MERTEK MEDIAOMBUDSMAN




Tartalom

AZ ELEMEZES CELJA ...ttt bttt bttt bbbt bbb ane 2
1. A TEMA ELETUTJA AZ ONLINE MEDIABAN, TARTALMI VIZSGALAT, A FORRASOK KEZELESE........... 4
2. UJSAGIROIESZKOZOK ......ooiieiiiiiieeseeteeete ettt sttt bbbt 10
3. OSSZEGZES ....vvveetevetetete ettt ettt ettt ettt ettt sttt sttt a et a s a s s s s s a st s ananas 12
MELLEKLET: SOROS GYORGY MEGSZOLAL A SOROS-TERV KAPCSAN .......coovevirerierrerceerisciesenae s, 15



AZ ELEMZES CELJA

A kutatas témaja:

A kutatas célja:

Vizsgalt médiumok:

Vizsgalt id6szak:

Az alaphir:

Soros Gyorgy megszélal a ,,Soros-terv” kapcsan

A kormany nemzeti konzultaciét folytatott arrdl, hogy a magyar
emberek mit gondolnak a ,Soros-tervrél”. A konzultaciés lap hat
allitdst  tartalmazott, amelyeket Soros Gyoérgy sokdig nem
kommentalt. 2017. november 20-an aztan kozleményt adott ki, és
tételesen cafolta az iven szerepld allitdsokat. Az elemzés azt vizsgilja,
hogyan adott errdl hirt kilenc magyar online médium.

- 24.hu

- 444.hu

- 888.hu

- HVG.hu

- index.hu
- mno.hu
- origo.hu
- alfahir.hu
- zoom.hu

2017.11.20-2017.11.24.

A kormany nemzeti konzultaciét folytatott arrdl, hogy a magyar
emberek mit gondolnak a ,Soros-tervrél”. A konzultaciés lap hat
allitast tartalmazott, amelyeket Soros Gyorgy 2017. november 20-an

tételesen céafolt.



A téma , életutjanak” f6bb allomasai:

2017.11.20.

2017.11.21.

2017.11.22.

2017.11.23

2017.11.24.

Soros Gyorgy kdzleményt ad ki a nemzeti konzultacioval
kapcsolatban, amit Soros alapitvanyai, az Open Society Fundations
(OSI) és a Nyilt Tarsadalom Alapitvany kezd terjeszteni. Megjelenik
egy Soros-interju a Financial Times-ban. A Nyilt Tarsadalom
Alapitvany szévivéje, Csontos Csaba nyilatkozik a 168 dranak a
nyilatkozattak kapcsolatban. Gulyas Gergely, a Fidesz frakcidvezetGje
reagdl Soros kdzleményére, valamint felszélal napirend el6tt Németh
Szilard (Fidesz) is.

Soros Gyorgy videdban lizen, ezt az RTL Klub hiradéja adja le.
Nyilatkozik Budai Gyula, fideszes parlamenti képvisel6. Még aznap
este Csontos Csaba, a Nyilt Tarsadalom Alapitvany szévivGje a Hir TV
mUsoraban bejelenti, hogy Soros Gyorgy ellenkampanyt indit.

Az ellenkampany hirére reagalva Puskas Imre, a Fidesz szdvivéje
sajtotdjékoztatét tart. Emellett Domotor Csaba, a Miniszterelnoki
Kabinetiroda parlamenti dllamtitkara az egyik k6zosségi oldalon
bejelenti, hogy a nemzeti konzultacié rekordot dontott, mar tébb
mint 1,7 millidan mondtak el véleményliket a Soros-tervrdl.

Szijjarté Péter kilgazdasagi és kiligyminiszter interjut ad a Magyar
Hirlapnak a Soros-tervrdl. Bakondi Gyorgy azt nyilatkozza a Kossuth
radidban, hogy egyel6re nem épiil tobb kerités. Haldsz Janos, a
Fidesz-frakcid szévivGje bejelenti, hogy a Fidesz a nemzeti konzultacié
hataridejének kitolasara kéri a kormanyt. Csontos Csaba, a Nyilt
Tarsadalom Alapitvany szdviv6je a Zoomnak adott interjuban
bejelenti, hogy mégsem inditanak ellenkampanyt.

Hadhazy Akos, az LMP tarselndke a Facebookon szamol be arrél, hogy
latta a visszakildott konzultacios iveket, és az egész egy nagy
kamunak tlinik, hiszen még nyilvantartas sincs. D6motor Csaba, a
Miniszterelnoki Kabinetiroda parlamenti allamtitkara interjut ad a
888-nak az orszadgot ért Soros tamadasrodl. Hidvéghi Baldzs, a Fidesz
kommunikacids igazgatdja sajtotdjékoztatot tart a Soros-tervrél, és
hogy Soros Gyoérgy mindenkit mozgdsit az orszag ellen.



1. ATEMA ELETUTJA AZ ONLINE MEDIABAN, TARTALMI VIZSGALAT, A FORRASOK KEZELESE
A vizsgalt id6szakban a megnevezett 9 portdl 6sszesen 65 cikket jelentetett meg.
2017. november 20.

A kormany oktdber 9-én készitett és postan 8 millié valasztépolgarnak kikildott konzultacios ive
szerint |étezik egy ,,Soros-terv”, amely azt akarja elérni, hogy Briisszel egymillié migranst telepitsen
Eurdépdba, hogy Magyarorszadg bontsa le a hatarra épitett keritést, hogy a tagallamok fizessenek
minden bevandorldnak 9 millié forint segélyt, illetve, hogy az eurdpai kultdra hattérbe szoruljon, és a
menekiiltek enyhébb bilintetést kapjanak a blncselekményekért. A kormany a magyar emberek
véleményét kérte ki mindezzel kapcsolatban.

Soros Gyorgy, magyar szarmazasu amerikai lzletember sokadig nem kommentalta a nevével
,fémjelzett” konzultacids iv tartalmat, de véglil 2017. november 20-an kozleményt adott ki,
amelyben tételesen cafolta a kormany allitasait. A kozleményrdél egy vided is beszamolt az Open
Society Fundations (OSl) Facebook-oldalan, valamint egy telefoninterju is megjelent Sorossal a brit
gazdasagi napilap, a Financial Times online fellletén is.

A kozleményben olvashaté cafolatokat a kovetkez fuggetlen/baloldali/ellenzéki portalok hoztdk le
aznap: 24.hu, 444.hu (amely a 168 érara hivatkozott), HVG.hu (megemlitve a Financial Times cikkét
is), az index.hu (6k az OSI-tél kaptak meg a kézleményt), valamint az mno.hu (6k az Indexet
hivatkoztdk meg, valamint idéztek a Financial Times anyagabdl is az MTI-re hivatkozva, amely arrdl
szamolt be, hogy Soros Gyorgy a lapnak elmondta, eddig tartézkodott attdl, hogy nyilvdnosan
kommentalja Orbdn Viktor tdmaddsait, am most Ugy érzi meg kell szélalnia, mert félti az altala
tdmogatott civil szervezetek biztonsagat). A zoom.hu, hasonldan a 444-hez, az Indexhez és a HVG-
hez, nemcsak a cafolatokat mutatta be, de idézte a kozlemény elsé felét is, amely bemutatja magat
Soros Gyorgyot, valamint az alapitvanyait és a vallalkozé eddig Magyarorszagra kildott tAmogatasait
is. A cikk kiemelte a levélbél, hogy ,,Mikézben Magyarorszag egészségligyi és oktatasi rendszere
aggasztd allapotban van és a korrupciéo mindent dthat, a jelenlegi kormany kiilsé ellenséget kreal,
hogy ezekrél a problémakrél elvonja allampolgarai figyelmét. A kormany Soros Gyorgyot valasztotta
ki erre a célra, és nagyszabdasu Soros-ellenes médiahaborut inditott, amelynek koltsége tobb tizmillio
eurdra rug az adofizet6k pénzébdl, felszitja az iszldmellenes hangulatot és olyan antiszemita
széfordulatokat haszndl, amelyek az 1930-as éveket idézik.”

