
mertek.eu

MÉR TÉK

MÉD I A E L E M ZŐ

MŰH E L Y

2021 . A U G U S Z T U S

ELEMZÉS

SZÚRÓ
PRÓBA
37.



A közszolgálati médiaszolgáltatással szemben támasztott elvárások teljesítésére iránymutatásnak 

tekintett Közszolgálati kódex szerint a média azon elsődleges fórum, amely lehetőséget ad az egyes 

vélemények ütköztetésére, az eredeti forrásból nyerhető információk megismerésére és az olyan 

önálló, elegendő és megalapozott ismeretre támaszkodó véleményformálásra, amelynek segítségével 

a politikában és a civil közösségekben egyaránt átgondolt döntések születhetnek. Ebben a 

közszolgálati média szerepe kiemelkedő, hiszen számára a pontos, pártatlan, alapos, gyors és széles 

körű tájékoztatás alapvető követelmény. A közpénz-milliárdokból (2021-ben csaknem 120 milliárd 

forintból) működő médiaszolgáltatások leckéje az, hogy a közérdeklődésre tartó, az állampolgárok 

társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális helyzetét közvetlenül vagy közvetve, jelentős mértékben 

befolyásoló történésekről, tényekről a közösség tájékoztatást kapjon. Ezeknek az elvárásoknak nem 

csak általánosságban, hanem az egyes médiaszolgáltatásokban is érvényesülniük kell. A 

szúrópróbáinkban az állami médiaszolgáltatás zászlóshajójaként felfogható hírműsorokat vizsgáljuk 

már több éve, és amit ott tapasztalunk, az pontosan jellemzi az állami média egészét: megmutatja, 

hogy mennyire segíti vagy éppen nehezíti a demokratikus nyilvánosság működését. 

Formális kiegyensúlyozottság 

Sikerek és kudarcok – ez a vezérfonala a 2021. augusztus 31-i, a Duna televízióban és az M1-en 18 

órakor, valamint csak az M1 csatornán 19.30-kor közzétett hírműsorok szerkesztésének. Ha a 

részleteket nézzük, ami siker, az magyar eredmény, ritka kivétellel a kormány sikere, vagy legalábbis a 

kormány büszkélkedik vele, ami kudarc, az az ellenzékhez köthető sikertelenség.  

Mindkét híradóban első hírként arról számoltak be, hogy újabb magyar érmeknek örülhetünk a 

paralimpián, majd mindkét hírműsorban részletes összeállítást tettek közzé az afganisztáni – inkább 

kudarcként értékelt – kivonulásról, arról, hogy az utolsó amerikai repülő is elhagyta a kabuli légikikötőt. 

A 18 órai híradóban 4 és fél perces, az esti kiadásban 10 perces vírushíradót közvetítettek, ez utóbbiban 

7 perc arról szólt, hogy milyen jól halad a hazai iskolai oltási kampány, illetve a harmadik, emlékeztető 

oltás beadása. A Duna csatornán 2 perces, az M1-en 5 perces sikerkommunikációt közvetítettek arról, 

hogy a beruházások üteme az eget veri, kimagaslóan nőttek a beruházások mellett a bérek is a második 

negyedévben, majd következett a leghosszabb, az ellenzék sikertelenségét szemléltető műsorblokk: 

mindkét hírműsorban 12 percen át (ez a Duna híradó műsoridejének közel a fele volt) sulykolták a 

nézőknek, hogy Karácsony Gergely főpolgármester bármit csinál a Nagykörút közlekedésével, az káros, 

hogy a fővárosi önkormányzatnak semmi köze nincs az atlétikai világbajnoksághoz, így azt lemondani 

sem tudja, ellenben a kormánypártok petícióval fogják megállítani Karácsony Gergelyt és a baloldal 

valódi vezetőjét, Gyurcsány Ferencet. Az ügyészségi nyomozóknak siker, hogy állítólag azonosították 

az „ördög ügyvédjét”, a gyanú szerint Czeglédi Csaba DK-s politikust, aki ugyan tagadja, hogy ő állna a 

szivárogtató blog mögött.  

