
1

MÉRTÉK FÜZETEK
16. szám

MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY

A SZÁMOK NEM HAZUDNAK. 

KÖZÉLETI TÉMÁK 
MÉDIAREPREZENTÁCIÓI. 
Médiafigyelések  
és tartalomelemzések



2

MÉRTÉK FÜZETEK 
16. szám

2018. OKTÓBER

Szerzők: 
Bencsik Márta, Bódi Jenő, Katus Eszter, 

Szávai Petra, Tímár János

Szerkesztő:  
Szávai Petra

A SZÁMOK NEM HAZUDNAK. 
KÖZÉLETI TÉMÁK  

MÉDIAREPREZENTÁCIÓI.
Médiafigyelések és 
tartalomelemzések

MÉRTÉK MÉDIA MŰHELY

A szerkesztőség tagjai
Mong Attila, Nagy Krisztina 
Polyák Gábor, Urbán Ágnes 
Uszkiewicz Erik

Kérdésével forduljon hozzánk: 
info@mertek.eu
www.mertek.eu

Kiadja
Mérték Médiaelemző Műhely  
Közhasznú Nonprofit Kft.
[Mertek Media Monitor  
Nonprofit Ltd.]
H-1042 Budapest, Árpád út 90-92.

Felelős kiadó
Urbán Ágnes, ügyvezető igazgató
Felelős szerkesztő
Polyák Gábor

A jelentés szerkesztése 2018. 
szeptember 15-én zárult le. A 
jelentés 2016-os és 2017-es 
adatokat dolgoz fel.

ISSN 2559-8937

A számok nem hazudnak. Közéleti témák 
médiareprezentációi. Médiafigyelések és 

tartalomelemzések (pdf)
Mérték Médiaelemző Műhely



3

TARTALOM

1. MIKÉNT SZÁMOLT BE AZ EURÓPAI SAJTÓ A
BREXITRŐL? 7

Kutatási beszámoló: Brexit a magyar sajtóban� 8

2.	 KVÓTANÉPSZAVAZÁS ÉS A MENEKÜLTÜGY A 
2016-OS NÉPSZAVAZÁSI KAMPÁNYBAN� 11

Kutatási beszámoló: Közvéleménygyártás a híradókban � 12

3.	 A KÖZSZOLGÁLATI MÉDIA SZEREPE 
AZ ÁLHÍREK ÉS DEZINFORMÁCIÓ ELLENI 
KÜZDELEMBEN� 19

Kutatási beszámoló: Közmédia – álhírek – dezinformáció 20

4.	 MÉDIAFIGYELÉS A V4 ORSZÁGOKBAN 
A 2018-AS OROSZ VÁLASZTÁSOK ÉS AZ 
OROSZORSZÁG ELLENI SZANKCIÓK 
MEGHOSSZABBÍTÁSA KAPCSÁN� 27

M1 – Híradó (18:00) és Ma este (18:35)� 29
RTL Klub – Híradó (18:00)� 31
TV2 – Tények, Tények Extra, 1/1 Azurák Csabával� 34
Kossuth Rádió – Krónika (17:30) és Ütköző (este)� 38
Rádió1 – Balázsék� 41

TARTALOMJEGYZÉK

Előszó 1

Miként számolt be az európai sajtó a Brexitről?� 2
Kutatási beszámoló: Brexit a magyar sajtóban� 3

Kvótanépszavazás és a menekültügy a 2016-os 
népszavazási kampányban� 6
Kutatási beszámoló: Közvéleménygyártás a híradókban� 7

A közszolgálati média szerepe az álhírek és 
dezinformáció elleni küzdelemben� 14
Kutatási beszámoló: Közmédia – álhírek – dezinformáció� 15

Médiafigyelés a V4 országokban a 2018-as orosz 
választások és az Oroszország elleni szankciók 
meghosszabbítása kapcsán� 22
M1 – Híradó (18:00) és Ma este (18:35)� 24
RTL Klub – Híradó (18:00)� 26
TV2 – Tények, Tények Extra, 1/1 Azurák Csabával� 28
Kossuth Rádió – Krónika (17:30) és Ütköző (este)� 32
Rádió1 – Balázsék� 36



4

További információkért  
lépjen kapcsolatba velünk!

MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY
1042 Budapest, Árpád út 90-92., Hungary
http://mertek.eu  •  info@mertek.eu



5

ELŐSZÓ

A Mérték Médiaelemző Műhely az elmúlt két évben több nemzetközi kutatásban 
is részt vett, mint magyarországi partner. Ebben a kötetben négy médiamoni-
torozás és tartalomelemzés magyar eredményeit gyűjtöttük össze, melyek ér-
demesek lehetnek a hazai közönség figyelmére is. A két korábbi kutatás egyes 

eredményeiről már jelentek meg publikációk más felületeken, itt most szeretnénk egy 
csokorba gyűjtve is beszámolni a hasonló kutatási módszerekkel végzett médiafigyelése-
inkről. Bár a kutatások nemzetközi kontextusban születtek, jelen esetben csak a Mérték 
által gyűjtött magyar adatokat és készített beszámolókat tesszük közzé.  

A European Journalism Observatory kutatásában arra a kérdésre kereste a választ, hogy a 
Brexit népszavazás utáni első hétben (2016. június 25. és július 1. között) az európai sajtó 
miként számolt be a Brexitről. Elemzésüket 12 európai ország, valamint az USA 3-3 napi-
lapjának tartalomelemzése alapján készítették el. 

A Democracy Reporting International és a Mérték közös kutatásában a kvótanépszavazási 
kampányt vizsgáltuk az 5 vezető televíziós csatorna híradói alapján 2016. szeptember 8. 
és 22. között. Az eredmények egy részét a DRI már közzétette, ezt egészítjük ki néhány 
információval és a médiafigyelés tapasztalataival.

A Memo98 számára két médiamonitorozást is végeztünk. 2017. november 1. és 21. között 
a Duna TV híradóját figyeltük, arra a kérdésre keresve a választ, hogy milyen szerepet 
játszik a közszolgálati média az álhírek és dezinformáció elleni küzdelemben. Habár maga 
a kutatás fő kérdése a magyar közszolgálat kapcsán letudható lenne egy „nem releváns” 
válasszal, sajnálatos, de nem meglepő módon a magyar eredmények negatív előjelet vet-
tek fel e témakör tekintetében.

A másik kutatás az oroszországi választásokhoz kötődött, a választást megelőző 5 hétben 
3 televízió- és 2 rádiószolgáltató híradóit és közéleti műsorait követtük azt keresve, hogy 
az orosz propaganda jellemző üzenetei megjelennek-e, és ha igen, milyen formában a 
visegrádi országok médiájában.



6



7

1.	MIKÉNT SZÁMOLT BE AZ 
EURÓPAI SAJTÓ A BREXITRŐL?

A kutatást vezető intézmény: European Journalism Observatory
Kutatási módszer: sajtófigyelés, kvantitatív és kvalitatív tartalomelemzés
Vizsgált médiumok: Blikk, Magyar Idők, Népszabadság 
A médiafigyelés időtartama: 1 hét (2016. június 25. – július 1.)
Elemző: Bencsik Márta

A kutatás 14 európai és egyesült államokbeli egyetem és kutatóintézet közre-
működésével valósult meg, és arra a kérdésre kereste a választ, hogy miként 
foglalkozott a sajtó a Brexittel a népszavazást követő egy hétben. Minden or-
szágból 3 napilapot vettek górcső alá, lehetőség szerint egy jobb- és egy bal-

oldali irányultságú, valamint egy bulvár/tabloid napilap került a mintába. A hazai lapok 
közül ennek megfelelően a Blikkre, Magyar Időkre és a Népszabadságra esett a választás. 
A 3 magyar lapban 83 cikk jelent meg a vizsgált időszak alatt a Brexittel kapcsolatban. 
A tartalomelemzés egy egységes kódutasítás alapján készült, mely mennyiségi és mi-
nőségi jellemzők rögzítését tette lehetővé, a kutatás azonban nem foglalkozott azzal a 
kérdéssel, hogy az egyes különböző irányultságú lapok miként értékelték a Brexitet, az 
összesített adatokra volt szükség egy minden politikai spektrumot lefedő reprezentatív 
minta alapján. Ebből kifolyólag mi is a 3 médium összevont adatait adjuk közre, a kutatási 
beszámolóban azonban kitérünk az egyes napilapok sajátosságaira.

A European Journalism Observatory által készített elemzés itt olvasható eredeti nyelven.



8

Kutatási beszámoló: Brexit a magyar sajtóban
A Magyar Idők, a Népszabadság, a Blikk 2016. június 25 – július 1. közötti cikkei alapján
Bencsik Márta írása

Az első napon a döbbenet volt a legjellemzőbb. A lapok megpróbáltak objektíven tudó-
sítani a népszavazásról, a cikkek egy része tényszerűen tárgyalta az eseményeket, más 
részük drámai küzdelemről, óriási pofonról számolt be. Egyetlen írás sem foglalt állást 
úgy, hogy Európa számára jó lenne a Brexit, a kilépést rossznak, károsnak tartó cikkek 
voltak többségben, mind Európát, mind Nagy-Britanniát illetően. 

A későbbi napokon a lapok politikai irányultságuknak megfelelően foglalkoztak a brit ki-
lépéssel. A jobboldali Magyar Időkben egyre inkább előtérbe kerültek a brit kilépést pár-
toló, „megértő” cikkek, melynek okát – a magyar kormánypolitikával és a miniszterelnök 
nyilatkozatával egybehangzóan – az Európai Unió elégtelen bevándorláspolitikájában lát-
tatták. A Magyar Idők több cikkében úgy foglalt állást, hogy az Unió „csonka” az Egyesült 
Királyság nélkül, de érthető, ha nem akar szolga lenni az „országok fölött terpeszkedő, 
könyvelők irányította mechanizmusban”, amivé az Unió vált. És azt is kiemelték, hogy itt 
az ideje annak, hogy megreformálják a közösséget. Bár a cikkek aggodalmukat fejezték ki 
Európa dezintegrációja miatt, és megjegyezték, hogy a kilépés Oroszországnak kedvez, 
számos szerző úgy vélte, a britek számára pozitív, hogy visszaszerzik szuverenitásukat 
Brüsszeltől. Ugyanakkor arról is cikkeztek, hogy a Brexit egy kilépési dominó hatást in-
díthat el, ami viszont nem kedvező. Több cikk kiemelte – a miniszterelnök álláspontját 
hangoztatva – hogy az új Európában a Brexit következtében fölértékelődik Magyarország 
szerepe.