A jobboldali Alfahir a Financial Times telefoninterjubdl idézett Sorostdl, aki aggodalmat fejezte ki az
altala finanszirozott civil szervezetek biztonsagaért. Emellett a lap utalt a kozleményre is, amit be is
linkelt.

A kormanykdzeli Origo adta ki az egyik leghosszabb anyagot, ,Soros Gyorgy megfenyegette
Magyarorszagot és 0sszevissza hazudik” cimmel. A cikk szerint Soros, a t6zsdespekulans, tdmadast
inditott az orszag ellen, letagadja korabbi allitasait és alszent kijelentéseket tesz. A cikkben azt
allitottak, hogy Soros diktal az Eurdpai Parlamentnek, mert szévetségesei vannak ott — az errél sz616
részhez egy linket is csatoltak, amely a Néz6pontok blog egyik bejegyzéséhez visz. Az irds semmit sem
kozol Soros nyilatkozatabdl, nem is linkeli be, csak a vallalkozd korabban tett nyilatkozatait idézi fel.


https://zoom.hu/hir/2017/11/20/cafolja-a-nemzeti-konzultacios-kerdoiv-allitasait-soros-gyorgy/

Azokat, amelyeket a konzultacios iv is tartalmaz. A lap sajat allitasai aldtdamasztasara tobbnyire
kiilfoldi médiumokat idéz, igy pl. a Die Weltet.

A szintén kormanykdzeli 888.hu az Origo ellenpéldajaként a legrovidebb anyagot jelentette meg
»,Soros Gyorgy aggddik” cimmel. A cikk egyetlen mondatot idézett Sorostél, mindenféle bevezetd,
magyarazat, vagy tovabbi okfejtés nélkiil. Az anyag 6sszesen két mondatbdl allt.

A nap folyaman t6bb cikk is megjelent még, ennek egyik oka, hogy a Soros féle Nyilt Tarsadalom
Alapitvany szdvivéje, Csontos Csaba nyilatkozott a 168 6ranak azzal kapcsolatban, miért most szdlalt
meg Soros az ligyben. A lap interjujanak részleteit tobb médium is atvette, igy a 24.hu és a 444. A
cikkekben elhangzott, hogy Soros amiatt aggddik, hogy az altala tAmogatott szervezeteket
titkosszolgalati mdédszerekkel figyeli meg az allam, és a szervezetek utdn azok vezetdit is Gldozni
fogjak. A HVG szerkesztGségénél november 20-an a gyermekjogok nemzetkdzi napja miatt egy
rovatot gyerekek irtak, igy t6lik kérdezték meg, ki az a Soros Gyorgy. A cikk a gyerekek valaszait
idézte, amelyek szerint Soros tobbek kdzoétt ,politikus”, ,milliomos”, ,be akarja engedni a
migransokat” és ,veszélyes a terve”.

Kozben az MTI kiadott egy hirt, amelyben Gulyas Gergely, a Fidesz frakciévezetGje reagalt Soros
interjujara. Eszerint ,Soros Gyorgy a nemzeti konzultaciét tdmadva vadaskodik, fenyeget, rdgalmakat
fogalmaz meg, és tagadja azt a "Soros-tervet", amelyben 6 maga tett konkrét javaslatokat a
migransok betelepitésére, a migracio legalizalasara.” Valamint befolyasolja az EP-t, és civil

IM

szervezeteken keresztil akarja lejaratni Magyarorszagot. A ,,frontalis tdmadasrél” az Origo is

beszamolt egy hosszu cikkben az MTI anyaga alapjan.

A 24.hu is hirt adott Gulyds sajtétajékoztatojabdl egy rovid cikkben, a fenti mondatokat idézve.
Szintén a 24.hu szamolt be arrdl is, hogy Németh Szilard fideszes képvisel6 napirend el6tti
felszodlalasaban azt hangoztatta, hogy a ,,Soros-terv mégiscsak |étezik, ezt fogadta el az Eurdpai
Parlament. Szerinte az EP dontése korldtok nélkili kvétarendszert ir el§, esetleges biintetésekkel.”
S6t, Soros maga is kitoltotte a konzultacids ivet. A lap kitért arra is, hogy a fideszes politikus beszéde

kozben az LMP-s Szél Bernadett és Hadhazy Akos két Ad-es lapon azt tartotta a magasba: “Hazudik”.

A HVG ugyancsak irt Gulyas és Németh felszélaldsardl, hasonldan a 24.hu-hoz. Bar egyik lap sem
jelolt meg forrdst, mivel a két cikk szovege szinte sz6 szerint megegyezik, feltételezhetd, hogy vagy
egymastol vették at, vagy az MTI adott ki anyagot az tlésen torténetrél, amit aztan szo szerint
idéztek.

Az Index is beszamolt a Fidesz reakcidjardl, valamint 6sszefoglalta a nap eddigi eseményeit.
2017. november 21.

Az RTL Klub interjut kért Soros Gyorgytél, amire egy videé Gizenetet kaptak valaszként. Mar a hiradé
beharangozéjardl, és az abbdl bemutatott rovid részletrél is beszamoltak a kovetkezé médiumok:
24.hu, 444, Alfahir, Index, Zoom.

A HVG aznap jelentette meg az elsé véleménycikket a témadban, amely arra vilagitott rd, hogy a
valasztasi kampanyoknak mindig vannak szimbolikus lgyei, de olyanok, amelyek a valdsaggal
foglalkoznak. Ez pedig (ti. a Soros-haboru) egy nem létez6 dolog, mégis a kormanyparti jsagok
cimlapjain szerepel. A cikknek nevesitve volt a szerz6je — ez volt az elsé ilyen alkalom.



A 888.hu és az Origo is Ujra beszdmolt arrél, hogy Soros Gyorgy , frontalis tamadast” inditott hazank
ellen. A cikkek alapja az az MTI anyag volt, amely Budai Gyula fideszes parlamenti képvisel6 beszédét
idézte. A politikus ebben azt fejtegette, hogy Brisszel ,Soros kottajabdl jatszik”, amelyhez itthon a
Momentum is asszisztal. Bar az ellenzék lebontana a keritést, a kormany meg fogja védeni az
orszagot.

Az Origo késbbb kiadott még egy cikket, amelyben ismét arra helyezték a hangsulyt, hogy Soros sajat
magat cafolja meg, folyton hazudik, és a politico.eu-n taldlhato, befolydsos néket tartalmazé listan
két olyan név is szerepel, amely Soroshoz kétheté. Ez pedig bizonyitja, hogy Soros rajtuk keresztil is
befolyasolja Briisszelt.

