
www.mertek.eu

MÉR TÉK

MÉD I A E L E M ZŐ

MŰH E L Y

2020 . N O V E M B E R

ELEMZÉS

SZÚRÓ-
PRÓBA 

28.



Bő két évvel ezelőtt hagytuk abba az állami televízió hírműsorainak a tartalomelemzését, 2018. 

júliusáig 27 hónapon keresztül értékeltük egy-egy nap két fő híradóját, az este 6 órakor a Duna és az 

M1 csatornákon leadott, az állami televízióban legnagyobb nézettséget elérő hírműsort és az M1 fél 

nyolcas nagyhíradóját. A 27 vizsgálat után 27 alkalommal állapítottuk meg azt, hogy a hírműsorok nem 

teljesítik a közszolgálati médiaszolgáltatótól elvárt kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettségét. Csak 

a hiányt tudtuk rögzíteni, miszerint a Közszolgálati Kódex által előírt hiteles, sokoldalú, tárgyilagos 

tájékoztatás követelményének a médiatörvény szerint közszolgálatinak nevezett médiaszolgáltató 

nem tesz eleget, egyoldalú híreivel nem segíti a nézőket abban, hogy a közügyekről – minden 

információ birtokában - véleményt alakítsanak ki. Megállapítottuk, hogy az állami televízió a 

hírműsoraiban féligazságokat, kitalációkat, olykor álhíreket szerepeltet, híradásai nem a 

tájékoztatásnak, hanem a manipulációnak és a kormánypropagandának az eszközei. 

Eltelt újabb 27 hónap, és most újrakezdjük, vagy inkább folytatjuk a szúrópróbákat: ugyanolyan 

metódus szerint elemezzük a híradókat, mint korábban – havonta egy alkalommal a 18 órai és a 19.30-

kor kezdődő műsorokat abból a szempontból vizsgáljuk, hogy megfelelnek-e a Közszolgálati Kódexben 

meghatározott követelményeknek: a kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos, időszerű, 

megbízható és felelős hírszolgáltatásnak, valamint tájékoztatásnak. 

Kompakt adások 

A Duna csatornán és az M1-en 2020. november 25-én 18 órától sugárzott 28 perces Híradó első hat 

percében a magyar járványhelyzettel foglalkoztak. Pozitív hangvételű összeállítások szóltak arról, hogy 

folyik a pedagógusok COVID-19 tesztelése, 17 ezer helyszínen 370 ezer mintát vesznek le, a tesztelők 

felkészültek, a tesztalanyok örömmel vesznek részt a szűrésben. Kedvező járványadatokról számoltak 

be a fertőzöttségre vonatkozó statisztika ismertetésekor, eszerint Magyarország a középmezőnyben 

helyezkedik el az európai országok között. Szintén pozitív hír volt, hogy újabb favipiravir tartalmú 

gyógyszerszállítmány érkezett hazánkba, erről Szijjártó Péter külügyminiszter tájékoztatott.  

Az adás második negyedében az európai járványhelyzetről tettek közzé tárgyilagos összeállítást, majd 

a magyar kormány politikájában örökzöld témák következtek 8 percben: Soros, Brüsszel, migránsok. 

Részletesen ismertették Orbán Viktor Soros Györgynek írt válaszát, melyet „Európa nem hódolhat be 

a Soros-hálózatnak” címmel tett közzé a miniszterelnök Facebook oldalán. Hosszú riportban számoltak 

be a szerbiai határmenti településeken kóborló migránsokról, akiket hiába gyűjt be a szerb rendőrség, 

mindig visszamennek. A magyar rendőrség viszont résen van, naponta száz-kétszáz körüli illegális 

határátlépőt fordít vissza. Nyilatkozott Bakondi György miniszterelnöki főtanácsadó, aki szerint nagy a 

migrációs nyomás, de mellette nagy az EU politikai nyomása is, hogy rákényszerítsék Magyarországra 

a migránsokat. Deutsch Tamás megerősítette, Brüsszel a Soros-tervet teljesíti azzal, hogy bevándorló 

kontinenssé akarja tenni Európát, de a magyar kormány és a Fidesz-KDNP ellenáll. A blokk zárásaként 

hírt adtak egy svájci késelésről, ahol a támadó azt kiabálta, hogy az Iszlám Állam híve.  