A baloldali irányultságú Népszabadság egyértelműen károsnak tartotta a brit népszava-
zás eredményét Európa és Nagy-Britannia számára is, már az első napon vezércikkben 



9

fogalmazta meg, hogy hiába vezette akár jó szándék a kilépésre szavazókat, „a végered-
mény borzalmas”. A Brexit okát nem a brüsszeli bürokráciában látta, hanem azokban a 
populista politikusokban, akik felkorbácsolták, majd kihasználták a közhangulatot. Az új-
ság szerint a briteknek nem válik javára ez a változás semmilyen téren, több cikkben fog-
lalkoztak a Bregrittel, azzal, hogy megbánták a britek döntésüket. Ezt köznapi emberek-
kel készített interjúkkal támasztották alá, ugyanakkor több alkalommal latolgatták, van-e 
még lehetőség a Brexit visszafordítására. A Brexit közvetlen negatív hatásaként többször 
tudósítottak arról, hogy az ország egyik fele utálja a másikat, a fiatalok az időseket, inzul-
tusok érik a bevándorlókat, akik között szép számmal vannak Angliában dolgozó kelet- és 
közép-európai polgárok. Amellett, hogy a lap a Brexitet egész Európára nézve károsnak 
tartotta, az írásokban fölvetették az Unió működésében változások bevezetését. Ezen 
belül is az a fő cél a lap szerint, hogy az EU-t meg kell szerettetni az emberekkel, mert 
csak ott népszerű, ahol ez számít „a kisebbik rossznak”, pl. a Baltikumban. Több írásban 
is foglalkoztak a Brexit esetleges követőivel, azzal, hogy a Leave lendületet adhatott az 
EU ellenes pártoknak. Ezt egyértelműen rossz folyamatnak láttatták. A Népszabadság 
azt az álláspontot alakította ki, hogy az euroszkepticizmust – Európa szerte – belső fo-
gyasztásra szánják, ám óvta attól Magyarországot, hogy ilyen helyzetbe kerüljön. („Végül 
majd annyit üzengetnek Orbánék Brüsszelnek, hogy retorikájuk bejön, és kiszavaztatják 
magukat”). 

A populáris Blikk napilap a Brexittel bővebben az első napon még négy cikkben foglalko-
zott, a későbbiek során már csak napi egy írást közölt a témáról. A képes beszámolókban 
a brit kilépést ellenzők megdöbbenését, és a győztesek harsány örömét osztotta meg az 
olvasóival, miközben egyértelművé tette, hogy a Brexitet károsnak tartja, káoszt okozhat 
Európában és főleg Nagy-Britanniában. Két napon keresztül is arról közölt egy-egy cikket, 
hogy az angolok „visszacsinálnák” a Brexitet, már milliók írtak alá ennek érdekében. A lap 
a brit népszavazással   kapcsolatos írásaiban belpolitikai vonatkozások nem szerepeltek.



10

A Brexitet a magyar közéleti média – a vizsgált cikkek alapján – politikai beállítódásának 
megfelelően értékelte. Mind a jobb-, mind a baloldali lap alapvetően károsnak ítélte meg 
a kiválást Európa szempontjából, úgy vélték, nem lesz jobb hely az Unió attól, ha az Egye-
sült Királyság kilép. A Magyar Idők azonban az indokokat – így az Európai Unió felelős-
ségét a menekültkérdés kezelésében – megfontolandónak, akceptálandónak tartotta, és 
párhuzamot vont, helyenként egyenlőség jelet tett a Nagy-Britanniába történő (elsősor-
ban kelet-közép- európai) bevándorlás és az Európán kívülről érkező migráció között. A 
jobboldali írások többször kiemelték, hogy a britek a szuverenitásukat akarták így kivívni 
Brüsszel ellenében, és ebből a szempontból az Unió működése változtatásra szorul. A 
változtatás szükségessége a Népszabadságban megjelent cikkekben is előkerült, ám a 
megközelítésben volt különbség a nemzeti szuverenitás erősítése kontra „szerethető” EU 
elképzelések mentén. A Brexit politikai következményeit a jobboldali sajtó kedvezőbben 
ítélte meg. Bár Magyarország EU tagságát nem kérdőjelezte meg, az írásokban – egy 
kivételével – éppen a bomlás ellen érvelt, úgy vélte, most ki lehet harcolni az Unióval 
szemben több kedvezményt, nagyobb játékteret. A baloldali lapban ezt éppen fordítva 
látták, ott a veszélyekre figyelmeztettek, arra, hogy a magyar miniszterelnöknek most az 
EU-ellenes megszólalásaival, a kvótás népszavazásával fel kellene hagynia, mert az EU-t 
erősíteni kell.

Azzal kapcsolatban, hogy gazdaságilag milyen hatása lehet a Brexitnek nemzeti szinten, 
– egy jobboldali közgazdász véleményén kívül –  kizárólag negatív következményekkel 
számoltak a lapok. Mind az Egyesült Királyság, mind Magyarország szempontjából kedve-
zőtlen hatásról írtak: a pénzpiacok borulásától, a kereskedelmi mérleg romlásától kezdve 
a magyar munkavállalók szigetországi elhelyezkedésének az ellehetetlenüléséig.  



11

2.	KVÓTANÉPSZAVAZÁS ÉS A 
MENEKÜLTÜGY A 2016-OS 
NÉPSZAVAZÁSI KAMPÁNYBAN

A kutatást vezető intézmények: Democracy Reporting International, Mérték Média-
elemző Műhely
Kutatási módszer: médiafigyelés, kvantitatív és kvalitatív tartalomelemzés
Vizsgált médiumok: M1, RTL Klub, TV2, ATV, HírTV 
A médiafigyelés időtartama: 2 hét (2016. szeptember 8 – 22.)
Elemző: Tímár János

A DRI (Democracy Reporting International) és a Mérték együttműködésének 
eredményeként tartalomelemzés módszerével vizsgáltuk a menekültügy/nép-
szavazás témakörének bemutatását az öt legjelentősebb tévécsatorna hírműso-
raiban. A kutatás főbb eredménye – súlyos elfogultságról tett tanúbizonyságot 

és egyértelműen kampányolt a nem szavazatok érdekében az M1 állami televízió – már 
megjelent a népszavazás estéjén. A kutatás főbb adatait és eredményeit a DRI közzé-
tette, számos közlés jelent meg a magyar sajtóban (itt és itt), és infografika is készült a 
legfontosabb adatokról.

A kutatás az öt „nagy” televíziós csatorna szeptember 8 és 22. közötti esti, egyórás hír-
műsoraiban megjelenő, a menekült kérdéssel, illetve a népszavazással foglalkozó híregy-
ségekre koncentrált. A híradók egészéről rögzítettük az alapadatokat, illetve a témánk-
hoz kapcsolódó hírelemek számát, időtartamát, híradón belüli elhelyezkedését, az egyes 
híregységek esetében pedig a hírek témáját, helyszínét, a szereplőket, a médiamunkások 
tevékenységét. Mind a híradók egészéről, mind az egyes hírekről rögzítettünk olyan infor-
mációkat is, amelyek azt jelezték, hogy az adott egység a kormány álláspontját támogató, 
a kormány álláspontjától eltérő véleményeket támogató, vagy ezt a két dimenziót nem 
érintő, kizárólag tárgyilagos beszámolók hangzottak el. A kódutasítás elérhető a Mérték 
Médiaelemző Műhely honlapján.



12

Kutatási beszámoló: Közvéleménygyártás 
a híradókban 
Tímár János írása

Hasznos dolog lehet a valóság megismerése szempontjából egy, a tartalomelemzés mód-
szerét választó kutatás. Megerősíthet, igazolhat más tudások alapján kialakult képet, 
véleményeket (és persze cáfolhat tévképzeteket, előítéleteket). De nem pusztán a meg-
erősítés a célja az ilyen tudásnak, hanem olyan új ismeretek bemutatása, összefüggések 
feltárása is, amelyek kevésbé nyilvánvalóak, kevésbé láthatóak. A tartalomelemzésnek 
ez alkalommal azt a változatát választottuk, amikor számokkal, gyakorisággal próbáljuk 
feltárni, hogyan működik a média világa.

Ez a kutatás nem arról szólt, hogy sorskérdés-e vagy sem a magyarság számára a mene-
kültügy, ahogy arról sem, hogyan kellett viselkedni a népszavazás során, csupán arról, 
hogy ezt a valóban lényeges kérdést, hogyan, mennyire sokoldalúan mutatták be a te-
levíziók, segítették-e az ország lakóit, a szavazásra jogosultakat abban, hogy minél meg-
alapozottabban tudjanak dönteni? Segítették-e az Alaptörvényben is megfogalmazott 
demokratikus közvélemény kialakulását? 

Most lássunk egy szubjektívebb, néhány témára fókuszáló beszámolót a kutatásról, olyat, 
ami nem egyszerűen a „kormánypártiság-ellenzékiség” mentén követi a magyarországi 
televíziós hírszolgáltatás működését!

Megerősítés

Kezdjük a megerősítéssel! Az olykor közszolgálatinak nevezett állami csatorna talán a 
várakozásokat is meghaladóan egyszerűen a kormányzat szolgálóleányaként működött. 
Nem csak azért, mert „tolta” – egyesek szerint túltolta – a menekültkérdés/népszavazás 
témakörét. A témával legtöbbet foglalkozó magántulajdonú csatornához, a HírTV-hez 
képest is kétszer annyi időt szánt erre a híradóiban, ami egyben azt is jelentette, hogy 
az esti főhíradó időtartamának majdnem felét ez a téma töltötte ki. Nem egyszer, nem 
kétszer, hanem szinte állandóan. Gondolhatnánk, hogy az MTVA-nál dolgozó szerkesztők 
hitték el leginkább (és próbálták vélhetően nem kis sikerrel elhitetni a nézőkkel is), hogy 
itt most valóban a magyarság megmaradásáról van szó. Az esti híradókban rendszeresen 
10-12 hír foglalkozott a témával, függetlenül attól, hogy volt-e tényleges esemény, törté-
nés vagy sem. 



13

Ezzel az M1 Híradó megszűnt a világban és itthon zajló történésekről, eseményekről a 
széles körben elfogadott sztenderdek szerint hírt adó műsor lenni. A feladat teljesítése 
komoly műfaji zavarokat is okozott, hiszen például egy félórás mozgóképes esszé a „rösz-
kei csata” egyéves évfordulójára csak úgy volt előállítható, hogy elképesztően sok kép- és 
témaismétléssel, de aktuális esemény nélkül kellett kitölteni az időt.

Ahogy híradós remekmű volt a „no-go” zónákkal kapcsolatos műsorrész is. A vélhető-
en egy éppen jól futó „kampányguru” ötletéből kipattant, majd nagy karriert befutó 
téma, amely leginkább a BBC Szijjártó Pétert faggató interjúja miatt kelt önálló életre, az 
MTVA munkatársait arra ösztökélte, hogy a téma érdemi feldolgozása helyett látványos 
körkapcsolással cáfolják a BBC-ben elhangzottakat. Az egyszerre öt helyről zajló beját-
szásokban a külföldi tudósítókra hárult a feladat, hogy élőszóban cáfolják külföldi poli-
tikusok, sajtóban dolgozók állításait, akik szerint nem jellemző Európára, hogy lennének 
olyan települések, településrészek ahova „fehér ember nem teheti be a lábát”. Kínjukban 
szegények hosszan beszéltek arról, hogy a nagyvárosokban vannak turisták által kedvelt, 
frekventált helyek, ahova idegenforgalmi látványosságok miatt gyakran mennek külföl-
diek, míg az idegenforgalmi érdekességgel nem rendelkező helyeket kevésbé látogatják 
a külföldiek. A végső tromfot Németh Balázs műsorvezető adta, aki a bejátszás közben 
elmesélte, évekkel ezelőtt neki is volt olyan kalandja, hogy Marseille-ben egyszer meg-
pofozták.