Az ellenzék kudarcairól szóló tájékoztatás után két perces blokkban a pártok aktuális 

kezdeményezéseiről számoltak be, rövid, saját hangú megszólalásokban. A DK és az LMP a tanárok 

béremelését sürgette, az MSZP az iskolai oltások felgyorsítását és a digitális oktatás tapasztalatainak 

az összegzését várja a kormánytól, a Párbeszéd és a Momentum az energiahatékonyság növelésében 

látja az igazi rezsicsökkentést. A pártok közlései között a Fidesz is helyet kapott egy gyurcsányozós 

reagálással a DK pedagógus béremelést célzó javaslatára, felemlegetve 15 évvel ezelőttről a 

Gyurcsány-kormány iskolabezárásait. A fél nyolcas híradó végére még jutott két jó hír, 27 év alatt 

másodszor adtak át új iskolaépületet a II. kerületben, és 40 új elektromos Volán busz állt forgalomba 

teszt jelleggel az eucharisztikus kongresszuson.  



 

Sikerkommunikáció miniszterekkel 

Az ország gazdasági helyzete, az új beruházások és gazdasági eredmények okkal számítanak a 

társadalom érdeklődésére, így az erről szóló tájékoztatásnak ott a helye egy hírműsorban. A hat órai 

adásban két anyagban röviden adtak hírt arról, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter szerint jól tette a 

kormány, hogy nem megszorításokkal reagált a válságra, majd Szijjártó Péter külgazdasági és 

külügyminiszter szavait idézték egy pétfürdői gyáravatóról, aki nyugtázta az amerikai tőke jelenlétének 

erősödését. A fél nyolcas nagyhíradóban négy elemből álló összeállítást szenteltek a gazdasági sikerek 

jelentésére. Az öt perces műsorelemben tudósítottak két üzemavatásról, megszólalt három miniszter 

és egy államtitkár, akik mind azt nyomatékosították, hogy a kormány jól vezeti az országot, a sikerek 

folyamatosak, az gazdaság hasít.  

A híradások apropóját az adta, hogy aznap adta ki tájékoztatóit1 a KSH a 2021. II. negyedévi adatokról, 

és ebben az a megállapítás szerepel, hogy 10,8%-kal emelkedett a beruházások volumene a 2021 

második negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A pénzügyminiszter Facebook oldalán 

ismertette az általa „történelmi csúcsnak” aposztrofált eredményt, az állami híradó pedig, mint már 

oly sokszor, most is egy kormánytag közösségi oldalon elhelyezett posztját használta fel, és a miniszter 

FB megszólalásából kiindulva szerkesztett egy sokszereplős összeállítást.  

A több szereplő és esemény ellenére azonban nem helyezte kontextusba ezt az eredményt, azok 

funkciója inkább az illusztrálás volt. A kiugró kedvező adatok magyarázatával, értékelésével adós 

maradt az állami televízió, pedig végső soron még akkor is kedvező lett volna az összkép, csak kicsit 

árnyaltabb. De a híradó megelégedett a dicsekvés kihangosításával. Abban ugyanis nincsen semmi 

meglepő, hogy a beruházások jelentősen növekedtek az előző év azonos időszakához képest, hiszen 

2020. második negyedévében, március-áprilisában állt le a pandémia miatt, sok mással együtt, a 

gazdaság, akkor volt a legnagyobb a visszaesés. A KSH grafikonjain látható, hogy honnan történt az 

elrugaszkodás, amit az állami televízióban nem mutattak. Mint ahogy a gyorsjelenés megállapításai 

közül azt sem idézték, hogy ez az előző évhez képest 10,8%-os beruházás növekedés azt is jelenti, hogy 

a volumene „kis mértékben meghaladta a 2019. III. negyedévben mért eddigi legmagasabb szintet is.” 

Ez is sikernek számít, csak nem olyan látványos, de igaz. Ekkor a tájékoztatás pontos lett volna, ahogy 

az a Közszolgálati kódex elvárásai között meghatározta.  

