
www.mertek.eu

MÉR TÉK

MÉD I A E L E M ZŐ

MŰH E L Y

2021 . MÁR C I U S

ELEMZÉS

SZÚRÓ
PRÓBA
32.



A média az az elsődleges fórum, amely lehetőséget ad az egyes vélemények ütköztetésére, az eredeti 

forrásból nyerhető információk megismerésére és az olyan önálló, elegendő és megalapozott ismeretre 

támaszkodó véleményformálásra, amelynek segítségével a politikában és a civil közösségekben egyaránt 

átgondolt döntések születhetnek. A Közszolgálati kódex szerint a közszolgálati média szerepe e 

demokratikus feladatok ellátásában kiemelkedő. A közszolgálati médiával szemben alapvető követelmény 

a társadalom tagjainak életét befolyásoló eseményekről, tényekről, összefüggésekről való pontos, 

pártatlan, alapos, gyors és széles körű tájékoztatás. Ha ezt a deklarációt tekintjük zsinórmértéknek a 

műsorok megítélésében, akkor azt állapíthatjuk meg, hogy a március 31-i híradók nem igazodtak a Kódex 

által megszabott irányhoz. 

Oltás, oltás, oltás. A vírus oltással állítható meg, már több mint kétmillióan kaptak oltást, holnap indul a 

pedagógusok oltása, 250 ezer orosz vakcina jött, dolgoznak az oltóbuszok – ezekkel a címekkel mutatták be 

az állami televízió március 31-i hírműsoraiban, hogy milyen intézkedéseket tesz a kormány a járvány 

visszaszorítása érdekében. A 18 órakor kezdődött híradó műsoridejének 45 százaléka, az esti nagyhíradó fele 

foglalkozott a hazai és a külföldi pandémiás körülményekkel. A magyarországi vírushelyzetet bemutató 

műsorrészekkel csaknem megegyező műsorpercet szántak arra, hogy a kormány járványkezelését kritizáló 

ellenzéket bírálják.  

Kormánykritikus vélemények csak azért hangozhattak el az adásokban, hogy aztán minél szélesebb tere 

legyen a cáfolatnak, és végső soron a hírműsor a kormányzati narratívát erősítse és hirdesse az oltásellenes 

baloldalról: Gyurcsány Ferenc és a baloldal a vírusnak szurkol, ha rajtuk múlt volna, egymillió emberrel 

kevesebben kaptak volna oltást. A baloldali sajtó kamuhíreket terjeszt és lejáratja az egészségügyet – ez volt 

a március utolsó napjára rendelt kormányzati szentencia, amit az állami híradó szorgalmasan közvetített is.  

A járványtémák mellett három jó hírről is tájékoztattak: egy év alatt több mint 9 százalékkal nőttek az 

átlagkeresetek, ingyenes mintatervekkel segítik az építkezőket, és telepítik a halakat a Balatonba. És nem 

utolsó sorban az is téma volt, hogy Magyarország sikeres gazdasági együttműködést folytat a Türk Tanács 

országaival.  

Az ellenzéki hírek között – ami ez alkalommal másfél percet tett ki – az MSZP, az LMP és a Mi Hazánk 

Mozgalom kezdeményezéseiről számoltak be. Bár csak másodpercekben mérhető, de jellemző, hogy a Mi 

Hazánk sajtótájékoztatója, amelyen a párt a ferencvárosi BLM szobor felállítása elleni tiltakozását, a melegek 

és a „színesbőrűek” elleni kirekesztő üzenetét fogalmazta meg, éppen annyi műsoridőt ért az állami 

híradóban, mint az MSZP és az LMP sajtóeseménye összesen. 

