
1 

 

 

 

 
Az elemzést készítette 
Nádori Péter. 
 

 

2018. január 

      

      MÉRTÉK MÉDIAOMBUDSMAN 
 

A Marton László szexuális visszaéléseiről szóló 

híradások az online médiában 

 



2 

 

TARTALOM 

 

AZ ELEMZÉS CÉLJA ............................................................................................................................................... 3 

1. A TÉMA ÉLETÚTJA ............................................................................................................................................ 4 

1.1. A KIINDULÓPONT ..................................................................................................................................... 4 

1.2. A TÉMA FEJLŐDÉSE .................................................................................................................................. 4 

2. SZERKESZTŐI, ÚJSÁGÍRÓI ESZKÖZÖK ............................................................................................................... 6 

2.1. HÍRVERSENY ............................................................................................................................................. 6 

2.2. CÍMADÁS .................................................................................................................................................. 7 

2.3. ILLUSZTRÁCIÓK ......................................................................................................................................... 8 

3. TARTALOM ..................................................................................................................................................... 10 

3.1. A VEZETŐ ONLINE MÉDIUMOK SZEREPE ............................................................................................... 10 

3.2. STÍLUS, MŰFAJOK: OBJEKTIVITÁS ÉS SZUBJEKTIVITÁS ........................................................................... 11 

4. ÖSSZEFOGLALÁS ............................................................................................................................................ 16 

MELLÉKLET: A MARTON-ÜGY AZ ONLINE MÉDIÁBAN – KVANTITATÍV TARTALOMELEMZÉS ........................... 19 

 



3 

 

AZ ELEMZÉS CÉLJA 

 

Az elemzés témája:  a Marton László színházi rendező, egyetemi tanár historikus szexuális visszaéléséről 

szóló információ és az ügy fejleményei 

 

Az elemzés célja:  az esemény médiamegjelenésének és -visszhangjának elemzése a kiválasztott kilenc 

online médium vizsgálata alapján 

 

Vizsgált médiumok:  24.hu, 444.hu, 888.hu, alfahir.hu, hvg.hu, index.hu, mno.hu, origo.hu, zoom.hu 

 

Vizsgált időszak:  Marton nevének nyilvánosságra kerülésétől az általa kiadott bocsánatkérő 

nyilatkozat megjelenéséig (2017. október 19-26.) 

 

Az alaphír: Sárosdi Lilla színművész 2017. október 14-én a Facebookon nyilvános bejegyzésben írta le, 

hogy 20 évvel korábban egy „nagyrendező” orális szexet követelt tőle egy autóban, ahol 

velük volt a rendező egy (férfi) barátja is. Utóbbi a rendező felhívásának nem 

engedelmeskedő, síró Sárosdi jelenlétében maszturbált. A színművész világossá tette, hogy 

az amerikai botrány hatására írta meg a saját történetét, és „magyar Weinsteineket” 

említett. Sárosdi október 19-én a Facebookon, ezúttal egy videóban megnevezte Marton 

Lászlót, a Vígszínház főrendezőjét, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárát, mint az 

egykori zaklatót. Sárosdi azt mondta, azért tette ezt, mert többen kapcsolatba léptek vele, 

akik a leírtak alapján egyértelműen azonosítani tudták Marton Lászlót – aki velük is hasonló 

dolgokat csinált. 

 



4 

 

 

1. A TÉMA ÉLETÚTJA 

1.1. A KIINDULÓPONT 

Az előzmény előzménye: 2017. október 5-én a New York Times internetes oldalán nagy terjedelmű cikk 

jelent meg arról, hogy a legendás filmproducer, Harvey Weinstein hatalmával visszaélve évtizedek óta követ 

el szexuális visszaéléseket. A cikkben több érintett a nevét vállalva nyilatkozott. 

Előzmény: Sárosdi Lilla színművész 2017. október 14-én a Facebookon nyilvános bejegyzésben írta le, hogy 

20 évvel korábban egy „nagyrendező” orális szexet követelt tőle egy autóban, ahol velük volt a rendező egy 

(férfi) barátja is. Utóbbi a rendező felhívásának nem engedelmeskedő, síró Sárosdi jelenlétében maszturbált. 

A színművész világossá tette, hogy az amerikai botrány hatására írta meg a saját történetét, és „magyar 

Weinsteineket” említett. 

A téma a Weinstein-ügy miatt eleve az érdeklődés középpontjában állt, Sárosdira pedig október 14-étől 

kiemelt figyelem irányult, hiszen bejegyzését heves média- és közösségimédia-visszhang fogadta. A viták 

egyik fókusza éppen az volt, hogy a színművész helyesen vagy helytelenül tette-e, hogy nem írta meg, kiről 

van szó a történetében. Sárosdi október 19-én ismét a Facebookon, ezúttal egy videóban megnevezte 

Marton Lászlót, a Vígszínház (Vsz) főrendezőjét, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) tanárát, mint az 

egykori zaklatót. Sárosdi azt mondta, azért tette ezt, mert többen kapcsolatba léptek vele, akik a leírtak 

alapján egyértelműen azonosítani tudták Marton Lászlót – aki velük is hasonló dolgokat csinált. 

 

1.2. A TÉMA FEJLŐDÉSE 

A vizsgált kilenc médium felületein a következő egy hétben közel 180 tartalomelem jelent meg az alaphír 

feldolgozásaitól Marton László bocsánatkérő nyilatkozatának ismertetéséig.1 Ez igen heves média- és 

közönségérdeklődést jelez. 

A hírek folyamában nehézség nélkül azonosíthatók teljesen, vagy szinte teljesen ugyanazokat az érdemi 

információkat tartalmazó anyagokból álló cikkcsoportok – ezeket a csoportokat nevezzük hullámoknak. A 

hullámok között vannak kisebbek, csupán egy-két médiumban megjelenők, és nagyok, amik minden, vagy 

majdnem minden médiumban ott vannak. A nyolc nap alatt a témában 14 olyan nagyobb hullám mutatható 

ki, ami a vizsgált médiumok legalább felében (praktikusan: legalább öt újságban) megjelent – ezeket 

tekintjük a téma fejlődésében, életútjában jelentősnek. A vizsgált cikkek mintegy 51%-a sorolható a nagy 

hullámok valamelyikéhez – a korpusz szűkebb felét teszik ki tehát a publicisztikák, háttéranyagok, valamint 

az ötnél kevesebb médiumot érintő hullámokhoz tartozó tartalomelemek.  

A nagy hullámok: 

A) Sárosdi megnevezi Marton Lászlót (október 19., 7 cikk); 

                                                           

1 Az elemzéshez a kvantitatív vizsgálathoz készült cikklistát használtuk, némi módosítással: két, a Hvg.hu felületén 

megjelent tartalomelemet (a nyomtatott HVG egy-egy cikkének nagyon rövid, érdemi információt nem tartalmazó 

ajánlóit) kihúztunk; egy MNO-s videót, mivel a korpuszban már szereplő egyik cikk hivatkozott rá, illetve egy nagy 

terjedelmű indexes háttércikket feltettünk. Egyebekben a cikklistát adottnak tekintettük, kritikailag nem vizsgáltuk. A 

korábban és később megjelent tartalmakat értelemszerűen szintén nem vettük figyelembe. 



5 

 

B) Marton közleménye: rágalomról van szó, ezért megteszi a „megfelelő lépéseket” (október 19., 9 cikk); 

C) a Vígszínház közleménye: elítélnek „a szabadság, a méltóság, valamint a becsület elleni minden támadást” 

(október 19., 7 cikk);2 

D) a SZFE hallgatóinak petíciója: Marton felfüggesztését kezdeményezik (október 19., 6 cikk); 

E) Sárosdi és férje, Schilling Árpád rendező az Egyenesen című Hír Tv-műsorban: vannak más áldozatok is 

(október 19-20., 5 cikk); 

F) Marton a SZFE-en keresztül bejelenti, hogy „felfüggeszti” oktatói munkáját (október 20., 6 cikk); 

G) a Hír Tv Alinda című műsorában két telefonos interjúalany állítja: Sárosdi Lilláéhoz hasonló tapasztalatuk 

volt Martonnal (október 20-21., 7 cikk 6 újságban); 

H) Marton „az ügy tisztázásáig” lemond Vsz-főrendezői posztjáról (október 20-21., 9 cikk); 

I) részletes információk Marton más nőkkel szembeni nem kívánt, pozíciójával visszaélő szexuális 

kezdeményezéseiről (október 22., 6 cikk); 

J) a Vsz bejelentése: Marton a tervekkel ellentétben nem rendezi meg A vadkacsa című darabot (október 24., 

10 cikk 8 újságban); 

K) Eszenyi Enikő Vsz-igazgató levele a színház bérleteseinek: nem tudott semmiről (október 24., 6 cikk); 

L) Stohl András meglátásai: nem kellett volna beülni az autóba stb. (október 24-25., összesen 9 cikk, ebből 3 

Stohl későbbi, „pontosító” nyilatkozatáról); 

M) Verebes István meglátásai: Marton haldoklik stb. (október 25-26., 7 cikk); 

N) Marton bocsánatot kér (október 26., 9 cikk 8 újságban). 