Két hazai jó hírt is megosztottak: Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter az 

otthonfelújítási támogatást ismertette, Varga Judit igazságügyi miniszter pedig a nők elleni erőszak 

megszüntetése elleni világnap alkalmából arról nyilatkozott arról, hogy újabb áldozatsegítő központok 

nyílnak meg az országban. Az ellenzékre a szokásos másfél percet szánták az állami híradó szerkesztői: 

három párt, három hír, harminc másodperc. A szocialista polgármesterek a fizetős parkolást állítanák 

vissza, a DK szerint a kormány eladósítja az országot, az LMP az iparűzési adó megtartását kéri a 

kormánytól. 



Az M1 fél nyolcas 55 perces nagyhíradója vezető hírként Maradona halálát tette közzé. A műsor első 

híranyaga, és a sporthírek egy része is a focistára emlékezett. A műsor szerkezete a 18 órai Híradóval 

csaknem megegyező volt: első blokk a hazai járványhírek pozitív hangvételű interpretálása volt, ezt az 

európai pandémiás helyzet tárgyszerű bemutatása követte, majd a következő negyedórában a „Soros, 

Brüsszel, migránsok” hármas toposz került a fókuszba. A Brüsszel címke alá ezúttal a magyar ellenzék 

is belekerült, amely a jogállamiság vitában a kormány ellenében nem átallt az Európai Parlament és az 

Európai Bizottság mellé állni, ráadásul a baloldali képviselők még véleménycikket is megjelentettek a 

Die Zeitban. A blokk lezárásaként két erőszakos támadásról szóló anyagot szerkesztettek adásba: a 

svájci dzsihadista hátterű késelést, és egy hírt arról, hogy közelebbről nem ismert politikai indíttatásból 

egy autós nekihajtott a berlini kancellári hivatal zárt kapujának. Hiába volt kétszer olyan hosszú a fél 

nyolcas hírműsor, mint a hat órai kiadás, ugyanaz a másfél perces hírösszefoglaló jutott most is az 

ellenzéki kezdeményezések ismertetésére.  A sporthírek előtt néhány pozitív hírt még megosztottak a 

kormánytagok szerepeltetésével: Szijjártó Péter szerint a magyar gazdaság életerejét dicséri, hogy 350 

vállalat jelentkezett egy beruházásokat támogató programra, Novák Katalin az otthonfelújítási 

támogatásról, valamint a kapcsolati erőszak megakadályozása érdekében tett lépésekről beszélt, Varga 

Judit pedig a nők elleni erőszak megszüntetéséről hozott kormányzati intézkedéseket ismertette. A 

végén néhány képet láthattunk vörösre fényfestett budapesti épületekről, a „vörös szerda” 

kezdeményezés az üldözött keresztényekre hívta fel a figyelmet. 

 

Hiteles-e a tájékoztatás, ha kedvezőbbre festjük a valóságot járvány idején?  

