
1 

Mérték Médiaelemző Műhely 

2019. június  

 A LÁTSZAT FONTOSSÁGA – 

HOGYAN JELENNEK MEG A 

GYANÚSÍTOTTAK ÉS A VÁDLOTTAK A 

TÁRGYALÓTEREMBEN, A 

NYILVÁNOSSÁG ELŐTT ÉS A 

MÉDIÁBAN? 

Jelen kutatási jelentés az Európai Unió anyagi támogatásával készült. 
Tartalmáért a kizárólagos felelősséget a szerzők viselik, az semmilyen 
vonatkozásban nem tekinthető úgy, mint amely az Európai Unió 
álláspontját tükrözi.



2 

Tartalom 
1. A jogi környezet összefoglalása ...................................................................................................... 3

2. Az újságírói alapelvek összefoglalása .............................................................................................. 4

3. A magyar médiakörnyezet .............................................................................................................. 6

3.1. A Simicska-birodalom vége ..................................................................................................... 8 

3.2. A politikai média új ökoszisztémája ........................................................................................ 8 

3.3. Média-konszolidáció a jogon túl ............................................................................................. 9 

3.4. Szűkülő tér ............................................................................................................................ 10 

3.5. Az egyes médiapiacok helyzete ............................................................................................ 10 

3.6. Lappiac .................................................................................................................................. 10 

3.7. Rádiós piac ............................................................................................................................ 11 

3.8. Televíziós piac ....................................................................................................................... 12 

3.9. Online piac ............................................................................................................................ 12 

3.10. Közszolgálati média ........................................................................................................... 13 

4. A kiválasztott médiaorgánumok besorolása / nézettsége ............................................................ 15

4.1. Televízió ................................................................................................................................ 15 

4.2. Napilapok .............................................................................................................................. 15 

4.3. Mintagyűjtési módszer: ........................................................................................................ 16 

5. A kulcsszavakra vonatkozó információk meghatározása az egységesség érdekében .................. 17

6. Kiválasztott szövegek .................................................................................................................... 17

6.1. Populáció ............................................................................................................................... 17 

6.2. A minta alapvető paraméterei .............................................................................................. 17 

6.3. A mintavételi rendszer .......................................................................................................... 17 

6.4. Mintavételi egység ................................................................................................................ 18 

6.5. A bűncselekmény meghatározása ........................................................................................ 18 

6.6. A mintavétel során alkalmazott kiválasztás a következőkön alapult: ................................... 18 

6.7. 2. mintavétel ......................................................................................................................... 18

7. Megállapítások .............................................................................................................................. 19

7.1. A mintavétel során szerzett tapasztalatok: szubjektív benyomások .................................... 22 



 3 

 

 

1. A jogi környezet összefoglalása 

 

A vádlottak tárgyalóteremben történő bemutatásához kapcsolódó rendelkezéseket a 2017. évi XC. 

törvény a büntetőeljárásról (a továbbiakban: Be. tv.) és a 2013. évi V. törvény a Polgári 

Törvénykönyvről írja elő. A Be. tv. úgy rendelkezik, hogy mindenkinek joga van ahhoz, hogy a bíróság 

tárgyalásáról a médiarendszer útján tájékoztatást kapjon. A bírósági tárgyalásról hang- vagy 

képfelvételt csak a tanács elnökének engedélyével szabad készíteni.1 Továbbá a meghallgatáson jelen 

levő személyekről (a bíróság tagjain, a jegyzőkönyvvezetőn, az ügyészen és a védőn kívül) akkor 

készülhet hang- vagy képfelvétel, ha az érintett ahhoz hozzájárul.2 

A tanács elnöke elvben mindig megadja az engedélyt, de a jogszabályok által előírt egyes esetekben3 

megtagadhatja azt. Ilyen eset például az, ha a sajtó jelenléte és/vagy az információ közzététele 

minősített adatokat érintene, sértené az eljárás eredményességét, vagy veszélyeztetné a gyanúsított 

személy életét vagy testi épségét. 

A Magyar Helsinki Bizottság által 2018-ban készített interjúkban a bírák és az ügyvédek egyaránt 

hangsúlyozták, hogy a bíró a tárgyalás kezdetén tájékoztatja a sajtót a felvételeket érintő szabályokról 

és feltételekről. A bíró emellett külön megkérdezi a vádlottat, hogy hozzájárul-e ahhoz, hogy felvételt 

vagy fotót készítsenek róla. Amennyiben az érintett ebbe nem egyezik bele, a sajtó nem készíthet 

olyan fotót vagy felvételt, amelyen a vádlott felismerhető. A gyakorlatban eltérnek a vélemények 

arról, hogy mi tekinthető „nem felismerhetőnek”. A sajtó munkatársai sok esetben olyan képeket 

használnak, ahol a vádlottnak csak a háta vagy megbilincselt keze látszik, vagy kitakarják az arcát és 

eltorzítják a hangját.   

Ezek a technikák elvileg megfelelnek az előírásoknak, azonban az azonosíthatóság a körülményektől 

függ. Egy faluban, ahol a lakosok ismerik egymást, a vádlott könnyen felismerhető a ruházatáról, a 

hajviseletéről vagy a mozgásáról. Egyes bírák úgy vélik4, hogy amennyiben a vádlott nem adja 

beleegyezését, a sajtónak meg kell tiltani, hogy a vádlottról bármilyen képet készítsen.  

A médiatartalmak jogi környezetét a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól 

szóló 2010. évi CIV. törvény, valamint a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 

2010. évi CLXXXV. törvény határozza meg. Az előbbi a médiában megjelenő tartalmakra vonatkozó 

alapvető szabályokat, illetve az újságírók jogait és kötelességeit, az utóbbi a médiarendszer 

szerkezetére és állami felügyeletére vonatkozó szabályokat tartalmazza.  

Az EBESZ-től az ENSZ-en át az Európa Tanácsig az alapjogokkal foglalkozó szinte minden szervezet 

súlyos kritikákat fogalmazott meg a szabályozással kapcsolatban, amihez újságíró-szervezetek és más 

nemzetközi civil szervezetek is csatlakoztak. Jelen tanulmánynak nem célja a korábban 

megfogalmazott kritikák összefoglalása5; e kritikák közül a legátfogóbb az Európa Tanács szakértői 

                                                           
1 Be. tv. 108. cikk, 1. bekezdés 
2 Be. tv. 108. cikk, 2. bekezdés 
3 Be. tv. 109. cikk 
4 A MHB interjúja egy gyakorló bíróval, 2019. március 3. 
5 Összefoglalóan lásd Polyák Gábor: Lépéskényszer – Javaslatok és elvárások a médiatörvény módosításához, 
Mérték Blog 2012.05.02, http://mertek.hvg.hu/2012/05/02/lepeskenyszer-javaslatok-es-elvarasok-a-
mediatorveny-modositasahoz/  

http://mertek.hvg.hu/2012/05/02/lepeskenyszer-javaslatok-es-elvarasok-a-mediatorveny-modositasahoz/
http://mertek.hvg.hu/2012/05/02/lepeskenyszer-javaslatok-es-elvarasok-a-mediatorveny-modositasahoz/


 4 

állásfoglalása, amely lényegében a médiatörvények teljes újraírását javasolja. Az szabályozás utolsó 

átfogó kritikai értelmezését a Velencei Bizottság végezte el.6 

Az új médiatörvények a médiaszabályozás magyarországi történetében a legnagyobb fordulópontot 

azzal hozták, hogy a médiahatóság felügyeleti és szankcióalkalmazási hatásköreit kiterjesztették a 

nyomtatott és az online sajtóra. Ennek következtében a médiajogi szankciók minden 

médiaszolgáltatásra, így azokra az online szolgáltatásokra is alkalmazhatók, amelyek audiovizuális 

elemet nem tartalmaznak. 

Az új médiatörvények egyes rendelkezéseit vizsgáló 165/2011. (XII. 20.) AB határozat egyik 

legfontosabb eredménye, hogy szűkítette azoknak a médiatartalmi előírásoknak a körét, amelyek a 

nem audiovizuális médiumokra is alkalmazandók voltak. A nyomtatott és online sajtótermékek 

médiajogi szabályozását és médiahatósági ellenőrzését ugyanakkor az Alkotmánybíróság sem tartotta 

általánosságban alkotmánysértőnek. Az Alkotmánybíróság „nem zárta ki kategorikusan a 

tartalomalapú és állami fellépést indukáló korlátozás lehetőségét a nyomtatott sajtótermékek 

esetében sem”, és megállapította, hogy „az állam által utólagosan, hivatalból indított szisztematikus 

ellenőrzés és szankcionálás lehetősége kétségtelenül a sajtószabadság korlátozását jelenti, ám ennek 

puszta lehetősége – hatékony és érdemi bírói kontroll mint garancia mellett – nem tekinthető 

alkotmányellenesnek”.7 Az alkotmánybírósági határozat után minden médiumot korlátozó médiajogi 

tényállás maradt az alkotmányos rend tiszteletben tartása, a kiszolgáltatott helyzetben levő sérelmes 

bemutatásának tilalma, valamint a gyűlöletkeltés és a kirekesztés tilalma. 

