
0 

 

,o,emtum 

  

 

 
Az elemzést készítette 
Varga Éva. 
 

 

2017. augusztus 

      

      MÉRTÉK MÉDIAOMBUDSMAN 
 

A külföldről támogatott civil szervezetek átláthatóságáról 

szóló törvény elfogadásának megjelenése az online médiában 

 



1 

 

TARTALOMJEGYZÉK 

 
AZ ELEMZÉS CÉLJA ........................................................................................................................................... 2 

1. A TÉMA FELBUKKANÁSA ÉS „ÉLETÚTJA”, A FORRÁSOK KEZELÉSE .......................................... 5 

1.1. A CIKKEK SZÁMA, A TÉMA FONTOSSÁGA ................................................................................. 5 

1.2. A TÉMA FELBUKKANÁSA – AZ ELSŐ HÍRADÁSOK .................................................................. 7 

1.3. AZ ÖNÁLLÓ ÚJSÁGÍRÓI MUNKA ARÁNYA ................................................................................. 7 

1.4. FORRÁSHASZNÁLAT, HIVATKOZÁSOK ...................................................................................... 8 

2. ÚJSÁGÍRÓI ESZKÖZÖK – CÍMADÁS, STÍLUS, SZÓHASZNÁLAT .................................................... 11 

3. A TÁJÉKOZTATÁS ÉS FELDOLGOZÁS TARTALMI VIZSGÁLATA (MŰFAJISÁG, OBJEKTÍV 

TÁJÉKOZTATÁS, SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNYKÖZLÉS) ............................................................................... 12 

3.1. TÁJÉKOZTATÁS ÉS PUBLICISZTIKA ÖSSZEMOSÓDÁSA ............................................................. 13 

3.2. TERJEDELEM ÉS A MŰFAJOK KAOTIKUSSÁGA....................................................................... 14 

3.3. A SZERZŐSÉG FOGALMÁNAK ÁTALAKULÁSA ....................................................................... 14 

3.4. ÚJ ESZKÖZÖK, KREATÍV KEZDEMÉNYEZÉSEK ....................................................................... 16 

ÖSSZEGZÉS ........................................................................................................................................................ 17 

MELLÉKLET - A civil törvény elfogadása.  Kvantitatív tartalomelemzés .......................................................... 18 

Cikkek száma ................................................................................................................................................... 18 

Terjedelem ........................................................................................................................................................ 20 

Forrás................................................................................................................................................................ 21 

Kísérő tartalom ................................................................................................................................................. 22 

A szerző szerepeltetése ..................................................................................................................................... 23 

Hivatkozások, forrásmegjelölés ....................................................................................................................... 24 

Megszólalók ..................................................................................................................................................... 26 

 

  



2 

 

AZ ELEMZÉS CÉLJA 

A Mérték Médiaelemző Műhely a Google Digital News Initiative Innovation Fund támogatásával egy 

olyan online médiakörnyezet kialakítására törekszik, amely a kritikus gondolkodást és az objektivitás 

iránti igényt mind a médiafogyasztók, mind az újságírók oldalán erősíti. A projekt egyik része egy olyan, 

médiaombudsman-szerű felület kialakítása, amely kritikus elemzéseket közöl egyes eseményeknek az 

online médiában való feldolgozásáról, az eseményhez kapcsolódó cikkekről, szerkesztőségi 

tartalmakról.  

Az egyes elemzések egy aktuális téma online médiában való megjelenését vizsgálják. A cél nem egy 

konkrét médium vagy újságíró tevékenységének értékelése, hanem széles körben tárgyalt események 

feldolgozásának lehető legteljesebb körű elemzése. Az egyes cikkek részletes elemzésére is csak 

annyiban van szükség, amennyiben ez segíti a témafeldolgozás értékelését. Az egyes közlések sajátos 

témakiemelését, szóhasználatát, a megszólalók kiválasztását stb. a többi közléshez képest, azokkal 

összehasonlítva vizsgáljuk.  

Az elemzés elsődleges célja az, hogy az olvasó szempontjából közelítsen a médiumokhoz és rajtuk 

keresztül a témához; rálátást adjon arra, hogy az egyes portálok külön-külön és együttesen mennyiben 

segítik a témában való tájékozódást és a többoldalú, reális kép kialakítását.  

Ez azt is jelenti, hogy az elemzés meghatározó szempontja a minőségi tájékoztatás és a minőségi 

újságírás elemeinek, kritériumainak megjelenése. Mivel ezen kritériumok szorosan összekapcsolódnak 

a korábban a hagyományos újságírásban kialakult elvárásrendszerrel, az elemzés bizonyos pontjain 

óhatatlanul megjelenik a klasszikus és az online sajtó összevetése. Ez azonban semmiképpen sem 

jelenti azt, hogy ne lenne egyértelmű a két terület különbözősége. Nyilvánvaló, hogy az online média 

új körülmények között, egészen más feltételekkel, módszerekkel és lehetőséggel működik, és ezért sok 

szempontból nem kérhetőek számon rajta a klasszikus sajtó sajátosságai és kritériumai. A felgyorsult 

tempó, a folyamatos hírverseny, a megváltozó technológiai környezet, az újságírókra nehezedő 

időnyomás, a szerkesztőségek költségvetést érintő kihívásai mind olyan tényezők, amelyek nem csak a 

médiumok működését, hanem a befogadók fogyasztói szokásait is megváltoztatták.  

Az azonban már kétségesebb, hogy ezzel együtt megváltoztak-e a sajtó iránti elvárásaink is. A sajtó 

szerepe az olvasók életében alapvetően továbbra is a világban való eligazodás segítése, így a minőségi 

tájékoztatás és véleményközlés elvárásától továbbra sem lenne szerencsés lemondani. Mivel az 

elemzés az olvasói szempontot tekinti elsődlegesnek, így a hiteles és átfogó tájékoztatás biztosítása 

alapvető vizsgálati szempont volt, hiszen ezt elvileg nem befolyásolhatja az, hogy milyen médiumról és 

az újságírás milyen formájáról van szó. 

  



3 

 

Az elemzés témája: a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló törvény elfogadása 

és a köztársasági elnök általi aláírása  

Az elemzés célja: az esemény médiamegjelenésének és -visszhangjának lehető legteljesebb körű 

elemzése a kiválasztott nyolc online médium vizsgálata alapján 

Vizsgált médiumok: 24.hu, 444.hu, 888.hu, alfahir.hu, atlatszo.hu, hvg.hu, index.hu, mno.hu, 

origo.hu 

Vizsgált időszak: 2017. június 13. – 2017. június 18. 

Az alaphír: 2017. június 13-án a Parlament 130 igen, 44 nem szavazat és 24 tartózkodás mellett 

elfogadta a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló törvényt, mely 

szerint az az alá tartozó egyesületek és alapítványok 15 napon belül kötelesek 

bejelenteni a bíróságon külföldről támogatott szervezetté válásukat. 2017. június 16-

án Áder János köztársasági elnök aláírta a törvényt. 