14

Beszűkült világ

Beszűkült világról fest tanulságos képet, hogy az öt híradó menekültkérdést is érintő 
híreinek kevesebb, mint tizede foglalkozott Európán kívüli – az arab világot vagy fekete 
Afrikát érintő – történésekkel. Feltárni, bemutatni a menekült hullám okait, az azt kivál-
tó, térségben zajló folyamatokat a televíziók nem tekintették feladatuknak. Mindössze 
a hírek 4 százalékában jelent meg bármilyen módon a menekültkérdés háttere, okai és 
ebben nem igazán különböztek az egyes csatornák.

De még a népszavazás célkeresztjében álló Európai Unió területén zajló folyamatok is 
csak kéttizednyi hírt érdemeltek, a hírek középpontjában a magyarországi események 
álltak. A televíziók úgy gondolták, ha meg akarnak mutatni valamit erről a problémáról, 
akkor leginkább félelmet keltő történéseket mutatnak. Ebben az M1 és a TV2 járt az élen, 
náluk a hírek 70-72 százalékában jelent meg a téma veszélyeit taglaló közlés. Az M1 után 
átváltani az RTL-re kifejezetten „üdítő” volt, ott ugyanis a híradó jelentős része arról 
szólt, hogy magyar ember ölt magyar embert, ők verekedtek vagy szenvedtek balesetet, 
a mindennapokban megjelenő erőszak önmagában volt hír, nem a menekültkérdés kap-
csán.



15

Tipikus volt az a témafeldolgozás ahol magyar politikusok, politika közeli szereplők böl-
csességeit lehetett hallgatni. Az MTVA például hosszú külön híregységekben mutatta be, 
hogy a Fidesz politikusai hogyan kampányolnak szerte az országban a szavazási részvétel 
és a nem szavazat mellett. 



16

Impozáns volt, hogy naponta négy-öt fórumról hallottuk ugyanazt a szűk üzenetet, meg-
erősítve azzal a sajátos szerkesztési megoldással, hogy a műsorvezető elmondta: XY erre 
járt és sorskérdésnek minősítette a népszavazást, majd jött a mozgóképes tudósítás, ahol 
XY elmondta, hogy sorkérdésnek tekinti a népszavazást.

Ez a szerkesztési technika – a felkonferálás elmondja ugyanazt, ugyanazokkal a szavak-
kal, amit utána a hírben hallunk – azonban nem csak M1 híradóit jellemezte. A többi 
televízióra is jellemző e technika, ami vélhetően egyfajta sulykolási sztenderd követése 
lehet. Azt mindenképpen jelzi, hogy a televíziók nem akarnak, nem mernek saját maguk 
által kialakított információt hozzátenni a hírekhez. (Hozzájárulhat ehhez a jelenlegi jog�-
gyakorlat is, amely a hír és a vélemény szétválasztása címén meglehetősen nehézzé teszi 
a hírek értelmező, segítő bemutatását).

Sokoldalúság

A belső pluralizmusnak nevezett sokoldalúság egyik fontos mutatója, hogy egy adott hír 
kapcsán mennyire engedi a szerkesztés az egymással vitatkozó nézetek képviselőinek 
egy híregységben történő megjelenését. Az M1 szinte nem ismeri ezt a gyakorlatot, ott 
mindössze a hírek 6 százalékában fordult elő, hogy egymással vitatkozó nézetek jelentek 
meg egy hírben. A többi televíziónál ennél lényegesen magasabb volt ez az arány, egy-
negyed körül mozgott. Egyedül az RTL híradóinál tűnik úgy, hogy a nézetek ütköztetése 
szerkesztőségi politika, ott a hírek majdnem felében rögzíteni lehetett a kormány állás-
pontját, illetve a nem kormánypárti álláspontot segítő vélemények egyidejű megjelené-
sét. Az eltérő vélemények bemutatásának módja azonban itt sem (ahogy más televíziók 
esetében sem) támogatja igazán a nézőt abban, hogy jobban eligazodjék. 



17

A bemutatás az M1 és a Tv2 kivételével ugyan formálisan eleget tesz a kiegyensúlyozott-
ság követelményének, azonban a néző eligazodását segítő, értelmező további informá-
ciók már nem hangzanak el. Hiába tűnik kiegyensúlyozottnak a kormánypárti és az attól 
eltérő vélemények megjelenítésére szánt időtartam tekintetében (fele-fele) az ATV és 
a HírTV, szemben az M1 és TV2 gyakorlatával, az eligazodást, a hír elhelyezését segítő 
további közlések hiányában a néző csak a már meglévő tudásai, ítéletei mentén tudja 
elhelyezni az éppen zajló eseményeket.

Jól mutatja a szerkesztőségi politikákat, hogy a menekültkérdés/népszavazás témakör-
ben született hírek kormánypárti vagy ellenzéki bemutatása során a megjelenő szereplők 
háromnegyede politikus volt és ebben a szerepben fejtette ki a véleményét.  Tárgyilagos, 
azaz nem a kormány vagy az ellenzék véleményét bemutató közlés csak elvétve volt lát-
ható, mindössze a híradók 13 százalékában jelent meg ilyen mondandóval interjúalany, 
vagy hivatkozott szereplő. A téma tárgyalását a politikai szereplők véleményének közve-
títése uralta, a szerkesztőségek e mentén tematizálták a kérdést.

Nyelvpolitikai küzdőtér

„Az  itteni torzulás  veszélye abban áll, hogy … a nyelv politikai célzatú formálására és 
átformálására specializálódva mintegy kihúzzák a talajt a demokrácia alól, amennyiben 
a célzatos politikai nyelvi átdefiniálásokkal és ezek sulykolásával “preformálják” a köz-
vélemény alakulását.” írta Pokol Béla még 2004-ben, egy nagyon eltérő kommuniká-
ciópolitikai kontextusban. A menekültkérdés kapcsán jól bemutatható, hogy a szóhasz-
nálat hogyan alakítja a tartalmat. A M1, a TV2 és a HírTV, híreinek felében használta 
a  migráns  kifejezést, míg az RTL és a ATV esetében ez az arány mindössze 10, illetve 
20 százalék volt. Ugyanakkor a  menekült  kifejezést az M1 gyakorlatában, mindössze a 
hírek egyötödében jelent meg, míg a többi televízió híreiben ez 40-50%-os gyakorisággal 



18

szerepelt. Az  illegális  kifejezés az M1 és a Tv2 gyakorlatában szerepelt, a másik három 
csatorna szinte nem is használta ezt a jelzőt. Ahogy a terror szó is ennek a két csatornának 
a repertoárjában szerepelt, a TV2 műsorában minden ötödik hírben megjelent ez a 
kifejezés a menekültkérdéssel összefüggésben és az M1-nél is minden tízedik hírben hasz-
nálták ezt a szót. A másik három csatorna a menekültkérdés hírei kapcsán csak egészen 
ritkán kapcsolta össze a két témát.

Gyászos képet fest a kutatás a magyarországi televíziós híradózás fontosnak hitt fóru-
mairól. Abban ugyan van különbség az egyes csatornák között, hogy mennyire direkt 
eszközei a kormánypropagandának, abban azonban már kevésbé, hogy képesek-e kilépni 
a kormányzat diktálta tematikai kurzusból. A tapasztalatok szerint ebben a küzdelemben 
a kormány győzött. A televíziók híradói nem segítették egy demokratikus közvélemény 
kialakulását csupán bemutatták a jelenlegi – meglehetősen lehangoló – politikai paletta 
működését.



19

3.	A KÖZSZOLGÁLATI MÉDIA 
SZEREPE AZ ÁLHÍREK 
ÉS DEZINFORMÁCIÓ 
ELLENI KÜZDELEMBEN

A kutatást vezető intézmény: Memo98
Kutatási módszer: médiafigyelés, kvalitatív tartalomelemzés
Vizsgált médium: Duna TV
A médiafigyelés időtartama: 3 hét (2017. november 1 - 21.)
Elemző: Bencsik Márta

A Memo98 által vezetett nemzetközi kutatás 10 ország részvételével zajlott, 2017. no-
vemberében 3 héten át követtük a Duna TV 18 órai híradóját. A médiafigyelés során rög-
zítettünk mennyiségi és minőségi adatokat egyaránt, a Memo98 által készített kódutasí-
tás és kérdőív kitöltésével naponta néztük a híradóban megjelenő témákat, az újságírói 
standardok betartását/megsértését, műsorszerkesztési elveket, álhírek és dezinformá-
ciók felbukkanását. A monitorozás eredményeként készült egy elemzés, mely nemhogy 
arról nem tudott beszámolni, hogy a magyar közmédia igyekezne felvenni a kesztyűt az 
álhírek elleni küzdelemben, hanem konkrét példákkal alátámasztva az látható, hogy több 
esetben maga is az álhírgyártás/terjesztés eszközeihez nyúl.



20

Kutatási beszámoló: Közmédia – 
álhírek – dezinformáció 
Bencsik Márta írása

A magyarországi közszolgálati médiaszolgáltatás

Magyarországon a közszolgálati médiaszolgáltatás jogi keretei a 2010-ben megalkotott 
új Médiatörvénnyel lényegesen átalakultak, és 2011-től a szervezeti rendszere is folyama-
tos változáson ment keresztül. Jelenleg a közszolgálati média két pillérből áll. Egyetlen 
közszolgálati médiaszolgáltató működik, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt., amely 
egyaránt nyújt rádiós, televíziós, hírügynökségi és online szolgáltatást. A tartalmat azon-
ban nem maga a médiaszolgáltató állítja elő, hanem az ő megbízásából a Médiaszolgálta-
tás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA). 

A Duna Médiaszolgáltató Zrt. tulajdonosa az Országgyűlés által alapított Közszolgálati 
Közalapítvány, de a médiaszolgáltató vezérigazgatójának a megválasztásánál a Médiata-
nácsnak döntő szerepe van. Az MTVA vezérigazgatóját pedig a Médiatanács elnöke ne-
vezi ki, a Médiatanács tagjait pedig az Országgyűlés választja meg 9 évre. 2010 óta csak 
a kormánypártok által választott tagjai vannak a Médiatanácsnak, így a médiaszolgáltató 
az iránytó szervezetek tagjain keresztül is függ a kormánytól. A Médiatörvényben a köz-
szolgálati a médiaszolgáltatás függetlenségét deklaráló szabályok ebben a rendszerben 
eleve nehezen érvényesülhetnek.

A médiaszolgáltató 7 rádiós médiaszolgáltatást nyújt, a Kossuth Rádió híreket, tudomá-
nyos, kulturális, közéleti műsorokat közvetít, a Petőfi Rádió fő profilja a könnyűzene, a 
Bartók Rádió komolyzenét és irodalmi műsorokat ad, a Dankó Rádió magyar nótát és 



21

operettet sugároz. A Parlamenti adások rádiója a parlamenti üléseket közvetíti, a Nemze-
tiségi adások csatornája 14 magyarországi nemzetiség nyelvén ad műsort, a Duna World 
Rádió pedig a világban élő magyarokat tájékoztatja a magyarországi eseményekről.

