listaáron 89,7 milliárd forint volt. Érdekesség, hogy a Salesworks-nél 2021-
ben közel 17 milliárd forint volt a listaáras állami bevétel, tehát ennek az adatnak a hiánya valóban befo-
lyásolja az összképet. Mindenesetre az állami reklámköltés adatok a hiányosságok mellett is jól illusztrál-
ják a magyar médiában fennálló piactorzító gyakorlatot. 

Az említett 89,7 milliárd forintos állami költés legnagyobb kedvezményezettjei a TV2 kereskedelmi te-
levíziós vállalat, a Mediaworks (online üzletág nélkül) és a Publimont plakátcég. Figyelemreméltó még  
a közszolgálati média, a Duna Médiaszolgáltató, illetve a külföldi tulajdonban lévő plakátcég, a JCDecaux 
részesedése. Az állami költés koncentrációját jól mutatja, hogy az öt legnagyobb cég a teljes összeg 
közel 80 százalékát szerezte meg, ezen kívül 81 médiacéghez jutott állami hirdetési bevételhez, összes-
ségében alig több, mint 20 százalék részesedéssel.



31

2 ábra: A listaáras állami reklámköltés megoszlása (2022)

Forrás: Kantar Média/saját szerkesztés

Mint közismert, a TV2, a Mediaworks és a Publimont is kormányközeli cég, a Duna Médiaszolgálató pe-
dig megkérdőjelezhetetlenül része az állami propagandagépezetnek. A JCDecaux a maga 7 százalékos 
részesedésével a legnagyobb azok közül, amely tulajdonosi szinten nem kapcsolható a kormánypárthoz. 

A fentihez rendkívül hasonló ábrát kapunk, ha a legnagyobb hirdető, a Miniszterelnökség hirdetési köl-
tését vizsgáljuk. Maga a miniszterelnökség, amely a kormány kampányokat is bonyolítja, 34,5 milliárdot 
költött 2022-ben (ez a teljes állami költés 38,5 százaléka) és az ábrából jól látszódik, hogy még koncent-
ráltabb a költés, mint a teljes állami hirdetési torta esetében. 

3 ábra: A Miniszterelnökség listaáras reklámköltésének megoszlása (2022)

Forrás: Kantar Média/saját szerkesztés

TV2 ; 
31,3%

Mediaworks; 17,6%
Publimont; 

15,0%

Duna Médiaszolgáltató; 
8,4%

JCDecaux; 
7,0%

Egyéb; 
20,6%

Mediaworks; 17,6%

TV2; 31,3%

Publimont; 15,0%

Duna Médiaszolgáltató; 8,4%

JCDecaux; 7,0%

Egyéb; 20,6%

TV2 ; 
34,4%

Mediaworks; 25,3%

Publimont; 
12,3%

JCDecaux; 
7,8%

Duna Médiaszolgáltató; 
7,6%

Egyéb; 
12,6%

Mediaworks; 25,3%

TV2; 34,4%

Publimont; 12,3%

JCDecaux; 7,8%

Duna Médiaszolgáltató; 7,0%

Egyéb; 12,6%



32

A két ábra hasonlósága azért is szembeötlő, mert a Miniszterelnökségnek elvileg a teljes magyar társa-
dalmat kellene céloznia, nem pedig speciális célcsoportot. Elvileg lehet olyan állami hirdető, például egy 
kulturális intézmény vagy egy állami vállalat, amelynek olyan a célcsoportja, hogy azt egyes kormány-
párti médiumokon keresztül tudja csak elérni. A teljes állami hirdetési szférára ez a feltételezés már nem 
állná meg a helyét, de azon belül is biztosan nem mondható el a Miniszterelnökségről. 

Az állam piactorzító hatása jól látszódik akkor is, ha megnézzük, hogy néhány kormányközeli médium 
milyen nagymértékben függ az állami hirdetésektől. A táblázatban az látszódik, hogy vannak olyan kor-
mányközeli médiumok, ahol a hirdetés nagyon jelentős aránya állami forrásból érkezik, tehát ezek aligha 
maradhatnának fenn tisztán piaci alapon. Talán sokak számára meglepő a baloldalinak tartott Népszava 
szerepe, nem véletlenül neveztük korábban ún. szürke zónás médiumnak: a tartalom alapvetően kor-
mánykritikus, de miután nyilvánvaló kormányzati szándék a lap fenntartása, így az újságírói szabadság-
nak megvannak a maga korlátai. 

4 ábra: Néhány médiamárka magas állami hirdetési bevétel aránnyal (2022)

79,4%

76,0%

75,3%

74,7%

70,7%

67,2%

60,9%

58,1%

56,1%

55,6%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90%

Népszava

Ripost7

Figyelő

Világgazdaság

Magyar Hír lap

Magyar Nemzet

Új Dunántúli Napló

Nógrád Megyei Hírlap

Somogyi Hírlap

Tolnai Népújság

Forrás: Kantar Média/saját szerkesztés

A fenti adatok kimagaslóan magas állami hirdetési bevétel arányt mutatnak, egy független lapnál sok-
kal kisebb számokat lehet látni. A HVG hirdetési bevételeinek mindössze 2,3 százaléka jön az államtól,  
a Forbes esetében ez 3,1 százalék, a Magyar Narancsnál pedig 8,9 százalék. Jól kirajzolódik tehát az  
a különbség, amelyek a piacról élő, illetve az államilag támogatott médiumok között van. 



33

A média ökoszisztéma szerepe 

Mint ahogy a Mérték korábbi írásaiban is szó volt róla, a médiavállalatok mellett szót kell ejteni a teljes mé-
dia ökoszisztémáról is.  A média ökoszisztéma alatt azokat a vállalatokat, szektorokat értjük, amelyek nem 
tartalom előállítással foglalkoznak, mégis jelentős hatással vannak a médiavállalatok működésére. Ide tar-
toznak például a hirdetési ipar szereplői vagy a médiatartalmak terjesztésével foglalkozó vállalatok.23 

Jelenleg Magyarországon a médiaügynökségi piac a leginkább meghatározó az ökoszisztéma egésze 
szempontjából. A médiaügynökségek azok a cégek, amelyek a hirdetők megbízásából megtervezik  
a hirdetési kampányokat, megvásárolják a szükséges médiafelületeket és ellenőrzik, hogy a hirdetések 
valóban megjelentek-e, tehát lényegében kivitelezik a kampányokat. A médiaügynökségeket tehát egy-
fajta közvetítő szerepet töltenek be a médiavállalatok és a hirdetők között. Természetesen ezek üzle-
ti vállalkozások, ahol rendelkezésre áll a piacismeret, a kampányok tervezéséhez szükséges know-how  
és szoftverek. Klasszikus kereskedelmi piacról van tehát szó, amelyben az államnak alapesetben nincs 
érdemi szerepe. 

Magyarországon az állami hirdetések kezelése 2014 után lett igazán koncentrált, amikor a kormány lét-
rehozta a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt (NKOH). Az NKOH közbeszerzési pályázat kiírása után keret-
megállapodást köt a nyertes médiaügynökséggel vagy médiaügynökségekkel és a teljes állami szféra 
kommunikációs tevékenysége ezeken a keretmegállapodásokon keresztül zajlik. Tekintettel az állami 
reklámköltés volumenére, ez kiemelkedően erős pozíciót jelent az NKOH-val szerződő médiaügynök-
ségnek, különösen, ha ezeknek a száma nem túl magas. 

Az első években több ügynökség is nyert, a New Land Media Kft – Lounge Design Kft konzorcium 2016 
végén jelent meg az NKOH szerződéses partnereként. A helyzet alapjaiban változott meg 2018-ban. 
Máig nem pontosan ismert okokból az NKOH szerződést bontott a többi ügynökséggel és onnantól 
kezdve csak a New Land Media Kft. - Lounge Design Kft. konzorciumnak van keretszerződése az állami 
kommunikációs feladatokra, tehát ezen a piacon monopolszerepbe került. Valójában egy cégcsoportról 
van szó, hiszen mindkét cégnek Balásy Gyula a tulajdonosa, és a két cég együttes árbevétele 2022-ben 
már 98,8 milliárd forint volt. 

