
1

MÉRTÉK FÜZETEK
14. szám

MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY

A  MÉDIAPIAC 
ILLIBERÁRIS 
MODELLJE
Lágy Cenzúra 2017



2

MÉRTÉK FÜZETEK 
14. szám

2018. JÚLIUS

Szerzők: 
Máriás Leonárd, Nagy Krisztina, 

Polyák Gábor, Urbán Ágnes 
Szerkesztő: 

Urbán Ágnes

A  MÉDIAPIAC ILLIBERÁRIS 
MODELLJE

Lágy Cenzúra 2017

MÉRTÉK MÉDIA MŰHELY

A szerkesztőség tagjai
Mong Attila, Nagy Krisztina 
Polyák Gábor, Urbán Ágnes 
Uszkiewicz Erik

Kérdésével forduljon hozzánk: 
info@mertek.eu
www.mertek.eu

Kiadja
Mérték Médiaelemző Műhely  
Közhasznú Nonprofit Kft.
[Mertek Media Monitor  
Nonprofit Ltd.]
H-1042 Budapest, Árpád út 90-92.

Felelős kiadó
Urbán Ágnes, ügyvezető igazgató
Felelős szerkesztő
Polyák Gábor

A jelentés szerkesztése 2018. június 
15-én zárult le. A jelentés 2017-es 
adatokat dolgoz fel.

ISSN 2559-8937
ISBN 978-615-00-2888-0

A médiapiac illiberális modellje (pdf)
Máriás Leonárd et al.

Mérték Médiaelemző Műhely



3

TARTALOM

BEVEZETÉS� 5

TULAJDONOSI VÁLTOZÁSOK: CSENDESEBB ÉV � 7

A legfontosabb változások 2017-ben	 7
Nyomtatott lapok piaca	 8
Rádiós piac	 11
Televíziós piac	12
Online piac	 14
A médiacégek 2017-es pénzügyi eredményei 	 15

A MÉDIATANÁCS FREKVENCIAPÁLYÁZTATÁSI 
GYAKORLATA 2017-BEN� 19

Általános megállapítások 	 19
Eredmények az adatok tükrében	 20
Sokszínűség, pozitív üzenet	 22
Vitatott eljárások, bírósági felülvizsgálat 	24
Átláthatóság, nyilvánosság 	 25
Az országos kereskedelmi rádió pályázat	27

ÁLLAMI REKLÁMKÖLTÉS: TELJES LETÁMADÁS� 35

A legnagyobb kedvezményezettek	 35
Fej fej mellett	37

„EGY ELEVE TORZ PIACBÓL KELL KIINDULNI” 
– REKLÁMPIACI BESZÁMOLÓK A MÉDIA 
FINANSZÍROZÁSÁRÓL� 41

Kereskedőházak háborúja	 42
Atmédiásodás az online és a rádiós piacon	 44
Alapértelmezett a hirdetők politikai igazodása	 45
Korrupcióval átszőtt a médiaügynökségi piac	 48
Piactorzító szabályozások	 51



4

További információkért  
lépjen kapcsolatba velünk!

MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY
1042 Budapest, Árpád út 90-92., Hungary
http://mertek.eu  •  info@mertek.eu



5

BEVEZETÉS

A Lágy Cenzúra jelentés jelenlegi kiadása némileg eltér a korábban megszokottól. 
Egyrészt nem teljes keresztmetszeti képet adunk a magyar média állapotáról, 
hanem a jelenlegi anyag nagyon erősen a piaci folyamatokra koncentrál. Nem 
elemeztük önálló fejezetben a közszolgálati média állapotát, hiszen a kínálatot1 

és a szervezeti struktúrát tekintve nem történt lényegi változás, illetve nem kapott erős 
fókuszt az újságírói munka végzése. Kifejezetten az volt a célunk ebben az évben, hogy 
bemutassuk azt a területfoglalást, amivel a kormánypártok behozhatatlan előnyt szerez-
tek a magyar nyilvánosságban. 

A második eltérés a korábbiakhoz képest, hogy ebben az évben később publikáljuk a je-
lentést, mint más években szoktuk. Így viszont lehetővé vált, hogy a médiacégek 2017-es 
pénzügyi évének eredményeit is lássuk. Ennek köszönhetően sokkal egyértelműbben ki-
rajzolódik a piaci viszonyok torzulása, látszódik, hogy milyen előnyt élveznek a kormány-
párti médiacégek. 

A jelentés a 2017-es állapotokat tükrözi, de természetesen azóta tudjuk, hogy a Fidesz 
áprilisban ismét kétharmadot szerzett az országgyűlési választáson és az is közismert, 
hogy jelentős átrendeződés történt a médiaviszonyokban. A választások után megszűnt 
a Magyar Nemzet napilap, a Lánchíd rádió, megszűnt a Heti Válasz nyomtatott kiadása és 
a Simicska Lajos, a miniszterelnök korábbi bizalmasa, 2015 óta ellenfele eladta valamennyi 
üzleti érdekeltségét, beleértve a megmaradt média portfóliót is. Nem kérdés, hogy ezzel 
tovább szűkült a magyarországi nyilvánosság, de a fejleményeket aligha lehet váratlannak 
tekinteni. 

A 2017-es Lágy Cenzúra jelentés fő célja, hogy megmutassa, mennyire felborult már a 
pálya a szereplők között, csak látszólag beszélhetünk piacról, valójában teljesen más fel-
tételek között működnek a kormányhoz közelálló és az attól független cégek. A jelentés 
egyes elemei ismerősek lehetnek a korábbi évekből: a Médiatanács frekvenciapályázta-
tási gyakorlatának bemutatása, az állami reklámköltés alakulása és a cégek tulajdonosi 
viszonyainak elemzése évről évre elkészült eddig is. Teljesen új elem azonban a média 
ökoszisztéma bevételi oldalának, vagyis a kereskedelmi hirdetők, ügynökségek viselke-
désének leírása. Anonim mélyinterjúk segítségével tártuk fel, hogy a hirdetési felületek 
megvásárlásakor milyen szempontok érvényesülnek, az üzleti logika mellett miként jele-
nik meg a politikai nyomásgyakorlás ezen a területen is. Ez teszi teljessé a magyarországi 
médiapiac, és így a nyilvánosság állapotának megértését. 

1		  A Mérték minden hónapban elvégzi a közmédia egy esti híradójának az elemzését, ezek az 
anyagok a honlapon érhetők el. http://mertek.eu/tevekenysegeink/tartalomelemzes Az választási 
kampány alatt az fő hírműsorokat az RTL Magyarország felkérésére elemeztük. http://rtl.hu/
rtlklub/hirek/mediaelemzes-keszult-a-kampanyidoszak-eddigi-hirados-megjeleneseirol 



6



7

TULAJDONOSI VÁLTOZÁSOK: 
CSENDESEBB ÉV 

A magyarországi média tulajdonosi szerkezetének átalakulása 2017-ben már nem 
volt olyan intenzív, mint az azt megelőző évben. Míg 2016-ban a miniszterelnök 
barátja és bizalmasa, Mészáros Lőrinc lett a legnagyobb lapkiadó vállalat tulaj-
donosa és óriási nemzetközi figyelmet keltett a piacvezető ellenzéki napilap, a 

Népszabadság bezárása, 2017-ben sokkal nyugodtabb év következett. Kisebb médiacé-
gek így is Fidesz-közeli vállalkozók kezébe kerültek, a médiabirodalom konszolidálódott, 
és a kormánypárt erős médiaháttérrel vághat neki a 2018. évi parlamenti választásoknak. 

A legfontosabb változások 2017-ben
Az elmúlt évek médiapiaci átalakulását nagyban meghatározta Orbán Viktor miniszterel-
nök és korábbi bizalmasa, Simicska Lajos konfliktusa. Korábban Simicska a vezető oligar-
cha és a legnagyobb médiatulajdonos volt Magyarországon, azonban 2015 februárjában 
látványos konfliktusba keveredett a miniszterelnökkel.2 Azóta Orbán Viktor ellenfelének 
tekinti Simicskát és újra kellett építeni a média hátországot: ez magyarázza a 2016 évi 
jelentős tulajdonszerzéseket. 

A tavalyi év már nyugodtabb volt, de néhány kisebb médiavállalatot így is felvásároltak 
kormányközeli befektetők. Két kisebb megyei lapkiadónál, a Lapcomnál és a Russme-
diánál jelent meg új tulajdonos. A rádiózásban Andy Vajna kormánybiztos terjeszkedé-
sét kell kiemelni, a Rádió1 hálózat a kereskedelmi rádiós piac legnagyobb szereplője lett.  
Tulajdonost váltottak egy másik oligarcha, Spéder Zoltán érdekeltségei. A budapesti Info 
Rádió management buyout keretében cserélt gazdát, az új tulajdonos Módos Márton, aki 
régóta vezeti a rádiót. Az Index hírportál tulajdonjoga egy alapítványhoz került, amelyet 
a szerkesztőség ügyvédje vezet. 

2		  The Economist (2015): Curse like an oligarch. February 9. http://www.
economist.com/news/europe/21642647-countrys-biggest-media-mogul-
turns-against-viktor-orban-no-uncertain-terms-how-cuss



8

Nemcsak a médiavállalatok tulajdonjoga árulkodik a kormányközeli befektetők terjesz-
kedéséről, hanem a hirdetési piac fejleményei is. A médiacégek hirdetési idejét jellem-
zően ún. kereskedőházak (sales house) értékesítik, és miután egy-egy kereskedőház 
portfóliójában több médiavállalat is van, ezek a cégek erős alkupozícióval rendelkeznek.  
Tetszőlegesen csomagolnak össze különböző médiamárkákat, akár olyanokat is, amelyek 
önmagukban nem különösebben értékesek a hirdetőknek, de a csomag részeként ott 
is helyeznek el hirdetéseket. Ezek a kereskedőházak ma már nagyrészt kormányközeli 
üzletemberek kezében vannak, és amellett, hogy profitot termelnek, a hirdetési piac be-
folyásolására is alkalmasak. 

Nyomtatott lapok piaca
A nyomtatott lapok piacán 2016-ban történt földindulásszerű változások után 2017-ben 
kisebb mértékben, de így is tovább nőtt a kormányközeli befektetők szerepe. 

A megyei lappiac két kisebb szereplője, a Lapcom és a Russmedia egyaránt tulajdonost 
váltott. A két megyei napilapot, és emellett egy országos bulvárlapot (Bors) kiadó Lapco-
mot Andy Vajna kormánybiztos, a TV2 televízió tulajdonosa vásárolta meg. A Russmedia, 
amelyik Kelet-Magyarországon ad ki három megyei napilapot, Heinrich Pecina osztrák 
üzletember kezébe került. Pecina volt korábban a Mediaworks tulajdonosa, de ezt a céget 
a Népszabadság bezárása után Mészáros Lőrincnek adta el.3 Ezekkel a tranzakciókkal 
a teljes megyei napilappiac kormányközeli szereplőkhöz került: a 18 megyei napilapot 3 
kiadó adja ki, ez Mészáros Lőrinc, Andy Vajna és Heinrich Pecina tulajdonában vannak.  
A lapok között tartalmi együttműködés is kialakult, 2017 karácsonyán ugyanaz a minisz-
terelnöki interjú volt olvasható valamennyi megyei újság honlapján.4 

A Népszabadság bezárásával a baloldalhoz, pontosabban az MSZP-hez kötődő lapok sem 
tűntek el teljesen a magyar közéletből. A Népszava napilap, illetve két hetilap, a Szabad 
Föld és a Vasárnapi Hírek 2017 januárjában került Puch László, a Magyar Szocialista Párt 
korábbi pénztárnokának tulajdonába.5 Mint egy oknyomozó cikkből kiderült, Puch László 
magával Orbán Viktorral egyeztetett a Népszava megvásárlásáról, ennek is köszönhető-
ek a lapban megjelent állami hirdetések.6 

A Fidesz korábbi pénztárnoka, Simicska Lajos, aki ma már a miniszterelnök legfőbb ellen-
lábasa, továbbra is aktív a médiapiacon. Két nyomtatott lap van a tulajdonában (Magyar 
Nemzet, Heti Válasz), ezek azonban csak korlátozottan képesek befolyásolni a közvéle-
ményt, ennél sokkal nagyobb jelentőségű Simicska érdekeltsége a közterület piacon. 

Minden kétséget kizáróan a nyomtatott lapok piacán a kormányközeli portfólió a leg-
jelentősebb, a már említett megyei napilapokon kívül is meglehetősen széles az elérés.  
A Mészáros Lőrinc tulajdonában álló Mediaworks napilapokat és magazinokat is kiad, de 
hozzá köthető a Magyar Idők politikai napilap is. Habony Árpádé a Lokál napilap, illetve 
a Lokál Extra hetilap, mindkettő ingyenes, ami meglehetősen magas példányszámot biz-
tosít. Nyíltan kormánypárti a Ripost napilap (tulajdonos Ómolnár Miklós), csakúgy, mint 
a korábban nagy presztízsű hetilap, a Figyelő, amely Schmidt Mária kormánybiztoshoz 
került. A Magyar Hírlap napilapot Széles Gábor üzletember adja ki, az ő kormányközeli 
kötődése közismert, csakúgy, mint a Demokrata tulajdonosáé, Bencsik Andrásé. 

3		  Mérték (2017): Nyilvánosság helyett propaganda. Lágy cenzúra a magyar médiában 
2016. http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/05/MertekFuzetek11-2.pdf 

4		  Király, A. (2017): Orbán Viktor Mészáros Lőrinc összes lapján át szólt nemzetéhez. 444.hu, december 
23. https://444.hu/2017/12/23/orban-viktor-meszaros-lorinc-osszes-lapjan-at-szolt-nemzetehez 

5		  Szalay, D. (2017): Így változik a Puch László által felvásárolt Népszava és a Vasárnapi 
Hírek irányítása. 24.hu, január 31. http://24.hu/media/2017/01/31/igy-valtozik-a-
puch-laszlo-altal-felvasarolt-nepszava-es-a-vasarnapi-hirek-iranyitasa/ 

6		  Rényi, P. D. (2018): Orbán lerendelte magához Hatvanpusztára Puch Lászlót, hogy vegye 
meg neki a Népszavát. 444.hu, március 9. https://444.hu/2018/03/09/orban-lerendelte-
magahoz-hatvanpusztara-puch-laszlot-hogy-vegye-meg-neki-a-nepszavat 



9

A magyar lappiacon néhány évvel ezelőtt még jelentős volt a külföldi befektetők szerepe, 
2017-re azonban csak egyetlen jelentős külföldi szereplő maradt, a Ringier Axel Sprin-
ger. Ez a kiadó elsősorban a magazinpiacon érdekelt, emellett egy bulvár napilapot ad ki 
(Blikk), a közéleti-politikai tartalmak piacáról azonban teljesen kivonult. 

A politikától független nagy magyar tulajdonosok között is csak egyetlen cég maradt, a 
Central Médiacsoport. A nyomtatott piacon ez sem rendelkezik politikai termékkel, kife-
jezetten a magazinokra specializálódott. 

A hetilapok között találunk kifejezetten kormánykritikus hangvételűeket, amelyek kisebb 
magyar kiadók tulajdonában vannak. Ilyen a Magyar Narancs, az Élet és Irodalom, vala-
mint a HVG. 

Szintén kormánykritikus a 168 óra, bár a tulajdonosi háttere, finanszírozása nem teljesen 
tisztázott.7

Említésre méltó még a Hetek c. hetilap, amely a Hit Gyülekezete, az ATV-t is működtető 
keresztény kisegyház tulajdonában van. 

7		  Becker, A. (2016): Fantomtulajdonosok a kormányfüggetlen médiában: kik állhatnak a 168 óra 
megvásárlása mögött? atlatszo.hu, november 4. https://atlatszo.hu/2016/11/04/fantomtulajdonosok-
a-kormanyfuggetlen-mediaban-kik-allhatnak-a-168-ora-megvasarlasa-mogott/ 



10

↓↓ 1. táblázat: A legnagyobb, illetve a közéleti piacon releváns lapkiadók 

Lap(ok) Kiadó

Értékesítés 
nettó 

árbevétele 2017 
(’000 HUF)*

A tulajdonos típusa Tulajdonosi 
transzparencia 

Terjesztett 
példányszám 

2017 H1**

12 megyei napilap, 
Világgazdaság, 
Nemzeti Sport, 

magazinok 

Mediaworks Hungary Zrt. 20 406 205 
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens 
235 965 (megyei 

napilapok)

magazinok Central Médiacsoport Zrt. 11 100 533 magyar befektető transzparens n.a.

Blikk, magazinok
Ringier Axel Springer 

Magyarország Kft.
6 771 742 külföldi befektető transzparens 100 330 (Blikk)

Bors, 2 megyei napilap Lapcom Zrt. 10 477 747
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens
89 008 (megyei 

napilapok)
58 107 (Bors)

3 megyei napilap Russmedia Kft. 5 610 800
magyar befektető 
(kormányközeli)

részben 
transzparens

106 455 (megyei 
napilapok)

Népszava (napilap)
Vasárnapi Hírek 

(hetilap)
XXI. század Média Kft. 1 668 716 magyar befektető transzparens

19 005 
(Népszava)

19 803 
(Vasárnapi 

Hírek)
Magyar Nemzet 

(napilap)
Nemzet Lap- és 
Könyvkiadó Kft.

804 683 magyar befektető transzparens 15 447

Magyar Hírlap 
(napilap)

Magyar Hírlap Kft. 740 730
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens n.a.

Magyar Idők (napilap) Magyar Idők Kiadó Kft. 1 792 233
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens n.a.

Ripost Ripost Média Kft. 3 042 759
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens n.a.

HVG (hetilap) HVG Kiadó Zrt. 3 650 887 magyar befektető transzparens 31 500

Figyelő (hetilap) K4A Lapkiadó Kft. 835 674
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens n.a.

Magyar Narancs 
(hetilap)

Magyarnarancs.hu Kft. 238 145 magyar befektető transzparens n.a.

Heti Válasz (hetilap) Heti Válasz Kiadó Kft. 497 089 magyar befektető transzparens 11 601

168 óra (hetilap) Telegráf Kiadó Kft. 291 438 külföldi befektető nem transzparens n.a.

Élet és Irodalom 
(hetilap)

Irodalom Kft. 199 477 magyar befektető transzparens n.a.

Szabad Föld
Mezőgazda Lap- és 

Könyvkiadó Kft.
1 462 233 magyar befektető transzparens 65 548

Magyar Demokrata 
(hetilap)

Artamondo Kft. 551 890
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens 10 181

Hetek (hetilap) Hetek.hu Kft. 132 632 magyar befektető transzparens n.a.

Lokál (ingyenes 
napilap)

Modern Media Group Zrt. 3 179 663 
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens n.a.
Lokál extra (ingyenes 

hetilap)

* Forrás: éves pénzügyi beszámolók (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

** Forrás: matesz.hu

A korábbiakkal összehasonlítva már kisebb a nyomtatott lapok szerepe a közéleti tájéko-
zódásban, lényegében minden lap példányszáma évek óta csökken. Már csak a megyei 
lapok képesek széles olvasótábort elérni, de ezek mindegyike kormányközeli befektető 
tulajdonában van. 



11

Rádiós piac
A nyilvánosság alakítása szempontjából általában nem a rádiós piacot tekintjük a legin-
kább meghatározó eszköznek, de Magyarországon figyelemreméltó folyamatok zajlottak 
az elmúlt években. Ez az a médiaszektor, amibe a hatóság a leginkább be tud avatkozni: 
a frekvenciapályázatokon keresztül közvetlen beleszólása van a Médiatanácsnak abba, 
hogy kik folytathatnak rádiós műsorszolgáltatást. Különösen fontossá teszi a rádiós pi-
acot, hogy a közönség hírfogyasztásában, tájékozódásában jelentős szerepet tölt be a 
rádió, mint ahogy ezt a Mérték 2016-os kutatása megmutatta.8 

A legnagyobb szereplő a rádiós piacon a közszolgálati rádió, összesen négy országos frek-
vencián hallgatható, ezen a téren nem volt érdemi változás az elmúlt években. 

Az elmúlt év legnagyobb jelentőségű fejleménye a Rádió1 hálózat terjeszkedése volt. Az 
eredetileg csak Budapesten elérhető rádió hálózatépítése gyorsan halad, már több mint 
30 helyi rádió csatlakozott, ma már ez a leghallgatottabb kereskedelmi rádió.9 A Rádió1 
üzemeltetője a Radio Plus Kft., amelynek tulajdonosa Andy Vajna kormánybiztos, a TV2 
cégcsoport tulajdonosa.

