
1 

 

 

 

 
Az elemzést készítette 
Széky János. 
 

 

2017. december 

      

      MÉRTÉK MÉDIAOMBUDSMAN 
 

Az ukrán nyelvtörvény elfogadásának sajtóvisszhangja 

 



2 

 

 

TARTALOMJEGYZÉK 

 

AZ ELEMZÉS CÉLJA .......................................................................................................................... 3 

1. A TÉMA FELBUKKANÁSA ÉS „ÉLETÚTJA”, A FORRÁSOK KEZELÉSE ........................... 5 

1.1. A CIKKEK SZÁMA ÉS ÖSSZETÉTELE .............................................................................. 5 

1.2. A TÉMA FELBUKKANÁSA – HÍRADÁSOK A HÓNAP FOLYAMÁN ............................. 6 

2. ÚJSÁGÍRÓI ESZKÖZÖK – CÍMADÁS, STÍLUS, SZÓHASZNÁLAT ........................................ 10 

3. A TÁJÉKOZTATÁS ÉS FELDOLGOZÁS TARTALMI VIZSGÁLATA (MŰFAJISÁG, 

OBJEKTÍV TÁJÉKOZTATÁS, SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNYKÖZLÉS) ........................................... 11 

MELLÉKLET: AZ UKRÁN NYELVTÖRVÉNY ELFOGADÁSA KÖRÜLI BOTRÁNY – 

KVANTITATÍV TARTALOMELEMZÉS ........................................................................................... 15 

 

 



3 

 

AZ ELEMZÉS CÉLJA 

 

Az elemzés témája:  a 2017-es ukrán oktatási törvény, különös tekintettel a nyelvhasználatról szóló 7. 

cikkre 

 

Az elemzés célja:  az eseményről szóló hírek megjelenítésének és médiavisszhangjának elemzése a 

kiválasztott nyolc online médium vizsgálata alapján 

 

Vizsgált médiumok:  24.hu, 444.hu, 888.hu, alfahir.hu, hvg.hu, index.hu, mno.hu, origo.hu, zoom.hu 

 

Vizsgált időszak:  2017. szeptember 6.  –  2017. szeptember 29. 

 

Az alaphír:   2017. szeptember 5-én az ukrán parlament, a Rada elfogadta az új oktatási törvényt, 

amely egyfelől az oktatás színvonalának emelését tűzi ki célul, az oktatás kötelező 

időtartamát 11-ről 12 évre növelve; másfelől 7. cikkében leszögezi, hogy az oktatás a 

nemzeti nyelven, azaz ukránul kell, hogy folyjék, bár lehetővé tesz kivételeket. A cél az 

ukrán nyelv helyzetének megerősítése, és legsúlyosabban az orosz nyelv használatát 

korlátozza – az Oroszországi Föderáció jelenleg Ukrajna háborús ellensége, és 

területén, valamint az annektált Krím félszigeten diszkriminálják az ukránokat –, de a 

törvény szigorításai a többi nemzeti kisebbséget is sújtják. Kiváltképp a magyar 

közösséget, amely ugyan csak a hatodik legnépesebb, de az oroszon kívül a legjobban 

kiépített anyanyelvi oktatási rendszerrel rendelkezik. A második olvasatban 

kompromisszumként benne maradt az az eredetileg tetszőleges nyelvekre vonatkozó 

klauzula, hogy bármelyik oktatási szinten „egy vagy néhány” tárgyat az EU-tagállamok 

hivatalos nyelvein – így például magyarul – is lehet tanítani. A feltételek és a 

végrehajtás módja azonban tisztázatlanok, ezeket az ukrán kormány az 

„anyaországokkal” való kétoldalú tárgyalásokon akarja tisztázni. 

 

A téma „életútjának” főbb állomásai: 

 2016. április 4.: Nyilvánosságra hozzák a törvény tervezetét első olvasat céljára. 

 2017. július 10.: Nyilvánosságra hozzák a törvény véleményezett, bizottságban elfogadott 

tervezetét második olvasat céljára. 

 2017. szeptember 5.: A Rada elfogadja az oktatási törvényt, benne a nyelvhasználatról szóló 7. 

cikkel. Ugyanaznap a kijevi magyar nagykövetség tiltakozást tesz közzé. 

 2017. szeptember 6.: A magyar kormány és a kárpátaljai magyar szervezetek tiltakoznak a 

törvény ellen. 



4 

 

 2017. szeptember 7.: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter „Magyarország és a magyar 

emberek hátba szúrásának” nevezi a törvényt. 

 2017. szeptember 11.: A Közös Ország Mozgalom keretein belül az ellenzéki pártok közös 

gyűlésen tüntetnek az oktatási törvény nyelvi cikke ellen, és követelik, hogy Porosenko ukrán 

elnök ne írja alá a törvényt.  

 2017. szeptember 15.: Volodimir Hrojszman ukrán miniszterelnök utasítja Lilija Hrinevics oktatási 

és tudományos minisztert, hogy folytasson tárgyalásokat a törvény nyelvi rendelkezéseiről az 

uniós tagállamok nagyköveteivel; Hrinevics bejelenti, hogy az elfogadott törvényt az Európa 

Tanács elé terjesztik szakértői vizsgálatra 

 2017. szeptember 25.: Porosenko aláírja az oktatási törvényt. 

 2017. szeptember 26.: Szijjártó Péter bejelenti, hogy „Magyarország az Európai Unióban blokkolni 

és vétózni fog minden olyan lépést, amely a keleti partnerség program jegyében Ukrajnának 

újabb előrelépést jelenthetne az európai integrációs folyamatban.” 



5 

 

1. A TÉMA FELBUKKANÁSA ÉS „ÉLETÚTJA”, A FORRÁSOK KEZELÉSE 

1.1. A CIKKEK SZÁMA ÉS ÖSSZETÉTELE 

A vizsgált portálok közül messze a Magyar Nemzet/mno.hu foglalkozott legsűrűbben a témával, érdekes 

azonban, hogy a többiek között nincsenek nagy különbségek. 