Konklúzió

A magyar médiapiacon továbbra is jól bizonyítható az állam erőteljes szerepvállalása és ezzel együtt  
a piactorzító hatás.  A közéleti tartalmakat is készítő, nagyobb elérésű médiavállalatokat vizsgálva kide-
rült, hogy 2022-ben az értékesítés nettó árbevételének (nagyrészt hirdetés, előfizetés) 20 százaléka 
került a független médiába, a teljes kormányközeli médiabirodalom óriási összegből működött.   

Továbbra is feltűnő az állami reklámköltés magas szintje. Gyakorlatilag a kormányközeli média számára 
ez egyfajta működési támogatásnak tekinthető, hiszen hosszú évek óta ugyanazok a cégek az állami 
kampányok fő kedvezményezettjei. Ez nyilvánvaló versenyelőnyt jelent a kormányközeli cégeknek és 
ezzel párhuzamosan versenyhátrányt a független média számára. 

23  Mérték (2021): Médiatájkép egy hosszú vihar után. Médiapolitika 2010 után. Mérték Médiaelemző Műhely, Budapest



34

A magyar médiapiac tehát továbbra is torzítja a nyilvánosságot. A piaci mechanizmusok nem érvénye-
sülnek, a bevételek és a közönségpiacon elért teljesítmény nincs összefüggésben. A független média-
vállalatok leginkább a túlélésért küzdenek és a hirdetések, illetve a közönségbevételek mellett egyre na-
gyobb szerepe van a támogatásoknak, adományoknak. Egyelőre senki nem tudja, hogy ebből mennyire 
lehet hosszútávon is fenntartható üzleti modellt építeni, ezek az évek a független média számára inkább 
az életben maradásról szólnak. 



35

A MÉDIAJOGI KÖRNYEZET VÁLTOZÁSAI 
ÉS A MÉDIATANÁCS RÁDIÓS PÁLYÁZATI 
GYAKORLATA

A médiajogi környezet változása 2021-ben és 2022-ben

A Médiatanács frekvenciapályáztatási gyakorlatát, illetve a médiajogi környezet változását legutóbb 
2021-ben, egy négy országra kiterjedő kutatás keretében elemeztük. Ennek az időszaknak a legnagyobb 
felháborodást kiváltó médiatörvény-módosítása a homofób-törvény24 médiát érintő rendelkezéseinek 
megszületése volt. Ennek értelmében „a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, 
a nem megváltoztatásának, valamint a homoszexualitásnak a népszerűsítése, megjelenítése” minden 
esetben 18 éven felülieknek szóló műsorszám, az ennek megfelelő megjelöléssel és időbeli korlátozás-
sal. A módosítás szerint nem minősül közérdekű közleménynek vagy társadalmi célú reklámnak az olyan 
műsorszám, amely alkalmas a gyermekek megfelelő fizikai, szellemi és erkölcsi fejlődésének a kedve-
zőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy meghatározó eleme a szexualitás öncélú ábrázolása, 
 a pornográfia, továbbá a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megvál-
toztatásának, valamint a homoszexualitásnak a népszerűsítése, megjelenítése. 

E rendelkezések alapján büntette meg a Médiatanács az RTL Magyarországot A család az család kam-
pány filmjének bemutatása miatt25, a bíróság azonban jogsértőnek találta a határozatot. A külföldi jog-
hatóság alatt működő televíziós és streaming szolgáltatásokkal szemben a Médiatanácsnak nincs esélye 
érvényesíteni a homofób jogszabályt, hiába fordul rendszeresen a külföldi társhatóságokhoz.26 

24  2021. évi LXXIX. törvény a pedofil bűnelkövetőkkel szembeni szigorúbb fellépésről, valamint a gyermekek védelme érdekében egyes törvények 
módosításáról

25  Kasza János: Jogsértőnek találta az RTL Klubon sugárzott, A család az család-kampányt a Médiatanács, míg a kormánypárti lapok LMBTQ-témájú 
interjúját nem találták problémásnak, Media1.hu, 2022.02.04, https://media1.hu/2022/02/04/jogsertonek-talalta-az-rtl-klubon-sugarzott-a-csa-
lad-az-csalad-kampanyt-a-mediatanacs-mig-a-kormanyparti-lapok-lmbtq-temaju-interjujat-nem-talaltak-problemasnak/ 

26  Kasza János: Sorra visszadobják a külföldi társhatóságok a magyar Médiatanács próbálkozásait, amikor a propagandatörvény alapján kér segítséget 
médiaszolgáltatók ellen, Media1.hu, 2022.11.02, https://media1.hu/2022/11/02/sorra-visszadobjak-a-kulfoldi-tarshatosagok-a-magyar-mediata-
nacs-probalkozasait-amikor-a-propagandatorveny-alapjan-ker-segitseget-mediaszolgaltatok-ellen/ 

https://media1.hu/2022/02/04/jogsertonek-talalta-az-rtl-klubon-sugarzott-a-csalad-az-csalad-kampanyt-a-mediatanacs-mig-a-kormanyparti-lapok-lmbtq-temaju-interjujat-nem-talaltak-problemasnak/
https://media1.hu/2022/02/04/jogsertonek-talalta-az-rtl-klubon-sugarzott-a-csalad-az-csalad-kampanyt-a-mediatanacs-mig-a-kormanyparti-lapok-lmbtq-temaju-interjujat-nem-talaltak-problemasnak/
https://media1.hu/2022/11/02/sorra-visszadobjak-a-kulfoldi-tarshatosagok-a-magyar-mediatanacs-probalkozasait-amikor-a-propagandatorveny-alapjan-ker-segitseget-mediaszolgaltatok-ellen/
https://media1.hu/2022/11/02/sorra-visszadobjak-a-kulfoldi-tarshatosagok-a-magyar-mediatanacs-probalkozasait-amikor-a-propagandatorveny-alapjan-ker-segitseget-mediaszolgaltatok-ellen/


36

Változtak a jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatásokra vonatkozó szabályok is. A rádiós média-
szolgáltatások esetében módosult a jelentős befolyásoló erő fogalom: jelentős befolyásoló erejű mé-
diaszolgáltatónak minősül a legalább 20 százalékos éves átlagos közönségaránnyal rendelkező rádiós 
médiaszolgáltató is, feltéve, hogy legalább egy médiaszolgáltatásának éves átlagos közönségaránya el-
éri az öt százalékot (Mttv. 69. §). Ugyanakkor a közszolgálati, a közösségi és a tematikus médiaszolgáltató 
kivételt jelent a meghatározás alól, ezek semmilyen esetben nem minősülhetnek jelentős befolyásoló 
erejű médiaszolgáltatásnak. Ezzel a jogalkotó a politikai és vallási tematikájú közösségi rádiókat végle-
gesen kivette a jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatások nagyobb szabályozási terhei alól. Mivel 
az egyetlen országos kereskedelmi rádió, a Retró Rádió tematikus médiaszolgáltatásnak minősül, szintén 
mentesül a szigorúbb szabályok alól. 

A Médiatanács szankcióalkalmazási gyakorlatáról az éves országgyűlési beszámolókban részletes infor-
mációk érhetők el.27

A Médiatanács függetlenségével kapcsolatban nem történt semmilyen előrelépés. Karas Mónika,  
a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács korábbi elnöke 2021-ben lemondott a poszt-
járól. Ezzel lehetővé tette, hogy a kétharmados többség rendelkező Fidesz még a 2022-es parlamenti 
választások előtt új elnököt válasszon, felkészülve arra a lehetőségre, hogy a parlamenti választásokon 
a Fidesz nem szerez újabb kétharmados többséget. Ez a politikai kockázat nem realizálódott, de a 2021-
ben megválasztott Koltay András így 2030-ig az NMHH és a Médiatanács elnöke marad. Koltay 2010 és 
2019 között a Médiatanács tagja volt, a Médiatanács minden, a médiaszabadságot sértő döntését meg-
szavazta. Karas Mónika a lemondása után az Állami Számvevőszék alelnöke lett.

