
www.mertek.eu

MÉR TÉK

MÉD I A E L E M ZŐ

MŰH E L Y

2021 . MÁJ U S

ELEMZÉS

SZÚRÓ
PRÓBA
34.



Szúrópróba 34. 

Május 26. az őszödi beszéd 15. évfordulója, az állami televízió aznapi híradóiban ez volt legfontosabb 

aktualitás. A 18 órakor és a fél nyolckor kezdődő hírműsorok első része hosszú percekig a 2006-ban 

történt eseményekről szólt. A koraesti hírműsor sporthírek nélkül számított műsoridejének csaknem 

a felében, a 25 percből 12-ben tárgyalták ezt a témát, az esti nagyhíradóban pedig három, összesen 

16 perces műsorelem foglalkozott a beszéddel, a következményeivel és főként a jelenlegi 

kormánypárti értékelésével, hangsúlyozva, hogy szoros párhuzam van Gyurcsány Ferenc akkori hazug 

kormánya és az ellenzék, Karácsony Gergely mostani kampánya között  

A járvány hazai és külföldi híreiről a koraesti hírműsorban 8 percben tudósítottak, ebből két híranyag 

szólt arról, hogy Kemecsétől Balassagyarmatig nagyon jól halad az oltás, Magyarországon 5 millió 40 

ezer embert már beoltottak, és ezzel a világ élmezőnyében vagyunk az átoltottságot illetően. A 

külföldi pandémiás helyzetkép az esti hírműsorban nagyobb terjedelmet kapott, benne külön hírt 

adtak arról, hogy már a szlovákok is olthatnak a magyarok által bevizsgált Szputnyikkal. Hozzátették, 

hogy a jelentős számú szlovák polgár csak a Szputnyikkal hajlandó magát beoltatni. 

A COVID 19 járvány hazai csillapodásával az állami televízió visszatért korábbi obligát témájához: a 

migránsok ismét feltűntek a híradásokban a magyar határ mentén és a külpolitikai beszámolókban is. 

A kormányzati sikerként elkönyvelt eredményekre a fél nyolcas műsorban 10 percet szántak, a jó 

hírek között megtudhatták a nézők, hogy a jövő évi költségvetésben több pénzt szánnak az 

egészségügyre, hogy az EU-s pályázatokon önállóan indulhat Pest megye, hogy áttörést hozhat egy 

magyar innováció a rákdiagnosztikában, népszerű a SZÉP kártya, és versenyhajót adtak át a 

balatonfüredi yachtkikötőben, no meg felavatták a Hűség-mozdonyt.  

Az ellenzéki pártok 1 perc 40 másodpercnyi időt kaptak, három hírben négy pártot említettek meg ez 

idő alatt. Az ellenzékre szánt műsorpercekkel való takarékoskodás jegyében az önállóan szereplő DK 

és MSZP mellett az LMP-t éppen csak megemlítették, amikor arról tájékoztattak, hogy az LMP és a 

Jobbik a tömeges privatizáció helyett nagyívű bérlakásprogram megindítását javasolja, és erről egy 

jobbikos politikus szavait tették közzé.  

Ezek ugyanazok 

15 éve hangzott el az őszödi beszéd, de a nyilvánosság csak szeptember 17-én ismerte meg, a 

kiszivárogtatást követően, és azután kezdődött a tiltakozás hullám, amelynek a hatása egészen 

napjainkig érvényesül. Május 26-án tehát a nyilvánosság még semmiről nem értesült, a téma 

előhúzása azonban a kormánypártoknak jó alkalom volt arra, hogy magasabb fokozatra kapcsolják az 

ellenzékkel szembeni választási kampányt. Ennek központi eleme annak a hirdetése, hogy az ellenzéki 

összefogással Gyurcsány Ferenc készül visszatérni a hatalomba.  

Az állami híradó három összeállítást szentelt a témának. A 10 perc terjedelmű első műsorelemben 

felidézték a beszéd legemlékezetesebb mondatait, az erőteljes kifejezéseket a képernyőre is kiírták. 