A cikkek száma a következő volt az egyes portálokon: 

▪ 24.hu:  11 cikk 

▪ 444.hu:  12 cikk 

▪ 888.hu:  18 cikk 

▪ alfahir.hu: 16 cikk 

▪ hvg.hu:  14 cikk 

▪ index.hu: 11 cikk 

▪ mno.hu: 30 cikk 

▪ origo.hu: 12 cikk 

▪ zoom.hu: 12 cikk 

 

A sajátos eloszlást az magyarázhatja, hogy a téma dramaturgiája egyszerű – elnyomó nacionalista ukránok 

kontra áldozat magyarok –, és a határon túli magyar közösségek sorsának minden fordulata, folyamata már a 

Kádár-korszak óta (újra) heves érzelmeket, sőt indulatokat kelt a magyarországi nyilvánosságban.  Jellemző, 

hogy 1989 óta talán először a baloldali és liberális pártok most először léptek fel együttesen – nem 

„jobboldali” kezdeményezésre – egy hangsúlyozottan nemzeti ügyben. Részint a kárpátaljai magyar lakosság 

kis létszáma és ezen belül a véleményformáló értelmiség kis súlya, részint az orosz és még inkább az ukrán 

nyelv gyér ismerete miatt azonban az egyes sajtótermékeknek nemigen voltak erőforrásaik a téma mélyebb 

és árnyaltabb feltárására, egyáltalán, eredeti tényújságírói munkára. A vizsgált oldalak közül az adott 

időszakban csak az mno.hu, az Index és a Zoom néhány cikke jelentett kivételt. 

A képlet látszólagos tisztaságának következménye az is, hogy a magyar közvéleményben gyakorlatilag nem 

volt két oldal: szinte senki nem vette tudomásul az Oroszországgal hibrid háborúban álló ukránok 

szempontjait, azt a tényt, hogy az orosz agresszió a zaklatott és tragikus történelmű országban csak 2014-ben 

adott végre lendületet annak a nemzetté válási folyamatnak, amelyen a tőle nyugatra lévő, szerencsésebb 

nemzetek a 20. század elejére már túljutottak. 

Az ukránok most jutottak el a „nyelv nélkül nincs nemzet” jelszaváig, addig, hogy a politikailag és kulturálisan 

privilegizált orosszal szemben visszaköveteljék az ukrán nyelv alig néhány évig (1917 és 1933 között) 

érvényesülő jogait – Magyarországon viszont a törvényt leginkább csak az ismert keretben, Ceauşescu 

erőszakos asszimiláló törekvéseinek megismétléseként tudták értelmezni. Ezt persze megkönnyítette, hogy az 

ukránok nyelvi politikája orosz irányban csakugyan aligha védhető, egyértelműen diszkriminatív. De az is tény, 

hogy az MTI vissza-visszatérő közlésével ellentétben a lengyel reakciót elég nehéz „felháborodásnak” nevezni, 

sőt a román válasz sem volt annyira ingerült és minden kompromisszumot kizáró, mint a magyar.  



6 

 

Ha a médiabeli leképeződés felől nézzük az „életutat”, azt látjuk, hogy az online sajtó egyes közleményei 

nagyon keveset adnak hozzá az MTI híreihez, és a politikusok – szintén MTI-hírben közvetített – 

nyilatkozataihoz. Érdemi többlet, azaz információkra támaszkodó elemzés csak az Átlátszó.hu-n, a Heti 

Válaszban, valamint az itt feldolgozott oldalak közül a hvg.hu-n volt. 

 

1.2. A TÉMA FELBUKKANÁSA – HÍRADÁSOK A HÓNAP FOLYAMÁN 

2017. szeptember 6. Önmagában a törvény elfogadásáról és a törvényjavaslat tartalmáról – akkor még 

tisztázatlan volt, végül is milyen szöveget fogadtak el – nem jelent meg hír. Az első híradások az ukrán 

parlamenti szavazás másnapján a tiltakozások szemszögéből tudósítottak a törvényről, a hazai olvasó tehát 

onnan és annyira értesülhetett a törvényről, amit és amennyit a magyar kormány (mno.hu, Zoom) és a 

kárpátaljai szervezetek (444.hu, 888.hu, alfahir.hu, origo.hu) mondtak róla. 

2017. szeptember 7. A második lépésben – még mindig a háttér ismertetése nélkül – a portálok az 

egyöntetűen elítélő magyar politikusi reagálásokról tudósítottak, különös tekintettel Szijjártó Péter Tallinn-

ban tett kijelentésére, miszerint Ukrajna hátba szúrta Magyarországot (444.hu, 888.hu, hvg.hu, index.hu, 

mno.hu, origo.hu). 

2017. szeptember 8. Csupán a 888.hu tudósít arról, hogy az ügyben hallatta hangját az RMDSZ és a Via 

Nova nevű felvidéki ifjúsági mozgalom, mely utóbbi ugyan a Fidesz közeli MKP-hez tartozik, de a Jobbik is 

támogatja; valamint hogy a lengyelek „aggódnak” (ebből a későbbi MTI-közleményekben következetesen 

„tiltakozás” lesz), és hogy a Rada román, bolgár nemzetiségű, illetve krími tatár képviselője és a törvény 

megvétózására kérte Porosenko elnököt. 

2017. szeptember 9-10.  Először az alfahir.hu tudósított ellenzéki pártnyilatkozatról – a Jobbikéról – 

szeptember 6-án, ezt követte szeptember 9-én az ellenzék egységes demonstrációjának bejelentése (444.hu, 

hvg.hu, mno.hu) majd megtartása szeptember 10-11-én  a Közös Ország Mozgalom szervezésében (444.hu, 

888.hu, hvg.hu, origo.hu, Zoom). A KOM meghívja a Fideszt is, ezt azonban a párt sajtóosztályán keresztül 

visszautasítja azzal, hogy „Soros-bábszínházban nem veszünk részt” (hvg.hu). 

2016. szeptember 10. Közben Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelenti, hogy Magyarország 

nem támogat semmilyen nemzetközi fórumon semmilyen, Ukrajna számára fontos döntést. Másnapra 

berendeli a minisztériumba az ukrán nagykövet asszonyt, hogy tudassa vele: „szégyennek és gyalázatnak” 

tartja az oktatási törvény módosítását (valójában új törvényről van szó) (888.hu, hvg.hu, mno.hu, zoom.hu). 

2010. szeptember 10. Az Egyesült Államok kijevi nagykövetsége üdvözli az ukrán oktatási törvényt a 

reformcélok elismeréseként (mno.hu, szeptember 11-én). 

2017. szeptember 11. Pavlo Klimkin ukrán külügyminiszter a hivatalos ukrán politikának megfelelően a 

kisebbségek nyelvi jogainak tiszteletben tartását ígéri (24.hu, mno.hu, Zoom). 

2017. szeptember 11. Mind az öt magyar parlamenti párt elfogadhatatlannak tartja az ukrán oktatási 

törvényt (444.hu, Alfahír, mno.hu, hvg.hu, origo.hu). 

2017. szeptember 11. Szijjártó Péter az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet főtitkárához, az 

EBESZ nemzeti kisebbségi főbiztosához és soros elnökéhez fordul az ügyben. Intézkedést sürget az ENSZ 

emberi jogi főbiztosánál, az Európa Tanács főtitkáránál, valamint az Unió szomszédságpolitikáért és 

csatlakozási tárgyalásokért felelős biztosánál is (mno.hu). 