 

                                                           

2 Az első három hullám meglehetősen összecsúszott, vagyis egyes médiumokban ezek közül kettő, néha három is 

egyetlen, többször frissített cikkben jelent meg; máshol pl. az első cikkbe utólag bekerült Marton közleménye, de külön 

anyag is készült ugyanerről. A számok azt jelzik, összesen hány cikkben jelent meg az adott információ újdonságként.  



6 

 

2. SZERKESZTŐI, ÚJSÁGÍRÓI ESZKÖZÖK 

2.1. HÍRVERSENY 

A kortárs hazai online hírmédia által produkált tartalmak jellegének, minőségének és mennyiségének 

meghatározója az a többféleképpen érvényesülő nyomás, amit „hírverseny” néven emlegetünk. Az egyes 

cikkeken feltüntetett időpecséteket nem szabad nagyon komolyan venni,3 az egyes hírhullámok esetében a 

legkorábbi időpecsétek többsége mindenesetre vagy a Hvg.hu, vagy a 444 cikkein található. Pecsét szerinti 

első közlő egyes hullámok esetében volt még a 24.hu, az Index, az Origo és a Zoom is. Ez a hat médium 

egyúttal szinte minden nagy hullámban benne volt, ami azt jelzi, hogy a szerkesztőségek igyekeztek az ügy 

minden lényeges és/vagy érdekes aspektusát bemutatni. A hírverseny intenzitását, illetve a téma magas 

prioritását jelzi, hogy a hullámok jellemzően rendkívül gyorsan lefutottak: a fent J-vel jelzett hullám esetében 

például mindössze 13 perc a különbség a legkorábbi és a legkésőbbi időpontot rögzítő pecsét között, ami 

még rohanó korunkban sem tekinthető elhanyagolhatatlannak. Az idő- és teljesítmény-nyomásra utal az is, 

hogy előfordult: egyazon szerkesztőség két rovata három perc különbséggel két külön cikkben publikálta 

ugyanazt a hírt. 

A hírverseny fontos terepe a közösségi média, ami Magyarországon elsősorban a Facebookot jelenti, többen 

komolyan támaszkodnak a híroldalakra közönséget terelő aggregátorokra is. A lapkiadók nemzetközi 

szervezetének 2017-es jelentése szerint globálisan a híroldalak látogatottságának több mint fele úgynevezett 

kívülről irányított forgalom (a keresőkből érkező találatokat is ide számították), ennek átlagosan 28-38%-át 

kapták a Facebooktól, de egyes médiumoknál az arány a 80%-ot is elérte, így a Facebook „egyre inkább 

meghatározza, hogy mi számít hírnek a közönség számára, illetve hogy mennyien látogatják a hírekkel 

foglalkozó oldalakat.”4 A nemzetközi online forgalmat monitorozó SimilarWeb5 becslésnek tekinthető adatai 

szerint az általunk most vizsgált oldalak között 2017 októberében az Index volt az egyetlen, amelynél a külső 

forrású látogatások aránya 25% alatt maradt (pedig az úgynevezett organikus keresésekből érkező 

látogatásokat, mivel ezek igen nagy részét az teszi ki, hogy a felhasználók a Google keresőmezőbe beírják a 

                                                           

3 Az egyes cikkeken szereplő timestamp (időpecsét) legfeljebb hozzávetőleg utal arra, hogy az adott tartalomelem mikor 

jutott el a közönséghez. Nem tudjuk, hogy az egyes szerkesztőségi rendszerek egyáltalán milyen időpontot rögzítenek 

és jelenítenek meg (a cikk létrehozásának időpontja vagy az „élesítés”, a nyilvános elérés engedélyezésének ideje 

egyaránt megjelenhet). Több médium rendszere feltünteti a cikk megjelenésének ideje mellett a „frissítés” (tehát 

valamilyen, a már publikált anyagban végrehajtott módosítás) időpontját is, ami részben előre mutató, részben 

önmagában – ha nem tudjuk, hogy a cikkben mikor mi változott – nem sokat jelent. Ezek a módosítások lehetnek 

egészen aprók (mondjuk egy melléütés javítása), de előfordul, hogy egészen új információk kerülnek be egy már 

publikált cikkbe, és mondjuk a cím is gyökeresen eltérő jelentésűre változik. Van olyan médium is, amelynél a frissítés 

feltüntetett időpontja rendszeresen korábbi a megjelenésénél (MNO). Az időpecséteket az Import.io segítségével 

rögzítettük. 

4 Grzegorz Piechota, „Reality check - making money with Facebook” (Frankfurt am Main: WAN-IFRA, 2017), 13–14. 

5 A csak részben megismerhető módszertannal és algoritmusokkal dolgozó szolgáltatás használatát nagyobb horderejű 

döntések előkészítéséhez nem javasolnánk, arra azonban alkalmas, hogy a minket érdeklő trendekről, nagyságrendekről 

képet kapjunk. (Hogy mást ne mondjunk, a KB-NL, vagyis a holland nemzeti könyvtár is használja annak 

meghatározásához, hogy mely weboldalakat archiválja digitális gyűjteményébe. L. Barbara Sierman és Kees Teszelszky, 

„How can we improve our web collection? An evaluation of webarchiving at the KB National Library of the Netherlands 

(2007–2017)”, Alexandria: The Journal of National and International Library and Information Issues 27, sz. 2 (2017): 6.) 

A kiadóknak természetesen megbízható adatok állnak rendelkezésükre a forgalmi forrásokat illetően is, ezek azonban 

számunkra most nem elérhetők. 



7 

 

kívánt oldal nevét, mi nem is tekintjük ilyennek). A többieknél a híraggregátorok és/vagy a saját portfólión 

belüli forgalomirányító oldalak, illetve a Facebook meghatározó a nézettségben. A SimilarWeb szerint a 

látogatottságban a legnagyobb két szereplő – az Index és az Origo – utáni erős középmezőny két tagja, a 

24.hu és Hvg.hu közel 70, illetve 60%-ban külső forrásból kapja a forgalmat. Ez szoros összefüggésben van 

azzal a ténnyel, hogy a vizsgált időszakban a témában a legtermelékenyebb ez a két szerkesztőség volt.  

Ugyanilyen jellemző, hogy mely újságok igyekeztek akkor is hozni valamit a sztoriban, amikor egyértelműen 

magas hírértékű fejlemény nem volt. Az ilyen „kicsi, de a miénk” hullámok generálásában, mint várható, 

szintén a Hvg.hu és a 24.hu járt az élen. (Hozzájuk hasonlóan több, a fősodortól elágazó anyaga volt az 

Origónak is, ezek azonban, mint szó lesz róla, némileg más megközelítést tükröznek.) Mindez bizonyos 

értelemben tekinthető „demokratikusnak”, amennyiben a felhasználók nagyobb választékból kereshetik ki az 

őket érdeklő híreket, de ugyanígy egy értéknövelő funkció, az események közlés előtti értékelése és 

válogatása részbeni feladásának is. Részbeni, hiszen az egyes anyagokba kattintva a felhasználó már 

találkozik a szerkesztőségi megítélés olyan markereivel, amilyen a terjedelem vagy az illusztráció. Éppen a 

forgalomterelő felületeken azonban ezekből semmi nem látszik.6 

A 444, az Index és az MNO jóval alacsonyabb cikkszámot produkált, mint az igazi tömegtermelők. (Az Index 

esetében a képet árnyalja, de alapvetően nem változtatja meg, hogy legalább két idevágó anyag a 

szerkesztőségi Comment:com blogon jelent meg,7 ezért nem került be a korpuszba.) Bár abból, hogy egy 

szerkesztőség darabra kevesebb cikket szentel egy adott témának, ez nem okvetlenül következik, 

esetünkben a feldolgozás ez utóbbi felületeken valóban fókuszáltabb: az események lényegéhez nem 

szorosan tartozó hírek maradtak ki. Más szóval: a nagy hullámokat gyakorlatilag az emeli ki a kisebbek közül, 

hogy ezek az újságok is megírták az adott információkat. Ezzel összefüggésben az is látható, hogy a három 

említett szerkesztőség meglehetősen hasonlóan ítélte meg egy-egy információ hírértékét. Részben hasonló a 

helyzet a még kevesebb cikkel operáló Alfahírrel is: a sztori legfontosabb mérföldkövei itt is követhetők 

voltak. Külön kategória a 888: itt a szerkesztőség négy cikk után, melyek közül az utolsó 21-én reggel jelent 

meg Marton színházi lemondásáról, elengedte a témát, a továbbiakban történhetett bármi, nem írtak róla. 