 

2. Az újságírói alapelvek összefoglalása 

Tisztán önszabályozó kezdeményezéként a Főszerkesztők Fóruma, a Magyar Lapkiadók Egyesülete és 

a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete közösen működteti a Korrektor.hu oldalt, ami egy 

panaszkezelő felület. Az együttműködő szervezetek közös magatartási kódexet fogadtak el, amelynek 

megsértése esetén panasz nyújtható be. Ugyanakkor az újságírói önszabályozás hatékonysága 

Magyarországon csekély.8 

A médiatörvény a hatósági kontroll alternatívájaként létrehozott egy sajátos társszabályozási 

rendszert. A televíziós és rádiós médiaszolgáltatások kivételével a törvény a médiapiac szereplői 

számára lehetővé tette, hogy a médiatartalomra vonatkozó szabályok végrehajtásáról önszabályozó 

szervezetek keretében kizárólagos jogkörrel maguk gondoskodjanak.9 A Médiatanács a törvény szerint 

az önszabályozó szervezetekkel közigazgatási szerződést köthet. A szerződés alapján az önszabályozó 

szervezet meghatározott, hatósági hatáskörbe tartozó ügyeket, illetve egyéb médiaigazgatáshoz, 

médiapolitikához kapcsolódó feladatokat lát el. Ennek keretében az önszabályozó szervezetek a 

szolgáltatók tevékenységével kapcsolatos panaszok elbírálására, a médiavállalkozások közötti viták 

eldöntésére, valamint a szolgáltatók tevékenységének ellenőrzésére kapott felhatalmazást. Az 

önszabályozó szervezet eljárása megelőzi a Médiatanács hatósági eljárását. A törvény hangsúlyozza, 

hogy az önszabályozó szervezet nem hatósági jogkörben jár el.  

                                                           
6 European Commission for Democracy Through Law (2015): Opinion on Media Legislation (Act CLXXXV on 
Media Services and on the Mass Media, Act CIV on the Freedom of the Press, and the Legislation on Taxation 
of Advertisement Revenues of Mass Media) of Hungary, Strasburg. 
7 165/2011. (XII. 20.) AB hat.  
8 T. Tófalvy ’Média a törvényen túl? Önszabályozás a magyar írott médiában: előzmények, kontextus, 
lehetőségek’ Médiakutató Nr. 4 (2013) 
9 Mttv. 190-202/A. § 



 5 

Az ilyen módon kialakított társszabályozásban 2011 nyara óta négy szervezet – a Magyar Lapkiadók 

Egyesülete, a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók 

Egyesülete, valamint az Önszabályozó Reklámtestület – vesz részt.10  

A hatósággal kötött szerződésnek része az önszabályozó szervezet által kialakított magatartási kódex, 

amelynek elfogadása a Médiatanács jóváhagyásához kötött. A társszabályozási rendszer legfontosabb 

eredménye az lehetett volna, ha a kódexek a törvényi tényállásokat részletesebben, világosabban, az 

újságírói és a szerkesztői munka során könnyebben értelmezhető módon fejtették volna ki. A 

médiajogi tényállásokat azonban a kódexek lényegében változtatás nélkül, néhány minimális 

kiegészítéssel vették át. Így a törvény bizonytalan tartalmú, a véleménynyilvánítás szabadságát 

közvetlenül korlátozó rendelkezéseit jelenleg laikus vitarendező fórumok értelmezik. Valódi 

önszabályozás a rendszerben nem valósul meg, az sokkal inkább a hatósági feladatok kiszervezéseként 

értelmezhető. 

A törvény az eljárási kérdések szabályozását, ide értve az alkalmazható szankciókat és azok 

végrehajtását, a garanciális keretek meghatározása nélkül az önszabályozó szervezetekre bízza. Ez 

azért aggályos, mert a kódexek a gyakorlatban a panaszosok törvény alapján fennálló jogait érintik, 

sőt korlátozzák, akik a kódexek elkészítésében és végrehajtásában nem vehettek részt.  A panaszos 

először köteles meghatározott időn belül a médiaszolgáltatóhoz fordulni, és vele egyeztetni. A 

sikertelen egyeztetést követően az önszabályozó szervezet részére a kérelmet írásban, szigorú tartalmi 

feltételeket figyelembe véve, eljárási díj megfizetése után lehet előterjeszteni; mindez magából a 

törvényből nem következik.  

A társszabályozás legfontosabb előnye a szolgáltatók számára, hogy annak keretében bírság 

kiszabására nem kerül sor. A kódexek alapján kiszabható legsúlyosabb szankció a társszabályozási 

rendszerből meghatározott időre való kizárás. A további szankciók a normasértés tényének 

megállapítására, abbahagyására, nyilvánosságra hozására, illetve erkölcsi jóvátétel biztosítására 

irányulnak. A kódexek ugyanakkor egyetlen rendelkezést sem tartalmaznak a társszabályozás 

keretében született döntések végrehajtásáról.  

A Médiatanács a törvény szerint az önszabályozó szervezet minden döntését köteles felülvizsgálni. A 

hatóság jogorvoslati fórumként is eljár: ha a felek bármelyike kezdeményezi a döntés felülvizsgálatát, 

a Médiatanács 30 napon belül köteles annak felülvizsgálatára. Ha az önszabályozó szervezet döntése 

a Médiatanács szerint nem felel meg az önszabályozó szervezettel kötött közigazgatási szerződésben 

foglaltaknak, különösen a magatartási kódex rendelkezéseinek, vagy jogszabály tartalmával ellentétes, 

illetve az önszabályozó szervezet nem képes megfelelően érvényesíteni döntését, akkor a 

Médiatanács hatósági eljárást indít a beadvány tárgyát képező ügyben. Ez egyúttal a bírósági 

felülvizsgálat lehetőségét is megnyitja. Ugyanakkor a médiajogi tényállások bizonytalan tartalma, 

széles és nem következetes értelmezési lehetőségei miatt a Médiatanács felülvizsgálati joga is 

meglehetősen széles. Ezen felül a Médiatanács jogosult az önszabályozó szervezetnek a társzabályozás 

keretében végzett minden tevékenysége megismerésére, az eljárások és döntések átfogó 

ellenőrzésére, és végső esetben felmondhatja a közigazgatási szerződést. 

A médiatörvényben kialakított társszabályozási rendszer néhány lényeges ponton nincs összhangban 

a társszabályozási rendszerekkel szembeni európai elvárásokkal.11 Az egyik legfontosabb aggály a 

finanszírozás függetlenségével kapcsolatban fogalmazható meg: a Médiatanács a törvényben nem 

rögzített elvek és szempontok mentén – ugyanakkor a hatósági szerződésben publikálva – anyagi 

                                                           
10 Összegyűjtve ld. http://mediajogfigyelo.hu/index.php?do=a&id=1575 
11 Ld. mindenekelőtt: European governance - A white paper [COM (2001) 428]. 

http://mediajogfigyelo.hu/index.php?do=a&id=1575


 6 

támogatást nyújt a társszabályozó szervezeteknek. A piaci szereplőktől való függetlenséget az 

veszélyezteti, hogy a panaszeljárásokban kizárólag az érintett vállalkozások által delegált, az esetek 

túlnyomó többségében az adott szervezettel valamilyen tartós jogviszonyban álló szakértők járnak el. 

Ez ugyan az egyes eljárások pártatlanságát nem veszélyezteti, mivel az eljáró bizottságokra megfelelő 

összeférhetetlenségi szabályok állnak fenn, de egyértelműen a szolgáltatói szempontok és érdekek 

túlsúlyát okozza.  

Részben feltehetően az eljárási nehézségek miatt, de még inkább a társszabályozási rendszer 

ismertségének alacsony foka miatt, mindeddig alig néhány panaszeljárásra került sor. A 

társszabályozási rendszer kétségkívül enyhébb korlátozása a sajtószabadságnak, mint a hatósági 

kontroll. Jelen formájában azonban mellőz minden önkéntes kezdeményezést, és nem több, mint a 

szolgáltatók által saját magukra alkalmazott alternatív szankciórendszer. A társszabályozási 

rendszerhez ahhoz való csatlakozás önmagában is súlyos kompromisszum a szerkesztőségek részéről. 

Annak fejében, hogy ne kelljen a törvényben meghatározott nagy összegű bírságokkal számolniuk, a 

társszabályozási rendszerhez való csatlakozással elfogadják és legitimálják a szigorú médiatartalmi 

szabályokat. Így válik a társszabályozás az öncenzúra látványos kifejeződésévé. A társszabályozásban 

továbbá nem vesz részt minden érintett szolgáltatás, és a panaszok jelenlegi kis száma nem garancia 

arra, hogy a későbbiekben sem indul nagyobb számú eljárás. 

3. A magyar médiakörnyezet 

 

A magyar média 2008 óta súlyosan megszenvedte a gazdasági válság következményeit. 