7 

 

A következő két hétben az addigiak ismétlésén, elemzésén kívül a hírek szintjén viszonylagos csend volt az 

ügyben. Főként azért, mert a média – tájékozatlan lévén az ukrajnai realitásokban – abban a kis valószínűségű 

fordulatban bízott, hogy Porosenko a tiltakozások hatására nem írja alá a törvényt, és ebből a szemszögből 

nézve „nem történt semmi”. Ekkor mutatkozott meg az ellentét az ukrán és a magyar (illetve bizonyos 

mértékig a román és a bolgár) felfogás között. Utóbbiakat a magyar média nem nagyon követte, a reagálások 

különbségeit nem elemezte. Jellemző módon, az MTI nyomán, sokszor visszatért az a fordulat, hogy a 

lengyelek is csatlakoztak a tiltakozáshoz, holott álláspontjukat inkább az aggodalom szóval lehet jellemezni, 

és a két diplomácia folyamatosan egyeztetetett. 

Az ukránok számára az oktatás orosztalanítása volt a fontos, és úgy vélték – legalábbis nyilvánosan ez volt az 

érvelésük gerince – hogy az „uniós kiskapu” a magyarok és a többi nemzeti kisebbség számára lehetővé teszi 

az anyanyelvi oktatás folytatását. Ez általában meg is felelt a valóságnak, bár a románok, illetve moldovánok 

esetében bonyolultabb volt a helyzet. (A közös nyelv ellenére külön tartják számon a román és a moldován 

iskolákat. Utóbbiakból sokkal kevesebb van, mégis Igor Dodon moldovai elnök tiltakozása volt hangosabb, 

nem függetlenül oroszbarátságától. A magyarok viszont kivételt jelentettek amiatt, hogy Kárpátalján, 

viszonylag kompakt területen teljes anyanyelvi oktatási vertikum épült ki, és részben emiatt (nem voltak 

rászorulva az ukránra), részint az ukránnyelv-oktatás fejletlensége miatt a magyar tanulók nagyon rossz 

eredményeket értek el az ukrán nyelvi teszteken.  Másfelől a kijevi kormány figyelmét nem kerülte el 

Magyarország 2014 tavasza óta mutatott Kreml-barát politikája, ami a háború első éve során barátságtalan 

gesztusokban is megmutatkozott. Sőt, Ljubov Nepop budapesti nagykövet a Hír TV-nek adott interjúban 

sérelmezte is Vlagyimir Putyin egyetemi díszpolgárságát, aminek bejelentése alig másfél héttel előzte meg az 

oktatási törvényről való szavazást. 

Közbülső hírek: 

2017. szeptember 15-16. A Fidelitas és a határon túli magyar ifjúsági szervezetek fáklyás tüntetést 

rendeznek Budapesten, és közös nyilatkozatot írnak alá (444.hu, 888.hu, mno.hu). 

2017. szeptember 19. Andrij Parubij, a Rada elnöke aláírta a törvényt (444.hu, 888.hu, alfahir.hu, mno.hu). 

2017. szeptember 22. Érdekes epizód a történetben, hogy Balog Zoltán szakminiszter bejelentette, 

találkozóra hívta meg szeptember 25-re, a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Főiskola évnyitó ünnepségére Lilija 

Hrinevics ukrán oktatási és tudományos minisztert. Erről aznap hírt adott az MTI és nyomában az mno.hu, 

illetve az origo.hu.  A következő hét elején derült ki, hogy mivel az e-mailt péntek este küldték el, amikor a 

kijevi minisztériumban már lejárt a munkaidő, Hrinevics nem értesült a meghívásról, s ezért ha belefért volna 

is a programjába, eleve nem tudott volna találkozni Baloggal. A történet így, együtt az online sajtóban nem 

volt olvasható, de rekonstruálni lehetett. 

A Zoom „saját erőből”, viszonylag gondosan követi a fejleményeket, felhívja a figyelmet a törvény 

oroszellenes élére (szeptember 12.); ismerteti Porosenko New York-i nyilatkozatát, amelyben hangsúlyozza, 

hogy a kisebbségi, így a magyar gyerekeknek az alap- ás középiskolák befejezésének idejére „szabadon” kell 

beszélniük ukránul. Végül hírt ad arról, hogy az ukrán Központi Választási Bizottság alelnöke azzal 

fenyegetőzött, hogy feloszlatják a kárpátaljai területi tanácsot az oktatási törvény ellen tiltakozó beadványa 

miatt (szeptember 22.) 

2017. szeptember 25. A második felvonás nyitányaként arról adott hírt valamennyi portál, hogy Porosenko 

aláírta az oktatási törvényt (24.hu, 444.hu, 888. hu, Alfahír, hvg.hu, Index, mno.hu. origo.hu, Zoom). 

2017. szeptember 26. Másnap szintén valamennyi portál hírt adott Szijjártó Péter válaszáról: „Magyarország 



8 

 

az Európai Unióban blokkolni és vétózni fog minden olyan lépést, amely a keleti partnerség program jegyében 

Ukrajnának újabb előrelépést jelenthetne az európai integrációs folyamatban”. Tömörebben: „garantáljuk, 

hogy ez Ukrajnának fájni fog”. Az ukrajnai reakcióról („nem kell megijedni a magyar fenyegetőzéstől”, „orbáni 

hidegháború”) az mno.hu ír a legrészletesebben. Dmitrij Peszkov Kreml-szóvivő elítélő nyilatkozatát az MTI 

nyomán a 24.hu is ismerteti, és hangsúlyosan, egyetértően foglalkozik vele a 888.hu, az Alfahír és az origo.hu. 

Utóbbi kettő külön cikkben tér ki a jelentéktelen, közismerten oroszbarát ukrán Ellenzéki Blokk nyilatkozatára. 

A kárpátaljai szakmai és politikai válaszról ekkor az Alfahír és az Index ír bővebben. 

2017. szeptember 28. A diplomáciai feszültséget jelzi, hogy Kijev hazarendeli Ukrajna budapesti nagykövetét, 

erről szintén valamennyi portál hírt ad. 