A rádiós pályáztatás fejleményei

Elemzésünkben a 2021. január és 2022. december között lezárt pályázatokat vizsgáltuk. Ebben az idő-
szakban összesen 64 pályázati eljárást zárt le a Médiatanács. A két év egyenlőtlenül oszlott meg, 2022-
ben mindössze 16 pályázati eljárás zajlott.

A két év 64 eljárásból 45 esetben közösségi médiaszolgáltatási jogosultság elnyerésére írta ki a pályáza-
tot a Médiatanács, és mindössze 18 esetben kereskedelmi jogosultságra. A törvény szerint a közösségi 
médiaszolgáltató egy meghatározott társadalmi, nemzetiségi, kulturális vagy vallási közösség, csoport, 
vagy egy adott településen, régióban vagy vételkörzetben élők tájékoztatásra, kulturális műsorszámok 
elérésére irányuló különleges igényeit szolgálja ki, vagy műsoridejének túlnyomó részében a közszolgá-
lati médiaszolgáltatás céljait szolgáló műsorszámok kerülnek közzétételre (Mttv. 66. §). 

27  Ld. Országgyűlési Beszámoló a Nemzeti Média- És Hírközlési Hatóság Médiatanácsának 2021. évi tevékenységéről, https://nmhh.hu/dokumen-
tum/229486/nmhh_orszaggyulesi_beszamolo_mediatanacs_tevekenyseg_2021.pdf; Országgyűlési Beszámoló a Nemzeti Média- és Hírközlési 
Hatóság Médiatanácsának 2022. évi tevékenységéről, https://nmhh.hu/dokumentum/240507/nmhh_orszaggyulesi_beszamolo_mediatanacs_teve-
kenyseg_2022.pdf 

https://nmhh.hu/dokumentum/229486/nmhh_orszaggyulesi_beszamolo_mediatanacs_tevekenyseg_2021.pdf
https://nmhh.hu/dokumentum/229486/nmhh_orszaggyulesi_beszamolo_mediatanacs_tevekenyseg_2021.pdf
https://nmhh.hu/dokumentum/240507/nmhh_orszaggyulesi_beszamolo_mediatanacs_tevekenyseg_2022.pdf
https://nmhh.hu/dokumentum/240507/nmhh_orszaggyulesi_beszamolo_mediatanacs_tevekenyseg_2022.pdf


37

5. ábra: Kereskedelmi és közösségi médiaszolgáltatási pályázatok aránya (2021.01-2022.12)

2010 előtt közösségi műsorszolgáltatóként valóban olyan helyi szolgáltatók működhettek, amelyek az 
adott közösség számára egyedi tartalmakat kínáltak. 2010 után azonban ez a jogi kategória kiürese-
dett, és elsődlegesen politikai és vallási tematikájú országos rádiós hálózatok építését szolgálta. 2015-
ig közösségi rádióként terjeszkedett a Simicska Lajos tulajdonában lévő Lánchíd Rádió, és ezt a jogi 
formát használja a Katolikus Rádió, a Mária Rádió és az Európa Rádió vallási tematikájú rádiós hálózat 
építésére. Az alapvető ok, ami miatt a politikai talk rádiók számára is vonzó a közösségi rádiós forma,  
az az, hogy a törvény szerint a közösségi médiaszolgáltató mentesül a médiaszolgáltatási díj megfizeté-
se alól. A közösségi médiaszolgáltatók ugyan óránként csak 6 perc reklámot tehetnek közzé – szemben  
a kereskedelmi médiában megengedett 12 perccel –, de ennek az állami reklámokkal eltorzított piacon  
a működésre nincs hatása. 

A vizsgált időszakban a 46 közösségi médiaszolgáltatási pályázatból 4 zárult eredménytelenül. 21 eset-
ben vallási, illetve egyházi tematikájú, hálózatba kapcsolódó szolgáltatás nyert. A vizsgált két- évben  
a Karc FM 16 jogosultságot nyert el közösségi médiaszolgáltatóként. Önálló közösségi médiaszolgáltató-
ként négy rádió, a Rádió Dikh, a Sportrádió, a Spirit FM és a Tilos Rádió kapott közösségi médiaszolgál-
tatási jogosultságot.

A kereskedelmi médiaszolgáltatók negyedévente médiaszolgáltatási díjat kötelesek fizetni, aminek mini-
mális mértékét az adott frekvenciára kiírt pályázati felhívás tartalmazza. A médiaszolgáltatási díj mértéke 
valódi, versengő pályázati eljárásokban az ajánlatok közötti verseny eszköze. A médiaszolgáltatási díj 
minimális mértékének meghatározásához a médiatörvény nem ad szempontokat. A Médiatanács pá-
lyázati felhívásaiban alapvetően a vételkörzet nagyságához igazítja a minimális díj mértékét. A vizsgált 
időszakban ennek legalacsonyabb összege 548.000- Ft + ÁFA/év (Békés 94,4 MHz), legmagasabb össze-
ge 111.269.000 forint + ÁFA/év volt (Budapest 89,5 MHz, a Rádió 1 központi frekvenciája). Ugyanakkor 
2020 második negyedévétől a kormány a Covid, majd az Ukrajna elleni orosz agresszió miatt kihirdetett 
veszélyhelyzetre hivatkozva felfüggesztette a médiaszolgáltatási díj megfizetésének kötelezettségét.28  

28  Ld. 132/2020. (IV. 17.) Korm. rendelet a veszélyhelyzet során az elektronikus azonosítási feltételekkel, a végrehajtással és a médiaszolgáltatási díjjal 
kapcsolatos egyes jogszabályok eltérő alkalmazásáról; 165/2021. (IV. 7.) Korm. rendelet a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 
2010. évi CLXXXV. törvény médiaszolgáltatási díjfizetési kötelezettségre vonatkozó szabályainak a veszélyhelyzet során történő eltérő alkalmazásáról ;  
544/2022. (XII. 22.) Korm. rendelet a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény médiaszolgáltatási díjfizeté-
si kötelezettségre vonatkozó szabályainak a veszélyhelyzet során történő eltérő alkalmazásáról

kereskedelmi; 
30%

közösségi; 
70%



38

A médiatörvény 2020-as módosítása lehetővé tette a médiaszolgáltatási díj havi rendszerességű, illetve 
részletekben történő fizetését (Mttv. 44. §).

Már a 2010-es évek első felében megfigyelhető volt, hogy jelentősen csökken a verseny a rádiós frek-
venciákért. A vizsgált időszakban a pályázati eljárások 88 százalékában (64-ből 56 pályázaton) egyetlen 
pályázó nyújtott be ajánlatot. A rádiós pályáztatás mára elveszítette azt a funkcióját, hogy versenyre ösz-
tönözze a lehetséges szolgáltatókat. Ez egyértelműen a Médiatanács elfogult pályáztatási gyakorlatának 
köszönhető, amelyben 2010 óta lényegében teljes bizonyossággal megjósolható minden pályázat vég-
eredménye. A közösségi rádiós frekvenciákért mindössze négy esetben volt verseny. Ebből két esetben 
a Budapest 92,9 MHz frekvenciáért: a 2021-es pályázatnak három résztvevője volt, ez eredménytelenül 
zajlott; 2022-ben már csak a Klubrádió és a Spirit FM között zajlott a verseny, ami végül a Klubrádió föld-
felszíni frekvenciájának végleges elvesztéséhez vezetett. 

Az is figyelemre méltó, ahogyan a Médiatanács a versenyhelyzeteket kezelte. A versengő pályázati eljá-
rások között mindössze két olyan eljárás volt, amelyben nem alaki vagy tartalmi érvénytelenség miatt 
estek ki a vesztes versenytársak. Ebben a két esetben közösségi médiaszolgáltatási lehetőségért folyt  
a verseny, és a Médiatanács a döntését minden esetben úgy hozta meg, hogy a műsorterv szubjektív ér-
tékelésére adható pontszámok határozták meg a nyertes pályázót. A Spirit FM egyetlen pontnyi különb-
séggel szerezte meg a Klubrádiótól annak korábbi frekvenciáját, és ez az egy pont különbség a „Műsor-
terv szubjektív értékelése” kategóriában született. Másrészről az alakilag vagy tartalmilag érvénytelen 
pályázatok kiugróan nagy száma is alapjaiban kérdőjelezi meg a pályáztatás átlátható és tisztességes 
jellegét, sőt a korábbi gyakorlat elemzése arra is rámutatott, hogy az érvényességi kritériumok alkalma-
zása éppen a szűkülő verseny miatt meglehetősen diszkriminatívvá válhat.29

A pályázati eljárások 2010 óta egyértelműen egy szűk vállalkozói csoport, valamint meghatározott világ-
nézetű műsorok terjeszkedését szolgálták.30 Ebben semmilyen változást nem hozott, hogy a Médiata-
nács 2019 decembere óta új tagokkal működik. A megelőző időszak minden elemzése súlyosan elfogult 
pályáztatási gyakorlatot mutatott ki, amely nagyrészt a helyi rádiók piacát is homogenizálta, a valóban 
helyi, független médiaszolgáltatókat néhány nagy országos hálózatra cserélve. 