A közszolgálati médiaszolgáltató televíziós kínálata 7 csatornából áll. A Duna a nemzeti 
főadó, amely általános tematikájú. Szórakoztató műsorokat, sorozatokat éppúgy sugá-
roz, mint a mindennapi életvitelt segítő műsorokat vagy híreket. Az M1 csatorna 24 órá-
ban hír- és aktuális műsorokat közvetít, az M2/Petőfi TV napközben a gyermekeknek, 
este és éjjel a fiatal közönségnek szóló programokat sugároz. Az M3 archív tartalmakat 
adó tematikus csatorna, az M4 a sportadó, az M5 oktatási-ismeretterjesztő csatorna.  A 
Duna World a Magyarországon kívül élő magyarok számára sugároz műsorokat.

A Duna közszolgálati médiaszolgáltatóhoz tartozik a hírügynökségi feladatot ellátó Ma-
gyar Távirati Iroda is.

A vizsgált műsorok általános jellemzői

A Duna TV 18 órakor kezdődő híradója a köztelevízió legnézettebb hírműsora, ezért ezt a 
programot vizsgáltuk. A műsort az M1 híradósai készítik, és egyszerre sugározzák az M1-
en és a Duna csatornán. Hossza általában 26 perc. Az utolsó percek sporthírek, így kb. 22 
perc jut a nézők közéleti, vagy a mindennapi élet ügyeiben való tájékoztatására.

A műsorokban közzétett hírek három jól körülhatárolható témacsoportba tartoznak: a 
migráció (Soros-terv), a kormány gazdasági sikerei és az ellenzéki pártok belső (párton 
belüli) és egymással kapcsolatos konfliktusainak a bemutatása állandó eleme a hírmű-
soroknak. A vezető hír általában egy jelentős hazai vagy külföldi, aktuális politikai ese-
mény feldolgozása, esetleg egy nagy érdeklődésre számot tartó bűnügy vagy természeti 
katasztrófa volt, vagy ha ilyen éppen nem történt, valamilyen migrációhoz köthető ügy.

A magyar Médiatörvény szerint a közszolgálati médiaszolgáltatás célja többek között a 
kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos és felelős hírszolgáltatás, valamint tájékoz-
tatás, így az elemzéskor ezekre a követelményekre is koncentráltunk a vizsgálati szem-
pontrendszerrel együtt.

Általánosságban elmondható, hogy kiegyensúlyozottsági problémát csaknem minden 
híradóban tapasztaltunk. Az is jellemző, hogy ezek nem csupán egy-egy híradást érintet-
tek, hanem gyakran a műsor szerkesztői koncepciójában, az egyes híranyagok összefűzé-
sének a módjában észleltünk egyoldalúságot, elfogultságot, a tárgyilagosság sérelmét.

A bemutatott hírek relevanciája

Migráció, Soros-terv, „Brüsszel” (brüsszeli döntéshozók) kontra nemzeti konzultáció 

Magyarországon a kormány politikai kommunikációjának középpontjában a migráció és 
bevándorlás kérdése, ezen belül is az Európai Unió migrációs politikája elleni hadviselés 
áll. 2015 óta minden platformon, például óriásplakátokon, a különböző sajtótermékekben 
a hirdetésekben és szerkesztőségi tartalmakban állandóan jelen vannak az országban a 
menekültek és bevándorlók ellen hangoló üzenetek, amelyeket a közszolgálati híradó is 
folyamatosan közvetít. A migrációt hozzákapcsolják a terrorveszélyhez, így ez a kérdés a 
kormánykommunikáció eredményeképpen részét képezi a társadalom mindennapjainak, 
valódi diskurzus azonban nem folyik róla, a közlés egyirányú: a kormány álláspontjának az 
eljuttatása az emberekhez.

A vizsgált műsorok mindegyikében foglalkoztak a migrációs témával, az adások időtarta-
mának legalább egynegyedét ez tette ki, de a tipikus az ennél nagyobb arányú műsoridő 
volt. Olyan napot is rögzítettünk (2017. november 19.), amikor a műsoridő kétharmadában 



22

csak a migrációhoz és terrorizmushoz kapcsolódó hírek szerepeltek, pedig ennek különös 
indoka nem volt, nem történt semmi olyan nagy fontosságú esemény, ami ezt igazolta 
volna.

A migráció a kormánykommunikációban – és így a közszolgálati televízióban – elvá-
laszthatatlan az ún. Soros-tervtől. A kormány a migráció legfőbb veszélyforrását Soros 
Györgyben találta meg. Korábban plakátkampányt indított ellene, október végén pedig 
nemzeti konzultációt hirdetett a Soros-terv ellen. (A kormányzati álláspont szerint Soros 
Györgynek van egy veszélyes terve, amelynek megvalósításán egy kiterjedt nemzetközi 
hálózat dolgozik. A Soros-terv alapján évente 1 millió bevándorlót telepítenének Európába, 
a betelepített migránsokat szétosztanák a tagországok között, és minden bevándorlónak 
9 millió forintot adnának az adófizetők pénzéből.) 

Álhír és dezinformáció 

Ilyen terv nem létezik. Ezt többször cáfolták az európai uniós intézmények, az EP és az 
EB, maga Soros György is, de a magyar kormányt nem lehet ettől eltántorítani. A moni-
toring ideje alatt a hírműsorok egy kivételével (2017. november 4.) minden nap foglalkoz-
tak a Soros-tervvel. Azt sulykolták, hogy az Európai Parlament és az Európai Bizottság 
a Soros-tervet akarja végrehajtani a menekültügyi rendszer reformjával. Számba vették, 
mely európai politikusokat tartanak Soros legfőbb támogatóinak az EP-ben, és őket 
olyan módon mutatták be, hogy ellenérzéseket keltsenek a nézőkben. (Guy Verhofstadt 
liberális belga politikus, az Orbán kormány egyik leghangosabb bírálója háromszor is a 
közhíradó célkeresztjébe került, olyan felvételeket játszottak be az EP-ben szenvedélye-
sen érvelő politikusról, ami inkább negatív képest fest róla.)  Minden egyes hírműsorban 
közvetítették a kormánypárti politikusok felhívását, hogy az emberek vegyenek részt a 
Soros-tervvel kapcsolatos nemzeti konzultáción, töltsék ki a konzultációs kérdőívet, mert 
így védhetik meg a hazájukat.

Elfogult tájékoztatás

A közszolgálati híradó nem csupán a kormánypártok véleményét közvetítette, hanem 
maga is azonosult ezzel a nézettel. Erre legjobb példa az a 2017. november 20-i hírös�-
szeállítás, amelyben hírt adtak arról, hogy Soros György maga is megszólalt a Soros-terv-
ről szóló nemzeti konzultáció ügyében és olyan szóhasználattal bírálta a kormányt, mint 
amilyen kifejezéseket a brüsszeli politikusok és a nyugati sajtó is használnak. (Ezzel azt 
kívánták jelezni, hogy megvan a kapcsolat, hogy Soros vezényli Brüsszelt. Hiszen Soros 
véleménye hasonló a brüsszeli kritikusokéhoz, pl.: Magyarország maffiaállam, a nemzeti 
konzultáció hazugság, és nem Soros irányítja az EU bevándorlással kapcsolatos dönté-
seit.) Ugyan pontonként ismertették Soros cáfolatát a nemzeti konzultációs kérdőív ál-
lításaival kapcsolatban, ám a cáfolatot igyekeztek ismét megcáfolni. Ennek során olyan 
beszédekre és interjúkra hivatkoztak, amelyek ellenőrizhetetlenek, illetve nem is tartal-
mazták az általuk “idézett” Soros-mondatokat. Soros szövegeit szándékosan félreértel-
mezték, mondandójának a jelentését torzították, hogy a cáfolat cáfolata legyen a nézők 
számára a releváns információ.

Ugyanez az elfogultság volt tapasztalható a következő napi (2017. november 21.) hírmű-
sorban is. Itt a híradó készítői már egyértelműen kiléptek a közszolgálati szerepből, ma-
guk minősítették “támadásnak” a Soros-tervről szóló nemzeti konzultáció állításait cá-
foló Soros fellépését, és “kampánynak” az ellene irányuló kampány elleni megszólalását. 
Nem tájékoztatni akarták a közönséget, hanem meggyőzni a kormány igazáról Sorossal 
szemben.



23

Álhírek és rémhírek terjesztése

A hírműsorokban – a migrációval kapcsolatos híradások között – több konkrét álhírt 
is találtunk. November 5-én például beszámoltak arról, hogy a 888.hu nevű jobboldali 
lapban az amerikai The Daily Caller cikke alapján az jelent meg, hogy Soros György alapít-
ványa terroristákat pénzel. A hírben elhangzott, hogy Soros Nyílt Társadalom Alapítvá-
nya milliárdokat adományozott terrorista kapcsolatokkal vádolt muszlim szervezeteknek. 
A híradó egy álhír-gyanús oldal, a The Daily Caller cikkére hivatkozott, de az amerikai cik-
ket is elferdítve interpretálta. A Daily Callert sokan az álhíroldalak között tartják számon, 
mert több alkalommal bebizonyosodott, pl. az álhíreket vizsgáló Snopes vagy Politifact 
ellenőrzése alapján, hogy a közlései nem voltak valósak. Kiderült, hogy az OSF-támo-
gatta USA-ban működő szervezetnek (Islamic Society of North America – ISNA)  semmi 
köze nincs a terrorizmushoz, sőt azt a csoportot, amelyhez az ISNA is tartozik, a legna-
gyobb amerikai cégek alapítványai segítették, és nem Soros volt a legnagyobb szponzor.

Hasonlóan megalapozatlan hírt közöltek a november 19-i híradóban, amikor kritika nélkül 
közvetítették egy migrációs és biztonságpolitikai szakértő néhány nappal azelőtti nyilat-
kozatát, melyet az M1 hírcsatornának adott. Ebben a magyar kormánynak számos alka-
lommal dolgozó George Spöttle azt állította, hogy Németországban annyira igyekeznek a 
migránsok beilleszkedését segíteni, hogy a közterekről eltüntetik a keresztény kultúrával 
kapcsolatos kifejezéseket, a karácsonyi vásárokat átnevezik téli vásárokká. (A szakértőt 
korábban is hazugságon, túlzásokon lehetett rajtakapni, ez a kijelentése sem volt igaz.  A 
német faktenfinder.tagesschau.de, az ARD tényellenőrző oldala 3 nappal azelőtt közölt 
írást arról, hogy bár minden évben elterjednek hírek arról, hogy a karácsonyi vásárokat 
átkeresztelik téli vásárokká a bevándorlók miatt, de ez nem igaz. Spöttle a Facebook 
oldalán is terjesztette azt a hírt, hogy egy brandenburgi kisvárosban a karácsonyi vásárt 
(Weihnachtsmarkt) átnevezték Fényvásárra (Lichtermarkt). Kiderült, hogy ez két külön 
rendezvény, immár 10 éve tart, az álhírt pedig a német neonácik terjesztik.)

