
1 
 

State advertising spending – complaint update 

 

The complaint filed with the Commission at the end of 2018 (SA.53108) investigated the trend in 

Hungarian state advertising spending between 2006 and 2017. The summary below looks at the 

subsequent period from 2018 to 2020. It is important to note that the entry into the market of 

KESMA, which was founded in November 2018 (see our first update on the matter to the original 

complaint) led to an unprecedently high level of ownership concentration in the Hungarian media 

market – which had its fill of pro-government media oligarchs to begin with. This was also reflected 

in the relevant data – we found no positive new developments as compared to our earlier complaint: 

the previous trends continue, and the state continues to distort the market.  

From a political perspective, another important development is that the political map has become 

slightly more colourful since the municipal elections of October 2019. In said election, the opposition 

took control of Budapest and a few other major cities. State advertising spending includes the 

advertising spending by the municipal sector, but as will be apparent later, the political changes that 

have happened since have not had an impact on the overall picture. The municipal sector is grappling 

with such massive financial difficulties that it would be hopeless for the local governments to try to 

buy ad space in media outlets with a major audience reach.  

Before analysing the data, we need to stress that advertising spending figures in Hungary are not 

transparent. There are no databases available which show exactly how much the various state 

institutions spend on advertising in individual media outlets. Regrettably, the Hungarian government 

can withhold such information without any repercussions. The prevailing practice has been ongoing 

for years now and the European Commission has not even tried to compel the public release of the 

relevant data.  

Estimates concerning state advertising can be analysed based on the Kantar Media database, which 

contains so-called list price advertising revenues.1 This calculates advertising revenues of major 

media brands based on publicly available lists prices and actual advertising volumes. It is important 

to note, however, that the database does not extend to every media outlet, however, important 

political/news brands are missing (e.g., Hír TV and ATV).  

In the case of major campaigns, media corporations offer substantial discounts on the list prices. That 

is why the specific forint amounts mentioned below should not be considered as the relevant 

measures of the broader point we are making. Instead, the trends and the juxtaposition of the 

proportions are the most useful in capturing the underlying situation. In the Kantar Media database, 

the various government ministries, bodies of public administration, municipal governments and 

state-owned enterprises (SOE) are assigned to the state sector. Business enterprises are not assigned 

to the state sector, even if it is otherwise well-known that the owners and management of a given 

company nurture close ties to the governing party.  

 

The situation of state advertising spending (2020) 

At list prices, the value of all state advertising spending was 128.3 billion forints, but in reality this 

figure was far lower because it does not – and in the absence of the relevant information it cannot – 

 
1 We use nominal prices. 



2 
 

account for the discounts. What is striking is how these amounts were distributed between the 

various market players.  

 

Figure 1. Share of state advertising spending (2020) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

The catalogue of KESMA-controlled companies is easy to compile since the official corporate registry 

records establish clearly which companies are owned by KESMA.2 Among the companies in the 

database, Evomedia Ltd (an online sales house), the Hold Reklám Ltd (Retro Rádió) and Mediaworks 

are owned by KESMA.  

We classified those companies which are not owned by KESMA but whose owners are nevertheless 

unequivocally connected to the government party as falling into the category of “pro-government 

but owned by KESMA”. 

The category of pro-government but not owned by KESMA includes the following: 

• Atmédia Ltd 

This is the sales house of the commercial television channel TV2. Its owner is affiliated with 

Lőrinc Mészáros, the prime minister’s confidante and Hungary’s foremost oligarch.3  

• Duna Médiaszolgáltató (Duna Media Service Provider) 

The public service media in Hungary are deeply committed to the governing party.  