A hírpiacon továbbra is jelentős a két ismert budapesti talk rádió, az Info Rádió és a 
Klubrádió szerepe. A jobboldali Info Rádiónál 2017-ben tulajdonosváltás történt, a mana-
gement buyout után a rádió korábbi ügyvezetője, Módos Márton szerezte meg a rádiót. 
A közismerten kormánykritikus Klubrádió tulajdonosi háttere, finanszírozása nem igazán 
tisztázott.10

A budapesti frekvencián elérhető Karc FM a jobboldali szellemiségű talk rádió. Ennek 
üzemeltetője a Karc FM Média Kft., tulajdonosa a közismerten kormánypárti Magyar 
Idők Kiadó Kft. 

Az ország középső és nyugati részén, összesen 14 frekvencián érhető el a Lánchíd Rádió, 
amely Simicska Lajos, a korábbi kormányközeli média-oligarcha tulajdonában van. 

↓↓ 2. táblázat: A közéleti piacon releváns kereskedelmi rádiós műsorszolgáltatók 

Rádióadók Műsorszolgáltató
Értékesítés 

nettó árbevétele 
2017(’000 HUF)*

A tulajdonos típusa Tulajdonosi 
transzparencia 

Reach (’000)
2017 október-
december**

Rádió 1 Radio Plus Kft. 2 810 086
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens 1 321 

Karc FM Karc FM Média Kft. 284 126 
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens n.a

Lánchíd Rádió Lánchíd Rádió Kft. 25 622 magyar befektető transzparens 65

Info Rádió Inforádió Kft. 394 155 magyar befektető transzparens n.a 

Klub Rádió Klubrádió Zrt. 74 626 külföldi befektető nem transzparens 214

* Forrás: éves pénzügyi beszámolók (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

Az egyéb bevételeket (támogatásokat, adományokat) nem tartalmazza az árbevétel adat 

** Forrás: http://radiosite.hu/hallgatottsagi-adatok-2017-december/#more-5164 

8		  Mérték (2016): The sources of political information in Hungary. http://mertek.eu/
wp-content/uploads/2017/01/Mertek_newsconsumption_eng_2016.11.25.pdf 

9		   Hallgatottsági adatok 2017 december http://radiosite.hu/
hallgatottsagi-adatok-2017-december/#more-5164 

10		   Becker, A. (2016): Fantomtulajdonosok a kormányfüggetlen médiában: kik állhatnak a 
168 óra megvásárlása mögött? atlatszo.hu, november 4. https://atlatszo.hu/2016/11/04/
fantomtulajdonosok-a-kormanyfuggetlen-mediaban-kik-allhatnak-a-168-ora-megvasarlasa-mogott/ 



12

A kisebb zenei rádiók általában kevésbé alkalmasak arra, hogy a közéleti, politikai nyilvá-
nosság működését befolyásolják, ez azonban Magyarországon nem feltétlenül van így. A 
helyi rádiók jelentős része költségtakarékossági okokból az állami médiától, az MTVA-tól 
rendeli meg a hírszolgáltatását. Ha tehát egy rádióadó tulajdonosi szempontból függet-
len is, attól még lehetséges, hogy óránkénti hírszolgáltatása a kormányzati kommuniká-
ciót támogatja. Jelenleg nem ismert, hogy ez hány rádióadót érint, az MTVA nem adott 
érdemi választ a Mérték ezirányú adatigénylésére.11 

A rádiós ökoszisztémában jelentős szereplővé vált a Radio Sales House, amely a közszol-
gálati rádiók mellett 58 kereskedelmi adó reklámidejét is értékesíti, napi 4 millió felnőtt 
lakost elérve. A cég bevétele meredeken emelkedik, 2017 első felében 50 százalékkal nőtt 
az árbevétele az előző év azonos időszakához képest.12 A Radio Sales House kormánykö-
zeli üzletemberek, Tombor András és Krsko Tibor tulajdonában van.13

A médiahatóság sajátos beavatkozásaként 2017-ben a hallgatottságmérésben is voltak 
változások. Korábban a rádiós közönségmérés piaci alapon zajlott, csakúgy mint más mé-
diaszektorokban, a piaci szereplők finanszírozták a mérést, amit a kiválasztott módszer-
tannal egy kutatócég végzett. Meglepő módon a hatóság lényegében „államosította” a 
mérést, 2017-től az általa kiválasztott kutatócég méri a hallgatottságot, amelyik egyéb-
ként ugyanaz, amelyik az elmúlt években is végezte ezt a tevékenységet (TNS Hoffmann 
és M-Meter Kft. konzorcium). Az időközben piacra lépett újabb kutatócég (Inspira Media 
Research) befejezte a mérést.14 

Televíziós piac
A televíziós piacon 2017-ben nem voltak olyan tulajdonosi átalakulások, amelyek a legna-
gyobb kereskedelmi szereplőket vagy a hírcsatornákat érintették volna. 

A piacvezető televíziós csatorna, az RTL Klub üzemeltetője a Magyar RTL Televízió Zrt. 
Emellett az RTL Group még több magyar nyelvű csatornával rendelkezik, többségük kül-
földi bejegyzésű (RTL II, Cool, Film+, RTL+, Sorozat+, RTL Gold, Muzsika TV), és az RTL 
saját sales house-t is működtet, R-time néven. 

A második legnagyobb kereskedelmi csatorna a TV2, ennek üzemeltetője a TV2 Média 
Csoport Kft., ami a filmügyi kormánybiztos, Andy Vajna tulajdonában van. A TV2 csoport 
emellett szintén nagy számban működtet tematikus csatornákat, amelyek külföldi be-
jegyzésűek (Super TV2, Fem3, Mozi+, Spíler1 TV, Izaura TV, Zenebutik, Prime, LiChi TV, 
Kiwi TV, Humor). 

A hírcsatornák piacán négy adót kell kiemelni, ezek az ATV, a HírTV, az Echo TV és a 
Euronews magyar adása. 

Az ATV üzemeltetője az ATV Zrt., ami a Hit Gyülekezete, egy keresztény kisegyház tulaj-
donában áll. Az ATV-t általában baloldali, kormánykritikus csatornának tartják, de – alig-
hanem tulajdonosi háttere miatt – fontos értékrendi kérdésekben kerül egy platformra 
a kormánnyal. A magyar politikai életet meghatározó menekültügyi vitában az ATV lát-

11		  https://kimittud.atlatszo.hu/request/mti_hirblokkok_szallitasa_radiok#incoming-14392 

12		  Radio Sales House (2017): Ötven százalékkal nőtt a Radio Sales House első 
féléves bevétele. https://www.radiosaleshouse.hu/news/Otven_szazalekkal_
nott_a_Radio_Sales_House_elso_feleves_bevetele.html 

13		  Csikász, B. (2017): Nem pihen a kormányközeli médiaúthenger: itt a 
Krskó&Tombori sales house. január 6. https://blog.atlatszo.hu/2017/01/nem-
pihen-a-kormanykozeli-mediauthenger-itt-a-krsko-tombor-sales-house/ 

14		  Szalay, D. (2018): Beavatkozott a médiahatóság, leáll egy fontos kutatás. 24.hu, január 30. 
https://24.hu/media/2018/01/30/beavatkozott-a-mediahatosag-leall-egy-fontos-kutatas/ 



13

ványosan elfogadta a kormány menekültellenes narratíváját, emellett műsorszerkezete 
egyre inkább bulvárosodott.15 

A jobboldali HírTV-t a Hír Televízió Zrt. üzemelteti, amely Simicska Lajos érdekeltségébe 
tartozik. Hangvétele erősen kormánykritikus, ezzel összefüggésben a kormánypárti po-
litikusok bojkottálják a HírTV-t, nem adnak interjút, nem jelennek meg a műsoraikban. 

Az Echo TV üzemeltetője az Echo Hungária TV Zrt., tulajdonosa Mészáros Lőrinc, a mi-
niszterelnök barátja és bizalmasa. Az Echo TV hangvétele nyíltan kormánypárti. 

Az Euronews magyar nyelvű adása 2013-ban indult el, tulajdonosi háttere összetett, a 25 
részvényes között sok nagy európai műsorszolgáltató található. Magyarországon nem 
tölt be jelentős szerepet a közvélemény formálásában. 

↓↓ 3. táblázat: A közéleti piacon releváns kereskedelmi televíziós cégcsoportok 

Csatorna Műsorszolgáltató
Értékesítés nettó 

árbevétele 2017 (’000 
HUF)*

A tulajdonos típusa Tulajdonosi 
transzparencia 

RTL Klub, Muzsika TV
Magyar RTL Televízió 

Zrt.
34 257 102 külföldi befektető transzparens

RTL II, Cool, Film+, stb 
(6 csatorna) 

RTL Group
(Luxemburg)

- külföldi befektető transzparens

 TV2  TV2 Média Csoport Kft. 34 506 529
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens

Super TV2, Fem3, Mozi+, 
stb (9 csatorna)

CEE Broadcasting Co. 
(Románia)

-
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens

ATV ATV Zrt. 2 374 545 magyar befektető transzparens

Hír TV HírTV Zrt. 2 356 617 magyar befektető transzparens

Echo Echo Hungária TV Zrt. 4 154 690
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens

Euronews Euronews SA - külföldi befektető transzparens

* Forrás: éves pénzügyi beszámolók (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

A televíziós piac átalakításának kevésbé látványos, ámde annál fontosabb eredményei a 
szélesebb értelemben vett médiapiaci ökoszisztémában láthatók. 

A TV2 Csoport és az közszolgálati média csatornáinak közös reklámértékesítése az At-
media kereskedőházon keresztül történik. Az Atmedia tulajdonosa Tombor András, a 
miniszterelnök korábbi biztonságpolitikai tanácsadója. A közszolgálati televízió, a kor-
mányközeli TV2 és még néhány kereskedelmi szereplő (összesen 40 csatorna) tehát köl-
csönösen erősíti egymás pozícióját a hirdetési piacon. 

15		  Rényi, P. D. (2018): A baloldal fellegvára volt, most bulvártévét csinálnak belőle a Fidesznek. https://
tldr.444.hu/2018/01/10/a-baloldal-fellegvara-volt-most-bulvartevet-csinalnak-belole-a-fidesznek 



14

A nézői piacon az Atmedia a piacvezető sales house (2017 január-szeptember: 52,5 GRP 
részesedés a 18-59 korosztályban).16 A cég 2016-ban megháromszorozta bevételét17 az 
előző évhez képest, és 2017-ben is az állami reklámköltés egyik fő kedvezményezettje 
volt: a kormányzati kampányok („Soros-kampányok”) során a Miniszterelnöki Kabinetiro-
da 1,4 milliárd forintot költött el a kereskedőháznál.18 

Online piac
Magyarországon az online piac a legkiegyensúlyozottabb, a legnagyobb szereplők között 
több független cég is van. Jelentős fejlemény csak az Indexnél történt: 2017 áprilisában a 
tulajdonos egy alapítványnak adta át a tulajdonjogot.19 Ekkor vált ismertté, hogy már há-
rom éve a korábbi oligarchának, Simicska Lajosnak opciós joga volt a kiadóra; erről voltak 
ugyan pletykák korábban is, de bizonyítani senki nem tudta. Simicska Lajos érvényesí-
tette opciós jogát, és azonnal átadta a tulajdonjogot egy olyan alapítványnak, amelyet a 
portál ügyvédje vezet. 

A másik jelentős hírportál, az Origo már korábban is kormányközeli volt, de 2017 áprili-
sában Matolcsy Ádám, a jegybankelnök fia lett az új tulajdonos. Egyben átalakult a cég-
szerkezet is, az új kiadó a New Wave Media Group Zrt. nevet viseli, ez az Origo mellett 
más online érdekeltségeket is magában foglal (pl. a vs.hu hírportált, amely több mint fél 
milliárd forintot kapott a Magyar Nemzeti Bank alapítványaitól). 

A magyar portál piac jelentős szereplője a 24.hu. A 24.hu-t a Central Digitális Média Kft. 
üzemelteti, amelyben még korábban 30 százalékos részesedést szerzett a Magyar RTL 
Televízió Zrt., de hosszas vizsgálódás után 2017 elején a Médiatanács megakadályozta az 
üzletet.20 

2017 júliusában indult el a zoom.hu új hírportál, tulajdonosa Tarjányi Péter, aki korábban 
biztonságpolitikai szakértőként a televíziós műsorok gyakori vendége volt. A hírigazgató, 
a korábbi Népszabadság-főszerkesztő Murányi András egy interjúban elmondta, hogy a 
pénzügyi forrásokat néhány nagy cég bocsájtotta rendelkezésre, de nem publikus, hogy 
milyen cégekről van szó.21 

A piac fontos független szereplői a hvg.hu és a 444.hu, illetve a két közösségi finanszíro-
zású oknyomozó projekt, az atlatszo.hu és a direkt36.hu. Ezek tulajdonosi hátterében és 
működésében nem történt változás 2017 folyamán. 

A kormánypárti oldalon változatlanul működik a 888.hu és a ripost.hu, amelyek jól lát-
hatóan a kormányzati kommunikációt közvetítik, és ettől nyilvánvalóan nem függetlenül 
rendre megjelennek rajtuk az állami hirdetések. 

16		  TV piaci áttekintés http://atmedia.hu/kutatas/2 

17		  Csurgó, D. (2017): Feltűnően jól keresett Tombor András reklámcége. Index, június 16. 
http://index.hu/gazdasag/2017/06/16/tombor_andras_atmedia_beszamolo/ 

18		  Erdélyi, K. (2018): Tavaly 12 milliárdot költött sorosozós reklámkampányokra 
a kormány. Átlátszó, február 2. https://atlatszo.hu/2018/02/02/tavaly-12-
milliardot-koltott-sorosozos-reklamkampanyokra-a-kormany/ 

19		  Index (2017): Alapítványi tulajdonba került az Index.hu Zrt. Index, április 20. http://index.
hu/kultur/2017/04/20/index_uj_tulajdonos_magyar_fejlodesert_alapitvany/ 

20		  Gálik, M. – Polyák, G. (2017): Az RTL-CDM összefonódási kérelem elutasítása, Fundamentum 
2017/1-2, http://fundamentum.hu/sites/default/files/fundamentum-17-1-2-06.pdf 

21		  Borbás, B. (2017): Ki áll a Zoom.hu mögött? Heti válasz, szeptember 18. 
http://valasz.hu/itthon/ki-all-a-zoomhu-mogott-125541 



15

↓↓ 4. táblázat: A közéleti piacon releváns online hírforrások 

Portál Tartalom-
szolgáltató

Értékesítés nettó 
árbevétele 2017 

(’000 HUF)*
A tulajdonos típusa Tulajdonosi 

transzparencia 
Real User 

(2017 december)**

origo.hu New Wave Media 
Group Kft.

5 642 542
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens
2 370 667

vs.hu 63 805

index.hu Index.hu Zrt. 1 429 804 magyar befektető transzparens 1 965 738

24.hu
Central Digitális 

Média Kft. 
3 882 029 magyar befektető transzparens 2 087 431

hvg.hu HVG Kiadó Zrt. 3 650 887 magyar befektető transzparens 1 682 220 

444.hu Magyar Jeti Zrt. 510 505 magyar befektető transzparens 1 170 500

ripost.hu Ripost Média Kft. 3 042 759
magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens 1 153 784 

zoom.hu STRAT-POL Kft. - magyar befektető nem transzparens 504 174

atlatszo.hu
Atlatszo.hu 

Közhasznú Nonprofit 
Kft. 

1 841 magyar befektető transzparens 132 696

888.hu
Modern Media 

Group Zrt. 
3 179 663

magyar befektető 
(kormányközeli)

transzparens n.a.

direkt36.hu
Direkt36 Nonprofit 

Kft.
6 628 magyar befektető transzparens n.a.

* * Forrás: éves pénzügyi beszámolók (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap) 

Az egyéb bevételeket (támogatásokat, adományokat) nem tartalmazza az árbevétel adat

**Forrás: Gemius – OLA (beleértve a számítógép, tablet és mobil felhasználókat is)

A tulajdonosi szerkezet átalakításának legfontosabb lépései 2016-ban megtörténtek, eh-
hez képest 2017 sokkal csendesebb év volt. Két jelentős külföldi befektető maradt Ma-
gyarországon, a lapkiadásban a Ringier Axel Springer, a televíziós piacon pedig az RTL 
Group, a közvélemény befolyásolásában az utóbbinak van érdemi szerepe. 

Összességében az látszódik, hogy valamennyi szegmensben sikeres volt a kormányközeli 
befektetők terjeszkedése, nagy elérésű médiumokat vásároltak fel. Leginkább az online 
piacon tartják magukat a kormánytól független szereplők, de nagy kérdés, hogy hosszabb 
távon hogyan sikerül ellenállni a politikai nyomásnak úgy, hogy közben komoly üzletimo-
dell-problémák is vannak az online tartalomszolgáltatásban. 

A médiacégek 2017-es pénzügyi eredményei 
A 2017-es év a 2018. áprilisi országgyűlési választásra való felkészülés jegyében telt, a 
kormánypártnak fontos volt a média hátország felerősítése. Jelentős összegek áramlot-
tak a kormányközeli médiába, ami igencsak meglátszódott a pénzügyi eredményeken. A 
látványosan növekvő bevételek lehetővé tették a profit növelését, illetve a veszteségek 
csökkenését. 

Nagyjából 2016-ra alakult ki a legfontosabb a kormányközeli médiacégek tulajdonosi 
struktúrája, az árbevételek gyors növekedésnek indultak. A folyamatos politikai kampá-
nyok (menekültek, Soros és az EU ellen) biztosították az állami hirdetési bevételeket. 
Elsősorban a TV2 Csoport megerősítésére volt szükség, hiszen fontos politikai érdekké 
vált a külföldi tulajdonban lévő piacvezető RTL csoport megszorongatása. 



16

↓↓ 1. ábra: A legnagyobb kormányközeli médiacégek árbevétele 

Forrás: pénzügyi beszámolók alapján saját szerkesztés

A Népszabadság bezárásáról és a megyei lapok jelentős részének megszerzéséről elhíre-
sült Mediaworks számára pénzügyi sikertörténet lett a tavalyi év, a 2016-os 2,4 milliárd 
forintos veszteség után 2017-ben 4,3 milliárd forint nyereséget értek el. A TV2 Csoport 
jelentősen csökkentette veszteségeit, de egyelőre még nem termelt profitot, az origo.hu 
hírportált kiadó New Wave Media Group pedig stabilizálta helyzetét. 

↓↓ 2. ábra: A legnagyobb kormányközeli médiacégek adózott eredménye 

Forrás: pénzügyi beszámolók alapján saját szerkesztés

Természetesen nem minden médiavállalat tudott ilyen sikereket felmutatni, a leglátvá-
nyosabb pénzügyi összeomlás Simicska Lajos, a korábbi médiaoligarcha vállalatainál kö-
vetkezett be, miután 2015 februárjában kiéleződött a konfliktus Orbán Viktor és Simicska 
között. A HírTV hírcsatorna és a Magyar Nemzet napilap árbevétele harmadára zuhant 
három év alatt, a kizárólag hirdetésekből élő Lánchíd Rádió pedig 2014-es árbevételének 
csak 5%-t tudta megőrizni 2017-re, mindössze 26 millió forint árbevételt ért el tavaly. A 
Heti válasz árbevétele közel a felére csökkent 2014 és 2017 között. 



17

↓↓ 3. ábra: A Simicska Lajoshoz köthető médiavállalatok árbevétele 

Forrás: pénzügyi beszámolók alapján saját szerkesztés

Az árbevétel zuhanása mellett nem meglepő, hogy az adózott eredmény is visszaesett, a 
cégek veszteségessé váltak. A korábban szárnyaló médiabirodalom egyszerűen fenntart-
hatatlanná vált attól a pillanattól kezdve, hogy politikai ellenszélbe került. 22

↓↓ 4. ábra: A Simicska Lajoshoz köthető médiavállalatok adózott eredménye 

Forrás: pénzügyi beszámolók alapján saját szerkesztés

A fenti ábrákból jól látható, hogy a médiavállalatok pénzügyi eredménye nagyban függ a 
politikai lojalitástól. A legnagyobb Fidesz-közeli médiavállalatok növelni tudták a bevéte-
leiket és ezzel párhuzamosan a profitabilitásuk is javult az elmúlt években. Ezzel szemben 
Simicska Lajoshoz köthető cégek pénzügyi teljesítménye látványosan visszaesett, miután 
2015 februárjában Simicska a kormány kritikusává vált. A vizsgált cégek esetében a pénz-
ügyi eredmény nem a piaci teljesítmény, hanem a politikai pozíció következménye, tehát 
nagyon torz viszonyok alakultak ki. 