A reklámbevétel a nyomtatott sajtóban 2013-ban 35,8 milliárd forint volt, ami 48 százalékos 

visszaesést jelentett az öt évvel korábbi szinthez képest. A televízió reklámbevétele 45,6 milliárd forint 

volt, ami 42 százalékos csökkenés ugyanezen időszakban. Módszertani változások miatt a rádiópiac 

adatai nem összehasonlíthatóak, de az elmúlt öt évben itt is 25 százalék volt a reklámbevétel 

csökkenése, 2013-ban 8,8 milliárd volt a reklámbevétel. Mindezek mellett a digitális média (internet 

és mobil) reklámbevétele 39,1 milliárd forintot ért el 2013-ra, ez 95 százalékos növekedés 2008-hoz 

képest (akkor még a mobil tartalomszolgáltatás gyengesége miatt ez a kategória internet néven 

szerepelt). A közterületi piacon a hirdetési bevétel 20,8 milliárdról 14,4 milliárdra csökkent.12 A válság 

meghatározó médiapiaci következménye az volt, hogy az addig a minden piaci szegmenst uraló 

külföldi befektetők sorra elhagyták a magyar – és minden más kelet-európai – médiapiacot.  

A 2010 utáni médiapolitikai eszköztár a lágy cenzúra fogalmával írható le. Don Podesta meghatározása 

szerint a lágy vagy közvetett cenzúra „a hírszolgáltatás befolyásolása a kormányzattal vagy annak 

politikájával szemben kritikus médiavállalkozásokra gyakorolt anyagi nyomás révén, illetve a 

kormányzattal barátságosnak látszó médiatermékek és újságírók jutalmazása”. Tipikus formája az 

állami (önkormányzati) hirdetések célzott – a piaci teljesítménytől független – elhelyezése, a 

kereskedelmi hirdetőkre gyakorolt nyomás a hirdetések célzott elhelyezése érdekében, illetve az 

újságíróknak közvetlenül juttatott kifizetések. A magyar médiapolitikai gyakorlat elemzésén alapuló 

értelmezésünk szerint a lágy cenzúra lényege a médiapiac szerkezetére és a médiavállalkozások 

gazdasági mozgásterére ható önkényes beavatkozás. Célja, hogy a médiapiaci értéklánc egészében 

megerősítse azokat a vállalkozásokat, amelyek elősegítik a kormányzat álláspontját közvetítését, és 

                                                           
12 Incze Kinga: Magyarországi médiapiaci körkép 2008; és Öt év után nőtt a magyar reklámpiac, 2014. március 

4. http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/ot_ev_utan_nott_a_magyar_reklampiac

 



 7 

egyúttal gyengítse, gazdaságilag ellehetetlenítse vagy kritikus álláspontjuk feladására kényszerítse a 

kormányzattal szemben kritikus véleményeket közlő médiumokat. A lágy cenzúra viszonylag lassú, de 

tartós változásokat okoz a médiarendszer egészének működésében. A befolyásolás nem közvetlenül 

az egyes tartalmak előállítására, hanem a tartalomkínálat egészének alakítására irányul, célpontjai így 

nem az egyes újságírók, hanem a médiavállalkozások. A lágy cenzúrát közvetlenül a 

médiatulajdonosok és a médiamenedzserek érzékelik, e beavatkozások a szerkesztői és az újságírói 

gyakorlatot rajtuk keresztül befolyásolhatják. 

A médiapiaci szereplők gazdasági autonómiája a médiaszabadság lényeges összetevője: csak a stabil 

gazdasági háttérrel működő médiavállalkozások tudják a szerkesztői tevékenységüket az egyes, akár 

állami, akár piaci finanszírozók egyoldalú befolyásától mentesen gyakorolni. A Freedom House 

sajtószabadság-indexének egyik értékelési szempontja például a média gazdasági környezetének 

vizsgálata (Freedom House 2016). Ennek része a médiavállalkozások tulajdonosi szerkezetének, a 

tulajdonosi viszonyok átláthatóságának, a médiakoncentráció mértékének, a médiumok elindításával 

járó költségeknek és egyéb akadályoknak, az állami és az egyéb támogatások és reklámok szelektív 

elhelyezésének, a média korrumpálhatóságának, valamint a gazdasági helyzet médiarendszerre 

gyakorolt hatásának elemzése.  

1. ábra Freedom House, Freedom of the Press Index, Magyarország 

 

Forrás: Freedom House 2017 

A különböző tartalomszolgáltatási piacok működését a leginkább az olyan piacra lépések és piaci 

terjeszkedés zavarja meg, amelyek mögött nem valódi piaci erőforrások és üzleti szándékok, hanem 

politikai motivációk, illetve politikai döntések eredményeként hozzáférhetővé váló finanszírozási, 

technikai, információs kapacitások állnak. Az ilyen terjeszkedés eredményeként a magyar 

médiapiacon egyre több médiatermék került a kormányhoz közel álló üzletemberek kezébe, miközben 

egyre több független médium tűnt el a piacról. 2014 előtt a kormányközeli média legnagyobb 

szereplője Simicska Lajos volt, aki hosszú időn keresztül koordinálta a Fidesz gazdasági 

háttérországának egészét.  

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50



 8 

3.1. A Simicska-birodalom vége 

A 2018-as parlamenti választások másnapján tulajdonosa megszüntette az egyetlen konzervatív, de 

kormánykritikus napilapot, a Magyar Nemzetet, és leállította a szintén jobboldali és kritikus 

hírrádióját, a Lánchíd Rádiót. E médiumok tulajdonosa az a Simicska Lajos volt, aki 2014-ig a Fidesz 

gazdasági ügyeit intézte, és aki az építőipar mellett a médiában is lényegében egyetlen szereplőként 

irányította a Fidesz-közeli piaci érdekeltségeket. Médiabirodalmának része volt egy országos napilap 

és egy hetilap, az egyetlen ingyenesen terjesztett politikai napilap, egy jobboldali hírtelevízió, a 

monopol helyzetben lévő országos kereskedelmi rádió, egy országos lefedettségű jobboldali politikai 

talk-rádió, valamint a legnagyobb kültériplakát-cég. 2014-ig a Simicska-birodalom minden tagja 

feltétel nélkül lojális volt a Fideszhez és az Orbán-kormányhoz.  

2017-ben az is kiderült, hogy Simicskának vételi (opciós) joga van a legnagyobb kritikus hírportálra, az 

Index.hu-ra. E jogával élt is, de hogy a portál függetlenségét ne lehessen kétségbe vonni, és ne legyen 

könnyű felvásárolni se, a tulajdonosi jogokat Simicska egy alapítványra ruházta, amelynek kurátora a 

portál korábbi ügyvédje lett.  

A 2014-es parlamenti választások után azonban a tulajdonos és Orbán Viktor miniszterelnök között 

komoly konfliktus alakult ki, valószínűleg részben Simicska túl nagyra nőtt hatalma, részben Orbán 

egyre nyíltabban oroszbarát és populista politikája miatt. A Simicska-birodalom egyes tagjai 

megszűntek, illetve új tulajdonoshoz kerültek, de a megmaradt médiumok, elsősorban a Hír TV, a 

Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió a kormánykritikus nyilvánosság meghatározó szereplői lettek. E 

médiumok egyre inkább a szélsőjobboldali pártból konzervatív néppárttá válni próbáló Jobbikot 

támogatták. A 2018-as választási eredmény Simicska számára is óriási vereség volt, ami a 

médiabirodalom és a még megmaradt gazdasági érdekeltségek felszámolásához vezetett. 2018 

júliusában Simicska minden vállalkozását eladta, ezek több lépésben a Fidesz jelenlegi gazdasági 

köreihez kerültek. A médiabirodalom még működő tagjai egyik napról a másikra a kormány 

kritikusaiból ismét annak hűséges támogatói lettek. A Hír TV-ben Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője 

ezt úgy összegezte, hogy a Hír TV ezzel visszatért a gyökerekhez. 