(Elkúrtuk. Nem kicsit. Nagyon. Európában ország ilyen böszmeséget még nem csinált, mint amit mi 

csináltunk. Meg lehet magyarázni. Nyilvánvalóan végighazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen 

világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz. Majdnem beledöglöttem, hogy másfél évig úgy kellett 

tenni, mintha kormányoztunk volna. Ehelyett hazudtunk reggel, éjjel meg este.) A beszéd 



kiszivárgását követő eseményeket szelektíven idézték fel, a Magyar Televízió székházának ostromát 

eufemisztikusan behatolásként említették, a hangsúly a visszaemlékezésben azon volt, hogy a 

rendőrség az október 23-i Fidesz nagygyűlésre rátolta a kormányellenes tüntetőket, és így a békés 

tömegből sokan estek áldozatul a brutálisnak nevezett rendőri fellépésnek – emelték ki a híradásban. 

Az anyagban megszólalt az állami média állandó szereplője, a Századvég jogi szakértőjeként 

bemutatott ifj. Lomnici Zoltán, aki éppen nem jogi érvekkel azt magyarázta, hogy „a jogállamiságot 

folyton számonkérő Brüsszel” annak idején nem emelt szót a rendőri brutalitás ellen. Az állami híradó 

a nyilatkozó szavait reflektáltatatlanul hagyta, pedig „Brüsszel” a kijelentésekkel ellentétben nem 

hagyta szó nélkül a történteket. Az őszi események kivizsgálása idején, 2007 februárjában 

Magyarországra látogatott az Európai Bizottság igazságügyi biztosa, Franco Frattini, aki a rendőrök 

képzését, a rendőri azonosító használatát és a gumilövedékek használatának a mellőzését, valamint a 

civil kontroll megerősítését, és az erőszakot elszenvedettek eseteinek a kivizsgálását szorgalmazta. 1  

Brüsszel kárhoztatásán túl a századvéges tanácsadó azt hangsúlyozta, hogy az akkori rendőri 

brutalitás az egész baloldal bűne, a miniszterelnök-jelölt Dobrev Kláráé és Karácsony Gergelyé, 

ráadásul Karácsony Gyurcsány tanácsadójaként maga is bűnrészese az akkori politikának. A XXI. 

Század Intézettől Deák Dániel, az állami médiában szakértőként ugyancsak rendszeresen 

megszólaltatott vezető elemző ennél is tovább ment, párhuzamot vont az akkori Gyurcsány-kormány 

és Karácsony mostani kampánya között azt állítva, hogy mindkettő hazug kampány, és most is 

Gyurcsány irányít.  

A „szakértői elemzéseket” követően a műsorelemet egy mozgalmas performansszal színesítették. A 

PestiSrácok és a Pesti TV a fiatalokat kívánta felvilágosítani a 2006-os eseményekről és Gyurcsányról 

egy demonstrációval, amelynek keretében egy Gyurcsány Ferenc képével és a 15 évvel ezelőtti 

kormányellenes szlogenekkel feldíszített öreg Csepel teherautót átvezettek Budáról Pestre, majd a 

főszerkesztő beszédet mondott a Vértanúk terén arról, hogy szerinte Gyurcsány Ferenc veszélyes a 

mai magyar demokráciára, és mindent meg kell tenni azért, hogy ne legyen többet ilyen 

miniszterelnöke az országnak. A 12 fős demonstrációnak az állami híradó nagy jelentőséget 

tulajdonított, mert részletesebben tudósított róla, mint ahogyan az ellenzéki pártok 

kezdeményezéseiről szokott beszámolni.  

Az aktuálpolitikai vonatkozások sulykolása, a jelenlegi ellenzékről és Karácsony Gergely 

miniszterelnök-jelöltségéről hangoztatott negatív vélemény közzététele után egy szerkesztői 

csavarral visszatértek az őszödi beszéd elhangzásának a körülményeire, bejárva a jelenleg üres 

egykori balatonőszödi kormányüdülő épületét, miközben felidézték, hogy 15 éve a tanácskozás 

idején „hermetikusan lezárták” a környéket a helyszín körül, „de még így is” kiszivárgott a „titkosnak 

szánt” beszéd.  

