
www.mertek.eu

MÉR TÉK

MÉD I A E L E M ZŐ

MŰH E L Y

2021 . ÁP R I L I S

ELEMZÉS

SZÚRÓ
PRÓBA
33.



1 

Miről adnak hírt az állami televízió híradóiban? 

A Közszolgálati kódex szerint a közszolgálati médiaszolgáltató független, hiteles, gyors, pontos és 

sokoldalú tájékoztatást nyújt a társadalom tagjait érdeklő, helyzetüket és mindennapi életüket 

befolyásoló eseményekről, tényekről, összefüggésekről és folyamatokról, legyenek azok politikai, 

közéleti, társadalmi, gazdasági, tudományos, vallási, kulturális vagy sporthírek, illetve események. 

Hogy milyen történések számíthatnak a közösség érdeklődésére, azt a médiaszolgáltató dönti el a 

szerkesztői szabadságával élve, a szerkesztői felelőssége keretei között. Ennek meghatározásakor 

minden józan megfontolás szerint figyelemmel vannak az adott esemény, ügy vagy vitatott kérdés 

súlyára, a társadalomra gyakorolt hatására a potenciális közönség vonatkozásában, és sok függ attól 

is, hogy a műsorba szerkesztéssel a tájékoztatáson, információ átadáson kívül milyen üzenetet kíván 

közvetíteni a médiaszolgáltató.  

Ha az állami hírműsorokat nézzük, a hírértéket nagyban befolyásolja ez utóbbi: mennyire alkalmas a 

bemutatandó tény, ügy, jelenség vagy sztori arra, hogy annak feldolgozásakor a kormány politikájához 

illeszkedő, azt elismerő üzenetet juttassanak el a nézőkhöz. Rendre olyan hírek kerülnek be a 

műsorokba, amelyek az országért cselekvő, sikereket elérő kormányzat képét jelenítik meg, az 

ellenzéket pedig kedvezőtlen színben tüntetik fel. A hírek részben arra is szolgálnak, főleg választási 

időszakban, hogy kifejezetten a kormánypárti politikusok, elsősorban a miniszterelnök személyes 

imidzsét erősítsék, az ellenzéki politikusokat pedig minden lehetséges módon bírálják.  

Így volt ez a 2021. április 29-i hírműsorokban is, ahol a híradásokban három fő témát jártak körül: a 

járvány és az oltás, egyéb kormányzati sikerek, valamint az ellenzék kritizálása tárgyköröket. A 18 

órakor kezdődött, sporthírek nélkül számítva 26 perces Híradóból 19 percen keresztül foglalkoztak a 

járványhoz, illetve a védekezéshez kapcsolódó kérdésekkel, a 4 millió oltottnál bekövetkező 

enyhítésekkel, az oltakozással, a Sinopharm elismerésével. A veszélyhelyzet és a rendkívüli jogrend 

meghosszabbítását meg nem szavazó ellenzékről erős kritikát megfogalmazott kormánypárti 

véleményt közöltek, és a bírálatból jutott a szokásosnál is rövidebbre fogott ellenzéki percekben is. Öt 

ellenzéki párt kezdeményezéseiről számoltak be összesen 2 perc 15 másodperc alatt, melyből 35 

másodperc jutott a Volner Párt Pikó András VIII. kerületi ellenzéki polgármestert elítélő 

sajtóeseményére. A DK, MSZP, Párbeszéd, Jobbik közléseit 20-20 másodpercben tették közzé. A sikerek 

között a Szlovákiával kötött együttműködésről és Áder János erdősítési javaslatáról számoltak be. Az 

adásban megemlékeztek arról, hogy Magyarországon megszűnik a távirat – a nézők megtudhatták, 

kinek adta fel utolsó táviratát Orbán Viktor. Az adás végére jutott két önpromóció is. Bejelentették, 

hogy a magyar film napja alkalmából az állami televízióban levetítik a Körhintát, anyák napja alkalmából 

pedig a Családbarát műsorra hívták fel a figyelmet, amelynek vendége lesz más híres anyukákkal együtt 

Áder János felesége is.  