Az RTL Klub esti hiraddjardl — amelyben a csatorna kézzétette a Soros Gyorgy altal nekik kildott
videdizenet hosszabb, de szerkesztett valtozatat — a 24.hu és a HVG szamolt be. A felvétel 1ényege az
volt, hogy Soros tragédidnak tartja a magyar kormany tevékenységét, aggddik a magyarokért, és
tovdbbra is mindent megtesz azért, hogy tamogassa a magyar népet, valamint, hogy megvédje
alapitvdnyai munkatdrsait. ,A nemzeti konzultdcio a szandékos kiforgatdsa az én nyilvdnosan
megjelent véleményemnek” - idézett a beszédbdl a 24.hu, amely a videdt is beagyazta. Ugyanigy tett
egyébként a HVG is.

Még aznap este a Hir TV Egyenesen cim{ mUisoraban Csontos Csaba, a Nyilt Tarsadalom Alapitvany
szovivbje bejelentette, hogy Soros Gyorgy ellenkampanyt indit, hogy tdjékoztassa a lakossagot, mi az
igazsag vele kapcsolatban. Erre mdsnap, azaz november 22-én reagdltak az online médiumok.

2017. november 22.

A 24.hu, a 444, a HVG, az Index, és az Alfahir is beszamolt arrdl, hogy Soros ellenkampdnyt indit, mert
tisztazni akarja magat és az alapitvanyainak mdkodését is, illetve, felhivni az emberek figyelmét arra,
hogy a kormany csak el akarja terelni a figyelmuket a valddi problémakrél. Mindegyik médium
meghivatkozta a Hir TV-t forrasként. Az Alfahir emellett véleményt is megfogalmazott Soros
|épésével kapcsolatban: ,,ha megindul Soros ellenpropagandaja, belemegy abba a jatékba, amit a
kormany kezdettdl fogva igyekezett kiprovokalni. Vagyis az elkovetkezendd hénapok semmi masrol
nem fognak szélni, mint Soros Gyoérgy és egykori tanitvanyai haborujardl, mikézben valéban
elsikkadhatnak az orszag valédi problémdi, illetve a Fidesz kudarcos kormanyzdsa” — mutatott rd a
portal.

A 24.hu és a HVG egy Die Welt cikket is bemutatott, amely azt boncolgatta, vajon miért inditott
hecckampanyt az Orban kormany Sorossal szemben. A cikk a HVG szerint arra jutott, hogy azért, mert
,Soros Gyorgy a Nyilt Tarsadalom Alapitvanyon keresztiil évtizedek éta tamogatja a demokratikus és
emberi jogi mozgalmakat, és emiatt 6sszetlizésbe keveredett a szabadon valasztott, de egyre inkabb

tekintélyuralmi médon kormanyzé magyar kormanyfével”. Mindkét portal kiemelte, hogy a Die Welt
Ujsagirdja szerint ,,a Soros elleni kampany a harmincas évek propagandajdra emlékeztet, és

antiszemita gondolkodasmadddal vadoljak Orbant”.

A 24.hu arrdl is hirt adott, hogy Domotor Csaba, a Miniszterelnoki Kabinetiroda parlamenti
allamtitkara az egyik k6z6sségi oldalon bejelentette, hogy a nemzeti konzultacié rekordot dontott,
mar tébb mint 1,7 millidan mondtak el véleményiiket a Soros-tervrél.


https://24.hu/kozelet/2017/11/21/soros-tragedia-a-magyar-kormany-tevekenysege/
https://alfahir.hu/2017/11/22/soros_gyorgy_nyilt_tarsadalom_alapitvany_fidesz_kormany_propaganda_csontos_csaba
http://hvg.hu/itthon/20171122_die_welt_soros

Az ellenkampany hirére a Fidesz sajtotajékoztatot tartott. Puskds Imre szdvivé itt elmondta, ,,Soros
igyekszik magat a magyar nép nagy baratjanak feltlintetni, mik6zben kdart okoz, rombol és magyar
csaladok szazezreit hozta nehéz helyzetbe.” Példaként emlitette, hogy Soros a ,,gazdasagi valsag
mélypontjan intézett tdmadast a legnagyobb hazai bank, az OTP ellen, amit t6zsdei mandverekkel
igyekezett gyengiteni arra jatszva, hogy jelentds haszonra tegyen szert. Ezzel a spekulacidval tobb
szazmillids hasznot ért el, mikdzben 6riasi kart okozott a pénzintézetnek és veszélybe sodorta a
devizahiteles csalddokat. A millidrdos minden vagyonat, hatalmat, befolyasat népek és orszdgok
meggyengitésével, tonkretételével érte el — mondta a szovivé.”

Az MTI altal kiadott anyagot lehozta a 24.hu, a 888.hu és az mno.hu. Utébbi megemlitette azt is, hogy
»a kormanypart felkészilt az ellenzék és a Soros-alapitvanyok elleni — egyel6re csak kommunikacios —
offenzivdra. Ennek része az is, hogy a Fidesz-frakcid betdrazott a Soros Gyorgy életérél sz616 kotetbdl,
Andreas von Rétyi konyvét 13 millio forintért, 5000 példanyban vasaroltdk meg a Pesti Sracokat is
fenntartd GerillaPress Lapkiadé és Média Tanacsadé Kft.-t6l. A konyveket a frakcié az egyéni
valasztokeriileti képvisel6knek osztotta ki, talan azért, hogy felkésziilhessenek az ,ellenség”
praktikdibol.”

Az Origo november 22-én irt el6szor arrdl, hogy Soros be akar avatkozni a valasztasokba. Igaz, az nem
derilt ki, hogy pontosan milyen médon. ,Korabban is mutatkoztak jelei, hogy a bevandorlasparti
t6zsdespekuldnst nem hagyja hidegen, hogy mi torténik Magyarorszdgon. Most azonban ez teljesen
nyilvanvaldéva valt: az orszagokat bedonté izletember neki [at megmagyardzni tervét, és pénzt nem
kimélve, tdjékoztatd kampanyt indit sajat magardl. Mindezt azért, mert rosszul esik neki, hogy ,,civil
society-einek" a tevékenységét biralat érte. A rendszervaltas utani Magyarorszagon el6szor fordul
el6, hogy nyiltan prébalnak kiilféldrél beavatkozni a magyar vélasztasokba.”

2017. november 23.

Szijjartd Péter kiilgazdasagi és klllgyminiszter interjut adott a Magyar Hirlapnak. Ebben leszogezte,
hogy ,,a kormany pontosan tudja, mit akar Soros Gyorgy: az illegélis bevandorldkat be akarja hozni
Eurdpdba.” Az interjubdl a 24.hu, a 888.hu és a HVG idézett.

A Zoom-on véleménycikk jelent meg azzal kapcsolatban, hogy Soros nem tlinik 6rdégnek, de
megszolaldsaval Ujabb municiét adott a kormanynak.

