
www.mertek.eu

MÉR TÉK

MÉD I A E L E M ZŐ

MŰH E L Y

2021 .  J A N UÁR

ELEMZÉS

SZÚRÓ
PRÓBA
30.



A hírműsorok vezető témája már egy éve a járványhelyzet alakulása. Így volt ez a január 27-én is, a 18 

órakor a Duna és az M1 csatornán is sugárzott hírműsor első negyedében hazai és külföldi vírus-

információkat láthattuk, a fél nyolcas nagyhíradónak pedig csaknem a felében (a sporthírek nélkül 

számított 50 perces műsoridőből 20 percen át) kapcsolódtak a híradások a pandémiához. A két műsor 

közötti időtartambeli eltérés tartalmi különbséget is jelentett. A hat órakor kezdődött híradás 

fókuszában sokkal inkább a védekezés állt. A lényeg itt annak bemutatása volt, hogy újabb 

mérföldkövet jelent a hazai járvány elleni küzdelemben, hogy egy új amerikai gyógyszer, a 

bamlanivimab megérkezett – Európában elsőként – Magyarországra, és új vakcinaszállítmányoknak 

köszönhetően folytatódik az oltás az idősotthonokban. A már szokásos részletességgel számoltak be 

hűtőkamionokban tárolt gyógyszer útjáról Németországból a Dél-pesti Centrumkórházig, Müller Cecília 

országos tisztifőorvos pedig az újabb vakcinabeszerzések eredményeképpen intenzívebbé váló 

oltásokról beszélt. A helyszíni felvételek és az interjúk azt tudatták a nézőkkel, hogy jó úton haladunk 

a járvány elleni védekezésben. A rövidebb hírműsor csak egy szűk percben tájékoztatott arról, hogy 

kevesebb az AstraZeneca oltóanyag érkezik a vártnál, a fél nyolcas híradóban 6 perces összeállításban 

elemezték az elhibázott uniós vakcina-beszerzést. A vitás ügyet feldolgozó összeállításban – az állami 

híradóban szokatlan módon – mindkét fél álláspontját bemutatták, az AstraZenecát szerződésszegéssel 

vádoló Európai Bizottság és a késedelem miatt az Uniót okoló gyógyszercég véleményét is 

megismerhették a nézők.  

Ezen az összeállításon, a nemzetközi vírushíradón, valamint a holokauszt nemzetközi emléknapja 

alkalmából tartott magyarországi és külföldi megemlékezésekről szóló tudósításokon kívül más 

kiegyensúlyozottan tájékoztató műsorelemet nem fedeztünk fel a híradókban.  

A hírműsorok két fő célja a kormányzati jóhírek minél egyszerűbb, közérthetőbb tálalása és az ellenzék 

lejáratása volt. E kettős cél elérése érdekében féligazságokkal, csúsztatásokkal, álhírekkel és 

hazugságokkal töltötték ki a tájékoztatásban a kiegyensúlyozottság hiánya okozta űrt.  

 

Féligazságokból épül a propaganda 
A pandémiás műsorrészt követően adtak hírt mindkét műsorban arról, hogy még az idén növekszik az 

alapellátásban dolgozó háziorvosok és szakdolgozók bére, a kormány 96,1 milliárd forintot fordít erre 

a célra. Kásler Miklós közösségi oldalára hivatkozva azt közölték, hogy az érintettek jövedelme ezzel a 

szakellátásban résztvevőkkel azonos szintre emelkedik. A hírben utaltak a miniszter szavaira, miszerint 

a háziorvosok és a fogorvosok jövedelme igazodni fog a szakorvosi bértáblához. És az is elhangzott, 

hogy a kormány a magas színvonalú ellátás érdekében ösztönzi a háziorvosokat arra, hogy 

praxisközösségbe lépjenek. 

A közlés alatt a képernyőn megjelent Kásler Facebook posztja, mellette kivastagítva külön is az üzenet: 

„az érintettek jövedelme ezzel a szakellátásban résztvevőkkel azonos szintre emelkedik” és „a 

háziorvosok és fogorvosok jövedelme igazodni fog a szakorvosi bértáblához”.    