 

2.2. CÍMADÁS 

A címek túlnyomó többsége egyszerű és tényszerű. Ha van a hírjellegű cikkek címeiben olyasmi, ami 

állásfoglalásnak minősíthető, az szinte minden esetben a Marton Lászlóról nyilvánosságra került állítások, 

                                                           

6 A külső forgalomirányítók értelemszerűen máshogy működnek, ezért más tartalomkínálatot és más tálalást 

igényelnek, mint az online média korábbi fejlődési szakaszának legfontosabb felülete, a portálok címlapja. Utóbbit 

illetően a szerkesztőségek minden információval rendelkeznek és maguk döntenek a megjelenések paramétereiről. A 

híraggregátorok, legalábbis a magyar piacot uraló Hírkereső és Kapu, csak a hírek címét jelenítik meg, a felhasználói 

figyelem megragadásának egyéb eszközeivel – kép, ajánlószöveg, tipográfia, időzítés – a tartalom gyártója nem tud élni. 

A Facebookon kép és ajánló is megjelenhet, de a méretek, terjedelmek kötöttek, a megosztások sorsát vezérlő 

algoritmusok nem nyilvánosak. Mindkét típusú forgalomterelőre igaz, hogy egy-egy újság anyagai a számtalan további 

tartalomgyártó – legyen szó konkurens híroldalról, cuki állatokat posztoló blogról vagy a nagynéni születésnapjáról – 

számtalan további anyaga mellé rendelve, azokkal versenyezve jelennek meg. 

7 Az ATV bravúrosan szállt be a tapintatlansági versenybe, 

http://comment.blog.hu/2017/10/19/az_atv_bravurosan_szallt_be_a_tapintatlansagi_versenybe; Stohlék 

magyarázkodnak a halálra dugott beosztottak miatt, 

http://comment.blog.hu/2017/10/25/stohlek_magyarazkodnak_a_halalra_dugott_beosztottak_miatt. 



8 

 

illetve a rendező személye megítélésre vonatkozik. Sarkítva: az ártatlanság vélelme a címekben többször 

nem érvényesül. Itt egy teljes skála ugyanabból a hullámból: a Marton Lászlót újabb két nő vádolja 

zaklatással cím nem állít többet, mint ami valóban tudható; az Újabb két ember jelentkezett, akiket Marton 

László zaklatott tényként tálalja a nem bizonyított állítást; A szexuális zaklató Marton László két újabb 

áldozata jelentkezett verzió pedig már nem az állított cselekményt, hanem az állított elkövető teljes 

személyiségét, személyét minősíti. Ezt és a hasonlókat magyarázhatja (ha elvileg nem is igazolhatja) az, hogy 

a címeknek ugyebár tömörnek kell lenniük, de gyaníthatjuk, hogy itt arról is szó van: a médiumok számára 

hiteles és hihető volt Sárosdi Lilla megszólalása, amit ráadásul gyors tempóban követtek a különböző 

támogató nyilatkozatok, a további érintettek vallomásai, így a szerkesztőségek egyszerűen feleslegesnek, 

akár nevetségesnek vagy kártékonynak érezték volna, ha folyamatosan azonos hangsúllyal ismételgetik, hogy 

Marton egyébként mindent tagad. (Az Origo esetében sokkal kevésbé a Sárosdi melletti hallgatólagos, mint a 

Marton elleni explicit, igen heves elköteleződés érzékelhető.) Az utóbbi két cím szakmai-etikai tekintetben 

azonban attól teljesen függetlenül tekinthető aggályosnak, hogy mire ezek a cikkek megjelentek, különösebb 

kétsége senkinek nem maradhatott arról, hogy Marton László valóban megtette azokat a dolgokat, amiket a 

szemére lobbantottak. 

A súlyosabban manipulatív, értéktöltött címek összességében alacsony száma annak fényében különösen 

figyelemre méltó, hogy két korábbi Médiaombudsman-elemzés is azt találta: a szerkesztőségek gyakran még 

az egyébként semleges hangvételű cikkeket is „erősen szubjektív”, „vulgárisabb”, hangulatkeltő címekkel 

publikálják. Jelen vannak ugyanakkor azok a ma már rutinszerűnek tekinthető megoldások, amikor a címből 

éppen az hiányzik, aminek bármely random újságírás-tankönyv szerint feltétlenül benne kell lennie: „a cikk 

legfontosabb mondandója”.8 A korpuszban jónéhány olyan cím található, amely csak azt az információt 

tartalmazza, hogy valaki (személy vagy intézmény) nyilatkozott valamit, de semmi nem derül ki arról, hogy 

mit. Nehéz megítélni, hogy melyik esetben van szó az átkattintás maximalizálására irányuló szerkesztői 

szándékról, és melyikben arról, hogy a semmitmondó nyilatkozatokból a hírverseny hevében egyszerűen 

nem sikerült, nem lehetett semmi érdekeset kiemelni. 

Az online szerkesztőségek munkájának egyik jelentős kihívása, hogy elérjék: a felhasználók az újság 

főoldalán, az aggregátorok felületein, illetve – egyre inkább – a facebookos hírfolyamukban látható cím 

(esetleg ajánló) elolvasása után még átkattintsanak magára a cikkre is. Ez gyakorlatilag lehetetlenné, illetve 

értelmetlenné teszi, hogy a nyomtatott sajtó viszonyai között kikristályosodott minden követelménynek 

igyekezzenek megfelelni. Teljesen más körülmények között részben teljesen más célokkal dolgoznak, ezért 

nem feltétlenül termékeny dolog számon kérni rajtuk, hogy miért nem felelnek meg a nyomtatott média 

fénykorában kikristályosodott egyes normáknak. 

 

2.3. ILLUSZTRÁCIÓK 

A cikkeket kísérő illusztrációk – jellemzően a szereplők portréi, néha a SZFE vagy a Vsz épülete, esetleg egy 

„#metoo” feliratú papírt tartó nőalak – első ránézésre nem sokat adnak hozzá a történethez azon túl, hogy 

segítik a befogadót az érintettek azonosításában. Szinte kizárólag archív fotók, esetleg aktuálisabb, 

Facebook-videóból vagy tévéműsorból vett képkockák jelentek meg a cikkekben, gyakran ugyanazok az 

illusztrációk többször ismétlődtek. Az események, mint láttuk, javarészt nem fizikai terekben zajlottak, ami 

nyilván nagyban megnehezítette a – már bemutatott – időnyomás alatt dolgozó hírszerkesztők, 

                                                           

8 Daniss Győző, Újságíróiskola - Gyakorlati útmutató (Budapest: Tinta, 2012), 140. A korpuszunk első hullámához 

tartozó cikkek között jó pár élt azzal a megoldással, hogy a kattintás utánra hagyta Marton László megnevezését. 



9 

 

képszerkesztők dolgát. Talán nem vagyunk cinikusak, ha úgy fogalmazunk: valószínűleg egy szerkesztő sem 

érezte úgy, hogy érdemes akár három percet várni azért, hogy relevánsabb, vagy legalább még nem 

mindenki által látott, kép kerüljön egy-egy cikkbe. (A 444 „tldr” elnevezésű rovatában megjelent, ezáltal a 

hírdarálóból kiemelt, nagy lélegzetű és lényegi új információkat hozó cikke nem is ilyen akármilyen képpel, 

hanem Tbg grafikájával felvezetve jelent meg.) Nem egyedi jelenségről van szó: két korábbi 

Médiaombudsman-elemzés is arra jutott, hogy a vizsgált cikkek képanyaga statikus, általában nem nyújt 

plusz információt. 

Statisztikai eszközökkel talán kimutatható lenne valamifajta összefüggés az egyes cikkek tartalma, 

megközelítésmódja és a választott illusztrációk között, és kiderülne, hogy egyes esetekben miért kerülhetett 

a szöveg mellé éppen olyan fotó, ami Sárosdi Lillát „a MostMi elnevezésű társadalmi kezdeményezés által 

Európához tartozunk! címmel megrendezett demonstráción a VIII. kerületi Baross utcában 2015. február 2-

án” ábrázolja, a másik mellé meg olyan, amin egy közelebbről meg nem határozott talán tévéstúdióban ül, és 

a képen rajta van a Szinhaz.hu vízjele – de ilyen tendenciák a most rendelkezésünkre álló eszközökkel nem 

térképezhetők fel. Az is izgalmas probléma, hogy például a Martont megnevező bejelentésről szóló cikkek 

közül melyik és miért használja egyik, másik vagy mindkét főszereplő portréját, és egyik vagy másik 

választásnak milyen jelentéseket lehet tulajdonítani, de arra ezúttal szintén nincs lehetőségünk, hogy az 

ehhez és hasonló mélyfúrásokhoz szükséges médiakritikai apparátust kicsomagoljuk. 