A 24.hu hirt adott arrdl, hogy az LMP ifjusagi szervezete , leleplezte a Soros-tervet”. Miutdn hidba
vartak Szél Bernadett (LMP) kézadat-igénylésére a valaszt, hogy pontosan milyen dokumentumban
talalhatd és mirdl szdl a Soros-terv, 6k maguk hoztak létre a sorosterv.com-ot, amelyen azok a
problémak olvashatdk, amiket az Orban kormdny a ,, Soros-tervvel” akar elfedni.

A 888.hu volt a legaktivabb november 23-an, 6sszesen hét cikket hozott le Soros Gyorggyel
kapcsolatban. Az egyik irds arra mutat ra, hogy mikézben Soros tagadja, hogy migrdnsokat akar
telepiteni Eurdpaba, addig egy hozza kothet6 szervezet, az International Rescue Committee (IRC)
elndke, David Miliband azt nyilatkozta, hogy Briisszelnek 6t év alatt 540 ezer menekiiltet kellene
athelyeznie Eurdpdaba. Egy masik cikk arra hivta fel a figyelmet, hogy Sorost a Twitter-bejegyzése
alatt, amely Magyarorszagrol szdl, ,,szétszedték” a kévetdSi. A lap idézett is par kommentet, amelyek
szerint Soros maga az Antikrisztus, hogy gonosz, és hogy senki nem hisz mar neki. Egy harmadik
anyag véleménycikk arrdl, hogy ,Soros kijott a fényre”, megtette a ,,coming out”-ot, és , Beismerte,


https://24.hu/belfold/2017/11/22/osszeeskuves-elmeletekkel-valaszolt-a-fideszes-szovivo-sorosnak/
http://www.origo.hu/itthon/20171122-soros-gyorgy-szemelyesen-tajekoztat-minket-soros-gyorgyrol.html
https://888.hu/article-soros-coming-outja

hogy nem tetszik neki, amit Magyarorszdg kormanya csinal, nem tetszik neki, ahogy Magyarorszag
kormdnya a migracidhoz viszonyul, és minden téle telhet6t meg fog tenni azért, hogy a Fidesz-
kormanyt megbuktassa. Ezek a tények.” A publicisztika emellett rdmutat, hogy Soros fél, hogy kiderdl
az igazsag, valamint arra, hogy a liberalisok meghamisitjak a térténelmet. A cikk az MSZP
kormanyzasra is utalt, hogy 6k is hazudtak, mégis kiderilt az igazsag. A negyedik cikk mind6ssze egy
mondat volt, ami azt tudatta, hogy Soros is kitoltotte a nemzeti konzultdciét. Az 6todik szintén egy
véleménycikk volt arrél, hogy ha mar az ellenzék szerint a Soros-terv nem valds probléma, akkor
lehet beszélni egy valdsrdl, ami nem mas, mint az ellenzék gyengesége és képtelensége a
kormdnyzasra.

Napkodzben Halasz Janos, a Fidesz-frakcid szévivéje bejelentette, a Fidesz arra kéri a kormanyt, hogy a
nagy sikerre vald tekintettel hosszabbitsa meg a nemzeti konzultacié hatéridejét. Errél az MTI adott ki
anyagot, amit atvett a 444.hu (hivatkozassal) és a 888.hu (hivatkozdas nélkil). Ezzel nagyjabdl
parhuzamosan Bakondi Gyorgy, a miniszterelnok belbiztonsagi fétanacsaddja is megszdlalt a Kossuth
Radid 180 perc cim(i misordban — 6 azt jelentette be, hogy az orszdg egyel6re nem épit tobb keritést
a hatarra. Hozzatette, Soros Gyorgy célja a kormany megbuktatdsa a magyar migracids politika
megvaltoztatasa érdekében. A radids interjubdl vett részleteket az MTI hozta le, ahonnan az Origo is
atvette az informaciot. A HVG is beszamolt Bakondi beszédérdl, az MTl-re, az M1 mUisorara és a
Kossuth Radidra hivatkozva.

Az mno.hu véleménycikket jelentetett meg, amelynek szerz6je egy akadémikus, a Stadium 28 Koér
tagja, volt fideszes. Az iras azt taglalta, hogy a kormany nem valds sikerekkel akar valasztasokat
nyerni, hanem a Soros elleni kampannyal. Mindezzel egyre inkabb eltdvolodnak a demokratikus
alapelvektdl — hangsulyozta a szerzé.

Délutan Csontos Csaba, a Nyilt Tarsadalom Alapitvany szévivdje a Zoomnak adott interjuban
bejelentette, hogy mégsem inditanak ellenkampanyt, mert a pénzt inkdbb hasznosabb dolgokra
koltik (pl. egészségligy, oktatds stb.) A bejelentést — bar fontos momentum volt — csak a 24.hu vette
at, meghivatkozva a Zoomot.

2017. november 24.

Az utolsé vizsgalt napom minddssze 6t cikk jelent meg a témaban: kett6 a 888-on, illetve egy-egy az
Origon, az Indexen és a HVG-n.

A HVG arrdl irt, hogy Hadhdazy Akos, az LMP tarselndke kiharcolta, hogy megnézhesse a visszakiildott
konzultacids iveket. Mind6ssze 15 percet kapott erre mindenhol. Azt tapasztalta, hogy a latott
dobozokban maximum 900 ezer iv férhet el, de mivel semmirdl nincs vezetve semmilyen
nyilvantartas, senki nem tudhat pontos szdmokat. A hir alapja a politikus Facebook-oldala volt.

Az index az MTI-re hivatkozva megirta, hogy Hidvéghi Baldzs, a Fidesz kommunikdcids igazgatdja
szerint ,a mostani Magyarorszag elleni kampanyban Soros beveti haldzata 6sszes szerepl6jét: az
ligynokszervezeteit, az alapitvanyait, a brisszeli Soros-szévetségeseket. llletve, hogy Magyarorszag
ellen hangolja a zsebében 1év6 eurdpai és magyarorszagi parlamenti képviselSket is, akik kdrusban
tdmadjak a magyar bevandorlaspolitikat, a hatarvédelmet és a nemzeti konzultaciot.” A véleménycikk
ezzel kapcsolatban levezette, hogyan m(ikodik a kormany kommunikacidja. A portal belinkelte a
politikus teljes beszédét is.


https://index.hu/velemeny/2017/11/24/a_fidesz_attert_a_chemtrail-kozlemenyekre/

Az Origo szintén idézte Hidvéghit az MTI-s irds alapjan. Eszerint Soros Gyorgy 18 milliard dollart, azaz
4700 milliard forintot utalt at alapitvanyi halézatanak, amelybdl Magyarorszag lejaratasardl szo6lé
kampanydt is finanszirozni fogja. , Példatlan kiils6 tdmadas indult Magyarorszag ellen Soros Gyorgy
vezetésével” —fogalmaz a portal, utalva arra, hogy az EP-ben, de még Amerikaban is az orszagot
lejaratd meghallgatasra készlilnek Soros kbzrem(ikbdésével.