Mielőtt egy nagy piros pipát tennénk a jó hír mellé, nem árt körüljárni az elhangzottakat, és máshonnan 
is tájékozódni. Aki például aznap este az RTL Klub híradóját is megnézte az állami televízió mellett, 
megtudhatta, hogy ebből a béremelésből korántsem mindenki részesül egyenlő mértékben, és a 
praxisközösség nem csak a magas szintű ellátás miatt fontos, de anélkül az ígért bérnövekedés 80, vagy 
bizonyos esetekben csak 30 százaléka jár az orvosnak. Ezt az egyáltalán nem elhanyagolható 
kiegészítést nem csak az aznapi RTL hírműsora hozta nyilvánosságra, hanem napokkal korábban  Gulyás 
Gergely miniszter a Kormányinfón1 is bejelentette, amint a Magyar Nemzetben olvasható: „aki szoros 

 
1 https://magyarnemzet.hu/belfold/gulyas-gergely-a-haziorvosok-is-reszesulnek-a-beremelesbol-9261266/ 



praxisközösséget vállal, az teljes egészében megkapja a béremelést, ha lazább formát választ, akkor az 
orvosi bértábla szerinti különbözet nyolcvan százalékát kapja, ha pedig egyáltalán nem vesz részt 
praxisközösségben, akkor a különbözet harminc százalékával emelik a fizetését.” Más 
sajtótermékekből megismerhető2 volt az az aggálya is a házorvosokoknak, hogy a praxisközösség 
létrehozása nem feltétlenül csak akarat kérdése, hiszen egyáltalán nem minden orvos tud 
praxisközösségre lépni; különösen a vidéki, hátrányos helyzetű régiókban, ahol nagy az orvoshiány, ez 
nem valósítható meg.  

Az állami híradó a fizetésemelésről szóló jóhírt – Kásler miniszter FB bejegyzését követve – nem akarta 
túlbonyolítani, a kérdést járta körül, a nagyképet árnyaló részleteket nem tartotta közlésre 
érdemesnek. Számára elegendő volt, ha a primér üzenetet közvetíti, és hivatalos propagandistaként 
egyszerűen felmondja Kásler Miklós miniszter közösségi médiában posztolt bejegyzését a háziorvosok 
béremeléséről.  

Újabb féligazságok 
Hasonlóképpen járt el az állami hírműsor a 25 évnél fiatalabbak személyijövedelemadó-mentességéről 

szóló híradásokkal is. A hat órakor sugárzott beszámolóban a műsorvezető azt emelte ki Novák Katalin 

családokért felelős tárca nélküli miniszterre hivatkozva, hogy az szja-mentesség segíti a fiatalokat 

abban, hogy saját lábra állva induljanak az életben. A miniszter azt mondta, hogy a költségvetésnek ez 

évente 140 milliárd forint kiadást jelent, és éves szinten átlagosan félmillió forinttal emelheti a fiatalok 

jövedelmét.  

A híradás ezt az intézkedést kész tényként mutatta be. Arról nem esett szó, hogy ez még csak terv, 

amelynek elemei és feltételei egyelőre nincsenek kidolgozva.  Orbán Viktor miniszterelnök január 15-

én a Kossuth Rádióban jelentette be, hogy „nehéz tárgyalásai vannak” a pénzügyminiszterrel, de 

eldöntötték, a 25 éven aluli fiatalok teljes jövedelemadó-mentességet kapnak legkésőbb 2022. január 

elsejétől. Már a miniszterelnöki interjúból is kiderült, hogy ez a kedvezmény mégsem egészen 

teljeskörű, „a családokért felelős miniszter asszony számolja most, hogy hol legyen az a határ, az 

átlagfizetésekig érdemes megadni a teljes adókedvezményt”, nyilatkozta akkor Orbán Viktor. A 

számolás még tart, így nem csak az szja-mentesség nem lesz teljeskörű, hanem a kora esti híradó erről 

szóló tudósítása sem volt az.  