22		  2018 első félévében megszűnt a Magyar Nemzet, a Heti válasz és a Lánchíd Rádió is. 



18



19

A MÉDIATANÁCS 
FREKVENCIAPÁLYÁZTATÁSI 
GYAKORLATA 2017-BEN

A médiapiacot alakító erős médiahatósági hatáskör a piacra lépés engedélyezése, 
amely ma már Magyarországon lényegében csak a rádiós piacra való belépéshez 
kapcsolódó pályáztatási tevékenységet jelent. A Médiatanács rádiós frekven-
ciákra kiírt pályázatai, a frekvenciaelosztási gyakorlata alapjaiban alakította át 

az elmúlt években a 2010 előtt kialakult rádiós piaci térképet: lényegesen megváltozott 
a piac szerkezete, és a piaci szereplők köre. A folyamat eredményeként a sokszínű kínálat 
csökkenése, a piacszerű működés torzulása és a piaci koncentráció jellemzi ma a magyar 
rádiós piacot. Kritikai elemzésünk jogi, médiapolitikai, médiapiaci szempontok alapján 
értékeli a Médiatanács pályáztatási tevékenységét, bemutatja és feltárja a médiaható-
ság frekvenciapályáztatási gyakorlatának jellemzőit, tendenciáit. Az elemzés a 2017-ben 
zajlott frekvenciapályáztatási eljárásokat, és a Médiatanács e körben hozott határozatait 
vizsgálja.

Általános megállapítások 
A pályázati eljárások nagy többségében került sor alaki okból történő kizárásra, ami a 
pályázati eljárások túlformalizáltságát, bonyolultságát jelzi. A pályázati felhívások nem 
egyszerűsödtek, jelenlegi formájukban nem segítik a valódi versenyt biztosító pályázatok 
lebonyolítását. A kizárások miatt indult bírósági eljárások miatt sok eljárás elhúzódik, ami 
erősíti a piaci működés bizonytalanságát. 

A Médiatanács pályáztatási tevékenysége erősen támogatja a hálózatosodást a rádiós 
piacon, az eredményes pályázatok mérlege alapján a médiahatóság aktívan segíti a kor-
mányközeli tulajdonban működő Rádió 1 hálózat gyors terjeszkedését. 

A helyi rádiózás szerepe, jelentősége csökken a nyilvánosság működésében, a rádiós piaci 
térképen a helyi rádiózás szűkülése figyelhető meg. 



20

A Médiatanács frekvenciapályáztatási tevékenysége továbbra is a kormányzati médiapo-
litika szolgálatában áll. A hatóság igazodik a kormányzat médiavilágban tapasztalt terü-
letfoglalási törekvéseihez.

A Médiatanács döntéseit felülvizsgáló bírósági eljárások azt mutatják, hogy a hatóság 
eljárási hibákat követ el, pályázati döntéseit nem egyszer diszkriminatív elbírálás jellemzi.

A pályázati eljárásokat továbbra is a részleges nyilvánosság, a pályáztatási folyamat ne-
héz áttekinthetősége, a konfliktusokat elrejteni akaró szándék jellemzi.

Eredmények az adatok tükrében
2017-ben 25 helyi és körzeti, valamint egy országos rádiós frekvencia pályáztatása zajlott. 
Ezek közül 12 pályázat eredménnyel zárult, a médiahatóság nyertest hirdetett, és megkö-
tötte a hatósági szerződést az induló rádiós jogosultságra.23 A fennmaradó 13 frekvencia 
esetében 7 eljárásban a pályázók kérelme nyomán indult bírósági felülvizsgálat miatt az 
eljárás felfüggesztésre került.24 Öt pályázati eljárás az év végén még folyamatban volt25, 
egy pedig eredménytelenséggel zárult és a hatóság 2017-ben nem írt ki a frekvenciára 
újabb pályázatot26. 

A pályázati eljárások közül 17 korábban már használt frekvenciára vonatkozott, 8 eljárás-
ban új, korábban más rádió által nem használt frekvencia megpályáztatása zajlott. A 12 
eredményes pályázatból kettő helyen (Békéscsaba, Telkibánya) a korábbi jogosult nyerte 
el újra a sugárzási lehetőséget, míg 10 frekvencián új szereplő nyert jogosultságot.

A pályázati eljárások mérlege alapján elmondható, hogy 2017-ben a Médiatanács elsősor-
ban már piacon lévő rádiók terjeszkedését támogatta, különösen a Rádió1 hálózatának 
kiépítését. Hét új jogosultsággal bővült a Rádió1 hálózata, két új jogosultsággal a Mária 
Rádió és egy új jogosultággal a Turul Rádió. Mindössze két olyan frekvencia szerepel a lis-
tán, amely önálló jogosultságként nyert. Ez az eredmény azt jelzi, hogy a hatóság média-
politikai célja a frekvenciakiosztás során kevéssé az önálló helyi hangok megjelenésének 
támogatása. Ezt az értékelést erősíti, az is, hogy a terjeszkedést támogató politikájában 
sem a kisebb, regionális építkezést célzó önálló helyi hangok segítése a jellemző: ahol a 
Rádió1 terjeszkedését támogatta a Médiatanács, ott jellemzően helyi, regionális, terjesz-
kedni akaró piaci szereplőkkel szemben hozta ki győztesként a lassan országos rádióvá 
előlépő Rádió1-et. 

A pályázati eljárások preferált szereplője 

Korábbi, a frekvenciaosztás gyakorlatát bemutató elemzéseink egyik fő állítása volt, hogy 
a médiahatóság a frekvenciagazdálkodás területén időről időre preferált szereplőket hoz 
kedvező piaci helyzetbe. Korábban a Simicska Lajos birtokolta Lánchíd Rádió terjeszke-
dését segítette a médiahatóság tevékenysége és ezzel párhuzamosan különböző, a hité-
letet központi tematikaként megjelenítő rádiót favorizált.27 A médiahatóság frekvencia-
gazdálkodási gyakorlata az elmúlt években szorosan igazodott a mindenkori kormányzati 

23		  Békéscsaba 88,9 MHz, Budapest 101, 6 MHz; Derecske 94,7 MHz; Dunaújváros 93,1 MHz; Eger 
101,3 MHz; Esztergom 98,1MHz; Győr 103.1MHz; Hajdúböszörmény 98,9 MHz; Hajdúnánás 
93,3 MHz; Hajdúszoboszló 100,6 MHz; Szombathely 88.4 MHz; Telkibánya 100,6 MHz

24		  Székesfehérvár 101,8 MHz, Veszprém 90,6 MHz, Pécs 101,7 MHz, Tatabánya 96,7 
MHz, Kaposvár 99,9 MHz, Keszthely 99,4 MHz; Nagykanizsa 95,6 MHz 

25		  Szolnok 90,4 MHz, Budapest 98,6 MHz, Velence Meleg-hegy 
90,4 MHz, Tokaj 101,8 MHz, Miskolc 103,0 MHz 

26		  Paks 96,3 MHz

27		  Magyar Katolikus Rádió, Európa Rádió, Szent István Rádió, Mária Rádió 



21

médiapolitikához. 28 Ez nem változott 2017-ben sem. Új preferált szereplőként jelent meg 
a kormányzati médiaszereplő Andy Vajna rádiója, a Rádió1, amely 2016 elején kapott egy 
budapesti jogosultságot, 2017-re pedig a legnagyobb kereskedelmi rádióvá vált az ország-
ban. A rádió üzleti stratégiája a hálózatos működésen alapul, mivel az analóg rádiós jo-
gosultságok esetében a médiatörvény mennyiségi korlátot szab az egy tulajdonos által 
birtokolt jogosultságok tekintetében. A hálózatos működés lényege, hogy a hálózatos 
szolgáltató a mások által megszerezett jogosultságot használja a napi műsoridő jelentős 
részében (maximum 20 órában). A hálózatos működéshez a médiahatóság jóváhagyása 
szükséges, minden egyes hálózatba kapcsolódás esetén a rádiókat jogosító szerződés 
módosítására van szükség. 

A 2017-es pályáztatási időszakban a Rádió1 hálózat központi adóját működtető Radio Plus 
Kft. maga kevéssé vett részt a pályáztatási folyamatban. Mindössze egy olyan pályázat 
volt, ahol pályázóként indult, de ebből az eljárásból - összefüggésben a Médiatanács ér-
demi döntését felülvizsgáló bírósági eljárással – végül kizárták érvénytelenség miatt.29 

Ugyanakkor mégis egyértelmű, hogy a 2017-es év frekvencia kiosztásának nyertese a Ra-
dio Plus Kft. által működtetett Rádió1. Az elbírált és eredményesen zárult 12 eljárásból, 
tíz olyan pályázat volt, ahol az eljárás tétje a Rádió1-el történő hálózatba lépés volt. A 
Médiatanács kilenc esetben a Rádió1-el hálózatba lépni kívánó rádiót hozta ki nyertes-
nek, de két esetben a döntéseket felülvizsgáló bíróság eljárás eredményeként mégsem az 
eredetileg nyertesnek minősített, Rádió 1 hátterű pályázó kezdheti meg az adást.30

A Médiatanács a frekvenciapályáztatáson kívül 2017-ben 15 további frekvencia esetében 
engedélyezte, hogy a korábban önállóan vagy más rádiókkal hálózatba kapcsolódott szol-
gáltatók a Rádió1 hálózataként működjenek.31

A 2016-ban indult rádió az első évben kilenc frekvenciára épülő hálózata 2017-ben 31 frek-
venciára bővült, ennyi helyi, illetve körzeti frekvencián hallható a Rádió1 műsora. A Rádió 
hallgatottsága is ennek megfelelően nőtt: a 2017 decemberi mérés szerint egy év alatt 
a Petőfi Rádiót követő második leghallgatottabb rádióvá vált 1,3 milliós közönségével.32

A Rádió 1 terjeszkedésének egyértelmű hatósági támogatását jelzik a Médiatanács azon 
döntései, amelyekben nem gördít akadályt, hogy a korábbi jogosultsághoz tartozó arcu-
lat, illetve műsortervbeli központi elemek is módosuljanak.33 A hálózatba kapcsolódásnál 
ugyanis szükségszerűen módosulnak a rádiók szerződésszerű vállalásai, arányosan csök-
kennek a helyi vállalások. De ennél aktívabb segítő szándékra utalnak a szegedi közösségi 
rádióként működő Európa Rádiónál történtek. A Médiatanács 2017. október 31-i határo-
zatával hozzájárult, hogy a szeged 87,9 MHz-en működő, korábban a református egyház-
hoz kapcsolódó Európa Rádió 2017. november 6-a napjával az Európa Rádió hálózatából 
kilépjen, egyben eddig – példátlan módon – hozzájárult a „közösségi jelleg kereskedel-
mivé történő módosításához.”34 A következő ülésen, 2017. november 7-én pedig hozzájá-

28		  Mérték Médiaelemző Műhely – Frekvenciaosztogatás (2016)  
http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/04/MertekFuzetek6.pdf  
Mérték Médiaelemző Műhely – Elfogy a levegő (2015)  
http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/04/MertekFuzetek3.pdf

29		  Békéscsaba 88,9 MHz pályázati eljárás

30		  Békéscsaba 88,9 MHz; Velence Meleg-hegy 90,4 MHz

31		  Salgótarján 104 MHz; Tiszafüred 88,7 MHz; Abádszalók 89,2 MHz; Sopron 94,1 MHz; 
Debrecen 95,0 MHz; Pécs 90,6 MHz; Villány 101,9 MHz; Komló 99,4 MHz; Mohács 
93,8 MHz; Székesfehérvár 103,8 MHz; Mosonmagyaróvár 99,7 MHz, Zalaegerszeg 
95,1 MHz; Szombathely 97,7 MHz; Békéscsaba 104,0 MHz; Szeged 87, 9 MHz; 

32		  https://radiosite.hu/hallgatottsagi-adatok-2017-december

33		  Lásd például a Médiatanács 478/2017. (V.8.) számú döntése. 

34		  A rádió a jogosultságot eredetileg közösségi jelleggel, magas közszolgálati műsorarány vállalásával, 
illetve korlátozott hirdetési lehetőségekkel nyerte el. Ezek a kötöttségek a kereskedelmivé 
történő módosítással megszűntek. Ez a döntés kilóg abból a sorból, ami a Médiatanács 
frekvenciagyakorlatát hosszabb ideje jellemzi, miszerint a rádiós piaci mechanizmusokat inkább 
háttérbe szorító, a közösségi jelleget erősítő szemléletmódot követi. 1181/2017. (X.31.) 



22

rult35, hogy a szegedi Európa Rádió hálózatba lépjen a Radio Plus Kft-vel. Külön szint ad 
a döntésnek, hogy alig egy hónappal később a Médiatanács hozzájárult a szegedi Európa 
Rádió (jelenlegi nevén 87,9 Rádió 1) éppen lejáró jogosultságának további öt évre szóló 
megújításához.36 

A Radio Plus Kft. sajátos terjeszkedési törekvését jelzi az a médiapiaci vásárlás, ami alap-
ján a cég Debrecenben a saját hálózata részeként már működő Debrecen 95,0 MHz mel-
lett megszerezte az önálló helyi jogosultsággal rendelkező debreceni Best FM rádiót mű-
ködtető Kredit Holding Kft-t.37 Az üzletet elősegíthette, hogy a Médiatanács a Debrecen 
vonzáskörzetében kiírt pályázatainál a terjeszkedni kívánó Kredit Holding Kft. pályáza-
taival szemben ezeken a frekvenciákon a Rádió1 –gyel hálózatba lépéssel pályázó LB Kft. 
pályázatait hozta ki nyertesnek. A Radio Plus Kft. így az egy hálózatba kapcsolt rádió és 
egy másik helyi rádió megszerzésével a debreceni hirdetési piacon külön is meghatározó 
szereplővé is vált. 

Sokszínűség, pozitív üzenet
A médiatörvény szerint: „A médiaszolgáltatások sokszínűsége kiemelten fontos érték. 
A sokszínűség védelme kiterjed a tulajdoni monopólium kialakulásának, valamint a piaci 
verseny indokolatlan korlátozásának megakadályozására is. E törvényben foglalt rendel-
kezéseket a sokszínűség védelmének szempontját figyelembe véve kell értelmezni.”38

A törvénynek ez a szakasza valahogy feledésbe merült a Médiatanács frekvenciaosztási 
gyakorlata során. A korábbi időszak helyi frekvenciákon történő terjeszkedését is felül-
múlja a Rádió1 elmúlt két éves térfoglalása, de nemcsak erről, a helyi frekvenciákat – ere-
dendő funkciójuktól megfosztó – országos adásba csatoló hálózat kiépítéséről van szó. 
Hanem a helyi, önálló rádiók számának csökkenését eredményező hatósági gyakorlatról.

 A tervezett frekvenciagazdálkodás hiányát (rosszabb esetben teljes tévútját) mutatja a 
mai rádiós térkép. Miközben „valódi országos frekvenciakészletet” használó magántu-
lajdonú rádió több mint egy éve nem működik Magyarországon, addig a sok, eredetileg 
helyi önálló rádiózást szolgáló frekvenciák használatát zömét ma a „majdnem országos” 
hálózatos rádiók használják. 

A piac törvényes megindítását megalapozó első médiatörvény két „országos kereskedel-
mi” rádióval számolt és így is indult meg, és működött a Médiatanács hathatós beavatko-
zásáig a „nagyok” kereskedelmi piaca. Átlagosan 15 viszonylag jól megtervezett frekven-
ciával komoly lefedettséget lehet biztosítani, így működött a két országos kereskedelmi 
rádió a Sláger Rádió (16 frekvencia) a Class FM (14 frekvencia) és így működik az ugyan-
csak országos Petőfi és a Bartók Rádió is (16-16 frekvencia). A váltást a két közmédia adó 
a Kossuth Rádió URH frekvenciához juttatása, majd a frekvenciahálózat kibővítése (47 
frekvencia) és a Dankó Rádió (37 frekvencia) piacra lépése hozta. A Médiatanács döntése 
nyomán 2014-től a korábbi országos kereskedelmi rádió, a Neo FM által használt frekven-
ciákat a Kossuth Rádió és a Dankó Rádió kapta meg.39 

A közszolgálat új URH csatornái komoly szeletet hasítottak ki a magántulajdonú rádiózás 
lehetőségeiből és az országos kereskedelmi rádiók helyét az aprólékos, a helyi, körzeti 
lehetőségeket csökkentő, fokozatosan terjeszkedő rádiók próbálják betölteni. A folyamat 
eredménye, a jelenleg 31 helyi és körzeti frekvencián működő Rádió1, a 21 frekvenciát 
használó Katolikus Rádió, a 20 frekvenciát használó Mária Rádió és a 14 frekvenciát hasz-

35		  1194/2017. (XI.7.) 

36		  1379/2017. (XII.19.) 

37		  http://www.haon.hu/andy-vajna-megvette-a-debreceni-best-fm-et/3680422

38		  2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról 4. § 

39		  http://nmhh.hu/cikk/161719/Javul_a_Kossuth_Radio_vetelminosege



23

náló Lánchíd Rádió, amelyeknek egyike sem éri el a jogszabály szerinti országos lefedett-
séget, de jelen vannak az ország jelentős városainak nagy részében.

A rádiós piac közel húsz évvel ezelőtti indításakor kialakított helyzethez képest (az FM-en 
sugárzó két országos közszolgálati és két országos kereskedelmi rádió, mellette számos 
körzeti és sok-sok helyi lehetőség) alapjaiban változott meg a helyzet. A négy közszol-
gálati adás mellett jelenleg nem működik országos kereskedelmi adó, a helyi és körzeti 
rádiózásra szánt frekvenciák közül azonban körülbelül 170 helyi, körzeti frekvenciát elfog-
lalnak a közszolgálat új csatornái, illetve az országos babérokra törő nem állami rádiók. 
Ez egyértelműen a sokszínű, a helyi igényekre is reflektáló rádiós piac szűkülő, megszűnő 
tendenciáját mutatja.

A Médiatanács médiaszolgáltatási jogosultságot pályázat útján elnyert helyi lineáris rá-
diós médiaszolgáltatások nyilvántartásában 106 rádió szerepel, de ezek jelentős része 
valójában valamelyik hálózat részeként működik, ahogy a nyilvántartásban szereplő 20 
körzeti rádió közül is számos egy-egy korábban említett hálózat részeként működik. Ezek 
a nyilvántartások azonban alkalmatlanok a valós piaci helyzet felmérésére, inkább azok 
elfedését szolgálják, a hálózatos működés a médiahatóság hivatalos, nyilvánosságra ho-
zott nyilvántartásában ugyanis nem jelenik meg. 

Az önálló helyi, illetve körzeti rádiók egyértelmű visszaszorulását jelzi az így működő rá-
diók számának drasztikus csökkenése. 2010 előtt 150-nél több helyi rádió működött a 
piacon, és ezt a számot a piac szereplői soknak tartották, mondván, hogy ez a verseny 
már a tartalomkínálat rovására megy. A Helyi Rádiók Országos Egyesülete ma körülbelül 
60 rádióról beszél.40 Vélhetően nincs ideális szám a helyi rádiók számát illetően, de az 
biztosan kimondható, hogy a közszolgálat és a nagyratörő hálózatok érdemben csökken-
tették a helyi rádiózási lehetőségeket és a sokszínűség ma már biztosan nem érvényesül 
a helyi rádiós kínálatot nézve.

