
MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY

A KORMÁNYÜZENETEK 
MINDENT BETERÍTENEK
Országos és külföldi hírek 
a megyei lapokban

MÉRTÉK FÜZETEK
35. szám



2

MÉRTÉK FÜZETEK 
35. szám

2023. DECEMBER

Szerzők: 
 HORVÁTH KATA,  

KOVÁCS FRUZSINA, 
KOVÁCS ILDIKÓ

Szerkesztő:  
HORVÁTH KATA

Szakmai lektor:
POLYÁK GÁBOR

A KORMÁNYÜZENETEK 
MINDENT BETERÍTENEK   
Országos és külföldi hírek 

a megyei lapokban

ISSN: 2559-8937
ISBN:  978-615-6406-14-9 

MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY
Kérdésével forduljon hozzánk:
info@mertek.eu
www.mertek.eu

Kiadja  
Mérték Médiaelemző Műhely
Közhasznú Nonprofit Kft.
1042 Budapest, Árpád út 90-92.

Felelős kiadó
Urbán Ágnes, ügyvezető igazgató

Felelős szerkesztő
Urbán Ágnes 

A jelentés szerkesztése 2023 
decemberében zárult le. 
A jelentés 2023-as adatokat dolgoz fel.

TARTALOM

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ______________________________________ 4

Bevezetés _ _______________________________________________6

A nyomtatott sajtó helyzete Magyarországon ______________6

Módszertan _ _____________________________________________8

Szerzők, források _________________________________________8

Szereplők_________________________________________________9

Narratívák________________________________________________11
Ukrán-orosz háború_ ___________________________________12
Családbarát, segítő Fidesz_______________________________16
Belföldi közellenségek külföldi pénzen: Gyurcsány,  
az ellenzék és a guruló dollárok__________________________18
Anti-LMBTQ____________________________________________21
Anti-migráns__________________________________________ 22
Háttérbe szoruló kormányzati narratívák,  
elhallgatott témák______________________________________24

Hogyan lehet a Fideszt jobb színben feltüntetni? _________ 25

Konklúzió________________________________________________26

mailto:info%40mertek.eu?subject=
http://www.mertek.eu


3

A tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszerva-
tórium) nevű projekt keretében készült. A 30 hónapos projekt keretében a Political Capital és a Mérték 
Médiaelemző Műhely kutatói a dezinformációk terjedését és az ellene hozott intézkedések hatékonysá-
gát vizsgálják, a francia AFP hírügynökség és a Lakmusz újságírói tényellenőrző munkát folytatnak, az 
Idea Alapítvány munkatársai a tudatos médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tartanak, a HDMO 
digitális infrastruktúráját pedig az Epresspack biztosítja. A projekt, az első fázishoz hasonlóan, az Európai 
Bizottság társfinanszírozásában működik. A HDMO-t alkotó konzorciumot nyílt pályázaton választotta ki 
az Európai Bizottság, amely minden tevékenységében teljes függetlenséget élvez.

A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg. A projekt során kifejtett nézetek és vélemények azonban kizárólag 
a szerző(k) sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Egészségügyi és Digitális Végrehajtó  

Ügynökség véleményét. Ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó szerv nem tehető felelőssé.

https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=3170
https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=3170
https://444.hu/2021/10/27/magyar-nyelvu-tenyellenorzo-oldalt-indit-az-europai-bizottsag-tamogatasaval-a-444-es-a-qubit-kiadoja-a-magyar-jeti-zrt
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/digital-2021-trust-01-edmo
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/digital-2021-trust-01-edmo


4

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

1.	 A Mérték Médiaelemző Műhely helyi média elemzésében a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány 
(KESMA) portfóliójába tartozó három nyomtatott megyei napilapról (Hajdú-Bihari Napló, Kisalföld,  
Új Dunántúli Napló) végeztünk tartalomelemzést, kétszer két hét lapszámait vizsgálva.

2.	 A kutatásnak két célja volt. Egyrészt annak vizsgálata, hogy a kormányzati üzenetek, dezinformációs 
narratívák miként jelennek meg a megyei lapokban: teljesen kritikátlanul, egyoldalúan közvetítik-e 
ezeket a lapok vagy tetten érhető-e valamifajta szerkesztőségi munka a különböző álláspontok be-
mutatásával. Másrészt a kutatás azt is vizsgálta, hogy a megyei lapokban - a helyi hírek kivételével 
- mennyire egységes a tartalom, valóban bizonyítható-e a teljesen központosított szerkesztés.

3.	 Országos és nemzetközi hírek terén a vizsgált megyei napilapok szó szerint ugyanazt a központilag ös�-
szeállított Mediaworks-anyagot terjesztik. A cikkek nagy része másodlagos, átvett anyagból készül el.

4.	 A vizsgált cikkekben nehezen azonosítható, hogy mi az, amit csak átemelnek egy másik írásból.   
Az elemzés során közel 150 különböző forrást azonosítottunk, melyek között előfordultak nagy presz-
tízsű külföldi újságok, nemzetközi hírügynökségek is. A cikkek több mint egyharmadának azonban 
nem volt azonosítható forrása. Leggyakoribb forrásként különböző közösségimédia-felületek (99 for-
rás) szerepeltek, de hasonlóan sok hazai minisztériumi, illetve egyéb állami szervezettől származó 
közleményt (39 forrás) használtak fel a cikkek elkészítéséhez. A médiumok közül a KESMA részeként 
működő Magyar Nemzet (90 forrás) és Világgazdaság (42 forrás), illetve a Kossuth Rádió (27 forrás) 
lett dobogós.



5

5.	 Orbán Viktor volt a megyei lapok legnépszerűbb szereplője, olyannyira, hogy a névvel szereplők 
közül második helyen álló ukrán elnök, Volodimir Zelenszkij is csupán fele annyiszor jelenik meg az 
újságokban. Az ukrán elnököt a cikkekben névtelenül szereplő magyar és külföldi állampolgárok 
előzik meg, amibe beletartozik az összes utca embere-típusú megszólalás, valamint a rendvédelmi 
szervek csupán beosztással hivatkozott tagjai.

6.	 Az adatok azt mutatják, hogy ellenzéki politikusként vagy a kormánnyal kritikus közéleti szereplő-
ként nagyon nehéz bekerülni a megyei lapokba, inkább csak kormánypárti politikusok vagy elemzők 
véleményét lehet olvasni róluk. Nagyjából ugyanannyi ellenzéki politikus szerepeltetést azonosítot-
tunk, mint orosz tisztségviselőt vagy vezetőt.

7.	 A megyei lapok elemzése során külön figyelmet fordítottunk a dezinformációs narratívák azonosí-
tására. Ezek olyan, a Fidesz kommunikációjában nagyon gyakran visszaköszönő politikai üzenetek, 
világértelmezések, amelyek szándékosan megtévesztő vagy hamis információkon alapulnak, kife-
jezetten politikai befolyásolás, a társadalmi megosztottság erősítése vagy a közvélemény torzítása 
érdekében.

8.	 A narratívák kritikája egyszer sem merült fel a cikkekben. Minden megszólaló vagy forrás ezeket az 
állításokat támasztotta alá. Az egyes narratívák gyakran együtt kerültek elő, egymásra halmozva az 
ellenségképeket, vagy egy jól megfogalmazott mondatba belesűrítve a Fidesz politikai mondandó-
jának legfontosabb manipulatív elemeit.

9.	 Részletesen elemeztük az ukrán-orosz háború, azon belül többek között a „gonosz Zelenszkij, go-
nosz ukránok”, a háborúpárti Brüsszel, a békepárti Fidesz, az „Ukrajna kapja a Magyarországnak járó 
támogatásokat”, valamint a „háborús infláció” narratíváját. A narratívák között felbukkant továbbá  
a családbarát, segítő Fidesz, a guruló dollárok, a migráns-ellenes és az LMBTQ-ellenes narratíva.

10.	 A társadalom számára fontos témák közül azonban például a tanártüntetések és az akkumulátor-
gyárak ügye egyáltalán nem jelent meg a megyei lapokban. Ez utóbbi azért is feltűnő, mert az egyik 
vizsgált megyei lap a Hajdú-Bihari Napló volt és mint közismert, Debrecen különösen érintett az 
akkumulátorgyárak körüli vitákban.

11.	 A fenti narratívák többségében szó szerint megismétlik vagy megerősítik azokat a politikai kommu-
nikációs fordulatokat, amiket a kormány és a kormánypárt is előszeretettel ismételget. Ugyanakkor  
a megyei lapok emellett más eszközöket is bevetettek a Fidesz hazai pozíciójának és külpolitikai 
jelentőségének megerősítéséhez. Például nagy, globális tényezőként igyekeznek bemutatni  
a Fidesz-kormányt, és a nemzetközi témákkal foglalkozó cikkek rendszerint Orbán szövetségeseinek 
vagy az Orbán által támogatott illiberális politikusoknak adnak igazat.

12.	 Összességében tehát mind a kvantitatív adatok, mind a kvalitatív narratíva-elemzések alapján egyér-
telműen levonható az a következtetés, hogy a megyei lapok teljesen kritikátlanul, egyoldalúan köz-
vetítik a kormányzati politikai üzeneteket és világértelmezéseket, mindezt egy tökéletesen centrali-
zált, a szerkesztőség autonómiáját a nem helyi vonatkozású hírek tekintetében teljesen felszámoló 
működési modellben.



6

Bevezetés
A Mérték Médiaelemző Műhely helyi média elemzésében a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány 
(KESMA) portfóliójába tartozó három nyomtatott napilapon végeztünk tartalomelemzést, kétszer két 
hét lapszámait vizsgálva.

A kutatáshoz kiválasztott három megyei lap – Kisalföld, Hajdú-Bihari Napló és Új Dunántúli Napló –  
Körkép című rovatának cikkeit elemeztük, melyekben az országos és külföldi hírek olvashatók.

A kutatásnak két célja volt. Egyrészt annak vizsgálata, hogy a kormányzati üzenetek, dezinformációs na-
rratívák miként jelennek meg a megyei lapokban: teljesen kritikátlanul, egyoldalúan közvetítik-e ezeket 
a lapok vagy tetten érhető-e valamifajta szerkesztőségi munka a különböző álláspontok bemutatásával. 
Másrészt a kutatás azt is vizsgálta, hogy a megyei lapokban – a helyi hírek kivételével – mennyire egysé-
ges a tartalom, valóban bizonyítható-e a teljesen központosított szerkesztés.

A megyei lapok mind a mai napig jelentős szereplők a magyar lappiacon. Példányszámuk és ezzel véle-
ményformáló jelentőségük az elmúlt években ugyan egyre csökken, de a Budapesten kívül, még inkább 
a kisebb városokban és a falvakban élő választópolgárok számára kifejezetten fontos tájékozódási for-
rások. A MATESZ adatbázisa szerint 2023. I. félévben a Kisalföld összes terjesztett példányszáma 27.030 
volt (nyomtatott és digitális együtt), ugyanez a szám a Hajdú-Bihari Naplónál 13.558, az Új Dunántúli 
Naplónál 9.549. 

Az elemzés során feltártuk a megyei lapokban megjelenő kormányzati dezinformációs narratívákat. Ezek 
a kormány és a Fidesz kommunikációjában gyakori politikai üzenetek és világértelmezések, amelyek  
tudatosan megtévesztő vagy hamis információkra épülnek, céljuk a politikai befolyásolás, a társadalmi 
megosztottság fokozása vagy a közvélemény befolyásolása. A tartalomelemzésünk nem tényellenőrzés, 
csupán a politikai üzenetek gyakori előfordulásának vizsgálata volt a fókuszban. 

A nyomtatott sajtó helyzete Magyarországon
A magyar médiapiac egészének meghatározó szereplője a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány 
(KESMA). A KESMA a Fidesz 2018 utáni média birodalmának legnagyobb szervezete, közel 500 sajtóter-
mék és médiaszolgáltatás tulajdonosa valamennyi médiaágazatban, és ezen kívül olyan kapcsolódó pia-
cokon van domináns pozícióban, mint a lapterjesztés és a nyomdai szolgáltatások. A KESMA létrehozása 
teljesen kívül esik a piacgazdaság és a demokrácia keretein: 2018 novemberében a korábbi Fidesz-közeli 
tulajdonosok többsége egyik napról a másikra, ingyen, minden ellenszolgáltatás nélkül adományozta 
médiacégét az alapítványnak1. A KESMA a médiapiaci koncentráció Európában egyedülálló példája, 
amely óriási kockázatot jelent a szerkesztői szabadságra és a sokszínű tájékoztatásra. 

1  Mérték Médiaelemző Műhely (2019). Központosított médiarendszer – Lágy cenzúra 2018  
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2020/01/MertekFuzetek17.pdf 

https://mertek.eu/wp-content/uploads/2020/01/MertekFuzetek17.pdf


7

A Mérték médiafogyasztási szokásokat vizsgáló tanulmányaiból világosan látszik, hogy a nyomtatott 
lappiac szerepe jelentősen csökkent. Az elmúlt évtizedben a gazdasági és közéleti tematikájú lapok pél-
dányszáma a 2013-as mennyiség 40,1%-ára csökkent.2 A napilapok között azonban a politikai-közéleti 
tájékozódás területén még mindig vezető szerepet töltenek be a megyei lapok3. A magyarországi médi-
aszektorban a piaci torzulások egyik legfőbb forrása továbbra is az állami hirdetések aránytalan elosztá-
sa.  Az államnak a piaci viszonyokra gyakorolt torzító hatása különösen akkor válik nyilvánvalóvá, amikor 
azt vizsgáljuk, hogy mennyire függnek egyes kormánybarát médiumok az állami hirdetési bevételektől. 
Léteznek olyan kormányközeli médiumok, amelyek bevételeinek jelentős része állami forrásokból szár-
mazik, ami alapján valószínűsíthető, hogy ezek a médiumok önálló piaci alapokon nem maradhatnának 
fenn.  A vizsgált lapokat tekintve az Új Dunántúli Naplónál 61%, a Hajdú-Bihari Naplónál 52%, a Kisalföld-
nél pedig 32% volt az állami hirdetés részaránya a teljes hirdetési bevételen belül 2022-ben.4 

Mivel évek óta azonos vállalatok részesülnek előnyben az állami reklámkampányokban, a kormánybarát 
médiának egyértelmű előnyt biztosít, miközben hátrányos helyzetbe hozza az független médiát. Ez az 
anyagi függés azonban a megjelent tartalmon is egyértelműen látszódik. A Mérték kutatói egy nem-
zetközi tanulmányukban5 bemutatták, hogy a közszolgálatinak nevezett M1 híradó milyen hűen követi  
a kormány narratíváját az orosz-ukrán háborúval kapcsolatban, jelen kutatásunk pedig bizonyítja, hogy 
a KESMA portfóliójába tartozó megyei lapok esetében sincs ez másképp. 