 
2 The link below features a list of the most prominent press and media products owned by KESMA 
https://hu.wikipedia.org/wiki/Közép-Európai_Sajtó_és_Média_Alap%C3%ADtvány 
3 Jandó, Z. (2019): Mészáros Lőrinc bizalmasához kerülhet a teljes Fidesz-közeli tévébiznisz [A confidante of 
Lőrinc Mészáros may take control of the entire pro-Fidesz television business]. G7.hu, 3 May. 
https://g7.hu/vallalat/20190503/meszaros-lorinc-bizalmasahoz-kerulhet-a-teljes-fidesz-kozeli-tevebiznisz/  

KESMA
37%

Pro-government, 
but non-KESMA

49%

Other
14%



3 
 

• Hamu és gyémánt Ltd 

The company is owned by the HGY Invest Ltd and it is also part of the pro-government media 

empire.4 

• Indamédia Holding 

Indamédia (previously CEMP) has been held by investors with close ties to Fidesz for a long 

time now. It moved into the limelight only in 2020, when they pressured the newsroom of 

Hungary’s leading online news site, Index. The conflict resulted in the resignation of the 

entire team and led to the end of the independence of Index. 

• Magyar Hírlap Ltd 

Magyar Hírlap is owned by Gábor Széles who is an outspoken supporter of Viktor Orbán’s 

policies.5 

• Publimont 

The ownership rights to the outdoor advertising firm Publimont were acquired by a company 

with ties to Lőrinc Mészáros.6  

• Radio Plus Ltd 

The Radio Plus company, which operates the Rádió1 network, was acquired by a confidante 

of Lőrinc Mészáros.7  

• TV2 Corp. 

The Fidesz ties of the commercial television channel TV2 are well documented. Up until his 

death, the government commissioner Andy Vajna exercised the ownership rights, but already 

back in 2016 he sold the channel by way of an options contract through a complex web of 

companies; TV2 ended up in the hands of other prominent pro-government investors.8  

All the remaining media corporations apart from the above were assigned to the “other” category, 

even if the editorial line and practice clearly reflected that the media outlet is leaning towards the 

government. Thus, our classification scheme was very cautious, and we only assigned those media 

outlets to the pro-government category where we had unequivocal evidence tying the given media 

outlet to the government’s sphere of interest.  

We assigned a total of 90 media corporations to the “other” category, which includes some major 

companies (e.g. RTL) and some players that are marginal from a market perspective (such as for 

example minor magazine publishers). 

It is worth taking a separate look at the spending by the largest state advertisers, the Prime 

Minister’s Cabinet Office. 

 
4 Rádi, A. (2017): Krisko Tibor a filmes bizniszbe tart [Tibor Krisko is on the way to enter the film business]. 
Átlátszó, 19 June. https://blog.atlatszo.hu/2017/06/krsko-tibor-a-filmes-bizniszbe-tart/  
5 Pindroch, T. (2016): Hiánypótló szellemi műhely a cél [The goal is an intellectual workshop that will fill a void]. 
Magyar Hírlap, 5 November. https://www.magyarhirlap.hu/belfold/Hianypotlo_szellemi_muhely_a_cel  
6 Jandó, Z. (2019): Mostantól Mészáros Lőrinc plakátjairól mosolyoghat ránk Soros György [From now on, 
George Soros will smile down on us from Lőrinc Mészáros’s billboards]. G7.hu, 26 February. 
https://g7.hu/kozelet/20190226/mostantol-meszaros-lorinc-plakatjairol-mosolyoghat-rank-soros-gyorgy/  
7 Szalay D. (2020): Mészáros Lőrinc embereihez került a Rádió1 és a Best FM [Lőrinc Mészáros’s people have 
taken control of Rádió1 and Best FM]. https://media1.hu/2020/01/21/meszaros-lorinc-embereihez-kerult-a-
radio-1-es-a-best-fm/  
8 Jandó, Z. (2019): Megmutatjuk, ki áll most a TV2 mögött, de hamarosan elrejtőzhet a tulajdonos [Here’s the 
person behind TV2 – but soon the new owner will be able to hide his identity]. G7.hu, 25 September. 
https://g7.hu/vallalat/20190925/megmutatjuk-ki-all-most-a-tv2-mogott-de-hamarosan-elrejtozhet-a-
tulajdonos/  



4 
 

Incidentally, it is also the largest advertiser in Hungary. At list prices, it advertised for a total of 56 

billion forints, which makes up 43.6% of all state advertising spending. The advertising spending of 

the Prime Minister’s Cabinet Office is large enough to massively influence the entire state advertising 

portfolio.  