Az esti fél 8-kor kezdődő nagyhíradó szerkezete a rövidebb kiadáséhoz volt hasonló, a járvány, illetve 

a védekezés hazai hírei 14 percet tettek ki, a külföldi vírushíradó 8 percen keresztül mutatta be azt, 

hogy jól áll a Sinopharm WHO-engedélyezési ügye, Törökországban azonban nem fényes a helyzet, 

teljes zárlatot rendeltek el, Indiában pedig egyenesen katasztrofális állapotok uralkodnak.  

A kormányzati sikerek és az ellenzéket kritizáló híradások is bővített változatban szerepeltek. Ezúttal 

hat gazdasági jó hírt közöltek. 12 percen keresztül követték egymást az eredményekről szóló híradások: 

a távvezeték Gönyű és Bős között a Szlovákiával való jó viszonyt hivatott igazolni Szijjártó Péter szavai 

szerint, ő nyilatkozott arról is, hogy egy német fémipari cég gönyűi fejlesztését is megtámogatja 

egymilliárd forinttal az állam, és közel ennyi támogatást nyújt a kormány a Pöttyös Túró Rudi holland 

tulajdonosának is, hogy Mátészalkán bővítse a gyárat.  



2 
 

Egy negyedik híradásban gazdaságtörténeti pillanatnak aposztrofálta a műsorvezető, hogy az első 

mobil hidrogén töltőállomás átadásán személyesen Palkovics László innovációs miniszter tankolta tele 

az emelő targoncát, majd egy személygépkocsit is. A miniszter úgy értékelte az új beruházást, hogy a 

hidrogén klímasemlegesen állítható elő, és ez egy lépés ahhoz, hogy 2050-re Magyarország 

karbonsemleges legyen. A zöld vonal folytatódott Áder János köztársasági elnöknek egy közlekedési 

fórumon elhangzott javaslatával, hogy ültessenek fasorokat az utak és a vasúti pályák mellé. Szerinte 

így 40 ezer hektárt lehetnek fásítani.  

Az ellenzéki percek a kora esti híradóhoz képest csökkentek, az 58 perces hírműsorba a Jobbik 20 

másodperces megszólaltatása nem fért be, az ellenzéket kritizáló kormánypárti megszólalásokat 

tartalmazó három műsorelem időtartama viszont a kétszeresére, 6 percre nőtt. Az esti híradóban 

ugyancsak több mint a duplájára bővült a távirat megszűnését feldolgozó híradás, benne teljes 

terjedelmében a miniszterelnök postai látogatásáról készített videójával. 

 

A vezető hír a kommunikációs csodafegyver: az oltás 

A több évvel ezelőtti Szúrópróbáknál is tapasztaltuk, hogy az állami híradó pontosan tükrözi a 

kormánypárti kommunikáció prioritásait: ami a kormányzati kommunikáció fősodrában van, az jelenik 

meg a hírműsorokban, abból lesznek a hírek. Tavaly december óta, a COVID-19-ben elhunytak 

számának a növekedésével egyre kevesebb szó esett a hírműsorokban a romló adatokról a puszta 

felsoroláson kívül, és egyre inkább előtérbe kerültek az oltásokkal kapcsolatos híradások. A december 

30-i hírműsorban (Szúrópróba 29.) a vakcina érkezése és az ország különböző oltópontjaira szállítása, 

az első oltások beadása állt a fókuszban, s ez az országjáró szerkesztési gyakorlat folytatódik azóta is. 

Január 27-én a híradókban (Szúrópróba 30.) a különböző településeken készült helyszíni felvételek azt 

tudatták a nézőkkel, hogy jó úton haladunk a járvány elleni védekezésben, aztán február 24-én 

(Szúrópróba 31.) a kínai vakcina dicséretének és kiválóságának a bizonygatása volt az állami híradó 

feladata. Március 31-én (Szúrópróba 32.) a híradók már azt közvetítették, hogy Szegedtől Sopronig, 

Debrecentől Dombóvárig oltakozik az egész ország.  