A helyi rádiók visszaszorulása, egyes hálózatok gyors növekedése, a budapesti rádiós piac 
közösségi jellegűvé történő átformálása41 (amely a kínált tartalmakat tekintve láthatóan 
nem hozott változást a tartalomkínálatban) mellett igazán komikus törekvésekkel is lehet 
találkozni a Médiatanács gyakorlatában. A tavaly meghirdetett két budapesti frekvencia 
pályázata jó példa erre. A nagyobbik frekvencián (98,6 MHz) korábban a „radiócafé 98.6” 
működött, amely fiatalos stílusával a budapesti kulturális élet meghatározó szereplője 
volt. A frekvencián 2012 óta nem szólt rádió, így csak üdvözölni lehet a szándékot, hogy 
ezt a piacilag is jelentős frekvenciát a Médiatanács nem vonta végleg ki a hasznosítha-
tó lehetőségek közül. Azon a gyakorlatán nem változtatott a médiahatóság, hogy ezt a 
pályázatot is közösségi jelleggel írta ki, de mindenképpen új elem a tartalomra vonat-
kozó elvárás: „A Pályázati Eljárásban kizárólag olyan speciális karakterisztikájú pályázati 
ajánlat nyújtható be, amelyben erőszakmentes, a pozitív életérzést előtérbe helyező, köz-
szolgálati célokat felvállaló műsorszámok kerülnek közzétételre.”(Pályázati felhívás 2.3.2. 
pont)42 Azaz nem egyszerűen a közszolgálati célok megvalósítására kell törekedni, hanem 
a rádióműsorokban – a Médiatanács vélhető véleménye szerint eluralkodott - erőszakos 
tendenciákat kell ellensúlyozni. A pozitív életérzés kérdésében a pályázati felhívás nem 
nyújt további eligazítást, és ez óhatatlanul is erősíti a szkeptikus szemlélőben, hogy a 
pályázat elbírálása meglehetősen szubjektív lesz. 

A másik budapesti kiírás (101,6 MHz) is tartalmaz furcsaságokat. A pályáztató itt is közös-
ségi és speciális karakterisztikájú pályázatokat várt és a meghatározó tematika a refor-
máció 500 éves jubileumának méltó megünneplését helyezte a középpontba. Ez minden-
képpen utal arra, hogy a sokszínűséget (legalábbis a hitélet területén) fontosnak tartja a 

40		  https://24.hu/media/2017/11/13/aggodalommal-tolt-el-bennunket-ami-a-radios-piacon-zajlik/

41		  A budapesti rádió piac alakulásáról lásd bővebben a Mérték frekvenciapályáztatásról szóló korábbi 
elemzéseit. http://mertek.eu/sites/default/files/reports/frekvencia_palyazatok_2.pdf 
http://mertek.eu/sites/default/files/reports/frekvencia_jelentes_3_final.pdf

42		  Pályázati Felhívása a Budapest 98,6 MHz körzeti rádiós médiaszolgáltatási lehetőség hasznosítására 
http://nmhh.hu/dokumentum/189438/pf_budapest_98_6_mhz.pdf



24

hatóság, hiszen furcsa módon eddig Budapesten – a katolikus mellett - nem volt fogha-
tó református hitélethez kapcsolódó rádió. Probléma csak azzal adódhat, ha a speciális 
karakterisztikát szó szerint vesszük, ugyanis ebben az esetben a következő hét évben 
a rádió hallgatói jellemzően az elmúlt évszázadok protestantizmussal kapcsolatos tör-
ténéseit hallgathatják majd. Ez utóbbi pályázatban a „pozitív életérzés” mint tartalmi 
kritérium nem szerepelt.

Vitatott eljárások, bírósági felülvizsgálat 
A médiahatóságnak nagy mozgástere van a pályázati eljárásokban: diszkrecionális jog-
körben dönt arról, hogy egy adott településen ír-e ki pályázatot, illetve hogy azt milyen 
feltételekkel írja ki, de abban is nagy mozgástere van, hogy hogyan értékeli a pályázato-
kat. A pályázati felhívás feltételeinek jogi vitatására, esetleges kifogásolására nincs le-
hetőség. Bírósági döntéssel egyedül a médiahatóság eljárásának jogszerűsége vizsgálha-
tó, az, hogy a nyertest kijelölő döntés a jogszabályi feltételeknek megfelelt-e. Az elmúlt 
évek gyakorlata alapján nem mondható, hogy a bíróságok döntései érdemben alakítanák 
a frekvenciák elosztását, a rádiós piac alakulását. Volt persze néhány kivétel, például az 
évekig húzódó Klubrádió budapesti frekvenciája, ahol a rádió végül a bírósági eljárás ered-
ményeként kaphatta meg újra a jogosultságot. 

2017-ben nagy arányban, a pályázati eljárások 40 százalékában indult bírósági felül-
vizsgálat a Médiatanács döntései ellen, jellemzően alaki hiba miatt kizárt pályázatok 
ügyében. Mivel érdemben nem változott a pályázati eljárás rendje, a korábban sokat 
kritizált, bonyolult, önellentmondásokkal terhelt pályázati felhívások egyszerűsítése, át-
tekinthetőbbé tétele elmaradt, a jogerős döntések ismeretében lehet majd eldönteni, 
hogy az érvénytelennek nyilvánított pályázatok a pályázatírás nehézségei miatt, avagy 
a Médiatanács diszkriminatív döntési mechanizmusa miatt kerültek nehéz helyzetbe. A 
Médiatanács eddigi gyakorlatára visszatekintve mindkettőre találunk példát. A hatóság 
döntéseit felülvizsgáló bírósági eljárások körében születtek olyan bírósági határozatok, 
amelyek megállapították, hogy a pályázati felhívások szövege önellentmondó elemeket 
tartalmaz, és előfordul a követelmények következetlen rögzítése is.43 Korábbi jelentése-
inkben feltártunk olyan esetet is, amikor a médiahatóság bizonyíthatóan diszkriminatív 
módon alkalmazta a formai követelményeket, egyes pályázati eljárásokban figyelmen kí-
vül hagyott olyan formai követelményeket, amelyeket más eljárásokban érvénytelenségi 
okként érzékelt. 44 

Lássuk 2017-ben ebből a szempontból hogyan értékelhető a médiahatóság pályáztatási 
tevékenysége! A 2017-ben futó 25 pályázati eljárás során 17 eljárásban (az eljárások több 
mint kétharmadában) állapított meg a Médiatanács érvénytelenségi okot. Az érvényte-
lenséggel érintett eljárásokban összesen 47 pályázati ajánlat indult, amelyből 23 (azaz 
minden második) minősült a Médiatanács szerint érvénytelennek. Ezek zöme alaki hiba 
volt, tartalmi hibát 4 esetben állapított meg a Médiatanács. Bírósági felülvizsgálatra 10 
pályázati eljárás során került sor. 45 Hét eljárás még folyamatban van. 

2017-ben két olyan pályázat volt, ahol a pályázó a médiahatóság pályázat eredményéről 
szóló határozatát kifogásolta, a többi bírósági felülvizsgálati kérelem a pályázót kizáró, 
érvénytelenségi határozat miatt indult. Az érdemi eredményt vitató, a békéscsabai frek-
venciát érintő bírósági eljárás megindulását követően a Médiatanács saját hatáskörben, 
módosította az eredményről szóló korábbi döntését.46 Alaki hiba miatt kizárta a korábban 
nyertessé nyilvánított pályázó a Radio Plus Kft. pályázatát és a versenyben így egyedül 

43		  Pl. Fővárosi Ítélőtábla 2.K.27.441/2012/2., Fővárosi Ítélőtábla 2.K.27.439/2012/2.

44		  Erről bővebben lásd a Mérték Médiaelemző Műhely a Frekvenciapályáztatás gyakorlatáról 
szóló elemzését. http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/04/MertekFuzetek6.pdf .

45		  Székesfehérvár 101,8 MHz, Veszprém 90,6 MHz, Pécs 101,7 MHz, Tatabánya 
96,7 MHz, Kaposvár 99,9 MHz, Keszthely 99,4 MHz, Nagykanizsa 95,6 MHz, 
Velence- Meleg Hegy 90,4 MHz, Békéscsaba 88,9MHz, Miskolc 103,0 MHz

46		  559/2017. (VI. 6) számú határozat 



25

maradt – a frekvenciát korábban is használó – Interax Kft. pályázatát nyilvánította nyer-
tesnek.47 

A másik esetben, a Velence Meleg-hegy 90,4 MHz frekvencia pályáztatásához kapcsoló-
dó bírósági eljárásban a bíróság hatályon kívül helyezte a Médiatanács érdemi döntését, 
mert úgy ítélte meg, hogy a Médiatanács a pályáztatás során súlyos eljárási hibákat vé-
tett. 

 Súlyos eljárási hibának minősítette a bíróság azt, hogy a Médiatanács megtagadta, hogy 
a pályázati eljárás során a pályázó bizonyos iratokat megismerhessen, „az iratbetekintési 
jog alaptalan és indokolatlan megtagadása hátrányosan befolyásolta a pályázó nyilatkozat-
tételi, védekezési, indítványozási jogát.”48 Eljárási hibaként értékelte még a bíróság, hogy 
a Médiatanács nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően indokolta meg a döntését. 
Többek között hiányzott a Médiatanács döntéséből annak megindokolása, hogy miért 
értelmezte a nyertes pályázat esetében kiterjesztő módon a médiatörvény és a pályázati 
kiírás rendelkezéseit, valamint hiányos volt a médiahatóság indokolása a műsortervek és 
a szubjektív értékelés körében is. A bíróság ezen túl megállapította az egyenlő bánásmód 
sérelmét, amelyet a hatóság azzal valósított meg, hogy eljárásában „kimutathatóan indo-
kolatlan megkülönböztetést” alkalmazott.

A bíróság a kizárások miatt vitatott médiatanácsi döntések kapcsán hét eljárásban felfüg-
gesztette a pályázati eljárást, ezekben az ügyekben döntés 2018-ban születhet. A Média-
tanács sajátos gyakorlatát mutatja, hogy az első fokú, később felülvizsgálati kérelemmel 
érintett döntések megszületését követően folytatta az eljárásokat49, és ezeket csak a 
Kúria előtt zajló felülvizsgálati eljárásban hozott bírósági döntések akasztották meg. A 
Kúria ugyanis felfüggesztette a Médiatanács pályázati eljárásban hozott vitatott dönté-
seinek végrehajtását.50 

Átláthatóság, nyilvánosság 
Nem változott a médiahatóság gyakorlata a pályázati eljárások nyilvánossága, átlátha-
tósága tekintetében. A korábbi elemzéseinkben feltárt hiányosságok továbbra is jelen 
vannak. Nem hozott változást a hatóság honlapjának „megújítása”, az új honlapon hozzá-
férhetővé tett dokumentumok továbbra sem adnak érdemi betekintést a médiahatóság 
döntéseinek médiapolitikai indokaiba, de számos esetben hiányzik egy-egy meghozott 
döntés tartalma is. Erre példa, hogy a frekvencia-gazdálkodáshoz, pályáztatáshoz kap-
csolódó nyilvános közmeghallgatások, az itt elhangzott észrevételek, illetve az erre adott 
azonnali, vagy későbbi válaszok tartalma nem megismerhető. „A Médiatanács az előter-
jesztésben foglaltak alapján tájékoztatja a Favorit Masters Kft-t az országos vételkörzetű, 
analóg földfelszíni műsorszórás útján megvalósuló rádiós médiaszolgáltatási lehetőség hasz-
nosítására irányuló pályázati felhívás tervezethez benyújtott észrevételeivel kapcsolatban.” 
(966/2017. (IX. 5.)) A szöveg jól jelzi a Médiatanács nyilvánossághoz való viszonyát: a hon-
lapon zajló kereséssel találhatunk határozatokat arról, hogy az ügyben született döntés, 
de sem az észrevétel sem az észrevételre adott érdemi válasz nem ismerhető meg. A 
pályáztatáshoz kapcsolódó garanciális szabályoknak nyilvánvalóan akkor van értelme, ha 
lehetőség van a döntések nyilvános kontrolljára, ha megismerhetők belőle a Médiatanács 
médiapolitikai szándékai, döntéseinek indokai, azaz a nyilvánosságban hozzáférhetővé 
válik a pályáztatásról zajló kommunikáció, illetve annak eredménye. Az észrevételek, ja-

47		  1152/2017. (X. 24.) számú határozat 

48		  Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 3.K.32.007/2017/15.

49		  1026/2017. (IX. 25.) 1195/2017. (XI. 7.) 1196/2017. (XI. 7.) 1002/2017. (IX. 19.)

50		  A Kúria döntései nyilvánosan nem hozzáférhetőek, a médiahatóság közérdekű adatigényünkre 
nem reagált, nem adta ki a bírósági döntéseket. A Médiatanács nyilvánosságra hozott 
közleményéből csak annyi derül ki hogy a Kúria felfüggesztette a kizárásról szóló határozatok 
végrehajtását, de az nem világos, hogyan kezelte a médiahatóság a korábban határozattal 
elrendelt eljárásokat. http://nmhh.hu/cikk/191434/Jogeros_iteletek_het_palyazati_eljarasban



26

vaslatok illetve az arra adott hatósági válaszok ismerete nélkül valódi garanciális funkciót 
ezek a szabályok nem töltenek be. 

Nemcsak a pályázat előkészítése során, hanem a pályázat eredményével kapcsolatos 
döntéseknél sem ismerhetőek meg a Médiatanács motivációi. Azok a formai követel-
ményeket értékelő döntések, amelyek egy-egy pályázó kizárásához vezetnek, látszólag 
megismerhetőek (a határozatok hivatkoznak a pályázati felhívás adott pontjaira51) ugyan-
akkor a pályáztatás folyamatának értékelésére nem adnak módot, mert nem az esetleg 
elkövetett hiba tartalmát rögzítik, hanem a jogi értelemben vett helyét (a pályázati felhí-
vás adott pontját). Ezek a határozatok nem alkalmasak arra, hogy a nyilvánosság számára 
a pályázók által esetleg elkövetett hibák azonosságát vagy eltéréseit megismerhetővé 
tegyék. Márpedig ez a lehetséges diszkriminatív döntéshozatal nyilvánosság általi kont-
rolljának lehetőségét rongálja. Ahogy azt is nehezíti, hogy az iparági szereplők okuljanak 
az elkövetett hibákból, az erre adott hatósági reakciókból. 

A pályázati eredményekről szóló döntésekből is hiányzik a valódi indokolás. Paragrafus-
helyeket és pályázati felhívási pontokat megismerhetünk a határozatokból, de az nem 
derül ki, milyen megfontolások alapján döntött a Médiatanács egyik vagy másik pályázó 
mellett. A vállalt médiaszolgáltatási díj, ami a piac átlátható működéséhez, és a közpén-
zek követhető kezeléséhez elengedhetetlen lenne sem a pályázatról szóló döntésből, 
sem a későbbiek során nem ismerhető meg, mivel a hatóság azt indokolatlanul üzleti 
titokként kezeli. A pályázatok értékelési szempontok alapján elvégzett vizsgálatáról, és 
részletes értékeléséről a határozatok csak az adott pontszámok mentén tudósítanak, 
azok tartalmáról, az értékelés érdemi szempontjairól semmi nem tudható meg. A dön-
tés valós indokolásának hiánya nemcsak a nyilvános követhetőséget rongálja, hanem je-
lentős jogi problémát is okoz. Például a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 
3.K.32.007/2017/15. számú határozatában megállapította, hogy a Médiatanács indokolási 
kötelezettségét megszegte: „Nem tekinthető elfogadható indokolásnak, hogy „alperes 
így gondolja helyesnek”. A bíróság többek között az indokolás hiánya miatt helyezte ha-
tályon kívül a Médiatanács vonatkozó döntését. 52 

Ugyancsak átláthatósági probléma, hogy a Médiatanács igyekszik hozzáférhetetlenné 
tenni működésének számos dokumentumát. A fent említett bírósági döntés például kitér 
arra, hogy a Médiatanács nem jogszerűen korlátozta az ügyfélnek minősülő pályázó irat-
betekintési lehetőségét. A határozatból kiderül, hogy a Médiatanács megtagadta, hogy a 
pályázaton a nyertestől egy ponttal lemaradó pályázó megismerhesse a nyertes pályázat 
egyes elemeit, köztük a pályázatok közötti sorrend alakulásában is jelentős szerepet ját-
szó műsortervet bemutató részeket. A kért dokumentumokba a pályázó csak a bírósági 
felülvizsgálat eredményeként kapott betekintést. A bíróság az „iratbetekintési jog alapta-
lan, és indokolatlan megtagadását súlyos eljárási jogsértésnek minősítette.”53

A pályázatok során ügyfélnek minősülő pályázók a bíróságok segítségével akár el is érhe-
tik az információhoz való hozzáférést, de a tágabb nyilvánosság számára még nehezebb a 
Médiatanács döntési folyamatainak követése. A Mérték hosszú bírósági eljárást követően 
tudott hozzáférést szerezni például azokhoz a pályázati információkhoz, amelyek alap-
ján egyértelműen bizonyítottá vált a Médiatanács diszkriminatív pályáztatási gyakorlata. 
2015-ben írtunk arról54, hogy a pályázatokba való betekintés eredményeként egyértelmű-
en megállapítható volt, hogy a hatóság a formai követelmények meglétét diszkriminatív 
módon kérte számon az ugyanazon időszakban zajlott pályázatok esetében. Úgy tűnik 
azonban, hogy a bírósági eljárások nem alkalmasak arra, hogy érdemben alakítsák a Mé-
diatanács gyakorlatát. Ha egy-egy ügyben a bírósági eljárás eredményeként hozzáfér-
hetővé is válnak a dokumentumok, ez a hatóság általános működését nem változtatja 

51		  A döntések úgy fogalmaznak, hogy a pályázat nem vagy nem megfelelően tartalmazza az „Mttv. 
56. §-ában, illetve a Pályázati Felhívás pályázati ajánlatra vonatkozó 2.5. pontjában foglaltakat”.

52		  539/2017. (V. 29.) számú határozat

53		  Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 3.K.32.007/2017/15.

54		  http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/04/MertekFuzetek6.pdf



27

meg. A 2017-es pályázatokkal kapcsolatban is kért a Mérték információt a Médiatanács-
tól – pályázati eljárásokat felfüggesztő döntései kapcsán – a zajló bírósági eljárásokban 
született bírósági döntéseket szerettük volna megismerni. Közérdekű adatigénylést nyúj-
tottunk be a hatósághoz, amire azonban nem kaptunk választ. 

Az átláthatatlanság, az érdemi információk eltitkolása, a Médiatanács médiapolitikai 
működésének megismerhetetlensége nem csak a konkrét pályázatoknál érhető tetten. 
A törvény logikája szerint a pályáztatási tevékenység egy kidolgozott frekvenciagazdál-
kodási koncepció keretébe illeszkedne. Ezzel szemben a Médiatanács gyakorlatában a 
frekvenciagazdálkodás egyedi döntések sorozatából tevődik össze és hiányzik a törvény 
183. § (1) i pontjában foglalt frekvenciagazdálkodási koncepció.55 A koncepció rögzítésé-
nek hiánya – feltételezve hogy vannak a Médiatanácsnak médiapolitikai céljai – erősíti a 
döntések esetlegességét, gátolja, ellehetetleníti a frekvenciakiosztás feletti társadalmi 
kontrollt. 

A koncepció megfogalmazásának azért is lenne jelentősége, mert ennek keretében kel-
lene kibontani a közszolgálati médiaszolgáltatásra szánt frekvenciakincs mértékét, más 
hasonló szolgáltatásokhoz mért arányát is. A törvény széles mozgásteret biztosít a ha-
tóság számára a közszolgálati médiumok által használt médiaszolgáltatási lehetőségek 
meghatározására. A Médiatanács évente felülvizsgálhatja a közszolgálati médiaszolgál-
tatások rendszerét, ennek keretében dönthet a közmédia által használt frekvenciákról. 
A Médiatanács rendszeresen végez ilyen vizsgálatot, de a nyilvánosság pusztán a felül-
vizsgálat tényéről értesülhet pontosan, annak tartalmát, esetleges következtetéseit már 
nem ismerheti meg. 

Jól jellemzi ezt a honlapon közzétett határozat, amely a döntés érdemi részét képező 
mellékletet nem tartalmazza: „A Médiatanács – a Médiaszolgáltatás-támogató és Va-
gyonkezelő Alap vezérigazgatójával történő konzultációt követően, valamint a gazda-
ságosság, a következő évi költségvetési tervezés és az Mttv. 83. §-ában meghatározott 
közszolgálati célok érvényesülésének szempontjait figyelembe véve – a közszolgálati au-
diovizuális és rádiós médiaszolgáltatások rendszerének Mttv. 98. § (8) bekezdése alapján 
történő felülvizsgálata keretében az előterjesztés 1. számú mellékletében foglaltak sze-
rint felülvizsgálja a közszolgálati médiaszolgáltatások rendszerét és rögzíti a közszolgá-
lati médiaszolgáltatások által használt médiaszolgáltatási lehetőségeket. A Médiatanács 
döntéséről tájékoztatja a közszolgálati médiaszolgáltatót és a Médiaszolgáltatás-támo-
gató és Vagyonkezelő Alapot.”56

Az országos kereskedelmi rádió pályázat
A Médiatanács 2016 augusztusában úgy döntött, nem hosszabbítja meg a Class FM, illet-
ve a mögötte álló Advenio Zrt. lejáró médiaszolgáltatási engedélyét: elutasította a Class 
FM 2015. július 30-án benyújtott megújítási kérelmét. Azét a Class FM-ét, amelynek enge-
délyéért a korábbi médiahatóság, az Országos Rádió és Televízió Testület, nyílt jogsértést 
is hajlandó volt elkövetni, a jogsértés következményeinek elkerüléséhez az Országgyűlés 
törvényt módosított, majd a Médiatanács nagyon jelentős mértékben lecsökkentette a 
rádió éves médiaszolgáltatási díját.