Az elemzés során az volt a legfeltűnőbb, hogy a három napilap szinte betűre ugyanazokat a cikkeket 
tartalmazza. A tipográfiában is csak minimális eltérések voltak – például a Hajdú-Bihari Naplóban több 
leadet találtunk, és a címek között találtunk néhány névelő vagy szó különbséget – leginkább a Kisalföld 
esetében volt eltérés. Ezeket az apró eltéréseket leszámítva a cikkek törzsszövege szó szerint azonos 
volt a napilapokban. Olyannyira, hogy még az egyes elgépelések, valamint vesszőhibák is megegyeztek, 
például egy július 3-i cikkben mindegyik újság kisbetűvel írta Kocsis Máté vezetéknevét. Ez a szó szerin-
ti egyezőség is jól mutatja a központosított üzeneteket, valamint felveti a kérdést, mennyi beleszólása 
van a vidéki szerkesztőség újságíróinak a Körkép rovat szerkesztésébe, vagy hogyan történhetett, hogy 
egyik megyei lapnál sem vették észre ezt a hibát.

Szeretnénk megjegyezni, hogy a megyei lappiacon egyáltalán nem szokatlan a központosított tartalom, 
a magyar piacon ez már akkor is így volt, amikor még külföldi szakmai befektetők kezében voltak ezek 
az újságok. Üzleti szempontból teljesen racionális, hogy nem működnek minden megyében külpoliti-
kai, belpolitikai rovatok, a hírek egy jelentős része valóban jól használható minden megyei lapnál és ez 
lehetőséget ad a költségek racionalizálására. Ugyanakkor az, hogy az anyagok egy része központi szer-
kesztőségben készül, egyáltalán nem indokolja, hogy a lapok nagyrészt teljesen megegyeznek és mint 
nyilvánvaló hibákból is látszódik, megyei szinten semmiféle kontroll nincs a megyei lapban megjelent 
tartalom felett. 

2  NMHH (2023). Médiapiaci jelentés 2023. https://nmhh.hu/dokumentum/242931/mediapiaci_jelentes_2023.pdf 
3  Mérték Médiaelemző Műhely (2023). Tájékozódási szigetek egy polarizált médiarendszerben  

https://mertek.eu/wp-content/uploads/2023/07/Mertek-fuzetek_29.pdf 
4  Az adatok a Kantar Media adatbázisából származnak és listaáras számítás alapján készültek. 
5  Urbán, Á. – Polyák, G. – Horváth, K. (2023). How Public Service Media Disinformation Shapes Hungarian Public Discourse. Media and Communication, 

11(4), 62-72. https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148 

https://nmhh.hu/dokumentum/242931/mediapiaci_jelentes_2023.pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2023/07/Mertek-fuzetek_29.pdf
https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148


8

Módszertan
A kutatás során kvantitatív és kvalitatív tartalomelemzést végeztünk a Kisalföld, a Hajdú-Bihari Napló 
és az Új Dunántúli Napló megyei lapokon. A napilapok Körkép rovatát elemeztük, mely az országos és 
nemzetközi híreket tartalmazza. A vizsgált időszak négy hétre terjed ki, 2023. június 19-től július 3-ig, 
valamint szeptember 11. és 25. között. A két időszak kiválasztásának oka, hogy az első időszak egybeesik 
a Jevgenyij Prigozsin orosz oligarcha, a Wagner csoport néhai zsoldosvezérének lázadásával, a második 
időszak pedig a kutatás kezdetével. A kormányzati dezinformációs narratívák ebben az időszakban szo-
rosan kapcsolódtak az orosz agresszióhoz.

Összesen 26 lapszámot, 954 cikket használtunk fel a kutatáshoz.

Szerzők, források 
Egy lap esetében mindig árulkodó, hogy a szerzők névvel vállalják-e cikkeiket, vagy ellenkezőleg, azo-
nosítható szerző nélkül jelennek meg az írások. Hasonlóan fontos a forráskezelés kérdése, vagyis hogy 
mennyire visszakövethető az információk forrása és milyen jellegű forrásokra hivatkoznak a cikkek. 

A központosításra, valamint az átláthatóság teljes hiányra utal, hogy a vizsgált cikkek csupán elenyésző 
részében olvasható a szerző neve. A vizsgált 953 cikk közül csupán 12-nél szerepelt újságíró neve, ám 
ezekben az esetekben is mindhárom lap cikkeit ugyanaz az újságíró írta. A hosszabban kifejtett cikkek-
nél helyenként azt lehetett olvasni, hogy „Mediaworks-összeállítás” (45 esetben), vagy csak simán „ös�-
szeállítás” (29 esetben). A legtöbb esetben (574) csak egy MW monogram szerepelt a cikk végén, ami 
nyilvánvalóan a Mediaworks-re utal, azonban 294 cikk esetében még ennyit sem tűntettek fel. Ebből  
a szempontból a Kisalföld teljesített a legrosszabbul, több mint 200 cikk esetében semmi nem utalt  
a cikk szerzőjére. 

1. ábra A megjelent cikkek szerzői

MW 
60,2%

Mediaworks-
összeállítás 

4,7%

Összeállítás 
3,0%

Újságírók névvel 
1,3%

N.A.
30,8%



9

Országos és nemzetközi hírek terén tehát a vizsgált megyei napilapok szó szerint ugyanazt a központilag 
összeállított Mediaworks-anyagot terjesztik. A cikkek nagy része másodlagos, átvett anyagból készül el. 
Ez esetben azonban még fontosabbá válik a megfelelő források használata, illetve azok kellően kritikus 
interpretálása és magyarázata. 

A vizsgált cikkekben nehezen elkülöníthető, hogy mi a saját szellemi termék és mi az, amit csak átemel-
nek egy másik írásból. Ugyanígy a tények is nehezen szétszálazhatók a véleményektől. Az elemzés során 
közel 150 különböző forrást azonosítottunk, amelyek között előfordultak nagy presztízsű külföldi újsá-
gok, nemzetközi hírügynökségek is. A cikkek több mint egyharmadának azonban nem volt azonosítható 
forrása. Leggyakoribb forrásként különböző közösségimédia-felületek (99 forrás) szerepeltek, de hason-
lóan sok hazai minisztériumi, illetve egyéb állami szervezettől származó közleményt (39 forrás) használ-
tak fel a cikkek elkészítéséhez. A médiumok közül a KESMA részeként működő Magyar Nemzet (90 forrás) 
és Világgazdaság (42 forrás), illetve a Kossuth Rádió (27 forrás) lett dobogós. A Magyar Távirati Iroda (MTI) 
meglepően ritkán szerepelt forrásként, de több olyan esetet is találtunk, ahol az MTI anyagát használták 
fel a napilapok a forrás megjelölése nélkül. A hazai független médiumok közül csupán a 24.hu és a 444.
hu szerepeltek forrásként egy-egy cikkben. Az elsőt akkor használták fel a megyei lapok, mikor arról 
írtak, hogy „Karácsony Gergely főpolgármester 500 millió forintos  kampánypénzbotránya közben már a bal-
oldalnak is kezd kínossá válni”. Mindkét forrásmegjelölésnél kiemelték, egy balliberális újságról van szó.

2. ábra A 10 leggyakoribb forrás 

351
99

90

42
39

27
25

18
18
15

0 50 100 150 200 250 300 350 400

N.A.
Közösségi média

Magyar Nemzet
Világgazdaság

Min isztérium, áll. intézm.
Kossuth rádió

MTI
Mandiner

Reuters

Origo

Cikkek száma

Szereplők
Az elfogultság tetten érhető a cikkek megszólalóinak és szereplőinek vizsgálata során is. A három napi-
lap cikkeiben több mint 350 különböző szereplőről olvashatunk (mindegyik napilapban ugyanazokról, 
hiszen a cikkek majdnem szó szerint megegyeznek). A szereplőkkel kapcsolatban vizsgáltuk az általuk 
képviselt intézmény típusát, illetve szerepeltetésük módját, vagyis hogy aktív szereplőként idézik őket, 
vagy csak írnak róluk, tehát passzív szereplők. Az aktív szereplőket is két külön kategóriában vizsgáltuk, 
szó szerint és a nem szó szerint idézett megszólalókra. 



10

Orbán Viktor volt a legnépszerűbb szereplője a megyei lapoknak, olyannyira, hogy a névvel szereplők 
közül második helyen álló ukrán elnök, Volodimir Zelenszkij is csupán fele annyiszor jelenik meg az újsá-
gokban. Az ukrán elnököt a cikkekben névtelenül szereplő magyar és külföldi állampolgárok előzik meg, 
amibe beletartozik az összes utca-ember típusú megszólalás, valamint a rendvédelmi szervek csupán 
beosztással hivatkozott tagjai. 

3. ábra A 10 leggyakrabban megjelenő szereplő 

90

69

45

42

36
30

30

27

27

24

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

Orbán Viktor

Névtelen civil

Volodimir Zelenszkij

Vlagyimir Putyin

Szijjártó Péter

Joe Biden

Gulyás Gergely

Karácsony Gergely

Novák Katalin

Ursula von der Leyen

Cikkek száma

Az aktív szereplőket figyelembe véve is elég erős kormánypárti többséget láthatunk. Azokat a szemé-
lyeket számítottuk aktív szereplőnek, akik a cikkben valamilyen formában megszólalnak, nem csak írnak 
róluk. Ebben is toronymagasan vezet a magyar miniszterelnök, 57 megszólalással, melyből 24 alkalom-
mal szó szerint idézték. Az aktív szereplőkből a napilapok leggyakoribb témaválasztására is következtet-
hetünk, nem véletlen, hogy a top 10-es listára Hornung Ágnes, a Kulturális és Innovációs Minisztérium 
családokért felelős államtitkára is felfért. A negyedik ábrán látható, hogy a 10 leggyakoribb aktív szereplő 
összes megszólalásából hány darab volt szó szerinti idézet. 

4. ábra A 10 aktívan leggyakrabban megjelenő szereplő (kiegészítve a szó szerinti megjelenéssel)

57

36

30

27

21

21

21

18

18

15

24

12

24

15

18

9

6

12

9

9

0 10 20 30 40 50 60

Orbán Viktor

Szijjártó Péter

Volodimir Zelenszkij

Gulyás Gergely

Vlagyimir Putyin

Novák Katalin

Kocsis Máté

Névtelen civilek

Hornung Ágnes

Joe Biden

Cikkek száma 

Szó szerint Aktív szereplő



11

Hazai ellenzéki politikusok lényegesen kevesebbet szerepeltek, egyikük sem került fel a top 10-es listára. 
Az adatok azt mutatják, hogy ellenzéki politikusként vagy a kormánnyal kritikus közéleti szereplőként 
nagyon nehéz bekerülni a megyei lapokba, inkább csak kormánypárti politikusok vagy elemzők véle-
ményét lehet olvasni róluk. Érdekesség, hogy nagyjából ugyanannyi ellenzéki politikus szerepeltetést 
azonosítottunk, mint orosz tisztségviselőt vagy vezetőt. 

5. ábra Kormánykritikus szereplők aktív és passzív szereplései

24

15

15

12

9

9

6

6

6

3

0

0

0

6

0

0

0

0

0 5 10 15 20 25 30

Karácsony Gergely

Soros György

Perjés Gábor

Gyurcsány Ferenc

Márki-Zay Péter

Bajnai Gordon

Alex Soros

Gulyás Márton

Donáth Anna

Cikkek száma

Aktív szereplés Passzív szereplés

Továbbá jellemző ezekre az említésekre, hogy nem is a szereplő személyére vonatkoznak, inkább a név-
ből alkotott, erős negatív töltettel rendelkező fogalmat ismételgetik az aktív megszólalók. Soros György 
neve például olyan fogalomként jelent meg többször, mint „Soros-hálózat” (07.01.) vagy Soros-biroda-
lom (06.27.), de ugyanígy szállóigésítették és démonizálták Gyurcsány Ferenc nevét is; „Gyurcsány-Bajnai 
színkombináció” (07.01.). 

Narratívák
A megyei lapok elemzése során külön figyelmet fordítottunk a dezinformációs narratívák azonosítására. 
Ezek olyan, a Fidesz kommunikációjában nagyon gyakran visszaköszönő politikai üzenetek, világértel-
mezések, amelyek szándékosan megtévesztő vagy hamis információkon alapulnak, kifejezetten politikai 
befolyásolás, a társadalmi megosztottság erősítése vagy a közvélemény torzítása érdekében. 

Az általunk végzett tartalomelemzés nem tényellenőrzés, vagyis nem volt célunk az egyes cikkek dezin-
formációs elemeinek vizsgálata, csupán a meglehetősen gyakran visszaköszönő tudatos politikai üzene-
teket vizsgáltuk meg. 