Az április 29-i adásban győzelmi jelentésként, a hírműsorok legelső mondataként hangzott el az, hogy 

közel a négymillió beoltott, jöhet a lazítás. A jól bevált recept szerint, a „beoltjuk az országot” narratíva 

jegyében, Bajáról, Visegrádról, Egerből, Bakonyszombathelyről, Kecskemétről érkeztek képes 

beszámolók, és arról is tudósítottak, hogy Komárom-Esztergom megyében oltóbuszok járják a 

településeket. A híradásokban hangsúlyozták, rekordsebességgel olt az ország, a műsorvezető szerint 

még az USA-ban sem tudnak ilyen gyorsan haladni. A közlés tényszerűségét nem tudjuk ellenőrizni, de 

ha túlzás is a felkonferálásban elhangzott szöveg, az oltóversenyben Magyarország csakugyan jól áll.  

Magyarországon vakcinabőség van – ezzel a címmel tették közzé a sikerkommunikáció következő hírét, 

majd a műsorvezető kifejtette, hogy a keleti és nyugati szállításoknak köszönhetően van a 

vakcinabőség „miközben az Európai Unió többi állama hiánnyal küzd” – tette hozzá a fontosnak vélt 

kiegészítést. Az „oltakozik az ország” nevében itt is egy országos felsorolás következett arról, hogy hol, 

milyen vakcinát lehet felvenni Csongrádban, Fejérben, Somogyban, a Hajdúságban. És bár csakugyan 

sokféle oltószer áll rendelkezésre, a kormánynak kedves vakcina a híradásokból kitűnően mégis a 

Sinopharm lehet.  

Míg a Pfizer, AstraZeneca nevét 2-2 alkalommal, a Modernát és Szputnyikot 4-5 alkalommal említették 

a fél nyolcas adásban, a kínai vakcina 13-szor került említésre. És az oltóanyagok közül csak a 

Sinopharmról mondattak véleményt egy háziorvossal, aki nagyon kedvező tapasztalatokról számolt be 

a kínai oltással kapcsolatban mind a hatékonyságát, mind a népszerűségét illetően. A kínai vakcina 

https://mertek.eu/wp-content/uploads/2021/01/Sz%C3%BAr%C3%B3pr%C3%B3ba-29..pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2021/02/Sz%C3%BAr%C3%B3pr%C3%B3ba-30..pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2021/03/Sz%C3%BAr%C3%B3pr%C3%B3ba-31..pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2021/04/Sz%C3%BAr%C3%B3pr%C3%B3ba-32..pdf


3 
 

elfogadottságának az erősítésére szolgált az az összeállítás is, amelyet annak kapcsán készítettek, hogy 

a WHO „bármelyik pillanatban” engedélyezheti a Sinopharm sürgősségi felhasználását. Felidézték, 

hogy Aleksander Vucic szerb elnök is ezzel oltatta be magát, és a világon már 200 millió kínai oltást 

használtak fel 41 országban. Az oltóanyag megfelelőségének a bizonyítékaként értékelték, hogy Angela 

Merkel „nem véletlenül” egyeztetett a vakcina ügyben a kínai miniszterelnökkel.  

Az oltakozás eredményességéről és a kínai vakcina kedvezményezettségéről szóló közlések, amelyek a 

két hírműsor több műsorelemében is megjelentek, továbbá a rendkívül részletes, különböző 

helyszíneken készült oltási riportok az időtartamukhoz képest új információt nem tartalmaztak. A 

tájékoztatás sem sokszínű, sem alapos nem lett azzal, hogy hétről hétre, hónapról hónapra az ország 

különböző pontjait keresik fel az állami híradósok. Az adásonkénti egységnyi oltakozási híradás nem a 

tájékoztatást szolgálja, hanem azt a kommunikációs narratívát erősíti, hogy a kormány jól kezeli a 

járványt, az oltakozás sikere töretlen, a kínai vakcina pedig hatékony az oltásellenesnek bélyegzett 

baloldal véleménye ellenére is.  