At the same time, by the nature of its function, the activities of the Prime Minister’s Cabinet Office 

reflect the government’s overall national policy objectives. The Prime Minister’s Cabinet Office 

cannot claim to serve a special target group (at least not on ideological basis), and hence such an 

argument cannot justify a decision to only advertise in certain media outlets. The messages 

disseminated by the Prime Minister’s Cabinet Office definitely affect every citizen, which is why it 

would be important to ensure that the ads in question are published in media outlets with different 

political outlooks. This is especially true in 2020, when the governmental campaigns focus on 

messages concerning the Covid-19 epidemic. There is no apparent reasonable explanation for the 

government’s decision to overwhelmingly and disproportionately advertise in media outlets whose 

owners are closely affiliated with the governing party.  

 

Figure 2. Advertising spending of the Cabinet Office of the Prime Minister (2020) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

Mediaworks and Evomedia are owned by KESMA.  

 

Trends in state advertising spending (2006-2020) 

The data in the previously filed complaint concerned the period from 2006 to 2017. It is worth taking 

a look at what has happened in the three years since we concluded our previous analysis. In light of 

the fact that list prices are only used for orientation purposes and do not reflect actual spending, the 

Mediaworks
38%

Publimont
17%

TV2
15%

Evomedia
11%

Duna
3%

Other
16%



5 
 

current subchapter does not refer to actual forint prices; instead, we use the share of state 

advertising as a percentage of total advertising revenue in the given sector. The higher this share, the 

more dependent the given sector is on state spending, while a low proportion by contrast implies 

that the sector mostly operates based on market income and the state’s distortive impact on the 

given sector is not substantial. The data concerning a sector overall may of course obscure major 

differences between individual media outlets. In other words, it may well be the case that there are 

media brands in the given sector that are more dependent on state spending while others receive 

hardly any income from the government.  

The line we drew at the 2017 mark in the figure below demarcates the period we analysed in our 

earlier complaint from the most recent period which is analysed here. Only the data for the period 

from 2018 to 2020 are new, but the overall trendline is also visible since the figure shows the entire 

period under analysis.  

 

Figure 3. Share of state advertising revenues (% of total advertising revenues) in print media 

segments 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

The figure clearly shows that the share of state advertising has grown in the print newspaper sector. 

The only segment of the print newspaper market that can still be classified as operating under 

market conditions is the magazine segment, where the revenues predominantly come from 

commercial advertisers. The thematic outlook of most magazines is of course wholly independent of 

politics. Most outlets in this segment are consumer and hobby magazines.  

Daily newspapers, by contrast (be they national or regional), have essentially become completely 

dependent on state advertising revenue. Based on the data we can assert that if revenues from the 

state were to cease, the business model of these magazines would be in serious crisis, and the 

sustainability of their income would be in doubt.  

The Covid-19 pandemic has probably led to a further increase in the state’s share of advertising 

income in 2020. While looking at all media corporations on the whole, there was barely any decline 

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

Daily newspapers Regional newspapers Magazines

original 
complaint



6 
 

in the spending by commercial advertisers (they spent 98.5% of their 2019 spending in 2020), but 

there was a major drop in the volume of ads in the print sector. In that sector, commercial 

advertisers spent only 75.1% of what they had spent in 2019, while the 2020 spending of the state 

advertisers in the print sector was 125.8% of their spending in the foregoing year. In combination, 

the decline in the activity of commercial advertisers and the increased spending of state advertisers 

led to a significant surge in the share of state advertising as a percentage of total advertising in this 

sector last year.  

 

Figure 4. Share of state advertising revenues at major political dailies (% of total advertising 

revenues) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

  

Based on the data, we can assert that in 2020 commercial considerations no longer had a decisive 

influence in the market for daily political newspapers. If a foreign investor were to enter this market, 

it would be confronted with rivals which are financially substantially dependent on state resources. It 

is striking that this is true even of the left-wing newspaper Népszava, which is considered as being 

affiliated with the opposition parties even though it is readily apparent that a large share of their 

income depends on state advertisers.  