Ugyanezt ismételte meg a 888.hu is (hivatkozas nélkil), hozzatéve, hogy az LMP is tdmogatja a Soros-
terv végrehajtasat. Emellett a portal egy masik cikket, egy DOmo6tor Csaba interjut is megjelentetett.
Ebben a Miniszterelnoki Kabinetiroda parlamenti dllamtitkara beszélt arrdl, hogy az Eurdpai
Parlament plenaris Ulése jelentds tobbséggel hagyta jova a kotelezb betelepitési kvotat, hogy Soros
sajat maga beszélt atfogd tervrél Eurdpaval kapcsolatban, hogy Bajnai is kapott kilféldrél
tdmogatast, amivel nem szamolt el, és hogy vérhatd, hogy spekulans mozgédsitja majd a magyar
valasztasi kampanyban a 18 milliardos vagyonu Soros-haldzatot, de ennek az orszag ellen fog allni,
mert a magyarokat kemény fabél faragtak.

A vizsgalt idGintervallumban a cikkek tobbsége (45 darab a 65-bél) — akarcsak a kordbban vizsgalt
témaknal — atvett anyagokon alapult. Ezuttal azonban nem egy masik portal értesiiléseit vették at a
médiumok, hanem féként az eredeti anyagokra (Id. Soros kdzleménye vagy vided lizenete)
hivatkoztak, illetve az MTI-re. Emellett tobbek k6z6tt az RTL Klub, a Hir TV, az M1, a Kossuth Radié, a
168 6ra és Die Welt is felbukkant hivatkozasi alapként.

A legtobb sajat informaciét a Zoom hozta, a legkevesebbet az Alfahir. Es bar a legtobb cikket a 24.hu
jelentette meg, a legtébb karaktert az mno.hu szanta a témara — aranyaiban jéval kevesebb cikkben.

A 888.hu volt az a portal, amelyik szinte alig jel6lte, ha az anyag mashonnan szarmazott (mindossze
haromszor), mig az Origo minden alkalommal megjeldlte a forrast (ez tobbnyire az MTI volt).
Erdekesség, hogy az Origoval szemben a zoom.hu példaul egyaltaldn nem vett 4t anyagot MTI-t4l.



2. UJSAGIROI ESZKOZOK

Mar akar a cimek alapjan is megallapithatd, hogy a jobb és baloldali (vagy figgetlen) médiumok
nagyon hasonlé széfordulatokat, kifejezéseket haszndltak a téma feldolgozasaban.

s

A leggyakrabban hasznalt kifejezések a kormanykritikus médiumoknal: ,Orbdn maffiadllama”,” a

2 2

kormdny hazudik”,” gydilédletkeltés”, ,félrevezetés”, ,félelem”, ,csusztatds”, ,,félremagyardzds”,

2

,0sszeeskiivés elmélet”, ,ellenkampdny”.

2

A leggyakrabban hasznalt kifejezések a kormdanyparti médiumoknal: , Soros sivalkodik”, ,,hazudik”,

7

,hazudozik”, ,frontdlis tamadds”, ,migrdns”, , migranssimogatd”, ,,béndzds”, ,,bohdctdrsulat”.

Mindkét oldalon azt allitjdk a cikkek, hogy valaki hazudik, csusztat, félremagyardz, vagy épp céfol,
csak amig a kormanykritikus médiumok (és Soros) szerint a kormany, addig a kormanykdzeli
médiumok szerint Soros és az ellenzék teszi. Atmenet, vita, konszenzus nincs a két oldal kozott.

Szintén jellemzd volt szinte mindegyik portalra a szubjektivitas, a kissé —vagy éppenséggel tulzéan —
gunyos stilus, olykor a vulgaris kifejezések hasznalata.

A 444-en példaul a kovetkezé mdédon zdrult egy irds: ,,Haldsz Janos még a fentieken kivil is elég
sokat hazudozott a sajtotajékoztatdjan, de a lényeget mar leirtuk. (Az MTI tuddsitdsa nyoman.)” Az
Index egyik cikke igy kezd6dott: , Kezdjiik egy fiktiv parbeszéddel: A: - A kurva anyddat! B: - Na, igy
nem beszéliink, nem kurva az anyam. A: - LATJAK?! RAM TAMADT!! AZT MONDTA, HOGY A KURVA
ANYAMAT!!! igy most mar mindenki érti a kormany kommunikaciéjat, pontosan ezt mivelték a
rezsihdborus torténetikkel, és ez torténik most Sorossal is.” A 24.hu is kilépett a hagyomanyos,
objektiv szerepkorbél: ,,Mindenkit tonkretesz, a magyar csaladokat is, gyengiti a nemzeteket a
spekulansok javara, terror, életmindség romldsa stbstb. Na de majd a nemzeti konzultacio, ami olyan
hatdsos, mint fokhagyma a vampir ellen.” A 888-t6l sem all tavol a durva megfogalmazas: ,, Az igazsag
az, hogy azért kussolnak errél, mint szar a flben, mert 6k is tudjak, hogy a habdkra 6sszekalapalt
Osszellenzéki béndazas teljesen kormanyzdképtelen lenne, ha esetleg sikeriilne legySznitik a

Fideszt.” Ahogy az Origotdl sem a vulgaritas: ,Soros szerint szé sincs arrél, hogy beleszdlna az eurdpai
lgyek menetébe. Na, erre varrjanak gombot. A Soros-galaxis hazugsagban és hilyeségben
verhetetlen, utanozhatatlan, legy6zhetetlen.”

El6fordult olyan eset is, amikor a cikk cime egészen mas allitott, mint maga a cikk. ,,Mikdzben Soros
hazudozik, az altala tdmogatott szervezet 540 ezer migrans befogadasat kéveteli” — olvashato a
cimben, mikdzben a cikkben mar az szerepel, hogy: ,,Az Eurdpai Unid tagdllamainak tébb mint
félmillié olyan migranst kellene atvenniik, akik jelenleg harmadik vildgbeli menekilttaborokban
élnek - véli a Soros Gyorgyhoz kéthetd International Rescue Committee (IRC) elndke, David
Miliband.” A ,koveteli” és a ,,véli” sz6 nem egymds szinonimai, a szerz6 mégis igy haszndlja, és aki
csak a cikk cimét olvassa el, téves kdvetkeztetésre jut.

|II

A cimekben egyébként végig dominaltak a ,tamadas”, a , cafol” és a ,hazudik” szavak.

A portdlok tobbségében vallaltak véleményiiket és a szerzbik nevét: a Zoom, az Index, a 888.hu és a
444 .hu is minden cikk mellett feltlintette a cikk készitGjét. A HVG és az Origo viszont ezuttal is

10


https://444.hu/2017/11/23/halasz-janos-a-fidesz-neveben-keri-a-kormanyt-hosszabbitsak-meg-a-nemzeti-konzultacio-leadasi-hataridejet
https://index.hu/velemeny/2017/11/24/a_fidesz_attert_a_chemtrail-kozlemenyekre/
https://24.hu/belfold/2017/11/22/osszeeskuves-elmeletekkel-valaszolt-a-fideszes-szovivo-sorosnak/
https://888.hu/article-a-kormanyzokepesseg-kerdese
http://www.origo.hu/itthon/20171120-soros-gyorgy-bravurosan-megcafolta-soros-gyorgyot.html
https://888.hu/article-mikozben-soros-hazudozik-az-altala-tamogatott-szervezet-540-ezer-migrans-befogadasat-koveteli

gyakran eltekintett ett6él. A HVG példaul mindossze a cikkek 18 szazalékanal arulta el az Ujsagird
nevét —igaz, ezt pont a véleménycikkeknél tették meg. A miifajok —az online médiara jellemzéen —
ezuttal is gyakran keveredtek, a tuddsitdsok hangneme sokszor volt szubjektiv.