 

1.3 FORRÁSHASZNÁLAT, ÖNÁLLÓ ÚJSÁGÍRÓI MUNKA 

A téma és a háttér jellegénél fogva terepmunkáról kevéssé beszélhetünk. A vizsgált orgánumok főként az MTI 

híreire támaszkodnak. Ezekhez képest formálisan eredeti forrásnak csak a direkt kormányzati 

megnyilatkozások mondhatók, mint Szijjártó Péter szeptember 11-i sajtótájékoztatója, de ez is csak azt jelzi, 

mennyire kézben tartotta a kormány ebben a témában a híradást és az értelmezést.  A hírügynökség ukrajnai 

híreire az Euromajdan idején az orosz állásponthoz való feltűnő közelség volt a jellemző. Később, ahogy 

Budapest és Kijev viszony javult, az új ukrán kormányzattal szemben a nem leplezett ellenségességet 

objektívebb hangvétel váltotta föl. Az oktatási törvény ügyében azonban volt egy árulkodó hiány: nem a 

derült égből jött, a törvénytervezet ismert volt, sőt forrásaim szerint szakértői szintű magyar-ukrán 

háttértárgyalások is folytak róla, a naptárban kitűzött eseményről és várható folyományairól a közmédiából a 

magyar közvélemény mégsem értesülhetett. Így annál erősebb volt szeptember 6-án a drámai hatás. 

Többletinformáció többnyire csak Kárpátaljáról, ottani honlapokról, illetve kárpátaljai kötődésű újságíróktól 

érkezhetett, ilyen volt például az Alfahír legelső jelentése a KárpátHír alapján, majd más minőségi szinten Ráti 

József alapos háttérismeretről tanúskodó cikke (Mi lesz veled, kárpátaljai magyarság?, Index, szeptember 

11.), vagy Gazda Albert interjúja Brenzovics Lászlóval, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség elnökével (Ha 

iskola nincs, semmi sincs, mno.hu, 2017. szeptember 23.). Ugyanebbe a minőségi kategóriába tartozik 

Szirmák Erik több cikke a Zoomon (pl. Ukrajna Oroszországnak akart üzenni, de helyette az európai 

országokkal került szembe. Zoom.hu, 2017. szeptember 13.), valamint a beregszászi Hodinka Antal 

Nyelvészeti Kutatóközpont szakmai elemzésének ismertetése (Lehet, hogy egy kicsit jobban fognak beszélni a 

magyar gyerekek ukránul, de gyengébbek lesznek az összes többi tantárgyból, 444.hu, szeptember 14.). A 

leggyakrabban azonban feldolgozatlan MTI-hírek, ismertetett közmédia-anyagok (pl. Nemzetközi 

egyezményeket is sért a magyarellenes oktatási törvény Ukrajnában, Ferenc Viktória kutató M1-en tett 

nyilatkozata alapján, 888.hu, 2017.  szeptember 10.) és sérelmi nézőpontú kommentárok jelentek meg. Ezek 

közhelyeken túl nem foglalkoztak  –  még kritikusan sem – az ukránok politikai motivációival. Azt is 

mondhatnánk, a média zöme ki van szolgáltatva a kormányzat által átengedett vagy kipreparált 

információknak. Ennek a legjellemzőbb tünete az, hogy mindenhol kétely nélkül hivatkoznak arra a 2001-es 

népszámlálásból származó adatra, hogy a Kárpátalján körülbelül 150 ezer magyar él; csak Ráti József fönt 

említett cikkében olvasható az óvatosabb, elvándorlással is számoló becslés: „130–150 ezer”.  

Szemlélet és felkészültség szempontjából egyformán kivételt jelent az ukrán belpolitikai viszonyokban járatos 

Radnóti András publicisztikája (Így lesz néhány nap alatt hisztéria a nyelvtörvényből, amit senki sem olvasott, 

444.hu, 2017. szeptember 13., vendégszerzőként). Ő mutat rá arra tényre, hogy a magyar nyilvánosságban a 

szöveg ismerete nélkül ítélték el a törvényt. A parlamentben elfogadott változatot valóban nem tették közzé 



9 

 

az elnöki aláírás utáni napokig, de a második olvasatra beterjesztett szöveg – benne például az uniós 

kiskapuval – két hónapja volt olvasható a Rada honlapján ukránul, igaz, ukrán nyelvismeret nélkül még 

megtalálni is nehezen lehetett.  

A Jobbik-közeli Alfahír részletesen tudósított Szávay István képviselő parlamenti felszólalásáról. Ebben 

hangzott el két olyan, evidens kérdés, amely a médiából – státustól és pártállástól függetlenül – hiányzott: „1. 

Az elmúlt hónapokban a magyar diplomácia milyen lépéseket tett, hogy ezt a törvényt megakadályozza? 2. 

Milyen lépések, milyen tárgyalások, milyen nyomásgyakorlás történt azóta, hogy ezt a törvényt elfogadták?” 

A hiány annak a hátrányát jelzi, hogy a kormány gyakorlatilag monopolizálja a nemzetpolitikát, és narratíváit, 

értelmezéseit a Jobbikon kívül az ellenzéki pártok is elfogadják. 

A nemzetközi médiavisszhangról lényegében – orosz kormányzati, illetve oroszbarát ukrajnai – reagálásokon 

kívül – nem volt hír. Ennek oka talán az, hogy az oktatási törvény szóban forgó 7. cikke maga sem keltett 

valódi nemzetközi visszhangot az adott időszakban (a tekintélyes lengyel Marek Karp Keleti Tanulmányok 

Intézete szeptember 27-én publikálta elemzését, ez azonban nem lett hír nálunk). 

 



10 

 

2. ÚJSÁGÍRÓI ESZKÖZÖK – CÍMADÁS, STÍLUS, SZÓHASZNÁLAT 

A híradások címei három típusba sorolhatók: 1. tényszerű közlés (pl. A kárpátaljai magyar szervezetek 

tiltakoznak az ukrán oktatási törvény kisebbségellenes módosítása ellen, 444.hu), 2. az erre a célra 

kipreparált, eleve hatásosnak szánt kormányzati soundbite-ok átvétele (Szijjártó Péter: Ukrajna hátba szórta 

Magyarországot, szintén 444.hu) és 3. a propagandisztikus torzítás (Megszavazta az ukrán parlament: 

betiltják a magyar nyelvű oktatást Kárpátalján, Alfahír – erről természetesen szó swem volt). Az utóbbi 

kategóriába tartozik az MTI-szövegek gépies átvétele, például: Az ukrán elnök aláírta a nagy felháborodást 

kiváltó oktatási törvényt (hvg.hu). A valóságban az oktatási törvény csak négy országban váltott ki 

felháborodást, ezek: Magyarország, Moldova, Románia, Oroszország; a világ többi részén és természetesen 

Ukrajnában nem. Az MTI azonban szükségesnek érezte, hogy a magyarországi reakciót egyetemesnek írja le, 

ezért olyan országokat is bevett a tiltakozók körébe, ahol nem volt emiatt felháborodás, nevezetesen 

Lengyelországot (lásd még a 3.1 pontot). Érdekes, hogy Szijjártó erősnek szánt megszólalásain kívül mennyire 

nem működött még a szokásos kattintásvadászat sem a címadásban. Eredetiségnek, érzelmi töltetnek, valódi 

figyelemfelkeltő szándéknak kevés a jele. Ennek részben talán a bizonytalanság volt az oka: annyira hiányos 

volt a rendelkezésre álló információ, és annyira hézagosak az értelmezési keretek, hogy az újságírók 

óvakodtak a sarkítástól – kivételnek mondható az Alfahír idézett címe, amely viszont nem is felelt meg a 

valóságnak. Hasonló torzítás jelenik meg a Zoom szeptember 6-i jelentésének címében: Ukrajnában a 

magyarok is csak ukránul tanulhatnának, bár a cikk tartalma ellentmond ennek.  