 



10 

 

3. TARTALOM 

3.1. A VEZETŐ ONLINE MÉDIUMOK SZEREPE 

A vizsgált médiumok a téma fejlődésében (értve ezen az új, korábban nem ismert, nyilvánosságra még nem 

került információk elővezetését) elhanyagolható szerepet játszottak. A 14 nagy hullám között egyetlen olyan 

van, ami ebből a körből indult: a 444 Urfi Péter által jegyzett „Végig fognom kellett a nemi szervét, amíg a 

rendezését nézte” című anyaga (ez a fenti listában I jelzésű hullámot indította el). Az online hírújságok által a 

legmagasabb hírértékűnek tekintett, tehát nagy hullámot indító információk eredeti forrása egyébként 

túlnyomórészt valamifajta közlemény (A, B, C, D, F, H, J, K, N – ide értjük a Facebook-posztokat is), esetleg 

televíziós interjú (E, G, M) vagy netrádiós műsorvezetői szöveg (L). 

A kisebb hullámok között is alig volt olyan, amit ezen médiumok valamelyike indított volna másutt még meg 

nem jelent információ közlésével, amúgy többnyire ezek is Facebook-posztok (egy esetben nem is poszt, 

hanem komment), közlemények ismertetői. Szakmai, de szubjektív kérdés, hogy az eredeti tartalmat hozó kis 

hullámok között volt-e olyan, ami megérdemelte volna, hogy nagy legyen (vagyis hogy a vizsgált körben 

érdemben több médium foglalkozzon vele, mint amennyi azt a valóságban megtette). Szakmailag és 

szubjektíven igaziból egy ilyet látunk: a MNO videointerjúját Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettessel („a 

nőket érő zaklatások legjobb ellenszere a tömeges iszlám bevándorlás megfékezése”) csak a 444 vette át, 

dolgozta fel – és ért el vele jelentős hatást a Facebookon. 

Vajon a vezető online újságok, miközben a volument illetően nyilvánvalóan kitüntetetten kezelték a témát, 

miért nem voltak erősebbek az új információk publikálásában? Az egyik ok egészen biztosan az, ahogyan az 

internetes világ megváltoztatta a nyilvános kommunikáció működését. Sárosdi Lillának 15, de még tíz évvel 

ezelőtt is muszáj lett volna a professzionális média valamely orgánumához fordulni ahhoz, hogy történetét a 

mostani facebookos közléseihez hasonló biztonsággal és hatékonysággal eljuttassa a közönséghez. Ha így 

tett volna, a kommunikáció bizonyos paraméterei – terjedelem, időzítés, hangvétel, illusztráció, kontextus 

stb. – feletti ellenőrzés nagyrészt kikerült volna a kezéből. Éles szemű és eszű megfigyelőknek már bő 

évtizeddel ezelőtt feltűnt, hogy az internetes kommunikáció különösen diszruptív hatású a hírességek 

reprezentációjának területén: 9 új struktúrák dúlják fel, rendezik át az addig kialakultakat.10 („Totális kontroll” 

természetesen az új modellben sem létezik, és nem csak azért nem, mert, mint látjuk, a hírmédiumokat 

semmi nem tartja vissza a közösségi médiában megjelenő információk ismertetésétől, értelmezésétől, 

reciklálásától. Az ellenőrzés egy részét ugyanúgy kiadja a kezéből a kommunikáló szereplő, ha a közösségi 

médiában közöl valamit, mint ha a professzionális média a közvetítő, csak éppen máshogy és más pontokon.) 

Annak a folyamatnak az eredményét látjuk, amit James Curran „a mediatizáló ágensek kiszorulásának” 

nevez. Leírása szerint a médiatörténet adott pontján a 

                                                           

9 Túlságosan messzire vezetne, bármilyen érdekes kérdés is, annak elemzése, hogy történetünk szereplői, a „híres 

ember – sztár – celebritás” kontinuumban hova lennének sorolhatók. Biztos, hogy egyikük sem tekinthető mondjuk 

Sebestyén Balázshoz hasonló „sztárnak”, pláne a hírneve miatt híres „celebnek”, de az is biztos, hogy adott körben való 

ismertségük, illetve hitelesítő tényezőként hivatkozható kulturális elismertségük meghatározó tényező 

kommunikációjuk fogadtatásában. Az ismertség különböző változatairól és ezek médiaelméleti értelmezéseiről 

magyarul részletesen l.: Munk Veronika, „Sztárság, elméletben”, Médiakutató 10, sz. 1 (2009): 7–16. 

10 P. David Marshall, „New media - new self: the changing power of celebrity”, in The Celebrity Culture Reader, szerk. P. 

David Marshall (New York: Routledge, 2006), 634–44. A szerző tétele, mely szerint a reprezentáció korát a prezentáció 

(önprezentáció) kora követi, tökéletesen beigazolódott az eltelt idő alatt – nem feltétlenül így van ez azonban azzal az 

állásponttal, amely szerint a tartalomelőállítás és -fogyasztás „demokratizálódása” az új kor meghatározója. 



11 

 

„tömegkommunikáció új technikáinak megjelenése a bejáratott mediatizáló szervezetek, csoportok 

tekintélyének és befolyásának gyengüléséhez járult hozzá. Az új média azért is veszélyeztette a 

status quót, mert az ellenőrzés fennálló struktúráit kikerülve volt képes új ideákat, ismereteket 

elérhetővé tenni.” 11 

További ok lehet elvileg az erőforráshiány (nincs elég ember a szerkesztőségben, aki van, az robotként ontja 

az átvett híreket), az ezzel összefüggő erőforrás-takarékosság (ha ebben a témában az átvételekkel is 

jelentős forgalom érhető el, a szerkesztőségi erőforrások más témában jobban hasznosulnak), a szakmai-

kereskedelmi féltékenység (nem hivatkoznak egymásra, hogy ne tereljenek forgalmat a konkurenciához), az 

óvatosság (megosztó a téma, az olvasók egyik vagy másik csoportjában visszatetszést kelthet, ha úgy néz ki, 

mintha az újság állást foglalna), a tanácstalanság (nincs ötlet, hogy milyen tartalmat is kéne gyártani), a 

vakszerencse (voltak tervek és próbálkozások, de az elképzelt anyagok valamiért nem készülhettek el, nem 

jelenhettek meg). Ha azonban a vizsgált médiumok a régi módon megkerülhetetlenek lennének, mindez 

együtt sem vezethetett volna oda, hogy a legnagyobb online hírmédiumok ennyire ne tudjanak 

kezdeményezni a témában. 

 

3.2. STÍLUS, MŰFAJOK: OBJEKTIVITÁS ÉS SZUBJEKTIVITÁS 

A hagyományos sajtóműfaj-tipológiák alapvetése, hogy a „komoly”, „minőségi” médiában a tényműfajok és a 

véleményműfajok elkülönülnek egymástól.12 Ez összefügg az egyébként rendkívül vitatott úgynevezett 

objektivitás-doktrínával, vagyis azzal az elvárással, hogy a média elfogulatlanul és kiegyensúlyozottan adjon 

hírt az eseményekről (aztán a publicisztikai rovatban írjon, amit akar). Innen kiindulva állapíthatták meg azt a 

korábbi Médiaombudsman-elemzések, hogy az internetes médiumokban összemosódik a tájékoztatás és a 

publicisztika, a cikkek műfajai rendre összecsúsznak, elmosódik a hír- és kommentárműfaj közötti határvonal. 

A korábbi elemzésekben problematikusként bemutatottakhoz hasonlítható anyagok a Marton-ügyben is 

jócskán megjelentek. Néhány példa: 

• A 444 egyik anyaga szerint „[e]gészen elképesztő volt az Egyenes Beszéd csütörtök esti adása”; a 

szerző egyebek mellett számon kéri Verebes Istvánon, akinek a nyilatkozatát ismerteti, hogy 

korábban támogató volt Sárosdival, de mióta a színművész megnevezte zaklatóját, már nem az. 

• „Vajna tévéje továbbra is hozza a megszokott színvonalat”, kezdődik a Hvg.hu leadje, majd a cikk így 

minősíti Hyross Virág ügyvéd nyilatkozatát: „nehéz eldönteni, nem volt-e hosszú távon ártalmasabb 

ez az interjú még annál is, mint amikor a déli órákban napozásra buzdítottak”. 