A portélok 85 szazalékban hasznaltak valamilyen illusztraciot, kiséré tartalmat, de egy esetben sem
szerepelt példaul hanganyag vagy infografika. Videétartalom 11 alkalommal, azaz a cikkek 17
szdzalékdaban fordult el§, mindegyik hagyomanyos vided volt, mégpedig Soros Gyorgy vided lizenete.
Ennek fényében talan nem meglepd, hogy a 888.hu és az Origo nem élt ezzel a lehet6séggel a
cikkeiben. A leggyakoribb kiséré tartalom a fotd volt, amely az irdsok 82 szazalékaban, 53 esetben
szerepelt. Ezek t6bbsége magdt Soros Gyorgyot, a nemzeti konzultacids ivet, az ehhez tartozé kék
plakatokat, vagy az adott megszdlalot dbrazolta.

A Fidesz kivételével szinte egyetlen part véleménye sem jelent meg a cikkekben, csak az LMP és
Hadhdzy Iépéseirdl szerezhettiink tudomast.

11



3. OSSZEGZES

A legtdbb cikket a témaban a 24.hu irta, 6ket kovette a 888, a HVG és az Origo. A legkevesebb
anyagot a Jobbikhoz k6t6dé Alfahir adta, amely egyben a legkdvetkezetesebb is volt a téma
feldolgozasa soran. Minddssze harom anyagot kozolt. Az elsé maga a tény volt, hogy Soros
megszolalt a nemzeti konzultacié kapcsdn, a masodik pedig a Fidesz reakcidja erre. A harmadik cikk
egy félig objektiv, félig szubjektiv irds volt arrél, hogy Soros ellenkampanyt indit. A cikk szerzéje
rdmutatott, véleménye szerint ezzel Soros Gyorgy nagy hibat kovetett el, ugyanis pont azt tette, amit
a Fidesz remélt. ,,Ha megindul Soros ellenpropagandaja, belemegy abba a jatékba, amit a kormany
kezdettdl fogva igyekezett kiprovokalni. Vagyis az elkévetkezend6 hdnapok semmi masrdl nem
fognak szdlni, mint Soros Gyorgy és egykori tanitvanyai haborujardl, mikdzben valdban
elsikkadhatnak az orszag valédi problémadi, illetve a Fidesz kudarcos kormanyzasa. Rogan Antal és
Habony Arpéd pezsgét bonthat.” Mivel ehhez a portal nem kivant asszisztalni, nem is jelentetett meg
tobb irast ezzel kapcsolatban a vizsgalt id6szakban.

A tobbi ellenzéki/kormanykritikus médium viszont tulajdonképpen csapdahelyzetbe kerilt. Az
Ujsagiras els6szamu szabalya ugyanis az, hogy amirdl csak lehet, be kell szamolni, hiszen az Ujsagok
feladata a széleskord tajékoztatas. Emellett persze folyik a hirverseny, a nézettség néveléséért
folytatott kiizdelem is. Egyrészrél tehat ott volt az elvaras, hogy minél tobb anyag sziilessen a
témaban. Masfeldl viszont —amennyiben a portdlok meg akartak felelni a sokszin( tajékoztatasnak —
naponta akar tébb olyan cikk kiadasara kényszeriltek volna, amelyben kizarélag a kormany
allaspontja hangzik el. A Fidesz ugyanis — szemben példdul a kordbban vizsgalt BKK-botrannyal —
nagyon aktiv volt a megszdlalasok terén, naponta akar két-harom parttag is adott ki kozleményt vagy
tartott sajtotdjékoztatot. Ezzel szemben Soros Gyorgy és szervezetei csak 3-4 alkalommal mondtak el
a véleményiket. Vagyis a kiegyensulyozott tajékoztatasra esély sem volt, ha valamelyik portal
mindenrél be akart szdmolni. Ennek egyik példaja a 24.hu, amely igyekezett mindenrdl hirt adni, igy
viszont — fliggetlen hirportalként — legaldbb annyi alkalommal kdzvetitette a Fidesz allaspontjat, mint
a kormanykozeli médiumok. S6t, el6fordult, hogy majdnem pontosan ugyanazzal a jelent meg irds a
24.hu-n, a HVG-n, valamint a 888-on cimmel (,,Szijjartd: a kormany pontosan tudja, mit akar Soros
Gyorgy”, ,,Szijjarté pontosan tudja, mit akar Soros”, illetve ,Szijjartd: pontosan tudjuk, hogy mit akar
Soros”).

Osszességében is elmondhatd, hogy a Fidesz, illetve a kormany allaspontja sokkal nagyobb teret
kapott az online médidban, mint Soros Gyorgyé. A kormanyparti médiumok mellett ugyanis a
kormanykritikus oldalak is megjelentették a Fidesz véleményét, amely szerint Soros hazudik, dirigdl a
Briisszelnek, és megtamadta Magyarorszagot, mikdzben a kormanykdézeli 888.hu és Origo szinte
egyaltalan nem adott teret Soros Gyorgy véleményének. Az altaluk irt 19 cikkben mind6ssze par
mondat jelent meg Soros kézleményébdl (link nélkal), amit aztan egy-egy terjedelmes cikkben
igyekeztek azonnal meg is cafolni. A kormanykritikus médiumok 20-47 szazalékban adtak helyet a
kormdny nézeteinek, mig a 888-on ez az ardny 70 szazalék volt.

A kormanykritikus portalok abbél a szempontbdl is nehéz helyzetbe keriltek, hogy mig a
kormanyparti médiumok szinte kimerithetetlen tarhazbdl valogathattak megszdlaldk terén (a Fidesz
és a kormdny barmelyik embere készséggel adott nekik interjukat a témaban), addig a masik fél
részérdl korlatozott volt a lehet&ség. Soros Gyorgy ugyanis kozleményt adott ki, illetve videdban

12


https://alfahir.hu/2017/11/22/soros_gyorgy_nyilt_tarsadalom_alapitvany_fidesz_kormany_propaganda_csontos_csaba

Gzent, vele senki sem tudott interjut késziteni. A Nyilt Tarsadalom Alapitvany elndke volt szinte az
egyetlen, aki kompetens volt az ligyben, az altala egy Ujsagnak elmondottak azonban atvették a
fliggetlen médiumok, nem készitettek mind kilon interjat. A kormanykritikus portalok a Fidesz
véleményét az MTI anyagaibdl vették at, kereszthivatkozasok a kormanyparti és ellenzéki lapok
kozott nem fordultak elS. Az egyetlen k6z6s pont az MTl volt. A téma jellegébél adéddan a
médiumok szakértéket sem tudtak bevonni, és bar a kordbban vizsgalt eseteknél gyakran megtették,
itt még a kozosségi oldalakra sem tamaszkod(hat)tak. Ennek feltehetdleg az az oka, hogy korabban,
amikor a Soros-terv el6sz6r széba kerilt, mar éltek ezzel a lehet6séggel. (Ne feledjiik, a vizsgalt
id6szak mar a nemzeti konzultacié végével esik egybe, a portaloknak heteken keresztiil boncolhattak
a témat.) A 888.hu ezzel szemben tobb hozzaszolast is citalt azoktdl a kommentelSktél, akik a
Twitteren Soros Magyarorszagot érinté posztja ald negativ kritikakat fogalmaztak meg vele
kapcsolatban. A 888.hu volt az a médium is, amely mémeket hasznalt illusztracioként Sorost
kifigurazva. Erdekes jelenség volt egyébként, hogy a kormanykozeli és a kormanykritikus sajtd is
hasznalt egy, Orwell 1984 cim( konyvének film valtozatadbdl kivagott képet, amin a Nagy Testvér egy
driaskivetitén mindent figyel. Csak mig utébbiak arra hoztdk illusztraciénak, amit a Die Weltben irtak
a kormanyrdl (ti. hogy a 30-as évekbeli mdédszerekre emlékezteti 6ket a kormany kitalalt
ellenségképe), addig el6bbiek Soros fejét tették a Nagy Testvér helyére.

