
1 
 

 

  

 

Mérték Médiaelemző Műhely 

2017. május 25. 

      

     SZÚRÓPRÓBA 13. 



2 
 

Szúrópróba 13. - Mágikus realizmus 

 

Márciusi szúrópróbánk alkalmával két alapvető megfigyelést tettünk: egyrészt meg kellett 

állapítanunk, hogy – még ha csak egy-egy (külpolitikai) összeállítás erejéig is - az állami hírműsor képes 

a közszolgálati médiaszolgáltatótól elvárható széleskörű tájékoztatásra. Másrészt azt is tapasztaltuk, 

hogy az állami média az alternatív valóság lefestésében odáig jutott, hogy csodákat is képes bemutatni. 

Az állami hírműsorokban a kormányüzenetek kritika nélküli közvetítése zajlik a mára már jól kialakult 

recept szerint. A szerkesztési gyakorlatban számos, a propaganda eszköztárából jól ismert elem 

megjelenik: a tények elhallgatása, a hírek, információk központi üzenetnek megfelelő interpretálása, 

az ellenzék lejáratását célzó feldolgozásmód, és tematika, illetve alternatív valóság építése.  

A március 29-i elemzett két hírműsor első része az aznap hivatalosan is megkezdődött Brexittel 

foglalkozott. A Duna Televízióban is sugárzott 18 órakor kezdődött 24 perces hírműsor 10 percben, az 

57 perc időtartamú fél nyolcas nagyhíradó bő 17 percben járta körül a brit kilépés témáját. Az 

összeállításokban felidézték azt a folyamatot, amely e döntéshez vezetett, megszólaltak uniós és brit 

politikusok, szakértők, a brüsszeli tudósító részletezte a kilépési procedúra menetrendjét, latolgatták 

az Európai Unió és Nagy-Britannia közötti tárgyalásokon a megállapodási esélyeket, a várható 

engedményeket. Megkerestek Angliában élő magyarokat, akik elmondták, milyen változást 

tapasztaltak a saját életükben a népszavazás után és milyen körülményekre számítanak a jövőben. Az 

átfogó tájékoztatást nyújtó műsorelemet vezető hírként szerkesztették a műsorba. A Brexittel 

kapcsolatos híradás közérdeklődésre számot tartó eseményt mutatott be, a nézők tájékozódását, a 

kérdésben a saját álláspont kialakítását számos információval segítették. 

Amit azonban a hírműsorokban nem követett több ilyen, a közszolgálati követelményeknek megfelelő 

átfogó, kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos, sokoldalú tájékoztatás. 

Mese a csodatévő jogi határzárról 

Mindkét hírműsorban tudósítottak az előző nap hatályba lépett szigorú határvédelmi 

rendelkezésekről, bemutatva a bevezetett jogi határzár máris tapasztalható eredményeit is. A 

műsorvezető összegezte a szigorítás lényegét és indokát, kiemelve hogy „a kormány ígéretei szerint 

ezentúl nem lesznek olyan bevándorlók, akikről nem lehet tudni egyértelműen, kicsodák, mégis 

szabadon járkálnak az országban”.  

Riport-összeállításban prezentálták, milyen volt a helyzet a határzár bevezetése előtt, és miként 

változtak a körülmények a szigorítás után. A tudósítás a következőképpen kezdődött: „Ilyen volt a 

kiskunhalasi befogadó-állomás környéke pár nappal ezelőtt. A migránsok szabadon járhattak ki és be 

a nyílt központból, a helybeliek gyakran találkoztak velük az utcákon is.” A narrátor szövege alatt 

vágóképeken egy rettentően lepusztult, málló vakolatú, hosszú, háromszintes épületet mutatott a 

kamera egy gondozatlan füves területen. Az ablakok itt-ott kitöredezettek, a ház közelében egy még 

romosabb, hajdan talán porta-épületnek használt vityilló látszott egy szürke betonkerítés 

szomszédságában található rozsdás, nyitott vaskapu mellett. A füves térségen éppen két alak ballagott 

át. 