A híradókban a magyarországi járványhelyzet bemutatásakor az a szerkesztési elv volt tetten érhető, 

hogy megnyugtassák a nézőket, nincs akkora baj, mint máshol, a tesztelés zavartalan, a távoktatásra 

való áttérés a szakoktatásban is zökkenőmentes, újabb gyógyszerszállítmányt vásárolt Kínából a 

külgazdasági tárca. Mindezekben a híradásokban a megnyugtató üzeneteket egy-egy kormányzati 

tisztségviselő szavaival nyomatékosították. A tesztelésről szóló összeállításban György István és 

Dömötör Csaba miniszterelnökségi államtitkárokat, a kínai gyógyszerexportról Szijjártó Péter 

minisztert, a vegyes tanrendű digitális szakképzés akadálytalan működéséről Pölöskei Gáborné 

helyettes államtitkárt szólaltatták meg.  A nehézségekről nem esett szó, pedig a nem kizárólag az állami 

médiából tájékozódók számára ismert lehetett, hogy súlyos bajokkal kell szembenézni.  Nem csak a 

közöségi médiában olvashattunk arról, hogy az egészségügy a teljesítőképessége határán van12, hogy 

a tesztelésben részt vevő mentősök és egyetemisták sokszor lehetetlen körülmények között dolgoznak, 

és hogy a pedagógusok egy része fél a teszteléstől, mert nincs garancia arra, ha pozitív lesz az 

eredménye, megkapja-e a 100 százalékos táppénzt.3 Ilyen hangok nem jelentek meg a híradásokban, 

azokban csak a megoldó-gondoskodó kormányzat tevékenységét mutatták meg.  

A Közszolgálati Kódexben a hírek és időszerű politikai műsoroknak sokoldalúságának, 

tárgyilagosságának és kiegyensúlyozottságának, a vitatott kérdések ismertetésének, a vélemények, 

nézetek sokféleségének bemutatására vonatkozó elvek4  között kitételként szerepel a hiteles 

tájékoztatás kívánalma. A Kódex azt is rögzíti, hogy minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, 

hogy megismerhesse a társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális helyzetét jelentős mértékben 

 
1 http://www.atv.hu/belfold/20201124-zacher-gabor-itt-az-emberi-tenyezo-a-gyenge-pont 

 
2 https://hvg.hu/itthon/20201120_koronavirus_jarvany_korhaz_intenziv_osztaly 
 
3 https://magyarnarancs.hu/belpol/a-pedagogusok-tobbsege-eselytelen-a-100-szazalekos-tappenzre-135166 

 
4 Közszolgálati Kódex – A közszolgálati médiaszolgáltatás alapvető elvei C) pont 

http://www.atv.hu/belfold/20201124-zacher-gabor-itt-az-emberi-tenyezo-a-gyenge-pont
https://hvg.hu/itthon/20201120_koronavirus_jarvany_korhaz_intenziv_osztaly
https://magyarnarancs.hu/belpol/a-pedagogusok-tobbsege-eselytelen-a-100-szazalekos-tappenzre-135166


befolyásoló történéseket, tényeket, és tájékoztatást kapjon az őt egyénileg vagy csoportosan, 

közvetlenül vagy közvetve érintő lényeges eseményekről. 

A covid-19 járvány óta közismert a járványgörbe ellaposításának az optimalizáló hatása a pandémia 

uralására. A híradó szerkesztői is bevetették ezt az eszközt, de ők a hírszolgáltatást laposították el, 

kihagyva belőle lényeges, ám kevésbé pozitív információkat, és ezzel megakadályozták azt, hogy a 

nézők hitelesen tájékozódhassanak az egészségüket igazán közvetlenül érintő lényeges eseményekről.   

 

Szigorúan szelektált járványügyi adatok 

Mindkét adás pandémiás blokkjában fontos műsorelem volt a fertőzöttségről szóló statisztika. A 

műsorvezető úgy konferálta fel a hírt, hogy „továbbra is kedvezőek a magyar járványügyi adatok az 

Európában elérhető hivatalos statisztikák szerint” Két ábrát tettek közzé, az egyiken 

oszlopdiagramokon hasonlították össze az egymillió főre jutó fertőzöttek számát, a másikon – 

ugyancsak egymillió főre vetítve – a halottak számát.  A műsorvezető hangsúlyozta, a magyar helyzet 

jobb az uniós átlagnál, 14 országban rosszabbak a mutatók, mint hazánkban. Kiemelte, hogy ráadásul 

nálunk minden áldozat szerepel a statisztikákban, aki halála előtt elkapta a koronavírust, de vannak 

olyan országok, ahol ez nem így van, és csak azokat rögzítik ide, akiknél bizonyíthatóan a covid 19 vírus 

miatt következett be a halál. Hozzátette azt is, hogy a bemutatott táblázatokban mindkét 

járványhullámot figyelembe vették. 