• Oroszlán Szonja színművész a Facebookon írta meg gondolatait, ezeket a Hvg.hu és az Index is 

értékítéletet is sugalló kommentárral ismertette; hasonló cikk jelent meg a 24.hu felületén Németh 

Kristóf megnyilatkozásáról. 

• Explicit minősítések nélkül, de roppant szarkasztikus stílusban ismertette a 444 a Stohl András által a 

rádióban elmondottakat. 

                                                           

11 James Curran, Media and Power (London and New York: Routledge, 2002), 69. Bár Curran médiaelméletének számos 

elemével lenne vitatkozni valónk, az idézett leírás oly pontos, hogy azt csak csodálni lehet – már csak azért is, mert a 

könyvnyomtatás egykori elterjedésének hatásai alapján általánosít, és a szerző két évvel a Facebook indulása előtt 

publikálta. 

12 Pl.: Harle Tamás, Az újságírás mestersége és művészete (Budapest: Kék Európa Stúdió, 2012). 



12 

 

• A 444 egy másik cikkének már a címéből kiderül, hogy mi a szerző/szerkesztőség véleménye: A 

Vígszínház végre kiáll az áldozatok mellett és konkrét lépéseket tesz Marton-ügyben (kiemelés 

tőlünk). 

• A cikk címében címkézte fel Verebes Istvánt a 888: Itt egy újabb véresszájú SZDSZ-es, aki már megint 

az erőszakolók pártján áll. 

• Látszatra tényszerű információkat összegyűjtő háttéranyag, de részben publicisztika, részben 

valamifajta pletyka-vádirat az Origón Ki is valójában a szexuális zaklatással vádolt Marton László? 

címmel megjelent cikk. 

 

Fontos azonban szem előtt tartanunk azt, amire vonatkozó tanulmányában Bajomi-Lázár Péter is felhívta a 

figyelmet: az objektivitás-doktrínához az újságírás irányzatai, hagyományai, iskolái közül korántsem 

mindegyik kötődik. 13 Bajomi-Lázár elkülönült hagyományokként azonosította a „különböző eszmék, ügyek, 

pártok elkötelezett képviseletét” feladatának tekintő „elkötelezett újságírást” (és elválasztotta a kifejezetten 

a hatalmon levő kormányzat eszméit népszerűsítő irányzattól). Ha őszinték akarunk lenni magunkhoz, be kell 

látnunk, hogy Magyarországon a tömegmédia kezdeteitől ez volt az uralkodó iskola, és adja magát a 

gondolat, hogy napjaink médiaviszonyai között is ez a hagyomány él tovább. Az az attitűd azonban, amely 

gyakorlatilag minden öt sornál hosszabb tartalomelemet valamilyen morális (pontosabban: morálisként 

bemutatott) koordináta-rendszerben helyez el, és – lehetőleg érzelmi – állásfoglalásra ösztökéli a befogadót, 

alapvetően a Bajomi-Lázár által szintén külön kategóriaként szerepeltetett bulvármédia sajátja. Az 

„objektivitás-doktrína” felől nézve normasértő tartalomelemek hosszú és dicsőséges múltra visszatekintő 

újságírás-iskolák hagyományaihoz köthetők – teljesen függetlenül attól, hogy az érintett szerzők és 

szerkesztőségek ismerik-e az előzményeket, illetve attól, hogy motivációikkal, elkötelezettségeikkel mi 

magunk vagy bárki más mennyire ért egyet. 

Hasonló, bár nem azonos tipológiával dolgozik Robert M. Entman, aki a médiumokat egy olyan elméleti 

képlet szerint tartja csoportosíthatónak, ami az öt – általa vélt – legfontosabb újságírás-szakmai alapelv 

(pontosság; kiegyensúlyozottság; a profitszempontok elválasztása a szerkesztési, tartalmi döntésektől; a 

hatalom ellenőrzése; a hír- és véleményszerkesztőségek elválasztása14) iránti elkötelezettség mértékét veszi 

figyelembe.15 Entman szerint egy-egy médium az általa gyakorolt újságírás jellege alapján lehet 

hagyományos (objektivitás-doktrína), elkötelezett („advocacy journalism”), bulvár, illetve szórakoztató.16 

Tárgyunk szempontjából mindez azért érdekes és fontos, hogy Entman nyomán hangsúlyozhassuk: 

egyáltalán nem csak azok a médiatartalmak lehetnek értékesek a közélet, a közérdek szempontjából, 

amelyek a „hagyományos” (Bajomi-Lázárnál: „angolszász”) iskola szabványai szerint működnek. Különösen 

                                                           

13 Bajomi-Lázár Péter, „Az objektivitás-doktrína nyomában”, Médiakutató 4, sz. 2 (2003), 

http://www.mediakutato.hu/cikk/2003_02_nyar/02_objektivitas_doktrina.  

14 A magyar közegben ennek az amerikai ideálnak feleltethető meg a hír és vélemény tartalmon belüli elválasztása. 

15 Robert M. Entman, „The Nature and Sources of News”, in The Press, szerk. Geneva Overholser és Kathleen Hall 

Jamieson (Oxford, New York: Oxford University Press, 2005), 48–65. 

16 A felosztás nyilván az amerikai gondolkodást tükrözi, amelyben a kormánymédia fogalma egyelőre nem ismert, jól 

kivehető viszont a különbség a bulvárlapok és az Oprah Winfrey-, Barbara Walters-féle „entertainment/infotainment” 

műsorok megközelítésmódja között. Ide sorolhatjuk a politikai szórakoztatás olyan termékeit is, mint a Daily Show vagy 

a Last Week Tonight. 



13 

 

igaz lehet ez akkor, amikor nem a szorosan vett politikai-gazdasági élet eseményeiről, visszaéléseiről van szó, 

hanem arról, hogy egy "heterogén emberi csoport tagjai a kisebb-nagyobb vétségek, konfliktusok, botrányok 

mint normaszegések terjesztésén keresztül folyamatosan fenntartják a normatív igényeket, s 

újrafogalmazzák/felülírják a csoport ideáljait, eszményeit"17 az úgynevezett privát szféra nagyon is 

társadalmilag terhelt mezején. 

A „normasértés” több esetben ráadásul a kontextuson (vagy éppen annak hiányán) is múlik. A fentebb 

kipécézett tartalomelemek közül elmúlt korok elméletírói néhányat nem összecsúszott, meghatározhatatlan 

műfajú cikknek, hanem egészen egyszerűen glosszának tekintettek volna, lévén a glossza – egy fél 

évszázados leírás szerint egyébként „a kommentár-család legkedveltebb” tagja! – megkülönböztető jegyei „a 

rövidség, az egytémájúság, az ironikus hangvétel és a csattanó”.18 (Külön kérdés, hogy ki hogyan ítéli meg 

ezeknek a glossza-szerű írásoknak az eszközhasználatát, értelmét, minőségét.) A konfúzió, ha van, itt abból 

ered, hogy az online újságokban gyakran hiányoznak a nyomtatott médiumok világában megszokott határoló 

és megkülönböztető markerek (tipográfia, rovatcím stb.), vagyis a glossza-jellegű cikkeket ránézésre semmi 

nem különbözteti meg a sima híradásoktól. A nyomtatott média, különösen a napilapok világában általános 

(volt), bár egyáltalán nem kizárólagos, hogy a glossza olyan hírre reagáljon, amit a lap korábban tényszerűen 

már ismertetett. Az „összecsúszás” ilyen értelemben ezekben az esetekben valójában nem a műfajok, hanem 

az időbeliség szintjén jelenik meg: az alapinformációkat is a glossza-szerű cikkből kell kihüvelyeznie az 

olvasónak. 

Mindezt figyelembe véve a szarkazmust, az egy-egy szereplő közléseit minősítő kiszólásokat, de még az 

öncélú személyeskedést sem tekintjük olyan tényezőknek, amelyek önmagukban a tartalom 

„valósághűségének” csorbulását eredményeznék. (Más szempontú elemzés természetesen egészen 

tanulságos következtetéseket vonhat le abból, hogy pl. a 888 szövegeiben Sárosdi Lilla kivehető 

következetességgel mint „Schilling Árpádné” vagy „Schillingné” jelenik meg, ami egyszerre szolgálhatja azt a 

célt, hogy a médium által politikai ellenfélnek tekintett házastársával, Schilling Árpáddal összefüggésbe hozva 

hiteltelenítse, illetve hogy önálló név nélküli, másodrendű családtaggá lefokozva jelezze, hogy nőként igenis 

alárendelt társadalmi szerepekre van predesztinálva.19) A vizsgált tartalom már tárgyalt jellegzetességei, 

vagyis az, hogy a legfontosabb fordulatok írásban vagy rögzített videón tett nyilatkozatokban „történtek 

meg”, míg a mellékszálak többségét televíziós nyilatkozatok keletkeztették, minden bizonnyal eleve 

hozzájárultak ahhoz, hogy az alapinformációk különösebb torzulás nélkül jelenjenek meg a különböző 

felületeken. 