Népszabadság was a traditional left-wing newspaper, and the Hungarian Socialist Party even had an 

ownership stake in its publishing company, but the newspaper was shut down in 2016.9  

The history of Magyar Nemzet is described in detail in the sources. Over the past decade, it has had 

phases in which it was government-friendly and others when it was critical of the government.10 In 

 
9 Polyák, G. – Urbán, Á. (2016): A major step towards an authoritarian media regime in Hungary. Mertek Media 
Monitor, 10 October. https://mertek.eu/en/2016/10/10/major-step-towards-authoritarian-media-regime-
hungary/  
10 Urbán, Á. (2018): Bleeding out the Simicska Empire. Mérték, 31 July. 
https://mertek.eu/en/2018/07/31/bleeding-out-the-simicska-empire/  

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

MAGYAR HÍRLAP MAGYAR NEMZET NÉPSZABADSÁG NÉPSZAVA

original  
complaint 



7 
 

fact, between April 2018 and February 2019 it ceased publishing altogether, and was only relaunched 

in 2019 as part of the KESMA portfolio. 

There were no substantial changes at the publisher of the daily newspaper Magyar Hírlap in the 

period investigated, but the owner has always been loyal to the prime minister, Viktor Orbán.  

 

Figure 5. Share of state advertising revenues at major political weeklies (% of total advertising 

revenues) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

The pattern is also very clear in the market for political weeklies. Heti Válasz ceased operating in the 

summer of 2018, and a small group of the journalists who were fired from the paper at the time 

launched their own online newspaper. (Válasz Online has been operating successfully since then, the 

business model is based on crowdfunding, there are no ads on the website).  

Figyelő and Szabad Föld were both acquired by pro-Fidesz investors, and in 2019 they were 

incorporated into the KESMA empire.  

Magyar Narancs and HVG continue to operate as independent outlets, and 168 óra was acquired by a 

new owner in 2020. 168 óra’s new owner has a connection to the governing party, but he denies any 

plans to turn it into a pro-Fidesz newspaper.11  

 

 
11 Stumpf, A. (2020): “Nem küldött senki” – az új sajtóbirodalmat építő Milkovics Pál Habonyról és cuki 
állatkákról [No one sent me” – Pál Milkovics, the engineer of the new media empire about Habony and cute 
animals]. Válasz Online, 9 October. https://www.valaszonline.hu/2020/10/09/milkovics-pal-pesti-hirlap-168-
ora-interju/  

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

168 óra Figyelő Heti Válasz

HVG Magyar Narancs Szabad Föld

original  
complaint 



8 
 

Figure 6. Media brands with the highest proportion of state advertising as a share of total 

advertising revenue (2019) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

Already back in 2019 the ratio of media that were predominantly dependent on the state for their 

advertising income was exceedingly high. This increased somewhat in 2020, which stemmed in part 

from the fact that during the pandemic commercial advertisers spent even less than usual on 

advertising, and hence the share of state advertising increased in several cases.  

We only included media brands in the list if they generated at least 10 million HUF (ca. 27.800 EUR) 

in advertising revenue based on list prices, which means that marginal market players were not taken 

into account.  

 

Figure 7. Media brands with the highest proportion of state advertising as a share of total 

advertising revenue (2020) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

100,0%

99,3%

90,0%

81,8%

80,0%

76,5%

72,6%

66,2%

64,3%

61,3%

0% 20% 40% 60% 80% 100% 120%

Horizont Neon

Ringier Axel Springer Mobilm.

Rejtvény Magazin/Mediaworks

Mindmegette

Tvműsor.hu

Magyar Nemzet

Mediaworks portfolio (online)

Figyelő

Dunaújvárosi Hírlap

Népszava

100,0%

96,6%

90,8%

78,1%

76,8%

75,8%

70,9%

68,8%

68,1%

67,3%

0% 20% 40% 60% 80% 100% 120%

Horizont Neon

Ringier Axel Springer Mobilm.