A fél nyolcas nagyhíradó közel négy perces összeállításba ágyazott propagandariportot közölt 

ugyanerről. Először a műsorvezető konferálta fel, hogy akár ötödével is nőhet a bére a 25 éven 

aluliaknak az adómentességgel, akik így a „saját lábukra állhatnak”, majd egy fiatal nő mondta el, hogy 

milyen nagy segítséget jelent majd neki a párjával, hogy jövőre havi 40 ezer forintot meg tud spórolni, 

mert ezt félreteheti esküvőre és lakásvásárlásra. Ezután Novák Katalin erősített rá, hogy az szja-

mentesség hozzájárul, hogy a fiatalok 25 éves korukra „meg tudjanak állni a saját lábukon”. Ez az 

intézkedés kb. 280 ezer fiatalt érint a miniszter szerint, ráadásul e mellé jön még a többi támogatás, 

hiszen „a magyar fiatalok a fogantatástól kezdve a felnőtté váláson, a családalapításon át egész 

életükben számíthatnak a kormány segítségére”, fokozta a kormányzatba vetett bizalom erősítése 

érdekében a jótettek felsorolásával, amit a nyomaték kedvéért ki is írtak a képernyőre: babakötvény, 

ingyenes bölcsőde, óvoda, iskola, első idegennyelv-vizsga, a KRESZ tanfolyam, diákhitel, babaváró 

támogatás, a házassági és családi adókedvezmény, CSOK. A komplett támogatási lista felsorolása után 

a civil hang képviseletében a Fiatal Családosok Klubjának alapítója beszélt elismerően arról, hogy 

milyen előnyei vannak az szja-mentességnek. Szerintük ezzel a lépéssel a kormány azt üzeni a 

fiataloknak, hogy ne menjenek külföldre, itt találjanak maguknak munkát, társat, házastársat, itt 

2 https://hvg.hu/gazdasag/20210122_egeszsegugy_haziorvosok_fogorvosok_beremeles_praxiskozossegek 



vállaljanak gyermeket, és itt boldoguljanak – sorolta Király Nóra. Aki azért nem áll nagyon távol a 

kormánytól, hiszen a 2019-es önkormányzati választásokig újbudai képviselő és alpolgármester volt, 

de fideszes politikus mivoltát a híradó elhallgatta. 

A fiatalok adómentességét úgy tálalták mindkét híradásban, mintha már a közeljövőben bevezetnék a 

konkrét formát öltött intézkedést. A koraesti műsorban még csak az sem hangzott el, hogy ez jelenleg 

csak terv, nem született meg a rá vonatkozó adójogszabály, az esti kiadásban a 3 perc 45 másodperces 

anyag végén 7 másodpercben a narrátor legalább hozzátette, hogy az szja-mentességre vonatkozó 

jövedelemhatárról még nincs döntés, arról a kormány előbb fiatalok érdekképviseleti szervezeteivel 

egyeztet. 

A hírnek új aktualitása nem volt azon kívül. hogy Novák Katalin miniszter az aznapi kormányülés 

szünetében újságíróknak arról beszélt3, hogy az szja-mentesség a fiatalok „saját lábra állását” segíti. Új 

információt nem tartalmazott a miniszter tájékoztatója, hiszen a miniszterelnök ugyanazokat a 

számokat már a január 15-i rádiós interjújában megemlítette, és arról még aznap vezető hírként be is 

számoltak az állami televízió hírműsoraiban.  A kérdés a miniszterelnök bejelentése óta foglalkoztatta 

az adószakmát4 is, több portálon5  latolgatták a részletszabályokat, de informáltabbak sem ők, sem a 

hírműsor nézői nem lettek ettől a híradástól.  Az állami híradó ezúttal is propagandistaként működött, 

amikor a csaknem egy év múlva bevezetni tervezett, részleteiben még nem ismert intézkedésről 

lelkendező politikai reklámriportot közölt.    

Ellenzéki percek 
A január 27-i hírműsorok időtartamának egy jelentős részét az ellenzéki pártokkal kapcsolatos, főként 

MSZP-s vonatkozású ügyekre fordították.  A koraesti híradó 10 percet, a fél nyolcas kiadás 13 percet 

szánt az ellenzékre, ebből összesen adásonként 1 perc 20 másodperc volt, amiben az LMP, MSZP és DK 

egy-egy kezdeményezéséről tudósítottak, ezen felül egy 20 másodperces hírben beszámoltak arról, 

hogy a holokauszt áldozatairól az öt ellenzéki párt is megemlékezett.  A többi összeállítás arra szolgált, 

hogy az ellenzéket egy-egy negatív ügyhöz kössék, függetlenül attól, hogy az adott történetben 

releváns volt-e a pártkötődés, illetve van-e egyáltalán valóságalapja a történetnek. De ez szemmel 

láthatólag mindegy is volt az állami híradónak, a lényeg az ellenzék lejáratása, minél kedvezőtlenebb 

színben feltüntetése, alkalmatlannak ábrázolása. Ráadásul a műsorban előbb a negatív hangvételű 

híradásokat tették közzé, majd miután a hiteltelenítés megtörtént, szóltak arról, hogy az LMP 

társelnöke indul egyéniben is az országgyűlési választáson, hogy az MSZP visszaadná az 