Simicska Lajos 2016 májusában eladta az Advenio Zrt-t a Michael McNutt amerikai be-
fektető vezette Sláger Rádió Zrt.-nek. A cégben 15%-os részesedést szerzett továbbá Jürg 
Marquard svájci médiabefektető.

55		  A Mérték közérdekű adatigénylésére adott hatósági válasz szerint „A Médiatanács a 
jogelődje által felhalmozott tapasztalatokat, és a korábban kidolgozott szakmai anyagokat 
is figyelembe véve minden egyes  médiaszolgáltatási lehetőség pályáztatásáról médiapiaci 
és médiapolitikai szempontok elemzése és  vizsgálata alapján dönt. A Médiatanács 
jelenlegi frekvenciagazdálkodási koncepciója a pályáztatási  gyakorlatában testesül meg.” 
https://kimittud.atlatszo.hu/request/mediaszolgaltatast_erinto_frekve#incoming-6040

56		  1388/2017. (XII. 19.) számú határozat



28

A Médiatörvény szerint a médiaszolgáltatási jogosultság „pályázat nélkül egy ízben leg-
feljebb öt évre megújítható”; nincs helye a jogosultság megújításának, „a Médiatanács 
jogerős határozatában megállapította, hogy a médiaszolgáltató a szerződést vagy az e 
törvényben foglalt rendelkezéseket ismételten vagy súlyosan megszegte” (48. §). 

Az Advenio bíróság előtt megtámadta a Médiatanácsnak azt a határozatát, amivel meg-
tagadta a Class FM jogosultságának megújítsáát. Ez a per még folyamatban van. 

A Médiatanács mindenekelőtt arra hivatkozott a Class megújításra vonatkozó kérelmé-
nek elutasításánál, hogy „a médiaszolgáltatási jogosultságok megújítása során belátása 
szerint dönthet arról, hogy kíván-e élni a rendelkezési jogával, tehát hasznosítja-e a mé-
diaszolgáltatási lehetőséget, és ha igen, akkor pályázati eljárást folytat-e le vagy változat-
lan feltételekkel megújítja a korábbi médiaszolgáltatási jogosultságot.” Azaz: lényegében 
korlátozás nélküli mérlegelési joga van, és belátása szerint ad vagy nem ad engedélyt az 
újabb öt éves frekvenciahasználatra. 

A Médiatanács 2015 végén és 2016 elején ugyanakkor „tematikus hatósági vizsgálat” ke-
retében ellenőrizte a legnagyobb elérésű rádiókat, köztük persze legfőképpen a Class 
FM-et, és talált is mindjárt öt jogsértést. Ezek mindegyike a gyermekvédelmi szabályok 
megsértése, ami a Médiatanács és a bíróság korábbi gyakorlata alapján egyúttal súlyos 
jogsértésnek is minősül. A Class FM a jogsértést megállapító öt határozatot bíróság előtt 
megtámadta, és egy kivétellel pert is nyert a Médiatanács ellen. Az egyetlen pervesztes 
ügyben a bíróság jelentősen csökkentette a bírság összegét, és ezzel vitathatóvá vált a 
jogértés súlyos jellege is.

Ezen túlmenően azonban azt is bizonyítania kell az Advenionak, hogy a Médiatanácsnak 
nincs korlátlan mérlegelési jogköre azzal kapcsolatban, hogy a törvényi feltételek telje-
sülése esetén megújítja-e a lejáró jogosultságot. E kérdés eldöntése akár alkotmányjogi 
panaszig is vezethet, amiben az Alkotmánybíróságnak majd azt kell vizsgálnia, hogy a saj-
tószabadság és a vállalkozás szabadsága nem sérül-e akkor, ha az engedély megújításának 
szempontjait a törvény egyáltalán nem határozza meg, és ezzel megteremti az önkényes 
hatósági jogalkalmazás lehetőségét.

Mindaddig, amíg ezekben az ügyekben nincs végleges, jogerős bírósági ítélet, a Média-
tanács felelősen azt a döntést aligha hozhatja meg, hogy egy pályázattal végleg elveszi 
a Class lehetőségét a frekvencia további használatára. Ha végül ugyanis a Class nyer, és 
már nem lesz országos frekvencia, amin tovább szólhatna, akkor joggal tart majd igényt 
kártérítésként arra az összegre, amit nyereségként a megújítás öt éve alatt szerzett volna 
meg. Ez pedig a korábbi eredményei alapján – amelyekhez a feltételeket éppen a Média-
tanács teremtette meg, leginkább azzal, hogy a Neo FM csődje után nem pályáztatta újra 
a Neo frekvenciáit, és ezzel hagyta megszilárdulni a Class monopol helyzetét – többmil-
liárdos tétel lesz, természetesen közpénzből megtérítve.

A Médiatanács 2017. szeptemberében a fentiek ellenére közzétette az országos kereske-
delmi rádiós médiaszolgáltatási jogosultság pályázati felhívását.57 

A pályázati felhívás legfontosabb része az ajánlatok értékelési szempontjainak ismerteté-
se. Ebből derül ki, hogy a Médiatanácsnak milyen elképzelései vannak az országos rádiós 
frekvenciával kapcsolatban, szerinte mi lenne jó a rádiós piacnak és a rádiót hallgató kö-
zönségnek. A Médiatanács az egyes értékelési szempontokat pontozza, és ezzel egyér-
telműen meghatározza az adott szempont súlyát, fontosságát a pályázati eljárásban.

Az országos kereskedelmi rádiós pályázat ajánlataira összesen 96 pontot kaphatnak a 
pályázók. Ebből 32 pontot ér az ún. médiaszolgáltatási díj, vagyis az az évente fizetendő 
összeg, aminek megfizetését a jogosultság teljes időtartamára vonatkozóan vállalja a pá-

57		  http://nmhh.hu/cikk/189926/Orszagos_vetelkorzetu_analog_radios_
mediaszolgaltatasi_lehetoseg_2017__a_palyazati_felhivas 



29

lyázó. A felhívás szerint a médiaszolgáltatási díj legkisebb vállalható összege 499 millió 
752 ezer forint. Ez az összeg valamivel több, mint amit a Class FM 2016-ban fizetett (461,9 
millió forint), és lényegesen több, mint amit a két országos kereskedelmi tévé fizet (RTL 
Klub: 65,6 millió, TV2: 88,4 millió). Hogy ez az összeg a magyar rádiós piacon – normális 
gazdasági feltételek mellett, az állami reklámok torzító hatása nélkül – kitermelhető-e, 
az a pályázati felhívásból nem derül ki. Nyilvánosan semmilyen számítás nem érhető el, 
így nem tudhatjuk, miért pont ez az összeg szerepel a felhívásban. Normális gazdasági 
feltételek mellett mindenesetre furcsa lenne, hogy a rádiós piac értékét a hatóság a te-
levíziós piac értékének öt-nyolcszorosára teszi, miközben a rádiós reklámpiac kevesebb, 
mint ötöde a televíziósnak. Emögött az az elképzelés látszik, hogy a monopol helyzetben 
maradó új országos rádió fontos szerepet kap a kormányzati üzenetek közvetítésében, 
cserében pedig részesedik az állami reklámköltésekből.

A médiaszolgáltatási díjra kapható maximális pontot az kapja, aki a legmagasabb díjaján-
latot teszi, a többi pályázó pedig arányosan kevesebbet. Ez azt jelenti, hogy a díjajánlat 
alapján igazán nagy pontkülönbség várhatóan nem alakul ki.

Harminchat pont jár a pályázó műsortervére. Ez az értékelési kategória még gyakorlati-
lag nem hagy mérlegelési lehetőséget a Médiatanács részére, mivel a felhívás pontosan 
meghatározza, hogy mely műsortípusra hány pontot kell adni. A médiaszolgáltatási díj 
pontozásával szemben a műsortervre vonatkozó ajánlat elemeire a pályázók nem egymás 
vállalásaihoz képest, hanem a saját vállalásaik alapján kapnak pontot.

A műsorterven belül 20 pontot ér heti 120 perc közérdekű tájékoztató műsor, ide értve 
a civil törekvéseket, önszerveződéseket bemutató tájékoztató műsorszámot, az oktatási 
témájú tájékoztató műsorszámot, illetve a kulturális eseményeket bemutató tájékoztató 
műsorszámot. Ha a pályázó a heti 120 percnél kevesebbet vállal ezekből, kevesebb pontot 
kap. Mivel a heti 120 perc – naponta kb. negyed óra – nem éppen vállalhatatlan követel-
mény, gyakorlatilag kizárt, hogy bármely pályázó kevesebbet vállalna.

A műsorterv értékelésében 10 pontot ér, ha a pályázó vállalja, hogy a reggeli műsorsáv-
ban, 6:30 és 8:00 között kizárólag gyermekvédelmi szempontból aggálytalan műsorszá-
mokat sugároz. Ez az értékelési szempont teljesen értelmetlen. Nyilvánvalóan minden 
pályázó megteszi ezt a vállalást, és ha utóbb mégis a gyermekekre ártalmas műsorszám 
kerül adásba, természetesen nem veszíti el a frekvenciáját, legfeljebb a Médiatanács 
megbírságolja.

Két ponttal jutalmazza a Médiatanács azt, ha a pályázó a műsorában napi négy alkalom-
mal mond közlekedési híreket. Ha a pályázó valamiért csak napi kétszeri közlekedési hí-
reket vállalna, már csak 1 pontot kapna, ha ennél is kevesebbet, nem kapna pontot. Mivel 
a műsorszerkezet egészére ez a vállalás semmilyen hatással nincs, teljesen kizárt, hogy e 
kategóriában bármely pályázó a maximális pontértéknél kevesebbet kap.

További 2 pont szerezhető idegen nyelvű hírek vagy idegen nyelvű műsorszámok közzé-
tételével.

A műsorterv ilyen pontozásához hasonlóan súlytalan az ún. kiegészítő médiaszolgáltatá-
sok vállalása. A különböző ún. RDS szolgáltatásokra, azok mennyiségétől függően legfel-
jebb 4 pont szerezhető. Az ilyen szolgáltatások kínálatában sem várható érdemi verseny.

A Médiatanács 16 ponttal jutalmazhatja az ún. „műsortervben megjelenő többletértéke-
ket”. Ennek az értékelési szempontnak a tartalma teljesen megváltozott a pályázati fel-
hívás tervezete és a végleges pályázati felhívás között. A tervezet olyan szubjektív szem-
pontokat sorolt e pont alá, mint „a kiskorúak testi, lelki és erkölcsi fejlődését hátrányosan 
nem befolyásoló műsorszámok közzétételére való törekvés”, „a tudatos médiahasználat 
elsajátításának elősegítése”, „a médiapiaci versenyben történő meghatározó részvétel 
minőségi, gazdag választékú, sokszínű műsorszámok közzététele révén”, illetve a mű-
sorszámok korlátozott mértékű ismétlésre vonatkozó vállalás. E szubjektív szempontok 



30

teljesen a pályázatok önkényes értékelését tették volna lehetővé, ami a pályázat egészé-
nek létjogosultságát kétségbe vonta volna. Ehhez képest a végleges felhívás egyetlen 
szempontra szűkíti az értékelést: a pályázóknak az ismétlések nélküli heti teljes, valamint 
az ismétlések nélküli, az éjszakai órák nélkül (05.00-23.00) számított heti műsoridő-vál-
lalására. A Médiatanács a pályázók vállalásait az ajánlatok arányosításával pontozza. Ez 
az értékelési szempont, szemben a felhívás tervezetében szereplő szemponttal, teljesen 
kizárja a Médiatanács szubjektív értékelését. Egy alapvetően zenei formátumú rádió ese-
tében ez a vállalás nem jelent többet annál, mint hogy a rádió szélesebb játszási listából 
állítja elő a zenei kínálatát. A sokszínű tájékoztatásra semmilyen hatása nincs, ehhez ké-
pest nagyon magas pontszámmal értékeli a felhívás.

A műsortervben megjelenő többletértékek objektív pontozása még inkább felértékeli a 
„médiaszolgáltatási tapasztalatot”, mint értékelési szempontot. E szempont alapvetően 
azt a célt szolgálja, hogy az adott piacon a korábbi működésből szerzett ismereteket, 
tapasztalatokat díjazza. A Médiatanács felhívásában azonban mindez éppen az ellenke-
zőjébe fordul. Két pontot kap az a pályázó, aki 2010 óta legalább 2 évig folyamatosan 
országos rádiót működtett. Egy pontot kapnak azok a pályázók, amelyeknek ebben az 
időszakban 2 évig olyan körzeti rádiója volt, amely hálózatba kapcsolódva vagy vételkör-
zet-bővítéssel folytatta a tevékenységét. Az pontosan kalkulálható, hogy melyek azok a 
piaci szereplők, amelyek a felhívás közzétételekor e feltételeknek megfeleltek. Az Ad-
veno/ Class FM megfelel az első feltételnek, a Rádió 1 azonban csak 2016. novemberében 
kezdte meg a hálózatos működést, így a hálózat tagjai a pályázat idején még nem felel-
nek meg e feltételnek. További 6 pont szerezhető a jogsértés nélkül eltöltött évek után, 
úgy, hogy a 6 pont annak jár, aki 2010 óta legfeljebb egyetlen – jogerős határozatban 
megállapított – jogsértést követett el. Minden egyes jogerősen megállapított jogsértés 
egy ponttal csökkenti ezt a megszerezhető pontszámot, így aki 2010 óta hat jogsértést 
produkált, annak már csak egy, hat jogsértés fölött pedig nem jár pont.

A médiaszolgáltatási tapasztalat pontozása, illetve e pontszámoknak a pályázat egészé-
ben betöltött szerepe komoly következményekhez vezet a pályázat végeredményével 
kapcsolatban. Ez a pontozás lényegében kizár minden olyan pályázót, amely nem műkö-
dött a 2010 utáni időszakban országos vagy hálózatba kapcsolódó, illetve vételkörzet-bő-
vítéssel sugárzó médiaszolgáltatóként, mivel a médiaszolgáltatási tapasztalat pontozása 
alapján kialakult pontkülönbség más kritériumok alapján nehezen hozható be. Ezzel a 
verseny jelentősen és indokolatlanul szűkül. Másfelől a Médiatanács a pályázat közzété-
telekor pontosan tudta, hogy a jogszerű működés alapján mely potenciális pályázó men�-
nyi pontot kap.

A pályázatnak végső soron a médiaszolgáltatási díj és az ismétlések nélküli műsoridő az a 
két szempontja, amelyek alapján verseny alakulhat ki a pályázók között, és két szempont 
sem ad lehetőséget a Médiatanácsnak a mérlegelésre. Versengést nem tesz lehetővé, de 
a pályázatok sorrendjét érdemben alakíthatja továbbá a médiaszolgáltatási tapasztalat, 
ami minden pályázó számára adottság, saját vállalásai az így szerezhető pontszám érté-
két nem befolyásolják.

A pályázati felhívásra két pályázó nyújtott be ajánlatot, a Class FM-et működtető Adve-
nio Zrt., valamint a Hold Reklám Kft. Utóbbi tulajdonosa korábban a Rádió 1 hálózatos 
médiaszolgáltatójának az Andy Vajna tulajdonában álló Radio Plus Kft-nek volt a társügy-
vezetője, és a Hold Reklám Kft. saját helyi rádiói maguk is a Rádió 1 hálózat tagjai.

2017. novemberében az Advenio Zrt. bíróság előtt megtámadta magát a pályázati fel-
hívást. A nyilvánosan elérhető információk alapján az Advenio azt kifogásolja, hogy a 
Médiatanács „jogellenesen módosított a banki igazolások jogszabályi követelményein, 
valamint jogellenes értékelési szempontok kerültek a pályázati kiírás pontrendszerébe, 
illetve a pályázati kiírás szövege nem felel meg a médiatörvénynek és a közigazgatási 
eljárási szabályoknak”.



31

A Médiatanács 165/2018. (II. 20.) számú döntésével az Advenio Zrt. pályázatát nem vette 
nyilvántartásba, mert az ajánlat nem felelt meg a pályázati felhívás alaki követelménye-
inek. Az Advenio ezt a döntést bíróság előtt megtámadta, de a bíróság jóváhagyta a 
Médiatanács végzését.

↓↓ Melléklet: Frekvenciapályázatok 2017. (2017. december 31. állapot)

Frekvencia Médiatanács érdemi 
döntése Nyertes Pályázó(k)

A nyertes hálózatos 
kötődése/vételkörzet-

bővítés 

1 Békéscsaba 88,9 1152/2017 (X.24.) Interax Kft. 
Rádió Plus Kft. Interax 

Kft. 
önálló jogosultság

2 Budapest 98,6
az eljárás folyamatban 

van
Manna Vision Media 

Kft., Scaletta Kft.

3
Budapest 

101, 6
1176/2017 (X.31) Fontana Média Kft. Fontana Media Kft. önálló jogosultság 

4 Derecske 94,7 642/2017 (VI. 22.) LB Rádió Kft. LB Rádió Kft. Rádió1 hálózat

5 Dunaújváros 93,1 1269/2017 (XI. 14.) Crossborder Film Kft. Crossborder Film Kft. Rádió1 hálózat

6 Eger 101,3 558/2017 (VI.6.) FW Befektetési Kft. 
Mátra Centrum Kft. 
FW Befektetési Kft.

Rádió1 hálózat

7 Esztergom 98,1 789/2017 (VII. 25.) Turul Média Kft.
FW Befektetési Kft. 

Hold Reklám Kft. Turul 
Média Kft.

Turul Rádió 
Tatabánya 97,8MHz 

vételkörzetének 
bővítése 

8 Győr 103.1 280/2017 (III.29) Lajta Rádió Kft. 
Turul Média Kft. Lajta 

Rádió Kft.
Rádió1 hálózat

9
Hajdú-böszörmény 

98,9
682/2017 (VII.5.) LB Rádió Kft.

Kredit Holding Kft., 
Médiacentrum Debrecen 

Kft., „Szabadhajdú” 
Közhasznú Nonprofit 

Kft. BDR Média Kft. LB 
Rádió Kft. 

Rádió1 hálózat

10 Hajdúnánás 93,3 683/2017 (VII.5) LB Rádió Kft.

Kredit Holding Kft. 
Médiacentrum Debrecen 

Kft.
LB Rádió Kft. 

Rádió1 hálózat

11 Hajdúszoboszló 100,6 684/2017 (VII.5.) LB Rádió Kft.
Kredit Holding Kft. LB 

Rádió Kft. 
Rádió1 hálózat

12 Kaposvár 99,9
az eljárás felfüggesztve 
bírósági felülvizsgálat 

miatt

TIT Rádió Kft. Regionális 
Rádió Kft. Mambó Rádió 

Kft.

13 Keszthely 99,4
az eljárás felfüggesztve 
bírósági felülvizsgálat 

miatt

LB Rádió Kft. Helikon 
Rádió Kft.



32

Frekvencia Médiatanács érdemi 
döntése Nyertes Pályázó(k)

A nyertes hálózatos 
kötődése/vételkörzet-

bővítés 

14 Miskolc 103,0
az eljárás folyamatban 

van

„Borsod-Abaúj-Zemplén 
Megye Betegeiért” 

Alapítvány, Ifjúságért és 
Rádiózásért Egyesület, 
FM1 Műsorszolgáltató 

Kft.

15 Nagykanizsa 95,6

az eljárás felfüggesztve 
bírósági felülvizsgálat 

miatt
Helikon Rádió Kft., dtm 

Media Hungary Kft.

16 Paks 96,3 258/2017 (III.21) eredménytelen
Rádió 96,3 Kft., Hullám 

Média Kft.

17 Pécs 101,7
az eljárás felfüggesztve 
bírósági felülvizsgálat 

miatt

Regionális Rádió Kft., 
Pécs Rádió Kft., P1 Rádió 

Kft.

18 Székesfehérvár 101,8
az eljárás felfüggesztve 
bírósági felülvizsgálat 

miatt

Regionális Rádió Kft. 
VLNC FM Rádió Kft. 
Veszprém Rádió Kft. 