A befektetések gyarapodására mutatták példaként a pétfürdői vegyipari gyár fejlesztését. A világ egyik 

legnagyobb vegyipari vállalatcsoportjának nevezte a műsorvezető a Huntsman vállalatot, amely most 

egy 15 milliárdos kapacitásbővítést tervez az eddigi telephelyén. A nézők Szijjártó Péter minisztertől 

megtudták, hogy a fejlesztéshez a magyar állam több mint 1 milliárd forinttal járult hozzá, azt azonban 

az állami televízió már nem részletezte, hogy ez a fejlesztés mi is valójában, mihez nyújt támogatást a 

magyar állam. A Nemzeti Befektetési Ügynökség honlapjáról2 annyit lehet tudni a fejlesztésről, hogy a 

2023-ra megvalósuló „beruházás összege meghaladja a 10 milliárd forintot, míg a létszámot 12 fővel 

bővítik a már meglévő 131 fő megtartása mellett.” Minden bizonnyal közérdeklődésre számot tartó 

adat lett volna az egymilliárdos állami támogatás a 12 új munkahelyre és a 132 megtartására. De erről 

az állami híradó közönségét nem tájékoztatták.  

A beruházások további bővülését egy mezőgazdasági vállalkozás, a Hortobágy-Faluvéghalmi Kft. új, 

napenergiával üzemeltetett húsüzemének az átadásával illusztrálták. Itt is miniszter volt a főszereplő, 

 
1 https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/ber/ber2106.html 
2 https://hipa.hu/petfurdoi-telephelyen-bovit-az-amerikai-huntsman-vegyipari-vallalat 

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/ber/ber2106.html
https://hipa.hu/petfurdoi-telephelyen-bovit-az-amerikai-huntsman-vegyipari-vallalat


Nagy István agrárminiszter azzal biztatta az agrárvállalkozókat és gazdaságokat, hogy ehhez hasonló 

üzemekre akár 5 milliárd forint támogatást is tud adni az állam. A narrátor a miniszter szavaira rá akart 

erősíteni, mondván, hogy az ilyen üzemek a gazdaság hajtómotorjai, és hogy ezek jól működnek, azt 

igazolja a KSH jelentése a kimagasló mennyiségű beruházásokról. A megjegyzése éppen ebben a 

kontextusban nem volt helytálló, mert a hivatkozott statisztikai adatok szerint pontosan a 

mezőgazdaság beruházási teljesítménye csökkent ismét jelentősen, 7,5%-kal elmaradt a korábbiaktól. 

A KSH szerint a visszaeséshez éppen az állattenyésztéssel foglalkozó nagyvállalatok mérsékelt 

fejlesztései járultak hozzá. A tájékoztatás itt sem volt alapos, de ha nem ismeri a közönség a tényeket, 

ilyen pontatlanságokon nem akad fenn. Mint ahogy nem akad fenn azon sem, hogy Bodó Sándor 

foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár a keresetek jelentős, 8-9 százalékos emelkedéséről beszélt, 

mert ez az adat konkrét számok nélkül nem igazít el, a nem szakértő nézők számára csak egy jól csengő 

arányszám. Az állami híradó ennél pontosabban nem akart tájékoztatni, nem terhelte konkrétumokkal 

a nézőket. Az összeállítást meg nem nevezett elemzőkre hivatkozva, a töretlen gazdasági fejlődésbe 

vetett hittel úgy zárta a narrátor, hogy a keresetek majd tovább nőnek, a fogyasztás erősödik és így a 

GDP is növekedési pályára áll. Tökéletes sikerkommunikáció, az eredmények felnagyítva, a kevésbé 

sikeres részletek elhallgatva, a tájékoztatást a megszólaló miniszterek hitelesítik. 

 

Formális kiegyensúlyozottság – Karácsony háromszor  

Karácsony először 

Tanévkezdés dugókkal címmel közöltek összeállítást mindkét hírműsorban. Augusztus 31-én 

természetes téma az iskolakezdés, az állami televízió fókuszában azonban nem a diákok és az iskolák 

álltak, hanem Karácsony Gergely főpolgármester intése, aki arra figyelmeztette a budapesti 

közlekedőket, hogy készüljenek torlódásokra másnaptól. Az állami híradó interpretációjában éppen 

Karácsony miatt nehéz a közlekedés, „sokak szerint” a főpolgármester okozta a forgalmi káoszt 

autósellenes intézkedéseivel, és most, a Blaha Lujza tér felújítása miatti sávlezárást megint nem jól 

kezeli, a villamosbarát lámpaprogram ideiglenes módosításával bővíteni az autós kapacitást rossz 

döntés. A narrátor idézte a Mandiner egy olvasóját, aki úgy tapasztalta, hogy a Nagykörúton a 

villamosok is beszorultak az autók közé. Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója 

kritizálta az intézkedést és újabb zsúfoltságot jósolt. A főpolgármester viszont a Mandinernek arról 

beszélt, a néhány hétre módosított lámpaprogram enyhíti majd a torlódást, de azért számítani kell rá.  