A lezárt pályázatok negyedét a KESMA-hoz tartozó Karc FM nevű kormánybarát politikai talk rádió nyer-
te meg. A pályázatok 6 százalékának nyertese a Rádió 1 nevű, szintén kormányközeli zenei rádiós háló-
zat, további egyharmadát valamely egyházi-vallási tematikájú rádió szerezte meg: a Magyar Katolikus 
Rádió 17, a Mária Rádió 3, az Európa Rádió 1 médiaszolgáltatási jogosultságot nyert. Az új kormányközeli 
zenei rádiós hálózat, a Best FM 3 frekvenciát szerzett. Meglepő módon az előző időszak egyik rendszer 
nyertese, a KESMA-hoz tartozó Gong Rádió 2021-2022-ben nem indult egyetlen pályázaton sem. A pá-
lyázatoknak mindössze 14 százalékát – azaz 9 frekvenciát – nyerték meg olyan önálló médiaszolgáltatók, 
amelyek nem tartoznak egyetlen hálózathoz sem. 

A helyi rádiók a Médiatanács pályázati gyakorlata alapján tehát elsődlegesen nem a helyi közösség és  
a helyi vállalkozók érdekeit szolgálják, hanem kormányközeli szereplők terjeszkedését, illetve a kormány-
pártok által előnyben részesített politikai és világnézeti tartalmak eljuttatását a helyi közösségekhez. 

29  A médiaszabályozás leghátsó oldala, Mérték Blog, https://mertek.atlatszo.hu/a-mediaszabalyozas-leghatso-oldala/ 
30  Ld, Nagy Krisztina: Frekvenciaosztogatás. A Médiatanács frekvenciapályáztatási gyakorlata 2010–2015, Médiakutató 2016/03, 125-136, https://media-

kutato.hu/cikk/2016_03_osz_tel/10_frekvenciaosztogatas.pdf 

https://mertek.atlatszo.hu/a-mediaszabalyozas-leghatso-oldala/
https://mediakutato.hu/cikk/2016_03_osz_tel/10_frekvenciaosztogatas.pdf
https://mediakutato.hu/cikk/2016_03_osz_tel/10_frekvenciaosztogatas.pdf


39

6. ábra: Pályázati eredmények megoszlása médiaszolgáltatók szerint (2021.01-2022.12)

3. ábra: Pályázati eredmények megoszlása a médiaszolgáltatók típusai szerint (2021.01-2022.12)

A Klubrádió frekvenciájának pályáztatása

A vizsgált időszak legnagyobb visszhangot kiváltó pályázati eljárása a budapesti Klubrádió frekvenciá-
jának pályáztatása volt. A Klubrádió már a 2010-es évek első felében is csak a Médiatanáccsal folytatott 
hosszú pereskedés után juthatott földfelszíni frekvenciához. A pereskedés eredményeként 2014 febru-
árjában váltott a rádió a Budapest 92,9 MHz frekvenciára az addig használt Budapest 95,3 MHz-ről, így 
2021 februárjában járt le a hétéves médiaszolgáltatási jogosultsága. Tizenegy városban működő vidéki 
hálózatát már 2011-ben elveszítette.

KESMA
25,0%

Egyéb Fidesz-
közeli zenei rádió 

(non-KESMA)
10,9%

Egyházi-vallási 
tematikájú rádió

32,8%

Önálló 
médiaszolgáltatás 

14,1%

Eredménytelen 
pályázati eljárás 

17,2%

Karc Fm
25,0%

Rádió 1
6,3%

Best Fm
4,7%

Katolikus Rádió
26,6%

Mária Rádió
4,7%

Európa Rádió
1,6%

Önálló 
médiaszolgáltatás

14,1%

Eredménytelen 
pályázat
17,2%



40

A médiatörvény szerint a médiaszolgáltatási jogosultság egy alkalommal további öt évre megújítható. 
A Klubrádió kezdeményezte is a Médiatanácsnál a jogosultsága megújítását, azonban a Médiatanács  
a megújítást megtagadta.31 A határozat szerint a Klubrádió a megújítás megtagadásának indoka az volt, 
hogy a Klubrádió a hétéves működése során ún. ismételt jogsértést követett el, ami a médiatörvény sze-
rint kizárja a megújítás lehetőségét (Mttv. 48. §). A Médiatanács határozata szerint a Klubrádió a hétéves 
működése során összesen hat jogsértést követett el. Ebből három alkalommal késedelmesen tett eleget 
az adatszolgáltatási kötelezettségének, két alkalommal havi szinten nem teljesítette a magyar zene ará-
nyára vonatkozó kötelezettséget, egyszer pedig – három napon – megsértette a hálózatba kapcsoló-
dás szabályait. Egyetlen jogsértést sem követett el a rádió a műsortartalomban, kizárólag adminisztratív 
előírásokat sértett meg. Ezek közül 2017-ben két késedelmes adatszolgáltatás egy éven belül valósult 
meg, ami a médiatörvény szerint elegendő a jogsértés ismételt jellegének megállapításához, és ezzel  
a médiaszolgáltatási jogosultság megújításának megtagadásához. 

Még ha a Médiatanács döntése formálisan összhangban is volt a médiatörvény szövegével, akkor is meg-
lehetősen aggályos, hogy más rádiók esetében nem értelmezte ilyen szigorúan az előírásokat. A Népsza-
va újságírója feltárta, hogy legalább két esetben az ismételt jogsértés ellenére is megújították az érintett 
rádiók jogosultságát.32 Ezek egyike ráadásul az Inforádió volt, amely politikai talk-rádióként a Klubrádió 
egyik legfontosabb versenytársa. A Médiatanács gyakorlata tehát mindenképpen önkényes és diszkrimi-
natív a Klubrádióval szemben. A Klubrádió a határozatot bíróság előtt megtámadta, azonban a bíróság 
nem vette figyelembe a diszkriminációra vonatkozó bizonyítékokat, és helybenhagyta a Médiatanács 
határozatát.33

A Médiatanács még a jogosultság megújításáról folyó per lezárása előtt, 2020 novemberében új pályá-
zatot írt ki a Budapest 92,9 MHz frekvenciára.34 A pályázati felhívás – az abban foglalt értékelési szem-
pontok alapján – kifejezetten a közéleti tematikájú talk rádiókat részesítette előnyben, amelyek gyak-
ran sugároznak hírblokkokat. A kulturális műsorszámok és a mainstreamtől eltérő zenei kínálat kiemelt 
értékelése is azt sugallta, hogy a Klubrádió kifejezetten jó esélyekkel indul a pályázaton, hiszen addigi 
műsora mindenben megfelelt a Médiatanács elvárásainak. 