A kormanykdzeli médiumokra egyébként végig jellemz6 volt, hogy Soros megszélalasat hazugsagnak
tituldltak, tervezett ellenkampanyat pedig tdmadasnak aposztrofaltak. Erre a narrativdra épitették fel
az egész kommunikacidjukat, minden cikkben ezt hangsulyoztak (az Origo hét vizsgalt cikkébdl
négynek tamadas/frontalis tdmadas a cime), ezt igyekeztek aldtdmasztani és felnagyitani. Soros
(Brisszel segitségével) tdmad, tonkre akar minket tenni, de a kormany megvédi a magyar embereket
és az orszagot. A haborus hangulat fenntartasara és fokozasara is kivaléan alkalmasnak bizonyult
Soros megszolalasa, és arra is fel tudtak hasznalni, hogy az ellenz6ket még inkabb elbizonytalanitsak,
a sajat (olvasadi) taboruk , hitét” pedig meger@sitsék.

Az Origo emellett mar november 22-én megdagyazott annak a tematikanak is, amely szerint Soros be
akar avatkozni a valasztasokba a civil szervezetein keresztiil. Ez a toposz késébb egyre gyakrabban
jelenik majd meg a kormanyparti médiumok cikkeiben, és egy-két héttel késGbb végiil abban
csucsosodik ki, hogy két teleplilés, Pécs és Debrecen 6nkormanyzata is kvazi kitiltja a varosbol a Soros
altal kiildott tdmogatas kiosztdsdara felkért helyi civil szervezeteket.

Bar az elemzés nem terjedt ki tdbb meghatarozé médiumra, igy a kép nem lehet teljes, az adott
idSintervallumban megjelent 65 cikk mégis elég hiven tiikrozte a kormany és az ellenzéki partok
sulyat, illetve sulytalansagat. A kormany a rendelkezésére allé6 médiafeliileteken sulykolta a sajat
véleményét, ugyanazt a par mondatatot képes volt a végtelenségig ismételni, amit a kormanykritikus
médiumok sem tudtak/akarnak megkerulni. Ezzel szemben az ellenzéki partok véleménye sehol nem
jelent meg (az LMP egy-két akciéjat kivéve), ami két okra vezethet6 vissza. Az egyik, hogy sem a
kormanykozeli, sem a fliggetlen médiumok nem adtak ennek teret, a mésik, hogy nem is volt
véleményik az adott témaval, jelen esetben Soros Gyorgy megszdélalasaval kapcsolatban. Ami nem
lenne meglepd, hiszen a konzultacids iv kérdéseir6l nem lehetett értelmes vitat folytatni (mint
mondjuk az egészségligy allapotardl vagy a korrupcids tgyekrdl), hiszen nem létez8, hamis
megallapitasokat tartalmaztak. A Fidesz a megfelel6 ellenségkép megvalasztasdval ligyesen kihlzta a
talajt a logikus vita, az érvek és ellenérvek felsorolasanak lehetGsége, és egyuttal az ellenzék,
valamint a kormanykritikus médiumok aldl. A nem |étez6 Soros-tervvel lathatéan nem tudott mit

13



kezdeni az ellenzék — és a sajté sem. Ez jol megmutatkozik néhany ingerilt kiszélasban, a bosszus,
ingerilt hangvétell publicisztikakban.

Valdszinlleg nem tulzds azt allitani, hogy a kormany és a Fidesz sikeresen tematizalta az egész
magyar online sajtét ebben az ligyben, csak a Zoom és az Alfahir tudott ennek valamennyire
ellenallni. Soros Gyorgy hatpontos cafolatanak ismertetésén kivil minden portal a Fidesz nézeteit
visszhangozta, még ha mas elGjellel is. igy nemcsak a kormdnyparti, de a kormanykrikus médiumok
olvasdi béven megismerhették a kormany allaspontjat, még el6bbiek nem voltak rakényszeritve,
hogy taldlkozzanak Soros véleményével. Alighanem az Alfahirnek lesz igaza, és a valasztasokig Soros —
el sem inditott — ellenkampanya, valamint az ,,orszag elleni tdmadasa” lesz a kozbeszéd témadja az
érdemi kérdések helyett. Hiszen mindehhez, akarva-akaratlanul, a vizsgalt kormanykritikus
médiumok is asszisztalnak.

14



MELLEKLET: SOROS GYORGY MEGSZOLAL A SOROS-TERV KAPCSAN
2017.11.20.-2017.11.24.
Készitette: Szdvai Petra
Vizsgalt portalok szama: 9 (24, 444, 888, Alfahir, Hvg, Index, MNO, Origo, Zoom)

Témaban szlletett 6sszes cikk: 65 db

1. A TEMA FELBUKKANASA ES , ELETUTJA”, A FORRASOK KEZELESE

Cikkek darabszama médiumok szerint

0 2 4 6 8 10 12 14

16

alfahir.hu

mno.hu

zoom.hu

444 huy

index.hu

origo.hu

hvg.hu

888.hu

24.hu

15



Cikkek atlagos karakterszamamédiumok szerint

alfahir.hu
hvg.hu
24.hu

444.hu

888.hu

index.hu

zoom.hu

origo.hu

mno.hu

T
0 1000 2000 3000 4000 5000 6000

Cikkek terjedelmi megoszlasa médiumonként
(szazalékban)

50% 25%
57% 29%
50%
20% 20%
50% 0%
16%

index.hu 0
24 hu
888.hu

444 hu
18% 9%
67% 0%

hvg.hu

alfahir.hu

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

W1-1000n ®W1001-2000n 2000-5000n 5000 +n

16




Cikkek darabszama forrashasznalat szerint

Atvettanyag

Sajattevekenység

Cikkek forras szerinti megoszlasa médiumonként
(szazalékban)

zoom.hu
mno.hu
888.hu
index.hu
origo.hu
hvg.hu
444 .hu
24.hu
alfahir.hu 09

T T T T T T T T 1
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

mSajittevékenység  m Atvettanyag

17



A szerz0 szerepeltetése

A cikkek 71%-a szerz§ feltintetésével, 29 %-a szerz§ feltlintetése nélkil jelent meg.