A három vizsgált napilapban nagyon jól azonosíthatók a Fidesz politikusai által gyakran hangoztatott 
narratívák, amelyek az országos médiumokban is rendszeresen megjelennek. A narratívákat az alábbi 
csoportokba soroltuk: 



12

6. ábra A vizsgált narratívák a cikkek száma szerint

156
139

99
94

54
51

39
27

24
21

3

0 20 40 60 80 100 120 140 160 180

Ukrán-orosz háború
Segítő, családbarát Fidesz

Anti-migráns
Brüsszel ellenes

Ellenzékgyalázás, Gyurcsány
Szuverenitás

Guruló dollárok
Rezsicsökkentés védelme

Anti-LMBTQ
Soros

Munkahelyteremtő akkumulátorgyárak

Cikkek száma

A narratívák kritikája egyszer sem merült fel a cikkekben. Minden megszólaló vagy forrás ezeket az ál-
lításokat támasztotta alá. Az egyes narratívák gyakran együtt kerültek elő, egymásra halmozva az el-
lenségképeket, vagy egy jól megfogalmazott mondatba belesűrítve a Fidesz politikai mondandójának 
legfontosabb manipulatív elemeit.

Ahogy korábban már írtuk, a cikkek többsége szinte szó szerint megegyezik. Ezért bár 954 cikket vizsgál-
tunk, tartalom szempontjából ez csupán 318 cikket jelent, mivel a három megyei lapban gyakorlatilag 
mindig ugyanaz jelenik meg, legfeljebb néhány szó különbséggel. Az egyetlen jelentős különbséget 
a Hajdú-Bihari Napló hosszabb cikkeinek leadjei jelentették, a másik két napilapban sokkal kevesebb 
leadet olvashattunk. Mivel a Hajdú-Bihari Naplóban többször jelent meg lead, amely gyakran a vizsgált 
dezinformációs narratívák összefoglalása volt, a tiszántúli lapban több narratívát tudtunk azonosítani, 
mint a másik kettőben. 

Ukrán-orosz háború

Az Ukrajna elleni orosz agresszió éppen a 2022-es magyarországi parlamenti választási kampány idején 
indult. Miközben az invázió kezdetekor az állami média erősen oroszpárti tudósításokat közölt67, azonnal 
elindult a háborús helyzet kihasználása az ellenzék lejártására: „Márki-Zay Péter magyar katonákat és 
fegyvereket küldene Ukrajnába”8. A lejárató kampány alapját az ellenzék miniszterelnökjelöltjének egy, 
még az invázió elindulása előtt adott interjúja jelentette. Márki-Zay Péter a Partizán február 13-i adá-
sában azt nyilatkozta, hogy Magyarország „a NATO tagjaként, minden módon, amit a NATO eldönt azon 
belül a szövetség keretein belül, mindenféle segítséget és támogatást megadhat Ukrajnának”, majd további 
kérdésre azt is hozzátette, „Hogyha a NATO úgy dönt, akkor akár katonait is. De egyelőre erről szó sincs”9.

6  Rényi, P. D. (2022). Kezdődik az elmebaj a közmédiában: Zelenszkij mint Hitler, higgadt oroszok, ukrán világháborús fenyegetés, 444.hu,  
https://444.hu/2022/02/25/kezdodik-az-elmebaj-a-kozmediaban-zelenszkij-mint-hitler-higgadt-oroszok-ukran-vilaghaborus-fenyegetes

7  Keller-Alánt, Á. (2022). Így tudósít a köztévé Híradója a háborúról, Szabad Európa,  
https://www.szabadeuropa.hu/a/m1-hirado-haboru-ukrajna/31803538.html   

8  Magyar Nemzet (2022). Márki-Zay Péter magyar katonákat és fegyvereket küldene Ukrajnába.  
https://magyarnemzet.hu/belfold/2022/02/marki-zay-peter-magyar-katonakat-es-fegyvereket-kuldene-ukrajnaba 

9  Partizán (2022). Mészáros Lőrinc esetében nyugodtan felmerülhet a vagyonelkobzás gondolata is | Partizán 60’  
https://www.youtube.com/watch?v=cwQcogOA1Zs&t=2004s 

https://444.hu/2022/02/25/kezdodik-az-elmebaj-a-kozmediaban-zelenszkij-mint-hitler-higgadt-oroszok-ukran-vilaghaborus-fenyegetes
https://www.szabadeuropa.hu/a/m1-hirado-haboru-ukrajna/31803538.html
https://magyarnemzet.hu/belfold/2022/02/marki-zay-peter-magyar-katonakat-es-fegyvereket-kuldene-ukrajnaba
https://www.youtube.com/watch?v=cwQcogOA1Zs&t=2004s


13

Ezt az álláspontját Márki-Zay többször megismételte, illetve finomította10. Olyan állítás azonban nem 
hangzott el, hogy bárki arra készül, hogy magyar katonákat küld Ukrajnába. Mégis, a választási kampány 
legfőbb kormánypárti üzenete az lett, hogy ez ellenzék háborúpárti, a Fidesz pedig mindent megtesz 
a béke megőrzéséért11. Ez az üzenet a választási kampány után is, még 2023-ban is előkerült egy, a Civil 
Összefogás Fóruma nevű kormánypárti szervezet által finanszírozott plakátkampányban12. 

Európai színtéren a Fidesz kezdettől az EU Oroszország elleni gazdasági szankciói ellen szólalt fel, ugyan-
akkor az EU döntéshozó testületiben a magyar kormány az újabb és újabb szankciós csomagokat rendre 
megszavazta. Az „elhibázott szankciók”, a „háborús infláció”, a háborúpárti brüsszeli elit a (bel)politikai 
kommunikáció meghatározó eleme volt 2023-ban is. A 2023 novemberében indult nemzeti konzultáció-
nak is az egyik fő témája lett az EU által Ukrajnának nyújtott támogatások kritikája13.

Az ukrán-orosz háború az egyik legösszetettebb kérdésköre volt a kutatásnak, mivel a témával kapcso-
latban nagyon sok, unalomig ismételt narratívával dolgozik a Fidesz, amelyek rendszeresen adaptálód-
nak az eseményekhez. A Mérték munkatársainak egy korábbi, az M1-et vizsgáló kutatását14 vettük alapul 
a kategóriák kialakításában. Ezek alapján több nagyobb témakört, vagy dezinformációs narratívát is vizs-
gáltunk. 

Összesen 156 cikkben találtunk a háborúval kapcsolatos narratívát, amely 8 különböző alkategóriából áll össze. 

7. ábra Az ukrajnai háborúval kapcsolatos narratívák

48

45

33

21

18

15

12

12

0

0 10 20 30 40 50 60

Gonosz Zelenszkij,  gonosz ukránok

Háborúpárti, korrupt Brüsszel/EU

Békepárti Fidesz

Az EU Ukrajnának ad támogatást,  ezért  nem kap…

Ukrajna a nyugat bábja

A szankciók többet ártanak a nyugatnak, mint…

Békére törekedő oroszok

Szankciós, háborús inf láció

Erőszakos ukrán sorozás

Cikkek száma

A gonosz ukránok és kifejezetten a gonosz Zelenszkij a leggyakoribb háborúval kapcsolatos narratíva 
volt a vizsgált időszakban. Az ukránok hibáinak, bűneinek ismételgetése segít legitimálni a magyar kor-
mány döntését, hogy miért nem támogatjuk a megtámadott országot. A cikkek gyakran korruptnak, 
kapzsinak mutatták be az ukrán elnököt, aki követelőzik a nyugati országoktól (09.19. - 09.22.), rendsze-
resen felemlegetve az ukrán nyelvtörvényt (07.03.). A megyei lapok Menczer Tamás államtitkár szavait 

10  Bozzay, B. (2022). Fact-check: Erre alapozza a kormány, hogy „a baloldal katonákat és fegyvereket küldene” Ukrajnába, Telex.hu,  
https://telex.hu/ellenorzo/2022/02/24/marki-zay-fidesz-media-propaganda-nato-magyar-katonak

11  Herczeg, M. (2022). Orbánék úgy kommunikálnak, mintha nem is Oroszország, hanem az ellenzék akarná ezt a háborút, 444.hu,  
https://444.hu/2022/03/09/orbanek-ugy-kommunikalnak-mintha-nem-is-oroszorszag-hanem-az-ellenzek-akarna-ezt-a-haborut 

12  HVG (2023). Új, az ellenzéket háborúpártizó plakátkampány indult, HVG.hu  
https://hvg.hu/itthon/20230616_uj_plakat_kampany_kormany_fidesz_ellenzek_haboruparti_Gyurcsany_MarkiZay 

13  Kaiser, O. (2023). Elindult a kormány új nemzeti konzultációja, itt van az összes kérdés, Telex.hu  
https://telex.hu/belfold/2023/11/17/elindult-a-szuverenitasunk-vedelmerol-szolo-nemzeti-konzultacio 

14  Urbán, Á. – Polyák, G. – Horváth, K. (2023). How Public Service Media Disinformation Shapes Hungarian Public Discourse. In Media and 
Communication, 11(4), 62-72.  https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148   

https://telex.hu/ellenorzo/2022/02/24/marki-zay-fidesz-media-propaganda-nato-magyar-katonak
https://444.hu/2022/03/09/orbanek-ugy-kommunikalnak-mintha-nem-is-oroszorszag-hanem-az-ellenzek-akarna-ezt-a-haborut
https://hvg.hu/itthon/20230616_uj_plakat_kampany_kormany_fidesz_ellenzek_haboruparti_Gyurcsany_MarkiZay
https://telex.hu/belfold/2023/11/17/elindult-a-szuverenitasunk-vedelmerol-szolo-nemzeti-konzultacio
https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148


14

idézték, aki arra szólította fel az ukrán vezetést, „fejezzék be a magyar kisebbségek jogfosztását,  
és a Velencei Bizottság ajánlásának megfelelően adják vissza azokat a jogokat, amelyekkel a magyar közös-
ség korábban rendelkezett” (06.23.). Továbbá szeptember 14-én így írtak a megyei lapok az ukrán parla-
mentről: „Olyan törvények sorát alkotta az ukrán parlament, amelyek legitimálnák a korrupciót Ukrajnában.  
(…) Az ukrán parlament más korrupciórejtegető jogszabályokat is küldött a kormányfőnek aláírásra”. Szep-
tember 16-án Kijev tovább hamisítja a történelmet címmel jelentek meg cikkek a napilapokban, amelyek-
ből kiderült az olvasók számára: „Az őshonos kárpátaljai magyarságot létében sértő, soviniszta nyilatkoza-
tot tett az ukrán külügyi szóvivő a balliberális 444 portálnak”.  Pár nappal később Gulyás Gergely szavait 
idézték a napilapok: „Eközben az általunk anyagilag, erkölcsileg, humanitárius akciókban is támogatott uk-
rán állam úgy gondolja, ezt azzal kell meghálálni, hogy a nemzetiségeket és az alapvető kisebbségi jogokat 
lábbal tipró szabályokat fogadnak el” (09.19.).

Az Ukrajnával szembeni ellenséges hozzáállás gazdasági témájú cikkekben is megjelenik a napilapok-
ban: „Az ukránok és a horvátok ugyanis erőteljesen megvámolják a Magyarországra érkező kőolajat, amit 
pedig végső soron a fogyasztókkal fizettetnek meg a benzinkutakon” (09.19.) vagy „...ha ugyanis az olcsó és 
sokszor silány ukrán gabona elárasztaná a piacot, az árak miatt a hazai minőségi termékek eladhatatlanná 
válnának” (09.18.).

A második leggyakoribb háborús narratíva a Brüsszel kulcsszóval összefoglalt európai intézmények há-
borúpártiságát és korruptságát igyekezett hangsúlyozni. Ezzel szembe állítható a dobogó harmadik fo-
kán álló „békepárti Fidesz” narratíva, ez a kettő nagyon gyakran együtt fordult elő. A háborúpárti Brüs�-
szel narratíva központi eleme, hogy Brüsszel, illetve az Európai Unió az Ukrajnának nyújtott segítséggel 
a háborút és vérontást támogatja, nem a békét. Ha pedig Magyarország is szállítana fegyvert a háború 
sújtotta országnak, azzal belekeveredne a fegyveres konfliktusba. 

A fegyverszállítmányok mellett a pénzügyi támogatásokról szóló vita is felmerült, természetesen – követve 
a Fidesz kommunikációját – a Magyarország elől ideiglenesen elzárt európai támogatásokkal összekapcsol-
va. Az a dezinformációs narratíva, miszerint Magyarország azért nem kaphatja meg a neki járó támogatá-
si összegeket, mert azokat az EU Ukrajnának adja, 21 cikkben fordult elő, gyakran keveredve a békepárti  
Fidesz, valamint háborúpárti, korrupt Brüsszel narratívákkal. Július 1-én Orbán Viktor Kossuth Rádióban el-
hangzott szavait szemlézték a megyei lapok: „Egy dolog világos: mi, magyarok, nem adunk pénzt arra, hogy  
a brüsszeli bürokraták fizetését megemeljék, nem adunk addig több pénzt Ukrajnának, amíg meg nem mondják, 
hogy hova lett az, amit korábban adtunk, és teljesen nevetségesnek tartjuk azt a kérést, hogy egy olyan hitel tör-
lesztésére adjunk plusz pénzt, amelyikből a nekünk járó összeget nem kaptuk meg. (…) Lényegében pénzügyileg 
a csőd szélére sodorták az Európai Uniót. (…) …ebből az alapból a magyarok és lengyelek egy fillért se kaptak… 
(…) Ukrajnának adták a pénzünket, »egy olyan háborúra, aminek meg sem kellett volna történnie«”. Ehhez na-
gyon hasonló posztot írt ki június végén Deák Dániel, a XXI. Század Intézet elemzője is, amit szó szerint idé-
zett a három megyei lap: „miközben már régóta nem kapjuk meg a nekünk járó uniós forrásokat, a nem EU-tag 
Ukrajnát további összegekkel finanszírozzák, ezért hazánknak még több pénzt kéne befizetnie a közös kasszába, 
miközben még a be nem fogadott migránsok után is büntetést kellene fizetnie a migránskvóta alapján” (06.22.).