3.2. A politikai média új ökoszisztémája 

Ugyanakkor a 2014 és 2018 közötti időszakban a Fidesz éppen azon dolgozott, hogy a Simicska-

birodalom helyett felépítse az új Fidesz-hű médiabirodalmat. Ez az építkezés azonban kifejezetten azt 

az utat követte, hogy sok szereplő kezébe kerüljön egy vagy néhány médium, és ne jöhessen létre a 

Simicska-birodalomhoz hasonló gazdasági és politikai erőközpont. Ennek az időszaknak több 

meghatározó szereplője volt. Andrew Vajna lett a második legnagyobb országos kereskedelmi televízió 

(TV2), egy országos kereskedelmi rádiós hálózat (Rádió 1) és néhány megyei lap tulajdonosa, és az ő 

érdekeltségi körébe került közvetve a 2018-ban indult új országos kereskedelmi rádió is. Liszkay Gábor, 

a Simicska-birodalom egyik korábbi vezetője indíthatott új országos politikai napilapot (Magyar Idők), 

és az ő érdekeltségébe tartozott egy új kormánybarát politikai talk-rádió (Karc FM). Később ő lett 

Mészáros Lőrinc médiacégnek a vezetője, majd a Fidesz-média újabb jelentős átalakításának 

irányítója. Heinrich Pecina lett az Axel-Springer és a Ringier korábbi lapjainak tulajdonosa. Ő volt az, 

aki 2016. októberében váratlanul bezárta a legnagyobb és egyúttal kormánykritikus napilapot, majd 

néhány héttel később eladta médiaérdekeltségeit Mészáros Lőrincnek, Orbán Viktor gyerekkori 

barátjának, aki mára az ország leggazdagabb embere lett. Mészáros fokozatosan felvásárolta a teljes 

megyeilap-piacot, kiadója lett számos magazinnak, működtette az Echo TV-t, megszerzett néhány 

helyi rádiót. Habony Árpád, Orbán Viktor politikai kommunikációs tanácsadója adta ki a Simicska-féle 

Metropol helyébe lépő, ingyenesen terjesztett napilapot, a Lokált. Habony médiacége működtette 

továbbá a 888.hu hírportált, és Habony volt az, aki Szlovéniában és Macedóniában is megjelent 

https://pestisracok.hu/musorvaltozas-avagy-az-igazsag-napja-a-hir-tv-n-elerhetoek-a-videok/


 9 

médiapiaci befektetőként, a magyarországihoz hasonló hangvételű politikai médiumok 

tulajdonosaként. A korábban a Magyar Telekom (Deutsche Telekom) tulajdonában lévő, az Index.hu 

mellett a legnagyobb eléréssel működő hírportál, az Origo.hu a Magyar Nemzeti Bank fiának 

tulajdonába került. A korábban mértékadó gazdasági hetilap, a Figyelő a Fidesz emlékezetpolitikai 

felelőse, Schmidt Máriához került. A bulvárlapok, az online hírportálok piacán és más médiapiacokon 

további Fidesz-közeli tulajdonosok jelentek meg.  

Ennek az új politikai médiaökoszisztémának a felépítése ugyanazokra az eszközökre támaszkodott, 

amelyekkel korábban a Simicska-birodalom is létrejött és megerősödött: korlátlanul rendelkezésre 

álló állami hirdetések és más állami finanszírozási források, a médiahatóság által bőkezűen osztogatott 

rádiós frekvenciák, kizárólag a kormányhű médiával megosztott információk, a kritikus médiumok és 

újságírók lejáratása. 

3.3. Média-konszolidáció a jogon túl 

A harmadik kétharmados választási győzelem után Orbán Viktor joggal érezte azt, hogy már nem kell 

tartania egy újabb Simicskától, egy olyan erőközponttól, aki akárcsak a Fideszen belülről korlátozni 

képes a hatalmát. Éppen ezért a médiaérdekeltségek működtetésével kapcsolatban megjelenhetett a 

gazdaságossági, hatékonysági szempont, ugyanakkor annak is eljött az ideje, hogy az új 

médiatulajdonosok világos üzenetet kapjanak: a rájuk bízott médiumok nem a sajátjaik, azokat 

kizárólag a Fidesz érdekeinek megfelelően működtethetik. 2018 nyarától érkeztek a hírek valamiféle 

központosításról, azonban így is nagy meglepetéskét érte a nyilvánosságot, hogy 2018. november 28-

án Andrew Vajna kivételével az összes korábbi médiatulajdonos ingyenesen felajánlotta médiacégeit 

egy nonprofit alapítványnak, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA). Az 

alapítványhoz egyetlen nap alatt 13 médiavállalat csatlakozott, mindannyian ellenszolgáltatás nélkül. 

Mindössze Andrew Vajna TV2-je és Rádió 1 hálózata maradt ki az összeolvadásból. Vajna 2019. januári 

halála után médiaérdekeltségeinek sorsa bizonytalanná vált. A TV2-csoport új tulajdonosa Vida József, 

a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, akinek korábban nem volt médiapiaci tapasztalata. 

Az alapítványt 2018 augusztusában alapította egy részvénytársaság, amely a már említett Liszkay 

Gábor kizárólagos tulajdonában van. Az alapítvány székhelye Liszkay nyaralója. Az alapítvány 

kuratóriuma egy volt és egy jelenlegi fideszes parlamenti képviselőből, illetve egy Fidesz-közeli 

kutatóintézet vezetőjéből áll. Az alapítvány célja, hogy „a magyar tömegtájékoztatás részét képező 

nyomtatott sajtó, rádió, tv, online felületeinek értékteremtő, valamint a magyar nemzeti öntudat 

erősödését szolgáló tevékenységét elősegítse”. Az alapítványhoz csatlakozott médiacégek összesített 

nettó árbevétele 2017-ben 55,7 milliárd forint volt. 

Egy ilyen összefonódás természetesen versenyjogi és médiajogi szempontból is aggályos. A magyar 

versenyhatóság, mint minden ilyen értékű összefonódás esetében, most is köteles lett volna vizsgálni, 

hogy az jelentős mértékben csökkenti-e a versenyt az érintett piacon, különösen gazdasági erőfölény 

létrehozása vagy megerősítése révén. Ahogy korábban erről szó volt, a fúzió a médiapiac számos 

szegmensében jelentősen növelte a piaci koncentráció mértékét, a reklámpiacon pedig olyan 

portfoliót hozott létre, amellyel a reklámozók minden célcsoportot elérhetnek. A magyar 

médiatörvény ugyanakkor azt is előírja, hogy a médiahatóság vizsgálja meg, hogy “a független 

véleményforrások összefonódások utáni szintje is biztosítja a sokszínű tájékozódás jogának 

érvényesülését a médiatartalom szolgáltatás releváns piacán”. A Médiatanács korábbi kapcsolódó 

döntései politikailag kifejezetten elfogultak voltak: a Fidesz-közeli médiában zaj összefonódások 

minden esetben zöld utat kaptak, a kritikus médiát erősítő felvásárlásokat pedig megakadályozta a 

hatóság. Egy ilyen mértékű és összetettségű médiapiaci koncentrációról azonban nagyon nehéz lett 

volna kimutatni, hogy nem korlátozza a sokszínű tájékozódás lehetőségét. 



 10 

A versenytörvény 2013-as, tehát már a Fidesz-többség alatt elfogadott módosítása ugyanakkor 

lehetővé teszi, hogy a kormány egyes összefonódásokat „nemzetstratégiai jelentőségűvé” minősítsen, 

és ezzel kivonja őket a versenyhatósági vizsgálat kötelezettsége alól. 2018. december 5-én a kormány 

a médiapiaci összefonódás esetében is élt ezzel a lehetőséggel: a Fidesz-közeli médiavállalatok 

betagozódásáról rendeletben megállapította, hogy az „nemzetstratégiai jelentőségű”, és ezzel 

mentesül minden engedélyezési eljárás alól.  

3.4. Szűkülő tér 

A Fidesz médiaalapítványának létrehozásán túl a legaggasztóbb változás az Index.hu-t, a legfontosabb 

független online hírforrást érintette. A kormányhoz közel álló magánszemélyek felvásároltak azt a 

céget, amely a hírportált kiadó alapítvány alapítói jogait gyakorolja, illetve amelyik a hírportál 

reklámfelületeinek értékesítését végzi. Az alapítói jogok lehetővé teszik az alapítvány működésének 

módosítását, ami az Index.hu függetlenségének elvesztéséhez vezethet. De enélkül is 

ellehetetlenítheti a portál működését a reklámfelületek értékesítésének manipulálása. Az Index.hu 

tartalmaiban egyelőre nem látható változás, de a portál működése nagyon sérülékennyé vált. Az 

Index.hu átalakítása vagy megszüntetése óriási csapás lenne a független újságírás maradékaira. 

Tulajdonosa decemberben megszüntette az egyik kritikus hetilapot, a Vasárnap Újságot, ami a 

továbbiakban csak napilap-mellékletként jelenik meg. A lap tulajdonosa Puch László, az ellenzéki 

szocialista párt korábbi gazdasági háttérembere, aki egyúttal az utolsó baloldali politikai napilap, a 

Népszava kiadója is. Puch még 2016-ban alkut kötött Orbán Viktorral, amelynek értelmében bizonyos 

témák mellőzése fejében a Népszava részesül az állami hirdetésekből. Puch 2018 novemberében egy 

további hetilapot, a vidéki olvasók körében népszerű Szabad Földet eladta Mészáros Lőrinc 

médiavállalatának, hogy aztán ez a lap is a Fidesz médiaalapítványához kerüljön. 

Az utolsó kritikus hírtelevízió, az ATV 2018 októberében reklámidejének értékesítésével azt a sales 

house-t bízta meg, amely a Fidesz-közeli médiumok jelentős részének reklámidejét értékesíti, és 

amelynek tulajdonosa a Fidesz gazdasági köreihez tartozik. Ezzel egy Fidesz-közeli cég kezébe került a 

kritikus nyilvánosság egyik utolsó nagy elérésű szereplőjének finanszírozása.  