  

Van sapka, nincs sapka – ellenzék a célkeresztben 

A koraesti híradóban a veszélyhelyzetről folytatott parlamenti vitáról egy perces tudósítást közöltek. A 

több órás vitát, amelyben mindegyik ellenzéki párt részletesen kifejtette a veszélyhelyzet és a 

rendkívüli jogrend meghosszabbítását ellenző álláspontját, a műsorvezető egyetlen mondattal foglalta 

össze, miszerint a „baloldali képviselők ugyanazt mondják, mint már több mint egy éve, szerintük eddig 

is rosszul védekezett a kormány, és ezután sem fog változni.” A kritikára cáfolat következett a 

kiegyensúlyozottság érdekében, ezért bejátszották fél percben Nacsa Lőrinc KDNP vezérszónok 

ellenzéket gyalázó mondatait, aki azzal vádolta a baloldalt, hogy az „oltásellenes kampányával az 

emberek életét kockára tette.” Az állami híradó azt tartotta egyedüli releváns információnak a több 

órás vitából a veszélyhelyzet parlamenti tárgyalása során elhangzott vélemények közül, hogy a KDNP 

képviselő a saját hangján is elmondhassa, hogy a magyar emberek rájöttek, hogy a baloldal meg akarja 

őket téveszteni. „Erre a legfrappánsabb választ a magyar emberek adták meg, akik folyamatosan 

regisztrálnak, nő a regisztráltak száma, nő az oltási kedv, és ezzel arányosan folyamatosan nő a 

beoltottak száma is. Mert a magyar emberek rájöttek, hogy Önök meg akarják őket téveszteni, a 

magyar emberek rájöttek, hogy Önök le akarják beszélni az oltásról, s a magyar emberek arra is 

rájöttek, hogy Önök kizárólag hatalmi piti politikai szánalmas érdekeik alapján próbálják meg őket az 

életmentő oltástól elriasztani.’ A politikus szavai konkrétan halálokozással vádolták az ellenzéket, 

valószínűleg ezek voltak a legerősebb mondatok a vitában a kormányoldalon, az állami hírműsor pedig 

semmi mást nem tett, hanem csak kihangosította ezt a véleményt, erősítve az oltásellenes baloldalról 

hangoztatott kormánypárti narratívát. 

A közszolgálati médiaszolgáltató által szolgáltatott műsorszámokban a Közszolgálati kódex szerint a 

pártok, politikai mozgalmak, társadalmi szervezetek, illetve képviselőik szerepeltetése, álláspontjaik 

kiegyensúlyozott ismertetése az állampolgárok sokoldalú tájékoztatása érdekében kötelező. Ennek 

megfelelően a közszolgálati médiaszolgáltatások törekszenek arra, hogy az eltérő álláspontokat úgy 

jelenítsék meg, hogy a hallgatóknak és a nézőknek lehetőségük legyen a különböző vélemények 

összehasonlítására. Az április 29-én este 6 órakor sugárzott hírműsorban a veszélyhelyzetről és 

rendkívüli jogrendről szóló parlamenti vitáról adott tájékoztatása ennek a legcsekélyebb mértékben 

sem felelt meg, a híradásban az eltérő álláspontok helyett egyoldalúan csak a kormánypárt ellenzéket 

alázó álláspontjának a szócsöve volt. 

Az esti nagyhíradóban, ahol a vitáról négy és fél perces összefoglaló készült, több ellenzéki megszólalás 

is helyet kapott, de a tájékoztatás ugyanolyan tendenciózus volt. Felidézték, hogy az első rendkívüli 



4 
 

jogrendet sem szavazta meg az ellenzék tavaly tavasszal, majd idén a második felhatalmazást igen, de 

utána hónapokon át a keleti vakcinák ellen kampányolt és a harmadik hosszabbítást sem szavazták 

meg – hangzott el a célzatos összefoglalás. Most viszont „mégis azzal támadták a kormányt, hogy 

Magyarországon halnak meg a legtöbben koronavírusban”. Hogy a „mégis” mire utalt, tovább 

pontosította a narrátor: „a korábbi baloldali oltásellenes nyilatkozatok ellenére” az MSZP, a DK és a 