A téma „életútjának” főbb állomásai: 

 2017. június 13: A Parlament döntött a törvényjavaslatról: elfogadta azt  

 2017. június 13: A Társaság a Szabadságjogokért bejelentette, hogy a törvény jogsértő, 

ezért nem fogják azt betartani 

 2017. június 13: Eddig a napig 184 civil szervezet írta alá a törvényt elítélő nyilatkozatot 

a Civilizáció kampányban 

 2017. június 14: Az Európai Bizottság szóvivője, Alexander Winterstein bejelenti: a 

testület vizsgálja, hogy a törvény összhangban van-e az EU belső piaci szabályaival és az 

alapjogi chartával 

 2017. június 16: Áder János köztársasági elnök aláírta a törvényt 

 2017. június 16: A Velencei Bizottság kritikát fogalmaz meg a törvénnyel kapcsolatban, 

és jelzi, hogy még júniusban küldöttséget küld Magyarországra 

 2017. június 18: A Tettek ideje csoport tüntetést szervez Budapesten, a Március 15. 

téren 

  



4 

 

  



5 

 

1. A TÉMA FELBUKKANÁSA ÉS „ÉLETÚTJA”, A FORRÁSOK KEZELÉSE 

1.1. A CIKKEK SZÁMA, A TÉMA FONTOSSÁGA 

Az általunk vizsgált médiumok egészen eltérő számban és terjedelemben foglalkoztak a civiltörvény 

elfogadásának témájával a vizsgált időszakban. A cikkek száma a következő volt az egyes portálokon: 

 24.hu:  16 cikk 

 444.hu:  12 cikk 

 888.hu:  6 cikk 

 alfahir.hu: 2 cikk 

 atlatszo.hu: 0 cikk 

 hvg.hu:  22 cikk 

 index.hu: 9 cikk 

 mno.hu: 11 cikk 

 origo.hu: 4 cikk 

Természetesen a fenti adatok összefügghetnek az adott portál lehetőségeivel, kapacitásával is 

(újságírók, munkatársak létszáma; anyagi lehetőségek; stb.), de – mint az alább egyéb szempontok 

vizsgálatánál is kiderül majd – mutathatja az adott médium szerkesztőségének témához való viszonyát 

is. Az inkább a demokratikus ellenzékhez köthető hvg.hu magasan a legtöbbet foglalkozott a témával, 

de a többi, kormánykritikusnak tekinthető portál (24.hu, 444.hu, index.hu, mno.hu) is arányaiban jóval 

többet, mint a kormányközelinek tekinthető 888.hu és origo.hu. Az alfahir.hu pusztán a törvény 

elfogadásáról és a köztársasági elnöki aláírásról tudósított: a legkevesebb cikk náluk jelent meg. Rajtuk 

kívül csak az atlatszo.hu foglalkozott kevesebbet a témával: ők egyáltalán nem jelentettek meg a 

vizsgált időszakban írást a civiltörvénnyel kapcsolatos történésekről. 

Mindez azt is jelentheti, hogy a kormánykritikus médiumok jelentős témának találták a civiltörvény 

elfogadását és annak következményeit, és fontosnak tartották egyrészt folyamatosan napirenden 

tartani, másrészt több szempontból körüljárni, különböző módokon megközelíteni. A kormányközeli 

portálok ugyanakkor igyekeztek csak a legszükségesebb információk közvetítésére szorítkozni, és 

minimálisra csökkenteni a témával való foglalkozást. Még egyértelműbben kimutatható a különbség, 

ha a téma sajtóbeli „életútját” követjük nyomon: ez annyiban tér el a fentebb vázolt állomásoktól, hogy 

az ügyben új fordulatokat hozó történéseken kívül tartalmazza a különböző szereplők 

véleménynyilvánításait is – egyes elemei pedig tekinthetők egyfajta nyilatkozatháborúnak is. Ez alapján 

a téma következő „életútja” mutatható meg (kiemelve az új elemeket, és zárójelben mindenhol jelölve 

azokat a portálokat, amelyek foglalkoztak az adott történéssel): 

 2017. június 13: A Parlament döntött a törvényjavaslatról: elfogadta azt (24.hu, 444.hu, 

888.hu, alfahir.hu, hvg.hu, index.hu, mno.hu, origo.hu) 

 2017. június 13: Szabó Tímea a Parlamentben egy „végtelen” listán mutatta meg, hány 

szervezetet érint az új törvény (24.hu, 444.hu, hvg.hu, index.hu, mno.hu) 

 2017. június 13: A Társaság a Szabadságjogokért bejelentette, hogy a törvény jogsértő, 

ezért nem fogják azt betartani (24.hu, 444.hu, hvg.hu, index.hu) 



6 

 

 2017. június 13: Kósa Lajos sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a törvény nem jelent 

megbélyegzést (24.hu, 888.hu, origo.hu) 

 2017. június 13: A Magyar Kétfarkú Kutya Párt posztolta ötletét a FB-oldalára, miszerint 

gyűjtsenek támogatást a CÖF-nek, és utalják el azt külföldről (24.hu, 444.hu, hvg.hu) 

 2017. június 13: Az LMP sajtótájékoztatón jelenti be, hogy az AB-hoz fordul, és utólagos 

normakontrollt kér – ehhez várják a többi ellenzéki képviselő támogatását is (hvg.hu, index.hu, 

mno.hu) 

 2017. június 13: Eddig a napig 184 civil szervezet írta alá a törvényt elítélő nyilatkozatot 

a Civilizáció kampányban (24.hu) 

 2017. június 14: Fischer Ádám felhívást tesz közzé: a. június 20-i hagyományos 

éneklésre mindenki vigyen magával magyar és uniós zászlót, és a rendezvény szóljon a civil 

szervezetek itthoni zaklatása elleni kiállásról is (24.hu) 

 2017. június 14: A német külügyminisztérium szóvivője, Martin Schäfer Berlinben 

kritikát fogalmaz meg a magyar civiltörvénnyel kapcsolatban (24.hu, 444.hu, 888.hu, hvg.hu, 

index.hu, mno.hu) 

 2017. június 14: A CÖF felteszi honlapjára: „Külföldről nem támogatott szervezet” 

(444.hu, hvg.hu) 

 2017. június 14: Az Európai Bizottság szóvivője, Alexander Winterstein bejelenti: a 

testület vizsgálja, hogy a törvény összhangban van-e az EU belső piaci szabályaival és az 

alapjogi chartával (24.hu, index.hu) 

 2017. június 14: Az USA nagykövetsége közleményben fogalmaz meg kritikát a 

törvénnyel kapcsolatban, és cáfolja, hogy az bármiben is hasonlítana a magyar kormány által 

hivatkozott amerikai FARA-törvényre (24.hu, 444.hu, hvg.hu, index.hu) 

 2017. június 14: Trócsányi László igazságügyi miniszter az m1 tévécsatorna interjújában 

azt mondja, „a polgári engedetlenséget a jog nem ismeri” (444.hu, index.hu, origo.hu) 

 2017. június 15: A Jobbik törvényjavaslatot nyújt be a Parlamentben a külföldről 

támogatott vezetők és képviselők átláthatóságáért (24.hu, hvg.hu, index.hu, mno.hu) 

 2017. június 16: Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádió 180 perc című 

műsorában nyilatkozik a civiltörvényről (444.hu, hvg.hu, index.hu, mno.hu, origo.hu) 

 2017. június 16: Áder János köztársasági elnök aláírta a törvényt (24.hu, 444.hu, 

888.hu, alfahir.hu, hvg.hu, index.hu, mno.hu, origo.hu) 

 2017. június 16: A Velencei Bizottság kritikát fogalmaz meg a törvénnyel kapcsolatban, 

és jelzi, hogy még júniusban küldöttséget küld Magyarországra (444.hu, hvg.hu) 

 2017. június 18: A Tettek ideje csoport tüntetést szervez Budapesten, a Március 15. 

téren (888.hu, mno.hu) 

A fentiekből látható, hogy az elsődleges történésekről kisebb eltérésekkel minden médium tudósított. 

Szembetűnő, hogy kormányközeli portálok szinte kizárólag az ezekről a történésekről való híradásokra 

szorítkoztak, emellett legfeljebb a kormány tagjainak nyilatkozatait, közleményeit tolmácsolták. A 

kormánykritikus portálok viszont épp fordítva: igyekeztek minden, a törvényt kifogásoló véleményt, 

akciót közvetíteni, a kormánytagok megnyilvánulásait azonban – kivéve a miniszterelnök rádiós 

interjúját – szinte teljesen figyelmen kívül hagyták. 