Oltakozik az ország 

Orbán Viktor félórás interjút adott az M1-nek, amit az aznapi Ma estében fél 9-től tettek közzé. Előtte 

mindkét hírműsorban bejátszottak belőle egy egyperces részletet, amiben a miniszterelnök kinyilvánította, 

hogy csak egyetlen orvoság van a vírus ellen, az oltás. Ez egyúttal felvezetésként is szolgált a hírműsorokban, 

hiszen ezután következtek a részletes beszámolók arról, hogyan zajlanak az oltások Szegedtől Sopronig, 

Debrecentől Dombóvárig. Oltanak időseket, középkorúakat, mozgáskorlátozottakat, a katonai oltóbuszok a 

nógrádi falvakat járják. A híradó szerint tanárok örülnek a soron kívüli oltásnak, Zalaegerszegen, 

Székesfehérváron, Kecskeméten felkészülve várják a kórházi oltópontokon a köznevelésben dolgozókat. Hírt 

adtak újabb keleti vakcinaszállítmányok érkezéséről, kiemelték, hogy milyen jó tempóban halad az oltás, az 



előző napon lépte át a bűvös 2 milliót a legalább egy vakcinát felvettek száma, ami reményteli, hiszen „így 

idővel kevesebb lesz az új fertőzött és csökken a napról napra regisztrált áldozatok száma”.  

Számokat, grafikonokat mutattak az oltások alakulásáról, amely messze meghaladja az Európai Unió 

átoltottsági átlagát. A hazai járványhelyzetről szóló tájékoztatás teljes egészében az oltásról szólt, más 

aspektusok nem jelentek meg benne. Az egyik híradásban azért ismertették a járvány napi számait, és 

bevágtak egy részletet Szlávik Jánosnak, a Dél-pesti Centrumkórház osztályvezető főorvosának az M1-nek 

adott korábbi nyilatkozatából, aki figyelmeztetett arra, hogy a hurráoptimizmusnak nincs itt az ideje, a 

járvány még felszálló ágban van, és húsvétkor ne látogassuk meg az idős rokonokat. A narrátor az összeállítás 

zárásaként a főorvos nyilatkozatából a biztatást emelte ki, hogy az átoltottság növekedésével néhány hét 

múlva fellélegezhetünk.   

Korábban is megfigyeltük és a március 31-i híradókra is jellemző volt, hogy az állami híradó nem tájékoztat 

arról, hogy milyen a helyzet jelenleg a magyar kórházakban, sem a covidos betegeket gyógyító osztályokon, 

sem az egyéb ellátásban. Időnként egy-egy egészségügyi vezető, például a vizsgált adásban Müller Cecília 

országos tisztifőorvos beszél arról, hogy be kell tartani az egyéneknek a szabályokat, hogy csökkenjen a 

terhelés az egészségügyi ellátórendszeren, de hogy ez konkrétan mit jelent, arról nincsenek információk.  

A bejátszásokban, a tudósítások képi világában sem fordulnak elő felvételek, amelyek azt mutatnák, hogyan 

dolgoznak a kórházakban. A kórházi felvételek között csak olyat találunk, amelyeken éppen vakcinát 

szállítanak, kicsomagolnak, oltanak, a covidos fertőzöttekért vívott emberfeletti munka nem jelenik meg a 

képeken. A fertőzöttekről, a kórházban ápoltakról, a légeztetőgépre került betegekről csak számadatokat 

közölnek, diagramokon, grafikonokon ábrázolják a pandémia alakulását, de a kórházi gyógyító tevékenységet 

a nézők nem láthatják. Ilyen bejátszások csak külföldi anyagokban szerepelnek, például a csehországi súlyos 

állapotok vagy a szlovák egészségügyi helyzet illusztrációjaként. A magyar állami televízió nem él a televíziós 

híradózás alapvető eszközével, amikor lemond arról, hogy képeken jelenítse meg a vírusfertőzés 

következményeit, és azt, hogy milyen körülmények között küzdenek a kórházi orvosok, ápolók vírussal 

szemben a betegeikért, s a betegek a túlélésért. Pedig egy-egy drámai képsor sokszor többet jelentene és 

nagyobb visszatartó erővel bírna például a maszkviselés, távolságtartás szabályait illetően is, mint Szlávik 

doktor vagy Müller Cecília figyelmeztető szavai.  

Az oltakozásról készített összeállítások mellett (a március 31-i nagyhíradóban összesen 13 percnyi oltást 

bemutató anyag szerepelt) a tájékoztatásból teljesen hiányoztak az egészségügyi helyzetet bemutató 

tudósítások, kezdve azzal, hogy milyen esélyeik vannak a kórházba, intenzív osztályra vagy éppen 

lélegeztetőgépre került betegeknek. És ez a tájékoztatás éppen azon a napon hiányzott, amikor a legtöbb 

(302) beteg hunyt el a vírus miatt, és a legtöbben, 1500-an vannak lélegeztetőgépen.  