Mintha nem mernének eltávolodni attól, ami szárazon közölhető – még a szokásosan provokatív címeket adó 

888.hu is tartózkodott ettől a vizsgált időszakban. Még az önmagukban sokkoló tényeket sem élezik (Kolozsi 

Ádám: Tömegével hagynák el Kárpátalját a magyar fiatalok, Index, 2017. szeptember 27.) A máskor oly 

gyakori gúnyolódás a címadásban is ritka, és inkább csak az otthonos belpolitikai terepre térve fordul elő. A 

kevés példa egyike Apáti Bence írása, a Hetven ballibet érdekel a kárpátaljai magyarság (888.hu, 2017. 

szeptember 20.), ebből nem hiányoznak az oldalra jellemző stíluspatronok sem („Tüntikén jártam. Icipici 

tüntikécskén.”) A másik oldalon hasonló kivétel Plankó Gergő cikke, talán nem véletlenül ugyanerről a 

belpolitikailag értelmezhető eseményről (Az ellenzék kiállt a kárpátaljai magyar oktatásért, a Fidesz annyit 

mondott erre: Soros. 444.hu, 2017. szeptember 10.), vagy Molnár Zoltán tudósítása (Az ukrán oktatási 

törvény ellen tüntetett az ellenzék, a Fidesznek erről is Soros jutott eszébe, 24.hu, 2017. szeptember 11.). Itt 

egyébként a cím közvetlenül arra a Fidesz-kommünikére válaszol: „Soros bábszínházában nem veszünk részt”. 

Ugyancsak hatásos, bár bulvárosnak a legkevésbé sem mondható, inkább az újságírói szakma – az olvasók 

számára keveset mondó – belviszonyaira utal a hvg.hu címadása: Ukrajna elintézte: Stumpf András konferálja 

fel a baloldali pártokat (2017. szeptember 10.). 

Kivételnek a klasszikus publicisztikai műfajba tartozó írások címei tekinthetők (Gazda Albert: Nyírd a magyart, 

úgysem számít!, mno.hu, 2017. szeptember 9., vagy Balogh Roland: #IstandWithKárpátalja,  mno.hu, 2017. 

szeptember 11.). A nem belpolitikai érdekű informatív közlések közül csak egynek van igazán kattintásvadász 

címe:  Hülyévé akarják nevelni a magyarokat (24.hu, 2017. szeptember 29.), ez azonban nem újságírói 

lelemény, hanem idézet abból a videóinterjúból, amelyet Szaniszló Róbert, a Kárpátaljai Magyar Kulturális 

Szövetség Ifjúsági Szervezetének kommunikációs titkára adott Zsótér Indi Dánielnek. 

 



11 

 

3. A TÁJÉKOZTATÁS ÉS FELDOLGOZÁS TARTALMI VIZSGÁLATA (MŰFAJISÁG, OBJEKTÍV TÁJÉKOZTATÁS, 

SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNYKÖZLÉS) 

Mint általában a külhoni magyar közösségekről szóló cikkekben, itt is élesen elkülönülnek a műfajok, az 

informatív és publicisztikus tartalmak. És mint általában, mindkét típusra jellemző valamiféle egyoldalúság. 

Az információkban szinte kizárólagos a magyar szemszög, a szomszédos ország belső erő-, érdek- és ideológiai 

viszonyainak negligálása, a publicisztikában pedig szinte kizárólagos a sérelmi attitűd, ami valóságos sérelmek 

esetében – amilyen a magyar oktatáshoz való jog korlátozása – természetesen jogos, de szűkíti a legitim 

vélemények körét, beleértve a magyar diplomáciai lépések objektív értékelését, netán bírálatát. 

 

3.1 AZ INFORMÁCIÓHIÁNYBÓL ADÓDÓ HÁTRÁNYOK 

Mint a fentiekből látható, a témáról megjelent írások – hacsak nem belpolitikailag értelmezhető kapcsolódó 

témáról szólnak – tartalmilag és szemlélet tekintetében meglehetősen egyöntetűek. Ez részben a források 

szűkössége miatt van így – az MTI-n kívül csak az ügyben közvetlenül érdekelt kárpátaljai magyar források 

álltak rendelkezésre –, részben azért, mert az értelmezési pályák nagyon könnyen adódnak.  A kisebbségi 

magyarok nyelvi elnyomásának tapasztalatai olyan erővel vésődtek be, hogy ott nemcsak az esetleges 

ellenvélemények diszkreditálódnak a befogadó közönség részéről, hanem a jelenlegi helyzet objektív 

elemzésének is kevés tere van a történelmi analógiákon túl. (A Zoom.hu idézi Dragomán György író markáns 

és érzelmileg támadhatatlanul hiteles Facebook-bejegyzését: „Akire egyszer is rászóltak azért, hogy olyan 

nyelven beszéljen, amilyen kenyeret eszik, annak nem lesznek különösebb illúziói arról, hogy mit is jelent 

errefelé, Közép-Európában a többség szemében a kisebbségi nyelvhasználat.”) 

Itt megint csak a hiányokkal jellemezhetjük a tartalmat: teljesen hiányzik az ukrán belpolitikai viszonyok 

ismerete és az oktatási törvénynek az Oroszországgal vívott hibrid háború kontextusába helyezése. Szó sem 

esik Kárpátalja sajátos pozíciójáról Ukrajnán belül – sokáig a szervezett bűnözés egyik központja, jelenleg 

Viktor Medvedcsuk, a legfőbb oroszbarát oligarcha bázisa –, sem arról, hogy a kárpátaljai magyarságot 

politikai érdekei a Janukovics-kormányzathoz kötötték. A magyaroknak is kedvező 2012-es nyelvtörvény 

Janukovics oroszpártiságának a mellékterméke volt, ahogy a magyarokat sújtó oktatási törvény a jelenleg 

uralkodó, szó szerint háborús oroszellenes közérzület mellékterméke. A sajátos információszűrésre csak 

egyetlen példa: a magyar sajtóban megjelent a hír, hogy Hennagyij Moszkal területi (megyei) kormányzó kiállt 

a magyar kisebbségi jogok mellett, de szó sem esett ennek a valószínűsíthető hátteréről: Moszkalnak helyi 

szövetségesekre van szüksége a szervezett bűnözés, illetve az oligarchák, Medvedcsuk és a Kárpátalja 

koronázatlan királyának számító Viktor Baloha elleni harcában (Van egy ukrán ötlet arról, hogyan lehetne 

Kárpátalján mégiscsak használni a magyar nyelvet, Alfahír, 2017. szeptember 13., Kuslits Szonja–Földi Bence: 

Lehetetlen helyzetben a kárpátaljai diákok, Ukrajna kizárja magát Európából; az utóbbi cikkben a szerzők 

megemlítik Balohát is). 