Az elkötelezett újságírás, a bulvár és a szórakoztató média hagyományosan kialakult formáiban közös 

jellemző, hogy a tartalom egészét áthatja egy adott, egységes nyelv- és attitűd-választás. A vizsgált 

médiumok közül minden bizonnyal a 444 jár a legközelebb ahhoz, hogy ilyen értelemben saját világa 

legyen.20 Ezt támogatja az is, hogy a nagy terjedelmű, jelentős újságírói erőfeszítés által létrehozott 

tartalomelemek az egyébként ironikus „tldr” rovatcím alatt, a hírfolyam többi részétől formailag is 

megkülönböztetve jelennek meg. Minden bizonnyal a már tárgyalt hírverseny, az idő- és 

                                                           

17 Szvetelszky Zsuzsanna, „Közösségi kételyek”, Századvég Új folyam 22, sz. 2 (84) (2017): 29. 

18 Gombó Pál, Bevezetés a sajtóismeretbe, A magyar sajtó kiskönyvtára (Budapest: Tankönyvkiadó, 1967), 106. 

19 Megint más dimenziójú elemzés izgalmas témája lehet az is, hogy korunk médiájában miért az elkötelezett, a bulvár, 

és – bizonyos értelemben – a szórakoztató iskola, illetve ezek tanulmányozásra váró hibridjei uralkodnak. 

20 Rusu Péter, „A 444.hu és az új típusú újságírás sajtónyelvi forradalma”, szakdolgozat (Babeș-Bolyai 

Tudományegyetem, 2015). 



14 

 

teljesítménykényszer, illetve az erőforrás-szűkösség eredménye, hogy még a 444-en is olvasható olyan, a 

legdohosabb, szószátyár, hivataloskodó sajtónyelvből ismerős fordulat, hogy „közölte dr. Békés Gergely, az 

EJI jogtanácsosa, akinél a részletekről érdeklődtünk”. A magát a 444-hez viszonyítva meghatározó 888-cal 

hasonló a helyzet: több olyan publikáció után, amit eleink egészen biztosan „rendkívül csípősnek” találtak 

volna, egy érdektelenül semleges című, az objektivitás-doktrína fetisizálóit is kielégítő hírösszefoglaló 

következett. 

Ebben a tekintetben is figyelemre méltó az Origo: itt nem csupán az egyébként ugyanabban a hírfolyamban 

megjelenő, látszatra azonos megközelítésű cikkek hangvétele, véleménytöltöttségi szintje változik vadul, 

hanem konkrét tények bemutatása fordul rövid idő alatt, és minden reflexió nélkül, ellentétesre. A portálon 

2017. július 7-én jelent meg Sztankay Ádám interjúja Marton Lászlóval, akit a lead „legendás rendezőként” 

vezetett fel.21 Ebben a cikkben a rendező sok egyéb mellett arról beszélt, és a cikk címe is azt emelte ki, hogy 

milyen kellemetlenségek érték pályája során a Kádár-kori kultúrpolitika, majd Demszky Gábor egykori 

főpolgármester részéről. Marton az Origóban alig több, mint három hónappal később már a kommunisták és 

a balliberálisok kedvence (különös tekintettel Demszkyre), egyúttal figyelemre sem méltó, jelentéktelen 

alkotó lett. Mindebben szempontunkból nem az az érdekes, hogy vajon az első cikk írt igazat, a későbbiek, 

vagy egyik sem, hanem hogy az Origo szerkesztőit, szerzőit egyáltalán nem zavarja: néhány hónapon belül 

ugyanolyan mindenki által ismert, magától értetődő igazságként írnak egy dologról és annak az 

ellenkezőjéről. (Bár a most vizsgált cikkek az interjúra nem hivatkoznak, az interjúhoz készült fotók a Martont 

a hatalom mániákusaként leíró „portrécikkben” is szerepelnek, már csak ezért is kizárt, hogy a korábbi cikk 

egyszerűen elfelejtődött volna.) 

Ha a „valósághűség” fogalmát kiterjesztjük, és arra vagyunk kíváncsiak, hogy az egyes médiumok nyolc napos 

hírfolyama milyen nyomot hagyhatott a befogadóban, vegyes a kép. Az Origo fentebb már említett 

„portréja”, majd hasonló jellegű „háttéranyaga” Marton Lászlóról forrás nélküli, megítélhetetlen hitelességű 

pletykák, inszinuációk, vádak és logikátlanságok gyűjteménye. Ezek a cikkek, azon kívül, hogy van címük és 

leadjük, semmilyen újságírói alapelvet nem tartanak be. Entman szerint Amerikában ez a bulvármédia egy 

meghatározott szegmense, az ufók által a Holdra menekített, és éppen visszatérni készülő Elvis történetét 

rendszeresen megfuttató szupermarket-újságok jellemzője. Az Origo formailag hírnek látszó, de teljes 

mértékben spekulatív tartalmakat is közölt. Október 22-23-án, amikor a nemzeti ünnep miatt másutt 

háttérbe szorult a Marton ügy, a lap három – részben a „portréhoz” hasonló eszközöket alkalmazó, részben 

az elvi lehetőségek és a valószínűségek összekeverésére alapuló – cikket közölt arról, hogy Martonra illetve 

volt és aktuális munkáltatóira milyen felelősségre vonás várhat. 

A hírfolyamban még egy ilyen, szakkifejezéssel élve „felhabosított” sztori bukkant fel: a 24.hu és a Zoom a 

Független Hírügynökség (FüHü) oldaláról vett át egy információt, mely szerint „[m]égsem perel Marton 

László”. Az eredeti cikkben forrásként annyi szerepel, hogy „forrásaink szerint”. A FüHü cikkében említett 

ügyvéd a Hvg.hu és a MNO ezt követő anyagában már nyilatkozik is, és bár nyilvánvaló, hogy nem mond 

semmi érdemit, sőt, még azt sem erősíti meg, hogy egyáltalán beszélt Martonnal, mindez a 24.hu újabb 

cikkében már úgy jelenik meg, hogy Marton „Sztárügyvéddel konzultált”. Mint tárgyaltuk, a 24.hu és a 

Hvg.hu koncepciójára összességében sem jellemző a keletkező információk szigorú szűrése, ami azonban 

óhatatlanul hozzájárulhat ahhoz, hogy teljesen légből kapott „információk” is becsússzanak egy-egy 

anyagukba. 

                                                           

21 Marton László Kossuth-díjas direktor: kétszer akarták kirúgni, előbb Berecz, aztán Demszky. 

http://www.origo.hu/kultura/20170704-marton-laszlo-kalandjai-a-szinhazban-es-az-eletben.html 



15 

 

Az online hírmédia talán legszembeötlőbb jellegzetessége egyébként is a rengeteg átvétel, hivatkozás, 

ismertető. Ha a klasszikus médiaműfaj-tipológiákat felváltja majd a 21. század realitásaira építő új 

rendszerezés, a leghosszabb fejezet egészen biztosan a lapszemlék különböző válfajainak jellemzőit fogja 

taglalni. Egyértelműen látszik, hogy egy-egy nagyobb elérésű médium lapszemlékkel is tarolhat a 

Facebookon. Stohl András Class FM-es megnyilvánulásairól a 444 írt először; a korpusz összes anyaga közül 

messze a legtöbb facebookos interakciót ez a cikk hozta. A toplista negyedik helyezettje egy MNO-video 

ugyancsak 444-es ismertetője, az ötödik pedig a 444 egyik cikkének szemléje a Hvg.hu oldalon.22 

A cikkek facebookos karrierjének vizsgálata ugyanakkor azt mutatja, hogy miközben van hatása a jól eltalált 

téma- és címválasztású reciklált tartalomna, van hatása, jelentősége az eredeti tartalomnak is. Az öt 

legnagyobb visszhangot kiváltó cikk között a 444 nagy lélegzetű, a vizsgált médiumok többsége által is átvett 

anyaga mellett ott van Nagy Bandó András publicisztikája is. 

 

                                                           

22 A Facebook-interakciókat 2017. november 21-én gyűjtöttük le a Sharedcount használatával (a kapott adatokat 

szúrópróba-szerűen összevetettük a médiumok oldalain feltüntetett számokkal). A toplista a megosztások, reakciók 

(like, wow stb.) és kommentek cikkenként összesített száma alapján készült (a plugin-kommenteket nem vettük 

figyelembe). Szem előtt kell tartani, hogy a reakciók számát általunk nem ismert tényezők (pl. tartalommarketing) is 

befolyásolhatják. 