Ezek a tendenciózus kijelentések, megjegyzések arra szolgáltak, hogy erősítsék, valami bűnös 

összeesküvés zajlott 15 évvel ezelőtt a kormányfő vezetésével. Pedig a zártkörű ülésezéseknél azóta 

is megszokott bármely kormánypártnál, hogy egy-egy kihelyezett frakcióülés idején annak a 

helyszínét elzárják a nyilvánosság elől. (Éppen jelen Szúrópróba írásakor jelent meg a hír2, hogy nagy 

biztonsági intézkedések közepette, a helyszínt fekete kerítéssel körbebarikádozva tartja a Fidesz 

 
1 Az EU-biztosnak se tetszett a gumilövedék 
https://www.origo.hu/itthon/20070221franco.html 
 
2 Fekete kordonokkal zárták le a Fidesz-frakcióülés környékét Debrecenben, Orbán szerint Gyurcsány az egyik legnagyobb 
veszély 
https://telex.hu/belfold/2021/06/16/fidesz-kdnp-frakcioules-debrecen-orban-viktor-kordon 
 



frakció kihelyezett debreceni ülését.) A kiszivárgással összefüggésben a „hermetikus lezárás” 

emlegetése szintén hangulatkeltő volt, hiszen a három évig tartó nemzetbiztonsági vizsgálat 2010-es 

lezárása óta tudható, hogy a beszéd nem kívülről, lehallgatással és nem is illegális felvétel útján került 

ki, hanem valamely, a hangfelvételhez jogszerűen hozzájutó személy lehetett a kiszivárogtató.  

Az összeállítás tendenciózusságát jelzi, hogy a beszéd körülményeinek és az MSZP akkori hivatalos, 

Gyurcsány Ferencet támogató reakciójának a felidézését követően rögtön bevágtak egy beszélgetést, 

amelyet a Dob utcában, egykori sebesülése helyszínén a Fidesz nagygyűlésről hazaigyekvő és közben 

rendőri erőszak áldozatává lett férfival készített az állami televízió munkatársa, aki a műsorvezető 

felkonferálása szerint 15 évvel ezelőtt maga is „közelről figyelte az eseményeket.” A hat órai 

hírműsorban pedig maga a riporter osztotta meg emlékeit a véres október 23-i eseményről. Azt 

mondta, a rendőrség szándékosan tolta rá a kormányellenes tüntetőket a Fidesz rendezvényre. (A 

most állami televíziós Császár Attila akkor a Hír TV helyszíni tudósítójaként nem csupán „közelről 

figyelte” az eseményeket, de a 2006. szeptember 18-i zavargások kirobbanásakor forradalmi, háborús 

helyzetről, új 56-ról vizionált a televíziós közvetítésben, miközben megfeledkezett a demonstrációk 

törvényes kereteiről, az alkotmányos rend tiszteletben tartásását a médiaszolgáltatók számára előíró 

törvényi kötelezettségről. Az akkori médiahatóság egymillió forint bírsággal sújtotta a Hír TV-t a 

kiegyensúlyozott tájékoztatás megsértése és az alkotmányos rend tiszteletének a figyelmen kívül 

hagyása miatt.) A rendőri támadás áldozata után Gaudi Nagy Tamás, a Nemzeti Jogvédő Szövetség 

ügyvezetője következett, aki úgy értékelte, hogy 2006-ban a rendőrség terrorcselekményt követett 

el, ami álláspontja szerint soha el nem évülő, életfogytig tartó szabadságvesztéssel sújtható 

bűncselekmény. Ehhez már a narrátor tette hozzá, miközben villogó Gyurcsány képek váltották 

egymást a képernyőn, hogy Gyurcsány Ferenc azóta sem kért bocsánatot a választóktól, sőt szerinte 

ez a beszéd a legtisztességesebb megnyilatkozása volt.  