A magyar sérelmi narratívának ellentmondó információk kizárására jó példa, hogy említik az egyik ukrán 

televízióban bemutatott, valóban primitíven magyarellenes riportfilmet, amely a kárpátaljai magyarok 

elszakadási vágyát igyekezett bizonyítani (Magyar képviselő: Lejárató kampány indult ellenem Kárpátalján, 

mno.hu, 2017. szeptember 26.), de sehol sem hozzák szóba az előtörténetet, amely más mozzanatokkal 

együtt tápot adott az ukrán gyanúnak: többek között, hogy a Jobbik azóta kémkedésért vád alá helyezett EP-

képviselője, Kovács Béla 2010-ben irodát nyitott Beregszászon, és ezt csak 2014-ben, a krími válság idején 

sikerült bezáratni; vagy hogy az ugyancsak jobbikos Gaudi Nagy Tamás 2014-ben „Crimea legally belongs to 

Russia, Transcarpathia legally belongs to Hungary” feliratú pólóban jelent meg az Európa Tanácsban (ezért ki 



12 

 

is tiltották Ukrajnából).  

Az információhiány viszont annak kedvez, hogy az újságírók – akár gyanútlanul – átvegyék az Euromajdan 

utáni ukrajnai állapotok orosz értelmezését (Kreml: az ukrán nyelvtörvény „neonáci hangulatot szít” – idézi az 

Alfahír már a címben Grigorij Karaszin orosz külügyminiszter-helyettes TASZSZ-nyilatkozatát, 2017. 

szeptember 26.). Ez ellen éppen az segíthetne, ha az oktatási törvény súlyosan diszkriminatív oroszellenes 

irányát hangsúlyoznák, viszont ez ellentétben van azzal, hogy a törvény egyoldalúan „magyarellenesnek” 

minősítik (címbe, illetve címkébe kiemelten is: 888.hu, Alfahír), de legalábbis azzal a refrénszerűen visszatérő 

MTI-mondattal, hogy  „[a] törvénynek az oktatás nyelvéről szóló 7. cikke azonban több ország, köztük az 

Ukrajnával szomszédos Magyarország, Románia és Lengyelország heves tiltakozását váltotta ki”. Azonkívül, 

hogy ez önmagában sem pontosan igaz, Oroszország látványosan hiányzik a felsorolásból, ami azt a 

benyomást kelti, mintha nem volna érintve a konfliktusban. 

Ugyancsak az MTI-közleményekből átemelt refrén volt, hogy az ukrán törvény nemzetközi szerződéseket sért, 

de hogy melyek voltak ezek (főként A regionális vagy kisebbségi nyelvek európai chartájáról és az Európa 

Tanács Kisebbségvédelmi Keretegyezményéről van szó), és konkrétan mely pontjaikat sértette meg Ukrajna, 

azt nem részletezték. Szakszerű nemzetközi, illetve kisebbségi jogi elemzés ezeken az oldalakon, ebben az 

időszakban nem jelent meg. Az első ilyen elemző véleménycikket október 9-én publikálta az Index Fiala-

Butora János jogtudóstól (Ukrán nyelvtörvény: a megoldás, ami a magyaroknak és Kijevnek is jó). 

A vizsgált oldalak közül az Alfahír választja leggyakrabban az MTI hírei közül azokat, amelyek az orosz 

álláspontot közvetítik. Sajátos felfogásra vall, hogy mind a 888.hu-n, mind az Alfahíren megjelent olyan MTI-

(vagy az „MTI nyomán” írott) anyag, amit a portál munkatársa szignál különösebb hozzáadott információ 

nélkül (Tari Tamás: Hatályba lépett az ukrán oktatási törvény – veszélyben a beregszászi magyar főiskola!, 

Alfahír, 2017. szeptember 21.; Vincze Viktor Attila: Oroszország szerint oroszellenes etnikai tisztogatás az 

ukrán nyelvtörvény, 888.hu, 2017. szeptember 27.). Közvetlen orosz forrásból való információt – linkkel – 

azonban ebben az időszakban, ezeken az oldalakon nem találtam, ahogy ukrán nyelvű forrásra való közvetlen 

hivatkozást sem, Gazda Albert egyik cikkét kivéve. Az Oroszország-szakértő Stier Gábor ukránokat bíráló 

cikkében (Ukrán vélemény: „Nem kell megijedni a magyar fenyegetőzéstől”, mno.hu, 2017. szeptember 27.) 

az Unian ukrán hírügynökség egyik újságírójára hivatkozik, de nem derül ki, milyen nyelven olvasta. Az eredeti 

források gyérsége a tájékozódás önállótlanságára utal, amit csak részben indokol a szláv nyelvek ismeretének 

általános hiánya. 

 

3.2 A SÉRELMI ATTITŰDBŐL ADÓDÓ HÁTRÁNYOK 

Eltérően a belpolitikai publicisztikától, ahol alapfeltétel a pártos (bár nem feltétlenül párthoz kötődő) 

nézőpont, és a külpolitikaitól, amely nem művelhető az illető ország ügyeiben való tájékozottság nélkül (bár 

kikerülhetetlen a magyar párhuzam vagy kapcsolat szóba hozása), a nemzetpolitikai publicisztikában sem ez, 

sem az nem feltétel. Az esetek zömében pártosságnak nincs helye, a nézőpont az egységesnek vélt magyar 

nemzeti érdekkel egyezik, ez pedig szükségképpen nem felel meg a szomszédos ország többségi érdekének. 