A Klubrádió mellett két további pályázó tett ajánlatot a felhívásra: a Közösségi Rádiózásért Egyesület és 
az LBK Médiaszolgáltató 2020 Kft. Az egyébként 2007 óta működő Közösségi Rádiózásért Egyesület ön-
álló képviseletére jogosult személy 2019 májusa óta Németh Sándor Szilárd, aki egyúttal az ATV hírteleví-
zió vezérigazgatója. Az egyesület a pályázat benyújtásakor a Budapest-Terézváros 87,6 MHz frekvencián 
kisközösségi rádióként működtette a Spirit FM nevű közéleti talk rádiót. Az LBK Médiaszolgáltató 2020 
Kft. a Fideszhez köthető vállalkozás, amelynek tulajdonosa dr. Bíró Balázs, aki korábban Andy Vajna mé-
diaérdekeltségeinek ügyvédje volt.35 A Médiatanács a Közösségi Rádiózásért Egyesületet és az LBK Mé-
diaszolgáltató 2020 Kft-t alaki érvénytelenség miatt kizárta a pályázati eljárásból.36 Ezt a döntést mindkét 
pályázó bíróság előtt támadta meg. Először a Közösségi Rádiózásért Egyesület, majd az LBK Médiaszol-
gáltató 2020 Kft. is visszavonta a keresetét, a Klubrádió hiánypótlását pedig elfogadta a Médiatanács.37 

31  https://nmhh.hu/cikk/214773/A_Mediatanacs_8302020_IX_8_szamu_dontese 
32  Unyatyinszki György: A Klubrádiót nyíltan diszkriminálták, Népszava, 2020.11.13, https://nepszava.hu/3099072_a-klubradiot-nyiltan-diszkriminaltak 
33  Döntött a bíróság, le kell kapcsolni a Klubrádiót a 92.9-en, Klubradio.hu, https://www.klubradio.hu/adasok/dontott-a-birosag-le-kell-kapcsolni-a-klub-

radiot-a-929-en-116163 
34  https://nmhh.hu/dokumentum/215879/budapest_92_9_mhz_palyazati_felhivas.pdf 
35  Szalay Dániel: Kormányközeli ügyvéd is pályázik a Klubrádió frekvenciájára, Media1.hu, 2020.12.14, https://media1.hu/2020/12/14/lbk-mediaszolgal-

tato-2020-kftbiro-balazs-klubradio-92-9-mhz/ 
36  https://nmhh.hu/cikk/216958/Ujabb_szakaszahoz_ert_a_Budapest_929_MHz_frekvencia_palyazati_eljarasa 
37  https://nmhh.hu/cikk/218153/Folytatodik_a_Budapest_929_MHz_frekvencia_palyazati_eljarasa 

https://nmhh.hu/cikk/214773/A_Mediatanacs_8302020_IX_8_szamu_dontese
https://nepszava.hu/3099072_a-klubradiot-nyiltan-diszkriminaltak
https://www.klubradio.hu/adasok/dontott-a-birosag-le-kell-kapcsolni-a-klubradiot-a-929-en-116163
https://www.klubradio.hu/adasok/dontott-a-birosag-le-kell-kapcsolni-a-klubradiot-a-929-en-116163
https://nmhh.hu/dokumentum/215879/budapest_92_9_mhz_palyazati_felhivas.pdf
https://media1.hu/2020/12/14/lbk-mediaszolgaltato-2020-kftbiro-balazs-klubradio-92-9-mhz/
https://media1.hu/2020/12/14/lbk-mediaszolgaltato-2020-kftbiro-balazs-klubradio-92-9-mhz/
https://nmhh.hu/cikk/216958/Ujabb_szakaszahoz_ert_a_Budapest_929_MHz_frekvencia_palyazati_eljarasa
https://nmhh.hu/cikk/218153/Folytatodik_a_Budapest_929_MHz_frekvencia_palyazati_eljarasa


41

A médiatörvény szerint amennyiben egyetlen pályázó felel meg a törvényi, illetve pályázati követelmé-
nyeknek, a Médiatanács megállapítja a pályázó nyertességét (Mttv. 62. §). Ez alapján egyértelműen úgy 
tűnt, hogy a két másik pályázó kiesésével a Klubrádió szükségszerűen a pályázat nyertese. A Médiata-
nács azonban 2021 márciusában eredménytelennek nyilvánította a pályázati eljárást, a Klubrádió ajánla-
tát pedig alakilag és tartalmilag egyaránt érvénytelennek találta.38 A határozat indoklását a hatóság nem 
hozta nyilvánosságra. A határozatból annyi olvasható ki, hogy a tartalmi érvénytelenség oka a pályázati 
ajánlat megalapozatlansága, valamint az, hogy a műsorterv tartalmilag nem felel meg a pályázati fel-
hívásnak, az alaki érvénytelenségé pedig az, hogy az ajánlat nem vagy nem megfelelően tartalmazza 
az ajánlat kötelező elemeit. Sajtóhírekből kiderült, hogy a Médiatanács egyrészt azt kifogásolta, hogy  
a Klubrádió Zrt. saját tőkéje negatív, másrészt azt, hogy két műsorszám esetében a műsorterv eltérő idő-
tartamot határozott meg az eredeti sugárzással és az ismételt sugárzással kapcsolatban.39 A Klubrádió  
a Médiatanács határozatát bíróság előtt megtámadta, de az elsőfokú bíróság a határozatot helyben hagy-
ta. A Klubrádió jelenleg online rádióként működik, és mindkét – a korábbi jogosultság megújításával, 
illetve az új pályázatból való kizárással kapcsolatos – elsőfokú ítélettel szemben fellebbezést nyújtott be. 

A Médiatanács 2021 áprilisában a Klubrádió korábbi frekvenciájára ideiglenes médiaszolgáltatási jogo-
sultságot adott az eredeti pályázatból egyébként kizárt Spirit FM-nek. 2020 decemberében a parlament 
módosította az ideiglenes médiaszolgáltatásra vonatkozó szabályokat. Korábban ilyen ideiglenes enge-
délyt a Médiatanács legfeljebb 30 napra adhatott, 2021 januárja óta ez az időtartam már 180 nap. A Spirit 
FM ez alapján 2021. október végéig szólhatott ezen a frekvencián. A Klubrádió nyilatkozatában a Spirit 
FM-et „álellenzéki rádiónak” és „bitorlónak” nevezve támadta a döntést.40

A 2022-ben megismételt pályázati eljáráson a Klubrádió Zrt. és a Közösségi Rádiózásért Egyesület versen-
gett a Budapest 92,9 MHz frekvenciáért. A pályázatot egyetlen ponttal a Közösségi Rádiózásért Egyesület 
nyerte meg, a Spirit FM médiaszolgáltatással. Az egy pontnyi különbség a Műsorterv szubjektív értékelése 
kategóriában született. Erről az értékelési szempontról a pályázati felhívás annyit tartalmaz, hogy „A Mé-
diatanács szubjektíven értékelhet valamennyi a műsortervben megjelenő egyéb elemet, amelyek a Pá-
lyázati Felhívásban meghatározott értékelési kategóriák között egyébként nem szerepelnek, és amelyek 
a Médiatanács megítélése szerint a műsorterv tekintetében többletértéket képviselnek.”41

A pályázati ajánlatok e szempont szerinti értékelése során a Médiatanács „a pályázóknak az ismétlések te-
kintetében az éjszakai órák nélküli (05.00-23.00) heti műsoridőre vonatkozóan tett vállalását vizsgálta és 
értékelte”, és ez alapján a „maximális 8 (nyolc) ponttal azt a pályázati ajánlatot értékelte (…), amely az ismét-
lések maximális mértékére az éjszakai órák nélküli (05.00-23.00) heti műsoridő vonatkozásában a legalacso-
nyabb vállalást tette, a másik pályázó pedig vállalásának ehhez viszonyított arányában kapott pontot”.42 

A Klubrádió a Médiatanács határozatát bíróság előtt megtámadta43, az alábbi érvekre hivatkozva:

„1. A pályázati kiírás nem tartalmazott semmilyen értékelési szempontot az ismétlés arányainak megítélését ille-
tően, márpedig a médiatörvény előírta, hogy a frekvencia pályázat elbírálása kizárólag a pályázati felhívásban 
megjelölt szempontokon alapulhat, utólag a pályázatok értékelése során nem lehet az eredetileg közétett fel-
tételeket kiegészíteni olyan szempontokkal, amelyet a pályázók az ajánlatuk benyújtásakor nem ismerhettek.