A „békepárti Fidesz” gyakran más narratívákkal együtt jelent meg, a háborúpárti Brüsszel mellett több-
ször kísérte a Fidesz családbarát politikája vagy a migráció. A megyei lapokban többször olvashattunk 
egymondatos politikai kampányüzeneteket, például a kormányfőtől egy szeptember 22-i cikkben; „Eu-
rópában ma Magyarország a legszabadabb ország. »Van kerítés a határon, nincs bevándorlás, van helyette 
családpolitika. Nincs genderideológia az iskolákban, nem szállítunk fegyvert Ukrajnába, nem akarunk bele-
keveredni a háborúba«”. Ebben, a Muszáj felvennünk a kesztyűt! című cikkben majdnem mindegyik vizs-
gált narratíva megtalálható, a kormányfő beszélt a menekültekről, az LMBTQ közösség tagjairól, guruló 



15

dollárokról, Gyurcsányról, Sorosról, szuverenitásról, stb. Egy szeptember 20-i cikk Szijjártó Péter külügy-
minisztert idézi, aki elmondja: „Európán kívül az egész világon nagyra becsülik a nemzeti érdeken alapuló, 
őszinte és békepárti magyar álláspontot”.

A „békepártiságot”, illetve a fegyverszállítások ellenzését is igyekeztek külföldi példákon keresztül meg-
erősíteni. A szlovák választás előtt megjelent egy cikk a napilapokban Sorsdöntő szlovák választás címmel 
(09.23.), mely szerint „ha a Fico-féle Smer megnyeri a választást, a lengyelek után a szlovákok is beszüntethe-
tik a fegyverszállításokat Ukrajnának”, illetve „Orbán Viktor kormányzásához Robert Fico politikája áll a leg-
közelebb, a Smer elnöke ugyanis ígéretet tett arra, hogy megválasztása esetén országa »egyetlen töltényt se 
fog küldeni Ukrajnának«”. Szeptember 21-én pedig megírták, „Andrej Duda az újságírókhoz szólva Ukrajnát 
fuldokló emberhez hasonlította, aki a kapkodásával a segítségére sietőket is magával rántja”. 

Mindez nagyon sokszor társult az ukrán vereséget vizionáló szakértői és politikusi megszólalásokkal. Jú-
nius 21-én mindhárom napilap megírta, hogy; „Egyre esélytelenebbnek tűnik az ukrán offenzíva, hiába állít-
ják, hogy terv szerint halad”. Június 23-án pedig Közelgő Ukrán kudarc címmel jelent meg cikk mindhárom 
lapban, melyben amerikai szakértőkre hivatkozva leírták, „ma már szinte biztosra vehető, hogy Volodimir 
Zelenszkij ukrán elnök csapatainak nem sikerül kiűzniük az orosz erőket Ukrajnából” és „az amerikai közvé-
lemény sem hisz már az ukrán sikerekben”, valamint „ezek a részsikerek is inkább annak tudhatók be, hogy 
az orosz csapatok tervezett kivonulást hajtottak végre”. Szeptember 19-én Elon Musk szavait olvashattuk 
a megyei lapokban: „A világ leggazdagabb embere egy korábbi bejegyzésre válaszolt, amely a nyár elején 
kezdetét vevő és még most is tartó ellenoffenzíva kudarcaira hívta fel a figyelmet”.

Az erőszakos ukrán sorozásról egyetlen cikket sem találtunk a három megyei lapban, pedig a Mérték az 
M1 esti híradóját vizsgáló kutatása15 gyakran ismételt, hosszú blokkokat azonosított, melyben kétes ere-
detű Telegram videók alapján mutatták be, hogyan rángatnak ukrán férfiakat katonák furgonokba, hogy  
a frontra vigyék őket. Az egyetlen cikk, amely közelebb állt ehhez a narratívához szeptember 12-én jelent 
meg mindhárom napilapban, Nem adjuk ki a hadköteles ukránokat címmel. A megyei lapok Semjén Zsol-
tot idézik, aki kijelenti: „Minden Ukrajnából menekült szabad ember Magyarországon”, továbbá megírják  
„... Ukrajna elvárja, hogy az összes nyugat-európai ország, amely befogadta az ukrán menekülteket, visszaadja  
a sorköteles korú férfiakat, hogy a frontra küldhesse őket”. 

A kormány által korábban használt narratívák közül az erőszakos sorozás és a „szankciós- és háborús 
infláció” narratívája is háttérbe szorult. A vizsgált megyei lapokban mindössze tizenkétszer jelent meg  
a szankciós és a háborús infláció a narratíva, de a szó szerinti kommunikációs fordulat így is többször 
enyhült háború miatt elhúzódó inflációra.

A szankciókkal kapcsolatos másik narratíva szerint a szankciók többet ártanak a nyugati gazdaságnak, 
mint Oroszországnak. Ez a narratíva összesen tizenötször merült fel a vizsgált 4 hét alatt, többek kö-
zött Orbán Viktor egyik Kossuth Rádiós beszédének szemlézésével: „Eltelt másfél év, eredmény zéró, tehát 
Oroszországot nem győztük le, az orosz politikai vezetés a helyén van, az orosz gazdaság jól van, ehhez képes 
mi szenvedünk a magas inflációtól nincs már pénzünk arra, hogy az ukránokat támogassuk” (07.01.). A szank-
ciókkal kapcsolatban az orosz elnököt is idézik a megyei lapok (06.24.) „Oroszország gazdasága teljes 
mértékben kiheverte a nyugati államok által kivetett szankciók okozta sokkot, a GDP-növekedése 2023-ban 
várhatóan 2.5-2.8 százalék lesz, jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz elnök a szövetségi költségvetésről tartott 
hétfői tanácskozáson. Az orosz vezető szerint a GDP már a 2021-es szintet ostromolja, a barátságtalan Nyugat 
szankciói pedig lepattognak Moszkváról.”

15  Urbán, Á. – Polyák, G. – Horváth, K. (2023). How Public Service Media Disinformation Shapes Hungarian Public Discourse. In Media and 
Communication, 11(4), 62-72.  doi:https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148   

https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148


16

Az agresszor oroszokat 12 alkalommal békepártinak is megpróbálták beállítani a megyei lapok. A Fidesz 
békepártiságával szemben itt arról szóltak a cikkek, hogy az orosz fél egyébként bármikor hajlandó len-
ne tárgyalóasztalhoz ülni. Június 19-én megírták: „Az orosz elnök hangsúlyozta, hogy soha nem utasította 
el a tárgyalásokat az ukrán féllel, azokat Kijev blokkolta”.

Az a narratíva, amely szerint Ukrajna csak a nyugat bábja, 18 alkalommal bukkant fel a megyei lapokban. 
Például szeptember 12-én egy amerikai szakértő szavait olvashatták a megyei lap előfizetői: „Az ukrajnai 
háború nem tört volna ki, ha az USA és Oroszország kölcsönösen tiszteletteljes és együttműködő kapcsolatot 
alakítottak volna ki”.

A vizsgálat egyik időszakát (június 19. és július 3. között) tudatosan úgy választottuk, hogy egybeessen  
a Wagner-csoport néhai zsoldosvezérének, Jevgenyij Prigozsin orosz oligarcha lázadásával16. Célunk 
volt annak vizsgálata is, hogy a megyei lapok hogyan viszonyulnak a puccskísérlethez, illetve mekkora 
figyelmet kaptak az események. Prigozsin összesen 18 cikkben szerepel, ebből 3 még a puccskísérlet 
előtt jelent meg. A Wagner-csoport már a pénteki lapzárta után indult meg Moszkva irányába, így az 
első két napról nem tudósítottak a megyei lapok, a következő héten azonban minden nap jelent meg 
egy hír az esetről. A megyei lapok orosz nézőpontból értelmezték a történteket, külön kihangsúlyoz-
va, hogy „nyugati befolyás” állhatott az eset mögött. A témában először megjelent cikk Putyin elnököt 
idézte: „Oroszország jelenleg kemény harcot vív a jövőjéért, a Nyugat teljes katonai, gazdasági és informáci-
ós gépezete ellene irányul” (06.26.). Ugyanebben a cikkben Nógrádi György értelmezését is olvashattuk:  
„(…) valószínűleg sohasem fog kiderülni, állt-e külföldi befolyás a Wagner-puccs mögött. Azt le kell szögezni, 
hogy Prigozsin nem egy kimondott észlény. Voltak a köreiben olyan emberek is, akikről feltételezhető a külföl-
di befolyásolás” (06.26.).  Három nappal később már „A CIA mindent tudott” (06.29.) címen jelent meg cikk. 

Családbarát, segítő Fidesz 

A kormány „családbarát” arculatát már 2015 óta folyamatos kampányok hangoztatják.17 Ez egybeesik  
a CSOK (családok otthonteremtési kedvezménye) program indulásával, ami – többször átalakítva –  
azóta is a családpolitika meghatározó eleme. A családpolitika torz jellegét és eredménytelenségét szá-
mos elemzés igazolja18, de ez egyáltalán nem befolyásolja a sikerpropagandát. Nemzetközi kommuniká-
ciós színtéren a 2015 óta rendszeresen megrendezett Demográfiai csúcs ad lehetőséget a szélsőségesen 
konzervatív kormányzati elképzelések népszerűsítésére.

A támogató kormányzat legfontosabb, legsikeresebb narratívája a rezsicsökkentés. Az energiaárak ható-
sági szabályozása 2012-ben kezdődött, ez volt a 2014-es választási kampány leghangosabb témája. Valódi 
támogatásként 2016 és 2021 között a rezsicsökkentés nem volt értelmezhető, mivel a hatósági ár ebben az 
időszakban magasabb volt a piaci árnál.19 Az Ukrajna elleni orosz agresszió az energiapiacon is súlyos válsá-
got okozott, ennek következtében eredeti formájában a rezsicsökkentés sem volt fenntartható. Ugyanakkor 
az árszabályozás és a piacok működésébe való egyéb állami beavatkozás általános kormányzati gyakorlat 

16  HVG (2023). A Wagner-csapatok ellenállás nélkül bevették az oroszországi Rosztovot és haladnak tovább Moszkva felé, HVG.hu  
https://hvg.hu/vilag/20230624_Prigozsin_Wagner_puccs_Rosztov_Voronyezs 

17  Panyi, Sz. (2015). Menekültek? Ugyan! Készülődik az őszi szezon új kormányzati kampánya, Index.hu,  
https://index.hu/belfold/2015/06/30/maris_jon_az_uj_kormanyzati_kampany/ 

18  Pl. Ámon, K. (2017). Családbarát sorosozás: látszatintézkedések a választások előtt, Mérce.hu, https://merce.hu/2017/12/02/csaladbarat-sorosozas-lat-
szatintezkedesek-a-valasztasok-elott/ ;  Králik, E. E. – Frank, Zs. (2022).Elhibázott a Fidesz-kormány népesedéspolitikája, a magyar nők többsége nem 
akar pénzért szülni, Népszava, https://nepszava.hu/3179961_nepesedes-ksh-orban-kormany-szuletesszam 

19  Ember, Z. (2018). Bemutatjuk a rezsicsökkentést, az elmúlt nyolc év legnagyobb szemfényvesztését, 24.hu, https://24.hu/fn/gazdasag/2018/03/24/
rezsicsokkentes-energiaarak-szemfenyvesztes/; Miklós, L. (2022). A rezsicsökkentés megtartása csapda, bemutatunk egy ésszerű kiutat, G7.hu  
https://g7.hu/kozelet/20220120/a-rezsicsokkentes-megtartasa-csapda-bemutatunk-egy-esszeru-kiutat/ 

https://hvg.hu/vilag/20230624_Prigozsin_Wagner_puccs_Rosztov_Voronyezs
https://index.hu/belfold/2015/06/30/maris_jon_az_uj_kormanyzati_kampany/
https://merce.hu/2017/12/02/csaladbarat-sorosozas-latszatintezkedesek-a-valasztasok-elott/
https://merce.hu/2017/12/02/csaladbarat-sorosozas-latszatintezkedesek-a-valasztasok-elott/
https://nepszava.hu/3179961_nepesedes-ksh-orban-kormany-szuletesszam
https://24.hu/fn/gazdasag/2018/03/24/rezsicsokkentes-energiaarak-szemfenyvesztes/
https://24.hu/fn/gazdasag/2018/03/24/rezsicsokkentes-energiaarak-szemfenyvesztes/
https://g7.hu/kozelet/20220120/a-rezsicsokkentes-megtartasa-csapda-bemutatunk-egy-esszeru-kiutat/


17

lett, az infláció elleni küzdelem politikai kommunikációs csodafegyvere. Ezeknek a beavatkozásnak a valós 
gazdasági következményei egyáltalán nincsenek összhangban a politikai kommunikáció üzeneteivel.20

A Fidesz családbarát, gazdaságpolitikáját dicsérő, illetve a rezsicsökkentés védelmét hangoztató cikkeket, 
az ukrán háborúval kapcsolatos narratívákhoz hasonlóan, nagyon nehéz volt szétválogatni. A két narratí-
va leggyakrabban együtt jelent meg, illetve ebben az esetben is gyakoriak voltak a narratíva halmozások. 