7 

 

1.2. A TÉMA FELBUKKANÁSA – AZ ELSŐ HÍRADÁSOK 

Az első információk a civiltörvény elfogadásáról 2017. június 13-án, a déli órákban kerültek fel az 

internetes hírportálokra – az egyes portálokon a következő időpontokban, terjedelemben és módokon: 

 24.hu: 12:12, egy nevesített újságíró tudósítása, kiegészítve némi háttérinformációval és 

rögtön az egyes civil szervezetek által hirdetett bojkott témájával is (3134 karakter) 

 444.hu: 12:48, nevesített újságíró az index.hu-t forrásként használva tudósít a törvény 

elfogadásáról, háttérinformációkkal az előzményekről és egyes civil szervezetek bojkottjáról 

(3960 karakter) 

 888.hu: 12:20, nevesített újságíró rövid híradása az MTI alapján (1351 karakter) 

 alfahir.hu: 13:45, név nélküli szerző(k) rövid írása az MTI-t megjelölve forrásként (3615 

karakter) 

 hvg.hu: 12:18, név nélküli szerző(k) cikke a törvény elfogadásáról való helyszíni tudósításon túl 

a téma széleskörű hátterének feltérképezésével és több érintett civil szervezet képviselőinek 

a megszólaltatásával (7008 karakter) 

 index.hu: 12:11, nevesített újságíró helyszíni tudósítása a törvény elfogadásán túl a téma 

széleskörű hátterének feltérképezésével (5119 karakter) 

 mno.hu: 12:21, név nélküli szerző(k) írása a törvény elfogadásáról háttérinformációkkal 

„sajtóhírekre” hivatkozva és az LMP normakontroll-kezdeményezéséről (4778 karakter) 

 origo.hu: 14:31, név nélküli szerző(k) írása a törvény elfogadásáról, a kormány álláspontjáról, 

az „amerikai mintáról” és a törvény jogosságáról a „Soros-hálózat” átvilágítása miatt (5162 

karakter) 

Látható, hogy az alfahir.hu kivételével a portálok gyorsan reagáltak a parlamenti döntésre: a 

leggyorsabb közülük az index.hu volt. Rögtön az első írásokban a kormánykritikus portálok mind 

szolgáltak háttérinformációkkal is az olvasóknak: ezek elsősorban a Velencei Bizottság korábbi 

javaslatairól, Szabó Tímea parlamentbeli látványos akciójáról (civil lista felmutatása), valamint a TASZ 

és a Helsinki Bizottság azonnali bojkott-bejelentéséről szóltak. A kormányközeli médiumok közül az 

origo.hu foglalkozott a puszta híradáson túl is a témával, de ők nem a törvény ellentmondásaira, 

hanem annak jogosságára hívták fel az olvasók figyelmét. 

Tehát már az első híradások nagyon különbözőek az egyes portálokon mind terjedelmi, mind formai 
szempontból. 

1.3. AZ ÖNÁLLÓ ÚJSÁGÍRÓI MUNKA ARÁNYA 

A vizsgált cikkekben ritkán és nehezen fedezhető fel az újságírói terepmunka bizonyítéka: a legtöbbször 

még az sem derül ki egyértelműen, hogy egy sajtótájékoztatót élőben – a helyszínen, esetleg élő 

streamen – követett-e az újságíró, vagy csak másodkézből, másodlagos forrásból közvetíti az 

olvasóinak az ott történteket és elhangzottakat.  

A fentiek alól a hvg.hu erős kivételt jelent, amelynél egyrészt nagyon sokszor történik utalás egy-egy 

esemény kapcsán a személyes újságírói jelenlétre; másrészt az egyetlen médium, amely több érintett 

civil szervezet képviselőjét is megszólaltatja közvetlenül. Harmadrészt az a portál, ahol a tájékoztató 



8 

 

írásokon túl, azoktól világosan megkülönböztetve Tóta W. Árpád, Seres László és Tamás Gáspár Miklós 

publicisztikái más-más aspektusból, valódi újságírói igényességgel mutatják fel a civiltörvény szerintük 

visszás voltának egy-egy aspektusát. Következhet ez abból, hogy bár külön működik az online és az 

offline szerkesztőség, az orgánumnak print hagyományai is vannak. 

Emellett több portálon is fellelhetők egyedi írások, saját újságírói munkán alapuló momentumok. 

 A 24.hu közelíti meg írásaival a legváltozatosabban a témát: a groteszk megközelítéstől 

(„Bemutatjuk a Fidesz-sűrítményt, próbálja ki Ön is!” – 2017. június 13) a Civilizáció kampány 

egyedüli említésén át a Fischer Ádám karmester akciójáról szóló tudósításig a legváltozatosabb 

módokon tartják napirenden a témát, és ez a portál ad a legtöbb nemzetközi sajtóorgánumon 

megjelent írásról is tájékoztatást. 

 A 888.hu-n ifj. Lomnici Zoltán vélemény-írását közlik, amely a hvg.hu publicistáiéval szögesen 

ellentétes álláspontot közvetít, de szintén az önálló újságírói eszközöket használva. 

 Az index.hu pl. Kapronczay Stefániával, a TASZ ügyvezető igazgatójával közöl hosszú interjút 

(„A TASZ polgári engedetlenségbe kezd a civiltörvény miatt” – 2017. június 13), amelyből 

nagyon tisztán és részletesen megismerhető a TASZ és az érintett civilek álláspontja. 

1.4. FORRÁSHASZNÁLAT, HIVATKOZÁSOK 

A portálok összességében eléggé esetlegesen, nehezen követhetően bánnak a forrásaik 

megjelölésével. Az bizonyosnak tekinthető, hogy az elsődleges újságírói források használata 

(terepmunka, saját interjú készítése, saját bizalmas forrás megkérdezése, kutatómunka 

dokumentumokban, adattárakban, stb.) elenyésző az átvett, másodlagos forrásokhoz képest, ami 

nagyrészt az online média sajátosságaiból következik. Az újságírók elsősorban az íróasztaluknál, a 

számítógépüknél dolgoznak, s főként a gyorsan, könnyen hozzáférhető információkat használják: az 

MTI közleményeit, hivatalos sajtóközleményeket, sajtótájékoztatók (videó)anyagait, nyilatkozatokat, 

más médiumok által közölt információkat.  

A forrásmegjelölés csak ritkán segíti az eligazodást az átvételek között. Nem lehet ugyanis értelmezni, 

miben különbözik a cikk tetején (a cím alatt, a közlés dátumánál) megjelölt, a cikk alján, általában 

zárójelbe tett, valamint a szövegen belül jelzett forrásmegjelölés. Olykor előfordul, hogy egy írás 

mindhárom forrásmegjelölést használja egyszerre (mindhárom helyen más-más forrást jelölve meg), 

az viszont rendszeres, hogy vagy a szerző neve helyén, vagy a szöveg alján van egy forrásmegjelölés, 

de a szövegben újabb médium(ok)ra való hivatkozás történik.  

A konkrét forrásokról a következő mondható el: 

 A civiltörvény témájában az MTI mindenképpen alapforrásnak tekinthető: a június 13-i 

parlamenti döntésről szóló tudósításában például az index.hu kivételével minden portál 

felhasználta az MTI közleményét, kétféle módon. Voltak médiumok, amelyek egyértelműen 

jelölték is a forrást (888.hu, alfahir.hu, hvg.hu, origo.hu), és voltak, amelyek nem, de a 

fogalmazásmódból egyértelműen kiderült, hogy az ugyanannak a közleményrészletnek az 



9 

 

átemelése, amely más médiumokban MTI-átvételként szerepel (24.hu, mno.hu). A 444.hu 

pedig az index.hu-ra hivatkozva vette át az alapvető információkat. 

 Az MTI-n kívüli forrásmegjelölés nagyon ritka és esetleges. Minden portál gyakran hivatkozik 

sajtótájékoztatókra és közleményekre, de általában konkrétumok megadása nélkül, így az nem 

nyomon követhető, hogy pl. ott volt-e egy újságíró egy sajtótájékoztatón, az azzal kapcsolatos 

közleményből szemezgetett, vagy esetleg más portálról vette át az adott információt – 

megjelölés nélkül. 

 A kormányközeli portálok az MTI-n kívül kizárólag kormánytagok nyilatkozatait, televíziós 

interjúit használták fel, és így csak a kormány álláspontját közvetítették: a 888.hu-n és az 

origo.hu-n egyáltalán nem jelent meg sem a civil szervezetek álláspontja, és az ellenzéki pártok 

képviselőinek tiltakozása is csak érintőlegesen (az origo.hu első cikkében). A 888.hu mindezt a 

forrásmegjelölések mellőzésével tette, az origo.hu hivatkozott a Magyar Időkre, a Fideszre, a 

Kossuth Rádióra és az m1-re. 