Figyelő special edition

Népszava

Magyar Nemzet

Dunaújvárosi Hírlap

Ripost

Nógrád megyei Hírlap

Világgazdaság

Figyelő



9 
 

 

The two lists above are very similar in two respects. First, the dominance of Mediaworks is 

unequivocal, the media products owned by the publishing company feature seven times on each of 

the two lists. This also implies that with respect to print publications, the share of state revenues is 

exceedingly high, which means that this is the segment of the media that is most exposed to state 

influence. Online and outdoor advertising companies are also present on the list.  

Although this is not apparent from the list featuring the Top 10 players, there are also other 

companies that play a key role in shaping Hungarian public discourse where the share of state 

revenues is exceedingly high. One such company is the online advertising-focused sales house 

Evomedia (64% of its revenues are from the state), while other examples worth mentioning are the 

major outdoor advertising company Publimont (65.5% of its revenues are from the state) and 

Inforádió (53.8% of advertising revenue come from the state), which broadcasts in Budapest and its 

environs. These examples are noteworthy because they illustrate that market distortion is present in 

virtually every segment of the market and that major companies tend to be the ones that profit the 

most from this phenomenon.  

 

Competition between government party and critical media brands (2006-2020) 

To better illustrate the problem of the state’s distortive impact on the market, we have selected pairs 

of media outlets from each segment of the market – with each pair including one 

independent/critical media outlet and one pro-government media outlet – and we have compared 

how these have fared in terms of revenue from state advertising. This illustrates the respective 

situations of government party media outlets and critical media brands. We have highlighted these 

examples already in the original complaint, but we have found no improvement in the overall 

situation since then.  

 

Klubrádió vs Inforádió 

Among the two Budapest talk radios, Klubrádió is very critical of the government, while Inforádió has 

always been a rightwing station and has never been critical towards Fidesz. It is also important to 

note, however, that despite its rightwing outlook, Inforádió has never acted as a propaganda media 

and its owner is also not known for having connections to the governing party. Thus, Inforádió 

cannot be classified as a radio station that is part of the Fidesz media universe. Nevertheless, the 

station is rather supportive of the governing party’s policies.  

 



10 
 

Figure 8. State advertising revenues at Inforádió and Klubrádió (list prices) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

As is apparent, compared to Klubrádió, Inforádió’s dominance is sweeping when it comes to state 

advertising. List prices ought to be treated with caution, of course, since we do not know the extent 

of the discounts that were extended to the ad buyers. But as is apparent in the figure below, the 

state advertising time measured in seconds shows a trajectory that is very similar to the spending 

curve.  

 

Figure 9. State advertisements at Inforádió and Klubrádió (seconds) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

 

0

100

200

300

400

500

600

700

800

900

200620072008200920102011201220132014201520162017201820192020

m
ill

io
n

 h
u

f

Tengelycím

Klubrádió Inforádió

original 
complaint

0

20 000

40 000

60 000

80 000

100 000

120 000

140 000

160 000

180 000

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

Klubrádió Info Rádió



11 
 

Although the dominance of Inforádió is unequivocal, Klubrádió has also experienced a very slight 

increase in state advertising spending in 2020. This owed to the fact that in October 2019 the 

municipal governments of Budapest and several districts were taken over by the opposition and the 

Budapest public transportation company and a few opposition-led districts purchased some of 

Klubrádió’s advertising time. Other than that, save for the Budapest municipal government and some 

municipal corporations, not a single state institution advertised with Klubrádió.  

It is interesting to note that the Budapest public transportation company does not advertise only in 

Klubrádió but also in the radio station at the other side of the political spectrum, namely Inforádió. 

Hence, the ad buys of the municipal government seem definitely fairer than the national-level 

advertising strategy. Furthermore, the amount of money spent by municipal governments on 

advertising is negligible as compared to the amount spent by the central government.  