A politikai reakciók az évfordulón címet viselő második őszödi műsorelemben az aznapi parlamenti 

ülésről adtak válogatott összefoglalót, a főszereplő Rétvári Bence államtitkár volt, aki – a narrátor 

szavai szerint – Jakab Péter Jobbik elnököt szembesítette korábbi önmagával, a Jobbik alapító 

nyilatkozatában foglaltakkal, miszerint „elsődleges feladat a kommunista utódpárt és a vele 

összeforrt szélsőséges liberálisok eltávolítása a politikai hatalomból”, Jakab pedig mégis kiáll Dobrev 

Klára mellé. A szembesítés természetesen elmaradt az állami televízióban, hiszen a megtámadott 

politikus nem szólalhatott meg, ráadásul a parlamenti közvetítések Youtube csatornáján az is 

leellenőrizhető, hogy az állítólagos „szembesítés” idején Jakab Péter nem is tartózkodott az 

ülésteremben. A kormányhíradóban bejátszott szembesítős részlet címzettje ugyanis valójában3 nem 

Jakab Péter volt. Rétvári valójában ezekkel a szavakkal Szilágyi György jobbikos képviselőnek válaszolt 

A jövőnk a tét című napirend előtti felszólalására, aki Kövér László részrehajló büntetéskiszabását 

kifogásolta. A politikus jegyzőkönyvi idézetekkel támasztotta alá, hogy milyen durva mondatokat nem 

büntet házelnök, sőt ő maga is sértőn viselkedik, Jakab Péterre pedig a „ficsúr” szóért súlyos 

pénzbüntetést szabott ki. Az államtitkár érdemi válasz helyett mondta el a gyurcsányozó szöveget, 

amit a propaganda híradó a kontextusából kiszakítva, mint az őszödi beszéd évfordulójára adott 

reakciót tett közzé. A politikai reakciók cím alatt Rétvári után – kvázi kiegyensúlyozásként – Szanyi 

Tibor egykori MSZP politikus arról beszélt, hogy őt akkor fejbe kólintotta a beszéd, majd Hollik István 

Fidesz kommunikációs igazgató mondta ki a végső ítéletet: nincs másik Gyurcsány, a mai baloldal 

ugyanaz, mint a régi. Hollik szavai közben, a drámai hatás fokozása érdekében fekete alapon fehér 

betűkkel az őszödi beszéd néhány mondatát jelenítették meg a képernyőn. Rétvári, Szanyi és Hollik 

reagálása mellé a narráció szerint az akkoriban Gyurcsány tanácsadójaként dolgozó Karácsony 

 
3 https://www.youtube.com/watch?v=kFY6CvMKRsc, 43:38-tól 

https://www.youtube.com/watch?v=kFY6CvMKRsc


Gergelytől is interjút kért az állami híradó arról, hogy ő hogyan élte meg azokat a napokat, de a 

főpolgármester nem válaszolt.  

A beszéd évfordulójára cerebrált műsorfolyam harmadik részében az őszödi beszéd kiszivárgásáról 

készült és a közeljövőben a mozikba kerülő ElkXtuk című nagyjátékfilm producerével tettek közzé egy 

beszélgetést. A híradás nem nélkülözte a drámai hatást, a bejátszás kezdetén egy ipari kamera 

felvételét láttuk, ami azt rögzítette, hogy motoros futár érkezik az MTVA székházhoz egy nagy 

borítékkal, benne a film előzetesét tartalmazó pendrive lapult. Kálomista Gábor producer azt emelte 

ki, hogy erről az ügyről azért kell beszélni, mert van olyan generáció, aki nem hallott még róla, 

ugyanakkor az akkori szereplők között ma is aktív politikusok vannak.  

Az őszödi beszéd kiszivárgása utáni események a rendszerváltozás utáni éveknek jelentős történése 

volt, a tiltakozás hullám zavargásokhoz vezetett. A beszéd miatti felháborodásból utcára vonult 

tüntetéseknek, a Gyurcsány Ferenc miniszterelnök lemondását követelő a demonstrációknak több 

fázisa volt 2006. szeptember 17-től 2006 végéig, a tüntetések abbamaradásáig. Az események után 

sokan sokféleképpen értékelték magát a beszédet és a nyilvánosságra kerülését követő, erőszakos 

cselekményekbe torkolló tiltakozássorozatot, valamint a rendőrség erőszakot alkalmazó fellépését. 