önkormányzatoknak a Fidesz-KDNP által elvett jogait, a DK pedig a kételyeit fogalmazta meg az EU-ban 

még nem engedélyezett kínai vakcinával kapcsolatban. Így aztán a 25 másodperces pártinformációkat 

is eljelentéktelenítette ez a szerkesztési mód. 

A gyöngyösi polgármester sztorija – avagy fontos-e, hogy egy orvos milyen párt tagja volt 10 éve 

3 https://koronavirus.gov.hu/cikkek/novak-25-ev-alattiak-szja-mentessege-fiatalok-sajat-labra-allasat-segiti 
4 https://www.vg.hu/gazdasag/gazdasagi-hirek/korulbelul-280-ezer-25-ev-alattit-erinthet-az-adomentesseg-

3490075/ 
5 https://adozona.hu/szja_ekho_kulonado/25_ev_alattiak_szjamentessege__Mi_varhato_47HXD3 



Január 25-én írta meg a PestiSrácok6 azt a hírt, hogy jogosulatlanul kaphatott COVID-19 elleni 

védőoltást a gyöngyösi polgármester január elején, amikor még csak az egészségügyi és intézményi 

dolgozókat oltották. Azt már az első cikkben is megírták, hogy az oltóanyag egy szociális intézményi 

oltásból maradt meg, és a gyöngyösi kórház az oltási terv szerint értesítette a helyi háziorvosokat, hogy 

a koruk vagy egészségi állapotuk miatt veszélyeztetett betegeik számára ajánlják fel az oltás 

lehetőségét. A polgármesternek is tudomására jutott a lehetőség, és a kórházban beolttatta magát. 

Mivel a polgármester még csak 64 éves, ezért a feltételezések szerint nem lett volna jogosult erre az 

oltásra. Honnan kapta az infót, nem érzi-e visszásnak a helyzetet – ezek a kérdések egy közszolgálati 

híradós anyagban teljesen helyénvalóak. Amikor a nyilvánosság visszaélést gyaníthat, a közmédia 

dolga, hogy utánajárjon, mi is történt. (Az RTL Klub aznapi hírműsora is foglalkozott az üggyel, ott 

éppen ezekre a kérdésekre fókuszáltak, és korrekt tájékoztatást nyújtottak.) Az állami híradó azonban, 

bár már harmadik napja gyűrte a történetet, nem így tette fel a kérdéseket, hanem a PS és a Mandiner 

„nyomozása” nyomán – miközben újra és újra megismételte a sztorit – azt „derítette ki”, hogy az 

ellenzéki polgármester az MSZP alapítója volt, hogy a háziorvos, aki azt tanácsolta, hogy oltassa be 

magát, egykori MSZP-s képviselő, és hogy állítólag a felesége is megkapta az oltást. Elmaradhatatlan 

információként azt is közölték, hogy az orvos felesége korábban Abasár polgármestere volt, ma pedig 

egy gyöngyösi önkormányzati cég ügyvezetője. Hogy a fontosnak tartott információk ne sikkadjanak 

el, a képernyőre is kiírták a lényeget, pl. „Egy volt szocialista képviselő tanácsára oltatta be magát”, 

„a parádi idősotthonban szervezett oltásból maradt vissza oltóanyag”, „elhallgatta, honnan szerzett 

információkat”, „Hiesz György feleségét is beoltották, „Lénárt András (az orvos) az MSZP jelöltjeként 

indult a 2006-os önkormányzati választáson”, „Lénártné Benei Anikó 2019-ig volt Abasár 

polgármestere”, „Gyöngyösi Várostérség Fejlesztő Kft. ügyvezetője” „baloldali többségű gyöngyösi 

képviselő-testület választotta meg”. A híradásban az eltérő lényeges álláspontok megjelentek, az 

ellenzéki polgármester és a fideszes országgyűlési képviselő is megszólalt, de a Közszolgálati kódex 

szerinti tárgyilagosság elve csorbát szenvedett.  