 Ennek a témának a tálalásában a kormánykritikus portálokon is elég kevés forrásmegjelölés 

lelhető fel.  A 24.hu az MTI-n kívül közleményekre és FB-posztokra hivatkozott, és gyakran csak 

közvetett módon utalt az átvételre („írják”, „mondta”, „fogalmazott”). A 444.hu hivatkozott az 

index.hu-ra, az RTL Klub Híradójára, több honlapra és FB-posztra, valamint az m1-re és a 

Magyar Időkre, de e két utóbbi hivatkozás nem  a puszta közlést, hanem azok visszásságának 

megmutatását szolgálta (az m1-é ráadásul az MTI-n keresztüli átvétel). 

A hvg.hu használt legtöbbször közvetlen forrást: civil szervezetek képviselőivel való beszélgetéseket, 

parlamenti tudósítók munkáját. De a hivatkozásai között ott volt a 444.hu, az RTL Klub Híradója, több 

FB-poszt és a Kossuth Rádió is. 

Az index.hu a TASZ ügyvezető igazgatójával készített nagyinterjún kívül az m1-re, a Kossuth Rádióra és 

a Figyelőre hivatkozott – ez utóbbin megjelent információnak a visszásságára mutatott rá („Óriásit 

ferdített Gulyás a civiltörvényről”). 

Az mno.hu rögtön az első, témáról szóló cikkében a „sajtóhírek szerint” hivatkozást használta (ráadásul 

az írás végén az MTI-t is feltüntetve forrásként). Ezen kívül az m1-et, a Magyar Időket és a Kossuth 

Rádiót találhatjuk meg a forrásai között. 

Az alfahir.hu munkatársai az MTI-n kívül semmilyen más forrást nem használtak a cikkek megírásához. 

A civiltörvény témájának médiamegjelenései kapcsán van egy sajátos jelenség, amely a 

forrásfelhasználást is érinti: a nemzetközi véleménynyilvánítások sokasága. Mind a politikai, mind a 

sajtós színtéren a civiltörvény nagy visszhangot váltott ki külföldön, és ezek a vélemények a vizsgált 

portálokon is megjelentek többé-kevésbé. Az azonban ezeknek a híreknek, információknak az 

átvételénél is csak részben derült ki, hogy egy-egy médium közvetlenül kapta az információt az adott 

intézménytől/médiumtól, vagy közvetetten (az MTI-n, vagy más forráson keresztül) jutott hozzá.  

Mindenesetre a külföldön megfogalmazott vélemények sok plusz információt adnak az olvasók 

számára a civiltörvény témájáról: 



10 

 

 A 24.hu beszámolt az ENSZ szakértőinek már 2017. májusában megfogalmazott aggodalmairól, 

az Európa Tanács emberi jogi biztosának Kövér Lászlóhoz intézett felhívásáról, a Velencei 

Bizottság korábbi javaslatairól, a BBC News, a Washington Post és az Al Jazeera reakciójáról 

(2017. június 13-án); az Európai Bizottság szóvivőjének, a német kormány külügyi szóvivőjének 

és az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének közleményéről (2017. június 14-én); és a 

német Die Welt és a szlovák Sme írásairól (2017. június 15-én). 

 A 444.hu a német kormány és az amerikai nagykövetség aggodalmairól tudósított (2017. június 

14-én), majd a Velencei Bizottság civiltörvényre adott reakciójáról (2017. június 16-án). 

 A 888.hu kizárólag a német külügyminisztérium közleményéről adott hírt, de egyedüliként 

annak jelentőségét bagatellizálva („A németek annyira ráérnek, hogy az átláthatóság miatt 

sivalkodnak”). 

 Az alfahir.hu egyáltalán nem foglalkozott a külföldi visszhangokkal. 

 A hvg.hu hírt adott a német kormány üzenetéről, a Süddeutsche Zeitungban megjelent 

kommentárról, a Spiegel Online cikkéről, az amerikai nagykövetség kritikájáról, a Frankfurte 

Allgemeine Zeitung lesújtó véleményéről (2017. június 14-én); a Die Welt írásáról (2017. június 

15-én); végül pedig a Velencei Bizottság közleményéről és Magyarországra jöveteli szándékáról 

(2017. június 16-án). 

 Az index.hu már az első cikkében kitért a Velencei Bizottság (és az Európa Tanács) korábban 

megfogalmazott aggályaira (2017. június 13-án); majd hírt adott az Európai Bizottság és a 

német külügyminisztérium szóvivőjének közleményéről, ismét utalt a Velencei Bizottság által 

megfogalmazott kritikákra, majd tudósított az USA budapesti nagykövetsége által kiadott 

állásfoglalásról is (2017. június 14-én). 

 Az mno.hu a törvény elfogadásának napján szintén vázolta a Velencei Bizottság korábbi 

aggályait (2017. június 13-án); majd tudósított az Egyesült Államok és Németország 

nagykövetségeinek közleményeiről is (2017. június 14-én). Ez volt az egyetlen portál, amely a 

miniszterelnök megszólalásán túl a kormány több tagjának a külföldi visszhangokra adott 

reakciójáról is hírt adott (Szijjártó Péter, Németh Szilárd). Szintén írt a Velencei Bizottság 

véleményéről és szándékáról (2017. június 16-án). 

 Az origo.hu felületén teljesen figyelmen kívül hagyta a civiltörvényre való nemzetközi 

reagálásokat. 

Látható, hogy az időintervallum viszonylagos rövidsége (mindössze hat nap) ellenére a civiltörvénynek 

meglehetősen nagy volt a nemzetközi médiavisszhangja. Arról, hogy az Egyesült Államok budapesti 

nagykövetsége közleményt adott ki, illetve a német kormány is megszólalt a törvény elfogadásához 

kapcsolódóan, csak a kormányálláspontot kritizáló honlapok olvasói értesülhettek, ahogy a Velencei 

Bizottság álláspontjáról is csak ők. Külföldi lapvéleményekről, az Európa Tanács emberjogi biztosának 

véleményéről pedig csak ezeknek a honlapoknak is csak töredéke tudósított. Az elsősorban a kormány 

álláspontját közvetítő honlapok olvasói arról a tényről, hogy a törvény elfogadása újra nemzetközi – 

negatív - figyelmet keltett, nem értesülhettek. Az egyetlen hír, ami elérhető volt, is csak a 

Magyarországgal amúgy is sokat vitázó német külpolitika kritikájaként jelent meg.  



11 

 

A külföldi reakciók forrásmegjelölése egyrészt az MTI-t jelenti, másrészt – külföldi intézmények esetén 

– a kiadott és a saját honlapokon elérhető közleményeket, harmadrészt – külföldi médiumok esetén – 

magukat a sajtóorgánumokat. Hogy épp melyiket, az azonban hol egyértelműen kiderül, hol rejtve 

marad. 

Összességében a vizsgált portáloknál egyetlen közös forrás lelhető fel, amelyet mindegyik használ: az 

MTI, mint hivatalos és egyetlen hazai hírügynökség, ami egyúttal a leggyakrabban használt forrás is. 

Emellett tehát minden portál elsősorban a saját érdekköréhez kapcsolódó, nevesíthető külső 

forrásokat használ. Ez tekinthető a sokoldalúság, a viták, az eltérő álláspontok hiánya okának és 

egyúttal szimbólumának.  

A cikkek nagy része – eltekintve a tisztán véleményközlő, publicisztikai jellegű írásoktól – ezekre a 

másodlagos forrásokra alapozva születnek meg, sőt, gyakran a különböző forrásokból összeszedett 

anyagokból áll össze a cikk, mindenféle önálló, saját újságírói szöveg nélkül. Ez nagyon tisztán 

megfigyelhető az első megjelenések esetében: a törvény megszavazásáról szóló híradásban minden 

médiumban vannak szó szerint egyforma mondatok, bekezdések, amely egyértelműen az MTI-től való, 

szinte változtatás nélküli átvételt mutatja. Mindebből egyértelműen látszik, hogy az online újságírói 

munka hangsúlyai inkább a hírgyűjtésre, hírszelektálásra és szerkesztésre helyeződtek, és az 

értelmező, összefüggéseket feltáró cikkírás kisebb hangsúllyal van jelen. 