A narrátor összegzésében tényként elismételte a Mandiner olvasó véleményét arról, miszerint „a 

dugók most már a busz és villamos közlekedésre is átgyűrűztek a körúton”, Karácsony Gergely mégis 

azt üzente a budapestieknek, hogy autó helyett próbálkozzanak tömegközlekedéssel”. Itt bevágtak egy 

mondatot Karácsony saját hangján a Mandiner-anyagból, amelyben a városvezető a közösségi 

közlekedés igénybe vételét ajánlja, majd egy újabb rövid bejátszást az Index Kibeszélő rovatából, 

amikor – az állami híradósok szerint – a dugókra panaszkodóknak a gyaloglást javasolja. („Akkor esetleg 

menjen gyalog.”) És végül bejátszottak egy spontán utcai jelenetet, amit a Mandiner rögzített a 

főpolgármester egyik kampányeseményére menet. Egy férfi odakiáltott a főpolgármesternek, hogy 

napi másfél órás neki a hazaút, amire Karácsony Jó napottal reagált, a stábjának egy tagja pedig azt 

mondta, hogy „szálljon ki!”. Ezt a pár másodperces jelenetet először a narrátor mesélte el, azután 

bejátszották a felvételt, majd még egyszer megismételték. És mivel Karácsony Gergely akkor a 

köszönésen kívül – a bevágott felvétel szerint – mást nem reagált, a Mandiner újságírója megismételte 

az autós panaszát, megkérdezte a főpolgármestert, hogy miért nem válaszol az utca emberének. A 

narrátor szerint Karácsony csak mosolygott, a bejátszásnak pedig vége szakadt.  



Ebben a műsorelemben tulajdonképpen megszólalt minden fél, a főpolgármester, az intézkedései 

miatt panaszkodó lakosok, az eltérő szakmai álláspontot képviselő Vitézy Dávid, így a médiatörvény 

kiegyensúlyozottság fogalmát legújabban lecsupaszítva, formális megközelítésben értelmező Kúria 

iránymutatása szerint akár kiegyensúlyozottnak is nevezhető lenne a tájékoztatás.  

(A Kúria ugyanis egy kiegyensúlyozottsági panasz médiatanácsi elutasítása okán benyújtott, a 

médiahatóság döntését megváltoztató fővárosi törvényszéki ítélet elleni fellebbezésre azt az 

álláspontot alakította ki3, hogy „a kiegyensúlyozottság keretei között csupán az megengedhetetlen, 

hogy a médiaszolgáltató teljes egészében mellőzze a közönség informálását a téma szempontjából 

jelentős ellentétes álláspontok létezéséről. Ha a médiaszolgáltató legalább utalás szintjén bemutatja a 

kialakult a releváns, szembenálló véleményeket, akkor a kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó 

törvényi kötelezettségének eleget tesz.”) 

Azonban valódi kiegyensúlyozott tájékoztatást akkor nyújt egy közszolgálati hírműsor, ha a különböző 

vitatott kérdésben az eltérő nézetek és a vélemények sokféleségét tényszerűen és tárgyilagosan 

mutatja be. A Közszolgálati kódex kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos, sokoldalú, időszerű, 

megbízható és felelős tájékoztatást fogalmaz meg a közszolgálati médiaszolgáltató számára követendő 

magatartásként, a vizsgált híradás azonban a felsorolt elvárások teljesítésétől távol állt. Az összeállítás 

végig tendenciózus volt, a bejátszások közzétételekor eredeti kontextusukból kiragadott mondatokkal 

nyomatékosították a fő üzenetet, miszerint Karácsony nem képes a közlekedési problémák 

megoldására, a város vezetésére. A manipulációhoz több különböző időpontban rögzített megszólalást 

használtak fel. Például amikor a narrátor kijelentette, hogy a főpolgármester „a dugókra 

panaszkodóknak a gyaloglást javasolja” és bevágták az „Akkor esetleg menjen gyalog” megjegyzést, az 

abban a szövegkörnyezetben egyszerűen hazugság volt. Karácsony az Index június 10-i Kibeszélő c. 