A közszolgálati műsorkészítés számára irányt mutató Kódex rögzíti, hogy a közszolgálati 

médiaszolgáltatás törvényi céljának megfelelően a műsorszámok a nézetek tárgyszerű és sokoldalú 

bemutatásával segítik a hallgatók és a nézők véleményalkotását. A vizsgált műsorszám és híradás nem 

tárgyszerűen és elfogulatlanul dolgozta fel a gyöngyösi polgármester védőoltásával kapcsolatos 

vitatott helyzetet, mutatta be az objektíven, kellő távolságtartással a különböző nézőpontokat, hanem 

abban valamiféle szocialista/ellenzéki összeesküvést láttatott, azt sugallva, hogy a szocialistákra 

jellemző a jogosulatlan előnyszerzés.  

Félrefordításból brutális álhírkampány 
Újra lebukott a baloldal – harsogta már címében az M1 esti híradója. A lebukás abban állt, hogy a DK 

szóvivője kétségbe vonta, hogy szakmai döntés született volna az Országos Gyógyszerészeti 

Intézetben, amikor ideiglenes használatbavételi engedélyt kapott az orosz Szputnyik V vakcina. A 

szóvivő kételyeiben a hírműsor újabb bizonyítékát látta a baloldal állítólagos oltásellenes politikai 

kommunikációjának, amelyről szerintük Krekó Péter, a Political Capital vezetője egy hónappal ezelőtt 

a Politico című lapnak nyilatkozott, mint a kormány elleni stratégiáról. Az állami híradóban – mint a 

cikk december 26-i megjelenése7 óta oly sokszor – azt sulykolták, hogy a Political Capital Gyurcsánytól 

és Sorostól több száz millió forintot kapott, nem véletlen, hogy vezető elemzője arról beszélt a brüsszeli 

6 https://pestisracok.hu/jogosulatlanul-kaphatott-vedooltast-hiesz-gyorgy-gyongyos-

polgarmestere/?fbclid=IwAR0kJh9adzJ3eMaUbpC5JVE8QBqls8d3W-UDX6ZZ_KzUiMjGvQcZR9-
zfOA&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_202102 
7 https://www.politico.eu/article/in-hungary-politicizing-of-vaccine-hangs-over-immunization-efforts/ 



lapnak, hogy az oltásellenességre építő politikai kommunikáció milyen politikai következményekkel 

járhat Orbán Viktor számára. A Politico cikkét (In Hungary, politicization of vaccine hangs over 

immunization efforts) megjelenítették a képernyőn és a főbűnt jelentő mondatot külön ki is emelték: 

„If you undermine the willingness of people to vaccinate themselves, (Orbán) can suffle the political 

consequences.” Mellé tették a kormánymédia fordítását is: „ha aláásod az emberek hajlandóságát 

arra, hogy beoltassák magukat, akkor elérhető, hogy Orbán Viktor viselje ennek politikai 

következményeit.” Hozzátették ugyan, hogy Krekó perrel fenyegetőzött, mondván kiforgatták a 

szavait, de ez a mellékes megjegyzés nem befolyásolta a híradót sem korábban, sem most abban, hogy 

attól még a sokszor cáfolt, fordító szakértővel megvizsgált, a Politico által is megerősített értelmezés 

ellenére a kormányzati narratívát közvetítse továbbra is. Miután a híradó így megágyazott a 

történetnek, Nacsa Lőrinc, a KDNP frakcióvezetője elmondta, hogy itt a bizonyíték a Krekó által 

elmondott stratégiára, a „Gyurcsány-koalíció” abból remél politikai hasznot, ha súlyosbodik a 

járványhelyzet, a baloldal bizonytalanságot kelt az emberekben és veszélyezteti a koronavírus elleni 

védekezést. 

Az elmúlt egy hónap talán legidézettebb mondata volt Krekó Péternek a Politicoban megjelent 

kijelentése. Először december 29-én a Magyar Nemzet8 fordította félre a mondatot, és attól kezdve 

önálló életre kelt kontextusából kiragadva a tendenciózus félrefordítás, amely bejárta az egész 

jobboldali sajtót, kormánypropagandisták a baloldal „halálkampányának” nevezték és aláírásgyűjtést 

indítottak9 ellene.   