Turul Média Kft.

19 Szolnok 90,4
a pályázati eljárás 

folyamatban
LB Rádió Kft.

20 Szombathely 88.4 295/2017 (IV. 4.)
Mária Rádió 

Frekvencia Kft.

Szombathelyi 
Evangelikus 

Egyházközség, Mária 
Rádió Frekvencia Kft.

Mária Rádió hálózat 

21 Tatabánya 96,7
az eljárás felfüggesztve 
bírósági felülvizsgálat 

miatt

Regionális Rádió Kft. 
LB Rádió Kft. Blue Hill 

Media Kft.

22 Telkibánya 100,6 1197/2017. (XI. 7.) Médiahíd Kft. Médiahíd Kft. Mária Rádió hálózat 

23 Tokaj 101,8
a pályázati eljárás 

folyamatban
Hegyalja Média Kft.

24
Velence Meleg-hegy 

90,4

539/2017 (V.29.) bírósági 
felülvizsgálat 2017-

ben lezárult. A bíróság 
hatályon kívül helyezte a 
Médiatanács döntését. 

Fehérvár Rádió Kft., 
„B&T” Kft. VLNC FM 

Rádió Kft. Gong Rádió 
Kft. 

25 Veszprém 90,6
eljárás felfüggesztve 
bírósági felülvizsgálat 

miatt

LB Rádió Kft., Regionális 
Rádió Kft.



33



34



35

ÁLLAMI REKLÁMKÖLTÉS: 
TELJES LETÁMADÁS

A fejezet bemutatja, hogy 2017-ben minden korábbinál intenzívebbé vált az álla-
mi reklámköltés és felerősödött ennek a piactorzító hatása. A parlamenti vá-
lasztásra készülve a kormánypártnak minden eddiginél fontosabbá vált a média 
hátország megerősítése. Gyakorlatilag folyamatossá váltak a kormányzati kam-

pányok (az EU ellen, Soros György ellen, stb), ezeken keresztül lényegében folyamatossá 
vált a kormánypárti média állami finanszírozása. Listaáron számolva a 2017 évi költés el-
érte a 80 milliárd forintot, ez 34 százalék növekedés az előző évihez képest. 

Az elemzés a Kantar Média adatbázisa alapján készült, amely az ún. listaáras reklámköl-
téseket tartalmazza. Ez a médiumok által hivatalosan publikált listaárból és az értékesí-
tett reklámfelületből számítja a reklámköltést. A konkrét összegek nem adnak hű képet 
a valóságról, ugyanis a listaárból jelentős kedvezményeket ad minden médiavállalat. Az 
adatbázis nem tartalmaz minden médiumot, az adatok értékelésekor erre figyelemmel 
kell lenni és adottságként el kell fogadni. Így például hiányzik három politika-közeli té-
vécsatorna, a Hír TV, az Echo TV és az ATV, a közterület piacon fontos szereplő, a Mahir 
Cityposter és az ESMA, vagy a Habony-érdekeltségű 888.hu, a rádiók közül pedig a Karc 
FM és a Lánchíd Rádió.

A legnagyobb kedvezményezettek
Az állami reklámköltés legnagyobb kedvezményezettjeit két szempontból lehet azono-
sítani. Egyrészt érdemes vizsgálni, hogy összegszerűen mely médiamárkákhoz került a 
legtöbb hirdetési bevétel állami forrásból. Másrészt sokat elmond az is, hogy a teljes 
hirdetési bevételen belül hol a legmagasabb az állami arány: ez megmutatja, hogy melyek 
azok a médiumok, amelyek nem tudnak piaci alapon hirdetéshez jutni és így nagyon erős 
a kitettségük az államnak. 

Az állami reklámköltés legnagyobb kedvezményezettje 2017-ben a TV2 volt, a kereske-
delmi csatorna tulajdonosa Andy Vajna kormánybiztos. A második helyen egy közterü-



36

leti hirdető cég, a JCDecaux végzett, ez az egyetlen olyan média a listán, amely külföldi 
tulajdonban van. Figyelemreméltó, hogy összesen négy közszolgálati médiamárka (két 
tévécsatorna, két rádióadó) szerepel a legnagyobb kedvezményezettek között. 

↓↓ 1. ábra: Az állami hirdetések legnagyobb kedvezményezettjei 
2017-ben, médiamárkák szerint

Forrás: a Kantar Media adatai alapján saját szerkesztés

Amennyiben azt vizsgáljuk, hogy mely médiamárkáknál a legnagyobb az állami bevétel 
aránya az összes hirdetési bevételen belül, természetesen eltérő listát kapunk. Vannak 
marginálisnak tekinthető médiumok, amelyeknél alacsony összegekről volt szó, de ezen 
az alacsony összegen belül kiemelkedően magas volt az állami bevétel aránya: három 
esetben az arány a 100 százalékot is elérte, tehát nem is volt kereskedelmi hirdetés. Ér-
dekes, hogy 2016-ban még csak öt olyan médiamárka volt, ahol az állami hirdetés aránya 
elérte az 50 százalékot, 2017-ben már 26, tehát jelentősen megnőtt azon médiumok köre, 
amelyek legalább fele részben az állami forrásoktól függnek. A tízes listán szereplő médi-
amárkák közül hét a Mediaworks kiadványa, de a maradék három is közismerten lojális a 
kormányhoz (Magyar Idők, Lokál Extra, Figyelő). 

↓↓ 2. ábra: Az államnak leginkább kitett médiamárkák, a legmagasabb 
állami reklámbevétel a teljes reklámbevétel arányában (2017)

 * Mediaworks kiadványok  

Forrás: a Kantar Media adatai alapján saját szerkesztés



37

Érdemes megjegyezni, hogy összességében a listaáras adatok alapján az állami forrásból 
származó bevétel 4,9 százalékot tett ki a teljes hirdetési bevételen belül. Az adatbázisban 
szereplő 372 médiamárkából összesen 101 egyáltalán nem jutott állami hirdetéshez. 

Fej fej mellett
Érdemes néhány versenyző médiamárkát összehasonlítani abból a szempontból, hogy 
az összes hirdetési bevételen belül mekkora az állami és a kereskedelmi bevétel aránya. 
Négy olyan párost vizsgálunk, amelyek egy-egy szegmensen belül kiemelkedő jelentő-
ségűek és jól azonosíthatóan egy kormányközeli, illetve egy, a kormánytól független már-
ka áll szemben egymással. 

Az első összehasonlítás azt mutatja, hogy a kormányközeli Magyar Idők és a kormánykri- 
tikus Magyar Nemzet között milyen jelentős különbség volt a hirdetési bevételeket te-
kintve. Mint közismert, a Magyar Nemzet Simicska Lajos tulajdonában van, aki korábban 
a miniszterelnök barátja és bizalmasa volt, ma már ádáz ellenfele. Teljesen egyértelmű, 
hogy a Magyar Nemzetnél alig van állami hirdetés, míg a Magyar Időknél elsősorban az 
állami intézmények hirdetnek. 

↓↓ 3. ábra: A Magyar Nemzet és a Magyar Idők állami és kereskedelmi 
hirdetési bevételeinek összehasonlítása (2017)

Forrás: a Kantar Media adatai alapján saját szerkesztés

A hetilapok piacán hasonló eredményt mutat a HVG és a Figyelő összehasonlítása. A HVG 
független hetilap, a Figyelő 2016 végén került Schmidt Mária kormánybiztos tulajdonába, 
azóta erőteljesen kormánypárti irányultságú. A kereskedelmi és állami hirdetések aránya 
itt is világosan megmutatja, hogy melyik cég él a piacról és melyik függ az államtól. 



38

↓↓ 4. ábra: A HVG és a Figyelő állami és kereskedelmi 
hirdetési bevételeinek összehasonlítása (2017)

↓↓

Forrás: a Kantar Media adatai alapján saját szerkesztés

A következő ábrán az origo.hu kiadója (New Wave Media Group Zrt.) és az index.hu hir-
detései felületeit is kezelő értékesítőház, a CEMP Sales House adatai láthatók. Az Origo 
2016 februárjában került kormányközeli befektetőhöz, az azóta eltelt időben az egykor 
színvonalas hírportál egyre inkább propagandaoldallá silányult. Ugyanakkor az Index tu-
lajdonosa konfliktusba került a miniszterelnökkel, sőt, mint utóbb kiderült, Simicska La-
josnak már régóta opciós joga volt az Index kiadójára, amit 2017 áprilisában érvényesített 
is és a kiadói jogokat továbbadta egy alapítványnak. Amellett, hogy a CEMP Sales House 
több online portál hirdetési felületét is értékesíti, az index.hu szerepe meghatározó, alig-
hanem ennek köszönhető, hogy az állami és kereskedelmi hirdetési arányok látványosan 
különböznek. 

 

↓↓ 5. ábra: A CEMP Sales House és a New Wave Media Group Zrt. állami 
és kereskedelmi hirdetési bevételeinek összehasonlítása (2017)

Forrás: a Kantar Media adatai alapján saját szerkesztés



39

A közterület piac jellemzően nem része a médiapiaci elemzéseknek, de tekintettel arra, 
hogy 2017-ben a kormányzati kampányok egyik legfontosabb eleme a mindenkit elérő 
közterületi hirdetés volt, így érdemes külön foglalkozni vele. A piac két legnagyobb sze-
replője a Simicska Lajos tulajdonában álló Publimont és a külföldi tulajdonú JCDecaux, és 
bár az állami hirdetések jellemzően magyarországi médiacégekhez kerülnek, a közterület 
piac ez alól kivétel. A magyarországi politikai helyzet ismeretében lényegében elképzel-
hetetlen, hogy jelentős állami hirdetések kerüljenek Simicska Lajos bármelyik cégéhez, 
így az állami hirdetőknek nem volt más választásuk, mint hogy a két nagy szereplő közül 
a francia tulajdonú vállalattól vásároljanak felületet. Mindettől függetlenül jól látható, 
hogy a JCDecaux a kereskedelmi hirdetőknek is képes értékesíteni a felületeit. 

↓↓ 6. ábra: A Publimont és a JCDecaux állami és kereskedelmi 
hirdetési bevételeinek összehasonlítása (2017)

Forrás: a Kantar Media adatai alapján saját szerkesztés

A fenti példák jól illusztrálják, hogy milyen látványosan kedveznek az állami hirdetők egy-
egy kormányközeli cégnek és ezzel súlyosan torzítják a piaci versenyt. Feltételezhető, 
hogy a kereskedelmi hirdetők döntéseiben inkább érvényesül a piaci logika, nekik fon-
tos a célcsoport hatékony elérése (még ha éri őket is kormányzati nyomásgyakorlás a 
kormány részéről, hogy bizonyos médiumokban hirdessenek). Természetesen egy állami 
hirdetőnek lehet más célcsoportja és más hirdetési stratégiája, mint egy kereskedelmi 
vállalatnak, de ha következetesen és látványosan eltér az állami hirdetők stratégiája a 
kereskedelmiektől, akkor valószínűleg nem speciális célcsoport képzésről van szó. Okkal 
feltételezhető, hogy az állami intézmények esetében nem hatékonyság a fő vezérlő elv, 
hanem más, politikai szempontok érvényesülnek. 

A politikai döntések dominanciáját támasztja alá a Mérték nemrég publikált adatvizuali-
zációja, amely 2006 és 2017 közötti mutatja a magyarországi állami reklámköltések trend-
jeit.58 Ebből jól kiolvasható minden jelentős politikai fejlemény (2010-es kormányváltás, 
a 2015 februári Orbán-Simicska konfliktus), és tisztán látszódik, hogy 2017-ban az állami 
hirdetők mindent megtesznek a fideszes médiaháttér újbóli felépítéséért.

58		  Mérték (2016): State advertising 2006-2017 https://mertek.atlatszo.hu/state-advertising-2006-2017/ 



40



41

„EGY ELEVE TORZ PIACBÓL KELL 
KIINDULNI” – REKLÁMPIACI 
BESZÁMOLÓK A MÉDIA 
FINANSZÍROZÁSÁRÓL

A médiában véghezvitt gyors és jelentős térnyeréssel párhuzamosan a kormányközeli be-
fektetők a reklámpiacon is hasonló mértékű expanziót hajtottak végre az elmúlt években 
interjúalanyaink beszámolói szerint. A nagy változások a médiához hasonlóan 2015 feb-
ruárja után történtek, amikor a kormánypárt addigi egyeduralkodó média- és reklámpiaci 
oligarchája, Simicska Lajos látványosan szakított Orbán Viktorral a G-napon. 

E fejezet közel egy tucat volt vagy jelenleg is vezető pozícióban dolgozó reklámipari és 
médiapiaci szereplővel folytatott beszélgetés tanulságait foglalja össze, akik elmagyaráz-
ták, milyen megfontolások alapján döntöttek a hirdetők az elmúlt időszakban arról, hogy 
mely médiumoknak juttassanak hirdetési pénzeket. A megszólalást név nélkül vállalták. 
Évek óta ismert, hogy az állami hirdetések elosztását a kormányzat a kormánypárti média 
finanszírozására használja, így azok a lágy cenzúra legfontosabb eszközeként funkcionál-
nak. Jelen kutatás célja annak feltárása volt, hogyan térülnek el egyes médiumoktól a 
piaci, magántulajdonban álló gazdasági társaságok reklámköltései politikai vagy egyéb 
okok miatt. 

A kormánypárti befektetők reklámpiaci térnyerése olyan új helyzetet teremtett, amely 
jelentős változásokat hozott a kereskedelmi hirdetések allokációjában is. A tulajdonukba 
került kereskedőházaknál koncentrálódó hirdetési felületek és televíziós, valamint rádi-
ós reklámidők egyre kevésbé megkerülhetők a piaci hirdetők számára. Interjúalanyaink 
beszámolói emellett megerősítették azt is, hogy a kereskedelmi hirdetések elosztásában 
fontos szerepe van a hirdetők politikai igazodásának. A vállalatok és a reklámköltései-
ket kezelő médiaügynökségek esetenként kívülről érkező, közvetlen politikai nyomással 
szembesülnek, de ennél jóval bevettebbnek számít a politikai szempontok alapján törté-
nő önkorlátozó reklámköltés, olyan esetekben is, amikor a piaci szereplők nem tapasztal-
nak politikai elvárást. 



42

Emellett alapvetően meghatározza a reklámköltések alakulását a reklámpiac szűkülése és 
a média tulajdonosi szerkezetének jelentős mértékű politikai polarizációja is. A jelenlegi 
kormánypárti média kiépülése előtt a médiakiadványok széles és színes palettája állt a 
hirdetők rendelkezésére, ma viszont egyes médiaügynökségi szereplők az értelmes rek-
lámpiaci felületek beszűküléséről számolnak be. Mindezen felül a piaci reklámpénzek po-
litikai eltérülését a kormánypárt jogszabály változtatásokkal, valamint az állami reklám-
költés növelésével és központosításával is elősegíti. 

Kereskedőházak háborúja
Egybehangzó vélekedés a reklámiparban, hogy az elmúlt évek legnagyobb és legfonto-
sabb változása a piacon a kis tévés rendszerváltásként emlegetett fordulat volt, melynek 
során, 2016-2017-ben a televíziós reklámpiac kétpólusúvá vált.59 A televíziós piac még ma 
is a reklámipar legfontosabb, meghatározó területe, hiába hasít ki nagyobb szerepet az 
online a reklámtortából 2015 óta. Ezen a piacon korábban a fontosabb tévétársaságok, a 
TV2, az MTVA, az ATV és a Hír TV, valamint a Story TV csatornák maguk értékesítették 
a reklámidejüket. A piacot az RTL csoport, azaz az RTL-csatornákat és több más csatorna 
reklámidejét is értékesítő R-time kereskedőház uralta. Egy kereskedőház, ha elég nagyra 
nő, kulcspozíciót tud kiépíteni a médiában és a reklámpiacon, ugyanis tevékenysége arról 
szól, hogy megkapja a vele ügyfélként szerződő médiumok hirdetési felületeinek értéke-
sítési jogát, amiket saját portfólióba rendezve értékesít a hirdetéseket vásárló médiaügy-
nökségeknek vagy hirdető cégeknek. 

A tévés rendszerváltás arról szólt, hogy a kormánypárti támogatást kapott, addig kisebb 
kereskedőháznak számító Atmedia Kft. gyors terjeszkedésbe fogott, és 2015 után piac-
vezetővé vált. Ma a piac lényegében a két nagy kereskedőház, az Atmedia és az R-time 
küzdelméről szól. Ez a reklámpiaci frontja annak a háborúnak, amit az Atmedia által érté-
kesített, kormánypárti TV2-csoport és az R-time anyavállalata, a gyakran kormánykriti-
kus hangot megütő RTL Klubot működtető RTL Magyarország vív egymással. Egy másik 
értelmezés szerint a kormánypárti médiabefektetők hadművelete ez az RTL ellen, amely 
már régóta szúrja a kormányzat szemét.60 Ebben a háborúban 2017-re kiépültek a lövé-
szárkok és bemerevedtek a frontvonalak, magyarázta egy a tévétársaságok erőviszonyait 
közelről ismerő interjúalanyunk. 

A korábban lengyel tulajdonban levő Atmedia Kft. 2016 végén került egyértelműen kor-
mánypárti befektető kezébe, amikor Tombor András, Habony Árpád hitelezője, Orbán 
Viktor korábbi biztonságpolitikai tanácsadója felvásárolta.61 Egy évvel később, 2017 végén 
Mészáros Lőrinc is részesedést szerzett a cégben tőzsdei cégén keresztül.62 A tulajdonos-
váltás nem volt meglepő, ugyanis a társaság már korábban is komoly támogatást kapott 
kormánypárti szereplőktől. Az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos tulajdonába került  
TV2 csoport 2015 októberében az Atmediának adta csatornái reklámidejének értékesí-
tési jogát, és nem sokra rá, ugyanabban az évben a kereskedőház megvásárolhatta az 
MTVA csatornáinak tévés reklámidejét is. Pedig az arra kiírt tendert eredetileg a Media 
Services Company Kft. nyerte, amely akkoriban Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba 
érdekeltsége volt.63 

59		  M. László F. (2017): Gazdaságon kívüli kényszer. Magyar Narancs, január 12. 
http://magyarnarancs.hu/belpol/gazdasagon-kivuli-kenyszer-102157 

60		  Lásd Mérték (2017): Nyilvánosság helyett propaganda – Lágy 
cenzúra a magyar médiában, 2016. 20., 50. o. 

61		  Szalay D. (2016): Habony Árpád hitelezőjéhez került a 35 hazai tévécsatorna reklámidejét 
értékesítő cég. 24.hu, december 23. https://24.hu/media/2016/12/23/habony-arpad-
hitelezojehez-kerult-a-35-magyarorszagi-tevecsatorna-reklamidejet-ertekesito-ceg/ 

62		  Bohus P. (2017): Mészárosék beszálltak a húszmilliárdos növekedéssel berobbant médiacégbe. 
Index, december 18. https://index.hu/gazdasag/2017/12/18/meszarosek_reklam_tv2_tombor/ 

63		   Szalay D. (2015): Úgy értékesíti az MTVA reklámidejét, hogy nem is ő nyerte 
a tendert. 24.hu, november 30. https://24.hu/media/2015/11/30/ugy-
ertekesiti-az-mtva-reklamidejet-hogy-nem-is-o-nyerte-a-tendert/ 



43

A háborúban a két cég kölcsönösen elhalászott egymástól csatornákat, a TV2 számos új 
tematikus csatorna indításával növelte értékesíthető reklámidejét, és az Atmedia cso-
magban értékesítette azokat a közszolgálati tévé reklámidejével. A váltást a reklámkölté-
sek komoly átrendeződése követte. Az Atmedia által értékesített portfólió hamar meg-
haladta a tévés piac közönségarányának 50 százalékát a 18-49-es korosztályban, és ezzel 
a kereskedőház piacvezetővé vált. Korábban a televíziós reklámpiacon sok szereplő hir-
detett jelentősen magasabb részarányban az R-time-on keresztül, a TV2-nek pedig kevés 
ilyen hirdetője volt. Az elmúlt két évben az R-time magas részaránnyal bíró hirdetői közül 
sokan csökkentették az R-time arányát, vagy egyenesen az Atmediához mentek kiemelt 
kategóriába. Ennek következtében az R-time portfóliójában nagy arányban hirdetők szá-
ma jelentős mértékben csökkent, az Atmediánál pedig jelentős mértékben nőtt. Ennek a 
folyamatnak 2016-ban kezdett megmutatkozni a hatása, és 2017-ben teljesedett ki. 