A családbarát, segítő Fidesz narratíva 139 cikkben, míg a rezsicsökkentés 27 cikkben fordult elő összesen 
a három megyei napilapban. Ezzel a családok és nyugdíjak támogatását, a gazdasági növekedést elő-
segítő, illetve inflációt letörő kampányszövegeket magába foglaló Családbarát és segítő narratíva lett  
a második leggyakoribb a vizsgált lapokban. 

Majdnem minden napra jutott egy cikk, amit kifejezetten ezeknek a témáknak szenteltek a megyei la-
pok. Ezekben természetesen azért más narratívák is feltűntek, de a fókusz a családokon, a nyugdíjasokon 
és a gazdaság fejlesztésén volt: „Kiállnak a szépkorúakért” (06.19.) „Csökkent a hazai szegénység aránya” 
(06.20.), „Megtérülnek a házfelújítások” (06.21.), „Július végégi marad az árstop” (06.23.), „Válságálló a ma-
gyar álláspiac” (06.24.), „Tripla segítség a cégeknek” (06.27.), „Megnövelik a támogatási összegeket” (06.29.), 
„Jó ütemben halad az infláció letörése” (06.29.), „Megfékezik az inflációt” (07.01.), „Elstartolt a központi 
árfigyelés” (07.03.), „Jó hírt kaptak a napelemesek” (09.11.), „Példás családtámogatás” (09.14.), „Nyugdíj-ki-
egészítés: közeleg a döntés” (09.14.), „Gyermek nélkül nincs jövő” (09.15.), „Mérséklődnek az árak az új árfi-
gyelő rendszerrel” (09.16.), „Védelem a gazdáknak” (09.18.), „Kedvező elszámolás lesz a cégeknek is” (09.20.),  
„Az árfigyelő újabb kiskaput zárt be” (09.22.), valamint „Jön az ingyenes jogsi a diákoknak” (09.23.). 

A megyei lapok cikkei e narratíva esetén is gyakran egy jól csengő mondatot idéztek kormányközeli politi-
kusoktól, vagy szakértőktől, amibe belefért egyszerre a gazdaság és a családok védelme. Június 27-én Lóga 
Máté szavait olvashattuk: „Az elhúzódó háború és szankciók sújtotta nehéz helyzetben a kormány minden lehet-
séges eszközt megragad annak érdekében, hogy megőrizze a gazdaság növekedését megvédje a családokat és  
a munkahelyeket”. Két nappal később Varga Mihály pénzügyminisztert idézték a megyei lapok: „(…) a jövő évi 
költségvetés a védelem költségvetése: háborús időszakban is garantálja az ország biztonságát, megvédi a csalá-
dokat, a nyugdíjakat, a munkahelyeket és a rezsicsökkentést” (06.29.). A Gazdaságfejlesztési Minisztérium pedig 
hangsúlyozta, „a kormány célja, hogy fenntartsa a dinamikus gazdasági növekedést, megvédje a munkahelyeket, 
a családokat és a magas beruházási aktivitást. (…) A munkahelyeket a kormány akciótervvel is védi” (06.24.). 

Az áremelkedés kapcsán gyakran olvashattuk kormányközeli szereplők szavait az infláció csökkentésé-
ről: Gulyás Gergely szavait olvashatjuk például egy június 23-i cikkben: „Reális esély van arra, hogy 2023 
végére az infláció mértékét egy számjegyűre sikerül csökkenteni. (…) az éves szinten bruttó 76 ezer forintos 
emelkedés nagyobb, mint a baloldali kormányok idején a havi minimálbér volt.” Továbbá a jegybank elnö-
ke is megerősítette, hogy „»érezhetően» egy számjegyű lesz decemberben a drágulás mértéke” (06.23.). 
Valamint, az inflációval kapcsolatos híreket is igyekezték cáfolni: „megállapítható, hogy az árak sehol sem 
mondhatók pénztárcabarátnak, különösen egy négytagú család esetében, viszont egyes hírek erősen túloz-
nak, amikor anyagi csőddel fenyegetik azokat, akik megengedik maguknak, hogy kipróbálják és élvezzék  
az ízeket”. Ez feltehetően reakció a független média által témává tett balatoni árakról21. 

A vizsgált időszakban elindult árfigyelőnek mint az infláció ellen csodaszernek, sok figyelmet szenteltek 
a megyei lapok. Július 1-én Gulyás Gergely nyilatkozatát olvashattuk a napilapokban: „az infláció mér-
séklése érdekében vezették be az árstopokat, ezért döntött a kormány a kötelező akciózás augusztusi beve-

20  Pákozdi, D. – Fabricius, D. (2022). Többet árt, mint használ – az élelmiszerárstop gazdasági hatása, Telex.hu  
https://telex.hu/nevertek/2022/02/02/tobbet-art-mint-hasznal-az-elelmiszer-arstop 

21  Haász, J. (2023). A Mandiner szerzője eltöltött kilenc napot a Balatonnál, és megdöbbentően mást tapasztalt, mint amiről a NER-média mesél, 444.hu  
https://444.hu/2023/07/10/a-mandiner-szerzoje-eltoltott-kilenc-napot-a-balatonnal-es-megdobbentoen-mast-tapasztalt-mint-amirol-a-ner-me-
dia-mesel 

https://telex.hu/nevertek/2022/02/02/tobbet-art-mint-hasznal-az-elelmiszer-arstop
https://444.hu/2023/07/10/a-mandiner-szerzoje-eltoltott-kilenc-napot-a-balatonnal-es-megdobbentoen-mast-tapasztalt-mint-amirol-a-ner-media-mesel
https://444.hu/2023/07/10/a-mandiner-szerzoje-eltoltott-kilenc-napot-a-balatonnal-es-megdobbentoen-mast-tapasztalt-mint-amirol-a-ner-media-mesel


18

zetéséről és ezért indul el a napokban az »árfigyelés» is”. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleménye 
alapján megírt cikkek szerint „az árfigyelő hatékony eszköznek bizonyul az árak letörésében” (09.16.). Szin-
tén a Gazdaságfejlesztési Minisztériumra hivatkozva közölték a lapok, hogy: „Cél, hogy az online árfigyelő 
használatával a vásárlók pénzt és időt spórolhassanak meg, illetve a rendszer a lehető legnagyobb mérték-
ben járuljon hozzá az élelmiszer-infláció letöréséhez.” (09.22.)

A kormánypártok által évek óta mantrázott családtámogatás szintén gyakran visszaköszönt. A család-
politikára felfűzött hosszú cikkekből megtudhattuk, hogy „2010 óta Magyarországon családpolitikában 
Európa legösszetettebb támogatási és intézkedési rendszerét dolgozta ki” (09.14.), illetve, hogy „tizenhárom 
éve épül a magyarországi családbarát rendszer, amelynek egyik kiemelt célja, hogy minden vágyott gyermek 
megszülessen” (06.29.). Emellett, ahogy a korábbi gazdaságfejlesztési példák is mutatták, a családtámo-
gatást minden politikai szlogen végére oda lehet illeszteni. 

A vizsgált cikkek egy része igyekezett a nyugat-európai országokhoz képest jobb színben feltüntetni  
Magyarországot gazdasági teljesítmény tekintetében. A szegénység csökkenéséről szóló cikkben Fülöp 
Attila államtitkár Facebook posztjából olvashatunk részleteket: „Magyarország a maga 18 százalékával jobb 
az EU átlagánál – Svédország és Ausztria között áll a rangsorban” (06.20.). Hornung Ágnes családügyi állam-
titkár elmondta, „több más országtól eltérően, Magyarország továbbra sem a migrációban látja a demográfi-
ai problémák megoldását. (…) a népességszám megtartását és növelését a családok támogatásán keresztül 
kell megvalósítani” (09.14.). A rezsicsökkentés védelmével kapcsolatban pedig azt írták a megyei lapok, „az 
egész unióra rányomja a bélyegét az energiaválság. A tagállamokban nőtt azoknak a számaránya, akik nem 
tudják megfelelően felfűteni az otthonukat. Magyarországon jelentős védelmet nyújt a rezsicsökkentés” (09.14.). 

A többi narratívához hasonlóan, itt is igyekeztek a megyei lapok külföldi példákkal erősíteni a kormány-
pártok sikerét. Az Alapjogokért Központ szerint „komoly érdeklődés van az amerikai konzervatív körök ré-
széről Magyarország iránt, különösen, ami a családpolitikát illeti” (06.23.). Szeptember 12-én egy amerikai 
szakértőre hivatkozva írják a napilapok, hogy „(...) a Republikánus Pártnak Orbán Viktortól és kormányától 
kellene példát vennie egyes szakpolitikai területeken, különösen a családpolitikában, ami sok embernek vis�-
szaadná a ma halottnak tűnő amerikai álmot”. Illetve Novák Katalin a Demográfiai Csúcson Elon Musk 
szavaival érvelt a családtámogatások fontossága mellett: „a demográfiai kihívás most súlyosabb, mint  
a klímaválság, nagyobb problémát jelent a fejlett világ jövője szempontjából” (09.14.). 

Belföldi közellenségek külföldi pénzen: Gyurcsány, az ellenzék és a guruló dollárok

2022 szeptemberében a 24.hu-n jelent meg egy tényfeltáró cikk arról, hogy Márki-Zay Péter Mindenki 
Magyarországa Mozgalma (MMM) amerikai forrásból több mint kétmilliárd forint támogatást kapott a 
választási kampány során22. A cikk megjelenése után azonnal elindult a Fidesz és a kormány kommuni-
kációs hadjárata, ebben jelent meg a „guruló dollárok”, „dollárbaloldal” kifejezés, és ez nagyon hamar 
kiegészült a „dollármédia” kifejezéssel23. A „guruló dollárok” narratíva a magyar közélet fölötti külföldi 
befolyásszerzés vádjává vált. Az ilyen módon megbélyegzett személyek és szervezetek a Fidesz kommu-
nikációjában gyakorlatilag hazaárulók. A kampányt az MMM elleni rendőrségi, adóhatósági és titkosszol-
gálati nyomozás kísérte. A titkosszolgálati jelentés nagy részét 2023 júniusában feloldották a titkosítás 
alól24. A guruló dollárok narratívájába sikerült behúzni Karácsony Gergely budapesti főpolgármestert is, 

22  Nagy, G. M. (2022). Amerikai pénz és az ellenzék: kampányt még nem papíroztak le Magyarországon úgy, mint most, 24.hu, https://24.hu/bel-
fold/2022/09/26/ellenzek-amerikai-penz-kampany-tamogatas-marki-zay-peter-mmm-kampany-karacsony-gergely-datadat-koranyi-david/ 

23  Átlátszó (2022). A dollármédia nevében köszöntötte munkatársunk a köztévé nézőit – és egyéb kalandjaink a kormánymédiában, Atlatszo.hu, https://
atlatszo.hu/kozugy/2022/12/28/a-dollarmedia-neveben-koszontotte-munkatarsunk-a-kozteve-nezoit-es-egyeb-kalandjaink-a-kormanymediaban/ 

24  Lengyel, T. (2023). A friss titkosszolgálati jelentés egy paranoia-gyűjtemény: szinte mindenki a választás befolyásolását akarta elérni, már 2014-ben is, 
HVG.hu, https://hvg.hu/itthon/20230626_kulfoldi_kampanypenzek_ellenzek_marki_zay_peter_titkosszolgalat_zarojelentes 

https://24.hu/belfold/2022/09/26/ellenzek-amerikai-penz-kampany-tamogatas-marki-zay-peter-mmm-kampany-karacsony-gergely-datadat-koranyi-david/
https://24.hu/belfold/2022/09/26/ellenzek-amerikai-penz-kampany-tamogatas-marki-zay-peter-mmm-kampany-karacsony-gergely-datadat-koranyi-david/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/12/28/a-dollarmedia-neveben-koszontotte-munkatarsunk-a-kozteve-nezoit-es-egyeb-kalandjaink-a-kormanymediaban/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/12/28/a-dollarmedia-neveben-koszontotte-munkatarsunk-a-kozteve-nezoit-es-egyeb-kalandjaink-a-kormanymediaban/
https://hvg.hu/itthon/20230626_kulfoldi_kampanypenzek_ellenzek_marki_zay_peter_titkosszolgalat_zarojelentes


19

akinek korábbi, 99 Mozgalom nevű politikai kezdeményezése kapott külföldi támogatást.25A folyamat 
legfrissebb jogi fejleménye, hogy a külföldi finanszírozásra hivatkozva az Állami Számvevőszék 260 millió 
forintos büntetést szabott ki az ellenzéki összefogás pártjaira, és további szankció kiszabását is kilátásba 
helyezte26. 

A narratíva kiteljesedése a 2023 decemberében elfogadott „szuverenitásvédelmi törvény”. A törvény 
büntetőjogi következményekkel fenyegeti a külföldi kampányfinanszírozásban részesülőket. Ezen kívül 
azonban létrehozta a Szuverenitásvédelmi Hivatalt, amely akár a titkosszolgálatok bevonásával jelen-
téseket készít lényegében bárkiről és bármilyen szervezetről, akiről vagy amelyről úgy gondolja, hogy 
„külföldi érdekeket” képvisel a magyar közéletben. 

A téma a 2023 novemberében indult nemzeti konzultáció kérdései között is megjelent: „Brüsszelből és 
a tengerentúlról küldött pénzekkel akarják befolyásolni a magyar politikát”. A kérdés ugyan okafogyottá 
vált, mert időközben a parlament elfogadta a szuverenitásvédelmi törvényt.

A szuverenitással, állítólagos „guruló dollárokkal”, illetve az ellenzék lejáratásával foglalkozó narratívákat 
nehéz volt szétszálazni, mert nagyon erősen összefonódtak. Az ellenzéki lejáratást szolgáló cikkek túl-
nyomó többségében a külföldi finanszírozás is felmerül. 