Jobbik is az elhunytak számára hivatkozott,” amikor kijelentették, ezúttal sem támogatják a 

védekezéshez szükséges jogrend meghosszabbítását. Az ellenzéki szónokok véleménye röviden 

szerepelt az összeállításban, a reakció bővebben, amely szerint a kormánypárti felszólalók 

egyértelműen az ellenzékre tolták a felelősséget a halálos áldozatok miatt. A műsorelemben 

elhangzottak az eltérő vélemények, de maga az összeállítás tendenciózussága okán nem volt alkalmas 

arra, hogy a nézők befolyásmentesen alakíthassák ki az ügyben a saját véleményüket. 

 

A fideszes Facebookról a tévébe 

A fideszes politikusok – némi túlzással – az állami hírműsorok társszerkesztőinek is tekinthetők, hiszen 

számos alkalommal nem csak a forrása a híranyagoknak egy-egy politikus Facebook posztja, hanem 

maga a bejegyzés, sőt gyakran a közösségi oldalra feltöltött videó kerül be a híradókba. Április 29-én 

Hidvéghi Balázs, a Fidesz EP képviselője két posztot is írt a Facebook oldalára, és az állami híradó 

robotosai úgy ítélték meg, hogy mindkettőnek helye van az adásokban.  

Így két, egyenként 30 másodperces hírben arról tudósítottak, hogy Hidvéghi képmutatónak nevezi 

Donáth Anna momentumos EP képviselőt, aki nem átallott fellépni az EP védettségi igazolványokról 

szóló vitájában annak érdekében, hogy ne diszkriminálják a keleti vakcinákkal oltott uniós polgárokat. 

A másik hírben pedig Újhelyi István szocialista EP képviselő kapta meg a magáét a fideszes politikustól 

amiatt, mert úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy nem érheti hátrány az uniós állampolgárokat, ha nem 

az Európai Gyógyszeripari Ügynökség által engedélyezett vakcinát kapták meg, noha korábban, 

Hidvéghi állítása szerint, a kisujját sem mozdította ezért.  

Miközben a műsorvezető felolvasta a posztok rövidített változataként a két hírt, az FB bejegyzés 

kulcsszavait a képernyőn is megjelenítették. Reakcióra, a negatívan minősített politikusok álláspontjára 

nem volt kíváncsi az állami televízió, de nem is az volt a szerepe ennek a két hírnek, hogy bármilyen 

diskurzust kezdeményezzen erről a kérdésről a nyilvánosságban. A lényeg az volt, hogy a kormánypárti 

lejárató kritika elhangozzon az ellenzéki képviselőkről, a hiteltelenítés megtörténjen. 

A Szijjártó Péter külügyminiszter közösségi oldalára feltöltött mozgóképes anyagok is népszerűek az 

állami hírműsorokban. Az elemzett adásokban a Sinopharmmal kapcsolatos összeállításban a 

külügyminiszter FB oldalán feltűnt két videónak egyenes útja vezetett az állami híradóba, az egyik egy 

újabb Sinopharm szállítmány érkezéséről szólt, egy másikban pedig Szijjártó Péter jelentkezett be, és 

további szállítmányok érkezéséről beszélt.  

Orbán Viktor Facebook oldaláról gyakran változatlan formában kerülnek tartalmak az állami 

hírműsorokba. És ez nem csak olyankor fordul elő, amikor a miniszterelnök a közösségi oldalt választja 

első platformként ahhoz, hogy bejelentsen valamilyen intézkedést, hanem olyankor is, amikor a videó 

közzétételének pusztán Orbán Viktor népszerűsítése a célja.  

Így lett Orbán Viktor a távirat megszűnéséről szóló hír főszereplője. Az esti kiadásban két perces 

összeállításban búcsúztatták ezt a 174 év után megszűnő postai küldeményt. A műsorelem több mint 

fele Orbán Viktorról szólt. A miniszterelnök FB oldalára egy 45 másodperces videót posztoltak délelőtt 

arról, hogy a politikus átballagott a Várban lévő postára, eltársalgott a postai alkalmazottal, saját kézzel 



5 
 

– „ahogy azt kell, hagyományos módon”, hangsúlyozta a narrátor – megírta a szöveget („Ölel fiad”), és 

kiválasztotta a dísztáviratot anyák napja alkalmából az édesanyjának. Ezt a kisfilmet egy az egyben 

beszerkesztették az állami média híradójába. Hozzátettek még néhány mondatot a távirat 

történetéről, de a fő attrakció a miniszterelnök szereplése volt.  