Az adatok pontosak voltak, de nem sokat mutattak a járvány valódi állásáról, sőt a felvázolt adatsor 

egyenesen félrevezető volt a mostani állapot megismerésében. Megint féligazsággal manipuláltak, 

ahogy ezt már korábban is tapasztaltuk az állami híradókban. Mert ugyan a műsorvezető azt elmondta, 

hogy a kivetített táblázatok a két hullám adatait egyben tartalmazzák, de arról nem szólt, hogy ez az 

adat nem segít abban, hogy a jelenlegi helyzetet a valóságnak megfelelően értékeljük. A teljes időszak 

ugyanis egészen más képet mutat, mint az aktuális állapot. Tavasszal a helyzet Magyarországon sokkal 

kedvezőbb volt más európai országokénál, kevés fertőzött és kevés haláleset, a most is zajló második 

hullám adatai azonban aggasztóak. Így a két hullám adatainak az összemosása torzítja az aktuális státus 

megítélését.  A nézők ugyanis valószínűleg nem keresnek utána „az Európában fellelhető hivatalos 

statisztikáknak”, hanem hisznek a megnyugtató, ám félrevezető kijelentéseknek. A statisztikák 

egyébként nem is Európából származnak, az egész világ az egyesült államokbeli Johns Hopkins 

University adataira építő Our World in Data5 grafikonjait használja, amelyekből kettőt vett alapul - 

forrás megjelölése nélkül - az állami híradó a műsorához. Az Our World in Data kimutatásaiból az is jól 

látható, ha az egymillió főre vetített új fertőzéseket és új haláleseteket tartalmazó grafikont nézzük, 

hogy ott már nem mutatkozik még csak közepes helyzet sem. November 24-én Magyarországnál csak 

9 országban lett több új fertőzött Európában (szemben a híradóban említett 14-gyel), és csupán 7 

országban hunytak el többen, mint nálunk. A műsorvezető fontosnak tartotta megemlíteni azt a 

különbséget, hogy nem minden országban azonosan számolják a haláleseteket.  Ez az eltérő számolás 

azonban nem változtat azon, hogy tavasszal jól álltunk, míg most sokkal rosszabbak a körülmények. 

Az állami híradó napjaink talán legfontosabb kérdésében – ahelyett, hogy hitelesen és közérthetően 

tájékoztatna - hamis biztonságérzetet nyújt azzal, hogy a kedvezőbb, ám az aktuális helyzetet éppen 

 
5 https://ourworldindata.org/coronavirus-data-

explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..latest&country=AUT~BEL~BGR~HRV~CYP~CZE~DNK~EST~FIN~FRA~GRC~DE

U~IRL~ITA~LVA~LTU~LUX~MLT~NLD~POL~PRT~ROU~SVK~SVN~ESP~SWE~HUN~GBR&region=World&deathsMetric=true&i

nterval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc 

 