8. ábra A „Magyarország ellenségei” narratívák

54
51

39

21

0

10

20

30

40

50

60

Gyurcsány/gonosz
baloldal

Sérül a szuveneritás,
meg kell védeni

Guruló dollárok Soros

C
ik

ke
k 

sz
ám

a

A guruló dollárok narratíva kétféleképpen jelent meg a megyei lapokban: vagy konkrét eseteket mutat-
tak be a cikkek, amikor külföldi támogatásban részesültek ellenzéki politikusok, civil szervezetek, vagy 
kormánypárti politikusok és megmondóemberek ismételték egymondatos kampányszövegüket a kül-
földi befolyásolásról. Egy ilyen szakértő véleményét olvashatjuk a június 26-i lapszámokban: „Magyaror-
szágon alapvetően az egész ellenzék mozgása mögött – én azt gondolom – külföldi erők és finanszírozók 
állnak. (…) egyik része a Soros-birodalom, fogalmazzunk így (…) A másik része azok a nagytőkés cso-
portok, Németország, Egyesült Államok főleg, akik itt szeretnék, hogyha befolyással rendelkeznének.  
(…) A külföldi beavatkozás során sérülhet az ország szuverenitása, ezért a nemzetbiztonsági szolgála-
tok is vizsgálatot indítottak az ügyben.” Ezek a kampányszövegek rendre összekapcsolják a guruló dol-
lárokat a szuverenitás kérdésével. A Nézőpont Intézetet idézve a napilapok azt is megfejtették, miért 
25  HVG (2023). Itt a válasz: Így jött össze Karácsony mozgalmának a félmilliárd készpénzben, HVG.hu, 

https://hvg.hu/gazdasag/20230627_Itt_a_valasz_Igy_jott_ossze_Karacsony_mozgalmanak_a_felmilliard_kapeban 
26  Szily, L. (2023) Brutális Mikulás: a Számvevőszék 260 millióra büntette az ellenzéki pártokat, de fejenként félmilliárd is lehet a vége, 444.hu,  

https://444.hu/2023/12/06/brutalis-mikulas-a-szamvevoszek-260-milliora-buntette-az-ellenzeki-partokat-de-fejenkent-felmilliard-is-lehet-a-vege 

https://hvg.hu/gazdasag/20230627_Itt_a_valasz_Igy_jott_ossze_Karacsony_mozgalmanak_a_felmilliard_kapeban
https://444.hu/2023/12/06/brutalis-mikulas-a-szamvevoszek-260-milliora-buntette-az-ellenzeki-partokat-de-fejenkent-felmilliard-is-lehet-a-vege


20

háborúpárti az ellenzék: „Mindezek alapján a baloldali pártok nem a baloldali választókat képviselik, mivel 
véleményük közelebb áll a külföldi támogatóik álláspontjához: továbbra is a fegyverszállítások mellett érvel-
nek, valamint következetesen támadják a magyar kormány fegyverszünetet követelő, békepárti álláspontját 
– tették hozzá az elemzők, felidézve több ellenzéki politikus háborúpárti nyilatkozatait” (06.24.).

A szuverenitás narratíva erősen kapcsolódott a guruló dollárok mellett a Brüsszel- és menekültellenes 
narratívákhoz, ahogy a korábbi példákban is olvasható (06.20. - 07.03.). Kocsis Máté szavait idézték a me-
gyei lapok szeptember 25-én: „Támadás alatt áll az ország gazdasági, kulturális és politikai szuverenitása, 
ezért a kormánypártok törvénycsomagot nyújtanak be az ország függetlenségének megóvása érdekében”. 
A szuverenitás kifejezést időnként csak egyszerű kulcsszóként használták a kormánypárti megszólalók, 
hogy ezzel is a magyar identitás részévé tegyék a szuverenitást: „… a szerbeknek a szabadság, a szuvere-
nitás és a függetlenség a DNS-ükben van, és ez így van a magyarokkal is…” (06.21.).

A konkrét eseteket nézve, a témának Karácsony Gergely 99 Mozgalma lett az abszolút győztese:  
39 guruló dolláros narratívából 24, vagyis a narratíva több mint a 60 százaléka a fővárosi polgármes-
ter mozgalmához érkezett „meseszerű adományokról” (09.22.) szólt, ahogy az egyik cím fogalmazott.  
Az ügyet nagyon részletesen bemutató cikkekből kiderül, hogy „Karácsony Gergelyhez is gurultak a dol-
lárok” (06.27.), „nagyon valószínű, hogy a Kilencvenkilenc Mozgalom Egyesület számláján is külföldi pénzek 
landoltak” (06.27.), „Karácsony Gergely budapesti főpolgármester 500 millió forintos kampánypénzbotrá-
nya közben már a baloldalon is kezd nagyon kínossá válni” (07.01.), „mondja el az igazat Karácsony Gergely 
az általa alapított 99 Mozgalom félmilliárdos támogatásáról és ne nézze hülyének az embereket!” (06.29.),  
„a frakcióvezető [Kocsis Máté] szomorú és gátlástalan hazudozásnak nevezte az érvelést” (07.03.) és „Kará-
csony Gergely továbbra is mellébeszél az adománygyűjtő láda ügyében” (09.22.).

Karácsony és Márki-Zay Péteren (06.28. - 07.01.) kívül civil szervezetekhez és aktivistákhoz is gurultak  
a megyei lapok szerint a dollárok. Gulyás Mártont is célba vették, a szeptember 19-i „Négypontos üzenet 
Brüsszelnek” című cikkben megírták, a Partizán műsorvezetője már a guruló dollárok előtt is tudta, ho-
gyan kell meggazdagodni az aktivizmusból: „Gulyás Márton régi felforgató, aki jól meg is él szélsőbaloldali 
aktivizmusából: már 2008-ban 120 millió forintot kapott a Krétakörrel együtt a Gyurcsány-kormánytól”.

A megyei lapok a Tűzfalcsoport portál „oknyomozását” szemlézték szeptember 23-án, amely feltárja, 
hogy az Amnesty International Hungary nemzetközi civil szervezet külföldi pénzekből dolgozik. „Nem 
túlzás az a vélemény tehát, hogy a szervezet külföldi adományok nélkül nem, vagy csak nehezen tudna meg-
élni Magyarországon. Már csak az a kérés, hogy kinek éri meg évente százmilliókat pumpálni ebbe a szer-
vezetbe – vetette fel a »tényfeltáró« portál”. Az idézőjel használatából arra következtethetünk, hogy még  
a Mediaworksnek is kínos lett volna tényfeltáró portálnak nevezni a Tűzfalcsoportot. További érdekes-
ség, hogy nem tényként, csupán véleményként közlik a nagy felfedezést.

A Magyar Nemzet munkája nyomán az „álcivilekről” is írtak a megyei lapok (09.12.): „Az említett 14 milli-
árdot az Ökotárs Alapítvány vezette négytagú konzorcium nyerte el, amelynek további tagjai az Autonómia 
Alapítvány, a Kárpátok-Alapítvány Magyarország és a Közösségfejlesztők Egyesülete. Mindegyik szervezet 
rendszeres résztvevője a kormányellenes tüntetéseknek. Az Ökotárs vezetője, Móra Veronika 2021-ben például 
azt hangoztatta, hogy ki kell állni a Stop Soros! törvényjavaslat ellen, amelyet az Országgyűlés azért alkotott, 
hogy a milliárdos spekuláns által finanszírozott szervezetek átláthatóbban működjenek”.

Soros György és Gyurcsány Ferenc mint negatív jelző használata nagyon gyakori a kormánnyal kritikus 
szereplők esetében. Ahogy azt a szereplőket bemutató fejezetben írtuk, mind Soros, mind Gyurcsány 
inkább fogalomként szerepelnek. Csupán egyetlen cikk volt, amelyben Soros neve nem a Soros-biroda-
lom összeesküvés-elméletként és démonizált fogalomként merült fel, hanem a tényleges emberről írtak. 



21

A Trump kiosztotta Alex Sorost című cikkben (09.13.) a megyei lapok megírják „… Soros György fiatalabbik 
fiára, Alex Sorosra hagyta a birodalom irányítását”, mindezt egy jó Trump idézet után: „Nem hagyhatjuk, 
hogy ez az elkényeztetett kis degenerált nyerjen”. 

Anti-LMBTQ

Az Orbán-kormány már évek óta dolgozik azon, hogy a politikai kommunikációjához használt ellenség-
képek sorába emelje az LMBTQ közösség tagjait. 2020-ban az Országgyűlés módosította az Alaptörvényt, 
és abban rögzítette, hogy a házasság kizárólag férfi és nő közötti kapcsolat lehet, valamint kimondta, 
hogy a „szülő” fogalma csak egy férfira (apára) és egy nőre (anyára) vonatkozhat27. Az Országgyűlés 2021 
tavaszán fogadta el a „családvédelminek” nevezett homofóbtörvényt28, melyet számos hazai és nem-
zetközi szervezet bírált, mivel a törvény nem csupán a szabad véleménynyilvánítás és információhoz 
való hozzáférés korlátozását jelenti, hanem a LMBTQ közösség társadalmi elfogadottságát is rombolja. 
2021 nyarán nemzeti konzultációt indított a kormány, amelyben családvédelem címszó alatt a szexuális 
kisebbségekről „konzultáltak” a magyar állampolgárokkal.

Az Orbán-kormány azóta állandó politikai szállóigévé tette a „genderőrület”, „meleg-propaganda” és 
hasonló manipulatív kifejezéseket. Mindezt több narratívába ágyazták; például „az LMBTQ-propaganda  
a normalitást támadja”, „veszélyt jelent a gyermekeinkre és hagyományos családmodellre”, illetve  
„Soros/Nyugat/Brüsszel/liberálisok az LMBTQ-propagandát használják a máshogy gondolkodók elnyo-
mására és a nemzetek gyengítésére”29. Ezek a narratívák a megyei lapokban is visszaköszöntek. A narra-
tívák négy fő megjelenési módját azonosítottuk. 

A vizsgált lapokban az LMBTQ-ellenes narratíva legtöbbször kísérőnarratívaként merült fel, nem rész-
letesen kifejtve, csak megerősítve az ellenségképet. Ez gyakran összekapcsolódik a Brüsszel- vagy So-
ros-narratívákkal. Például Menczer Tamás államtitkárt idézik az ukrán nyelvtörvénnyel kapcsolatban 
(06.23.) „miközben Brüsszelnek fontosak a bevándorlók és a különféle szexuális kisebbségek, nem foglalko-
zik ezzel a súlyos és valódi kisebbségvédelmi kérdéssel”. Vagy Orbán Viktor üzenetét Brüsszelnek (09.18.)  
„Nem a genderpropaganda és migráció erőltetése Brüsszel feladata, hanem az európai emberek képviselete”. 
Egy pár nappal későbbi cikkben (09.22.) pedig azt fejtette ki a kormányfő, hogy miért Magyarország 
Európa legszabadabb országa; „Van kerítés a határon, nincs bevándorlás, van helyette családpolitika. Nincs 
genderideológia az iskolákban, nem szállítunk fegyvert Ukrajnába, nem akarunk belekeveredni a háborúba.”

Az LMBTQ-közösség tagjait konkrét veszélyforrásként való ábrázolására egyetlen példát találtunk  
a Kisbabája született két magyar férfinak (09.20.) című cikkben, melyben azt írják a napilapok a Borsra  
hivatkozva, hogy az „ELLE magazin címlapján mosolyog egy magyar férfipár egy vásárolt kislánnyal”, illetve, 
hogy a Bors utánanézett, „hogyan működik a béranya-gyermekkereskedelem”. 

Egy esetben negatív jellemzőként jelent meg egy ukrán katonai szóvivő transzneműsége (09.22.). A cikk 
címe szerint „Menesztették a transznemű katonai szóvivőt”, a szövegből azonban kiderült, hogy a szóvivő 
nemi identitásának semmi köze a menesztéséhez; „A döntést nem indokolták, de az eljárás valószínűleg 
azért indult el, mert pár napja a szóvivő videóadásban orosz újságírók és médiaszemélyek meggyilkolásával 
fenyegetőzött.” A cikk egyértelműen negatív jellemzőként használja a szóvivő transzneműségét, noha 
annak semmi köze a történtekhez. 

27  Herczeg, M. (2020). „Az anya nő, az apa férfi” – a Fidesz-KDNP megszavazta a 9. Alkotmánymódosítást, 444.hu  
https://444.hu/2020/12/15/az-anya-no-az-apa-ferfi-a-fidesz-kdnp-megszavazta-a-9-alkotmanymodositast 

28  Vaskor, M. (2021). Átment a melegellenessé alakított pedofiltörvény, a Jobbik is megszavazta. 24.hu  
https://24.hu/belfold/2021/06/15/pedofiltorveny-fudan-alapitvany-parlament-szavazas/ 

29  Political Capital (2022). A gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban -  
https://politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=3024 

https://444.hu/2020/12/15/az-anya-no-az-apa-ferfi-a-fidesz-kdnp-megszavazta-a-9-alkotmanymodositast
https://24.hu/belfold/2021/06/15/pedofiltorveny-fudan-alapitvany-parlament-szavazas/
https://politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_read=1&article_id=3024


22

A narratíva erősítésének negyedik eszköze, hogy a cikkek azt erősítik, más országokban is ellenségesek 
az LMBTQ-közösség tagjaival. Kanadában például „Tüntetnek a genderideológia kéretlen és erőszakos nyo-
mulása ellen” a szülők (09.23.).