2. ÚJSÁGÍRÓI ESZKÖZÖK – CÍMADÁS, STÍLUS, SZÓHASZNÁLAT 

A fenti gondolatmenetet folytatva, a tájékoztató jellegű írásoknál stílusukat, nyelvi-fogalmazásbeli 

eszközeiket tekintve nagyon sok hasonlóság, részbeni és teljes egyezés figyelhető meg a vizsgált 

médiumokban. Ez tehát egyrészt a műfaji sajátosságoknak tudható be (tárgyilagos tájékoztatás, 

véleménytől, szubjektivitástól való tartózkodás), másrészt – és nagyobbrészt – azonban a közös 

forráshasználatnak. A cikkeket egymás után olvasva meghatározó az a benyomás, hogy többnyire 

sajtóközlemény-jellegű cikkeket olvasunk, amelyek – ahogy ez a hivatkozásokból többször ki is derül – 

elsősorban különböző közlemények és nyilatkozatok összeszerkesztéséből született meg. A 

hírversenyből és az időkényszerből ez természetesen következik, az azonban érdekes kérdés lehet, 

hogy a több portálról párhuzamosan tájékozódó olvasók hogyan viszonyulnak az egyező szövegekhez. 

A cikkek egy másik csoportjánál az online újságírói munka területei közül épp az írás válik hangsúlyossá: 

elsősorban természetesen a publicisztikai jellegű írásokban, amelyek viszont a civiltörvénnyel 

kapcsolatban viszonylag ritkák (a legtöbb, 3, a hvg.hu-n jelent meg, ezen kívül 1-1 a 24.hu-n, a 888.hu-

n és az mno.hu-n: utóbbin a „Vezércikk” rovatban). A másik „terep” a saját stílus megjelenítésére a 

címadás: gyakran a fentiekben vázolt, stílusában meglehetősen szikár és/vagy jellegtelen írások is 

erősen szubjektív címek alatt jelennek meg, jelezve egyúttal az online média „kattintásszám” iránti 

érzékenységét is. Jó példa erre, ha elolvassuk a portálok első megjelenéseinek címeit, ahol az írások 

elsősorban a tájékoztatás szándékával íródtak. 

Első cikkcímek: 

 24.hu:  Bevégeztetett: megszavazták a civileket megbélyegző törvényt 



12 

 

 444.hu:  Elfogadta a parlament a civiltörvényt, a TASZ és a Helsinki Bizottság bojkottot 

hirdetett 

 888.hu:  Indulhat a sivi: megszavazták a civiltörvényt 

 alfahir.hu: Elfogadta az országgyűlés a civil törvény módosítását 

 hvg.hu:  Elfogadták a civiltörvényt, a célba vett szervezetek ellenállást hirdettek 

 index.hu: A Fidesz-többség megszavazta a civiltörvényt 

 mno.hu: Parlamenti jóváhagyás a civilek megbélyegzésére 

 origo.hu: Mostantól átláthatóak a külföldről finanszírozott civilek 

A címek jól jelzik a cikkek tartalmainak attitűdjét is: bár minden első írás a törvény elfogadását állítja 

középpontba, az, hogy honnan, milyen módon közelítik meg, és milyen terjedelemben foglalkoznak a 

témával, nagyon különböző – és sokatmondó. És ez nem csak az első megjelenésekre, hanem a további 

írásokra is igaz. Az egyik legtisztább példa erre az, hogy míg a kormánykritikus portálok mindegyike 

felhívja a figyelmet arra, hogy az USA nagykövetsége cáfolta, hogy a magyar civiltörvény bármiben is 

hasonlítana az amerikai FARA-törvényre, addig az origo.hu első cikkében leírja, hogy a civiltörvény a 

FARA-törvény alapján készült – és a továbbiakban egyetlen cikkben sem cáfolja azt meg. 

A különböző szempont, a már címmel is befolyásolni akaró szándék ugyanígy fellelhető a vizsgált 

időszak utolsó közléseiben is: 

Utolsó cikkcímek: 

 24.hu:  Áder János aláírta a civil szervezeteket megbélyegző törvényt 

 444.hu:  Amikor Orbán kordont bontott még polgári engedetlenségről beszélt, de ma 

már azt mondja, nincs ilyen 

 888.hu:  „Nem befolyásolja a civiltörvény a külföldről támogatott szervezetek 

tevékenységét” 

 alfahir.hu: Áder aláírta a civiltörvényt, szerinte nem befolyásolja a szervezetek 

tevékenységét. 

 hvg.hu:  A Velencei Bizottság újra szétszedte a magyar civiltörvényt 

 index.hu: Óriásit ferdített Gulyás a civiltörvényről 

 mno.hu: A kormány ellen tüntettek  

 origo.hu: Trócsányi: A jog nem ismeri a polgári engedetlenséget 

A portálok abban is mutatnak eltéréseket, hogy meddig és milyen intenzitással tartják felszínen a 

témát. A legtovább, 2017. június 18-ig az mno.hu foglalkozott vele, amely még a Március 15. téren 

szervezett tüntetésről is tudósít, míg az origo.hu már 2017. június 14-én lezárja a témát, és már a 

köztársasági elnöki aláírásról sem ad hírt. 

3. A TÁJÉKOZTATÁS ÉS FELDOLGOZÁS TARTALMI VIZSGÁLATA (MŰFAJISÁG, OBJEKTÍV 
TÁJÉKOZTATÁS, SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNYKÖZLÉS) 

A fenti észrevételek szoros összefüggésbe hozhatók az internetes újságírásnak a hagyományos, 

klasszikus újságírástól eltérő viszonyával a műfajisághoz. Míg a klasszikus, nyomtatott sajtóban az 



13 

 

évszázadok során fokozatosan alakultak ki és fejlődtek a különböző sajtóműfajok a maguk szabályaival, 

szakmai alapelveivel, addig az internetes újságírásírás ezekkel szinte teljesen szakított, és – többek 

között az internet kínálta formáknak, eszközöknek köszönhetően is – sokkal inkább a műfajok 

keveredését mutatja. Ez egyaránt kínál lehetőségeket és hordoz bizonytalanságokat az olvasói 

tájékozódás szempontjából. 

Fontos kérdés lehet, hogy hogyan befolyásolhatja egy cikk olvasói értelmezését a tények és 

vélemények keveredése és/vagy a szerző feltüntetése, vagy épp fel nem tüntetése. Hogyan, mi alapján 

tudja a befogadó elkülöníteni az állításokat, a tényeket és a véleményeket egymástól? Vajon a 

szerzőség feltüntetése hitelesít egy állítást, vagy épp a publicisztika irányába tolja el a befogadói 

értelmezést? Hogyan segítették a vizsgált portálok a civiltörvénnyel kapcsolatos írásaikban a témában 

való eligazodást? Az alábbiakban az ehhez kapcsolódó szempontok vizsgálatáról lesz szó. 

3.1. TÁJÉKOZTATÁS ÉS PUBLICISZTIKA ÖSSZEMOSÓDÁSA 

A portálok fogódzót leginkább az első, a törvény parlamenti elfogadásáról szóló híradásnál adnak az 

olvasóiknak arra nézve, hogy épp bizonyítékokkal alátámasztható/alátámasztott tényeket, saját 

kutatómunkával feltárt információkat, vagy épp személyes újságírói elgondolásokat, tippeket, 

véleményeket olvashatnak; a bizonytalanságot tovább erősíti a források, hivatkozások kuszasága, 

amelyről korábban már volt szó. Már itt felbukkannak vitatható és/vagy ellentétes elemek: hogy a 

törvény amerikai, vagy épp ellenkezőleg orosz-kínai-izraeli minta alapján készült-e; hogy létezik-e a 

nemzetre veszélyes Soros-hálózat, amely „pénzeli” az érintett civileket; hogy a törvény az 

átláthatóságot biztosítja-e, vagy épp ellenkezőleg, pusztán a megbélyegzést és a kormánykritikus 

hangok elhallgattatását szolgálja, stb.. Ha egy olvasó csak az egyik, vagy másik szemléletű portált 

olvassa, nagyon nehéz nem tényként kezelni az ott leírtakat, miközben az ellentétes álláspontok 

mindegyikét olvasva egyértelművé válnak a nézetkülönbségek és a tények és vélemények közötti 

eltérések. 