38  https://nmhh.hu/cikk/219035/A_Mediatanacs_1802021_III_10_szamu_dontese 
39  Szalay Dániel: Bréking: ítélet hirdetett a Klubrádió frekvenciapályázata kapcsán a Fővárosi Törvényszék, Media1.hu, 2021.05.06, https://media1.

hu/2021/05/06/breking-itelet-hirdetett-a-klubradio-frekvenciapalyazata-kapcsan-a-fovarosi-torvenyszek/ 
40  Hamis lap a pakliban. A Klubrádió közleménye, 2021.05.01, https://www.klubradio.hu/adasok/hamis-lap-a-pakliban-117609?fbclid=IwAR2w4pVcTx1_

Lpv6c2A6oIJrqpi9ImtmCreOCx_nODgHiUkhe7NIdqDKr_g 
41  https://nmhh.hu/dokumentum/225806/budapest929palyazatifelhivas.pdf 
42  https://nmhh.hu/cikk/229950/A_Mediatanacs_5322022_VI_14_szamu_dontese 
43  A Klubrádió közleménye a Médiatanács határozatával kapcsolatban, 2022.07.22., https://www.klubradio.hu/adasok/a-klubradio-kozlemenye-127952 

https://nmhh.hu/cikk/219035/A_Mediatanacs_1802021_III_10_szamu_dontese
https://media1.hu/2021/05/06/breking-itelet-hirdetett-a-klubradio-frekvenciapalyazata-kapcsan-a-fovarosi-torvenyszek/
https://media1.hu/2021/05/06/breking-itelet-hirdetett-a-klubradio-frekvenciapalyazata-kapcsan-a-fovarosi-torvenyszek/
https://www.klubradio.hu/adasok/hamis-lap-a-pakliban-117609?fbclid=IwAR2w4pVcTx1_Lpv6c2A6oIJrqpi9ImtmCreOCx_nODgHiUkhe7NIdqDKr_g
https://www.klubradio.hu/adasok/hamis-lap-a-pakliban-117609?fbclid=IwAR2w4pVcTx1_Lpv6c2A6oIJrqpi9ImtmCreOCx_nODgHiUkhe7NIdqDKr_g
https://nmhh.hu/dokumentum/225806/budapest929palyazatifelhivas.pdf
https://nmhh.hu/cikk/229950/A_Mediatanacs_5322022_VI_14_szamu_dontese
https://www.klubradio.hu/adasok/a-klubradio-kozlemenye-127952


42

2. A nyertesnek hirdetett pályázó műsorában jelentős az ATV televíziós műsorában korábban, tehát a rádiós
elhangzás előtt már sugárzott programok hanganyagának ismétlése, amit a hatóság nem ismétlésnek, ha-
nem eredeti, új rádiósműsornak ismer el, ugyanúgy, mint a Klubrádiónak az új műsorként megjelölt és való-
ban a Klubrádióban először elhangzó műsorait. A Klubrádió tehát úgy maradt alul az új műsorok és ismételt
műsorok arányának megítélésekor, hogy valójában lényegesen több új műsort és lényegesen kevesebb ismét-
lést szolgáltat, mint a nyertesnek nyilvánított pályázó.

3. A nyertes pályázó emellett súlyosan megsértette a pályázati eljárás tisztaságára vonatkozó előírásokat is,
azzal, hogy a több, mint egy éves tartó ideiglenes sugárzását a médiatörvény tételes előírásainak folyamatos
megszegésével valósítja meg. A budapesti 92,9 MHz frekvencián több, mint egy éve folyamatosan a pályáza-
ton most nyertes médiaszolgáltatás hallható, noha a médiatörvény kimondja, ideiglenes frekvenciaengedélyt 
egyazon műsorszolgáltató csak egyszer kaphat meg legfeljebb hat hónapos időtartamra. A pályázati nyertes
a Médiatanáccsal együttműködve úgy játssza ki ezt a szabályt, hogy ugyanazon rádióműsort pro forma hat-
havi váltásokkal más és más szervezet sugározza. Ezen szervezetek tényleges tulajdonosa minden esetben
egyazon személyi kör, ráadásul a törvényi előírást, hogy egy médiaszolgáltatás ne szólhasson ideiglenesen
hat hónapnál tovább, még így sem sikerült teljesíteni, ami felett a Médiatanács egyszerűen szemet huny.
Így eshetett meg az is, hogy jelenleg egy Németh Média Kft. nevű cég sugározza a pályázati nyertes rádiómű-
sort, miközben azzal egy másik szervezet a Közösségi Rádiózásért Egyesület pályázott (és nyert). További té-
teles jogsértése a pályázati nyertesnek és a vele együttműködő Médiatanácsnak, hogy két különböző mé-
diaszolgáltatás hathónapos ideiglenes jogosultságai között el kell telnie legalább tizenöt nap szünetnek,
mondhatjuk úgy, éteri csöndnek kell lennie. A Spirit FM műsora viszont 2021. május 3. óta folyamatosan hall-
ható a 92,9 MHz frekvencián, tehát megvalósult a kalózrádiózás törvénytelen cselekménye kétszer tizenöt na-
pos időszakban – következmények nélkül természetesen.”

Bár a Klubrádió érvei, különösen a 2. és a 3. pont, jogilag megalapozottnak tűnnek, a bíróság első fokon 
nem adott helyt a keresetnek.44 

A Klubrádió frekvenciájának elvesztése szükségszerűen a hallgatottság csökkenésével jár. A Klubrádió 
jelentőségét egyfelől az adja, hogy elsősorban az 50 év feletti budapesti ellenzéki és bizonytalan sza-
vazók számára a kritikus információk meghatározó forrása. A Mérték 2023 évi hírfogyasztás-kutatása 
szerint a Klubrádiót országos átlagban a közönség 6 százaléka használja legalább heti rendszerességgel 
hírforrásként. Ez a 2020-as 11 százalékhoz képest jelentős visszaesés, de magasabb, mint a 2014 és 2016 
között mért bármelyik arány. Az online átállást a Klubrádió a lehetőségekhez képest sikeresen megvaló-
sította, de a 2022-es pénzügyi eredmények alapján a közönségtől kapott támogatás 35%-kal csökkent.45

Önálló közösségi rádiók

A Rádió Dikh 2022-ben kezdte meg a működését. Tulajdonosi köre azonos a Dikh TV – sőt a rádió magát 
a Dikh TV rádiócsatornájának nevezi46 – mögött álló tulajdonosi körrel, amit a sajtó az ismert kormány-
közeli üzletember, Habony Árpád üzleti köreivel hozott összefüggésbe.47 A rádió szórakoztató roma mű-
sorokat sugároz.

44  A Klubrádió pert vesztett a Médiatanács ellen, 2023.04.04, https://www.klubradio.hu/hirek/a-klubradio-pert-vesztett-a-mediatanacs-ellen-134387 
45  Gulyás Balázs: Jelentősen csökkent a Klubrádió adományokból származó bevétele és a vállalat profitja, Media1.hu, 2023.05.30, https://media1.

hu/2023/05/30/jelentosen-csokkent-a-klubradio-adomanyokbol-szarmazo-bevetele-es-igy-a-vallalat-profitja/ 
46  https://radiodikh.hu/oldal/rolunk 
47  Szalay Dániel: Új befektető szállt be a Dikh TV-be, Media1.hu, 2020.02.20, https://media1.hu/2020/02/20/uj-befekteto-szallt-be-a-dikh-tv-be/ 

https://www.klubradio.hu/hirek/a-klubradio-pert-vesztett-a-mediatanacs-ellen-134387
https://media1.hu/2023/05/30/jelentosen-csokkent-a-klubradio-adomanyokbol-szarmazo-bevetele-es-igy-a-vallalat-profitja/
https://media1.hu/2023/05/30/jelentosen-csokkent-a-klubradio-adomanyokbol-szarmazo-bevetele-es-igy-a-vallalat-profitja/
https://radiodikh.hu/oldal/rolunk
https://media1.hu/2020/02/20/uj-befekteto-szallt-be-a-dikh-tv-be/


43

A Spirit FM médiaszolgáltatója a Közösségi Rádiózásért Alapítvány. Ahogy a Klub Rádió perével kapcsolat-
ban erről szó volt, ugyanezt a rádiós médiaszolgáltatást más médiaszolgáltató is nyújtotta, abban az idő-
szakban, amikor a Spirit FM ideiglenes jogosultság alapján működött. Az egyesület képviselője továbbra 
is Németh S. Szilárd. A rádió közéleti talk-rádióként működik, részben az ATV műsorainak ismétlésével.