Anti-migráns

A migráns szót egy bő évtizede szinte csak tudományos elemzésekben használták, mára viszont teljesen 
beépült a hétköznapi közbeszédbe. A Magyar Helsinki Bizottság már 2011-ben kiadott egy elemzést30 
arról, hogyan jelennek meg a bevándorlók és a külföldiek a sajtóban, de 2015-től épült be igazán a „mig-
ráns” a mindennapi szóhasználatba. A téma fontosságát az állami propagandában elfoglalt helyzete is 
jelzi, „Bevándorlásról és terrorizmusról” címmel 2015-ben indított nemzeti konzultációt31 a Fidesz, de 
azóta is folyamatosan használt politikai toposza.

A menekültellenes narratívák közel 100 cikkben jelentek meg. Nem találtuk se olyan cikket, amely szem-
be ment volna a jól ismert narratívákkal, se olyat, amely jó színben tüntette volna fel a menekülteket.  
Ez különösen ellentmondásos egy olyan időszakban, amikor a külföldi vendégmunkások szükségességét 
már a kormány is elismeri, és e vendégmunkások egyre inkább az átlagos választópolgárok hétköznap-
jainak részei. Orbán Viktor ugyanakkor feloldja a ezt az ellentmondást: „egyértelmű különbséget teszünk 
a vendégmunkásokkal szemben. Van egy rendeletünk a vendégmunkásokra, és egy a migránsokra” (06.29.). 
A vendégmunkások tömeges megjelenését egyébként nem tematizálták hangsúlyosan a megyei lapok. 

Sok cikkben narratívahalmozásként, más narratíva mellett ráadásként megemlítik a menekülteket is, ám 
ebben az esetben is mindig negatív szerepet kapnak. Például Orbán Viktor a Ludovikán tartott beszé-
dében a Magyarországra leselkedő veszélyekről szól; „A háború Magyarország szomszédságában zajlik,  
és közben délről migránsok ezrei »ostromolják határainkat«. (...) szükség van erők kormányra, erős gazdaság-
ra, erős hadseregre és nem utolsósorban erős rendvédelmi szervekre. (07.03.). A menekültek vagy az ideg-
engyűlölet kérdése azonban a legváratlanabb helyeken is felbukkan a megyei lapokban, a Road movie 
a mai Svédországban című Netflix-film ajánlójában külön hangsúlyt fektettek a családon belüli konflik-
tusra: „Mivel Artan albán, Lukas pedig arab felmenőkkel rendelkezik, a történetnek lesz egy olyan szála is, 
mely az idegengyűlölettel és a menekültekkel foglalkozik. A feleség családja őshonos svéd, a nagyapa az, aki 
idegengyűlölőként van ábrázolva” (09.23.).

A menekültek kérdése gyakran felmerült a Brüsszellel való szembenállás szimbólumaként. Gyakran is-
mételt üzenet, hogy Brüsszel igazából „nem megállítani akarja a migrációt, hanem menedzselni” (07.03.), 
vagy ahogy Orbán Viktor fogalmazott „a migrációra van megoldás, csak az EU ezt nem akarja megvalósíta-
ni” (06.27.), majd később azt is mondta a kormányfő; „Európa képtelen a migráció kezelésére” (07.29.) Több-
ször is elhangzott, hogy lenne megoldás a menekültválságra, de hogy pontosan mi lenne az, nem derül 
ki a cikkekből. Szintén ehhez a narratívához kapcsolódik több cikk, amelyik azt hangsúlyozza, hogy az 
EU menekültválság kezelésére irányuló intézkedései a magyar állam szuverenitását sértik: „Csak egységes 
döntést lehet hozni a migrációval kapcsolatban, máskülönben az egyes államok polgárai joggal érezhetnék 
úgy, hogy rájuk erőltetnek döntéseket és megkerülik az akaratukat” (07.03.) vagy „A nemzetállami szuvere-
nitás felülírni igyekvő migránskvóta elutasítása minden társadalmi csoportban többségi álláspontot képvisel  
a pártpolitikai preferenciákon túlmenően” (06.20.). 

30  Magyar Helsinki Bizottság (2011). Migránsok a magyar Migránsok a magyar médiában médiában médiában - avagy a bevándorlás és a külföldiek 
2011-ben a sajtó szemével. https://helsinki.hu/wp-content/uploads/Migransok_a_magyar_mediaban_HelsinkiBiz_2011.pdf 

31 Anarki (2015). Pimasz propaganda, amit a kormány nemzeti konzultáció címén művel, 444.hu  
https://444.hu/2015/04/25/pimasz-propaganda-amit-a-kormany-nemzeti-konzultacio-neven-muvel 

https://helsinki.hu/wp-content/uploads/Migransok_a_magyar_mediaban_HelsinkiBiz_2011.pdf
https://444.hu/2015/04/25/pimasz-propaganda-amit-a-kormany-nemzeti-konzultacio-neven-muvel


23

Ezeket az állításokat gyakran a korábbi nemzeti konzultáció és népszavazás eredményével hitelesítik, 
mondván a magyarok kollektíven elutasítják a menekülteket. Ehhez például Kovács Zoltán nemzetközi 
kommunikációért felelős államtitkár szavait idézik: „A nagy migrációs központok létrehozására irányuló eu-
rópai tervet nem pusztán a magyar kormány ellenzi, a nemzeti konzultációból és népszavazásból egyértelmű-
en kiderült, hogy a magyar emberek szándékával is ellentétes” (07.03.). A magyarok többségének elutasító 
véleményét többször ismétlik, például a Nézőpont Intézet adatai alapján írják, hogy „a magyarok több 
mint háromnegyede (77 százalék) egyetért azzal, hogy az ország területére az Európai Unió csak a magyar 
kormány hozzájárulásával küldhessen menekültkérelmet benyújtó bevándorlót” (06.20.). 

Az Unióval szembeni pozicionálás másik fontos eszköze, hogy a megyei lapok humanistának állítják 
be a kormánypártot, mintha a gonosz brüsszeli bürokratákkal szemben csak a menekültek javát néz-
nék. Június 19-én Milliárdos magyar segély Szíriának címmel jelentek meg cikkek a három napilapban:  
„Magyarország a szíriai menekültek biztonságos, önkéntes és méltó visszatérésének támogatását sürgeti,  
és szilárdan kitart azon álláspontja mellett, hogy a migráció elősegítése nem enyhíti, hanem kiterjeszti a vál-
ságot”. Illetve Orbán Viktor idézték, aki azt mondta Pozsonyban, „Határozottan kiállunk amellett, hogy az 
EU külső határait meg kell védeni, és hogy nem lehet támogatni az embercsempész-szervezeteket, az ember-
csempészeket, mert ez teljesen erkölcstelen, és nem lehet egyidejűleg támogatni a terrorszervezeteket sem” 
(06.27.). A megyei lapok afelett persze szemet hunytak, hogy közben a kormány a börtönök túltelítettsé-
ge miatt több mint ezer külföldi állampolgárságú, embercsempészetért jogerősen elítélt bűnözőt enge-
dett szabadon32. A megyei lapok cikkei arra is nagyon jó például szolgáltak, hogy hogyan mossák össze 
a megyei lapok menekülteket a terroristákkal. 

Az Unió mellett a megyei lapok Soros Györggyel és civil szervezetekkel is összefüggésbe hozták a me-
nekülteket, egy kategóriába sorolva hadurakat, drogkereskedőket, embercsempészeket és NGO-kat.  
A napilapok Szánthó Miklóst, az Alapjogokért Központ vezetőjét idézték, aki ezt nyilatkozta a Capitol Hill 
Show című műsorban: „Ott vannak az erőszakos hadurak Afrikában vagy a drogkartellek Dél-Amerikában, 
Mexikóban az emberkereskedők, az embercsempészek. Ott vannak az úgynevezett emberi jogi NGO-k, ame-
lyek egyfajta utazási irodaként működnek, és megpróbálják megszervezni ezeknek a migránsoknak az uta-
zásait” és „a valóságban ezek politikai szereplők, többnyire a Soros Györgyhöz köthető Nyílt Társadalom Ala-
pítványok hálózata által finanszírozottak” (09.22). A gonosz baloldal úgyszintén kiveszi a részét a migráció 
elősegítésében, legalábbis a megyei lapok szerint. Szeptember 23-án „Van, akinek jó a migráció” címmel 
jelent meg egy cikk, amelyben nem is magyar, hanem a brit parlamenti és önkormányzati választásokkal 
kapcsolatban olvasható, hogy „a muszlim vallásúak között kiemelkedő arányban szavaznak a baloldalra, 
nem véletlen, hogy ezek a pártok megkönnyítik a tömeges migrációt”. Ezzel a felületes olvasó számára bel-
politikai hírként adják el a külpolitikai híreket. Nem ez az egyetlen eset, mikor a migrációt szándékosan 
összemossák a vallási hovatartozással, miközben a menekültek vallási hovatartozása nyilvánvalóan nem 
egységes. Emellett a vallási hovatartozás önmagában is negatív jelzővé válik a muszlimok esetében. 

A cikkekben gyakran nem is menekültekről van szó, mégis sok negatív tartalmú cikkben előtérbe kerül, 
hogy a különböző konfliktusok, bűncselekmények hátterében álló elkövetők egyébként bevándorlók, isz-
lám vallásúak és/vagy közel-keleti származásúak. Megírták például, hogy „az Iszlám Állammal szimpatizáló, 
bevándorló hátterű fiatalok akartak a tömegbe hajtani a bécsi meleg-felvonuláson” (06.20.), illetve több cikk 
(06:29. - 06.30 - 07.01. - 07.03.) is megjelent a franciaországi zavargásokról. Ezek a rendőri erőszak elleni 
kiállásból eszkalálódtak több francia nagyvárosban, a napilapok cikkeiben nagy hangsúlyt kapott, hogy  
a rendőrök által lelőtt fiatal afgán származású volt. Egy szeptember 19-i cikkben arról írtak a megyei lapok, 
hogy a pakisztáni rendőrség őrizetbe vett egy férfit, aki „keresztény volt, de néhány éve áttért az iszlám hitre”.

32  Kaufmann, B. (2023). Már 1385 embercsempészt engedtünk szabadon csak úgy, 444.hu  
https://444.hu/2023/08/21/mar-1385-embercsempeszt-engedtunk-szabadon-csak-ugy 

https://444.hu/2023/08/21/mar-1385-embercsempeszt-engedtunk-szabadon-csak-ugy


24

Emellett felfedezhető sok cikkben a Fidesz politikai kommunikációs fordulata, a „migránsgettó”.  Július 
3-án mindhárom megyei lapban megjelent „Az emberek nem kérnek a gettóból” című cikk, ahol Kovács 
Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár mutatja be a fogalmat: „Megjelent egy új kife-
jezés, a migránsgettó: városnyi méretű táborok lennének valahol a déli határon”. De ezt a kifejezést hasz-
nálja Orbán Viktor is a Kossuth Rádióban, melyet a megyei lapok idéznek: „az EU migránsgettók létreho-
zására akarja kötelezni Magyarországot, arra, hogy évente akár több tízezer migránst fogadjon be” (07.01.).  
Az úgynevezett migránsgettók ellenzése közben a megyei lapok elmulasztották megírni, hogy az EU sza-
bályozási elképzelései szerint – amiből időközben elfogadott jogszabály lett33 – ezek nem mások, mint  
a magyar tranzitzónákhoz hasonló, bár azoknál humánusabb ellenőrző pontok, ahonnan a menekül-
tügyi kérelmek elbírálása előtt nem lehet belépni az EU területére.

A saját narratívájuk erősítésére pedig külföldi példákat hoznak, amelyekben más országok vezetői vagy 
állampolgárai viszonyulnak negatívan a menekültekhez. Hírül adták például, hogy az új finn „koalíció azt 
tervezi, hogy szigorítja a bevándorlási politikát, csökkenti a menekült-kvótákat, és megnehezíti az állampol-
gársághoz jutás feltételeit” (06.22.), illetve megírták, hogy a francia zavargások idején „a lengyel minisz-
terelnök egy a lengyel és francia »hétköznapokat« összehasonlító videót tett közzé a Twitter-oldalán” (07.03.) 
vagy, hogy „Meloni bevetné a haditengerészetet is, hogy megakadályozza a migránstaxik indulását” (09.18.). 

Háttérbe szoruló kormányzati narratívák, elhallgatott témák 

Ahogy az előző fejezetekben részletesebben is kifejtettük, volt néhány narratíva, amelynek felbukkaná-
sára a Fidesz korábbi kommunikációja alapján számítottunk, mégis lényegesen kevesebb, vagy semmi-
lyen példát nem találtunk rá a megyei lapokban. Ilyen volt a „szankciós- és háborús infláció” kifejezés. Bár 
sok cikk szólt az infláció letöréséről és a kormánynak köszönhető gazdasági fejlődésről, ez a két fogalom 
szó szerint alig néhány alkalommal szerepelt. Szintén említettük már az erőszakos ukrán sorozás narratí-
vát, amire nem találtunk példát a vizsgált időszakban.

Ugyanilyen meglepő volt számunkra, hogy az országszerte gombaként szaporodó akkumulátorgyárak-
kal kapcsolatos narratívákra egyetlen példát találtunk a megyei lapokban (06.29.). Pedig éppen azért vá-
lasztottuk a Hajdú-Bihari Naplót, mert az előzetes feltételezésünk szerint a debreceni akkumulátorgyár-
ral kapcsolatban több témába vágó cikket vártunk. A Mérték 2023-as kutatása a debreceni helyi média 
akkumulátorgyárral kapcsolatos attitűdjein keresztül mutatta be a helyi tájékozódás mintázatait, vala-
mint a helyi nyilvánosság állapotát34. Bár a két kutatás különböző időszakokat vizsgált, a tömegesen épü-
lő akkumulátorgyárak továbbra is fontos közéleti kérdésnek számítanak Magyarországon. Abból, hogy  
a megyei lapokban nem találtuk meg a debreceni kutatásban megfigyelhető kormányközeli narratívá-
kat, arra lehet következtetni, hogy a kormány nem szeretné a helyi szintről kimozdítani és országos szin-
ten tematizálni az akkumulátorgyárak kérdését. 