3.5. Az egyes médiapiacok helyzete 

3.6. Lappiac 

A magyar lappiacon néhány évvel ezelőtt még jelentős volt a külföldi befektetők szerepe, 2017-re 

azonban csak egyetlen jelentős külföldi szereplő maradt, a Ringier Axel Springer. Ez a kiadó elsősorban 

a magazinpiacon érdekelt, emellett egy bulvár napilapot ad ki (Blikk), a közéleti-politikai tartalmak 

piacáról azonban teljesen kivonult.  

A politikától független nagy magyar tulajdonosok között is csak egyetlen cég maradt, a Central 

Médiacsoport. A nyomtatott piacon ez sem rendelkezik politikai termékkel, kifejezetten a 

magazinokra specializálódott.   

A Népszabadság bezárásával a baloldalhoz, pontosabban az MSZP-hez kötődő lapok sem tűntek el 

teljesen a magyar közéletből. A Népszava napilap, illetve két hetilap, a Szabad Föld és a Vasárnapi 

Hírek 2017 januárjában került Puch László, a Magyar Szocialista Párt korábbi pénztárnokának 



 11 

tulajdonába.13 Mint egy oknyomozó cikkből kiderült, Puch László magával  Orbán Viktorral egyeztetett 

a Népszava megvásárlásáról, ennek is köszönhetőek a lapban megjelent állami hirdetések.14   

Minden kétséget kizáróan a nyomtatott lapok piacán a kormányközeli portfólió a legjelentősebb, a 

már említett megyei napilapokon kívül is meglehetősen széles az elérés. A KESMA és Mészáros Lőrinc 

tulajdonában álló Mediaworks napilapokat és magazinokat is kiad, de hozzá köthető a Magyar Idők 

politikai napilap is. A KESMA tulajdonában van a Lokál napilap, illetve a Lokál Extra hetilap, mindkettő 

ingyenes, ami meglehetősen magas példányszámot biztosít. Nyíltan kormánypárti a Ripost napilap 

(tulajdonosa a KESMA), csakúgy, mint a korábban nagy presztízsű hetilap, a Figyelő, amely mára 

szintén a KESMA-hoz került. A Magyar Hírlap napilapot Széles Gábor üzletember adja ki, az ő 

kormányközeli kötődése közismert, csakúgy, mint a Demokrata tulajdonosáé, Bencsik Andrásé.  

A hetilapok között találunk kifejezetten kormánykritikus hangvételűeket, amelyek kisebb magyar 

kiadók tulajdonában vannak. Ilyen a Magyar Narancs, az Élet és Irodalom, valamint a HVG.  

Szintén kormánykritikus a 168 óra, bár a tulajdonosi háttere, finanszírozása nem teljesen tisztázott.15 

Említésre méltó még a Hetek c. hetilap, amely a Hit Gyülekezete, az ATV-t is működtető keresztény 

kisegyház tulajdonában van.  

3.7. Rádiós piac 

A nyilvánosság alakítása szempontjából általában nem a rádiós piacot tekintjük a leginkább 

meghatározó eszköznek, de Magyarországon figyelemreméltó folyamatok zajlottak az elmúlt 

években. Ez az a médiaszektor, amibe a hatóság a leginkább be tud avatkozni: a 

frekvenciapályázatokon keresztül közvetlen beleszólása van a Médiatanácsnak abba, hogy kik 

folytathatnak rádiós műsorszolgáltatást. Különösen fontossá teszi a rádiós piacot, hogy a közönség 

hírfogyasztásában, tájékozódásában jelentős szerepet tölt be a rádió.16   

A legnagyobb szereplő a rádiós piacon a közszolgálati rádió, összesen négy országos frekvencián 

hallgatható, ezen a téren nem volt érdemi változás az elmúlt években.   

Az elmúlt évek egyik legnagyobb jelentőségű fejleménye a Rádió1 hálózat terjeszkedése volt. Az 

eredetileg csak Budapesten elérhető rádió hálózatépítése gyorsan halad, már több mint 30 helyi rádió 

csatlakozott, ma már ez a leghallgatottabb kereskedelmi rádió.17 A Rádió1 tulajdonosa korábban Andy 

Vajna kormánybiztos, a TV2 cégcsoport tulajdonosa volt, az ő halála után a rádió helyzete 

bizonytalanabbá vált. 

                                                           
13 Szalay, D. (2017): Így változik a Puch László által felvásárolt Népszava és a Vasárnapi Hírek irányítása. 24.hu, 

január 31. http://24.hu/media/2017/01/31/igy-valtozik-a-puch-laszlo-altal-felvasarolt-nepszava-es-a-
vasarnapi-hirek-iranyitasa/  
14 Rényi, P. D. (2018): Orbán lerendelte magához Hatvanpusztára Puch Lászlót, hogy vegye meg neki a 
Népszavát. 444.hu, március 9. https://444.hu/2018/03/09/orban-lerendelte-magahoz-hatvanpusztara-puch-
laszlot-hogy-vegye-meg-neki-a-nepszavat  
15 Becker, A. (2016): Fantomtulajdonosok a kormányfüggetlen médiában: kik állhatnak a 168 óra megvásárlása 
mögött? atlatszo.hu, november 4. https://atlatszo.hu/2016/11/04/fantomtulajdonosok-a-kormanyfuggetlen-
mediaban-kik-allhatnak-a-168-ora-megvasarlasa-mogott/  
16

 Mérték (2016): The sources of political information in Hungary. http://mertek.eu/wp-

content/uploads/2017/01/Mertek_newsconsumption_eng_2016.11.25.pdf  
17 Hallgatottsági adatok 2017 december http://radiosite.hu/hallgatottsagi-adatok-2017-december/#more-5164  

http://24.hu/media/2017/01/31/igy-valtozik-a-puch-laszlo-altal-felvasarolt-nepszava-es-a-vasarnapi-hirek-iranyitasa/
http://24.hu/media/2017/01/31/igy-valtozik-a-puch-laszlo-altal-felvasarolt-nepszava-es-a-vasarnapi-hirek-iranyitasa/
https://444.hu/2018/03/09/orban-lerendelte-magahoz-hatvanpusztara-puch-laszlot-hogy-vegye-meg-neki-a-nepszavat
https://444.hu/2018/03/09/orban-lerendelte-magahoz-hatvanpusztara-puch-laszlot-hogy-vegye-meg-neki-a-nepszavat
https://atlatszo.hu/2016/11/04/fantomtulajdonosok-a-kormanyfuggetlen-mediaban-kik-allhatnak-a-168-ora-megvasarlasa-mogott/
https://atlatszo.hu/2016/11/04/fantomtulajdonosok-a-kormanyfuggetlen-mediaban-kik-allhatnak-a-168-ora-megvasarlasa-mogott/
http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/01/Mertek_newsconsumption_eng_2016.11.25.pdf
http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/01/Mertek_newsconsumption_eng_2016.11.25.pdf
http://radiosite.hu/hallgatottsagi-adatok-2017-december/#more-5164


 12 

2018-ban kezdte meg a működését a Retro Rádió, amely monopol szereplőként uralja az országos 

kereskedelmi rádiós piacot. A rádió a KESMA tulajdonában van. 

A hírpiacon továbbra is jelentős a két ismert budapesti talk rádió, az Info Rádió és a Klubrádió szerepe. 

A jobboldali Info Rádiónál 2017-ben tulajdonosváltás történt, a management buyout után a rádió 

korábbi ügyvezetője, Módos Márton szerezte meg a rádiót. A közismerten kormánykritikus Klubrádió 

tulajdonosi háttere, finanszírozása nem igazán tisztázott.18 

A budapesti frekvencián elérhető Karc FM a jobboldali szellemiségű talk rádió. Ennek tulajdonosa a 

KESMA.  

3.8. Televíziós piac 

A piacvezető televíziós csatorna, az RTL Klub üzemeltetője a Magyar RTL Televízió Zrt. Emellett az RTL 

Group még több magyar nyelvű csatornával rendelkezik, többségük külföldi bejegyzésű (RTL II, Cool, 

Film+, RTL+, Sorozat+, RTL Gold, Muzsika TV), és az RTL saját sales house-t is működtet, R-time néven.  

A második legnagyobb kereskedelmi csatorna a TV2, ennek üzemeltetője a TV2 Média Csoport Kft, 

ami – Andy Vajna halála után – Vida József tulajdonában van. A TV2 csoport emellett szintén nagy 

számban működtet tematikus csatornákat, amelyek külföldi bejegyzésűek (Super TV2, Fem3, Mozi+, 

Spíler1 TV, Izaura TV, Zenebutik, Prime, LiChi TV, Kiwi TV, Humor).  

A hírcsatornák piacán négy adót kell kiemelni, ezek az ATV, a HírTV, az Echo TV és a Euronews magyar 

adása.  