Így a publicista, kommentátor előtt két út áll: vagy a meglévő, eleve szelektált információival igazolja 

alapfeltevését, miszerint a szomszédos ország többségi nemzete és kormányzata magyarellenes, „nem való 

Európába”, vagy személyes tudástöbbletével igazolja ugyanezt. A vizsgált időszakban és oldalakon az első 

típusba tartozó publicisztikát nem találtam, ez a hiány arra is utalhat, hogy a mai etnonacionalista 

propaganda számára a manipulált információ önmagában is elég, az egyéni nyelvhasználat nem ad hasznos 

többletet. Az utóbbira jó példa Gazda Albert több publicisztikája az mno.hu oldalon (Nyírd a magyart, úgysem 



13 

 

számít, 2017. szeptember 9., Az ukrán nyelv szépségei, szeptember 18., Józanabb ukránok, szeptember 29.), 

ezekben a személyes tapasztalatok és az aktuális informáltság egyesülnek a publicisztikus, élőnyelvi stílussal – 

meglehetősen elütnek a többi feldolgozástól. 

Ami az informatív műfajokat illeti, megint csak egy hiánnyal tudjuk érzékeltetni a sérelmi attitűdből eredő 

hátrányokat, nevezetesen azt, hogy mindegyik oldal kiemelten adott hírt Szijjártó Péter diplomáciai nyelvben 

szokatlan ukránellenes megnyilvánulásáról („Ukrajna hátba szúrta Magyarországot”) és fenyegetéséről („fájni 

fog”, blokkolás és vétó), de egyik oldalon sem érte semmiféle kritika egyik nyilatkozatot sem.  

Az első esetben senki sem emlékeztetett rá, hogy az Ukrajnának nyújtott magyar segítség idilli képe az 

igazságnak csak az egyik fele, a viszony sokáig elég feszült volt; 2014 őszén például – Alekszej Miller Gazprom-

vezérigazgató látogatása után – Magyarország leállította az Ukrajnába irányuló reverz gázszállítást, és csak – 

feltehetően – amerikai beavatkozásra kapcsolta vissza (ez árnyalja Szijjártónak azt az állítását, hogy „gázt 

szállítunk Ukrajnának Magyarországon keresztül”). Azt sem hozták föl, hogy a Szijjártó által említett „2600 

ukrán gyermek”, akit Magyarországon üdültettünk, kárpátaljai magyar gyermek volt. A második esetben, 

amikor a miniszter beígérte, hogy blokkolni és vétózni fogunk minden olyan lépést, amely Ukrajna 

integrációját segíti, nem hangzott el kétely az ilyen taktika hatásossága felől – a többi érintett „anyaország”, 

még a súlyosan neheztelő Románia is megegyezésre törekedve tárgyalt Ukrajnával, és eredményeket ért el. 

Azt a szabad szemmel látható tényt sem említették, hogy Ukrajna integrációjának megakadályozása 

egybeesik az orosz érdekkel, bármekkora magyar sérelmet is akar orvosolni ezzel a taktikával a kormány.   

Ezt az érzéketlenséget magyarázhatja a nemzetközi kapcsolatok dolgában való általános hazai tájékozatlanság 

is. Az átnézett cikkekben jellemző módon nem mondták ki, de online beszélgetésekben elhangzott az az érv, 

hogy a magyar kormány taktikája azért vezethet célra, mert az ukránok, mint EU- és NATO-tagokra jobban 

szorulnak miránk, mint mi rájuk. Ez nem veszi figyelembe azt a tényt, hogy a nemzetközi szervezetekben az 

agresszió áldozatául esett ukránoknak az alapjogokat sértő kihágásait is hajlamosak jobban megbocsátani, 

míg a magyarok sérelmeit – és főleg azt, hogy ezek miért indokolják a drasztikus fellépést – kellő történelmi 

ismeretek híján egyszerűen nem értik. Ez a kontraproduktív hatás be is bizonyosodott a vizsgált időszak után. 

Tájékozatlansággal nem, csak az előítéletekhez való makacs ragaszkodással magyarázható az az érvelés, amely 

csakis magyar- vagy általában kisebbségellenességnek képes tulajdonítani a magyar oktatás korlátozását. 

Józan ésszel ugyanis nem feltételezhető, hogy az integrációkba törekvő ukrán kormány – ráadásul háború 

közben – magára akarja haragítani EU- és NATO-tag szomszédait. Hihető volna viszont az a magyarázat, hogy 

egyszerűen nincs tisztában azzal, miért és mennyire fontos a teljes oktatási vertikum a kárpátaljai 

magyaroknak – már csak azért sem, mert a magyarnál népesebb „uniós” kisebbségek – románok, bolgárok 

vagy a hasonló létszámú lengyelek – iskolahálózata korántsem ennyire fejlett.  

Ehhez kapcsolódik a harmadik hiány: egyik oldalon sem említették, hogy a magyar diplomácia semmilyen 

lépést nem tett – legalábbis nyilvánosan – a magyar kisebbség oktatási jogai érdekében a törvény elfogadása 

előtt. Ezt csak az Alfahír hozta szóba, mikor Szávay István parlamenti kérdéséről tudósított (A Fidesz erőtlen 

külpolitikáját kérte számon a Jobbik, szeptember 18.), illetve a Momentum képviselője vetette föl a 

szeptember 10-i közös ellenzéki tüntetésen.  Ezek a hiányok azt igazolják, hogy a média ebben az esetben ki 

volt szolgáltatva a kormányzati információszűrésnek és propagandának, holott ez nem lett volna 

szükségszerű. Ez erősítheti a gyanút, hogy az információk adagolásában és visszatartásában a kormányzat 

részéről volt némi manipulatív elem, ami a tisztán sérelmi nacionalista narratívát elfogadó független 

médiának nem szúrt szemet. 

 



14 

 

ÖSSZEGZÉS 

A fenti elemzés szerzője külpolitikai újságíróként főleg a kelet-közép-európai térséggel foglalkozik, ezért 

nehezére esett tárgyilagosnak maradni. Radnóti András az említett cikkében, publicisztikus éllel így foglalja 

össze a helyzetet: „Az olvasó tudatlanságával, pontosabban tudáshiányával él vissza nemcsak a kormányzati 

propaganda, de a klikkvadász független sajtó is, amikor fél- és negyedinformációkkal hiszterizálja a közéletet.”  

Ami a 136 cikkből leszűrődött: a magyar online írott sajtó egésze – tisztelet a kivételeknek – nagyon gyengén 

dolgozik, ha olyan téma kerül elé, amely egyszerre igényel nemzetpolitikai és külpolitikai felkészültséget.  Ez 

esetben ugyanis az ukrán többség és a magyar kisebbség kapcsolata csak egyik eleme az ukránok és 

szerényen számolva nyolc nemzeti és „őshonos” kisebbség viszonyrendszerének, melyek közül a legnagyobb, 

az orosz „anyaországa” hadüzenet nélküli, különleges háborúban áll Ukrajnával – viszont éppen ennek a 

háborúnak a következménye az ukrán nemzettudat magára találása, mely nem mentes olyan tünetektől, 

amelyeket szerencsésebb nemzetek már a múlt részének tudnak. 