Az álhírek közvetlenül mindkét esetben a közszolgálati médiához közelálló forrástól ered-
tek. A 888.hu jobboldali hírportál a kormánybarát médiához tartozik, az ott megjelenő 
írásokat gyakran felhasználja a közmédia. Az M1 aktuális politikai, közéleti műsorainak 
pedig gyakori vendége az álhírt megosztó szakértő. Ebben a kontextusban a hírműsor 
készítőiben nem merült fel, hogy az értesülést más forrásból is ellenőrizni kellene, hiszen 
a kormány érdekeit kiszolgáló műsorkészítési koncepcióba ezek az információk illettek. 
(Az is jellemző, hogy a terrorista gyanús iszlám csoportokat támogató Sorosra vonatkozó 
hír fél nap alatt elterjedt a kormányközeli médiában, több online lap is átvette a hírt.)

A bevándorlókkal és menekültekkel foglalkozó hírek között rendszeresen megjelennek a 
terrorcselekményekről, migránsok által bárhol a világban elkövetett támadásokról szóló 
tudósítások. Magyarországon eddig komolyabb inzultus nem fordult elő a 2015-ös töme-
ges illegális határátlépés óta, így a külföldi hírek jelentik a hivatkozási alapot a lakosság 
félelemének az erősítéséhez, a migránsokkal szembeni ellenérzések fokozásához, az ag-
godalom táplálásához. 

A hírműsorban több alkalommal tapasztaltunk olyan beszámolókat, amelyek valóságalap-
ja vitatható, ám arra alkalmasak voltak és azt a célt szolgálták, hogy a magyar emberek-
ben félelmet keltsenek. A manipuláció egyik eszköze, amikor olyan emberekkel mondat-
ják ki a követendőnek szánt véleményt, akikkel az emberek könnyen tudnak azonosulni. 
Így történt ez azokban az esetekben is, amikor egyszerű emberek beszéltek arról, hogy 
félnek a migránsoktól. A november 19-i híradónak az egyik műsorelemében egy baranyai 
falu egyik lakója nyilatkozott arról, hogy nem mernek kimenni a lányok az utcára, mert 
„a rádióban állandóan azt lehet hallani, hogy megerőszakolták ezt meg azt, itt meg ott”. 
(„A rádió” a közszolgálati médiaszolgáltató rádiós csatornáját jelentette, az esetek pedig 
nem Magyarországon történtek.) Hasonlóan megalapozott esetről számolt be egy másik 
határközeli településről, Babarcról egy asszony a november 8-i egyik összeállításban, aki 
azt mondta, hogy ha éjjel ugatnak a kutyák, nem mernek kimenni a házból, mert „biztos”, 
hogy migránsok járnak arra, és az is „biztos”, hogy ők rongáltak meg egy kerítést.  Mind-



24

ezekből a híradásokból a nézők azt szűrhették le, hogy komoly, konkrét veszély fenyeget, 
hiszen a megszólaló emberek, akik éppen olyanok, mint ők, nem ok nélkül fogalmazták 
meg a félelmeiket. 

Egyoldalú, elfogult tájékoztatás – a kormánypártok 
politikai ellenfeleinek a lejáratása

Kampány a hírműsorban – átívelős történetek

A vizsgálat három hete alatt a migráción kívül más témakörben is tapasztalható volt a 
kiegyensúlyozott tájékoztatás hiánya. Elfogult, a kormánypártok érdekében álló hírszer-
kesztést azonosítottunk az ellenzéki pártok ügyeiről szóló tájékoztatásban. A konkrét 
ügyektől függetlenül megállapítható, hogy a közmédia híradóiban kampányszerűen tu-
dósítottak egy-egy párt konfliktusos esetéről. Az adott ügyről előbb egy kevés informáci-
ót közöltek, a következő adásban többet, és megismételték az előző napi információkat, 
majd a következő nap ismét kiegészítették vagy tovább színezték a történetet, és meg-
ismételték az addigi összes értesülést. Ebbe a koreográfiába az eltérő vélemények nem 
fértek bele, egy nézőpontot erősítettek minden nap: a kormánypártok érdekében álló 
kommunikációt.

Ez történt például a Demokratikus Koalíció vezetőjének, Gyurcsány Ferenc korábbi szoci-
alista miniszterelnöknek a kezdeményezésével, aki azt kérte a határon túli magyar embe-
rektől, hogy a magyar országgyűlési választásokon ne éljenek a szavazati jogukkal, hiszen 
nem viselik majd döntésük következményeit, mert nem Magyarországon élnek. A DK 
aláírásgyűjtésbe is kezdett a határon túli magyarok szavazati jogának megvonásáért.

Ezt az elképzelést minden hazai párt kritizálta, a Fidesz a legélesebben. Az ügyről és a 
tiltakozásokról széleskörűen hírt adtak az első két napon, ismertették a javaslatot és a 
rá adott reakciókat. Azt követően aztán 10 napon keresztül csaknem minden híradóban 
bejátszották Gyurcsány javaslatát, és emlékeztettek három esetre Gyurcsány korábbi 
politikai elképzeléseiből. Az egyikben még 2002-ben 23 millió román munkavállaló Ma-
gyarországra özönlésével riogatott Gyurcsány, miután Orbán Viktor akkori (és jelenle-
gi) miniszterelnök aláírta a szerződést Adrian Nastase román kormányfővel a könnyített 
munkavállalásról. A másik 2004-ből való, akkor a határon túli magyarok kettős állam-
polgársága ellen kampányolt. A bejátszás szó szerinti ismétlése után naponta mindig új 
szervezeteket – határon belüli és kívüli komoly pártokat éppúgy, mint politikailag jelen-
téktelen csoportokat –, külhoni magyar polgármestereket szólaltattak meg, akik kifej-
tették, mennyire ellenzik és magyarellenesnek tartják a volt szocialista miniszterelnök 
elképzelését a határon túli magyarok szavazati jogának megvonásáról. 

A hírműsor a kérdésben tájékoztatás helyett szinte boszorkányüldözést folytatott, olyan 
elfogultsággal fokozta a Gyurcsány és a DK lejáratására irányuló kampányát. A magyar 
médiaszabályozás szerint a vitatott kérdésekben biztosítani kell a közszolgálati média-
szolgáltatónak, hogy a politikai pártok eltérő véleményei megismerhetők legyenek. Nem 
kell minden egyes véleményt közölni, ha van olyan álláspont, amelyet már bemutattak, 
nem szükséges mindenkit megszólaltani. A híradóban azonban ezt tették: a javaslat el-
lenzőinek a véleményéről sok alkalommal hírt adtak, a felvetés létjogosultságát támogató 
álláspontról azonban egyszer sem tájékoztattak. Pedig a sajtóban megjelent felmérések 
szerint a magyarországi polgárok egy része nem ért egyet a külhoni magyarok szavazati 
jogával. 

Hasonlóan több napon keresztül – kampányszerűen – foglalkoztak a Jobbik egyes jelenle-
gi és volt politikusainak antiszemita megszólalásaival. (A Jobbik szélsőjobboldali pártként 
indult, az utóbbi időben a pártvezetés igyekszik középen álló néppártként pozicionálni 
a Jobbikot.  A néppártosodás hitelességét más pártok, legfőképpen a Fidesz vitatják. A 
választások előtt a kormánypártok érdeke megakadályozni, hogy a Jobbik és a demokrati-



25

kus ellenzéki pártok között együttműködés alakuljon ki.) A kormánypártoknak ezt a célját 
a híradó alaposan kiszolgálta.

November 12-én hírt adtak egy közvéleménykutatásról, melynek eredménye azt mutatta, 
hogy a Jobbikos szavazók egyharmada nem támogatja Vona Gábor politikáját. A híradó 
műsorvezetője szerint azért, mert a pártban sokan nem értenek egyet a néppártosodás-
sal és a pártvezetésnek a zsidósághoz való megváltozott viszonyával.

Ennek alátámasztására korábbi –  több éves –, a zsidósággal szemben elkövetett gyűlö-
letkeltő eseményekről készült felvételeket fűztek össze. Felidézték, hogy melyik jobbikos 
politikus korábban milyen antiszemita magatartást tanúsított (a “mocskos zsidók” – skan-
dálásától a “Cipők a Duna-parton “ budapesti holokauszt emlékhely meggyalázásáig). A 
következő napon bejátszották a mandiner.hu kormányközeli hírportál által elővett 2011-es 
rádiófelvételt, amelyben jobbikosok antiszemita kijelentéseket tettek. A Mandiner ettől 
kezdve minden nap újabb és újabb – 2011-es, antiszemita - felvételeket jelentetett meg, 
és ezt az állami híradó 7 napon át a hírműsorába is szerkesztette. A technika hasonló volt 
a Gyurcsány Ferenc lejáratására irányuló műsorkészítői eljáráshoz: minden nap új felvé-
telt játszottak be, és visszaidézték az előző napok hanganyagait is. (Minden nap tehát 
egyre hosszabb a bűnlajstrom.) A mandiner.hu-n jelezték, hogy a „megtalált” hanganya-
gok mind 2011-ben készült rádióműsorokból származó részletek, a híradókban azonban 
ezt elmulasztották, csak az első napon rögzítették a dátumot, később egyszerűen „ko-
rábbi” felvételként említették az bejátszott rádiós beszélgetés részleteket. A híreknek 
ez a kampányszerű feldolgozása ellentétben áll az átfogó, kiegyensúlyozott tájékoztatás 
követelményével. Az ismétlés, a sulykolás propaganda eszköz, amivel a csak nevében köz-
szolgálati hírműsor azért élt, hogy a kormánypártok érdekeinek megfelelve a Jobbik és 
a demokratikus ellenzéki pártok esetleges közeledését megnehezítse, a jobbikos szava-
zókat eltántorítsa pártjától – ezzel is elősegítve a Fidesz sikerét a jövő évi országgyűlési 
választásokon.

A kormányzati jóhírek 

A Soros-tervvel és a migrációval kapcsolatos hírek feldolgozásánál dezinformációt, álhíre-
ket rögzítettünk, az ellenzéki pártok ügyeiben elfogultságot tapasztaltunk, a kormányzati 
sikerekről beszámoló híradásokban a sokoldalú tájékoztatás hiányát, a nézők véleményé-
nek kialakításához szükséges releváns információ elmaradását vethetjük fel néhány eset-
ben.

Több híműsorban is (pl. november 11-én) is hírt adtak egészségügyi fejlesztésekről, új 
kórházépület átadásáról, egészségügyi szűrő buszok működtetéséről. Ezekből a híradók-
ból azonban rendre hiányoztak azok az információk, hogy az egészségügy helyzete egy-
általán nem optimális Magyarországon, az orvosok és ápolók körében nagy a külföldre 
vándorlás, a várólisták hosszúak, stb. A közmédia híradói csak a kormányzati sikerekről 
számoltak be, a hírek másik oldaláról, az esetleg kevésbé kedvező háttérinformációkról 
hallgattak. 