Ráadásul ezen a napon derült ki az is, hogy a Magyar Orvosi Kamara levelet írt Pintér Sándor 

belügyminiszternek arra figyelmeztetve, hogy egyes kórházakban a gépi lélegeztetés eredménytelen, a 

halálozás magas, ami felülvizsgálatra szorul. A MOK szerint hatalmas a fizikai és a lelki terhelés, miközben sok 

orvos máig nem tudja, mennyi pénzért dolgozik, és teljesen széttagolt az adminisztráció. Javasolják a 

sportcsarnokok és színházak megnyitását az oltásra, fogorvosok, gyermekorvosok, magánegészségügyben 

dolgozó bevonását a vakcinálásba, és a Covid-ellátásban kimerült egészségügyi dolgozók legalább egyhetes 

rekreációját. Az állami híradó erről a segélykérő megkeresésről nem adott hírt, mint ahogy azt sem mutatta 

be, hogy milyen nyomás alatt dolgoznak a kórházakban, hogy az állami irányítás alá vett önkormányzati 

szakorvosi rendelők fogadnak-e pácienseket, vagy a szakrendelések hiánya járulékos vesztesége a 

járványnak.  

Ha ilyen híranyagokat is közzétettek volna az állami hírműsorokban, akkor elmondható lenne, hogy 

teljesültek a közszolgálati médiaszolgáltató számára előírt követelmények a közérdeklődésre számot tartó 



eseményekről szóló széles körű tájékoztatásról. De a miniszterelnöki iránymutatás csak az oltásra 

vonatkozott, így a kormányzati média fókuszában is a vakcináció áll, és ennek a népszerűsítése kimerül 

abban, hogy országjárást folytat és bemutatja, hogyan oltanak a nagyvárosokban és a kistelepüléseken, és 

mennyire örülnek az emberek az oltásnak.  

Itt is az a szerkesztési elv és információ szelektálás érvényesül, hogy csak a pozitív hírekről, a kormányzati 

sikerként elkönyvelhető eredményekről számolnak be az állami híradóban, hiszen a védőoltások felvételében 

valóban az elsők között áll az ország Európában. Ugyanígy az első három között vagyunk azonban az 

egymillió főre vetített halálozások számában is, amint ez a John Hopkins University adatait feldolgozó Our 

World in Date grafikonjából kiderül, amiről azonban hallgat az állami média. Az adatokat ugyan többnyire 

naponta közlik a híradóban, de kontextus és magyarázat nélkül csak a puszta számokat. Az első hullámban és 

a második hullám elején diagramokon összehasonlítva ábrázolták, hogy mennyivel kedvezőbbek az adatok az 

uniós államok többségéhez képest (Szúrópróba 28.). Ám amióta negatívba fordult az eredmény, azóta az 

ilyen összevetés hiányzik. És ezzel hiányzik a kiegyensúlyozott, hiteles és felelős tájékoztatás is, ami a 

különösen járvány idején alapvető kötelezettsége a több mint százmilliárd forint közpénzből működő állami 

médiának.  

 

Miben áll a baloldal oltásellenessége?   

12 perc oltakozás, 10 perc oltásellenesség. Hogy az oltás a legfőbb közvetítendő üzenet, azt az is bizonyítja, 

hogy amikor nem az oltás a téma, akkor is az oltás a téma. Aki nem az oltásról beszél, az rögtön oltásellenes. 

A Gyurcsány Ferenc újra támad címmel készített összeállítást az állami híradó mindkét kiadásában 

sugározták. A több mint 3 perces anyag lényege az volt, hogy kifigurázza a DK elnökének brüsszeli videóját, 

és hiteltelenítse a politikust.  

A Feri a Youtobe-on című vlogján közzétett videóban  Gyurcsány a belga és a magyar járványkezelést vetette 

össze. Az Anderlecht stadionból átalakított brüsszeli oltó- és tesztelő központ előtt Gyurcsány arról beszélt, 

hogy a tesztelés az egyik eszköz, amire szükség lett volna ahhoz, hogy ne legyen annyi áldozata a járványnak. 