Ilyen lehangoló, riasztó körülmények uralkodtak tehát a befogadó központ környékén, amíg migránsok 

tartózkodtak az állomáson, közvetítette az üzenetet a híradó. A migránsok távoztával azonban néhány 

nap alatt szinte kicserélődött a vidék. 



3 
 

„Így néz ki most a kiskunhalasi befogadó állomás környéke. A jogi határzár életbe lépése óta a központ 

környékén a rendőrökön kívül senkit sem látni” - hallottuk a narrációt. S közben egy csilli-villire 

felújított, kifestett, korszerű ablakokkal, új kerítéssel ellátott befogadó állomás képét szemlélhettük, 

amely előtt egy rendőrségi mikrobusz parkol. A Kiskunhalason nem ismerős néző persze meghökken. 

Ilyen varázsereje volna a jogi határzárnak? A szigorítás hatályba lépésével nemcsak a bevándorlók 

távoztak volna a befogadó állomásról, sőt a városból, hanem pár nap alatt az épület is újjászületett az 

alapoktól a tetőig? A csodák azonban ritkák, bár az állami televízióban minden megtörténhet. Ez 

alkalommal sem pontos és tényszerű tájékoztatás, hanem megtévesztés volt, amit közvetítettek. A 

híradósok olyan látványosan akarták illusztrálni a megváltozott helyzetet, hogy ehhez a valóságot 

festették át. Az „ilyen volt, ilyen lett” különbözőségének ábrázolásához különböző helyszíneken 

készített felvételeket használtak. Néhány kattintással a neten kideríthető, hogy bár mindkét épület a 

kiskunhalasi menekültügyi befogadó központhoz tartozó terület része, több kilométer távolságra 

találhatók egymástól. A csoda tehát csalás volt, a közlés egyértelműen hamis és manipulatív, a 

vágóképek használatával a kormányzati üzenetnek adtak nagyobb nyomatékot.   

Rendteremtés a külföldi egyetemeknél - napi Soros 

Ez volt az a nap, amikor a kormány benyújtotta a felsőoktatási törvénymódosító javaslatot annak 

érdekében, hogy megregulázza a Magyarországon működő külföldi felsőoktatási intézményeket az 

Oktatási Hivatal által végzett, szabálytalanságokat feltáró vizsgálat következményeként. Mindkét 

híradó beszámolt az esetről, de a híradás konkrét értelmezése nehézségbe ütközhetett. A tájékoztatás, 

amellett hogy hiányos volt, leginkább hangulatkeltőnek volt nevezhető. 

A nézők egy dolgot tudhattak meg bizonyosan belőle: ismét Soros György okoz problémát.  

A híradás címében azt közölték, hogy a kormány államközi megállapodásokhoz kötné a külföldi 

egyetemek magyarországi működését, de magában a tudósításban erről már nem esett szó. Csak arról 

szóltak, hogy „több, itthon működő külföldi egyetemnél, köztük a Soros György által alapított CEU-nál 

is, súlyos szabálytalanságokat tárt fel az Oktatási Hivatal”. Intézmények „például úgy adtak ki 

Magyarországon külföldi diplomát, hogy a székhelyük szerinti országban nem is folytattak képzést, 

vagy a kiállított okirat nem minősült az intézmény országában államilag elismert oklevélnek.” Arról 

nem informáltak, hogy a vizsgálat 28 intézményt érintett, közülük egyedül a CEU-t nevesítették. Azt 

sem részletezték, hogy ott milyen – az állami hírműsor által súlyosnak értékelt - szabálytalanságot 

tapasztaltak. (Sem maga az Oktatási Hivatal jelentése1, sem az MTI-ben a vizsgálatról megjelent 

hírekben2 nem minősítették ugyanis a megállapított anomáliákat, a CEU-t illetően pedig az Oktatási 

                                                           
1 Jelentés a Kormány részére a külföldi felsőoktatási intézmények magyarországi működéséről 
http://www.kormany.hu/download/b/32/01000/Jelent%C3%A9s%20a%20k%C3%BClf%C3%B6ldi%20fels%C5%91oktat%C3