Az ATV üzemeltetője az ATV Zrt, ami a Hit Gyülekezete, egy keresztény kisegyház tulajdonában áll. Az 

ATV-t általában baloldali, kormánykritikus csatornának tartják, de – alighanem tulajdonosi háttere 

miatt – fontos értékrendi kérdésekben kerül egy platformra a kormánnyal. A magyar politikai életet 

meghatározó menekültügyi vitában az ATV látványosan elfogadta a kormány menekültellenes 

narratíváját, emellett műsorszerkezete egyre inkább bulvárosodott.19  

A jobboldali HírTV-t – miután Simicska Lajos eladta üzleti érdekeltségeit – a KESMA üzemelteti. 

Hangvétele erősen kormánypárti.  

Az Euronews magyar nyelvű adása 2013-ban indult el, tulajdonosi háttere összetett, a 25 részvényes 

között sok nagy európai műsorszolgáltató található. Magyarországon nem tölt be jelentős szerepet a 

közvélemény formálásában.   

3.9. Online piac 

Magyarországon az online piac a legkiegyensúlyozottabb, a legnagyobb szereplők között több 

független cég is van. 2017 áprilisában az Index.hu tulajdonosa egy alapítványnak adta át a 

                                                           
18 Becker, A. (2016): Fantomtulajdonosok a kormányfüggetlen médiában: kik állhatnak a 168 óra megvásárlása 
mögött? atlatszo.hu, november 4. https://atlatszo.hu/2016/11/04/fantomtulajdonosok-a-kormanyfuggetlen-
mediaban-kik-allhatnak-a-168-ora-megvasarlasa-mogott/  
19

 Rényi, P. D. (2018): A baloldal fellegvára volt, most bulvártévét csinálnak belőle a Fidesznek.  

https://tldr.444.hu/2018/01/10/a-baloldal-fellegvara-volt-most-bulvartevet-csinalnak-belole-a-fidesznek  

https://atlatszo.hu/2016/11/04/fantomtulajdonosok-a-kormanyfuggetlen-mediaban-kik-allhatnak-a-168-ora-megvasarlasa-mogott/
https://atlatszo.hu/2016/11/04/fantomtulajdonosok-a-kormanyfuggetlen-mediaban-kik-allhatnak-a-168-ora-megvasarlasa-mogott/
https://tldr.444.hu/2018/01/10/a-baloldal-fellegvara-volt-most-bulvartevet-csinalnak-belole-a-fidesznek


 13 

tulajdonjogot.20  Ekkor vált ismertté, hogy már három éve a korábbi oligarchának, Simicska Lajosnak 

opciós joga volt a kiadóra; erről voltak ugyan pletykák korábban is, de bizonyítani senki nem tudta. 

Simicska Lajos érvényesítette opciós jogát, és azonnal átadta a tulajdonjogot egy olyan alapítványnak, 

amelyet a portál ügyvédje vezet.  

A másik jelentős hírportál, az Origo már korábban is kormányközeli volt, de 2017 áprilisában Matolcsy 

Ádám, a jegybankelnök fia lett az új tulajdonos. Egyben átalakult a cégszerkezet is, az új kiadó a New 

Wave Media Group Zrt. nevet viseli, ez az Origo mellett más online érdekeltségeket is magában foglal 

(pl. a vs.hu hírportált, amely több mint fél milliárd forintot kapott a Magyar Nemzeti Bank 

alapítványaitól).  

A magyar portál piac jelentős szereplője a 24.hu. A 24.hu-t a Central Digitális Média Kft üzemelteti, 

amelyben még korábban 30 százalékos részesedést szerzett a Magyar RTL Televízió Zrt, de hosszas 

vizsgálódás után 2017 elején a Médiatanács megakadályozta az üzletet.21   

A piac fontos független szereplői a hvg.hu és a 444.hu, illetve a két közösségi finanszírozású 

oknyomozó projekt, az atlatszo.hu és a direkt36.hu. Ezek tulajdonosi hátterében és működésében 

nem történt változás 2017 folyamán.  

A kormánypárti oldalon változatlanul működik a 888.hu és a ripost.hu, amelyek jól láthatóan a 

kormányzati kommunikációt közvetítik, és ettől nyilvánvalóan nem függetlenül rendre megjelennek 

rajtuk az állami hirdetések.  

3.10. Közszolgálati média 

A magyar közszolgálati média intézményrendszere egyedülálló mértékben központosított, ugyanakkor 
meglehetősen bonyolult és kusza. 2015 óta egyetlen szervezet, a Duna Médiaszolgáltató Zrt. végzi a 
teljes közszolgálati médiaszolgáltatást, azaz a televíziós és a rádiós médiaszolgáltatást, az internetes 
tartalomszolgáltatást, valamint a hírügynökségi tevékenységet. Magyar Televízió, Magyar Rádió, sőt 
Magyar Távirati Iroda sem létezik már. A Duna Zrt. ennek ellenére egy egészen kis vállalat, 2018-ban 
mindössze 101 alkalmazottja volt. De akkor kik készítik és szerzik be a műsorokat, kik gondoskodnak a 
műsorok sugárzásáról? A közszolgálati média alkalmazottai és vagyona jelentős részben egy másik 
szervezetnél, a hírekben sokat emlegetett MTVA-nál összpontosulnak: itt 2018-ban 2062 fő dolgozott. 
Az áthallásos rövidítés ellenére az MTVA-nak semmi köze az egykori Magyar Televízióhoz. A rövidítés 
a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap nevet takarja, amiből annyi világosan látszik, 
hogy ebben az esetben nem egy médiaszolgáltatóról, hanem egy pénzügyi alapról van szó.  

Az MTVA az a szervezet, amely gyakorlatilag egyedül dönti el, hogy az adott évben a közmédia 
bevételeit mire fordítják: vezérigazgatója javaslatot tesz a források felhasználására, majd az ún. 
Közszolgálati Költségvetési Tanács nem kötelező véleményének meghallgatása után dönt is a saját 
javaslatáról. Az MTVA vezérigazgatója ugyanakkor a Költségvetési Tanácsnak is tagja, mellette a Duna 
Zrt. vezérigazgatójából és az Állami Számvevőszék egy delegáltjából áll ez a testület.  

                                                           
20

 Index (2017): Alapítványi tulajdonba került az Index.hu Zrt. Index, április 20. 

http://index.hu/kultur/2017/04/20/index_uj_tulajdonos_magyar_fejlodesert_alapitvany/  
21 Gálik, M. – Polyák, G. (2017): Az RTL-CDM összefonódási kérelem elutasítása, Fundamentum 2017/1-2, 

http://fundamentum.hu/sites/default/files/fundamentum-17-1-2-06.pdf  

http://index.hu/kultur/2017/04/20/index_uj_tulajdonos_magyar_fejlodesert_alapitvany/
http://fundamentum.hu/sites/default/files/fundamentum-17-1-2-06.pdf


 14 

A Duna Zrt. a fentiek szerint hiába viseli papíron a szerkesztői felelősséget, se személyi állománya, se 
pénzügyi mozgástere nincs arra, hogy valóban maga határozza meg műsorai tartalmát. Így nem sokat 
ér az a felügyeleti rendszer, amely a Duna Zrt. és annak vezérigazgatója fölött őrködik. Az ún. 
Közszolgálati Kuratóriumban, kisebbségben ugyan, de még az ellenzéki pártok által delegált tagok is 
részt vesznek; igaz, a kormánypárti többség rendszerint napirendre sem tűzi az általuk előterjesztett 
témákat. Ráadásul a Kuratóriumnak semmilyen mozgástere nincs az MTVA-val kapcsolatban, annak 
működését nem ellenőrizheti. 

Az MTVA fölött egyetlen szervezet gyakorol ellenőrzést: a kizárólag Fidesz-delegáltakból álló 
Médiatanács. A törvény szerint a Médiatanács az MTVA mint pénzügyi alap kezelője, és a Médiatanács 
elnöke nevezi ki és hívja vissza az MTVA vezérigazgatóját. Így közvetve meglehetősen nagy befolyása 
van a Médiatanácsnak a közmédia teljes működésére. Ezt az is erősíti, hogy a Médiatanács tesz 
javaslatot a Duna Zrt. vezérigazgatójának személyére is. Ugyanaz a Médiatanács, amelynek aztán 
médiahatóságként vizsgálnia kell, hogy kiegyensúlyozott volt-e a közmédia, vagy éppen nem lépte-e 
túl a reklámidő-korlátokat. Az ellenőrzött és az ellenőrző szervezet közötti ilyen összefonódás teljesen 
kizárja, hogy a médiahatóság elfogulatlan döntéseket hozzon. 