A Sportrádiót a miniszterelnök lakóhelyén, Felcsúton bejegyzett Online Sportmédia Kft. működte-
ti, amelynek tulajdonosa Szöllősi György, a Nemzeti Sport főszerkesztője, „a magyar futball és a Pus-
kás-ügyek rendkívüli és meghatalmazott nagykövete”, aki kiváló kormányzati kapcsolatokkal rendelke-
zik. A rádió az állami tulajdonban lévő Nemzeti Sport online felületén, az nso.hu-n is hallgatható, ami az 
állami támogatás egészen sajátos formája.

Az önálló médiaszolgáltatási jogosultságot elnyert rádiók közül a Tilos Rádió az egyetlen, amelyik már 
2010 előtt is működött. 1991 óta sugározza a műsorait, 1995-ig megfelelő jogi háttér nélkül, gyakorlatilag 
kalózrádióként. A civil újságírás és a közösségi rádiózás emblematikus, a kormánytól és minden politikai 
párttól teljesen független szereplője.

Karc FM 

2021-ben az összes pályázat harmada, összesen 16 eljárás a Karc FM nevű műsorszolgáltatás vételkörzeté-
nek kiterjesztésével zárult. 2021-ben a rádió Budapesten is új frekvenciát kapott. Míg a korábbi 105,9 MHz 
– az eredeti pályázati felhívás48 szerint – 1,27 millió ember elérését biztosította, az új frekvencián (Budapest
95,3 MHz, a Klubrádió első frekvenciája) a pályázati felhívás49 szerint már több mint 2 millió ember érhető el.

A Karc FM 2016 februárjában indult, 2018 októberéig azonban kizárólag egy budapesti (Budapest 
105,9 MHz) frekvencián sugározták. 2018-ban a terjeszkedést egy korábbi jobboldali beszélgetős rádió,  
a Lánchíd Rádió felszabaduló frekvenciáin kezdte meg. A Karc FM ügyvezetője, Gajdics Ottó szerint  
a terjeszkedéssel „hallgatói családunk tehát részben visszakapta azt, amit a G-nap után elvettek tő-
lük”.50 Az ügyvezető ezzel arra utalt, hogy a Lánchíd Rádió eredetileg kormánypárti rádióként működött,  
de a tulajdonos, Simicska Lajos 2015 februárjában, az ún. G-napon szembefordult Orbán Viktor minisz-
terelnökkel, és ezt követően a rádió kormánykritikus hangvételre váltott. Gajdics Ottó szerint tehát a Karc 
FM jelenlegi terjeszkedése a 2015. február előtti helyzet visszaállítása a talk rádiók piacán.

2021 végére már 29 helyi frekvencián szólt a Karc FM műsora, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az or-
szág bármely pontján hallgatható.51 2022-ben a Karc FM nem nyert el több frekvenciát. 

A Karc FM pályázati sikereinek további érdekessége, hogy a rádió a vizsgált időszakban minden esetben 
versenytárs nélkül indult a pályázaton. A rádió 2016-os indulása óta összesen hat olyan pályázati eljárás 
volt, amelyben a Karc FM más pályázó – jellemzően valamelyik vallási tematikájú rádió műsorszolgálta-
tója – is részt vett, és ezek mindegyikét a Karc FM nyerte meg. A Médiatanács minden ilyen esetben azt 
a megoldást választotta, hogy a műsorterv értékelése szubjektív pontszámát alakította úgy, hogy a Karc 
FM legyen a nyertes. Jellemzően e szempontra a Karc FM a maximális 8 pontot kapta, a többi pályázó  
0 pontot. A Karc FM a terjeszkedése egész ideje alatt egyetlen pályázatot sem veszített el.52  

48	  https://nmhh.hu/dokumentum/163426/pf_bp_1059.pdf 
49	  https://nmhh.hu/dokumentum/217518/budapest_95_3_mhz_palyazati_felhivas.pdf 
50	  Szilágyi Anna: Egyre több településen hallható a Karc FM, Magyar Idők, 2018.10.16, https://www.magyaridok.hu/belfold/egyre-tobb-telepulesen-hall-

hato-a-karc-fm-3578126/ 
51	  https://fmscan.org/net.php?pxf=H%EDr+FM&itu=HNG 
52	  2023-ban ugyanakkor a rádió nevet váltott, jelenleg Hír FM néven érhető el. Ez együtt a szerkesztőség jelentős részét elbocsátották, és a rádió 

nagyrészt a Hír TV korábbi műsorait sugározza. Ld. Szalay Dániel: Elbocsátják a Karc FM stábjának jelentős részét, HírTV-s műsorokból áll majd a Hír FM 

https://nmhh.hu/dokumentum/163426/pf_bp_1059.pdf
https://nmhh.hu/dokumentum/217518/budapest_95_3_mhz_palyazati_felhivas.pdf
https://www.magyaridok.hu/belfold/egyre-tobb-telepulesen-hallhato-a-karc-fm-3578126/
https://www.magyaridok.hu/belfold/egyre-tobb-telepulesen-hallhato-a-karc-fm-3578126/
https://fmscan.org/net.php?pxf=H%EDr+FM&itu=HNG


44

Egyházi, vallási tematikájú rádiók

Az egyházi, vallási tematikájú rádiók terjeszkedésének támogatása a Médiatanács frekvenciapályáztatási 
gyakorlatának 2010 óta jól dokumentált eleme. A katolikus Mária Rádió és a református Európa Rádió 
már 2010-2011-ben is a pályázati eljárások legfőbb nyertesei voltak.53 A Katolikus Rádió 2012-ben kezdte 
meg a hálózatos terjeszkedését, addig kizárólag középhullámú frekvencián volt hallható.54 A vizsgált idő-
szakban összesen 21 pályázatot nyertek el vallási tematikájú rádiók, ami az összes pályázat 33 százaléka.

A Magyar Katolikus Rádiót a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia hozta létre 2004-ben, jelenleg 24 he-
lyi frekvencián sugározza a műsorát.55 A terjeszkedése részben hálózatba kapcsolódással, részben vétel-
körzet-bővítéssel zajlik. A vizsgált időszakban a 17 nyertes pályázatból 15 esetben vételkörzet-bővítéssel, 
egy esetben hálózatba kapcsolódással, és egy esetben – a Budapest 102,1 MHz frekvencián – önálló, 
 a hálózat központi médiaszolgáltatásaként működő médiaszolgáltatással nyert a Katolikus Rádió. 

A Mária Rádió a világszerte működő alapítványi Mária Rádió magyarországi médiaszolgáltatója. Buda-
pesti sugárzását 2006-ban kezdte meg, jelenleg 25 frekvencián érhető el.56 A vizsgált időszakban két 
frekvenciát hálózatba kapcsolódással, egyet vételkörzet-bővítéssel szerzett meg. 

A két református egyházkerület tulajdonában lévő Európa Rádió Észak-Magyarországon szerzett egy 
frekvenciát. A hálózat jelenleg öt települést fed le.57

Rádió 1

A vizsgált időszakban a Rádió 1 a korábbi évekhez képest lassabban terjeszkedett. 2021-ben egy, 2022-ben  
3 frekvenciát nyert el. A terjeszkedése aztán 2023-ban folytatódott, további 5 frekvenciával. Jelenleg  
a Rádió 1 összesen 40 vételkörzetben fogható, az ország területének túlnyomó részét lefedi.58 A vizsgált 
időszak minden nyertes pályázatát a Radio Plus Kft. nyújtotta be, de a hálózathoz más vállalkozások is 
tartoznak (pl. Mambó Rádió Kft, Alisca Network Kft, LB Rádió Kft, 2023-tól Echo Penisola Kft.). 
A Rádió 1 2016 júniusában indult, az akkor még Andy Vajna tulajdonában lévő Radio Plus Kft. médiaszol-
gáltatásaként. Andy Vajna filmügyi kormánybiztosként, a Nemzeti Filmalap elnökeként és a magyarországi 
kaszinópiac legnagyobb szereplőjeként – 2014-ben hét kaszinókoncesszióból ötöt ő kapott meg – nyil-
vánvalóan erősen kötődött a kormánypártokhoz, a TV2 tulajdonosaként pedig már a Rádió 1 indulásakor 
meghatározó szereplője volt a médiapiacnak. Ezt a szerepét 2017-ben a megyei lapok és a bulvárlapok pia-
cán tovább szélesítette. Andy Vajna 2019-ben bekövetkezett halála után a Rádió 1-et működtető Radio Plus 
Kft. Schmidt Zoltán tulajdonába került, aki korábban Mészáros Lőrinc üzleti érdekeltségei körül tűnt fel.  
A Rádió 1 nem olvadt be a KESMA-ba, de így is egyértelműen a Fideszhez köthető üzleti körök érdekeltsége. 