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..latest&country=AUT~BEL~BGR~HRV~CYP~CZE~DNK~EST~FIN~FRA~GRC~DEU~IRL~ITA~LVA~LTU~LUX~MLT~NLD~POL~PRT~ROU~SVK~SVN~ESP~SWE~HUN~GBR&region=World&deathsMetric=true&interval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..latest&country=AUT~BEL~BGR~HRV~CYP~CZE~DNK~EST~FIN~FRA~GRC~DEU~IRL~ITA~LVA~LTU~LUX~MLT~NLD~POL~PRT~ROU~SVK~SVN~ESP~SWE~HUN~GBR&region=World&deathsMetric=true&interval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..latest&country=AUT~BEL~BGR~HRV~CYP~CZE~DNK~EST~FIN~FRA~GRC~DEU~IRL~ITA~LVA~LTU~LUX~MLT~NLD~POL~PRT~ROU~SVK~SVN~ESP~SWE~HUN~GBR&region=World&deathsMetric=true&interval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..latest&country=AUT~BEL~BGR~HRV~CYP~CZE~DNK~EST~FIN~FRA~GRC~DEU~IRL~ITA~LVA~LTU~LUX~MLT~NLD~POL~PRT~ROU~SVK~SVN~ESP~SWE~HUN~GBR&region=World&deathsMetric=true&interval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc


nem leíró statisztikák közzétételével relativizálja a járvány tényleges súlyosságát más országokéhoz 

képest. A hiteles és megbízható tájékoztatási kötelezettségét nem teljesíti, hanem olyan módon 

tudósít a járványról, ami alkalmas a nézők félrevezetésére. 

 

Az állami híradó helyre teszi a magyar kormányt vádolókat 

Van, ami nem változik. 2016 márciusa óta, amikor az első szúrópróbák készültek, a migráns kérdés már 

az állami hírműsorok állandó témája volt. Egy ideig főleg olyan bűncselekményekkel borzolták a nézők 

kedélyeit, amelyekben menekültek voltak érintettek elkövetőként vagy áldozatként szerte Európában, 

majd a direkt rémísztgetést átvette a Soros György elleni kampány és a csak Brüsszel összefoglaló 

névvel jelzett, az európai uniós intézményekkel szembeni folyamatos magyar konfrontáció 

(szabadságharc) bemutatása.  

Fontos és sokszor nem egyszerűen megítélhető ügyek voltak ezek, több szereplő, több nézőpont, de a 

magyar embereket a közszolgálatinak nevezett televízió nem fárasztotta a részletek sokoldalú 

bemutatásával – a lényeget közölték, miszerint a magyar kormánnyal és a miniszterelnökkel 

azonosított Magyarországot igaztalanul támadják, de a kormánypárt ellenáll, megvívja a csatákat. 

A november 25-i vizsgált fél nyolcas műsorban, miután ismertették Orbán Viktor Soros Györgynek írt 

válaszlevelét, amelyet a kormányfő az üzletembernek a Projct Syndicate című kiadványban közzétett 

írására reagált, még négy hírben foglalkoztak Brüsszel és a magyar kormány közötti vitás ügyekkel, s 

ebből kettőben az EP-ben működő magyar ellenzék magatartását is elítélték. Az ellenzéki képviselők 

ugyanis az Európai Parlamentben lefolytatott jogállamiság-vitában – a műsorvezető szavai szerint - 

„megint az Európai Parlament és az Európai Bizottság oldalára álltak a magyar kormánnyal szemben”. 

Emellett az is volt a bűnük az ellenzéki politikusoknak, hogy „ritkán látható keménységgel mentek neki 

Orbán Viktor miniszterelnöknek és a magyar kormánynak”, amikor egy német lapban vendégcikket 

jelentettek meg. A műsorvezető szemmel láthatólag nehezen tért napirendre afölött, ahogyan az 

ellenzéki EP képviselők megnyilvánultak („A szerzők, tehát mondom még egyszer magyar baloldali EP 

képviselők, azt kérik Európa vezetőitől, hogy ne engedjenek a magyar kormányfőnek.”)  

A többi, a magyar kormány Brüsszelben vívott „szabadságharcáról” szóló tudósításban, a tények 

szűkszavú rögzítése mellett, fideszes politikusokat szólaltattak meg, hogy kifejtsék a magyar 

álláspontot, azt hogy miért nincs igaza az uniós intézményeknek, a Die Zeit „Das Trojanische Pferd von 

Europa”6 cikkének ismertetésekor azonban a másik (kormánypárti) oldalt maga az újságíró képviselte. 