Sokféleképpen lehetett volna búcsúztatni a táviratot. Például az RTL aznapi híradójában nem 

politikusok, hanem civil polgárok szólaltak meg: a Miskolci Egyetem rektora, aki az egyetem nevében 

az összes felsőoktatási intézménynek küldött táviratot, egy muzeológus és a Posta szóvivője. A 

miniszterelnököt is mutatták, amint feladja az utolsó táviratot, de az összeállítás főszereplője nem ő 

volt. Az ATV Híradójában is hasonlóan dolgozták fel ezt a hírt, abban egy nyugalmazott postás is beszélt 

az emlékeiről, a Miskolci Egyetem akcióját is megemlítették és a miniszterelnök táviratfeladását rögíztő 

FB videóból is bejátszottak néhány másodpercet.  

Az állami televízióban azonban csak az a hír, ha abban szerepel legalább egy kormánypárti politikus, a 

miniszterelnöki videók pedig prioritást élveznek. Ebben az esetben a távirat megszűnése apropó volt, 

hogy a miniszterelnök, mint szerető fiú képét erősítsék, hiszen mindenki számára kedves az 

édesanyjáról megemlékező fiú. A híradó ennek a népszerűsítő akciónak volt az eszköze, mert így 

olyanokat is elért a miniszterelnöki önreklám, akik, mint például az idős emberek jelentős része, nem 

mozognak a világhálón.  

 

Közérdeklődésre számot nem tartó hírek 

A Közszolgálati kódex szerint a közszolgálati médiaszolgáltató mind a Magyarország határain kívül, 

mind az azokon belül élőket hitelesen, sokoldalúan, tárgyilagosan, időszerűen és rendszeresen 

tájékoztatja a hazai és külföldi, közérdeklődésre számot tartó politikai, közéleti, társadalmi, gazdasági, 

tudományos, vallási, kulturális és sporthírekről, illetve -eseményekről. Azt bemutattuk, hogy miről 

számoltak be az állami hírműsorok 2021. április 29-én. De érdemes abból a szempontból is áttekinteni 

az aznapi eseményeket, hogy mit nem érdemesítettek a kormányhíradó szerkesztői közérdeklődésre 

számot tartónak, mi nem fért a híradókba, mi volt kevésbé fontos történés pl. Hidvéghi Balázs fideszes 

EP képviselő posztjainál.  

Ezen a napon beszélt arról Antony Blinken amerikai külügyminiszter egy újságíróknak tartott szűkkörű 

találkozón, hogy komolyan aggódnak a magyarországi médiahelyzet hanyatlása miatt, és határozottan 

sürgetnék a magyar kormányt, hogy biztosítson nyitott médiakörnyezetet. 1 (A kormány irányítású 

médiában ilyen hír közzététele természetesen elképzelhetetlen, pedig a közszolgálati 

médiaszolgáltatás zsinórmértékeként definiált kódex szerint a nézetek és vélemények sokféleségének 

a bemutatása alapelv, ráadásul a világ egyik legnagyobb államának meghatározó politikusa fejtette ki 

nem magánvéleményét hazánkról.) 