A vizsgálat összegzésként megállapítható, hogy a hírműsorok az adásidő nagy részében 
propagandaeszközként működtek, sokoldalú tájékoztatás, a nézetek és eltérő vélemé-
nyek ütköztetése nem valósult meg.  A közéleti tematikán kívüli, az azonnali hatást kivál-
tó, illetve a mindennapi élet ügyeiről tudósító hírek nézőpontja semleges volt, de ezek a 
hírműsorok időtartamának csak kisebb részét jelentették.  A műsoridő zömében a vizs-
gálat időtartama alatt dübörgött a kormánypropaganda.



26



27

4.	MÉDIAFIGYELÉS A V4 
ORSZÁGOKBAN A 2018-
AS OROSZ VÁLASZTÁSOK 
ÉS AZ OROSZORSZÁG 
ELLENI SZANKCIÓK 
MEGHOSSZABBÍTÁSA KAPCSÁN

A kutatást vezető intézmény: Memo98
Kutatási módszer: médiafigyelés, kvantitatív tartalomelemzés
Vizsgált médiumok: M1, RTL Klub, TV2, Kossuth Rádió, Rádió1
A médiafigyelés időtartama: 5 hét (2018. február 12. – március 18.)
Elemzők: Bencsik Márta, Bódi Jenő, Katus Eszter, Szávai Petra

A szintén a Memo98 által vezetett kutatás a visegrádi országok médiáját vizsgálta a 2018-
as orosz választások előtti 5 hétben. A kutatás célja az volt, hogy megnézzük, az orosz 
propaganda jellemző üzenetei megjelennek-e a négy ország televízió- és rádióműsora-
iban. A médiafigyelés megkezdése előtt résztvettünk egy munkamegbeszélésen, ahol 
egyeztettük a vizsgálandó médiumokat, az adatgyűjtés módszertanát, és közösen átbe-
széltük az ún. „narratívák” jelentését.

Az M1 kínálatából a 18 órai Híradóra és az azt követő Ma este című műsorra esett a vá-
lasztás. A TV2 Tények 18 órai és a késő esti Extra kiadását követtük nyomon, valamint 
a csütörtökönként jelentkező 1/1 Azurák Csabával közéleti beszélgető műsort. Az RTL 
Klub esetében csak a 18 órai Híradó felelt meg a monitorozandó műsorszámok kritéri-
umainak, ti. hogy főműsoridőben, azaz este 6 óra és éjfél között sugározzák. A Kossuth 
Rádió 17:30-kor kezdődő Krónikáját és az azt követő Ütköző című közéleti vitaműsorát 
figyeltük. A megbízó a leghallgatottabb kereskedelmi rádióból is kért mintát, de mivel a 
Rádió1 hálózatos struktúrában működik, a hírszolgáltatás pedig lokálisan valósul meg, 



28

jobb híján a Balázsék című műsor egy szegmensét választottuk ki, a reggel 8 és 9 óra 
közötti idősávot.

A Memo98 csapata a közmédia/álhír kutatásban is már megismert módszertant alkal-
mazta a műsorok kvantitatív adatainak gyűjtésére. A híradók esetében kódoltuk az egyes 
hírek témáját, időtartamát, és mindeközben kerestük a jellemző orosz propagandaüzene-
tek felbukkanását. A beszélgetős műsoroknál csupán a narratívák megjelenését figyeltük, 
és a vele kapcsolatos adatokat rögzítettük.

De mik is ezek a narratívák?

A kutatás vezetői 8 olyan üzenetet/narratívát fogalmaztak meg, melyek a Kreml-propa-
ganda kommunikációjára jellemzők. A 8 narratíva közül a magyar mintában 6 bukkant fel 
– volt amelyik ritkábban, volt, amelyik igen gyakran. Ha megnézzük ezeket a narratívákat, 
minden második igen ismerősen fog csengeni, ezek ugyanis évek óta a magyar kormány 
meghatározó üzenetei is.1 

A narratívák alapvetően olyan esszenciális állítások, melyekre számos üzenet felépíthető. 
Az alábbi táblázatban láthatók ezek az állítások egy-egy példamondattal kísérve, melyek 
segítenek abban, hogy a kódoló könnyebben értelmezze és meglássa, milyen kontext-
usokban jelenhetnek meg. A könnyebb idézhetőség miatt a narratívákat betűkódokkal 
láttuk el, a későbbiekben is így hivatkozunk rájuk. A médiafigyelés ideje alatt a hazai mé-
diában az alábbi hat narratíva fordult elő:

Betűkód Narratíva Példaüzenet

A
A morális és társadalmi értékek 
hanyatlanak

A nyugati liberalizmus bomlasztja a hagyományos 
társadalmi értékeket. (pl. LMBTQ jogok)

B
A migráció tönkreteszi a saját/európai 
kultúránkat

A muszlim migránsok nem tisztelik a keresztény 
értékeket, melyek társadalmunk alapjait képezik.

C
A Nyugat leigázza Közép- és Kelet-
Európát

A kelet-európai csokoládé minősége azért ilyen, 
mert ők ezt az ízt kedvelik.

D
A nemzeti függetlenség és szuverenitás 
csökken

Az EU arra kényszeríti tagállamait, hogy olyan 
politikákat fogadjanak el, melyeket nem akarnak 
és az állampolgáraik érdekei ellen szólnak.

E
Az orosz befolyás veszélyezteti Európa 
békéjét

Oroszország nem keresi a békés megoldást az 
ukrajnai konfliktusban.

F
Oroszországnak joga van a környezete 
befolyásolásához

Oroszországnak joga van a szomszédos és az 
érdekeltségi körébe tartozó országok ügyeibe 
beavatkozni. (pl. Ukrajna, Grúzia, Szíria)

Abban az esetben, amikor felbukkant egy narratíva, részletesen is megvizsgáltuk a 
hírt: meghatároztuk, hogy melyik narratíváról van szó, a szereplőt, aki az üzenetet 
megfogalmazta/közvetítette, valamint az ő narratívához való viszonyát is, azaz, hogy 
megerősítette/támogatta, avagy ellentmondott/kritikával illette.

1		   Az orosz és a magyar propaganda hasonlóságaival kapcsolatban már több tanulmány és 
kutatás is napvilágot látott. További tájékozódásra ajánljuk: Tölgyesi Beatrix: Pro-Kremlin 
propaganda in Hungary. In: Characteristics of pro-Kremlin Propaganda in Central and Eastern 
Europe and Practical Examples How to Tackle It. Brno, 2018. http://en.cestainiciativy.cz/
files/pro-Kremlin-propaganda-EN.pdf ; Orosz állami befolyás a magyar online hírportálokra 
2010-2017. Korrupciókutató Központ, Budapest, 2018. http://www.crcb.eu/?p=1350 



29

Egy egyszerű példa:

A Kossuth Rádió Krónika 2018. március 12-i adásának harmadik hírében Eugenio Ambro-
sio, az International Organization for Migration regionális igazgatója a migráció pozitív 
társadalmi szerepéről beszélt. Még ugyanebben a hírben megszólalt Tuzson Bence, akko-
ri kormányzati kommunikációért felelős államtitkár, aki a migrációban rejlő veszélyekre 
hívta fel a figyelmet. Ebben a hírben tehát a „B” narratíva jelenik meg, egyrészről egy a 
narratívának ellentmondó üzenet formájában egy NGO-t képviselő szereplő megfogal-
mazásában, másrészről pedig a narratívát támogatva egy kormánypolitikus nyilatkozatá-
ban.

A következőkben megnézünk néhány eredményt, és megosztjuk a médiafigyelésről ké-
szült beszámolókat is.

M1 – Híradó (18:00) és Ma este (18:35)
Bencsik Márta írása

A közszolgálati televízió 18:00-kor kezdődő hírműsora a vizsgált időszakban 26-30 perc 
időtartamú volt. A műsoridő nagyjából 60 százalékában a hazai közélettel, politikával 
foglalkoztak. A tisztán külföldi hírek aránya 10 százalék alatt maradt, a nemzetközi hírek 
közül elsősorban olyanok kerültek a hírműsorokba, amelyek kapcsolódtak a magyar poli-
tikai napirendhez (EU migrációs tervezetei, ENSZ migrációs kompaktja, migrációs hátte-
rű bűncselekmények külföldön.) Bulvár hírekkel elvétve találkoztunk, a hírek 11 százaléka 
sport témájú volt.



30

Mivel a műsorok monitorozása a magyar országgyűlési választási kampány idejére esett, 
és a magyar kormány és a kormánypártok választási kampányának középpontjában a mig-
ráció és bevándorlás, illetve ezzel összefüggésben az Európai Unió és az ENSZ migrációt 
szabályozó elképzelései elleni küzdelem állt, így a híradókban a narratívák közül a „B” 
és a „D” összesen 30 hírben megjelent.  A narratívákat főként kormányzati politikusok, 
gyakran maga a miniszterelnök közvetítette, más esetekben pedig a műsorkészítők 
szerkesztési gyakorlatában volt azonosítható a narratívákban megfogalmazott üzenet. 
Például a „B” narratíva megjelenéseként rögzítettük, amikor arról adtak hírt, hogy kor-
mánypárti politikusok készítettek közösségi oldalukra „leleplező” videót Bécsből, illetve 
Brüsszelből arról, miként változott meg az európai nagyvárosok élete a tömeges migrá-
ció után, mennyivel rosszabb, veszélyesebb hely lett Bécs, Németország. A híradókban 
részletesen ismertetetett videók kampányüzenetek voltak, amelyek arra hívták fel a fi-
gyelmet, hogy Magyarország még elkerülheti ezt a sorsot (megmaradhat magyar ország-
nak), ha a választásokon a polgárok a jelenlegi kormányt tartják hatalomban. Ugyancsak 
e narratíva érvényesült azokban a napokon keresztül sugárzott interjúkban, amelyekben 
arról számoltak be Svédországba kivándorolt magyarok, hogy milyen negatív változáso-
kat okozott a közbiztonságban, a társadalom szerkezetében, az emberek közérzetében a 
bevándorlás. 

A narratívákkal a megszólaló az esetek többségében azonosult, a bemutatás hangvétele 
támogató volt.

A híradók nem feleltek meg a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményeinek, mind az 
egyes hírekben, mind a műsorokban gyakran észleltünk egyoldalúságot, elfogultságot. 
A politikai híreknél a megszólalások idejét és a hírek témáját illetően egyértelműen a 
kormánypártok javára tolódtak el az arányok, a kormánypárti állításpontot kritikátlanul 
közvetítette a közmédia híradója, az ellenzéki megszólalásokat ugyanakkor gyakran el-
lenpontozta kormánypárti véleménnyel. Egy-egy ellenzéki politikus (Czeglédy Csaba, Ju-



31

hász Péter, Vona Gábor) elleni lejárató kampányban is részt vett a híradó, amikor naponta 
megismételte az őket negatív színben feltüntető, vitatott hitelességű és nem bizonyított 
információkat. 

A tájékoztatás hitelessége megkérdőjelezhető volt, a hírekben számos alkalommal hivatkoztak névtelen 
forrásra, „egyes sajtóértesülésekre”, „egyes szakértőkre”.