16 

 

4. ÖSSZEFOGLALÁS 

A vizsgált online médiumok, mint láttuk, tartalmi tekintetben követő szerepet vittek a témában, miközben 

nagyon fontosnak tartották azt, és minden bizonnyal nagyban hozzájárultak ahhoz – részben saját felületeik, 

részben a facebookos megosztások révén –, hogy a közvélemény tájékozódjon az egymást követő 

eseményekről. Nagyobb terjedelmű, a történteket összefoglaló, esetleges kifutásait előrevetítő, Marton 

László pályáját és személyiségét, illetve a téma összefüggéseit is bemutató háttéranyagok is születtek, de 

ezek mennyisége elenyésző a korpuszban.  

Az egyértelműen publicisztikának tekinthető, akként meg is különböztetett anyagok vagy erőteljesen Sárosdi 

Lilla – és a hozzá hasonlókat elszenvedett nők – mellett álltak ki (Tompa Imre, 24.hu, Lakner Dávid, MNO, 

Nagy Bandó, 24.hu), vagy támogató-figyelmeztető egyrészt-másrészt szöveget írtak (Révész Sándor Hvg.hu – 

109). Csupán árnyékával van jelen a korpuszban Hont András Szerepfosztó dívány című publicisztikája, ami a 

nyomtatott HVG október 19-ei számának 72. oldalán jelent meg, és az Origón Hecker Flórián írt rá csak 

nagykorúaknak ajánlott válaszcikket. Hont – még azelőtt, hogy Sárosdi megnevezte volna Martont –, a 

színművészét szembeállítva a „valóban megerőszakoltak” történetével, azt írta, hogy ez „nem magyar 

Weinstein-ügy”; a válaszcikk ezt a megközelítést bírálja erős szavakkal. Terjedelmének nagyobb részét 

ugyanakkor a Hontra vonatkozó ad hominem beszólások teszik ki, különös tekintettel arra, hogy milyen 

interjút készített Vona Gábor Jobbik-elnökkel. (Az Origo és a 888 vizsgált cikkeiben visszatérő elem, hogy a 

történetet politikai kategóriákhoz igyekeznek kötni, így lesz Verebes Istvánban az a legfontosabb, hogy ő 

„SZDSZ-es”, és így lesz maga Marton a „balliberális kormányok” kegyence, illetve általában a „balliberálisok” 

kedvence. Egyébként is az Origo kedvelt retorikai eszköze a propagandából jól ismert címkézés: itt Marton 

nem „szexuális zaklatást követett el”, hanem hangsúlyosan és visszatérőn „szexuális zaklató”.) 

A publicisztikák szerzőit vizsgálva feltűnhet még valami: hogy egyikük sem nő. A Weinstein-ügy amerikai 

médiafeldolgozásában tetten érhető, hogy a súlyponti cikkek szerzői jellemzően nők (vagy olyan, a témához 

elvileg különleges affinitással bíró férfiak, mint Ronan Farrow).23 Nem tartjuk megalapozottnak azokat a 

megközelítéseket, amelyek szerint biológiai és/vagy identitás-alapon dől el, hogy egy adott kérdésről valaki 

tud-e őszintén, okosan, etikusan hírt adni, értekezni. Mégsem tudjuk elhessegetni a gyanút, hogy valamilyen 

módon továbbra is érvényesül az „újságírónők hallgatása”, amiről Margit Patrícia bő másfél évtizeddel 

ezelőtt megjelent tanulmányában írt.24 Részletes kutatás és elemzés nélkül persze nem jelenthető ki 

egyértelműen, hogy az általa akkor elemzett tényezők (a nők társadalmi teljesítményeinek alulértékelése, a 

feminista mozgalmak gyengesége és elfogadottságának hiánya, a médiahasználati szokásokra vonatkozó 

hamis feltételezések, a nők szereplési hajlandóságáról szóló tévképzetek, a médiaszakmai üvegplafon és a 

médiaszakma maszkulin kultúrája) ma is hatnak, a részletekben nyilván sok minden változott is, de paradox 

módon éppen az általunk most vizsgált, eminensen „női téma”25 feldolgozása is azt mutatja, hogy alapvető 

változások nem történtek. Sőt, a módosult médiavilág körülményei között újabb tényezők is felvetődhetnek. 

                                                           

23 Nem általános és kötelező szabályra kell gondolni, hanem arra, hogy a szerkesztőségek egy része számára ez 

láthatólag szempont. 

24 Margit Patrícia, „A nők reprezentációja”, Médiakutató 3, sz. 3 (ősz) (2002). A tanulmány újraolvasása azoknak is 

ajánlott, akiket a cultural studies elméleti keret, illetve a „női” témákat automatikusan „feminista” témáknak tekintő, a 

mi megítélésünk szerint nem különösebben termékeny kategória-használat először elriasztana. 

25 Ami természetesen, mint azt Nagy Bandó András említett publicisztikája kiemeli, legalább annyira „férfi téma” is. 



17 

 

Például az, hogy az újságíró nők azért visszafogottak, mert nem akarják kitenni magukat a kommentelő- és 

Facebook-reakcióknak.26 

Az ugyanakkor kijelenthető: a vizsgált médiumok ebben a nyolc napban összességében is Sárosdi Lillát 

támogatták. Ez jellemzően nem jelentett szélsőséges elfogultságot: Marton és a mellette megszólalók 

álláspontja is megjelent (az Origón a „balliberális holdudvar” kárhoztatásával kísérve). A publicisztikák 

többsége vele volt, szavahihetőségét nem kérdőjelezték meg, a háttéranyagok, ha voltak, megtámadott 

nőkről, nem pedig igaztalanul vádolt férfiakról szóltak, a Martont bemutató nagy cikkek pedig – bár eltérő 

stílusban, módszerekkel és szakmaisággal – egyaránt azt igyekeztek kideríteni, hogy a rendező karrierje során 

mi minden utalhatott arra, hogy olyan ember, aki visszaél a helyzetével, lehetőségeivel. A címek, mint szó 

volt róla, szintén Sárosdi narratíváját támogatták (illetve Martonét kérdőjelezték meg). 

Újságírás-szakmai oldalról végső elemzésben az is felvethető: helyes, elfogadható volt-e az újságok részéről, 

hogy megírták Sárosdi bejelentését azelőtt, hogy bármilyen módon meggyőződtek volna annak 

valószínűsíthető valóságtartalmáról? (Elvileg nem zárhatjuk persze ki, hogy mire a bejelentés megtörtént, 

egy vagy több szerkesztőségnek voltak már olyan értesülései, amik Martonra utaltak.) A személyiségi jog 

oldaláról szintén felvethető a kérdés: abból, hogy a színművész bemondta Marton nevét, miért következett 

azonnal és automatikusan minden szerkesztőség számára, hogy kiírhatja azt a saját felületeire, ahol a közlés 

még nagyobb nyilvánosságot kap? 

A kérdésekre nyilván nem tudunk egyszerű és egyértelmű válaszokat adni. A Facebookkal súlyosbított 

hírverseny, ezzel összefüggésben a „mediatizáló ágensek kiszorulása”, az ezekkel ugyancsak összefüggő, a 

magyar médiahelyzet által csak súlyosbított erőforráshiány olyan tényezők, amik leértékelik a szakmaetikai 

dilemmák jelentőségét, és felértékelik a gyorsaságot, a hatékonyságot. Ha a potenciálisan elérhető 

felhasználók többsége tíz percen belül így is, úgy is értesül arról, hogy Sárosdi megnevezte Martont, mi 

értelme és jelentősége van azon mélázni, hogy valószínűsíteni vagy megkérdőjelezni tudjuk-e inkább az 

állítását? 

A közösségi média (elsősorban a Facebook) felnövekedése nem csak a tartalomterjesztés s azzal összefüggő 

úgynevezett monetizáció frontjain változtatott meg sok mindent a professzionális média számára. Jelentős 

változás az is, mint taglaltuk, hogy a hírértékkel rendelkező történetek szereplői egyre kevésbé 

kiszolgáltatottak ezeknek az orgánumoknak, avagy, máshogy fogalmazva, egyre kevésbé megkerülhetetlenek 

a kommunikációban a hírmédiumok. Érdemi tény ugyanakkor, hogy a Sárosdi után, személyazonosságukat 

nem felfedve megszólaló, Marton visszaéléseiről beszámoló érintettek nem a közösségi, hanem a 

professzionális médiát választottak platformként. Ennek sokféle oka lehet, de ezek mind a hírmédia 

klasszikus jellemzőivel függenek össze: a forrás és az újságíró bizalmi kapcsolata, a médium védernyője (az 

intézmény képes megvédeni a nyilatkozó anonimitását), a professzionális média ereje, hogy a maga 

hitelességével támogassa az egyébként névtelen közléseket.27 

A média segíthet abban, hogy ellenőrizze – és ezzel, ha úgy van, hitelesítse – a whistleblower állításait. Itt 

például, sok egyéb mellett, utána lehetett volna járni, hogy a szóban forgó időpontban milyen autója volt 

                                                           

26 Tófalvy Tamás, „Online Harassment of Journalists in Hungary: Forms, Coping Mechanisms and Consequences for 

Press Freedom” (Vienna: International Press Institute (IPI), 2017). 