A cikket végigolvasó, angolul értő nézők számára persze világos volt, hogy szó sincs ilyen ellenzéki 

stratégiáról. Az elemző éppen a magyar kormány stratégiáját kritizálta, attól tartva, hogy az emberek 

oltási hajlandóságát elbizonytalanítja, ha sokat beszélnek a kínai és orosz vakcináról, amit a lakosság 

többsége elutasít, és ez politikai következményekkel járhat Orbán számára is. A pontos fordítás ugyanis 

így hangzik: „ha aláássák az emberek beoltásra való hajlandóságát, ennek politikai következményeit 

Orbán viselheti”, az pedig a cikk egészéből kiderül, hogy ezt a kitételt a kormányra érti az elemző. Ezt 

az értelmezést a Politico is megerősítette hírlevelében, a Political Capital a lejárató kampány miatt a 

propagandamédia ellen jogi lépéseket tett, Krekó pedig büntetőfeljelentést az őt gyalázó újságírók és 

politikusok ellen, és egy petíció10is indult az ismert elemző mellett. Az állami híradónak azonban ez 

nem számított, mindezt figyelmen kívül hagyta, a lényeg, hogy a baloldal súlyos vádakkal való 

lejáratása minél többször megtörténjen. 

A koraesti híradóban olyan részletességgel nem dolgozták ki a történetet, mint a fél nyolcas kiadásban, 

ott megelégedtek azzal, hogy a KDNP szóvivő Nacsa Lőrinc elsorolja a baloldal bűneit, miszerint 

álhírekkel és csúsztatásokkal aknamunkát folytat, akadályozza a járvány elleni védekezést.  

Álhír és csúsztatás valóban tetten érhető volt a híradásban, de nem csupán Nacsa Lőrinc minősítő 

szavaiban, hanem az egész összeállításban, hiszen mi másnak lehetne nevezni a többszörös 

helyreigazítás és cáfolat után is rendületlenül a hamis értelmezést sulykoló műsorkészítői magatartást, 

mint álhírgyártásnak?  Hazugságnak. 

8 https://magyarnemzet.hu/belfold/oltasellenessegre-jatszhat-a-baloldal-9154070/ 
9 https://magyarnemzet.hu/belfold/bayer-zsolt-az-elmult-evtizedek-egyik-legnagyobb-gazembersegerol-

9176681/ 
10 https://hu.euronews.com/2021/01/14/tobb-mint-szaz-egyetemi-oktato-allt-ki-a-felreforditott-mondat-

miatt-tamadott-kreko-mellet 



A 150 milliós villa titka 
Nyomozásba fogott a Ripost, hogy kiderítsék, hol van Legény Zsolt, a decemberben cigaretta 

csempészésen ért volt szocialista képviselő. Az állami híradó „Ripost: Villában bujkál Legény Zsolt” 

címmel adta közre a kutatás eredményét, amelyből kiderült, hogy a ripostosok „hetekig” próbálták 

elérni, végül Nyíregyháza elit negyedének tartott részén „bukkantak rá”. Nem is akárhol, hanem – és 

itt következett a nagy leleplezés – a saját házában „próbált elrejtőzni”. Azt is kiderítették, hogy a 3 

évvel ezelőtt vásárolt ingatlan 150 millió forintot érhet, annyit, amennyi a híradó szerint a lefoglalt 

cigaretta forgalmi értéke. Felidézték az egy hónappal ezelőtti lebukás történetét, az expolitikus 

magyarázkodását. A krimiszerűen tálalt „nyomozásról” azt is megtudhatták a nézők, hogy a Ripost 

napokon át figyelte Legény Zsolt házát, akit végül a nemzeti dohányboltba menet sikerült szóra bírni. 

A Ripost munkatársa azonban hiába tett fel több kérdést is, Legény csak annyit válaszolt, hogy az eljárás 

lezárultáig nem nyilatkozik.  

Az állítólag hetekig tartó nyomozás tehát nagy eredménnyel nem járt, különleges aktualitással sem 

bírt. Hogy miért dönthetett úgy a szerkesztő, hogy ennek helye van a híradások között? Egyrészt a 

műsorelem utolsó mondata miatt, amivel teljessé tették a szocialisták lejáratását. A narrátor felidézte, 

hogy „a kormánypártok szerint az ügyben más szocialista politikusok is érintettek lehetnek. Legény 

Zsolt diplomata útlevelét ugyanis az MSZP igényelte indoklásuk szerint azért, hogy a baloldali politikus 

a párt külügyi kapcsolatait szakértőként segíthesse”.  Ezzel a kijelentéssel a csempészésbe keveredett 

ex szocialista bűnét az egész szocialista pártra rávetítették, azt sejtették, hogy az MSZP maga is sáros 

az ilyen ügyekben.  