Több vizsgálat, bírósági eljárás indult, volt olyan, amelyben a rendőrség fellépését vizsgálták, és 

indultak eljárások erőszakosan viselkedő demonstrálók ellen is. Az állami televízió műsorában 15 

évvel később csak az akkori kormányt és karhatalmat bíráló hangok jelentek meg, miközben 

egyenlőségjelet tettek az akkori hazug kormányzás és az ellenzék mostani választási kampánya 

között.  

A tájékoztatás súlyosan egyoldalú volt, a hírek, időszerű politikai műsorok sokoldalúságának, 

tárgyilagosságának és kiegyensúlyozottságának, a vitatott kérdések ismertetésének, a vélemények, 

nézetek sokféleségének bemutatására vonatkozó elvek nem érvényesültek. Az állami televízió ezúttal 

is a kormánypártok propagandaeszközeként működött.  

 

Jövő évi költségvetés  

Félrevezető címszó alatt folytatódott a színtiszta propaganda, a Fidesz álláspontjának a hirdetése. A 

hírben ugyanis a költségvetési adatokról csak kevéssé esett szó, a lényeg annak a hirdetése volt, hogy 

a mostani vezetéssel szemben 2010 előtt az akkori baloldali kormány mit tett az egészségügyben. A 

felkonferálásban elhangzott, hogy 2022-ben csaknem 2900 milliárd Ft jut az egészségügyre, ami 1700 

milliárddal több, mint 2010-ben és 770 milliárddal több mint idén. Majd bejátszották Kásler Miklós 

saját hangú megszólalását arról, hogy örömmel tölti el, hogy a kormány évről évre több forrást 

biztosít a magyar emberek egészségére. Aztán Halász János Fidesz-szóvivőt idézték, aki felsorolta, 

hogy 2010 előtt, Gyurcsányék 650 milliárd forintot vontak ki az egészségügyből, egyhavi bért vettek 

el az egészségügyi dolgozóktól, 16 ezer aktív ágyat számoltak fel, és 6 ezer egészségügyi dolgozót 

bocsátottak el. Ehhez képest a Fidesz kormány, hallhattuk immár saját hangon a politikustól, 70 %-kal 

emelte 3 év alatt az ápolók bérét, és az orvosok soha nem látott bérfejlesztésben részesülnek.  

A híradás teljesen egyoldalú, sőt félrevezető volt. Van ténybeli magva, de egyértelműen 

propagandacélt szolgált. Az általános tapasztalat, hogy a politikusok nem ritkán szelektíven bánnak a 

számokkal, de a közszolgálatinak nevezett médiától elvárható lenne, hogy a politikusok 

nyilatkozatainak egyszerű kihangosítása helyett korrekt tájékoztatást nyújtson a társadalom számára 

fontos kérdésekben. Az egészségügyi költségvetésről való nézői véleményalkotást segítette volna, ha 

a számokat nem kiragadva, hanem a költségvetés egészéhez viszonyítva tette volna láthatóvá. A 

2010-hez viszonyított többlet nominálisan biztosan igaz, ám más értelmezést kap, ha azt is tudjuk az 



Eurostat adataiból4, hogy Magyarország a járvány előtti évben, 2019-ben költötte a legkevesebbet 

GDP arányosan az egészségügyre 1995 óta, tehát volt honnan elrugaszkodni tavaly a járvány 

hatására. Ráadásul az is köztudott, hogy a tavalyi egészségügyi többlet ráfordítás részben a 

járvánnyal kapcsolatos egyszeri többlet volt. Így viszont Halász Jánosnak a 2010 előtti kormányt 

csepülő és a Fidesz kormányzást magasztaló mondatainak a közzététele anélkül, hogy eltérő 

véleményt megjelenítettek volna ebben a közérdeklődésre számot tartó vitatott kérdésben, 

egyoldalú tájékoztatást eredményezett. 

 

Államtitkár-híradó 

A Közszolgálati kódex előírja, hogy az ország lakosságát széles körben érintő társadalmi és gazdasági 

folyamatok bemutatása kapcsán a közszolgálati médiaszolgáltatások nagy figyelmet fordítanak az 

Országgyűlés, a kormányzati és önkormányzati szervek, az egyházak, a pártok, az érdekképviseletek, 

társadalmi szervezetek és állampolgári közösségek tevékenységének bemutatására, működésük 

nyilvánosság elé tárására.  