A magyar média reagálásában, pontosabban: az értő és empatikus, egyszersmind a magyar nemzeti érdeket 

valóban szolgáló reagálás hiányában egyesült a lassan hagyományos külpolitikai érdektelenség, a sérelmi 

nacionalizmusssal járó leegyszerűsítő hajlam és a pár éve intenzíven működő orosz propaganda torzító 

hatása. A teljesítmény nemcsak abban az értelemben gyenge, hogy egyoldalúan és szelektíven tájékoztat, 

hanem abban is, hogy a cikkek nagy részéből egyszerűen minden kreativitás, sőt újságírói munka hiányzik – 

kétely, kritika és az érzelem minden jele nélkül átveszik az MTI közléseit. Az eszközöket többnyire nincs 

ételme elemezni, mert nem használnak saját eszközöket. Érzelmeket és indulatokat csak az oktatási törvényre 

válaszoló belpolitikai események váltanak ki, s ezek a reagálások is rutinszerűek.  

Az általános sivárságba csak néhány újságíró egyéni lelkiismeretessége és érdekeltsége hoz enyhülést. 

Dialógusról egyáltalán nem lehet beszélni, ahogy a téma politikai fogadtatásában sem. Mintha az olvasók és 

az újságírók számára csak egy igazság lenne, és minden plusz ismeret vagy érv, ami változtatna a képen, csak 

zavaró tényező.   



15 

 

MELLÉKLET: AZ UKRÁN NYELVTÖRVÉNY ELFOGADÁSA KÖRÜLI BOTRÁNY – KVANTITATÍV 
TARTALOMELEMZÉS 

2017.09.06. – 2017.09.11. és 2017.09.25. – 2017.09.30. 

Készítette: Szávai Petra 

Vizsgált portálok száma: 9 (24, 444, 888, Alfahír, Hvg, Index, MNO, Origo, Zoom) 

Témában született összes cikk:  122 db 

 

1. A TÉMA FELBUKKANÁSA ÉS „ÉLETÚTJA”, A FORRÁSOK KEZELÉSE7 

 

 



16 

 

 
 

 
 



17 

 

 
 

 

 
 

A szerző szerepeltetése 

 

A cikkek 54%-a szerző feltüntetésével, 46 %-a szerző feltüntetése nélkül jelent meg.  

 



18 

 

 
 

 

Hivatkozások, forrásmegjelölés 

Az általunk vizsgált forrásokat (olvasói információ, hírügynökség, más médium) 102 cikkben (84%) 

jelöltek meg.  

 

 
 

 



19 

 

Más médiumokra hivatkozás esetei médiumonként 

 

(Mivel az egyes cikkekben több alkalommal is hivatkozhattak más médiumokra, a közölt szám 

meghaladhatja a témára fordított cikkek számát)  

 
 

 

Más médiumokra történő hivatkozás a médiumok irányultsága szerint: 

 

 

 

 

24.hu 444.hu 888.hu alfahír.hu hvg.hu index.hu mno.hu origo.hu zoom.hu 

Összesen 1 1 3 1 2 0 7 1 0 

A kormány álláspontjához 

ált. kritikusan viszonyuló 

médium 

1 1 0 0 1 0 2 0 0 

Radikális jobboldali 

médium 
0 0 0 0 0 0 0 0 0 

A kormány álláspontját ált. 

támogató médium 
0 0 2 0 1 0 2 1 0 

Külföldi médium 0 0 1 1 0 0 3 0 0 



20 

 

Más médiumokra hivatkozások részletesen: 

 

 

24.hu 444.hu 888.hu alfahír.hu hvg.hu index.hu mno.hu origo.hu zoom.hu 

Elektronikus média 0 0 2 0 1 0 5 1 0 

Espreso.TV 0 0 0 0 0 0 1 0 0 

HírTv 0 0 0 0 0 0 1 0 0 

ICTV 0 0 0 0 0 0 1 0 0 

KarcFM 0 0 1 0 0 0 0 0 0 

Kossuth Rádió 0 0 0 0 1 0 2 0 0 

M1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 

TV2 0 0 0 0 0 0 0 1 0 

Nyomtatott sajtó 0 0 0 0 1 0 0 0 0 

Heti Válasz 0 0 0 0 1 0 0 0 0 

Online sajtó 1 1 1 1 0 0 2 0 0 

Ukrajinszka Pravda 0 0 0 0 0 0 1 0 0 

hvg.hu 1 1 0 0 0 0 1 0 0 

kárpáthír.hu 0 0 1 1 0 0 0 0 0 

 

 

 
 

2. ÚJSÁGÍRÓI ESZKÖZÖK  

Kísérő tartalom 



21 

 

 

A cikkek 63%-ában volt jelen kísérő tartalom, azaz 122 cikkből 77-ben. 

 
 

Kísérő tartalomként egy esetben sem szerepelt infografika, vagy hanganyag. Videótartalom 4 

alkalommal fordult elő, a 24.hu, alfahír.hu, mno.hu, origo.hu egy-egy cikkében, mindegyik 

hagyományos videó volt.  A leggyakoribb kísérő tartalom a fotó, mely a cikkek 61%-ában, 75 

esetben szerepelt, mindegyik hagyományos fotó volt. 

 

 
 

 

3. A TÁJÉKOZTATÁS ÉS FELDOLGOZÁS TARTALMI VIZSGÁLATA (MŰFAJISÁG, OBJEKTÍV 



22 

 

TÁJÉKOZTATÁS, SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNYKÖZLÉS) 

Megszólalók 

 
 

 
 

A megszólalók elemzése során különbséget teszünk a hivatkozott (más forrásból szerzett, esetleg 

nyilatkozatban, sajtótájékoztatón elhangzó, nem szó szerint idézett megszólalások), idézett (más 

forrásból szerzett, esetleg nyilatkozatban, sajtótájékoztatón elhangzó, szó szerint idézett 

megszólalások) és interjúalany (az újságíró saját kérdésére érkezett megszólalások) között. 

 



23 

 

 
 

A megszólalók elemzésekor típusok szerint is elkülönítjük őket. Az ukrán nyelvtörvény körül 

kialakult diskurzusban érdekelt félnek tekintjük a nyelvtörvényt támogatókat (ukrán kormány) 

ellenérdekeltnek pedig mindazokat, akik nem (teljesen) értenek egyet vele, vagy ellene vannak 

(ukrán ellenzéki politikusok, magyar és más érintett nemzetek politikusai, stb.). Két további típus a 

szakértő, valamint az utca embere, mely utóbbira e téma kapcsán nem volt példa. 

 

 