Belgiumban sokkal többet teszteltek, ráadásul a teszt ingyenes. Úgy ítélte meg, ezt a kormány elrontotta, és 

felvetette a miniszterelnök felelősségét.  

A híradóban az Origo cikke alapján igyekeztek cáfolni Gyurcsányt oly módon, hogy a vlogból vett bejátszás 

után kommentálták az abban elhangzottakat. A legfőbb kifogás az volt, hogy Gyurcsány „teljesen abszurd 

módon a tesztelésről értekezik” egy üres oltóközpont előtt, ahelyett, hogy az átoltottságról, mint a legfőbb 

védekezési módról beszélne, meg arról, hogy Magyarországon „gőzerővel folyik az oltás”, már 20 százalék az 

átoltottság.  Az összeállításban ezt különböző megfogalmazásban négyszer is elismételték. Azt is 

kifogásolták, hogy Gyurcsány a videó fináléjában „magyarországi halálozási adatokkal támadta a kormányt”, 

holott „az Origó összeállításában kiderült, hogy Belgiumban többen betegedtek meg, a napi esetszám 

kétszerese a magyar csúcsnak, és többen is haltak meg, mint Magyarországon annak ellenére, hogy kiderült, 

manipulálták az adatokat, és az idősek otthonában meghaltak jelentős része nem került be a statisztikába.”  

Az állami híradó ebben a kérdésben félrevezette a nézőit. Gyurcsány Ferenc videójában a „kormányt támadó 

adatokat” a John Hopkins Egyetem forrásain alapuló Our World in Date statisztikáiból vette a képernyő 

tanúsága szerint, és a videó készítésének a napján, március 25-én a számok azt mutatták, hogy 

Magyarországon volt a legtöbb halálos áldozata a járványnak Európában. A hivatkozott Origo-adatok forrása 

nem ismert. Ha ugyanebben a statisztikában összehasonlítjuk a magyar és a belga járványügyi adatokat, 

akkor azt látjuk, hogy egy évvel ezelőtt, 2020 március-áprilisában volt rendkívül sok fertőzött és áldozat 

Belgiumban, és a második hullámban, 2020 november első felében volt magasabb a halálos áldozatok száma, 

mint hazánkban, de összességében sajnos 2021 februárra jócskán beértük és megelőztük Belgiumot ebben.  

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_deaths_per_million&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=IND~USA~GBR~DEU~FRA~MKD~HUN~SVK~URY~CZE~BRA~SMR
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_deaths_per_million&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=IND~USA~GBR~DEU~FRA~MKD~HUN~SVK~URY~CZE~BRA~SMR
https://mertek.eu/2020/12/21/szuroproba-28-a-kozmedia-hiradoinak-elemzese/
https://www.youtube.com/watch?v=qedOKRq7RpM&list=PLePbgmtKTsIrRT6K8Kk7EAL9oii4iNqp-&index=2&ab_channel=Gyurcs%C3%A1nyFerenc
https://www.origo.hu/itthon/20210330-baloldal-folytatja-az-oltasellenes-kampanyat-kreko-peter-gyurcsany-ferenc.html
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_deaths_per_million&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=New+per+day&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=HUN~BEL


A híradó az Origora hivatkozva nem mondott igazat, mint ahogy nem volt igaz a képernyőre kitett Origo-cikk 

címe sem, hogy ti. „Most Brüsszelből kampányol az oltás ellen Gyurcsány”, hiszen szó sem volt oltás elleni 

kampányolásról Gyurcsány videójában. Ezt persze az Origo úgy fordította le, hogy Gyurcsány hallgatott az 

oltásokról, „mint ahogy teljesen tudatosan beszélt a tesztekről az oltások helyett – mintha azzal lehetne 

megfékezni a járványt. Most így kampányol az oltás ellen.” A „hallgatással történő kampányolás” kifordított 

logikája már az állami híradónak is sok lehetett, mert ezt nem tette ki a képernyőre a cikkből.  