Szerz6 megjeldlése médiumok szerint
(szazalékban)

zoom.hu
index.hu
888.hu
444.hu
24.hu
alfahir.hu
mno.hu

origo.hu

hvg.hu

T T T T T T T T T T 1
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

W SzerzOvel MW Szerzd nélkil

Hivatkozasok, forrasmegjel6lés

Az altalunk vizsgdlt forrasokat (olvaséi informacid, kozésségi médium, hirligynokség, mas médium) 56
cikkben (86%) jeloltek meg.

18



Forrasmegjeloléssel megjelent cikkek aranya
médiumonként (szazalékban)

888.hu
mno.hu
hvg.hu
zoom.hu
origo.hu
index.hu
alfahir.hu
444.hu

24 hu

T ; ; ; ; ; ; ;
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90%

1
100%

Mas médiumokra hivatkozas esetei médiumonként

(Mivel az egyes cikkekben tdbb alkalommal is hivatkozhattak mas médiumokra, a k6zolt szam
meghaladhatja a témdra forditott cikkek szamat)

Mas médiumokra torténo hivatkozas esetei
médiumonként (darabszam)

888.hu
zoom.hu
mno.hu

index.hu

alfahir.hu

hvg.hu

444.hy

24.hu

origo.hu

19



7z

Mas médiumokra térténd hivatkozas a médiumok iranyultsaga szerint

24.hu  444.hu 888.hu alfahir.hu hvg.hu index.hu mno.hu origo.hu zoom.hu

Osszesen 15 12 3 7 10 5 5 19 5
A kormany allaspontjahoz alt.

kritikusan viszonyulé médium 7 6 1 3 2 3 3 9 3
Radikalis jobboldali médium 0 0 0 0 0 0 0 0 0
A kormany allaspontjat alt.

tdmogaté médium 1 2 1 1 5 0 0 4 0

Kulfoldi médium 7 4 1 3 3 2 2 6 2

Mas médiumokra hivatkozasok részletesen

24.hu 444.hu  888.hu  alfahir.hu hvg.hu index.hu mno.hu  origo.hu zoom.hu

Elektronikus

média 5 4 1 3 4 2 2 4 3
HirTV 1 1 0 1 1 1 1 1 0
Kossuth Radio 0 1 0 0 1 0 0 1 0
M1 0 0 0 0 1 0 0 1 0
RTL Klub 4 2 1 2 1 1 1 1 3
Nyomtatott sajté 8 7 1 4 6 2 2 7 2
168 Ora 1 2 0 0 0 0 0 2 0
Die Welt 1 0 0 0 1 0 0 1 0
Frankfurter
Allgemeine
Zeitung 1 0 0 0 0 0 0 0 0
Magyar Hirlap 1 0 1 1 3 0 0 0 0
Magyar ld6k 0 1 0 0 0 0 0 0 0
4 4 0 3 2 2 2 3 1
The Financial

20



Times

The Wall Street

Journal 0 0 0 0 0 0 0
Elet és Irodalom 0 0 0 0 0 0 0
Online sajté 2 1 1 0 0 1 1
24.hu 0 0 0 0 0 0 0
444 .hu 0 0 0 0 0 1 0
euobserver.com 0 0 1 0 0 0 0
hvg.hu 0 0 0 0 0 0 0
index.hu 0 1 0 0 0 0 1
lokal.hu 0 0 0 0 0 0 0
pestisracok.hu 0 0 0 0 0 0 0
politico.eu 1 0 0 0 0 0 0
zoom.hu 1 0 0 0 0 0 0

Hirligynokségre torténd hivatkozas aranyai
médiumonként (szazalékban)

zoom.hu
hvg.hu
444 hu
alfahir.hu

888.hu

index.hu

24.hu

mno.hu

origo.hu

T T T T T T T T T
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80%

90%

21




2. UJSAGIROI ESZKOZOK
Kisérd tartalom

A cikkek 86%-aban volt jelen kiséré tartalom, azaz 65 cikkb&l 56-ban.

Kiséro tartalommal megjelent cikkek aranya
médiumonként (szazalékban)

888.hu
444 hu
index.hu

origo.hu

zoom.hu
mno.hu
hvg.hu

alfahir.hu

24.hu

I 1 I I I I I I I I 1
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90%  100%

Kiséré tartalomként egy esetben sem szerepelt hanganyag és infografika. Videdtartalom 11
alkalommal, azaz a cikkek 17%-aban fordult elS, mindegyik hagyomanyos vided volt. A leggyakoribb
kisérg tartalom a fotd, mely a cikkek 82%-aban, 53 esetben szerepelt — a 888.hu két cikkében
szerepeltek mémek, a tobbi esetben hagyomanyos fotét hasznaltak.

22



Videoval kisért cikkek aranya médiumonként
(szazalékban)

origo.hu
888.hu
hvg.hu
index.hu
24.hu
zoom.hu

mno.hu

alfahir.hu

444 .hu 40%

T T T T
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Fotéval kisért cikkek aranya médiumonként
(szazalékban)

444 hu
888.hu
index.hu

origo.hu

zoom.hu
mno.hu
hvg.hu
alfahir.hu

24.hu

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

23




3. A TAJEKOZTATAS ES FELDOLGOZAS TARTALMI VIZSGALATA (MUFAJISAG, OBJEKTIV

TAJEKOZTATAS, SZUBJEKTIV VELEMENYKOZLES)

Megszdlalok

Megszolaléval megjelent cikkek aranya
médiumonkeént (szazalékban)

alfahir.hu
mno.hu
888.hu
hvg.hu
24.hu
zoom.hu
origo.hu
index.hu

444 hu

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80%

90%

100%

24



Megszolaldk atlagos szama azokban a cikkekben,
ahol megjelenik megszoélalé

888.hu
444 hu
origo.hu

alfahir.hu

index.hu
mno.hu
hvg.hu
zoom.hu

24.hu

2,0

A megszolalok elemzése soran kiilonbséget tesziink a hivatkozott (mas forrasbdl szerzett, esetleg
nyilatkozatban, sajtotajékoztatdon elhangzd, nem szd szerint idézett megszélalasok), idézett (mas
forrasbdl szerzett, esetleg nyilatkozatban, sajtétajékoztatdn elhangzd, sz6 szerint idézett
megszoélalasok) és interjualany (az Ujsagird sajat kérdésére érkezett megszoélalasok) kozott.

Megszdlalok a megszdlalas formai szerint
médiumonként (szazalékban)

888.hu
index.hu
mno.hu
hvg.hu
zoom.hu
alfahir.hu
24.hu
444 hu

origo.hu

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

m Hivatkozott megszolalé  mldézett megszolalo Interjdalany

A megszdlaldk elemzésekor tipusok szerint is elkilonitjik 6ket. Soros Gyorgy megszdlaldsa kapcsan
érdekelt félnek tekintjik Soros Gyorgyot és tdmogatdit, a védelmében megszélaldkat,
ellenérdekeltnek pedig mindazokat, akik a Soros-terv hitelessége mellett foglalnak allast. Két tovabbi
tipus a szakértd, valamint az utca embere.

25



Megszodlaldk tipusai médiumonként
(szazalékban)

100%

47%
10%

20%

T T T T T T T
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80%

W Szakeérté  mEllenérdekelt Az utca embere Erdekelt

90%

100%

26