A hirdetők elvándorlásának az R-time-tól több oka volt. Mint egyik, a döntések hátte-
rére rálátó interjúalanyunk magyarázta, normál piaci körülmények között a hirdető azt 
választja, ami neki jobb: például az Atmedia portfóliója idősebb, az R-time-é fiatalabb 
célcsoportot ér el. Viszont, ha adott esetben egy autóimportőr szeretne megkapni egy 
nagy állami megrendelést, akkor inkább az Atmediánál fog hirdetni. Egy másik interjúala-
nyunk magyarázata szerint, a mai politikai környezet olyan, hogy ahhoz már bátorság kell, 
ha egy nagy cég az egész reklámköltségvetését a kormánykritikus RTL csatornáin akarja 
elkölteni. Ez rosszabb esetben felérhet egy hadüzenettel, emiatt kevés az ilyen hirdető, és 
a cégek úgy osztják meg a hirdetési pénzeket, hogy jusson az Atmediához is, arra játszva, 
hogy így békén hagyják őket. 

Reklámpiaci háttérinformációk szerint azonban nem a politikai igazodás volt a fő szem-
pont, az Atmedia alacsonyabb árakat kínálva halászta el az R-time legtöbb hirdetőjét. A 
cég könnyen megtehette ezt, ugyanis a milliárdos állami hirdetési kampányok az általa 
értékesített TV2-n és a közmédián folynak át.64 Ez hozzájárult ahhoz, hogy a kereskedő-
ház 2016-ban háromszor nagyobb bevételre tett szert, mint előző évben,65 és a tendencia 
nagy valószínűséggel folytatódott 2017-ben is.66 Ezzel szemben az RTL-csoport nem ré-
szesül az állami finanszírozásból és piaci alapon működik, vagyis a bevételéből finanszí-
rozza magát és fejleszt. Emiatt jelentős versenyhátrányba kerül, hiszen a TV2-csoport 
többet tud például műsorgyártásra költeni. 

Voltak olyan hirdetők is, amelyek az Atmedia által kínált alacsonyabb árak miatt a teljes 
tévés reklámbüdzséjüket elvitték az R-time-tól. A piaci logika alapján ez szakmaiatlan 
megfontolásra utal, hiszen, ha egy cég 100 százalékban egyetlen kereskedőház portfóli-
óján keresztül hirdet, akkor lesz egy jelentős hányada a nézőknek, akiket nem ér el, mert 
azok az R-time portfóliójával lennének megszólíthatók. Így a szakmai logika azt diktálná, 
hogy a hirdető ossza meg a reklámra szánt összegeket, hogy a legtöbb potenciális vá-
sárlót elérje, ami egyébként a saját pozíciója védelme érdekében is logikus döntés lenne. 
Egyik interjúalanyunk viszont úgy árnyalta ezt a megállapítást, hogy bizonyos célcsopor-
tok esetében akár működhet az is, ha egy hirdető csak az egyik kereskedőház portfólióján 
keresztül próbálja elérni őket, így ez nem minden esetben jelez szakmaiatlan döntést. 
Lehetséges például olyan alacsony ár, amely olyan mennyiségi jelenlétet tesz lehetővé a 
hirdetőnek, ami biztosítani tudja a célcsoport jelentős részének elérését egy teljes kam-
pány ideje alatt, függetlenül attól, melyik kereskedőházról van szó. 

A két kereskedőház konfliktusa mögött állítólag van egy másik, személyes ok is. A TV2 
vezérigazgatója, Dirk Gerkens az RTL 2015 tavaszán elbocsátott volt vezetője, akit fűt 

64		  Szalay D. (2018): Brutális veszteség a TV2-nél, hatalmas nyereség az RTL-nél. 24.hu, június 1. 
https://24.hu/belfold/2018/06/01/brutalis-veszteseg-a-tv2-nel-hatalmas-nyereseg-az-rtl-nel/ 

65		  Csurgó D. (2017): Feltűnően jól keresett Tombor András reklámcége. Index, június 16. 
https://index.hu/gazdasag/2017/06/16/tombor_andras_atmedia_beszamolo/ 

66		  Jandó Z. (2018): Vajnával sikerült, bevételben a TV2 lenyomta az RTL-t. G7, június 1. 
https://g7.24.hu/piac/20180601/vajnaval-sikerult-a-tv2-lenyomta-az-rtl-klubot/



44

a volt munkaadója elleni bosszú vágya,67 és nem csinált titkot abból, hogy célja az RTL 
„kinyírása”.68 Több forrásunk erre hivatkozva sértett emberként írta le, akit csak az a cél 
vezérel, hogy az RTL-nek minél rosszabb legyen. Az RTL most valóban nehéz helyzetben 
van, mert elég kiegyenlített lett a TV2 csoporttal vívott nézettségi verseny. Csoport-
szinten egyelőre stabilan az RTL vezet, de nem nagyságrendekkel, és elemi érdeke, hogy 
fenntartsa első helyét a piacon, mert sok hirdető azzal tudja megindokolni, miért a tévé-
társaság csatornáin költ.

Mindemellett piaci háttérinformációk szerint az Atmedia nem várja el, hogy 100 száza-
lékban náluk hirdessen a hirdető, és a piac még mindig úgy működik, hogy valamilyen 
szakmaiságot lehet érvényesíteni a folyamatokban, vagyis a hirdetői döntések többsége 
piaci alapon dől el a tévés reklámpiacra rálátó beszélgetőpartnereink szerint. Ide tartozik 
az is, hogy a piacnak van egy hagyományos elrendeződése is, ami a jelenlegi helyzetben is 
működik. A kormánypárti befektetőket megelőző időszakban is jellemző volt, hogy egyes 
médiaügynökségek és hirdetők inkább az egyik vagy a másik nagy kereskedelmi csator-
nához húztak. Ez az ügynökségi bónuszokkal is összefüggött, amit ma már törvény tilt, 
gyakorlatilag azonban megy tovább minden ugyanúgy, mint régen. 

A kis tévés rendszerváltás másik fontos következménye forrásaink beszámolói szerint, 
hogy fokozatosan megszűnt az átlátható árazás a piacon. A két kereskedőház 2016-ban 
még közzétette az árazásokat a hirdetők számára, majd miután az Atmedia felhagyott 
ezzel, 2017-ben az R-time is követte. 

Atmédiásodás az online és a rádiós piacon
Interjúalanyaink szerint az online területen is megkezdődött az „atmédiásodás”, és az on-
line médiafelületeknél is hasonló portfóliókoncentráció zajlik, mint a tévés reklámpiacon, 
ahol az Atmedia összegyűjtötte a kormánypárt kommunikációját támogató tévécsator-
nák értékesítését. Egyik forrásunk ezzel kapcsolatban annak a félelmének adott hangot, 
hogy „a koncentrációval idővel megfojtják a piacot a kormánypárti befektetők, hiszen egy 
több területen is piacvezető kereskedőház alapvetően meg tudja határozni a folyamato-
kat, mivel annyiért adja a felületeket, amennyiért akarja”. 

Az Atmedia 2017 decemberében megszerezte több online médium felületeinek reklámér-
tékesítését is. A céghez kerültek a közmédia online felületei, az Andy Vajna érdekeltsé-
gébe került Lapcom felületek, a TV2 digitális reklámfelületei, az IKO Digital portfóliója, 
a mandiner.hu és a Femcafé, majd bekerültek a kereskedőház portfóliójába Mészáros 
Lőrinc, valamint Heinrich Pecina megyei lapjainak online felületei is.69 Az Atmedia mel-
lett 2017 szeptemberében Matolcsy Ádám – Matolcsy György jegybankelnök fia – érde-
keltségeként létrejött a legnagyobb elérésűként beharangozott online kereskedőház is, 
az Evomedia megszerzésével, amely többek között az Origo felületeinek értékesítője és 
portfóliója napi 3,4 millió embert ér el. 

Ezzel egy időben az online média fontosabb, nem kormánypárti felületei nagy nyomás 
alatt vannak hirdetési oldalról. A legnagyobb szereplővel, az Indexszel kapcsolatban több 
forrásunk is azt állította, hogy a kormánypárti médiataktika célja a portál kifárasztása. 
Hiszen jól tudják, hogy egy nagy szerkesztőség magas rezsivel működik, és amellett, hogy 
állami hirdetést már évek óta nem kap, befolyásolni próbálják az ott hirdető multinaci-
onális vállalatokat is, jellemzően a kormány stratégiai partnereit, hogy ne helyezzenek 
hirdetéseket a portálra. Azok a cégek, amelyek megengedhetik maguknak, továbbra is 

67		  M. László F. (2017): Gazdaságon kívüli kényszer. Magyar Narancs, január 12. 
http://magyarnarancs.hu/belpol/gazdasagon-kivuli-kenyszer-102157

68		  Gergely Zs. (2017): „Szándékos lejáratás nem lesz, a cél kinyírni az 
RTL-t” - így érkezett Gerkens a TV2-höz. Hvg.hu, április 5. http://hvg.hu/
itthon/20170405_tv2_dirk_gerkens_tenyek_andy_vajna_rtl_klub 

69		  Szalay D. (2018): Összezárnak Mészáros Lőrinc médiacégei. 24.hu, január 26. 
https://24.hu/media/2018/01/26/osszezarnak-meszaros-lorinc-mediacegei/ 



45

hirdetnek a kormányfüggetlen médiában, miközben a kormányközeli kiadványoknak is 
adnak hirdetéseket. 

A másik „atmédiásodó” terület a rádiós reklámpiac, amely gyakorlatilag teljesen kor-
mánypárti territóriumnak számít. Interjúalanyaink szerint jelenleg nincs valódi verseny 
a rádiós reklámidő értékesítésben, nagy elérésű médiumot ugyanis csak kormánypárti 
befektető és a közmédia működtet. A piacot az elérést tekintve a közszolgálati Petőfi Rá-
dió vezeti, amit az Andy Vajna tulajdonában álló, kis helyi rádiókat hálózatban működtető 
Rádió 1 követ.

A piacon hatalmas változást jelentett a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Class FM 
elhallgatása 2016-ban, az országos adó ugyanis mintegy 2,5-3 milliárd forintnyi hirdetést 
kötött le évente. A felszabaduló reklámpiaci pénzek a 2016 végén létrejött Radio Sales 
House által értékesített rádiós portfólióba áramlottak. A cég az Atmedia és a HGY Invest, 
Csetényi Csaba érdekeltségének közös leányvállalata, és létrehozása után egyik napról a 
másikra a rádiós reklámpiac legnagyobb szereplőjévé nőtt. Tavaly év eleje óta az MTVA 
országos adói (Petőfi, Kossuth, Bartók, Dankó) reklámidejének kizárólagos értékesítője, 
emellett a Sláger FM és 57 regionális adó reklámidejét is értékesíti. A kereskedőházon 
keresztül a rádiót hallgató 15 év feletti lakosok több mint 70 százalékát, naponta 4 millió 
lakost érhetnek el a hirdetők.70 

A kisebb adók reklámpiaci szempontból jelentéktelennek számítanak, mint például a 
nem kormánypárti, baloldali hátterű Klubrádió. Ezekben legtöbbször olyan kishirdetők 
jelennek meg, akiknek nincs kockáztatni valójuk, például egy-egy étterem vagy helyi kis-
kereskedő. Azonban ez alól is vannak kivételek, amit jól szemléltet a Simicska Lajos ér-
dekeltségébe tartozó Lánchíd Rádió egyik esete. Egy a rádió ügyeire rálátó forrás elmon-
dása szerint, amikor a rádió munkatársai próbáltak szponzort találni a saját műsoraikra, 
kisebb vállalkozóktól is azt a választ kapták, hogy adnának, de a Lánchídnak nem lehet. 
Viszonyulásukban a forrás megítélése szerint nem fenyegetés, csak a vélt retorziótól való 
félelem játszhatott szerepet. 

Alapértelmezett a hirdetők politikai igazodása
Több interjúalanyunk szerint a piaci hirdetések politikához igazodó eltérülése mindig is a 
reklámipar működéséhez tartozott Magyarországon, függetlenül attól, melyik párt volt 
éppen hatalmon. Emiatt vannak, akik nem tartják jellemzőnek, hogy a piaci hirdetéseket 
egyedi esetekben politikai alapon elterelnék, legfeljebb néhány, kivételes helyzetben. A 
magyar hirdetési piacot ugyanis abnormálisnak tartják, amely olyan mértékben átpoliti-
zált, hogy a hirdetési pénzek politikai áramlása az alapértelmezett működés, és a hirdetői 
döntéseket mindig is befolyásolták a politikának tett gesztusok vagy a politikai szimpátia. 
„Egy eleve torz piacból kell kiindulni, ahol a döntéseket mindig a politikától való félelem 
alapján hozzák, és nem például annak alapján, hogy milyen célcsoportot, milyen áron 
szeretne elérni a hirdető”, magyarázta egyik interjúalanyunk.

Találkoztunk azonban olyan vélekedéssel is, mely szerint 2010, vagyis a második és har-
madik Orbán-kormány előtt nem volt olyan látványosan egyoldalú a reklámpiac, mint 
azóta. Az elmúlt pár évben kialakult politikai környezetet sokkal kíméletlenebbnek érzé-
kelik a piaci szereplők. „A helyzet 15 éve is az volt, hogy a médiaügynökség kialakította a 
médiatervet, a hirdető pedig azt mondta, a Heti Válasznak is juttassunk még valamen�-
nyit, mert a Fidesz kormányra kerülése esetén jó befektetésnek bizonyulhat. A jelenlegi 
helyzetben a gondolatmenet úgy néz ki, nehogy költsünk a Heti Válasznál, mert baj lesz, 
ha meglátják”, mondta egyik beszélgetőpartnerünk.

70		  Szalay D. (2018): Nagyot nőtt a rádiós cég, amelynek Mészáros Lőrinc közvetett 
tulajdonosa lett nemrég. 24.hu, január 15. https://24.hu/media/2018/01/15/nagyot-
nott-a-radios-ceg-amelynek-meszaros-lorinc-nemreg-kozvetett-tulajdonosa-lett/ 



46

Többen elismerik ugyanakkor azt is, hogy a masszív baloldali médiafölény miatt korábban 
nehezen lett volna érzékelhető a piaci hirdetések eltérülése. Ha valaki akkoriban kizárólag 
a baloldaliként elkönyvelt médiában hirdetett, akkor is jól döntött szakmailag, hiszen a 
legnagyobb elérést kapta a pénzéért. A mai helyzet hirdetői szempontból gyakran hason-
ló. A média jelentős mértékű kormánypárti tulajdonosi koncentrációja miatt a piaci hir-
detéseknek sok esetben nem kell már politikai szempontok szerint eltérülnie ahhoz, hogy 
nagy arányban a kormánypárti médiában jelenjenek meg, hiszen a vállalatok a piaci logika 
alapján is ott hirdetnének. Jó példa erre a megyei lappiac, amit már teljes egészében kor-
mányközeli befektetők tulajdonában levő kiadók kontrollálnak, így megkerülhetetlenek, 
ha egy cég a megyei olvasóközönséget szeretné elérni. Mint egy volt médiaügynökségi 
vezető interjúalanyunk fogalmazott, „a piac teljesen be van szűkülve, ha akarok, ha nem, 
a kormánypárti médiában is kell vásárolnom”. 

Forrásaink szerint a hirdetők több csoportba sorolhatók aszerint, hogy mennyire vesznek 
figyelembe politikai döntéseket a hirdetési pénzek elosztása során. Az, hogy melyik cég 
mely hirdetői kategóriába esik, attól függ, mennyire kitett a politikai irányból érkező zsa-
rolásnak, vagy a szektora esetleg célterülete-e a kormánypárthoz közel álló befektetők-
nek. Ezen kívül meghatározzák a cégek irányultságát tulajdonosaik, vezetőik személyes 
kapcsolatai is, és gyakran az is, hogy a magyarországi leányvállalat külföldi tulajdonosa 
érti-e az itteni viszonyokat. 

Mivel az állami cégek, intézmények politikai szempontokhoz igazodó reklámköltése rég-
óta ismert és jól dokumentált jelenség a magyar médiában, ennek a csoportnak a rész-
letes leírásától ezúttal eltekintünk. A magánhirdetők két nagyobb csoportba sorolhatók. 
Az egyik jól elkülöníthető halmazt azok a cégek alkotják, amelyek szigorúan az üzleti raci-
onalitás szerint hirdetnek. A multinacionális vállalatokkal kapcsolatban több reklámpiaci, 
médiaügynökségi forrásunk is arról számolt be, hogy ezek a szereplők reklámköltéseik 
során igyekeznek függetleníteni magukat a politikai szempontoktól, és alapesetben ott 
akarják elkölteni a pénzüket, ahol piaci értelemben a leginkább hasznosul, vagyis ahol a 
hirdetés a célcsoport legnagyobb részét éri el a legkedvezőbb áron. Egyik interjúalanyunk 
úgy árnyalta ezt, hogy elsősorban azokban az iparágakban, szektorokban tud ez a meg-
közelítés akadálytalanul érvényesülni, ahol a kormány vagy a kormánypárthoz közelálló 
befektetők aktuálisan nem akarnak semmit, és úgy vélekedett, ilyen helyzetben voltak 
például a biztosítók az elmúlt években. 

Több területen azonban más szereplőknél nehezebben függetleníthetik magukat a cégek 
a politikai befolyástól. Vannak ugyanis olyan szektorok, amelyek kiszolgáltatottabbak a 
szabályok változásának, ezáltal a kormányzat könnyen beleavatkozhat a működésükbe. 
Ilyen például a kiskereskedelem, ahol annak is kiszolgáltatott a piaci szereplő, hogy hol 
nyithat áruházat, de ilyen helyzetbe kerülhetnek gyógyszergyártó cégek is, amelyeknél 
állítólag állami engedélyek múlhatnak egy konfliktuson a kormányzattal. Több forrásunk 
is utalt olyan piaci szereplőre az utóbbi területről, amelyet megfenyegettek, hogy nem 
lesz kapható vény nélkül valamelyik terméke, vagy megnézheti, hogyan kapja meg a kö-
vetkező engedélyét, ha nem csoportosít át hirdetéseket a kormánypárti médiába is. Az 
egyik kiskereskedelmi élelmiszerlánc és az egyik közismert gyógyszergyártó cég például 
kitartott a Hír TV-n a G-napot követően is, majd elért hozzájuk az üzenet, hogy nem 
kellene a csatornán hirdetni, mesélte egy az ügy részleteit ismerő forrás. Az élelmiszer-
láncok és a gyógyszercégek egyébként éppen a legfontosabb hirdetőknek számítanak, 
általában ők költik a legtöbbet például televíziós reklámokra. 

A gyógyszercégek esetében azonban fordított esetről is hallottunk, beszélgetőpartnere-
ink beszámoltak olyan magyar tulajdonú gyógyszergyártókról, amelyek kifejezetten nem 
preferálják, hogy a nem kormánypártiként számon tartott RTL-csoport csatornáin vásá-
roljanak nekik reklámidőt a médiaügynökségek. Döntésük mögött az a feltételezés állhat, 
hogy egy magyar tulajdonú nagyvállalatra könnyebben gyakorol nyomást a kormányzat, 
vélekedett egy a televíziós reklámpiacot ismerő interjúalany. 



47

Az említett példák már azt a hirdetői halmazt szemléltetik, ahová azok a vállalatok tartoz-
nak, amelyek számolnak vagy számolniuk kell a politikából eredő kockázatokkal. Interjú-
alanyaink beszámolói szerint ebbe a kategóriába sorolható az említetteken kívül sok más 
vállalat is. Ők gyakran azt a stratégiát alkalmazzák, hogy valamilyen koncepció szerint 
megosztják a reklámköltéseket a különböző politikai erők médiumai között. Jellemzően 
arra törekszenek, hogy jusson ide is, oda is, vagy a kormánypárti médiában összességé-
ben nagyobb összegben hirdetnek. Abban az időszakban, amikor Simicska Lajos Hír TV-je 
a kormánypárti média hídfőállása volt, gyakori hirdetői döntés volt, hogy a reklámpénzek 
50 százalékát a Hír TV, a másik 50-et a baloldalhoz sorolt ATV kapta. Jelenleg a hirdetők 
gyakran hasonlóan járnak el a piacot meghatározó két nagy kereskedőházzal az Atmediá-
val és az R-time-mal, illetve ki is használják a két kereskedőház közötti kiélezett versenyt. 