Az állami híradó szerkesztői a kormányzati szervek tevékenységének a bemutatását úgy igyekeznek 

ellátni, hogy – egészen kis túlzással – szinte minden hírre jut egy-egy államtitkár. (Akiknek a száma 

2010 óta megkétszereződött, a második Orbán-kormány megalakulásakor összesen 106-an voltak 

miniszteri, államtitkári vagy helyettes államtitkári pozícióban. Ez a szám mostanra 198-ra nőtt.) Nem 

csoda hát, hogy minden rendezvényen megjelenik valamely minisztériumi vezető, akár szakpolitikáról 

van szó, akár nem. És az állami hírműsor annak rendje és módja szerint mindent adásba is szerkeszt. 

Mintha a közérdeklődés attól függene, hogy szerepel-e benne kormányzati vezető tisztségviselő. A 

vizsgált napon csupán három hazai vonatkozású hírben nem szerepelt miniszter vagy államtitkár, 

kilenc beszámolóban igen. A szakpolitikai vonatkozású hírek mellett olyan tudósításokban is az 

államtitkárok nyilatkozatai kaptak az adott eseményhez képest nagyobb hangsúlyt. mint például egy 

új versenyhajó átadása a balatonfüredi yachtkikötőben (pénzügyminisztériumi államtitkár), vagy a 

soproni Hűség-mozdony felavatása (vagyongazdálkodásért felelős államtitkár). Ezekben az esemény a 

háttér volt a miniszteriális vezető szavaihoz. Úgy tűnik, az államtitkár megszólaltatása olyankor is 

elengedhetetlen, amikor maga részt sem vesz egy rendezvényen, például a Vakok Intézetében 

lebonyolított, Guinness-rekordot ért maratonról kompakt összeállítást közölt a híradó, majd az anyag 

végén a parlament előtt külön megszólaltatták a szociális ügyekért felelős államtitkárt, hogy 

elmondhassa, a fogyatékosügyben van akarat, elszántság és tettrevágy.  

A Közszolgálati kódex szerint a közszolgálati médiaszolgáltatás egyik célja a társadalmi és kulturális 

értelemben átfogó médiaszolgáltatás nyújtása, amely a lehető legtöbb társadalmi réteghez és 

kulturálisan elkülönülő csoporthoz, illetve egyénhez kíván szólni, ugyanakkor lehetőséget teremt 

valamennyi társadalmi rétegnek vagy kulturálisan elkülönülő csoportnak az országos 

nyilvánosságban való megjelenésre, mindezt úgy, hogy segítse az egyes csoportok, rétegek közti 

közeledést, megértést, az integrálódást. A megértés és az integrálódás segítése nem lehetséges 

akkor, ha az állami média nem teljesíti a kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó feladatát. A 

Kódex szerint minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy megismerhesse a társadalmi, 

gazdasági, politikai, kulturális helyzetét jelentős mértékben befolyásoló történéseket, tényeket, és 

tájékoztatást kapjon az őt egyénileg vagy csoportosan, közvetlenül vagy közvetve érintő lényeges 

eseményekről. A közszolgálati médiaszolgáltató a műsorszámaiba – különös tekintettel a hír- és 

tájékoztató műsorszámokra – kerülő tények és vélemények kiválasztása során a nézők és a hallgatók 

 
4 25 éves mélyponton volt az egészségügyi büdzsé, mielőtt jött a járvány 
https://hvg.hu/gazdasag/20210324_egeszsegugy_kiadas_allamhaztartas_koltsegvetes_orban_kormany 



önállóan formált saját véleményének kialakításához szükséges minden lényeges tényt és 

meghatározó véleményt figyelembe vesz, és törekszik az összefüggések feltárására. Az állami 

televízió 2021. május 26-i hírműsoraiban ezzel a kötelezettség teljesítésével adós maradt, teljeskörű 

és hiteles tájékoztatás helyett a kormánypártok álláspontját felhangosító egyoldalú híradót 

sugárzott.  

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette.