A dezinformációs stratégiának egy másik eleme bizonyos témák figyelmen kívül hagyása: a magyar köz-
életben egyébként fontos témák elhallgatásával csökkenteni lehet e témák láthatóságát és jelentőségét. 
Ilyen elhallgatott témának számított a megyei lapokban a tanár- és diáktüntetések. 

33  Márton, B. (2023). Itt a jelszó: migránsgettó, Telex.hu  
https://telex.hu/kulfold/2023/07/26/migransgetto-menekultugy-migracio-eu-kvota-hatareljaras-orban 

34  Mérték Médiaelemző Műhely (2023). A helyi médiapiacok sajátosságai – egy történet, több nézőpont.  
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2023/07/Mertek-fuzetek_31.pdf 

https://telex.hu/kulfold/2023/07/26/migransgetto-menekultugy-migracio-eu-kvota-hatareljaras-orban
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2023/07/Mertek-fuzetek_31.pdf


25

Sőt az oktatás témájában megjelent legtöbb cikk nagyon pozitív képet fest a magyar oktatásról.  
Többek között az alábbi címekkel jelentek meg hírek a megyei lapokban: „Kiválóan számolnak a ma-
gyarok” (06.23.), „A diákok negyede térne biztosan haza” (06.19.) vagy „Jelentős béremelés közeleg” (06.19.), 
illetve „Meghosszabbított határidő - Több tízezer forintra pályázhatnak pedagógusok” (09.22.). 

Bár 2023 nyarán és őszén a független médiában nagy figyelmet kaptak a tüntetések35, a megyei lapok-
ban egyetlen cikk jelent meg ezzel kapcsolatban Kevesen tiltakoztak a Kossuth téren címen (06.19.). 
Emellett néhány Brüsszel- vagy ellenzékellenes nyilatkozatban megemlítik kormánypárti politiku-
sok, hogy a tüntetések igazából politikailag motiváltak, valamint a tanárok fizetésemeléséhez még 
nem kapta meg Magyarország az európai támogatást. Orbán Viktortól is idézték szeptember 19-én: 
„Mindemellett külföldről küldött pénzekkel gátlástalanul befolyásolják a magyar közéletet. Itt persze nem 
számít a pénz, a diákoknak és pedagógusoknak, kórházaknak járó forrásokat nem adják oda, de a dollár-
baloldalt, dollármédiát és »dollárcivileket« kifizetik”. Gulyás Gergelytől olvashattunk továbbá egy idé-
zetet a státusztörvényről: „(...) a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) politikai képvisele-
tet lát el, és a törvénytervezet körüli hisztériakeltésben legkevésbé a pedagógusok vesznek részt” (06.20.).  

Hogyan lehet a Fideszt jobb színben feltüntetni?
A korábban említett narratívákon kívül más módszereket is megfigyeltünk, amelyekkel a megyei lapok  
a Fideszt támogatják. A korábban tárgyalt narratívák többségében szó szerint megismétlik, vagy meg-
erősítik azokat a politikai kommunikációs fordulatokat, amiket a kormány és a kormánypárt is előszere-
tettel ismételget. De emellett más eszközöket is bevetettek a Fidesz hazai pozíciójának és külpolitikai 
jelentőségének megerősítéséhez.

A napilapok nagy globális tényezőként igyekeznek bemutatni a Fidesz-kormányt (09.22.). Gyakran  
kihangsúlyozzák, milyen jó szövetségesi rendszert sikerült kiépítenie a Fidesznek, illetve hogy külföldi 
politikusok és szakértők csodájára járnak a magyar családvédelmi és bevándorlás elleni intézkedéseknek 
(06.23. - 09.12.), ahogy ezt korábban részletesen is bemutattuk. De ilyen kapcsolatépítésről írtak a megyei 
lapok például június 21-i Történelmi léptékű nap című cikkükben is, melyben a szerb köztársasági elnököt 
idézték: „Szerbiának senkivel sincs olyan szoros kapcsolata, mint Magyarországgal”.

Emellett a nemzetközi témákkal foglalkozó cikkek rendszerint Orbán szövetségeseinek vagy az Orbán ál-
tal támogatott politikusoknak adnak igazat, főleg, ha véleményük egybecseng a Fidesz politikájával. Erre 
nagyon jó példa a török miniszterelnök Recep Tayyip Erdoğan és a volt amerikai elnök, Donald Trump.  

A magyar kormány külpolitikájának meghatározó eleme, hogy azoknak a politikusoknak és kormányok-
nak a barátságát keresi, akár a Magyarországot magában foglaló szövetségi rendszerek érdekeivel is 
szembehelyezkedve, amelyek a külpolitikai kapcsolataikban nem fogalmaznak meg a demokrácia mű-
ködését érintő elvárásokat. A Fidesz-kormány demokráciát és jogállamiságot sértő intézkedéseit kriti-
záló, sőt a legutóbbi időben már szankcionáló Európai Unió és a transzatlanti szövetségesek a kormány 
és a Fidesz politikai kommunikációjában éppen azoknak a narratíváknak – gender, migráció, Ukrajna 
támogatása – a megtestesítői, amelyekkel szemben a Fidesz meghatározza magát. Ez a külpolitika kö-
vetkezetesnek egyáltalán nem mondható, de mára a nyugati szövetségi rendszeren belül Magyarország 
szinte teljes elszigetelődését hozta el.36

35  Nagy, B. – Halász, N. (2023). Szeptember 1-jén és 15-én is tüntetnek a diákok, akik saját parlamentet hoznak létre, Telex.hu  
https://telex.hu/belfold/2023/08/22/egyseges-diakfront-civil-bazis-pdsz-tuntetesek-pedagogusok-diakok-sajtotajekoztato 

36  Ablonczy, B. (2023). „Radikalizálódom, tehát vagyok” – a magyar külpolitika három nagy ellentmondása, ValaszOnline.hu. https://www.valaszonline.
hu/2023/12/18/magyar-kulpolitika-ellentmondasok-orban-viktor-eu-ukrajna-elemzes/; Uj, P. – Krekó, P. (2023). A kormány külpolitikája önsorsrontó, 
egyfajta paranoid logika mozgatja, 444.hu, https://444.hu/2023/11/29/kreko-peter-a-kormany-kulpolitikaja-onsorsronto-egyfajta-paranoid-logi-
ka-mozgatja 

https://telex.hu/belfold/2023/08/22/egyseges-diakfront-civil-bazis-pdsz-tuntetesek-pedagogusok-diakok-sajtotajekoztato
https://www.valaszonline.hu/2023/12/18/magyar-kulpolitika-ellentmondasok-orban-viktor-eu-ukrajna-elemzes/
https://www.valaszonline.hu/2023/12/18/magyar-kulpolitika-ellentmondasok-orban-viktor-eu-ukrajna-elemzes/
https://444.hu/2023/11/29/kreko-peter-a-kormany-kulpolitikaja-onsorsronto-egyfajta-paranoid-logika-mozgatja
https://444.hu/2023/11/29/kreko-peter-a-kormany-kulpolitikaja-onsorsronto-egyfajta-paranoid-logika-mozgatja


26

Például Erdoğan szavaira hivatkozva írtak a megyei lapok a Svédországban történt Korán-égetésekről, 
belevéve természetesen a NATO-csatlakozással kapcsolatos török álláspontot: „Az ország NATO-csatla-
kozásának is ez az egyik kerékkötője, Recep Tayyip Erdoğan török elnök többször leszögezte, hogy amíg 
Stockholm utcáin szabadon Koránt égethetnek, addig Ankara nem fogja ratifikálni a svéd csatlakozási 
kérelmet” (09.19.). Hasonlóan a török elnök szavait idézték a megyei lapok az orosz elnökkel kapcsolat-
ban is: „Erdogan kijelentette, nem tartja helyesnek, a Vlagyimir Putyinhoz való negatív hozzáállást” (09.23.).

Donald Trump volt amerikai elnökről 12 cikk jelent meg a megyei lapokban, melyek vagy a volt elnök 
népszerűségét, vagy az orbáni politikával egybehangzó véleményét mutatják be. Ahogy korábban be-
mutattuk, Alex Soros esetében. „A többség Trump mögött áll” (06.20.) és a „Behozhatatlan előny Trump-
nál” (09.19.) című cikkek a volt elnök továbbra is töretlen népszerűségét sulykolják „55 százalék szerint 
a korábbi republikánus elnök ellen indított szövetségi büntetőeljárás »politikailag motivált», 56 százalékuk 
szerint pedig beavatkozás a 2024-es elnökválasztásokba” (06.20.). Ebben a cikkben Trump népszerűségét 
pont a menekültellenes politikájával kötötték össze. Trump „behozhatatlan” előnyéről szóló cikkekben 
különböző közvéleménykutatások eredményét szemlézték a megyei lapok. A legelső szerint ugyan  
„a megkérdezetett amerikaiak ötven százaléka Donald Trumpra szavazna 2024-ben, míg 49 százalékuk adná 
le a voksát Joe Bidenre”. Talán egy kicsivel behozhatatlanabb egy másik felmérés eredménye: „A válasz-
adók mindössze 28 százaléka gondolja úgy, hogy Biden elég fitt lenne az újabb mandátumhoz, a többség 
szerint Trumppal nem lennének nagyobb egészségügyi problémák”. A cikk azt is magabiztosan kijelenti:  
„Ha ma lenne a szavazás, Trump fölényesen megnyerné.”

Konklúzió
A megyei lapok központosított szerkesztése régóta téma a magyar közéletben, különösen amióta KESMA 
megalakulásával egy tulajdonosi körbe került az összes megyei napilap. A közös tartalomelőállítás megszo-
kott olyan esetekben, amikor egy tulajdonos különböző földrajzi piacokon ad ki hasonló médiaterméket, 
de az a fajta központosítás, amit a jelenlegi magyarországi megyei lappiacon látunk, merőben szokatlan.

A kutatásban három megyei napilap Körkép rovatát elemeztük, összesen négy héten keresztül. A vizs-
gált rovatban olvashatók az országos és a külföldi hírek, és az egyik legfontosabb eredmény annak bizo-
nyítása volt, hogy a három lap szinte betűre pontosan ugyanazokat a cikkeket tartalmazza. Ez olyannyira 
így van, hogy a nyelvi hibák, elgépelések is egységesek, ami azt bizonyítja, hogy nincs helyi kontroll  
a cikkek felett, a megyei lapok szerkesztőségében nem ellenőrzik, talán nem is látják az elkészült cikke-
ket. Ha a megyei szerkesztőségekben olvasnák a cikkeket, alighanem lenne olyan szerkesztő, aki lega-
lább a legnyilvánvalóbb elütéseket észreveszi.

Sokat elmond a lapok működéséről, hogy az elemzett cikkek alig több, mint 1 százalékának volt azono-
sítható szerzője, a többi anyagot senki nem vállalta saját nevével. A források esetében sem sokkal jobb 
a helyzet: a cikkek túlnyomó részének nem azonosítható forrása, vagy egyszerűen csak különböző kö-
zösségi média oldalak neve szerepelt. A nevesített források között főleg állami intézmények és kormány-
párti médiumok neve jelent meg, nagy presztízsű külföldi hírforrás vagy független magyar média csak 
elvétve jelent meg forrásként.

Orbán Viktor volt a megyei lapok legnépszerűbb szereplője a névvel szereplők közül második helyre 
az ukrán elnök, Volodimir Zelenszkij került. A politikusok szereplésében nagyon erős a kormánypárti 
túlsúly, ellenzéki politikus vagy a kormánnyal kritikus közéleti szereplő leginkább akkor jelenik meg, ha 
kormánypárti politikusok vagy elemzők beszélnek róluk. Figyelemreméltó, hogy a kutatás nagyjából 
ugyanannyi ellenzéki politikus szerepeltetést azonosított, mint orosz tisztségviselőt vagy vezetőt.



27

A kutatás vizsgálta a dezinformációs narratívákat is. Megjelentek a kormánypárt kommunikációjából jól 
ismert narratívák az Ukrajna elleni háború kapcsán, de jól azonosítható volt az ellenzékkel és a guruló 
dollárokkal kapcsolatos kommunikációs panelek, csakúgy, mint az LMBTQ emberekkel és a migránsok-
kal kapcsolatos ellenségképzés. A kormány tudatosan épített sikersztorija, a családbarát, segítő Fidesz 
narratíva is jól azonosítható volt a vizsgált cikkekben. A fenti narratívákkal kapcsolatos ellenérvek, viták, 
alternatív álláspontok nem jelentek meg a cikkekben.

Figyelemreméltó, hogy milyen témákat kerültek a vizsgált cikkek. Feltűnő volt a diák- és tanártünteté-
sek témájának kerülése, mint ahogy az is, hogy az akkumulátorgyárak körüli vitákat is kerülték a me-
gyei lapok. Ez is arra utal, hogy nem valódi újságírói munka folyik, hanem a szerkesztés felülről vezérelt:  
a kormánypárt narratívájában nem kívánatos témák az újságokba sem kerültek be.




	_hfeykokvbugi
	_oyh5v3u1po7w
	_j3aqv89jpsbf
	_vumia6i88abk
	_7u8uuadykabi
	_bm1wg1j0ln8z
	_8lff0na7wen2
	_i0ir4idphumy
	_uii6axaelbs8
	_l6oyoxe7aija
	_nl74sldcpm0i
	_p81di8he25fd
	_6sjs8pry9wuo
	_3yetivd3pccp
	_w9w5b2xvw00s