Elfogultan, a közszolgálati szerepéből teljesen kilépve kritizálta az ellenzéki szerzőket, és közben a 

politikai közbeszédben is ritkán hallott mélységekbe süllyedt a tudósításában. A cikket jegyző Dobrev 

Klára, Ara-Kovács Attila, Molnár Csaba, Rónai Sándor DK-s, Gyöngyösi Márton jobbikos és Újhelyi István 

szocialista EP képviselők arra emlékeztettek, hogy Európa a történelem folyamán több súlyos hibát is 

elkövetett, amikor olyan ravasz zsarnokokkal kellett tárgyalnia, mint Hitler vagy Sztálin. Orbán Viktor 

is egy erőszakos és ravasz önkényúr, írták, aki a kétharmados hatalmát személyre szabott választási 

szabályokkal érte el, és csak a hatalmi szóból ért, Európa nem dőlhet be neki. Az állami hírműsor 

munkatársa felháborodottan igyekezett ezeket az állításokat cáfolni, szóhasználata is tükrözte az 

indulatát. („A baloldali képviselők azt felejtik el megemlíteni”, „A cikk különösen érdekes annak 

fényében”) S hogy mit hallgattak el az ellenzéki képviselők, amikor Orbán Viktor ellen emeltek szót a 

kommunikátor szerint? Azt, hogy Gyöngyösi Márton évekkel ezelőtt (8 éve) a magyar parlamentben 

antiszemita kijelentést tett, hogy egy másik egykori jobbikos politikus korábban (2011-ben) a Duna-

 
6 ttps://www.zeit.de/politik/ausland/2020-11/viktor-orban-ungarn-eu-haushalt-alan-
posener?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 



parti Holocaust emlékhelyen lévő cipőkbe beleköpött, és hogy a Jobbik az idei szerencsi időközi 

választáson egy – a narrátor minősítése szerint - nyíltan antiszemita jelöltet támogatott, aki mellett a 

DK is kampányolt. A tudósító az előbbi, az írás tartalmával össze nem függő kijelentések után még 

tovább fokozta a véleménycikket szerzők bűneinek az ismertetését: Gyurcsány Ferenc felesége, Dobrev 

Klára egy zsidóktól elvett budai villából jár az EP-be dolgozni, ráadásul a nagyapja, Apró Antal a 

kommunista párt egyik vezetője, az 1956 utáni megtorlások aktív részese volt, így aztán különösen 

pikáns, hogy ő emlegeti Sztálint.  

Az állami híradó propagandistája nem egyszerűen semmibe vette a közszolgálati médiaszolgáltató 

számára előírt kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményeit, de fideszes aktivistaként viselkedve a 

karaktergyilkosság és hiteltelenítés nyilvánvaló szándékával dobta be a jobboldali körökben is már 

cáfolt információkat a DK-s Dobrev Kláráról. Az Apró-villa titkát már kiderítették7, és az „apák és fiúk” 

harminc évvel ezelőtti rossz emlékű, az ősök bűneit az utódokon számon kérő motívuma tért vissza a 

kommunikátor szavaival az elvileg közszolgálati hírműsorba. Pedig a híradós által hangoztatott 

vélemény nélkül is képviselve volt az ellenzékieket kritizáló álláspont: a Médianéző Intézet egy 

szakértője úgy nyilatkozott a Die Zeit cikkéről, hogy az „jól illeszkedik abba a nemzetközi trendbe., ahol 

már nemcsak túlzásokkal, csúsztatásokkal van teli egy írás, hanem sokszor a valóságot is teljesen 

nélkülözi és ehhez most már a hazai baloldal is asszisztál”.  