videójában4 ezt a megjegyzést tette egy újságírói kérdésre, akkor konkrétan arra reagált, hogy Hollik 

István fideszes politikus felháborodott, mert 500 métert nem tudott autóval gyorsabban megtenni a 

Belvárosban, mint a gyalogosok. Tehát nem általában a panaszkodó budapestieknek címezte 

Karácsony a kiszólást, bár az állami híradó ezt próbálta elhitetni, hanem egy politikai ellenfelének, a 

Fidesz kommunikációs igazgatójának a háborgására reagált így, aki néhány száz méteres távolságra is 

autót vett igénybe.  

Tendenciózus és elfogultságot tükrözött az a szerkesztői megoldás is, hogy az összeállítás végén 

kétszer is bejátszották a rövid felvételt az autós panaszáról, Karácsony jó napotjáról és az asszisztense 

megjegyzéséről. Az állami híradó azt sulykolta ezzel, hogy a főpolgármester nem foglalkozik a 

budapestiekkel, a stábja pedig nyeglén viselkedik. Ráadásul a Mandiner felvétel végét levágták, így azt 

sem lehet tudni, hogy volt-e folytatása a történetnek. A csonka befejezés tendenciózusságot tükrözött, 

hiába hangoztak el a különböző releváns vélemények, a tájékoztatás is csonka maradt, nem a Kódex 

hírműsorok tárgyilagosságára vonatkozó elveinek a betartásával készült.  

 

Karácsony másodszor 

 

Ugyanez a tendenciózusság volt tetten érhető az atlétikai világbajnokság lemondása körüli vita 

bemutatásában is. A híradásban részletesen taglalták a Magyar Atlétikai Szövetség közleményét, 

miszerint Budapest nem szerződő fél, a fővárosi önkormányzat nem illetékes az ügyben, ráadásul 

 
3 https://kuria-birosag.hu/hu/sajto/mediaszolgaltato-eleget-tesz-kiegyensulyozott-tajekoztatas-

kovetelmenyenek-ha-legalabb 

4 https://www.youtube.com/watch?v=DURjW7RGnzs 

 

https://kuria-birosag.hu/hu/sajto/mediaszolgaltato-eleget-tesz-kiegyensulyozott-tajekoztatas-kovetelmenyenek-ha-legalabb
https://kuria-birosag.hu/hu/sajto/mediaszolgaltato-eleget-tesz-kiegyensulyozott-tajekoztatas-kovetelmenyenek-ha-legalabb
https://www.youtube.com/watch?v=DURjW7RGnzs


Budapest számára kiadással nem, csak haszonnal járna a világverseny. A vélt, várt – főleg a turizmust 

érintő – hasznokat részletesen fel is sorolták. Bejátszották Karácsony bejelentését arról, hogy a 

Fővárosi Közgyűlésnek a Diákváros program ellehetetlenítése miatt javasolja az atlétikai VB 

megrendezéséhez adott hozzájárulás visszavonását. Magyarázatként az is elhangzott, hogy a 

főpolgármester szerint a kormány a kínai Fudan Egyetemmel kapcsolatos törvénnyel megszegte azt a 

2019-ben kötött megállapodást, amelynek részeként a főváros beleegyezett a sportesemény 

megrendezésébe.  

A korrektnek mondható információk helyes értelmezését politikai elemző véleményével tették 

teljessé, aki a főpolgármester lépését elterelő hadműveletnek tartotta, hogy ne a számára kellemetlen 

közlekedési kérdésekről kelljen beszélni. A narrátor az összeállítás végén ismét számba vette – az előző 

hírben is már – a városvezetőnek felrótt bűnöket: az „autósellenes” intézkedéseknek nevezett 

biciklisávot a Nagykörúton, a buszsávot az Andrássy úton, a felújításokat városszerte. Végül hivatkozott 

a Századvég kutatására, amely szerint a főpolgármester népszerűsége mélyponton van. „Az összefogás 

is népszerűtlen, de Karácsony még itt is lemarad” mondattal zárult a híradás, ami nem csak szóban 

hangzott el, hanem – hogy nagyobb hangsúlyt kapjon – a képernyőre is kiírták. 