A portálok szóhasználata sokszor módosítja, szubjektíven értelmezi vagy indulatokkal tölti meg a 

„szikár” tényeket. Ebben a legszélsőségesebb hangot a 888.hu képviseli, amely minden cikkében 

erőteljesen jelzi az álláspontját a választott szavak, kifejezések használatával. Pl.: „indulhat a sivi”, 

„Európa kedvenc/kitartott/pórázon tartott álciviljei”, „a Hülyék 2018 programja”, „tüntikézés”, „a 

független jogvédői szerephez görcsösen ragaszkodó Helsinki Bizottság”, „harmatos magyar ellenzék” – 

valamint ez az a portál, amely egy cikkében Soros György nevét következetesen George Sorosként írja. 

A többi portál szóhasználata viszonylag visszafogottnak tekinthető, azzal együtt, hogy nagyrészt 

hasonló vagy közös szóhasználat jellemző egyfelől a kormányközeli (Soros-hálózat, álcivilek, 

átláthatatlan civilek…), másfelől a kormánykritikus (megbélyegzett civilek, botrányos civiltörvény, 

megbillogozó törvény, civilek vegzálása, belső ellenséggyártás…) portálokra.  

A fentieken kívül fontos sajátosság, hogy a vizsgált írásokban gyakoribbak az állítások, mint az 

alátámasztott, igazolt tények, és ritka a tények összefüggésekbe helyezése: bár az első írások közül 

többen fellelhetőek háttérinformációk, az előzményekre való utalások, de a későbbiekben ezek 

többnyire eltűnnek, és csak az aktuális közleményekre, nyilatkozatokra, történésekre koncentrálnak a 

portálok. Ezt természetes módon egészítik ki a korábbi írásokra mutató hiperlinkek és tagek, amelyek 



14 

 

alapján az olvasó mind a kapcsolódó, mind a korábbi információkhoz, cikkekhez, anyagokhoz 

könnyedén juthat el. A hvg.hu és az index.hu emellett közvetlenül is felkínálja a témáról szóló korábbi 

cikkeit az adott írás alatt, az index.hu az „Akták”-ban, a hvg.hu egy felsorolással. 

A 24.hu, a hvg.hu és az index.hu emellett különböző – a fentebb már vázolt – módokon a vizsgált 

időintervallumban igyekeznek a puszta történéseken és megnyilvánulásokon túlmutató információkat 

is közvetíteni az írásaikban. 

Ahogyan összefüggésekben láttatott tények csak ritkán fedezhetők fel az civiltörvény megszavazásáról 

szóló írásokban, úgy – részben ebből is következően – igazi vita és érvelés is kevés van. Mint fentebb 

már volt róla szó, a publicisztikai jellegű írások meglehetősen ritkák. A hvg.hu-n három (Tóta W. Árpád, 

Seres László, Tamás Gáspár Miklós), 24.hu-n (Zsolt Péter), a 888.hu-n (ifj. Lomnici Zoltán) és az mno.hu-

n (Gazda Albert) egy-egy publicisztikai írás jelent meg az adott időszakban a témáról. Egyértelmű, hogy 

az online hírportálok elsődleges terepe a tájékoztatás, a gyors információközlés, a minél gyakoribb 

frissítése egy-egy témának. 

3.2. TERJEDELEM ÉS A MŰFAJOK KAOTIKUSSÁGA 

Az internet sajátosságai miatt a vizsgált írások között két típus a leggyakoribb: a rövid cikk, amely 

leginkább a klasszikus hírhez vagy rövid tudósításhoz áll közel, illetve azok a cikkek, amelyek korábbi 

írásokat, vagy azok részleteit, elemeit is tartalmazzák. 

Az első típussal kapcsolatban két, az olvasói tájékozódást megnehezítő tényező fedezhető fel: 

 Ezek az írások bár terjedelemben nem, de stílusban, megfogalmazásban gyakran túllépnek egy 

hír vagy tudósítás funkcióján: szubjektív megnyilvánulásokat tartalmaznak, keverve a 

tényszerű információt a szubjektív véleménnyel. Jó példa erre egy 2017. június 13-i 888.hu-

írás – „Az átláthatatlanságért küzdő álcivilek máris kormánybuktatást vizionálnak”. 

 Ezekben az írásokban nehezen fellelhető, hogy mi az új saját munka, és mi korábbi – akár más 

forrásokból, vagy munkatársaktól való – átvétel. Leginkább azért nehéz ennek nyomon 

követése, mert gyakran fel sincs tüntetve a megelőző írás. A hiperlinkek használata jóval 

ritkább, mint a jelzés nélküli, de szó szerinti átvétel a portál egy korábbi cikkéből. Kérdés, hogy 

mindez módosítja-e, és ha igen, mennyiben, a befogadói értelmezést, még inkább – a cikkek 

összességét tekintve – egy-egy portál informativitásáról és megbízhatóságáról kialakított 

képet. 

Összességében elmondható, hogy a civiltörvényről szóló írások nagy része teljesen szabadon bánik a 

műfaj és terjedelem kapcsolatával. Ez önmagában nem probléma, hiszen az internet működéséből és 

sajátságából következik, viszont az olvasók számára megnehezítheti az információk ellenőrizhetőségét, 

tájékoztatás és a szubjektív vélemény közti különbségtételt, emellett pedig felvetheti újságírói 

felelősség viszonylagossá válásának kérdését is. 

3.3. A SZERZŐSÉG FOGALMÁNAK ÁTALAKULÁSA 



15 

 

Az újságírói munka és szerep megváltozása mellett az olvasó számára még mindig igazodási pontot 

jelenthetnek a szerzők. Éppen ezért érdekes lehet annak a kérdésnek a vizsgálata, hogy a különböző 

médiumok hogyan kezelik a szerzőség témáját, felfedezhető-e valamilyen elv, logika abban, hogy mely 

cikkeknél tüntetnek fel szerzőt, és melyeknél nem. A civiltörvényről szóló írások kapcsán – néhány 

kivételtől eltekintve – csak ritkán lehet következetességet találni a szerző nevének szerepeltetésében. 

A legerősebben talán a hvg.hu-n, ahol a szerzőség szinte mindig a véleménycikkekhez kötődik: a 

véleményrovatban klasszikus kommentárokat, jegyzeteket, glosszákat olvashatunk. Az újságíró 

nevesítésének viszonylagossága és a tájékoztatás és vélemény összemosódásának jelensége 

módosíthatja az olvasói értelmezést, és nehezítheti a témához kapcsolódó információk és vélemények 

elkülönítését. Néhány példa erre: 

 A 888.hu portál rendszeresen szerzőt feltüntetve közöl olyan írásokat, amelyek egyrészt nem 

lépik át a hír kereteit, másrészt részben vagy teljesen átvételek más forrás(ok)ból (pl. a 2017. 

június 14-i „Indulhat a sivi: megszavazták a civiltörvényt”, amely valójában az MTI-közlemény 

átvétele, mindenféle plusz információ nélkül.  

 A 24.hu-n a portál saját szerzőjének feltüntetésével található olyan írás (2017. június 13-án), 

amely pusztán Szabó Tímea Párbeszéd-társelnök FB-bejegyzésének átvétele és közreadása, 

hírterjedelemben.  

 Az origo.hu egyetlen cikkénél sem tüntet fel szerzőt, miközben olyan információkat közvetít 

tényekként, amelyek más portálokon már megcáfoltak, s ezáltal inkább véleményként 

foghatók fel (például a FARA-törvény, mint minta; a Soros-hálózat átvilágításának 

szükségessége; a polgári engedetlenség létjogosulatlansága). 