 

RTL-TV2 

The next pair of media we looked at were RTL Klub and TV2, Hungary’s two largest commercial 

television channels. RTL is owned by a major international corporation, the Luxembourg-based RTL 

Group, while TV2 is owned by a government-friendly Hungarian owner.  

 

Figure 10. State advertising revenues at RTL Klub and TV2 (list prices) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

We note once again that the list prices need to be treated with caution because they do not reflect 

the real picture – but in this case we nevertheless have some other data to go by, which informs the 

broader picture. From the Kantar Media database we know that based on list prices, RTL Klub’s 

advertising revenue was exactly 3,063,465,000 HUF; the company, in the meanwhile, announced that 

0

5

10

15

20

25

30

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

b
ill

io
n

 h
u

f

RTL Klub TV2

original 
complaint



12 
 

it had actually earned 2,495,600,000 HUF.12 Based on this data, we know that RTL Klub’s actual 

income was 81.46% of the list prices. If we use the same values and project them onto the 

information available for TV2, then based on Kantar Media’s calculation of state advertising revenue 

at list prices for 2020 (25,742,345,000 HUF), the channel’s actual advertising revenue from the state 

was around 21 billion HUF (ca. 58 million EUR). Theoretically, TV2 might have offered more generous 

concessions to state advertisers, of course, so these are only estimates.  

The figure below shows that percentage-wise, the difference between advertising time measured in 

seconds is comparatively greater than the difference between amount that the two channels 

received in forints.  

 

Figure 11. State advertisements at RTL Klub and TV2 (seconds) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

It is worth noting that we filed the original complaint at the end of 2018, and we released the 

underlying report to the Hungarian public in early 2019. It was only after the publication of our 

report that state advertising began to appear on RTL Klub. We cannot assert, of course, that there is 

a connection between these two developments, but it is undeniable that the government can use the 

ads aired on RTL Klub since the publication of the report to claim that it is open to buying ads across 

the board rather than only advertising with the pro-government media outlets.  

The two figures below show that in terms of audience share and revenue, the two channels are neck-

and neck, so apart from political reasons, it is difficult to explain the state advertisers’ one-sided 

spending in this area.  

 

 
12 Szalay, D. (2021): Ekkorát nőtt az RTL Magyarország állami reklámbevétele 2020-ban [This is how much RTL 
Hungary’s advertising revenue increased in 2020]. Media1, 18 January. https://media1.hu/2021/01/18/rtl-
magyarorszag-allami-reklambevetel-2020-covid19/  

0

50 000

100 000

150 000

200 000

250 000

300 000

350 000

400 000

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

RTL Klub TV2

original 
complaint



13 
 

 

Figure 12. Audience shares of RTL Klub and TV2 from 2010 (4+) 

 

Source: own figure based on data from Nielsen, Media Council and RTL 

 

 

Figure 13. Revenue of RTL Klub and TV2  

 

Source: own figure based on data from corporate financial reports (http://e-

beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

 

Previously, during the time when state advertising spending was more balanced, RTL had been the 

more successful of the two commercial channels, both with respect to audience shares and in 

financial terms. The state’s interference in the market has had a visible impact, however, with the 

result that TV2 is now more successful based on both parameters. This is hardly a coincidence since 

0

5

10

15

20

25

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

au
d

ie
n

ce
sh

ar
e

%

RTL Klub TV2

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019

b
ill

io
n

 h
u

f

RTL Klub (Magyar RTL Televízió Zrt.)

TV2 (MTM-SBS Televízió Zrt/TV2 Média Csoport Kft)



14 
 

state advertisers evidently increase advertising revenues and thereby they also contribute to the 

channel’s successful financial operation: TV2 can afford to spend more on expensive shows and on 

buying more expensive film rights.  

As a side note, it is also worth noting that although at this point TV2 enjoys a clear lead in the 

population overall, in RTL Klub’s main target group, adult viewers between the ages of 18 and 49, the 

two channels are neck-to-neck.  