És még egy indoka lehetett annak, hogy a Ripost nyomozási lufiját az állami híműsor közzétette. Aznap 

jelent meg ugyanis a kormánytól független sajtóban11 Varga Judit igazságügyi miniszter nem 

szokványos ingatlanügyeinek híre, a CSOK-kal felújított „nemnyaraló”, a 200 milliós ingatlanvásárlás 9 

millió forint önerővel. Az állami híradó ingerküszöbét egy hivatalban lévő miniszter ingatlanügye nem 

érte el, azt nyilván nem tartotta hírértékűnek, ehelyett a lebukott volt MSZP képviselő villájának a 

„titkát” osztotta meg nézőivel.  

A médiaszolgáltató, így természetesen a közszolgálati médiaszolgáltató is, maga dönti el, mely 

témákkal foglalkozik, ráadásul a Közszolgálati kódexben is megfogalmazott elvek szerint a 

tevékenységében részt vevők a jogszabályok nyújtotta keretek között szakmai autonómiát élveznek. 

„A függetlenség a szakmai függetlenségre, önállóságra is kiterjed, amelynek kizárólag a jogszabályok, 

e Kódex előírásai, illetve a belső szabályzatok, megállapodások jelenthetik megengedett korlátját. 

Ugyanakkor a szakmai autonómia együtt kell, hogy járjon a szakmai tisztességgel és az etikai 

megalapozottságú munkavégzéssel; e normákat a közszolgálati médiaszolgáltató saját belső 

szabályzataiban fekteti le.” Így rögzíti a Kódex a közszolgálati médiaszolgáltatás alapvető sajátosságait. 

A tájékoztatásra vonatkozó elvek, amint azt már sokszor felelevenítettük, a sokoldalúság, 

tárgyilagosság és kiegyensúlyozottság, a vitatott kérdések ismertetése, a vélemények, nézetek 

sokféleségének bemutatásának a követelményét állítja a közszolgálati műsorkészítés elé, különösen a 

hírek és az időszerű politikai műsorok vonatkozásában. 

A tárgyilagosságot ez a híradás is nélkülözte, mind a szóhasználatát (föld nyelte el, bujkál, rejtőzködik), 

mind a képi világát (egy autóból lesték Legény Zsolt házát, sejtelmes felvételeken mutatták a 

nyíregyházi elit negyedet) illetően, ráadásul egy forrás nélküli, nem igazolt kormánypárti vélekedést 

11 https://telex.hu/belfold/2021/01/27/varga-judit-miniszter-ingatlan-balatonhenye-lakas-magyar-peter-

vagyonnyilatkozat 



híresztelt, amelynek a hitelességét meg sem kísérelte ellenőrizni, de hozzájárulhatott a szocialisták 

lejáratására.   

Mennyire kell komolyan venni, ha a híradóban felolvasnak egy fenyegető levelet?  
Mindkét műsorban hírt adtak arról, hogy Kijevben tárgyalt Szijjártó Péter külügyminiszter. A 

tudósításban kiemelték a magyar miniszter szavait, aki hangsúlyozta, hogy a szélsőséges elemeket és 

megnyilvánulásokat ki kell iktatni a magyar-ukrán kétoldalú kapcsolatokból. A magyar külügyminiszter 

biztosította ukrán kollégáját arról, hogy a magyaroknak nincsenek szeparatista követeléseik, az ukrán 

külügyér pedig megígérte, hogy a kisebbségi törvény előkészítésébe a magyar nemzetiséget is 

bevonják.  

Az esti híradóban az ukrán-magyar találkozóról szóló beszámoló után egy újabb hír következett, 

amelyben azt közölték, hogy nem sokkal az esemény után újabb ukrán fenyegető levél érkezett a 

kárpátaljai magyar külképviseletekhez és a magyar gazdaságfejlesztési központhoz. A levélben Szijjártó 

Pétert, illetve a kárpátaljai magyarságot halállal fenyegetik, „ha eljössz, akkor a legváratlanabb 

pillanatban csapunk le, ha belépsz a szent ukrán földre, csupán napjaid vannak hátra” szöveggel. A 

műsorvezető elmondta, a levélben az is szerepel, hogy halálra ítélik a magyarokat, úgy fogalmaznak, a 

magyarok a saját vérükben fognak megfulladni. 