Viszont azt kiemelte, hogy az Origo összefüggést látott a Gyurcsány videó és Krekó Péter, a Political Capital 

elemzőjének a Politiconak adott tavaly decemberi nyilatkozata között, amelyet a kormánybarát sajtó a 

baloldal oltásellenességének a megalapozásaként ferdített el. Akkor a Political Capital szakértője arról 

beszélt, idézték az összeállításban, hogy „a tét magas, ha aláásod az emberek   hajlandóságát arra, hogy 

beoltassák magukat, Orbán Viktor viselheti ennek politikai következményét” Miközben a narrátor ezt a 

szöveget mondta, a képernyő jobb oldalán vastag betűvel ki is írták: „A tét magas, ha aláásod az emberek   

hajlandóságát arra, hogy beoltassák magukat . (akkor) Orbánnak kell viselnie a politikai következményeket.”  

A képernyő bal oldalán pedig megjelent a Political Capital oldala, rajta a PC január eleji közleményével – 

Politico: Krekó Péter nyilatkozatát szándékosan eltorzította a kormányzati irányítású média.Ilyen furcsa 

módon még nem jelenítettek meg eltérő álláspontokat egy hírműsorban. Mást hallanak a nézők a 

narrációban, elvileg ugyanazt a szöveget másként látják leírva, ráadásul az egészet megcáfoló közleményt 

csak illusztrációként, jelzésként teszik ki a televízió képernyőjére.  

A Közszolgálati kódex szerint a közszolgálati médiaszolgáltatások törekszenek arra, hogy az eltérő 

álláspontokat úgy jelenítsék meg, hogy a hallgatóknak és a nézőknek lehetőségük legyen a különböző 

vélemények összehasonlítására. Ez a fajta közlés egészen biztosan nem volt alkalmas arra, hogy a nézők 

bármilyen értékelhető következtetést is levonjanak belőle.  

Nem is a valódi kiegyensúlyozás szándékával került ki az Origo-idézet mellé, hanem sokkal inkább azért, mert 

a kormánypárti hírportál most ismét felelevenítette azt az értelmezését Krekó szavainak, ami miatt a PC 

szakértője már pereket nyert.  „Krekó Péter nem javasolta a baloldali pártok számára a választásokra azt a 

stratégiát, hogy kezdjenek oltásellenes kampányba és ennek halálos áldozatait használják fel politikai 

eszközként a kormány ellen”, állapította meg a bíróság például a Magyar Nemzet cikkei kapcsán. Az Origot a 

bíróság ítélete nem érdekelte, és az állami híradót sem zavarta, hogy egy, a bíróság előtt megcáfolt hamis 

értelmezést elevenít fel a műsorában.  

A tudósítás végén még egyszer lerántották az állami híradósok a leplet Gyurcsányról, aki nem átallta Orbán 

Viktor felelősségét firtatni a videójában, pedig a felesége maszk nélkül találkozott az országjárásán baloldali 

politikusokkal. A két dolognak nyilvánvalóan nincs köze egymáshoz, de a propagandisták igyekeztek jól 

teljesíteni.  

A miniszterelnök maga nyilatkozott úgy tavaly szeptemberben az állami tévében és az állami rádióban, hogy 

„a védekezés sikerét azt a halálesetek, illetve a megmentett életek számában tudjuk mérni.” „Minden 

döntést a kormánynak kell meghoznia, következésképpen a felelősséget is a kormánynak kell viselni, 

leginkább persze nekem. És ezt én vállalom is természetesen, ez a dolgom, mondhatni ezért kapom a 

fizetésemet.” Ezeket az idézeteket bejátszotta Gyurcsány a vlogjában, a híradóban azonban nem idézték fel, 

mit is mondott néhány hónapja Orbán Viktor. A visszavágás volt a lényeg: íme, Dobrev Klára maszk nélkül 

vezet az autóban, és néhány fotón is maszk nélkül szerepel. 

 

Kegyeletsértés vagy politikai kommunikációs lehetőség? 

https://www.politicalcapital.hu/hirek.php?article_read=1&article_id=2678
https://www.politicalcapital.hu/hirek.php?article_read=1&article_id=2718
https://www.politicalcapital.hu/hirek.php?article_read=1&article_id=2748


Megszokott a kormánybarát sajtóbirodalomban, hogy ugyanazt a tartalmat több platformon is elérhetővé 

teszik, illetve egy-egy történetet egymásra hivatkozva adnak tovább. Az állami híradó ezúttal a Pesti TV előző 

napi Polbeat pankráció c. műsorában történtekről számolt be, miután a műsorban elhangzottak egészen a 

parlamentig értek el, és jó alkalmat teremtettek a fideszes politikusoknak az ellenzék halálkampánnyal való 

vádolására.  