 

Index-Origo  

The Index-Origo pairing was one of the examples we highlighted in the original complaint, but a lot 

has happened in this context since then. Index has been captured by the ruling party and the entire 

newsroom resigned in protest. As a result of the underlying changes, the news site has become less 

critical towards the government. Thus far, this has left no discernible mark on the online newspaper’s 

revenues from state advertising, but one of the key questions in the future is whether Index will now 

be able to pull in more state advertising than previously.  

 

Figure 14. State advertising revenues at the Index sales house and the Origo sales house (list 

prices) 

 

Source: own figure based on data from Kantar Media 

 

In the case of the two major news sites, we only have the relevant data for their respective sales 

houses. Furthermore, during the past decade and a half, the names of the sales houses have 

changed, too – but the trends are nevertheless obvious. After Origo was taken over by a pro-

government investor in 2015 (the end of 2015), revenue from state advertising surged. We also saw 

a spectacular surge of state advertising activity at Origo in 2020, which is difficult to explain; such a 

huge increase in the volume of state advertising is extraordinary even by Hungarian standards.  

We expect that after its successful takeover of Index, the governing party will divide its advertising 

spending less unequally between the two major online news providers. Such a shift has not occurred 

0

2 000

4 000

6 000

8 000

10 000

12 000

14 000

16 000

2006200720082009201020112012201320142015 20162017201820192020

m
ill

io
n

 h
u

f

Tengelycím

Index (sales house) Origo (sales house)

original 
complaint



15 
 

thus far, but we need to add that even after the departure of the previous staff, Index remains more 

balanced in its coverage than Origo. Origo is unequivocally a propaganda outlet, it is one of the key 

instruments of the governing party’s recurring character assassination campaigns.  

 

Summary 

We can assert unequivocally that the market-distorting impact of state advertising continues to 

persist. The trend that our previous complaint had highlighted and substantiated for the period from 

2006 to 201713 has continued to shape the Hungarian media landscape between 2018 to 2020.  

The figures for the year 2020 are especially dramatic because the governmental campaigns during 

that year typically revolved around the pandemic (social distancing, restrictions, etc.). It cannot be 

said that the messages concerning Covid 19 ought to have anything to do with any political sides, and 

it is definitely not the case that the audience reach of such campaigns should be limited to media 

consumers who support the governing party. Despite this fact, the government has obviously 

selected the media where it predominantly advertises based on a politically-driven rationale.  

It is important to stress that it is precisely on account of the pandemic and the slight decline in the 

spending by commercial advertisers, as well as because of the substantial rise in the share of state 

advertising spending, that the independent media are in a more difficult position financially than 

ever before. We have seen a massive decline in the selection of political/public affairs outlets. What 

remains in the critical segment of the media are a few print weeklies, Klubrádió and the online 

newspapers. At the same time, in September 2020 the Media Authority announced that Klubrádió’s 

frequency, which was due to expire in 2021, would not be renewed on account of recurring 

violations of the radio’s data reporting obligations.14 Although Klubrádió’s two competitors in the 

frequency tender were disqualified, one of them appealed the decision in court. The tender was 

suspended, and Klubrádió’s broadcasting on an analogue terrestrial frequency ended in February 

2021. It is hard to predict the future developments but right now, but the Klubrádió is excluded from 

the radio market, and its programme is available online. 

In Hungary, the presence of larger media corporations with an international background (Ringier-Axel 

Springer, RTL) is mainly centred on the market for entertainment contents. Independent media 

outlets in the news market find themselves in a very different and unequal competitive position as 

compared to their pro-government competitors, which are flush with government money. It is hence 

no coincidence that almost all independent players are increasingly relying on crowdfunding. For 

several of them, that is the only way to survive.  

 

 

 
13 Bátorfy, A. – Urbán, Á. (2020) State advertising as an instrument of transformation of the media market in 
Hungary, East European Politics, 36:1, 44-65, DOI: 10.1080/21599165.2019.1662398 
14 In practice, the first extension of frequency agreements tends to be automatic in the Hungarian system. It is 
only customary to deny the extension in the case of major legal transgressions. Naturally, the failure to comply 
with data reporting obligations does not rank among such major transgressions.  