27 Mint már utaltunk rá, a Weinstein-botrány nem facebookos közlésekkel, hanem egy New York Times-cikkel indult. 

Érdekes kérdés, vajon jelez-e az amerikai és a magyar média közötti rendszerszintű különbségeket, hogy ott az arccal-

névvel szereplő áldozatok is a professzionális médiában szólaltak meg először – hogy aztán egyesek közülük roppant 

aktívak legyenek a közösségi médiában. 



18 

 

Martonnak. Erre az Origónak van is utalása, de a megfogalmazás maga jelzi, hogy az értesülés komolyan 

vehetetlen („egyes vélemények szerint már akkor is BMW-vel” járt a rendező). A Marton visszaéléseit 

elszenvedő nők egymást követő, névtelen megszólalásai, amelyek egy része ebben a körben jelent meg 

először, másik részét pedig mindannyiszor kiemelten mutatta be a legtöbb újság, természetesen ugyancsak 

hitelesítették a Sárosdi által elmondottakat, olyan cikkekkel azonban nem találkozunk, amelyek ki tudtak 

volna lépni az „egy állítás – egy tagadás” körből. Hangsúlyozzuk, hogy az újságírás normái felől nézve ez az 

egész nem úgy vetődik fel, hogy azért ellenőrizzük, amit valaki mond, mert nem hiszünk neki. Azért 

ellenőrizzük, mert újságot csinálunk. Ha hiszünk neki, és fontosnak tartjuk, amit mond, pláne ellenőrizzük, 

mert azt akarjuk, hogy azok is meggyőzhetők legyenek, akik ösztönből, zsigerből kételkednek. 



19 

 

 

MELLÉKLET: A MARTON-ÜGY AZ ONLINE MÉDIÁBAN – KVANTITATÍV TARTALOMELEMZÉS 

2017.10.19. – 2017.10.26. 

Készítette: Szávai Petra 

Vizsgált portálok száma: 9 (24, 444, 888, Alfahír, Hvg, Index, MNO, Origo, Zoom) 

Témában született összes cikk:  177 db 

 

 

1. A TÉMA FELBUKKANÁSA ÉS „ÉLETÚTJA”, A FORRÁSOK KEZELÉSE 

 

 

 

 



20 

 

 

 

 

 

 

 



21 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



22 

 

 

A szerző szerepeltetése 

 

A cikkek 59%-a szerző feltüntetésével, 41 %-a szerző feltüntetése nélkül jelent meg.  

 

 

Hivatkozások, forrásmegjelölés 

Az általunk vizsgált forrásokat (olvasói információ, közösségi médium, hírügynökség, más médium) 147 

cikkben (83%) jelöltek meg.  



23 

 

 

 

Más médiumokra hivatkozás esetei médiumonként 

(Mivel az egyes cikkekben több alkalommal is hivatkozhattak más médiumokra, a közölt szám meghaladhatja 

a témára fordított cikkek számát)  

 

 

Más médiumokra történő hivatkozás a médiumok irányultsága szerint: 



24 

 

 

 

Más médiumokra hivatkozások részletesen 

 

 

24.hu 444.hu 888.hu alfahír.hu hvg.hu index.hu mno.hu origo.hu zoom.hu 

Elektronikus média 9 6 1 3 12 7 7 1 11 

ATV 3 3 1 1 2 1 2 1 2 

Class FM 2 1 0 1 2 1 0 0 3 

HírTV 4 2 0 1 5 5 4 0 5 

Klubrádió 0 0 0 0 1 0 0 0 1 

Lánchíd Rádió 0 0 0 0 0 0 1 0 0 

RTL Klub 0 0 0 0 1 0 0 0 0 

TV2 0 0 0 0 1 0 0 0 0 

Nyomtatott sajtó 4 1 0 0 3 1 2 5 2 

Blikk 1 0 0 0 3 0 1 1 2 

Bors 0 1 0 0 0 0 0 0 0 

HVG 0 0 0 0 0 0 0 2 0 

Magyar Narancs 2 0 0 0 0 1 1 0 0 

Magyar Nemzet 1 0 0 0 0 0 0 0 0 

Népszava 0 0 0 0 0 0 0 1 0 

Vasárnapi Hírek 0 0 0 0 0 0 0 1 0 

Online sajtó 13 3 1 3 6 4 5 5 9 

444.hu 5 0 0 1 2 2 0 1 4 

 

24.hu 444.hu 888.hu alfahír.hu hvg.hu index.hu mno.hu origo.hu zoom.hu 

Összesen 26 10 2 6 21 12 14 11 22 

A kormány álláspontjához ált. 

kritikusan viszonyuló médium 
26 10 2 6 20 12 14 11 22 

Radikális jobboldali médium 0 0 0 0 0 0 0 0 0 

A kormány álláspontját ált. 

támogató médium 
0 0 0 0 1 0 0 0 0 



25 

 

borsonline.hu 0 0 0 0 1 0 1 0 0 

fidelio.hu 0 0 0 0 1 0 0 0 1 

hvg.hu 6 2 1 1 0 2 4 3 4 

merce.hu 0 0 0 0 2 0 0 0 0 

mno.hu 0 1 0 0 0 0 0 0 0 

nlcafe.hu 1 0 0 0 0 0 0 0 0 

zoom.hu 1 0 0 1 0 0 0 1 0 

 

 

 

A hírügynökségre történő hivatkozások magas száma az MTI-től átvett képek használatának köszönhető. Az 

MTI a vizsgált időszakban mindössze 2 esetben hozott hírt az ügyről, mindkettő Marton közleményeinek szó 

szerinti megjelentetése volt. 

Közösségi médiumokra a cikkek 29%-ában, 51 cikkben hivatkoztak. 45 esetben történt a Facebook-ra 

hivatkozás, 7 alkalommal pedig YouTube-hivatkozás szerepelt a cikkekben. 



26 

 

 

 

 

 



27 

 

 

 

 

2. ÚJSÁGÍRÓI ESZKÖZÖK  

Kísérő tartalom 

 

A cikkek 82%-ában volt jelen kísérő tartalom, azaz 177 cikkből 145-ben. 

 



28 

 

 

 

Kísérő tartalomként egy esetben sem szerepelt infografika. Hanganyagot (Stohl a Class Fm-ben) egy-egy 

cikkéhez fűzött a 444.hu, az alfahir.hu, a hvg.hu, az index.hu és a zoom.hu. Videótartalom 14 alkalommal, 

azaz a cikkek 8%-ában fordult elő, mindegyik hagyományos videó volt.  A leggyakoribb kísérő tartalom a fotó, 

mely a cikkek 80%-ában, 141 esetben szerepelt –  egy grafika kivételével (444.hu) minden alkalommal 

hagyományos fotót használtak. 

 

 



29 

 

 

 

 

 

3. A TÁJÉKOZTATÁS ÉS FELDOLGOZÁS TARTALMI VIZSGÁLATA (MŰFAJISÁG, OBJEKTÍV 
TÁJÉKOZTATÁS, SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNYKÖZLÉS) 



30 

 

Megszólalók 

 

 

 

A megszólalók elemzése során különbséget teszünk a hivatkozott (más forrásból szerzett, esetleg 

nyilatkozatban, sajtótájékoztatón elhangzó, nem szó szerint idézett megszólalások), idézett (más forrásból 

szerzett, esetleg nyilatkozatban, sajtótájékoztatón elhangzó, szó szerint idézett megszólalások) és 

interjúalany (az újságíró saját kérdésére érkezett megszólalások) között. 



31 

 

 

 

A megszólalók elemzésekor típusok szerint is elkülönítjük őket. A Marton-ügy kapcsán érdekelt félnek 

tekintjük a Martont és a szexuális zaklatást elítélő megszólalókat (áldozatok, elhatárolódó intézmények), 

ellenérdekeltnek pedig mindazokat, akik nem (teljesen) értenek egyet Marton tetteinek elítélésével, vagy 

kifejezetten a védelmében szólalnak fel (Marton, Verebes, Stohl, Oroszlán stb.). Két további típus a szakértő, 

valamint az utca embere, mely utóbbira e téma kapcsán mindössze egy példa volt (hvg.hu). 

 

 