Az adásban az egyik politikai elemző, Nagy Attila Tibor, akit Dömötör Csaba államtitkár baloldali stratégaként 

azonosított, arról beszélt, hogy az ellenzék nem használja ki a gyászból adódó fájdalmat politikai 

kommunikációs lehetőségként, hogy közvetlenül a koronavírusban elhunytakat gyászolókhoz forduljon, 

pedig ők már olyan sokan vannak, hogy akár a választásokat is el lehet dönteni 200 ezer emberrel. Az elemző 

szavait a műsorban felháborodás fogadta, aki hiába próbálta magyarázni, hogy Joe Biden üres székes 

kampányát vette példának, a mondatai önálló életre keltek.  

Az állami hírműsorban közzétett 5 perces híradásban részleteket adtak le az elemző mondataiból és a 

fideszes beszélgetőtársai, Lánczi Tamás politológus és Törcsi Péter, az Alapjogokért Központ kutatási 

igazgatója felháborodásából. A narrátor azt is hangsúlyozta, a „balliberális” 24.hu ugyancsak jelenlévő 

újságírója szó nélkül hagyta az esetet. A felháborodás fokozásaként több kommentet is ismertettek 

narrációban és feliratban a Pesti TV Facebook-oldaláról, amelyek az elemzőt és a baloldalt gyalázták.  

Dömötör Csaba államtitkár szerint „a baloldalon tényleg nincs emberi méltóság”, amit figyelembe vennének, 

de „a szűnni nem akaró gátlástalanság” időtállóan létezik. Ennek a véleménynek az igazságát alátámasztandó 

bevágták a DK-s Arató Gergely szavait, aki arról beszélt egy sajtótájékoztatón, hogy itt az ideje, hogy a 

járványt rosszul kezelő a kormány felelősségéről is beszéljenek. Ezt a híradós szerkesztő úgy fordította, hogy 

a DK máris megfogadta Nagy Attila Tibor javaslatát, és felelősségre vonással fenyegeti a kormányt. Kocsis 

Máté Fidesz-frakcióvezető is az ellenzékre tolta a felelősséget, azt hangoztatva, hogy az ellenzék felelős 

azokért, akiket lebeszél az oltásról.  

A híradás felépítése kétséget sem hagyott arról, hogy a Pesti TV műsorában történtek bemutatása csak 

apropóul szolgált ahhoz, hogy az ellenzéket gyalázzák. Ellenkező esetben megkérdezték volna az elemzőt, 

hogy valóban a baloldal kampányát készíti-e elő, és az ellenzéki szereplőket is, hogy felelősnek érzik-e 

magukat az oltásellenesség miatt. Akkor az is kiderült volna, hogy az elemző nem a baloldal képviseletében 

nyilvánult meg a műsorban, hanem a dolgát végezte, amikor a politikai kommunikációs lehetőségeket 

elemezte, amint erről az Index aznapi cikkében nyilatkozott. A történet az állami híradó számára csak addig 

volt érdekes, amíg az ellenzéket lehetett vele támadni, a tények ismerete és megosztása már nem volt 

releváns.  

A DK oltásellenessége halálhoz vezet? 

Az oltásellenesség bélyege ráégett az ellenzékre, és ezt az állami televízióban is tovább erősítették. A március 

végi esti híradóban az előzőekben részletezett híranyagok mellett egy további összeállítást is közzétettek a 

DK „vakcinaellenes petíciója” kapcsán. A párt még januárban indította az aláírásgyűjtést a szabad 

vakcinaválasztásért azt követelve, hogy csak az Európai Gyógyszer Ügynökség által engedélyezett vakcinával 

oltsanak Magyarországon. Az állami híradó most azt „derítette ki”, hogy még elérhető a neten a petíció, és 

ezt újabb bizonyítéknak tekintette az oltásellenességre. 