2019-re 92,6 milliárd forintot irányoz elő a költségvetés a közszolgálati médiaszolgáltatási feladatok 
ellátására. Ez az összeg 2018-ban 71,26 milliárd volt, 2012-ben, az új közszolgálati intézményrendszer 
működésének első teljes évében 64,8 milliárd. Hogy sok-e ez a pénz vagy éppen kevés, azt csak akkor 
tudjuk megítélni, ha pontosan tudjuk, mire költik el, hogyan használják fel. A magyar közszolgálati 
rendszer egyik súlyos hiányossága éppen az, hogy a pénz útja egyáltalán nem követhető. Az adott 
évben a közszolgálati média működésére fordítható közpénz összegét ugyan a költségvetési törvény 
határozza meg, de hogy ebből mennyit használ a közmédia hírműsorok vagy gyerekműsorok 
gyártására, rádiós vagy internetes tartalmak előállítására, az MTI működtetésére vagy éppen a Forma 
1 közvetítési jogaira, mennyit saját gyártású műsorokra és mennyit külső műsorgyártóktól való 
beszerzésre, azt semmilyen nyilvános dokumentumból nem tudhatjuk meg. 

A költségvetési törvényből az sem derül ki, hogy más forrásból, eseti támogatásokból és állami 
hirdetésekből mennyi további közpénz áramlik évente a közmédiába. 2015-ben például az állam egy 
47 milliárd forint összegű hitelt vállalt át a közmédiától, 2016-ban a Médiatanács csoportosított át 7 
milliárd forintot az M5 tévécsatorna indítására. Állami hirdetésből csak 2017-ben – igaz, a reklámidő 
hozzáférhető ún. listaárán számolva, aminél a reklámidő tényleges ára lehet kevesebb – közel 9 
milliárd jutott a közmédiának. 

A fentiekből tehát azt látjuk, hogy mind a közmédia finanszírozása, mind a közmédia 
intézményrendszere nagyon szélesre nyitja a politikai befolyásolás lehetőségét. Az egyoldalú politikai 
befolyásolás leglátványosabban a hír- és közéleti tartalmakban jelenhet meg, erre a magyar közmédia 
igen rendszeresen szállítja a bizonyítékokat. 

A hiteles, elfogulatlan tájékoztatás legvilágosabb próbatétele egy-egy választási kampány. A 2018-as 
országgyűlési választási kampányról készült elemzésében az EBESZ (Európai Biztonsági és 
Együttműködési Szervezet) arra a következtetésre jutott, hogy „a közszolgálati műsorszolgáltató az 
M1-en sugárzott tájékoztatásában részrehajlást tanúsított a kormánykoalíció és a kormány iránt”; „e 
tudósításoknak 96 százalékban pozitív volt a hangvétele, míg az ellenzékről szóló tájékoztatásé 82 
százalékban negatív”. A 2018-as választási kampányban a Kúria és az Alkotmánybíróság is 
elmarasztalta a közmédiát azért, mert az ellenzéki pártok jelöltjeit egyetlen esetben sem hívta meg az 
M1 reggeli műsorába. A közmédia az eljárás során arra hivatkozott, hogy a kiegyensúlyozott 
tájékoztatás akkor is megvalósul, ha egy beszélgetésben a műsorvezető maga képviseli az ellenzéki 
álláspontot. 



 15 

4. A kiválasztott médiaorgánumok besorolása / nézettsége 

4.1. Televízió 

A RTL Klub esti hírműsorát és a közszolgálati esti hírműsort választottuk ki (mindkettő 18.00-kor 

kezdődik). 

Az RTL csatorna és az RTL hírek műsor a legnépszerűbb Magyarországon. 

A nézettségi versenyhez kapcsolódó adatok a következők: az idei év első felében a 181 napból az RTL 
hírek nézettsége 164 napon keresztül a legmagasabb volt, míg TV2 rivális „Tények” című hírműsora 
csak 17 napon keresztül tudta elérni ezt az eredményt. A teljes populációt nézve az RTL Klub 
teljesítménye messze kiemelkedő volt: a napok számát tekintve kétharmados arányban (az esti hírek 
nézettségi listája alapján pontosan 68%-kal) nyerte meg a nézettségi versenyt (az RTL Híradó 123 
napon keresztül, míg a TV2 rivális hírműsora, a Tények csak 58 napon ért el nagyobb nézettséget). 
 

 Összes személy Teljes részesedés (%) Hét 

RTL Híradó 853 731 21,5 43. 

RTL Híradó 764 935 23,5 42. 

RTL Híradó 720 962 23,9 41 

RTL Híradó 776 690 23,9 40. 

Forrás: Nielsen Közönségmérés Kft. 

A közszolgálati médiáról nem állnak rendelkezésre nyilvános adatok. Becsült adat: kb. 100-150 000 

 

4.2. Napilapok 

Valamennyi napilap a helyi lapok és a két legnépszerűbb hetilap kivételével. 

A kormányközeli médiaorgánumokról nem érhető el nyilvános információ. 

A kormányközeli lapok nem tagjai a MATESZ-nek (Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség), amely a 
teljes nyomtatottmédia-piac kapcsán gyűjt adatokat. A mintavétel során felhasznált lapok között tehát 
vannak olyanok, amelyekkel kapcsolatban nem érhetők el nyilvános adatok. 
 
 
Lapok nyomtatott és eladott példányszáma (2018.06.) 
 

 Nyomtatott példányszám Eladott példányszám 

Blikk 123 189 94 400 

Bors 77 068 54 366 

Népszava 35 592 19 927 

Magyar Idők nincs adat nincs adat 

Magyar Hírlap nincs adat nincs adat 

Ripost nincs adat nincs adat 

Lokál nincs adat nincs adat 

Nők Lapja 253 744 207 544 

Story 218 953 156 668 

Forrás: MATESZ 
 



 16 

 
Nyomtatott sajtó online változata: 
 

 Tényleges felhasználók Elérés 

blikk.hu 468 286 7,7 

borsonline.hu 81 561 1,3 

nepszava.hu 30 386 0,5 

magyarhirlap.hu 7813 0,1 

ripost.hu 20 267 0,3 

 
Forrás: Magyarország, DKT-Gemius (15 éves vagy annál idősebb belföldi közönség), 05/11/2018 – 
05/11/2018 
 
 
A három kiválasztott portál a legnépszerűbb. 
 

 
 
Forrás: Magyarország, DKT-Gemius (15 éves vagy annál idősebb belföldi közönség), 05/11/2018 – 
05/11/2018 
 
 

4.3. Mintagyűjtési módszer: 

 
A televíziós hírek rögzítését a televíziók hivatalos oldalai (Médiaklikk és RTL Most) végezték.  
A napilapok beszerzése az újságárusoknál történt. 
A hetilapokat nyomon követése könyvtárakban történt (a kiválasztott cikkekről fotók készültek). 
Nyomtatott újságok online változata: 

- képernyőfotó az egész oldalról 
- minden mintavételi napon készült egy word fájl, amely a kiválasztott cikkek gyűjteményét 

tartalmazta 
Online portálok: 

- képernyőfotó az egész oldalról 
- minden mintavételi napon készült egy word fájl, amely a kiválasztott cikkek gyűjteményét 

tartalmazta 
 
 



 17 

5. A kulcsszavakra vonatkozó információk meghatározása az egységesség érdekében 

- - A mintavétel és a kódolás során használt kulcsszavak:  

- Angolul: „police”, „court”, „prosecution”, „criminal offense”, „investigation”, „authorities”, 

„lawyer”, „suspicion”, „crime”, „suspect”, „defendant”, „accused”, „criminal case”, „delict”, 

„charged”, „arrested”.  

- Magyarul: „rendőrség”, bíróság", „ügyészség”, „bűncselekmény”, „nyomozás”, „hatóságok”, 

„jogász”, „gyanú”, „bűncselekmény”, „gyanúsított”, „vádlott”, „vádlott”, „bűnügy”, 

„bűncselekmény”, „vádlott”, „letartóztatott”. 

A mintavétel és a kódolás során egyes angol kulcsszavak magyar megfelelője azonos volt, pl. „criminal 
offense”, „crime”, „delict” magyarul „bűncselekmény”, „defendant”, „accused", „charged” magyarul 
„vádlott”. 
 
A kódolás során két kódoló más-más értelmezésben használta a  „prior arrest”/„előzetes 
letartóztatás” kifejezést.  
Az 1-es kódoló úgy értelmezte a kifejezést, hogy a gyanúsítottat előzetes letartóztatásba helyezték az 
adott bűncselekménnyel kapcsolatban. A 2-es kódoló (a kérdőívben megadott magyarázatra 
támaszkodva) úgy értelmezte, hogy a gyanúsított valamely más bűncselekménnyel kapcsolatos 
korábbi letartóztatását jelenti.  
 
 

6. Kiválasztott szövegek 

 

6.1. Populáció  

Bűnügyek gyanúsítottjairól és vádlottjairól szóló médiahírek, amelyek a mintavételezési időszakban 

jelentek meg a főbb újságokban vagy kerültek sugárzásra a televízióban.  

6.2. A minta alapvető paraméterei  

A jelen tanulmány céljára a mintavétel rendszerének meghatározása négy alapvető paraméter 

(csatornák, programtípusok, mintavételi időpontok és mintavételi időszakok) nyomán történt. 

6.3. A mintavételi rendszer  

Gyanúsítottakról szóló hírek. A véletlenszerű mintavételre ugyanazon 14 napos mintavételi 

időszakban, 14 héten keresztül, heti egy napon került sor.22 A vizsgálat a vasárnapokra és a 

szombatokra is kiterjedt. A véletlenszerű dátumokat a Bécsi Egyetem határozta meg.  