A hagyományos híradók után sugárzott, 20-30 perc időtartamú Ma este című műsor általában 2-3 hírrel 
foglalkozott részletesebben, stúdióbeszélgetés keretében. A vizsgált időszakban főként sporttémák és a ha-
táron túli magyarokkal kapcsolatos kisebbségi ügyek szerepeltek a műsorban. A narratívák megjelenésével 
négy alkalommal találkoztunk, mindannyiszor egy-egy szakértő vendég beszélt az iszlám migráció várható 
következményeiről. A szakértők a „B” narratívával egyezően értékelték a migrációt.

RTL Klub – Híradó (18:00)
Szávai Petra írása

Az RTL Klub a legnagyobb nézettségű csatorna, mely a magyarországi médiakörnyezet átalakulása során is 
megmaradt függetlennek, mind tulajdonosi viszonyait, mind a tartalmak minőségét tekintve.

A médiafigyelés 5 hetében az esti híradó hírszerkesztése megfelelt a minőségi újságírás feltételeinek. A hír-
adó beszámolt a legfontosabb közéleti eseményekről, a tájékoztatás pontos, tárgyilagos és sokszínű volt. A 
legtöbb esetben híren belül is bemutatták a témával kapcsolatos különböző nézőpontokat, véleményeket. 
(Kormánypárti és kormánykritikus hangokat egyaránt.)

A híradóra jellemző struktúra: bulvár hírek – külföldi hírek – közéleti hírek – külföldi hírek – kultúra.

A hírműsor nagy részét a bulvár hírek (bűnügy, baleset) teszik ki. A külföldi hírek általában 2 blokkban je-
lennek meg, sok esetben ezek is rövid bulvár hírek, de bővebben kifejtett közéleti témák is megtalálhatók 
köztük. A hazai közéleti hírek is egy blokkba rendeződnek – a vizsgált időszak nagy része a magyar választási 
kampány idejére esett, így jellemzően tisztán politikai témák kerültek előtérbe. A hírfolyam általában kul-
turális témákkal zárul, esetenként „cuki állatos” felvételekkel valamelyik hazai állatkertből. A híradó végét 
az időjárásjelentés jelzi.



32

A vizsgált narratívák – a többi, kormányközeli médium hírműsoraihoz viszonyítva – ritkán 
jelentek a meg a csatorna hírei közt, összesen 14 esetben. Jellemzően a magyar kormány 
kommunikációjának szerves részét is képző narratívák jöttek elő: „B” – a migráció veszé-
lyei, „D” – a nemzetközi szervezetek (ENSZ, EU) beleszólása a hazai ügyekbe, valamint 
két esetben fordult elő az „F” narratíva – az Ukrajnában élő magyarok ungvári kulturális 
központjának felgyújtásakor Hennagyij Moszkal, kárpátaljai kormányzó azt nyilatkozta, 
hogy az oroszok állnak a háttérben, akik a kelet-ukrajnai helyzethez hasonló feszültséget 
akarnak kelteni. 



33

A narratívákat a csatorna tárgyilagosan mutatta be, a pozitív vagy negatív előjel azokban 
az esetekben jött elő, amikor ellenzéki vagy kormánypárti politikusok saját hangon nyilat-
koztak valamely témában. Így a „B” és a „D” narratíva a legtöbb esetben a kormány által 
támogatva jelent meg, egy esetben fordult elő, hogy ellenzéki politikus fogalmazta meg 
a „B” narratíva kritikáját.

Összességében az látható, hogy az RTL Klub megjeleníti a kormány álláspontját (köztük a 
vizsgált narratívákat is), de azt tárgyilagos és kiegyensúlyozott módon teszi.



34

TV2 – Tények, Tények Extra, 1/1 Azurák Csabával
Katus Eszter írása

A Tények című hírműsor minden este 18 órakor kezdődik és nagyjából 50 perces. A vizs-
gált időtartam alapján megállapítható, hogy a Tények felépítése a következő:

•	 a műsoridő nagy részét belföldi krimi hírek teszik ki; az átlagosan 25-30 hírből 14-
18-at;

•	 külpolitikai hírek elvétve jelennek meg, a külföldről szóló hírek főként katasztrófá-
kat vagy érdekességeket mutatnak be; ezeket külföldi médiumoktól vagy közösségi 
portálokon megosztott videókból veszik át;

•	 a hírek másik jelentős csoportját a belpolitikai hírek teszik ki, néha kiegészítve egy-
egy kulturális, gazdasági vagy egészségügyi jelenséggel;  

•	 emellett állandó elem még az úgynevezett levezető hír, mint pl. az időjárás vagy az 
állatos hírek. 

A politikai hírekről elmondható, hogy csak látványilag törekedtek a kiegyensúlyozottságra: 
bár a képeken az ellenzéki/külföldi politikusokat, közszereplőket láthattuk, a szöveg 
tartalma a kormány és a kormánypártok véleményét tükrözte. Kivétel nélkül minden 
adásban megszólaltak a Fidesz-KDNP politikusai, míg az ellenzéki politikusok elvétve, 
akkor is mindössze pár másodpercet olyan hírek kapcsán, amelyek rossz fényt vetettek 
rájuk. Az ellenzéki pártok véleményét közvetlenül egyik adásban sem ismerhettük meg, 
csupán a Fidesz-KDNP tolmácsolásában, amelyről így az sem volt megállapítható, hogy 
valóban igaz-e. A politikai hírekre amúgy is jellemző volt a csúsztatás, a félreinformálás, 
az időszerűtlenség, a szándékos manipulálás. Ha szakértőt szólaltattak meg valamelyik 
politikai üggyel kapcsolatban, az szinte kizárólag a kormányközeli Századvég, a szintén 
kormányközeli Figyelő munkatársa (Deák Dávid) és a CÖF-ös ifj. Lomnici Zoltán alkot-



35

mányjogász volt. Emellett gyakran hivatkoztak még a kormányközeli Origo-ra, Pesti Srá-
cokra, 888-ra, Magyar Időkre, valamint a Tűzfalcsoport nevű blogra, és olyan külföldi 
lapokra, amelyek nagy része megkérdőjelezhető hitelességű, esetleg szélsőjobboldali. 

A vizsgált narratívák közül a „B” és a „D” bukkant fel gyakran, amelyek egyben a Fi-
desz-KDNP fő politikai retorikájának alapelemei is. Az egyik, hogy a migránsok elárasztják 
Európát, tönkreteszik a keresztény kultúrát, megerőszakolják a nőket, és nem dolgoznak, 
míg a másik, hogy az Unió Magyarországra akarja erőltetni a migránsokat (kötelező kvó-
ta), figyelmen kívül hagyva az ország szuverenitását. Mindezt csak a jelenlegi kormány 
tudja megakadályozni, ezért az április 8-i választások tétje az, hogy az ország bevándorló 
ország lesz-e vagy megmarad magyarnak. Ez az üzenet minden Tényekben akár többször 
is elhangzott. Egyúttal az is, hogy, amennyiben az ellenzék nyer, azonnal lebontja a kerí-
tést és végrehajtja a „Soros tervet”. (Mindezt az ellenzék többször is határozottan cáfolta 
más médiumokban.)

Feltűnő volt még, hogy egyes anyagokat többször is leadtak, szó szerint ugyanazzal a 
tartalommal, illetve, hogy a bevándorlókkal kapcsolatos híreknél mindig ugyanaz a 10-15 
kép szolgált illusztrációként. Egyes topikok/témák mellett, amelyek minden adásban szó-
ba kerültek, akadtak olyanok is, amelyeket szinte teljesen mellőztek (például vallás, kor-
rupció, környezetvédelem, civil szféra, országon belüli kisebbségek, szociális problémák).    

Az orosz választásokkal vagy az orosz politikával kapcsolatban egyetlen hír sem jelent 
meg egyik hírműsorban sem a vizsgált időszakban. Az Oroszországot érintő témák kizá-
rólag a katasztrófák/balesetek és a sport topikból kerültek ki. 

A Tények Extrát hétköznaponként a késő esti órákban sugározzák, a hírműsor általában 
20 perces. Tartalmát tekintve szinte teljesen megegyezett a Tények belpolitikai hírblok-
kjával. A Tényekből már megismert információkat gyakran itt egészítették ki egy-egy 
nagyobb lélegzetvételű interjúval, részletesebb anyaggal. A Tények Extra ugyanúgy csak 



36

a kormány és a kormánypártok véleményének adott hangot, ugyanazokkal a szakértőkkel 
és forrásokkal. Lényegében a Tények Extra a Tények egyes híreinek megismétléséből állt, 
néhány kiegészítő, magyarázó elemmel megtoldva. A hírműsor áltagosan 6-9 hírt tartal-
mazott, szórakoztató és krimi hírek nem kaptak benne helyet. 

Az ismétlésnek köszönhetően a narratívák közül is ugyanazok és hasonló arányban jelen-
tek meg mindkét műsor esetén. A Tények Extrában szintén a „B” és a „D” narratívák for-
dultak elő, legtöbbször a kormány képviseletében megszólaló szereplő által támogatva, a 
„C” narratíva is felbukkant egy alkalommal.



37

 

Az 1/1 Azurák Csabával heti rendszerességű talk show házigazdája Azurák Csaba, aki ko-
rábban is több közéleti tartalmú műsor vezetője, valamint a Tények munkatársa is volt a 
TV2-nél. A csütörtökönként jelentkező közéleti műsor elsősorban hazai belpolitikai kér-
désekkel foglalkozik, gyakran előkerülnek azonban kulturális témák is. A kb. 50 perces mű-
sorban 4-5 téma mélyebb körüljárása történik interjúk és riportok formájában. A csatorna 
híradóinál megfigyelhető egyoldalú tájékoztatás egyáltalán nem jellemző Azurák műso-
rára, a kormány(közeli) szereplők mellett ugyanolyan arányban jelennek meg ellenzéki 
hangok is, gyakran a meghívott beszélgető partnerek különböző szakértők. A műsorve-
zető kérdezési stílusában sem észlelhető részrehajlás, a tájékoztatás objektív és sokszínű.

A vizsgált időszakban mindössze egy esetben fordult elő a „B” narratíva, amikor Kisszely 
Zoltán, politológus kifejezte egyetértését a kormány álláspontjával, miszerint a migráció 
veszélyes, és a terrorizmus fenyegetését hordozza magában. Ebben a beszélgetésben is 
jelen volt mellette egy más álláspontot képviselő szakértő.



38

Kossuth Rádió – Krónika (17:30) és Ütköző (este)
Bódi Jenő írása

A Kossuth Rádió a magyar közmédia első számú rádiós csatornája, amely a közéleti tájé-
koztatásra helyezi a hangsúlyt. Az országos elérésű kereskedelmi adók – különféle okok 
miatti – ellehetetlenülése, megszűnése óta a második leghallgatottabb rádiócsatorna az 
országban a közmédia zenei szórakoztató csatornája, a Petőfi Rádió után2. Az adó dé-
lelőttönként félóránként, egyébként óránként sugároz híreket. Naponta háromszor je-
lentkezik hosszabb hírműsorral, ez a „Krónika” délben, este fél hatkor és tíz órakor. Az 
elemzett 17:30-kor jelentkező Krónikák időtartama valamivel több mint 25 perc, hétvégén 
20 perc.