Sajátos fricska, hogy ezek a minősítő szavak éppen az állami híradóra érvényesek – nemcsak 

túlzásokkal, csúsztatásokkal van tele egy-egy hírműsor, hanem sokszor a valóságot is teljesen nélkülözi. 

Bevett gyakorlat az állami híradó szerkesztésekor, hogy úgy számolnak be a magyar kormányt kritizáló, 

vagy a magyar véleménytől eltérő álláspontokról, hogy magát az álláspontot nem is ismertetik, csak a 

kormánypárti politikusok cáfolatát részletezik. Ennek viszont az a következménye, hogy a nézők egy, a 

politikai nyilvánosságban szereplő ügyről csak féloldalasan, a kormány narratívája alapján értesülnek. 

A fél nyolcas adásban hírt adtak arról, hogy – a jogállamiság-vitán kívül – Magyarország egy másik 

ügyben is „terítékre került” az EP-n, balkáni szocialista képviselők azzal vádolták a kormányt, hogy 

beavatkozott az észak-macedóniai választásokba magyar cégek médiapiaci részesedése révén. A rövid, 

20 másodperces felvezető után 40 másodpercben Hidvéghi Balázs fideszes EP képviselő magyarázta el, 

hogy miért tartja abszurd drámának az erről szóló EP vitát, szerinte ennyi erővel a svédeket vagy asz 

osztrákokat is el kellene ítélni a szlovén belügyekbe való beavatkozás miatt, hiszen svéd és osztrák 

médiacég is működik Szlovéniában. A hírműsor készítői által megosztott információ alapján hitelesnek 

hat ez a magyarázat, és megerősíti a nézőben az érzést, hogy már megint igaztalanul bántják 

Magyarországot. A féloldalas manipulatív híradás célja természetesen ez is volt, az üzenet átment: 

Brüsszelben mondvacsinált ügyekben támadják hazánkat.  

Aki viszont máshonnan is tájékozódik8, csak az tudhatja, hogy van igazság a szlovén szocialista EP 

képviselők beadványában: a balkáni médiapiacon, elsősorban Szlovéniában Fidesz közeli 

médiavállalkozó terjeszkedik, és a befolyásolási kísérlet Észak-Macedóniában (megbuktatni a 

választásokon Zoran Zaevet, ami végül nem sikerült) és Szlovéniában (segíteni Janez Jansa 

7 https://mandiner.hu/cikk/20120720_ungvary_krisztian_az_apro_villa_a_szemlohegy_u_42_tortenete

8 https://nepszava.hu/3099591_orbanek-balkani-nyomulasarol-fog-vitazni-az-ep 

https://mandiner.hu/cikk/20120720_ungvary_krisztian_az_apro_villa_a_szemlohegy_u_42_tortenete


miniszterelnök pártját) a magyar kormányfőhöz közeli cégeken keresztül történt, amint ezt a 

Necenzurirano független szlovén portál több írásában feldolgozta910.11 

Az állami televízió ilyen részletekről szót sem ejt, csak ontja a propagandát.  

Erős keretben 

A médiát tudatosan fogyasztó ember tisztában van azzal, hogy a szavaknak milyen nagy ereje van a 

tájékoztatásban, a politikában. Egy jól megválasztott kifejezés képes egy történés értékelését 

megváltoztatni, más kontextusba helyezni, gyöngébb teljesítményt kiválóra átkeretezni. A fél nyolcas 

kiadásban hírt adtak arról, hogy a kormány támogatja a munkahelyek megtartását célzó 

beruházásokat, és 61 milliárd forintos keretösszegű támogatást biztosít a vállalkozásoknak. Szijjártó 

Péter miniszter jó hírként tálalta, hogy a támogatási pályázatot negyedóra után 350 vállalat 

jelentkezését követően le is kellett zárni. A miniszter szerint ez a magyar gazdaság életerejét mutatta, 

mert ennyi cég kötelezte el magát újabb beruházások mellett, és így „emberek tízezreinek a 

munkahelyét tudjuk megvédeni”.  