Mintavétel időpontok 2018-ban: 

június 5., 13., 21., 29. 

július 2., 7., 15., 16., 24. 

szeptember 2., 5., 13., 21., 29.  

                                                           
22 A véletlenszerű mintavétel szünetelt augusztusban, mivel a nyári szünet és a bírósági szabadság befolyásolta 
volna a tanulmány eredményeit. 



 18 

6.4. Mintavételi egység 

Bűncselekményekben érintett gyanúsítottak vagy vádlottak.  

6.5. A bűncselekmény meghatározása 

A projekt során a „bűncselekmény” meghatározása a „törvényszegés” adott érintett ország 

büntetőtörvénykönyvében foglalt meghatározásával volt azonos. 

6.6. A mintavétel során alkalmazott kiválasztás a következőkön alapult:  

- Kulcsszavak 

- Pontos hivatkozás valódi gyanúsítottakra vagy vádlottakra (elméleti vagy ismeretlen gyanúsítottakról 

szóló hírek nem kerültek be a mintába).  

- A híreknek legalább 50 szóból kell állniuk. 

6.7. 2. mintavétel 

Az utolsó mintavételi napot követően 40 hír került kiválasztásra (10 a nyomtatott sajtóból, 10 a 

nyomtatott napilapok online változataiból, 10 a televízióból és 10 az internetről).  

A kiválasztási folyamat öt szűrő használatával: az alábbi kritériumok közül legalább egy teljesült:  

1) explicit hivatkozás etnikai hovatartozásra/vallásra/politikai státuszra/állampolgárságra  

2) explicit hivatkozás bűnösségre vagy ártatlanságra/elítélésre korábbi büntetőeljárásban 

3) együttműködés a hatóságokkal/ explicit hivatkozás arra, hogy az érintett beismerte-e a 

bűncselekményt/bűnösségét vagy sem.  

4) Vizuális bemutatás: kényszerítő intézkedések, őrök, ügyvédek, kedvezőtlen kameraállás/szög, 

különös arckifejezés, cipőfűző nélküli cipő, cipő és bokabilincs, nagyon közeli felvétel az arcról, 

rendőri jelenlét, szigorú kényszerítő intézkedések, az alperes 

agresszív/veszélyes/fenyegető/taszító/lobbanékony emberként, „huligánként” történő 

bemutatása.   

5) Olyan híreket kell kiválasztani, amelyekről több mint 2-3 médiaorgánum beszámol.  

Egy cikk esetében átlagosan két kritérium teljesült, a legtöbb esetben a következő kettő: (1) „explicit 

hivatkozás etnikai hovatartozásra/vallásra/politikai státuszra/állampolgárságra” és (2) „olyan híreket 

kell kiválasztani, amelyekről több mint 2-3 médiaorgánum beszámol”. A hírek a legritkábban a 

következő kritériumnak feleltek meg: „együttműködés a hatóságokkal/ explicit hivatkozás arra, hogy 

az érintett beismerte-e a bűncselekményt/bűnösségét vagy sem.” Ez a kritérium sosem teljesült 

önmagában; minden esetben egy másik kritériummal együtt jelent meg. 

 



 19 

Azoknak az alkalmaknak a száma, amikor a médiacsatornáknál teljesültek a kiválasztási 

kritériumok (N) 

Kiválasztási 

kritériumok 

TV Nyomtatott 

napilap online 

változata 

Nyomtatott 

napilap 

Internetes 

portál 

Összesen 

1) 5 7 5 7 24 

2) 2 3 3 7 15 

3) 2 0 0 0 2 

4) 4 4 3 3 14 

5) 2 12 4 5 23 

Összesen 15 26 15 22 78 

 

Ezek közül a Bécsi Egyetem kiválasztotta a 20 legtipikusabb hírt (5 hír a nyomtatott sajtóból, 5 

napilapok online változataiból, 5 a televízióból és 5 az internetről).  

 

7. Megállapítások 

A mintavételi módszer lehetővé teszi, hogy pontos képek kapjunk a magyar sajtó publikációs 

gyakorlatáról. 

A mintavétel alapján elmondható, hogy a fősodorbeli magyar sajtó egy átlagos napon 50 olyan hírt 

tesz közzé, amely bűncselekményekkel kapcsolatos. A bűncselekményekkel kapcsolatos cikkek 

leginkább az internetes portálokon jelennek meg, legkevésbé pedig a hetilapokban.  

 

 

Az ügyek száma médiacsatorna-típus szerinti bontásban (a teljes minta adatai) 

 N % 

internetes portálok 294 42 

napi sajtó online változata 212 31 

napi sajtó 120 17 

TV 59 9 

heti 8 1 

Összesen 693 100 

 

A minta legnagyobb része (75%) helyi ügyeket érint; csak 25%-a foglalkozik nemzetközi ügyekkel. Az 

interneten nagyobb számban vannak jelen a nemzetközi ügyekhez kapcsolódó cikkek. 

 

 



 20 

A helyi és nemzetközi cikkek aránya a különböző médiacsatornákban 
 

helyi nemzetközi 

napi sajtó 86% 14% 

napi sajtó online 
változata 

74% 26% 

internet 71% 29% 

TV 78% 22% 

heti 100% 0% 

Összesen 75% 25% 

 

Minden médiacsatorna esetében megfigyelhető volt, hogy egy átlagos munkanapon több cikk jelenik 

meg, mint egy átlagos hétvégi napon. 

 

 

Az ügyek száma a hét különböző napjain médiacsatorna szerinti bontásban (N) 
 

hétfő kedd szerda csütörtök péntek szombat vasárnap 

napi sajtó 20 20 16 18 22 24 0 

napi sajtó 
online 
változata 

39 24 14 31 58 31 15 

internet 45 55 38 64 52 27 13 

TV 10 11 11 13 7 5 2 

 

 

Az ügyek száma munkanapokon és hétvégéken, médiacsatorna szerinti bontásban (átlag) 
 

hétközben hétvégén 

napi sajtó 19,2 12 

napi sajtó online 
változata 

33,2 23 

internet 50,8 20 

TV 10,4 3,5 

 

 

 

 

 

 

 



 21 

Az ügyek aránya különböző napokon (%) 

hétfő 16% 

kedd 16% 

szerda 12% 

csütörtök 18% 

péntek 21% 

szombat 13% 

vasárnap 4% 

Összesen 100% 

 

Az interneten publikált cikkek általában rövidek; átlagos hosszúságuk kb. 200 szó. Csupán a cikkek 

egyharmada volt 200 szónál hosszabb (a leghosszabb cikk 741 szavas volt); 85% 300 szónál rövidebb 

volt. A napi sajtó online változatában a cikkek kissé hosszabbak (207 szó). A cikkek 73%-ának hossza 

101 és 300 szó között mozog. Az internetes portálok cikkeinek átlagos hosszúsága 196 szó. A cikkek 

85%-ának hosszúsága ebben az esetben 50 és 300 szó között mozog.  

 

 



 22 

 

 

7.1. A mintavétel során szerzett tapasztalatok: szubjektív benyomások 

Általában elmondható, hogy Magyarországon nem találkoztunk olyan cikkekkel, amelyek részletezték 

volna a bűncselekmény tényállását, az eljárást vagy az eljárásban részt vevő felek nyilatkozatait és 

véleményeit. 

A cikkekben egyszer sem jelent meg sem „az ártatlanság vélelme” kifejezés, sem annak szinonimái. 

Amikor a cikkek az elkövetőt említik, általában a hivatalos jogi definíciót használják (gyanúsított, 

vádlott), de legtöbbször bűnösnek állítják be.  

A cikkek többsége folyamatban lévő eljárásokról számolt be, és csak néhány adott tájékoztatást arról, 

hogy a gyanúsítottat a bírósági ítélet bűnösnek vagy ártatlannak találta-e (bár a mintavétel során csak 

azok az ügyek kerültek kiválasztásra, amelyekben még nem született jogerős ítélet). A mintavétel 

során a bűnügyi hírek valamennyi típusával találkoztunk, és az volt a benyomásunk, hogy 

Magyarországon ritkán fordul elő, hogy egy ügyet az elejétől a végéig nyomon kísérnek.  Ez a 

kattintásvadász eljárás nem csak az online sajtónál, hanem a nyomtatott sajtó és a televízió esetében 

is megfigyelhető. 

A nem magyarországi bűncselekményekről szóló cikkek többsége a migrációhoz kapcsolódott. Ezeknek 

két fő típusát lehetett megkülönböztetni. Az egyik az, amikor közönséges bűncselekmény esetén a 

hírek hangsúlyozták, hogy azt nem az adott ország állampolgára követte el, a másik pedig az, amikor 

a bűncselekmény a közbeszédben a migráció veszélyeivel kapcsolódik össze. Az utóbbit különösen a 

kormányközeli sajtó alkalmazta.  

 