Egy olyan cég, amelynek a marketingtevékenységétől függ a profitabilitása, nem teheti 
meg, hogy szakmai alapon nem hirdet, még ha próbálja a politikai szempontokat is fi-
gyelembe venni. Emiatt nem hagyhatja ki a médiamixből az RTL-t vagy az Indexet attól 
tartva, hogy a kormánynak esetleg nem tetszik majd, miközben tudja, hogy ezeken a 
felületeken fontos célcsoportokat ér el. Az ilyen cégek számára az a megoldás, hogy hir-
detnek szakmai alapon és egy kicsit politikai alapon is, amely megoldható úgy, hogy „a 
szakmait úgy alakítják, hogy abban legyen minden”, magyarázta egyik interjúalanyunk. Ez 
a „jobb a békesség” hozzáállás általában jellemző a nagy hirdetőnek számító vállalatokra. 
Vannak köztük olyanok is, amelyek a hirdetések gondos elosztása mellett megtámogat-
ják a kormánypárthoz közelálló alapítványt, fociklubot is. 

Azonban ez a stratégia sem jelent tökéletes védelmet. A jelenlegi politikai környezetben 
egy cég sem lehet teljesen biztos abban, hogy kedvezőbb elbánásban részesül, ha nem 
provokálja a politikai szereplőket. Ha a politikai érdek hirtelen megváltozik, nem számít 
egy cég jó magaviselete. Erre volt is már példa, a Heineken és a kormány 2017 januárjában 
kipattant, nyilvánosság előtt lezajlott heves konfliktusa.71 A konfliktus hátterében az állt, 
hogy az Igazi Csíki Sör gyártója Romániában pert vesztett a holland sörgyárral szemben, 
amely egy hasonló nevű sört gyárt ott, és a magyar kormánypárti politikusok emiatt be-
támadták a Heineken magyarországi leányvállalatát. 

A Heineken korábban nem csak rossz viszonyban nem volt a kormányzattal, hanem kivá-
ló lehetett az együttműködés. Nem állítható, hogy politikai megfontolásból, de még az 
Ökumenikus Segélyszervezetet is támogatták, melynek nagykövete Lévai Anikó, Orbán 
Viktor felesége. Emellett más piaci szereplőkhöz hasonlóan hirdettek a kormánypárti mé-
diában, még a munkahelyteremtésben is jeleskedtek és miniszterrel avatták új gyártóso-
raikat. Amikor azonban kipattant a konfliktus, mindez semmit nem ért: kommunikációs 
szőnyegbombázást hajtottak végre a vállalattal szemben kormányzati és kormánypárti 
politikusok, váratlanul önkényuralmi jelképnek titulálták a termékein látható vörös csil-
lagot, amit néhány héttel korábban egyik miniszter még büszkén fogott az avatáson, és 
egy fenyegető törvényjavaslatot is belengettek, amelyben tiltották volna a vörös csillag 
használatát a termékeken. 

A politikai széljárás kiszámíthatatlansága azonban nem elég ok arra, hogy a cégek a hirde-
tési pénzek allokációjával ne játszanak a kormánypárt kegyeire. Ellenkező esetben a pro-
vokációt kockáztatják, ami balul is elsülhet, hiszen egy törvénymódosítással egyik napról 
a másikra sokkal nehezebb feltételeket is teremthet számukra. 

Ebben a történetben a hirdetőknél és a hirdetéseiket kezelő médiaügynökségeknél talán 
csak a média kiszolgáltatottabb. A média vagy a politikától vagy a gazdasági szereplőktől 
függ, vagy bizonyos mértékig mindkettőtől, és minden hirdető nyomás alá helyezi, ha va-
lami nem tetszik neki, legyen az hazai vagy multinacionális cég, magyarázta egy a média 
és a hirdetési piac működését egyaránt jól ismerő interjúalany. 

71		  Hvg.hu (2017): Az egész sörpiacot újraszabályozná a kormány a Heineken–Csíki 
Sör-vita miatt. Hvg.hu, március 16. http://hvg.hu/gazdasag/20170316_Az_egesz_
sorpiacot_ujraszabalyozna_a_kormany_a_HeinekenCsiki_Sorvita_miatt 



48

Korrupcióval átszőtt a médiaügynökségi piac
A hirdető cégekhez hasonlóan a médiaügynökségek is folyamatosan politikai szempon-
tok alapján egyensúlyoznak. A médiaügynökség az egyik legfontosabb szereplő a reklá-
miparban, gyakran meghatározó szerepe van abban, mely médiumoknál kötnek ki a hir-
detések, hiszen ő készíti el a reklámtervet, és állítja össze a médiamixet, vagyis javaslatot 
tesz a hirdetőnek, hol és hogyan költse el a pénzét. Gyakran azonban éppen a hirdető 
felől kerül nyomás alá. 

A kutatás során találkoztunk olyan médiaügynökségi tulajdonossal, aki több évtizede dol-
gozik a területen, vállalkozása sokáig nyereségesen működött és jelentős piaci szereplővé 
nőtte ki magát, multinacionális és hazai vállalkozások egyaránt voltak ügyfelei között. Az 
interjúalany elmondása szerint a reklámpiacon egyre kevésbé fontos a szakmaiság. Ezzel 
szemben meghatározóvá kezd válni, hogy a reklámügynökség elköteleződik-e valamelyik 
politikai oldal mellett. Erre legtöbb esetben a hirdetők kényszerítik rá az ügynökségeket, 
és gyakori elvárás részükről, hogy a médiaügynökség “jól feküdjön” a kormánypártnál. 

A médiaügynökségi forrás rendkívül borúlátóan ítélte meg a reklámpiaci helyzetet. Úgy 
érzékelte, a reklámpiac működési mechanizmusait tekintve visszaesett a kilencvenes évek 
szintjére, és aki hirdetési pénzt költ, vélt vagy valós politikai nyomásgyakorlás alapján te-
szi. Volt olyan ügyfél, aki a médiaterv láttán megijedt és változtatást kért, mert a benne 
szereplő sajtó és televíziós csatornák alapján túlságosan “liberálisnak” tűnt a médiamix. 
Az is előfordul manapság a piacon, hogy a médiaügynökségnek ki kell húznia politikailag 
érzékennyé vált, például a menekültkérdéshez kapcsolódó kreatívokat a tervezés során.

Egy másik interjúalanyunk, aki több hazai médiaügynökségnél is dolgozott vezető pozí-
cióban, arról számolt be, hogy egy hirdetője, egy nagy hazai vállalat megszabta, hogy a 
reklámjai a közszolgálati csatornákon menjenek, miközben a célcsoportja egyáltalán nem 
ott volt. A reklámokat inkább az RTL-en vagy a Cool TV-n, olyan műsorsávban kellett 
volna sugározni, amikor városi fiatalok ültek a képernyő előtt, nem pedig a közszolgálati 
csatornák nézőközönségét nagy arányban kitevő idősebb korosztály. A médiaügynökség 
próbálta elmagyarázni, hogy a hirdető pénze nem fog megtérülni, és a marketingrészleg-
től azt a választ kapta, hogy értik ők, de tulajdonosi kérés, hogy „kormánycsatornáknál 
menjenek a reklámok, máshol ne”. Interjúalanyunk találkozott ellenkező előjelű hirdetői 
döntéssel is. Volt olyan cég, amely a médiamix összeállítása előtt kategorikusan közölte 
a médiaügynökséggel, hogy csak nem kormánypárti csatornák, RTL, ATV és Hír TV lehet 
benne. Az sem érdekelte, ha ezzel veszít a célcsoportja elérésében. 

Interjúalanyaink beszámolói alapján a trükközés és a politikai szempontok figyelembe 
vétele egyáltalán nem áll távol a médiaügynökségektől sem. Általánosnak mondható vé-
lekedés a piacon, hogy a médiaügynökségi piac mindig is egy piaci korrupcióval átszőtt 
világ volt. A saleses ügyek mindig és mindenütt homályos, átláthatatlan ügyletek, alap-
értelmezett kellékeik pedig a pénzcsorgatásra kitalált ügyeskedések voltak. A politikától 
való félelem mellett valószínűleg ez az ügyeskedés a fő oka annak, hogy nehéz szóra bírni 
az érintetteket a piacon működő mechanizmusokról. Az átláthatóságot nehezíti az is, 
hogy a döntések tulajdonosi, ügyvezetői vagy vezérigazgatói szinten dőlnek el, amikből 
az alsóbb szintekről maguknál a cégeknél sem sokat látni.

A reklámpiac úgy működik, hogy a médiaügynökségek tárgyalnak a médiával arról, hogy 
milyen és mennyi hirdetési felületet vagy reklámidőt vesznek a hirdetőnek. Ennek során, 
jóllehet a hirdető megbízásából tárgyalnak, általában az ügynökségek a saját érdekeiket 
képviselik, sok esetben a hirdető kárára, például azzal, hogy magasabb áron vásárolnak 
felületet vagy reklámidőt, vagy azzal, hogy bizonyos, számukra kedvezőbb feltételeket 
kínáló kiadókhoz húznak. Erről szólt a bónuszrendszer, a médiaügynökségi piaci korrup-
ció egyik bejáratott eszköze. Az ügynökségek bevételének jelentős részét tette ki, hogy 
a kiadóktól bónuszt kaptak, ha náluk vásároltak hirdetést, vagyis külön alkukkal befolyá-



49

solták a reklámköltések allokációját. Ez volt a hivatalos indoklása a 2015-ben elfogadott 
bónuszokat tiltó törvénynek, de az új szabályozást is ki lehet játszani, amit meg is tesznek 
a piaci szereplők. 

Állítólag általános jelenség a médiaügynökségi piacon az is, hogy nagy hazai tulajdonú 
vállalatok tulajdonosai vagy akár multinacionális vállalatok marketingért felelős veze-
tői a hirdetési pénzekből számlázási trükkökkel csorgatnak vissza maguknak jelentős, 
adózatlan összegeket. Ezeknek a hirdetőknek a többsége nem úgy tekint a hirdetésre, 
hogy megtérül és hasznot hoz, sokukat egyáltalán nem érdekli, hol hirdetnek nekik a 
médiaügynökségek. A lényeg, hogy minél nagyobb pénzt számlázzon a cég felé a mé-
diaügynökség, és az ügylet végén az ügynökség a pénz nagy részét, gyakran akár 50-80 
százalékát is visszaadja a tulajdonosnak vagy a marketingvezetőnek borítékban. Akárki is 
a megbízó, azzal az ügynökséggel dolgoztat, amely közreműködik ebben. 

„Ami nagyban megy a közbeszerzéseknél, az megy a piacon is, a médiaügynökségeknél. 
Előfordult, hogy a nyertesnek kijelölt cégben ülve nekem kellett másik két médiaügynök-
ség nevében is árajánlatot adnom, hamis, általam létrehozott email címekről. Azért, hogy 
a marketingvezető bemehessen a tulajdonoshoz és rábökhessen a legjobb, egyébként 
magas árajánlatra. Volt olyan, hogy a piacihoz képest tízszeres áron adtuk a felületet” – 
magyarázta egy korábban hazai médiaügynökségeknél dolgozó interjúalanyunk, akinek 
egyik ügynökségénél csaknem az összes ügyfele ilyen volt, és mint mondta, nem isme-
retlen és nem kis hazai cégekről beszél, az utcákon járva gyakran találkozhatunk a hirde-
téseikkel. A hazai ügyfeleknél nagyrészt a tulajdonos volt a megbízó, a marketingvezetői 
megbízások a multinacionális vállalatoknál voltak jellemzőek. 

Elmondása szerint a médiaügynökségnek jelentős forgalma volt, melynek egy része álla-
mi projektek marketingbüdzséjéből származott. Állítólag számos hasonló ügynökség dol-
gozik a piacon, melyeknek fő profilja, hogy reklámköltés címén pénzt mosnak cégeknek 
vagy politikai szereplőknek. 

Az ügynökség által alkalmazott számlázási trükk lényege az volt, hogy nem a médiaügy-
nökség vásárolta közvetlenül a televízióktól a reklámidőt, hanem először egy kis, ismeret-
len cég, amit az ügynökség kezelt, majd ettől a cégtől vette meg sokszoros, akár tízszeres 
áron. „Én hívtam a rádiót, a tévét, intéztem mindent a megvásárolt reklámidővel kapcso-
latban, viszont volt két-három másik cégem, akiknek nem ismertem a tulajdonosait sem, 
még az e-mail címeiket is én hoztam létre. A tévéknél, a rádióknál nagyon jól tudták, hogy 
a médiaügynökség a tényleges partner, de nem neki, hanem valamelyik fantomcégnek 
kell számlázniuk” – magyarázta az interjúalany.

A tízszeres árat a hirdető kifizette az ügynökségnek, majd az 50-80 százalék közötti ös�-
szeget a tulajdonos vagy a marketinges visszakapta készpénzben. Az nem okozott problé-
mát, hogy a lánc alján levő és az adott médiummal szerződésben álló fantomcég nem tu-
dott elszámolni a pénzzel az adóhatóság felé. „A tulajdonosok és aláírók úgyis külföldiek 
voltak, és egy idő után mindegyik céget bedöntötték, főleg, ha kapott egy ellenőrzést. Én 
pedig kaptam egy új céglistát, hogy a továbbiakban azok nevében vásároljak” – mondta 
a forrás. 

Ugyanilyen zavaros marketingtörténetek zajlottak az ügynökség állami projektjei kör-
nyékén is. Egy közismert hivatalnak például volt egy uniós finanszírozású pályázata. A 
pályázatban vállalt több tízoldalas tanulmányt a médiaügynökség dolgozójának kellett 
legyártania más nevében. „Ezért a hivatal kifizetett az ügynökségnek 20 millió forintot, a 
19 millióért pedig később a hivatal részéről valaki kopogtatott. A számlázás úgy volt meg-
oldva, hogy a médiaügynökség alatt volt egy másik, ismeretlen, ilyen ügyletekre beren-
dezkedett PR-ügynökség egy akármilyen tulajdonossal, amely nevére vette a tanulmányt 



50

és benyújtott egy 19 milliós számlát, amit mi leutaltunk neki, mint alvállalkozói díjat, ő 
pedig visszahozta készpénzben, hogy kifizethessük az állami hivatal emberének” – ma-
gyarázta a forrás, nem a tényleges összegeket említve. Ugyanilyen módon bonyolították 
az ügynökségnél valamennyi állami megrendelés számlázását, kifizetését, akár média-
kampányról, akár filmgyártásról volt szó. 

A piaci mellett a politikai korrupció is mindenkori tartozéka a médiaügynökségi világ-
nak. A szocialista párttal is együtt kellett működni a piaci szereplőknek, és adott esetben 
ugyanúgy kellett igazodni Puch László, az MSZP akkori pártpénztárnoka piaci hirdetések-
kel kapcsolatos elképzeléseihez, mint ahogyan a 2010 és 2014 közötti időszakban számol-
ni kellett Simicska Lajossal. A reklámpiac működését ismerők körében ismert vélekedés, 
hogy a 2010-ben felálló Fidesz-kormány éppen a piac addigi korrupciós mechanizmusai 
miatt tudta „megfogni” a médiaügynökségeket, ez ugyanis kiszolgáltatottá tette őket. A 
Fidesz-kormányokat megelőzően viszont legalább megfért egymás mellett a szakmaiság 
és a korruptság, próbálta árnyalni a vélekedést egyik interjúalanyunk. 

Volt piaci hirdetéseket eltérítő hatása annak is, hogy a kormány sorozatos kommuniká-
ciós kampányaival és az állami cégeken keresztül az elmúlt években öntötte a pénzt a 
reklámpiacra. A 241 milliárdos 2017-es reklámtortából több mint 40 milliárd forintot tett 
ki az évről évre, a piacinál nagyobb ütemben növekvő72 állami reklámköltés.73 Jelentős 
piacbefolyásoló tényező, hogy az állami hirdetések központosítva - a 2015 októberében 
felállított, propagandaminisztériumként becézett, Rogán Antal vezette Miniszterelnöki 
Kabinetirodán és a felügyelete alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül 
- kormányközeli ügynökségek által jutnak el a médiába. 

A jelenlegi három udvari médiaügynökség hazai kormánypárti befektetők érdekeltsége, 
náluk jellemzően nincsenek kereskedelmi hirdetések. A multinacionális ügynökségeknél 
pedig jellemzően nincsenek nagy állami reklámköltések, interjúalanyaink közül azonban 
ezzel kapcsolatban többen is említettek egy olyan, korábban az állami kommunikációs 
tendereken nyertes, nemzetközi médiaügynökséget is, amely az állami megbízásokért 
cserébe piaci hirdetéseket vitt a kormánypárti médiába. 

Mint egyik forrásunk fogalmazott, „ez a világ tele van félkompromisszumokat kötő em-
berekkel, akik megteszik, amire a politikai környezet miatt kényszerülnek, és közben 
kompenzálni is próbálják valamivel, próbálnak emberek maradni”. Volt olyan médiaügy-
nökségi vezető, aki megpróbált kettős játékot játszani: miközben cégével részt vett a kor-
mányzati kommunikációs kampányokban, igyekezett arra is rábeszélni médiaügynökségi 
vezetőket, hogy finanszírozzák az ellenzéki sajtót. 

A médiaügynökségek kiszolgáltatottságának másik kulcsa, hogy vezetőik jellemzően ma-
gyarországi szakemberek, akik itt élnek, és a továbbiakban is ebben az országban szeret-
nének boldogulni. Ehhez meg kell kötniük a maguk alkuit a kormánypárti szereplőkkel. 
Már csak azért is, mert saját magánüzleteik is vannak médiaügynökségi tevékenységük 
mellett. 

72		  Kreatív (2018): A piacinál sokkal nagyobb ütemben bővül az állami tévés 
reklámköltés. Kreativ.hu, március 1. http://kreativ.hu/cikk/a_piacihoz_kepest_
sokkal_nagyobb_utemben_bovul_az_allami_teves_reklamkoltes 

73		  Szalay D. (2018): Nagyot nőtt a magyar reklámtorta. 24.hu, február 28. https://24.
hu/media/2018/02/28/nagyot-nott-a-hazai-reklambevetelek/ 



51

Piactorzító szabályozások
Több interjúalanyunk is hangsúyozta, hogy a reklámpiaci pén-
zek áramlását az egyedi politikai befolyásolási kísérletek és az 
alapértelmezett piaci helyzet mellett jelentős mértékben meg-
bolygatták és torzították az elmúlt évek törvénymódosításai is. 
A piaci szereplők feltételezései szerint ezek a kormánypárt és a 
kormányzathoz közel álló szereplők politikai és gazdasági érde-
keit, illetve a reklámpiac politikai kontrollját szolgálták. A legfon-
tosabb piacbefolyásoló tényezők között interjúalanyaink a bó-
nuszrendszert felváltó 15 százalékos kötelező jutalékot, az állami 
hirdetésekkel nem dotált médiát veszteségbe fordító rekláma-
dót, és a közterületi reklámpiac törvényi változásait említették. 

A bónusztörvény célja az egyik elterjedt piaci vélekedés szerint 
az lehetett, hogy a kormány pénzt akart juttatni a kormányközeli 
ügynökségeknek, hiszen az állam által kifizetett kötelező bónus�-
szal hizlalják ezeket a cégeket, amelyek eközben finanszírozzák 
az állami hirdetések elhelyezésével a kormánypárti médiát. A 
versenytárs médiaügynökségeknek nehéz ezzel szemben ered-
ményesen működni, különösen a kisebb piaci szereplőknek, és a 
piacon általános jelenség a kötelező 15 százalékos jutalék kiját-
szása és a korábbi bónuszrendszer továbbélése. 

A 2016 júliusában elfogadott településkép védelméről szóló tör-
vény eltünteti az óriásplakátokat 2021-ig, ami körülbelül 30 ezer 
plakáthelyet érint majd. Emellett az önkormányzatok maguk 
dönthetnek arról, megadóztatják-e plakátok kihelyezését a terü-
letükön, és négyzetméterenként évi 1000 és 12 000 forint közötti 
adót vethetnek ki, ami jelentősen megdrágítja a plakáthirdetése-
ket. A jogszabály arra is lehetőséget ad, hogy az önkormányzatok 
megtiltsák az építési hálók hirdetési felületként történő értékesí-
tését. A kutatás során nyilatkozó szakértők azt valószínűsítették, 
hogy amennyiben egy a kormánypárthoz közel álló befektető 
megszerezné Simicska közterületi hirdető cégét, akkor előfordul-
hat, hogy a plakáttörvény ismét úgy módosul, hogy visszaállnak 
a korábbi, életszerűbb piaci feltételek. 