Ugyancsak ezen a napon derült ki2, miután megírta az orosz RIA Novosztyi hírügynökség és a Népszava 
szemlézte, hogy módosítják a paksi hitelt. A visszafizetésre a módosítás értelmében 21 helyett csak 16 
év marad, és a jelenlegi pénzpiaci kamatszint többszörösére rúgó kamatok is változatlanok (évi 3,95-

 
1 https://hvg.hu/itthon/20210429_anthony_blinken_amerikai_kulugyminiszter_sajtoszabadsag_mediahelyzet 
 
2 
https://hvg.hu/kkv/20210429_Miutan_megirta_az_orosz_sajto_a_magyar_miniszterium_is_kozolte_modositjak_a_paksi_h
itelt 
 

https://hvg.hu/itthon/20210429_anthony_blinken_amerikai_kulugyminiszter_sajtoszabadsag_mediahelyzet
https://hvg.hu/kkv/20210429_Miutan_megirta_az_orosz_sajto_a_magyar_miniszterium_is_kozolte_modositjak_a_paksi_hitelt
https://hvg.hu/kkv/20210429_Miutan_megirta_az_orosz_sajto_a_magyar_miniszterium_is_kozolte_modositjak_a_paksi_hitelt


6 
 

4,95 százalék), amit az orosz hír orosz sikerként említ, a magyar Pénzügyminisztérium ezt nem 
értékelte. A PM közleménye sem került a hírek közé.  

Ezen a napon járt le3 a Fudan Egyetemmel kapcsolatban benyújtott közérdekű adatigénylés határideje, 

amelyben Karácsony Gergely főpolgármester a kínai egyetem Magyarországra telepítésével 

összefüggő összes kormányzati előterjesztés nyilvánosságra hozatalát kérte. A Miniszterelnökség 

közölte, majd 45 nap múlva válaszol a kérdésekre. Karácsony – a Facebookon – kijelentette, ameddig 

a kormány nem teremti meg a beruházás minden részletének teljes nyilvánosságát, addig nincs is miről 

tárgyalni, vagyis a kínai egyetem építéséhez sem járulnak hozzá. (A paksi hitellel és a Fudannal 

kapcsolatos hírek mellőzése pontosan szembe megy a közszolgálati médiaszolgáltatás elvárásaival, 

hiszen két olyan ügyről hallgat az állami híradó, amelyek közérdeklődésre tartanak számot, nagy 

társadalmi, gazdasági hatásuk van, mert az óriáshitelek évtizedekre meghatározzák Magyarország 

életét és gazdasági, pénzügyi teljesítményét.) 

A csengeri örökösnőként elhíresült, csalással, összesen 780 millió forint kár okozásával vádolt P. Mária 
meghallgatását szerdán4 tartották a Mátészalkai Járásbíróságon. A tárgyaláson a nő tagadta a csalást, 
és egyebek mellett azt vallotta, Kósa Lajos Fidesz-alelnök aktívan részt vett a hagyatéki eljárás 
meggyorsításában. (A propaganda média, így az állami hírműsorok is az ellenzéki politikusokat, vagy 
csak azok családtagjait érintő bírósági, rendőrségi ügyekről rendre beszámolnak (Szúrópróba 29., 
Donáth Anna édesapja), arról a zavaros ügyről, amelyben a Fidesz vezető politikusának a neve felmerül, 
hallgat a híradó. Pedig joggal tarthat közérdeklődésre számot egy olyan ügy, amelyben a nagyobbik 
kormánypárt alelnöke is érintett, még ha a szerepe nem is tisztázott.) 

 

Az április 29-i hírműsorokban hiába kerestük a sokoldalú, tárgyilagos és kiegyensúlyozott tájékoztatást, 
a hiteles és felelős hírszerkesztést, a társadalom életére – a járvány kivételével - csakugyan jelentős 
hatással bíró eseményekről szóló beszámolókat. Ehelyett a kormány kommunikáció irányába állított, 
gondosan válogatott információkkal, a tájékozódásra csak korlátozottan alkalmas híradásokkal 
találkoztunk az adásokban.  

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette. 

 

 
3 https://hvg.hu/itthon/20210429_karacsony_gergely_fopolgarmester_fudan_egyetem 
 
4 https://hvg.hu/itthon/20210428_csengeri_orokosno_birosag_per_vallomas_kosa_lajos 
 
 

https://hvg.hu/itthon/20210429_karacsony_gergely_fopolgarmester_fudan_egyetem
https://hvg.hu/itthon/20210428_csengeri_orokosno_birosag_per_vallomas_kosa_lajos