adásának jelentős része, Media.hu, 2023.05.15, https://media1.hu/2023/05/15/elbocsatjak-a-karc-fm-stabjanak-jelentos-reszet-hirtv-s-musorokbol-all-
majd-a-hir-fm-adasanak-jelentos-resze/ 

53	  Mérték Médiaelemző Műhely: A Médiatanács frekvencia-pályáztatási gyakorlata, Mertek.eu, 2012.02.22, https://mertek.eu/2012/02/22/a-mediata-
nacs-frekvencia-palyaztatasi-gyakorlata/ 

54	  Mérték Médiaelemző Műhely: A Médiatanács frekvenciapályáztatási gyakorlata (2. jelentés), Mertek.eu, 2013.01.08, https://mertek.
eu/2013/01/08/a-mediatanacs-frekvenciapalyaztatasi-gyakorlata-2-jelentes/ 

55	  https://www.katolikusradio.hu/veteli-lehetosegek 
56	  https://fmscan.org/net.php?r=f&m=s&itu=HNG&pxf=M%E1ria+R%E1di%F3 
57	  https://fmscan.org/net.php?r=f&m=s&itu=HNG&pxf=Eur%F3pa+R%E1di%F3 
58	  https://fmscan.org/net.php?pxf=R%E1di%F3+1&itu=HNG 

https://media1.hu/2023/05/15/elbocsatjak-a-karc-fm-stabjanak-jelentos-reszet-hirtv-s-musorokbol-all-majd-a-hir-fm-adasanak-jelentos-resze/
https://media1.hu/2023/05/15/elbocsatjak-a-karc-fm-stabjanak-jelentos-reszet-hirtv-s-musorokbol-all-majd-a-hir-fm-adasanak-jelentos-resze/
https://mertek.eu/2012/02/22/a-mediatanacs-frekvencia-palyaztatasi-gyakorlata/
https://mertek.eu/2012/02/22/a-mediatanacs-frekvencia-palyaztatasi-gyakorlata/
https://mertek.eu/2013/01/08/a-mediatanacs-frekvenciapalyaztatasi-gyakorlata-2-jelentes/
https://mertek.eu/2013/01/08/a-mediatanacs-frekvenciapalyaztatasi-gyakorlata-2-jelentes/
https://www.katolikusradio.hu/veteli-lehetosegek
https://fmscan.org/net.php?r=f&m=s&itu=HNG&pxf=M%E1ria+R%E1di%F3
https://fmscan.org/net.php?r=f&m=s&itu=HNG&pxf=Eur%F3pa+R%E1di%F3
https://fmscan.org/net.php?pxf=R%E1di%F3+1&itu=HNG


45

A Rádió 1 már az indulás évében hálózatépítésbe kezdett. 2017 végére már 31 frekvencián sugározták 
a műsorát, ekkor országosan – a közszolgálati Petőfi Rádió mögött – a második leghallgatottabb rádió 
volt. Az országos Retro Rádió elindulása után egy ideig a Rádió 1 hallgatottsága országosan a harma-
dik-negyedik helyre került, de ma már megelőzi a Petőfi Rádiót, és újra a második helyen áll.59

2021-ben a Rádió 1 hálózat központi médiaszolgáltatója, a budapesti Rádió 1 új frekvenciához jutott.  
A korábbi Budapest 96,4 MHz vételkörzetében 1,6 millióan élnek, az újonnan megszerzett Budapest 89,5 
MHz vételkörzete viszont közel 3,5 millió hallgatót ér el60. A nagyobb vételkörzet azt is lehetővé teszi, 
hogy a hálózat néhány Budapest-környéki, eddig saját frekvencián működő tagját lekapcsolták. 

Best FM

2019-ben indult egy új rádiós hálózat kiépülése, Best FM néven. E hálózat mögött is a Fideszhez köthető 
tulajdonosok állnak. 2020-ban Halmi Tamás61, 2021-ben pedig Sakalj Ferenc62 lett a Best Radio Kft. tulaj-
donosa. Sajtóinformációk szerint mindketten Mészáros Lőrinc üzleti érdekeltségeihez köthetők. A Best 
FM elnevezést 2012 óta egy debreceni helyi rádió használta, majd 2018-ban egy nyíregyházi – addig 
Retro Rádió néven működő – rádió szintén a Best FM megnevezésre váltott. A budapesti Best FM 2019-
ben indult. A 2019 januári médiatanácsi határozat szerint a Budapest 99,5 MHz frekvenciára kiírt pályá-
zat nyertese a Media Depo Kft. volt, szeptemberben viszont a Médiatanács jóváhagyta a szolgáltató  
bejelentését, ami szerint a médiaszolgáltatást a Media Depo Kft-ból kivált Best Radio Kft. végzi. A Best 
FM a vizsgált időszakban 3 frekvenciát nyert el, jelenleg 10 vételkörzetben fogható. 2021-től rock zenei 
arculattal próbálja megkülönböztetni magát a rádiós piaci versenytársaitól. A Best FM elmúlt években 
zajló terjeszkedése leginkább azt mutatja, hogy a Fidesz-közeli üzletemberek minden olyan piaci kezde-
ményezés körül megjelennek, amely esetleg versenyképes konkurenciát jelenthet valamely Fidesz-kö-
zeli szereplőknek. 

59	  Budapesti és országos napi rádióhallgatottság (2023. március-május), https://nmhh.hu/cikk/237456/Budapesti_es_orszagos_napi_radiohallgatott-
sag_2023_marciusmajus 

60	  https://nmhh.hu/dokumentum/216617/budapest_89_5_mhz_palyazati_felhivas.pdf 
61	  Szalay Dániel: Mészáros Lőrinc embereihez került a Rádió 1 és a Best FM, Media1.hu, 2020.01.21, https://media1.hu/2020/01/21/meszaros-lorinc-em-

bereihez-kerult-a-radio-1-es-a-best-fm/ 
62	  Szalay Dániel: Mészáros Lőrinc legújabb bizalmasához vándorolt a Best FM, Media1.hu, 2021.04.25, https://media1.hu/2021/04/25/meszaros-lo-

rinc-legujabb-bizalmasahoz-vandorolt-a-best-fm/ 

https://nmhh.hu/cikk/237456/Budapesti_es_orszagos_napi_radiohallgatottsag_2023_marciusmajus
https://nmhh.hu/cikk/237456/Budapesti_es_orszagos_napi_radiohallgatottsag_2023_marciusmajus
https://nmhh.hu/dokumentum/216617/budapest_89_5_mhz_palyazati_felhivas.pdf
https://media1.hu/2020/01/21/meszaros-lorinc-embereihez-kerult-a-radio-1-es-a-best-fm/
https://media1.hu/2020/01/21/meszaros-lorinc-embereihez-kerult-a-radio-1-es-a-best-fm/
https://media1.hu/2021/04/25/meszaros-lorinc-legujabb-bizalmasahoz-vandorolt-a-best-fm/
https://media1.hu/2021/04/25/meszaros-lorinc-legujabb-bizalmasahoz-vandorolt-a-best-fm/



	_va6dv4dp6wx9
	_nnly3u287k33
	_hl3jkxu2ro0p
	_yf6x9fultl
	_29rfkg6dwb2u
	_h7velwk47z97
	_cisqphgxyc6d
	_b7xlx9vtvpph
	_f47o2hrobtf5
	_heading=h.gjdgxs
	_Hlk153782144
	_Hlk86820255
	_Hlk86820222