A híradóban a miniszter szavaihoz nem tettek semmit hozzá, nem egészítették ki a hírt egyéb 

információval, azzal például, hogy kiknek szólt ez a pályázat, és egyáltalán miért nevezhető sikernek 

az, ha 15 perc múltán 350 cég benevezésével betelik egy 61 milliárdos pályázati keret. Hiszen egy ilyen 

rövid idejű pályázati szakasz a legtöbb esetben azt jelenti, hogy valami tervezési hiba történhetett, ha 

ilyen gyorsan kimerült a keret, nem jól mérték fel az igényeket, túl nagy volt a támogatáséhség, de itt, 

pozitív keretben a magyar gazdaság jó eredményeként tájékoztattak az ügyről. 

A Nemzeti Befektetési Ügynökség honlapján két nappal a versenyképesség növelő támogatási pályázat 

megnyílta előtt jelent meg a felhívás12 a közép- és nagyvállalatok számára, és az egyik feltétel az volt, 

hogy a jelentkező cégeknek a dolgozóikat legalább jövő év június 30-ig meg kell tartaniuk. Ha tehát a 

híradó néző azt gondolta az örömteli hírből kiindulva, hogy ebből a pénzből sok cég részesedhet, és 

hosszú időre biztosítható a munkahelyek megtartása, akkor tévedhetett. A hiányos és csak a 

dicsőségtáblára szánt információkat tartalmazó tájékoztatás messze van attól, hogy a közérdeklődésre 

számot tartó eseményekről széleskörűen tájékozódhasson a néző.   

27 hónap kihagyás után meg kell állapítanunk, hogy a magyar állami televízióban megállt az idő, 

Aktualitások persze találhatók a hírműsorokban, de bizonyos témák, a Soros, Brüsszel, migránsok 

kommunikációs hármas toposz, továbbá a koncepció és elkötelezettség az egyoldalú, elfogult, a 

kormány és a Fidesz érdekeinek alárendelt médiaszolgáltatás iránt változatlan. A Közszolgálati 

Kódexnek, a közszolgálati médiával szemben támasztott elvárások zsinórmértékének az 

iránymutatásait felülírják az MTVA vezetőinek szóbeli instrukciói. A vizsgált hírműsorok nem voltak 

megbízható forrásnak tekinthetők a közügyekben tájékozódók számára. A televízió nem nyújtott 

9 https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/nov-orbanov-denar-za-medije-sds-in-napad-na-makedonsko-vlado-

757754 
10 https://necenzurirano.si/clanek/aktualno/kaj-zahtevajo-madzari-da-vzamejo-planet-tv-791909 
11 https://necenzurirano.si/clanek/aktualno/nastaja-medijski-imperij-planettv-nova24tv-790950 

12 https://hipa.hu/uj-feltetelek-mellett-ujraindul-a-versenykepesseg-novelo-tamogatasi-program-palyazati-felhivas 

https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/nov-orbanov-denar-za-medije-sds-in-napad-na-makedonsko-vlado-757754
https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/nov-orbanov-denar-za-medije-sds-in-napad-na-makedonsko-vlado-757754
https://necenzurirano.si/clanek/aktualno/kaj-zahtevajo-madzari-da-vzamejo-planet-tv-791909
https://necenzurirano.si/clanek/aktualno/nastaja-medijski-imperij-planettv-nova24tv-790950
https://hipa.hu/uj-feltetelek-mellett-ujraindul-a-versenykepesseg-novelo-tamogatasi-program-palyazati-felhivas


hiteles tájékoztatást napjaink legfontosabb témájáról, a járványhelyzetről, egyoldalúan és elfogultan 

mutatta be az Európai Parlamentben a Magyarországgal kapcsolatos ügyeket, köztük a jogállmaiság-

vitát.  

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette. 