Ráadásul egy DK-s politikus halálát is összefüggésbe hozták az oltásellenességgel a Magyar Nemzet cikkére 

hivatkozva, amelyben azt írták, hogy „feltételezhető, hogy hogy kitartva pártja kínai vakcinát kritizáló 

álláspontja mellett, elutasította” az elhunyt politikus a kínai Sinopharm oltóanyagot. A narrátor pedig 

https://index.hu/belfold/2021/03/31/politikai-elemzot-allitott-pellengerre-az-allamtitkar/?fbclid=IwAR0j1PGDGAgQYVsD1z-


hozzátette, hogy „Penz András ma is élhetne, ha nem hiszi el pártja oltásellenes hisztériakeltését, és 

feleségéhez hasonlóan ő is beoltatta volna magát.”   

Ez a híradás nem csak manipulatív, hanem kegyeletsértő is volt. A néhai politikus halálát arra használta fel a 

kormányirányítású sajtó, hogy az ellenzéket lejárassa, úgy beszélt a haláláról, mintha korrekt információi 

lennének annak a körülményeiről. Ha valami, ez igazán halál kampányolás volt. Az állami híradó a 

kormánypárti narratívának megfelelően azt az üzenetet hangosította ki, hogy az oltásellenes baloldal aljas 

politikai megfontolásból akadályozni akarja az emberek oltáshoz jutását, és ezért bárkit veszélybe sodor. 

Ehhez igyekeztek történeteket fabrikálni az állami televízió propagandistái, a tényekre és a közszolgálati 

kötelezettségekre fittyet hányva.  

Az ellenzék ugyanis nem általában oltásellenes, hanem csak olyan oltóanyagot tartott alkalmazandónak, 

amelynek a biztonságosságát és hatékonyságát az európai uniós engedélyek bizonyítják. Ezt a distanciát az 

állami híradóban nem tartották lényegesnek, akadálytalanul és ellenzéki reakciók nélkül hangoztatták a 

Fidesz álláspontját arról, hogy az ellenzék úgy gondolja, minél rosszabb az országnak, annál jobb nekik.   A 

kormánypárt álláspontja az, ha a baloldalon múlt volna, akkor eddig 1 millió emberrel kevesebb kapott volna 

védőoltást. Ezekre a vádakra az ellenzék nem válaszolhatott a műsorokban. 

A Közszolgálati kódex a hírek, időszerű politikai műsorok sokoldalúságának, tárgyilagosságának és 

kiegyensúlyozottságának, a vitatott kérdések ismertetésének, a vélemények, nézetek sokféleségének 

bemutatására vonatkozó elvek között deklarálja, hogy a közszolgálati médiaszolgáltatás törvényben 

rögzített céljainak elérése érdekében a közszolgálati médiaszolgáltató feladatai ellátása során arra törekszik, 

hogy az időszerű politikai eseményekhez kapcsolódó műsorok során a pártok eltérő álláspontjai a nézők 

vagy a hallgatók számára megismerhetőek legyenek, és a műsorszámok kiegyensúlyozottan, a közérdekűség 

követelményének megfelelően tükrözzék az eltérő álláspontokat. A közszolgálati médiaszolgáltató a 

műsorszámaiba – különös tekintettel a hír- és tájékoztató műsorszámokra – kerülő tények és vélemények 

kiválasztása során a nézők és a hallgatók önállóan formált saját véleményének kialakításához szükséges 

minden lényeges tényt és meghatározó véleményt figyelembe vesz, és törekszik az összefüggések 

feltárására.  

A március 31-i hírműsorokban ezek az elvárások nem teljesültek, az állami televízió sem a járvány szorosan 

vett egészségügyi vonatkozásairól, sem a járványkezelés politikai összefüggéseiről nem tájékoztatott 

teljeskörűen. Információkat elhallgatott, félinformációkat közölt, releváns eltérő álláspontokról nem számolt 

be. Így lehetetlenné tette, hogy a nézők az összes lényeges információ birtokában szabadon alakíthassák ki 

véleményüket a pandémiával kapcsolatos kérdésekben. Ez alkalommal is propaganda szócsőként és nem a 

tájékoztatás legfőbb közszolgálati eszközeként működött. 

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette. 

 