A cikkek olvasásakor egyértelműen kiderül, hogy a szerző nevének feltüntetése meglehetősen nehezen 

követhető és viszonylagos: elsősorban nem az írások jellegéhez kapcsolható, hanem sokkal inkább 

médiumfüggő, vagyis a különböző portálok különbözőképpen viszonyulnak az újságíró nevének 

megjelenítéséhez: 

 24.hu:  kevés kivétellel szinte minden cikknél feltünteti a szerzőt, a néhány mondatos 

hírnél ugyanúgy, ahogyan a véleményközlő írásoknál 

 444.hu:  minden cikknél feltüntetik a szerzőt, terjedelemtől és az írás jellegétől 

függetlenül 

 888.hu:  egyetlen cikk kivételével mindenhol feltüntetik a szerzőt, terjedelemtől és az 

írás jellegétől függetlenül 

 alfahir.hu: egyik cikknél sincs feltüntetve szerző, mindkét helyen az MTI neve szerepel 

 hvg.hu:  a leginkább követi a hagyományos sajtó protokollját ez ügyben: az interjúknál 

és a publicisztikai írásoknál tüntet fel szerzőt, az inkább tájékoztató jellegű cikkeknél nem 

 index.hu:  kevés kivétellel – ahol az „Eurológus megjelölés szerepel – szinte 

minden cikknél feltünteti a szerzőt, a néhány mondatos hírnél ugyanúgy, ahogyan a 

véleményközlő írásoknál 



16 

 

 mno.hu: csak két helyen van szerző feltüntetve: a Vezércikk rovat írásánál (!), valamint 

egy idézettel kiegészített karikatúránál, a többi cikknél vagy az MN, vagy az MTI neve szerepel  

 origo.hu: egyetlen cikknél sem szerepel szerző-megjelölés, mindenhol az MTI neve 

szerepel 

A fentiekből látható, hogy a print médiumhoz is köthető portáloknál egyértelműbb és logikusabb a 

szerzőség és a szerkesztőség jelölése. A szerző feltüntetésének, felvállalásának viszonylagossága, 

logikátlansága több negatív következménnyel is járhat: 

Amelyik médium egyáltalán nem tünteti fel a cikkek szerzőinek neveit, ott eltűnik az újságírói 

felelősség, és ez nagy valószínűséggel jár a szakmaiság devalválódásával mind a tartalmat, mind a 

stílust tekintve. Ha egy portál minden cikknél feltünteti a szerzőt, műfajtól és tartalomtól függetlenül, 

az megkérdőjelezhetővé teheti, hogy miben is áll az újságírói munka: ha egy kishír és egy hosszú 

publicisztika, egy más forrásokból átvett és „összeollózott” anyag és egy hosszú kutatómunka 

eredményeként megszületett írás esetében esetleges a szerzőre, illetve a szerkesztőségre való utalás, 

akkor az nehezítheti az olvasói tájékozódást és súlypontozást. Ha kiszámíthatatlan, logikátlan, 

esetleges, hogy hol, milyen cikknél van feltüntetve szerző, és hol, milyennél nincs, az viszonylagossá, 

súlytalanná teheti az írások közötti mélységi, minőségi különbséget – és ezáltal magát az újságírói 

munkát is. 

A fentieket tekintve a hvg.hu-n és az mno.hu-n kívül a civiltörvény témájában a portálok sokkal inkább 

a viszonylagosságot segítették, mint a konkrét szerzőhöz kötött újságírói munka felismerhetőségét és 

értékelhetőségét. 

3.4. ÚJ ESZKÖZÖK, KREATÍV KEZDEMÉNYEZÉSEK 

A fentebb vázolt jelenségek mellett találhatók olyan pozitív újságírói, szerkesztői kezdeményezések is 

a civiltörvény kapcsán, amelyek többnyire az internet előnyeire épülnek, és elsősorban az érdeklődés 

felkeltésére, egy-egy visszás jelenség felmutatására, a nagyobb hatás elérésére használják őket a 

portálok. 

 Az egyik ilyen a megszokott cikkektől eltérő „írások”: A 24.hu-n 2017. június 13-án Molnár 

Zoltán tollából jelent meg a „Bemutatjuk a Fidesz-sűrítményt, próbálja ki Ön is!” című írás, 

amely a szerző szerint a kormány és a Fidesz által rendszeresen használt, sulykolt kifejezések 

erős jelenlétére mutat rá a civiltörvénnyel kapcsolatos Fidesz-közleményben – meglehetősen 

újszerű, humoros technikával. Emellett egyik 2017. június 16-i cikkükben („Amikor Orbán 

Viktor kordont bontott, még polgári engedetlenségről beszélt, de ma már azt mondja, nincs 

ilyen”) a miniszterelnök „pálfordulására” mutatnak rá – az RTL Klubtól átvett anyag alapján. 

 Az mno.hu 2017. június 15-én „Civilek és alattvalók” címmel adta közre Marabu karikatúráját 

a témában, egy Rochow porosz rendőrminisztertől származó idézettel kiegészítve – utalva a 

szerkesztőség szerint a kormány által a civileknek szánt szerepre. 

 A hvg.hu több cikkben követte nyomon a Magyar Kétfarkú Kutya Párt és a Civil Összefogás 

Fórumának többmenetes „csörtéjét”, jól kihasználva a hiperlinkek adta lehetőséget is. 



17 

 

A civiltörvény témájában azonban a fentieken kívül a portálok nem nagyon használták ki az internetes 

újságírás kínálta plusz lehetőségeket. Sem videót, sem mémeket, sem az olvasói interaktivitást 

megmozgató kvízeket, szavazásokat nem találunk, sőt, a képek nagy része is korábban már használt 

(civil tüntetésekről, Áder Jánosról), vagy a vizsgált időszakban többször felhasznált (parlamenti 

szavazás, Szabó Tímea „listája”) fotó.   

ÖSSZEGZÉS 

A civiltörvény megszavazásáról és az arra adott reakciókról íródott cikkek egyértelműen 

alátámasztották azokat a hipotéziseket, amelyeket a kutatás elején megfogalmaztunk: 

A cikkírást tekintve kevés önálló újságírói munka látható a vizsgált portálokon és írásokban, sokkal 

erőteljesebben jelennek meg a hírek felkutatásán, szelektálásán és a szerkesztésén alapuló tartalmak. 

Az internetes sajtó sajátosságainak köszönhetően a médiumok mindegyike elsősorban hivatalos 

közlemények és más médiumok szövegei, anyagai alapján dolgozik, és az újságírók nem maguk kutatják 

fel a számukra fontos tényeket, információkat és bizonyítékokat. Az adott témában a hivatkozások 

elsősorban az MTI-re mutatnak, emellett pedig – a jelentős hírértékkel bíró események platformjai 

kivételével – elsősorban a saját állásponthoz közel álló médiumok szerepelnek nagyobb számban. 

A vizsgált portálok legfontosabb forrása az MTI, amelynek közleményeit, híreit nagyrészt változtatás 

nélkül, egy az egyben veszik át. Ez kérdésessé teszi a kritikus újságírói attitűd megjelenésének a 

lehetőségét, emellett pedig sok egyforma vagy hasonló szöveget eredményez a különböző portálokon. 

Véleményütköztetés szinte egyáltalán nincs a vizsgált portálokon a civiltörvény megszavazása kapcsán. 

Az egyes álláspontok nem találkoznak egymással, a portálok szerzői és írásai között semmilyen 

kapcsolat nincs. Az érvek, bizonyítékok, vélemények helyett inkább az indulatok és olykor az ellentétes 

álláspontot képviselők támadása jellemző, miközben az adott médium a saját álláspontját, mint 

egyetlen kizárólagosan elfogadhatót hangoztatja. 

A civiltörvény megszavazásának kapcsán a vizsgált időszakban, 2017. június 13. és 2017. június 18. 

között több mint 100 cikk jelent meg a vizsgált nyolc hírportálon, úgy tűnik azonban, ezek a médiumok 

ezen időszak írásaival csak kevéssé tudták elősegíteni a témával kapcsolatos társadalmi párbeszéd 

elindulását, a különböző vélemények nyilvános ütköztetését. 

  



18 

 

MELLÉKLET - A civil törvény elfogadása.  Kvantitatív tartalomelemzés 

Készítette: Szávai Petra 

Cikkek száma 

Vizsgált portálok száma: 9 (444, 888, 24, Alfahír, Hvg, Index, MNO, Origo, Átlátszó1) 

Témában született összes cikk:  82 db 

Cikkek darabszáma médiumok szerint: 

 

  

                                                 

1 Az atlatszo.hu-t felvettük az elemzésbe, de mivel nem hagyományos hírportálként, hanem oknyomozó portálként 

működik, ezért az elemzésben felhasználandó tartalmat nem közölt.  