Ebben a hírben, hasonlóan az előzőhöz, megjelentek az eltérő álláspontok, de afelől nem maradhatott 

kétsége a nézőnek az állami híradó interpretációjában, hogy a hírt hogyan kell érteni, mi az üzenet, mit 

kell gondolni az atlétikai VB-ről, a Diákvárosról, a kormányról, de legfőképpen a főpolgármesterről. 

Mert a lényeg nem abban állt, hogy van-e valóban illetékessége a fővárosnak vagy nincs, mekkora 

előnye/hátránya származhat Budapestnek a VB megrendezéséből, hanem abban, hogy ismét 

ráerősíthessenek a miniszterelnök-jelöltségre készülő Karácsony kritizálására, népszerűségének 

erodálására.  

 

Karácsony harmadszor 

A „Karácsony-trilógia” harmadik darabjában már az eltérő véleményt megjelenítő megszólalások 

számában mért formális kiegyensúlyozottság sem fedezhető fel. A Stop Gyurcsány! Stop Karácsony! 

petíció aláírásgyűjtéséről szóló híradás színtiszta propaganda anyag, kendőzetlen felszólítás a petíció 

aláírására. A Fidesz frakcióvezetője, Kocsis Máté különböző kormánymédiumokban már megjelent 

erős mondataiból szerkesztették egy összeállítást. A Magyar Nemzetből azt, hogy a mostani baloldal 

ugyanaz, mint 15 éve a „gyurcsányi vérengzés” idején volt, a Pesti TV-ből azt, amelyben a frakcióvezető 

saját hangon elsorolja a fideszes állandó listát a 13. havi nyugdíj elvételéről, az önkormányzatok 

eladósításáról, a migránsok betelepítéséről, a Kossuth rádióban elhangzott interjúból pedig azt a 

megállapítást, hogy Gyurcsány a főnök a baloldalon, aki más szereplők mögé bújva akar visszatérni a 

hatalomba. A politikus kijelentését az állami televízió szakértői véleménnyel is hitelesítette, a XXI. 

század vezető elemzője mondta ki, hogy Gyurcsány és Karácsony között szoros kapcsolat van, és az 

előválasztásnak is csak az lényege, hogy a Gyurcsány Ferenccel való együttműködést hivatalossá tegyék 

a választókra hivatkozással, hiszen a legtöbb egyéni választókerületben már megvan, ki lesz a baloldali 

jelölt. 

Az állami híradó ebben a hírben is egyértelműen odaállt a kormánypártok aláírásgyűjtési 

kezdeményezése mellé. Nem pusztán tájékoztatott a petícióról, hanem olyan szövegeket vett át más 

sajtótermékektől, illetve játszott be médiaszolgáltatótól, amelyekben Kocsis Máté kifejezetten a 

petíció aláírására buzdított. Gyakorlatilag politikai reklámot közölt, kormánypárti szakértéssel 

kiegészítve.  



Az állami televízió ebben a korán kezdődött választási kampányban maga is kampány üzemmódra 

kapcsolt, a híradásaiba a kormánypropaganda témáit emelte be, azokat a kormánypárti narratívának 

megfelelően tárgyalta. Az augusztus 31-i hírműsorokban különösen nagy hangsúlyt és ezzel együtt 

jelentős műsoridőt kapott az ellenzék bírálata. Az összeállítások tendenciózusak voltak, még az eltérő 

véleményeket tartalmazó műsorelemek megközelítésmódja is elfogult volt. Azt üzenetet közvetítették, 

hogy Karácsony Gergely tehetetlen politikus, Gyurcsány Ferenc pedig az egész baloldalt a háttérből 

mozgató machinátor, akikkel szemben most éppen petícióval kell fellépni. 

 

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette.  

 