A fenyegető levél ismertetése után semmilyen magyarázatot nem fűztek a hírhez, pedig, ha valami, ez 

éppen igényelte volna a hátteret, kiegészítést. Nem esett szó arról sem, ez hányadik ilyen életveszélyes 

fenyegetés volt, valósnak tartják-e a tartalmát a magyar kormány és az ukrán hatóságok, tettek-e 

lépéseket a fenyegetés ellen, nyomoznak-e az ügyben. Ennek a fenyegető levélnek egy 30 másodperces 

hírben történő közzététele bármilyen reakció nélkül, nem nevezhető felelős közszolgálati 

hírszolgáltatásnak és tájékoztatásnak. Bár a Közszolgálati kódex külön nem tartalmaz iránymutatást az 

ilyen fenyegető tartalmú közlésekre, a magyar állami televízióban ezerszer hivatkozott BBC etikai 

kódex12, és a MÚOSZ újságírói etikai kódexe13 is hasonlóan szabályozza, hogy a „tervezett merényletről, 

terrorcselekményről szerzett értesülés esetén fontos a fenyegetés, a figyelmeztetés valódiságának 

ellenőrzése. Ha feltételezhető, hogy az információ valóságos, az újságíró kötelessége haladéktalanul 

tájékoztatni a hatóságokat és a közvéleményt”. Nem tudható, hogy a híradó honnan kapta az 

információt, hiszen forrást nem jelölt meg, azt sem tudni, hogy hitelesnek tekinthető-e a fenyegetés, 

a veszély pedig valósnak, vagy csak a magyar-ukrán kapcsolatok normalizálását nem helyeslő vélemény 

jelent meg ilyen durva módon. Ennek feltárására az állami hírműsor kísérletet sem tett, így a fenyegető 

levél mindenféle kiegészítés nélküli ismertetése hangulatkeltésnek tekinthető. 

A közszolgálati médiaszolgáltatás céljait 22 pontban sorolja fel a közszolgálatiság alapokmányaként 
számontartott Közszolgálati kódex. A tájékoztató, hírszolgáltató tevékenységre kifejezetten egy 
iránymutatás vonatkozik, amely kiemelt célként határozza meg a kiegyensúlyozott, pontos, alapos, 
tárgyilagos, sokoldalú, időszerű, megbízható és felelős hírszolgáltatást, valamint tájékoztatást, de ezen 
kívül több célként tételezett követelményt is felállít, amelyek mindegyike érvényesítendő a 
közszolgálati média hírműsoraiban is.  

Így alapvető feladata az ország lakosságát érintő társadalmi és gazdasági folyamatok bemutatása, a 

problémák megoldását, az állampolgári jogok és kötelezettségek gyakorlását elősegítő szabályozók és 

12 https://www.bbc.com/editorialguidelines/guidelines/war-terror-emergencies/guidelines#threatsandhoaxes 
13 https://muosz.hu/kodexek/ujsagiroi-etikai-kodex/ 



gyakorlati tudnivalók megismertetése. A közösség ügyeivel kapcsolatos vitás kérdésekről úgy kell 

informálnia, hogy abból az egyes eltérő vélemények megismerhetők legyenek, és a műsorok 

hozzájáruljanak a megbízható tájékoztatáson alapuló, szabad véleményalkotáshoz. Nemcsak a vitás 

kérdéseket kell sokoldalúan ábrázolni, hanem az egyes témákhoz általában is úgy kell nyúlni, hogy 

ahhoz kapcsolódóan bemutassák a lehetséges, többféle értékrend alapján való megközelítést, 

értékelést. És mindeközben a műsorfolyam minden elemében minőségi műsorkészítésnek kell 

megvalósulnia.  

Az imént részletesen bemutatott indokok alapján, ezek közül a célok közül a január 27-i hírműsorokban 

alig teljesült valami. A közszolgálatiság éthosza ismét elbukott a kormánypropagandával szemben. 

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette. 