A műsor tematikája – bizonyára a magyar választási kampány miatt is – erősen belpoli-
tikai irányultságú volt. Emellett inkább gazdasági, egészségügyi és ritkábban oktatási, 
kulturális híreket közöltek. Minden műsor nagyjából másfél perces közlekedési és mete-
orológiai információkkal zárult.

A Krónikában a külpolitikai témák szerepe másodlagos volt a hazai belpolitikai hírekhez 
képest. Hiszen a külpolitikai hírek is elsősorban két olyan kontextusban kerültek elő, ame-
lyeknek belföldi relevanciája van. Ilyen a migráció kérdésköre, amely arra is rámutat, a 
műsor mennyire eszköze a magyar kormány propagandájának. Hiszen a téma elsősor-
ban az EU-val a menekültkvóták elosztása miatt folyó vita kapcsán került elő – ennek 
azonban jelentős belpolitikai relevanciája van, hiszen a magyarországi kormánypártok 
választási kampányának központi témája ez. Hasonló szerepet kapott a külföldi hírek 
között az ENSZ migrációs tervezetének témája, amelynek relevanciája az aktuális napi hí-

2		   https://radiosite.hu/hallgatottsagi-adatok-2017-oktober/ 



39

rek szempontjából meglehetősen kérdéses. Különösen a vizsgált időszak utolsó időszakát 
jellemezte, hogy a migráció kapcsán a nyugat-európai országokban történt bűnügyeket, 
az integráció problémáit mutatták be nagy terjedelemben. A Kossuth Rádió Krónikájának 
tevékenységét a migráció bemutatása során a morális pánikkeltés jellemzi, amely nem 
megszokott egy Európai Uniós tagország közmédiájától, ez főleg a bulvárlapok vagy a 
szélsőjobboldali propagandasajtó sajátossága.

A Krónikában megjelenő külföldi hírek másik jelentős csoportja a magyar kisebbséghez 
kötődik. Ez leginkább erdélyi híreket jelent, a határon túli legnagyobb létszámú magyar 
kisebbséggel kapcsolatosak. Emellett többször számoltak be az Ukrajnában, Kárpátalján 
élő magyarokról, amelyet az ukrán nyelvtörvény miatt kialakult feszült politikai helyzet, 
az elmúlt hónapok során az ottani magyar kisebbséget ért inzultusok magyaráznak. 

A Krónika híradásaiban a migráció narratívája („B”) jelenik meg legtöbbször, a magyar 
kormányzati szereplők megszólalásainak eredményeként szinte kizárólag megerősítve. 
Néhány, a narratíva állításával ellentétes üzenetet külföldi szervezetek képviselői (pl. EU, 
ENSZ) fogalmaznak meg, de ezek szerepe a híradások során az, hogy a magyar kormány-
zat szereplői azt cáfolják, vitassák. Többször jelenik meg a nemzeti függetlenség, szuve-
renitás narratívája is („D”), amelyet az EU, „Brüsszel” veszélyeztet – többnyire éppen a 
migrációs politikája által.

Hogy a magyar közmédia mennyire a kormánypropaganda eszköze, mutatja az is, hogy 
a migráció témája a márciusi adások szűk félórás időtartamából már nagyjából 10 percet 
foglalt el. A téma hangsúlyozásának másik újságírói eszköze, hogy ennek kapcsán több 
napig is ismétlik ugyanazokat a híreket. Gyakran úgy teremtik meg a napi relevancia lát-
szatát ezzel kapcsolatban, hogy más kormányzati megszólalók vetik fel, ismétlik meg újra 
ugyanazokat az állításokat. 



40

A Krónikát a belpolitikai témák kapcsán a kormánypártok és az ellenzék közötti egyensúly 
hiánya is jellemzi. Előszeretettel használt eszköz, hogy a műsor olyan belpolitikai ügyek-
kel foglalkozik, amelyekkel az ellenzéket támadják. Ilyen esetekben is előfordul, hogy 
ugyanazok a témák akár több napon át szerepelnek a műsorban: például ellenzéki politi-
kusok vitatott magánügyei, vagy bírósági ítélet előtti ügyek. Nagyon sokszor mutatják be 
az ellenzéki pártok közötti, vagy éppen a pártokon belüli ellentéteket és vitákat. Egy-egy 
ilyen üggyel egy adott Krónikában sokszor hosszabb időtartamban foglalkoznak, mint a 
tárgyalt ellenzéki párt kampányeseményéről szóló rövid – fél vagy egyperces – tudósítás. 
A Krónika másik fontos jellemzője a használt újságírói eszközök szempontjából, hogy el-
hallgatják a kormányzat számára kínos eseményeket, botrányokat.

Összefoglalva, a Krónika példája jól illusztrálja a magyar kormány befolyását a 
közmédiára, a műsor a választási propaganda eszköze. A külpolitikai témák is elsősorban 
hazai perspektíva felől jelennek meg. A magyar közrádió hallgatói egyáltalán nem kapnak 
(átfogó) képet a világpolitikai történésekről, így az oroszországi választásról se.

Az Ütköző a Kossuth Rádió közéleti háttérműsora, naponta kétszer, a Krónika déli és esti 
kiadása után jelentkezik közel fél óra hosszban. A műsor témáit bel- és külpolitika, gaz-
daság, valamint társadalompolitikai kérdések jelentik. Egy adott műsor mindig egyetlen 
témát tárgyal két szakértő segítségével.

Mivel az Ütközőben nem szerepelnek politikusok, ezért a Krónikához képest jóval tár-
gyilagosabb, nem értékelhetjük a kormányzati propaganda direkt eszközeként. A magyar 
közmédia kormány iránti elfogultságát leginkább a megszólaló vendégek, szakértők sze-
mélye fejezi ki, akik közül például sokszor szerepelnek kormányközeli intézetek – példá-
ul a Századvég, a Fidesz fő think-tank-je – szakértői, vagy olyan politológusok, akikről 
köztudott kormánypárti beállítódásuk. Ugyanakkor a részvételükkel zajló adásokról is 
elmondhatjuk, hogy a műsor egyéb szakértőihez – például egyetemi oktatókhoz, szak-
mai szervezetek képviselőihez – hasonlóan a megnyilvánulásaik legtöbbször tárgyilagos, 
szakmai jellegűek voltak. 

A meghívott vendégek kormány iránti elfogultsága inkább a belpolitikai témák kapcsán 
érződött. Ugyanakkor az általam vizsgált időszak alatt az esti Ütközőkben a belpolitikai 
témák aránya alacsony volt, a műsor inkább gazdasági kérdésekkel (pl. az aktuális gaz-
dasági adatok elemzése, az ingatlanpiac alakulása vagy a mezőgazdaság digitalizációja), 
társadalompolitikai problémákkal (pl. családtámogatások, nyugdíjasok foglalkoztatása) 
valamint külpolitikával foglalkozott.

A Krónikához képest az Ütközőben tehát jóval nagyobb szerepet kapott a külpolitika, 
a műsor igyekezett feldolgozni a fontosabb aktuális külpolitikai témákat: például szóba 
került a szíriai helyzet, a német koalíciós tárgyalások, az aktuális uniós csúcs, Észak és 
Dél-Korea viszonya vagy éppen a Krím-félsziget problémája. A hasonló témák elemzése 
során a megszólaló szakértők tárgyilagosak voltak, a műsorban 4 alkalommal kerültek elő 
a kutatás tárgyát jelentő narratívák, elsősorban Magyarország és az Európai Unió viszo-
nya kapcsán, illetve abban az adásban, amely a Migrációkutató Intézet – amely szintén a 
Fideszhez és a Századvéghez kötődő szervezet – egyik kutatását ismertette.



41

Rádió1 – Balázsék
Bódi Jenő írása

2017 őszén a magyar rádiós piacon a Rádió 1 a leghallgatottabb kereskedelmi rádió volt3. 
Budapest mellett jelenleg 30 helyi frekvencián sugározzák, de lefedettsége nem teljesen 
országos. Hálózatos formában működik, ezért a reggeli műsorsáv felét is helyi, regionális 
tartalom alkotja. A „Balázsék” hétköznaponként reggel 6 és 10 óra között jelentkezik a 
helyi – híreket is közlő – tartalmak mellett bő félórás sávokban. A kutatás során az adás 
leghallgatottabb4 részét, a negyed kilenc körül kezdődő, általában 34-35 perces sávot vizs-
gáltuk.

A műsor a Rádió 1-en – kezdetben még Reggeli Show néven – 2016-től fut, előtte az 
akkori piacvezető kereskedelmi rádióban, a Class FM-en 2008-tól Morning Show névvel 
jelentkezett. A műsor formáját beszélgetés jelenti, Balázs és két társa folyamatosan egy-
mással diskurálnak. A műsor célja elsősorban a szórakoztatás, a szerkesztők a közéleti 
témákat gondosan kerülik. Emellett a „Balázsék” bizonyos mértékben informatív szerep-
pel is rendelkezik, de ezt is szórakoztatva teszi: kulturális (pl. popzene, filmek), sport vagy 
életmóddal (pl. táplálkozás) kapcsolatos témákkal is foglalkoznak.

A vizsgált időszakban nagyjából háromféle témát lehetett megfigyelni.

– Egyrészt gyakran kommentálnak aktuális híreket vagy beszélgetnek az érintettel arról. 
A cél itt a szórakoztatás, a hír továbbgondolása, tréfák és poénok kitalálása, anekdoták 
felidézése. A hírek többnyire a bulvársajtóból származnak (pl. „Mentőt hívtak vízhólyag-
ra”).

– A témák másik csoportját a hazai sztárokkal folytatott beszélgetések jelentik valami-
lyen aktualitás kapcsán: például felköszöntöttek egy ismert rockzenészt ötvenedik szüle-
tésnapján, egy új film bemutatójáról a főszereplőket kérdezték.

– A műsorban időnként bemutatnak olyan hétköznapi embereket, akik szokatlan foglal-
kozásuk miatt érdekesek: például egy sajtkészítő mester, aki nőként egy neves francia-
országi versenyre készül, vagy egy kutatónő, aki egy antarktiszi állomáson töltött el egy 
évet. 

Összefoglalva, a műsor szórakoztató jellegű, elsősorban a bulvársajtóra jellemző témákkal 
foglalkozik, fő stíluseszköze a humor. Közéleti tartalmak, így külpolitikai témák sem jelen-
tek meg az adások során, a kutatás tárgyát jelentő narratívákat sem lehetett megfigyelni.

3		   http://mediameter.hu/#!/?p=1912#more-1912’ (2018-03-20)

4		   https://index.hu/kultur/media/2017/04/26/radio_hallgatottsag_class_fm_
radio1_slager_inspira_radio_sales_house/ A reggeli sáv hallgatottságáról 
a cikk első galériájában lévő 5. ábra tájékoztat. (2018-03-20)