0 5 10 15 20 25

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó

Cikkek száma

Cikkek száma



19 

 

Cikkek száma terjedelem szerint: 

 

Cikkek száma forrás szerint: 

 

 

  

0 5 10 15 20 25 30 35 40

1 - 1000 n

1001 - 2000 n

2000 - 5000 n

5000 + n

Cikkek száma

Cikkek száma

0 10 20 30 40 50 60 70

Saját tevékenység

Átvett anyag

Cikkek száma

Cikkek száma



20 

 

Terjedelem 

Cikkek terjedelmi megoszlása médiumok szerint: 

 

 

 

  

0 2 4 6 8 10 12

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó

1 - 1000 n

1001 - 2000 n

2000 - 5000 n

5000 + n



21 

 

Cikkek terjedelmi megoszlása a médiumok irányultsága alapján: 

 

 

Forrás 

Cikkek forrás szerinti megoszlása médiumonként: 

 

  

0 10 20 30

Konzervatív médium

Liberális médium

1 - 1000 n

1001 - 2000 n

2000 - 5000 n

5000 + n

0 5 10 15

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó

Saját tevékenység

Átvett anyag



22 

 

Kísérő tartalom 

A cikkek 67 %-ában volt jelen kísérő tartalom, azaz 82 cikkből 55-ben. 

Kísérő tartalom megoszlása médiumonként: 

 

Kísérő tartalomként egy esetben sem szerepelt infografika, vagy hanganyag. Videótartalom 3 cikkben 

fordult elő (444, 24, Index), mindhárom hagyományos videó volt.  A leggyakoribb kísérő tartalom a 

fotó, mely a cikkek 66 %-ában, 54 esetben szerepelt. 

A fotóval kísért cikkek megoszlása médiumok szerint: 

 

 

Az 54 esetből 51-szer hagyományos fotó szerepelt kísérő tartalomként, 3 esetben pedig mém/gif (24, 

Hvg, MNO). 

0 5 10 15 20

Médium

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó

0 5 10 15 20

Médium

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó



23 

 

 

A szerző szerepeltetése 

A cikkek 56 százalékában, azaz 46 esetben feltüntették a szerzőt, a maradék 36 cikk (44%) azonban 

szerző nélkül jelent meg. 

Szerzővel megjelent cikkek: 

 

Szerző nélkül megjelent cikkek: 

 

  

0 5 10 15

Médium

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó

0 5 10 15 20

Médium

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó



24 

 

 

Hivatkozások, forrásmegjelölés 

Az általunk vizsgált forrásokat (olvasói információ, hírügynökség, más médium) 48 cikkben jelölték 

meg.  

A forrásmegjelölések megoszlása a médiumok tekintetében: 

 

 

Más médiumokra hivatkozás esetei médiumonként: 

 

 

 

0 2 4 6 8 10 12

Médium

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó

0 2 4 6 8

Összesen

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó



25 

 

Más médiumokra hivatkozások részletesen: 

 444.hu 888.hu 24.hu Alfahír Hvg Index MNO Origo Átlátszó 

Elektronikus 

média 4 1 3 0 3 2 2 2 0 

Kossuth Rádió 1 0 0 0 1 1 1 1 0 

HírTV 1 1 0 0 0 0 0 0 0 

M1 1 0 0 0 0 1 1 1 0 

RTL Klub 1 0 0 0 1 0 0 0 0 

TV2 0 0 0 0 1 0 0 0 0 

Egyéb 0 0 3 0 0 0 0 0 0 

          

Nyomtatott 

sajtó 0 0 2 0 2 1 0 0 0 

Figyelő 0 0 0 0 0 1 0 0 0 

Egyéb 0 0 2 0 2 0 0 0 0 

          

Online sajtó 2 0 0 0 4 0 1 1 0 

Index 1 0 0 0 0 0 0 0 0 

444 0 0 0 0 1 0 0 0 0 

MagyarIdők.hu 1 0 0 0 0 0 1 1 0 

Ripost 0 0 0 0 1 0 0 0 0 

Egyéb 0 0 0 0 2 0 0 0 0 

 

Hivatkozás hírügynökségre esetei médiumonként: 

 

 

 

0 2 4 6 8 10

Médium

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó



26 

 

Hivatkozás hírügynökségre esetei a médiumok irányultsága szerint: 

 

 

 Konzervatív médium Liberális médium 

Hivatkozás 

hírügynökségre 18 24 

 

Összes cikk 

arányában 78,3% 40,7% 

 

Megszólalók 

A megszólalók elemzése során különbséget teszünk a hivatkozott (más forrásból szerzett, esetleg 

nyilatkozatban, sajtótájékoztatón elhangzó, nem szó szerint idézett megszólalások), idézett (más 

forrásból szerzett, esetleg nyilatkozatban, sajtótájékoztatón elhangzó, szó szerint idézett 

megszólalások) és interjúalany (az újságíró saját kérdésére érkezett megszólalások) között. 

Cikkek száma, melyekben szerepel megszólaló - médiumonként: 

 

0 10 20 30

Irányultság
Konzervatív médium

Liberális médium

0 5 10 15 20

Médium

444.hu

888.hu

24.hu

Alfahír

Hvg

Index

MNO

Origo

Átlátszó



27 

 

 

Az összes megszólaló és a megszólaltatás formái - médiumonként: 

 444.hu 888.hu 24.hu Alfahír Hvg Index MNO Origo Átlátszó 

Hivatkozott megszólaló 1 4 8 1 12 4 7 4 0 

Idézett megszólaló 11 3 10 1 22 10 9 5 0 

Interjúalany 0 0 0 0 6 1 0 0 0 

Összes megszólalás 12 7 18 2 40 15 16 9 0 

 

Cikkenkénti átlagos 

megszólalók  

(összes megszólaló/összes 

cikk száma) 1 1,2 1,1 1 1,8 1,7 1,5 2,3 0 

 

Az összes megszólaló és a megszólaltatás formái – a médiumok irányultsága szerint: 

 Konzervatív médium Liberális médium 

Hivatkozott megszólaló 16 25 

Idézett megszólaló 18 53 

Interjúalany 0 7 

Összes megszólalás 34 85 

Cikkenkénti átlagos megszólalók   

(összes megszólaló/összes cikk 

száma) 1,48 1,44 

 

A megszólalók elemzésekor típusok szerint is elkülönítjük őket. A civil törvény elfogadásának 

vizsgálatakor érdekelt félnek tekintjük azt, aki a törvény mellett foglal állást, ellenérdekeltnek pedig 

azt, aki ellenzi. Két további típus a szakértő, valamint a nép gyermeke (ilyen megszólalóra ebben a 

témában nem volt példa). 

  



28 

 

 

Az összes megszólaló típusok szerint – médiumonként, számszerűleg: 

 444.hu 888.hu 24.hu Alfahír Hvg Index MNO Origo Átlátszó 

Szakértő 0 0 3 0 1 0 1 0 0 

Ellenérdekelt 7 5 10 0 32 9 10 3 0 

A  nép gyermeke 0 0 0 0 0 0 0 0 0 

Érdekelt 5 2 5 2 7 6 5 6 0 

Összes 

megszólaló 12 7 18 2 40 15 16 9 0 

 

Az összes megszólaló típusok szerint – médiumonként, összes megszólalóhoz viszonyított arányaiban: 

 

Az összes megszólaló típusok szerint – a médiumok irányultsága alapján, számszerűleg: 

 

 Konzervatív médium Liberális médium 

Szakértő 1 4 

Ellenérdekelt 18 58 

A nép gyermeke 0 0 

Érdekelt 15 23 

Összes 

megszólaló 34 85 

 

 444.hu 888.hu 24.hu Alfahír Hvg Index MNO Origo Átlátszó 

Szakértő 0 0 16,7% 0 2,5% 0 6,3% 0 0 

Ellenérdekelt 58,3% 71,4% 55,5% 0 80% 60% 62,5% 33,3% 0 

A  nép gyermeke 0 0 0 0 0 0 0 0 0 

Érdekelt 41,7% 28,6% 27,8% 100% 17,5% 40% 31,2% 66,7% 0 

Összes 

megszólaló 12 7 18 2 40 15 16 9 0 