%A1si%20int%C3%A9zm%C3%A9nyekr%C5%91l.pdf 

2 Emmi: több külföldi egyetem törvénytelenül működik Magyarországon      Budapest, 2017. március 28., kedd (MTI) - Több 

külföldi felsőoktatási intézmény magyarországi működésével összefüggésben tárt fel szabálytalanságot és törvénytelenséget 
az Oktatási Hivatal - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) kedden az MTI-vel. Jelezték: szigorítják a 
törvényeket és unión kívüli egyetem csak nemzetközi egyezmény alapján folytathat majd képzést.     Tájékoztatásuk szerint 
az Oktatási Hivatal 2016 második felétől kezdte meg eljárásait, hiszen 2017-ben jár le az öt éves működési engedélyezési 
ciklus. Az engedélyek felülvizsgálata során derült ki több működési probléma - jelezték.  
Az Oktatási Hivatal megállapította, hogy több egyetem törvénytelenül működik Magyarországon, illetve a jelentésből 
kiderült az is, számos intézmény sért törvényt akkor, amikor úgy ad ki idehaza külföldi diplomát, hogy az anyaországban 
nem folytat képzést, pedig ezt a magyar jogszabályok előírják. Az Emmi rögzítette: egyetlen egyetem sem állhat a magyar 
törvények felett. Mint jelezték: a kormány szigorítja a magyar törvényeket és kimondja, hogy az EU-n kívüli egyetem csak 
nemzetközi egyezmény alapján folytathat képzést és adhat ki diplomát Magyarországon. A közleményben az Emmi 

http://www.kormany.hu/download/b/32/01000/Jelent%C3%A9s%20a%20k%C3%BClf%C3%B6ldi%20fels%C5%91oktat%C3%A1si%20int%C3%A9zm%C3%A9nyekr%C5%91l.pdf
http://www.kormany.hu/download/b/32/01000/Jelent%C3%A9s%20a%20k%C3%BClf%C3%B6ldi%20fels%C5%91oktat%C3%A1si%20int%C3%A9zm%C3%A9nyekr%C5%91l.pdf


4 
 

Hivatal három mulasztást jelzett, amelynél megjegyezték, hogy a pótlása folyamatban van.) Nem 

pontosították, hogy a bejelentett törvénymódosítás konkrétan milyen következményekkel járna, arról 

viszont beszámoltak, hogy az ellenzéki képviselők tiltakoznak, mert úgy vélik, hogy a szigorítással a 

kormány a Közép-Európai Egyetemet akarja elüldözni Magyarországról.  Az ügy megítéléséhez 

szorosan kapcsolódó, a CEU eddigi magyarországi működésével kapcsolatos tényeket nem közöltek, 

nem tárták fel az eddigi szabályozás lényegi elemeit. Így nem lehetett érthető a nézők számára, hogy 

a korábbi jogi státus egyoldalú megváltoztatása, amely államközi szerződéshez kötné az oklevelet adó 

külföldi felsőoktatási intézmények itteni működését, egyáltalán teljesíthető-e az érintett országok 

vonatkozásában. 

Így aztán túl sok ismeret nem zavarhatta meg a lényegi mondanivaló befogadását, amelyet a téma 

feldolgozására szánt két és fél perc alatt négyszer is sulykoltak: még a Soros-egyetemnek is be kell 

tartani a magyar törvényeket.3  

Hogy az egyetem eddig is törvényesen működött, és az új szabályozás alapvetően változtatná meg a 

státusát, az már említésre nem érdemes részletkérdés volt a híranyag műsorba szerkesztésénél. Ennek 

az ügynek a bemutatásánál világosan tetten érhető volt, hogy az állami televízió nem a széleskörű 

tájékoztatást, a lényeges információk megismertetését és az összefüggések feltárását tartotta 

feladatának, hanem a kormány üzenetének akadálytalan eljuttatását. 

                                                           
problémaként említette, hogy amellett, hogy a külföldi felsőoktatási intézmény nem a megfelelő jogszabályi keretek között 
folytatja a képzését, nincs együttműködés és magyarországi partner, hiányzik a programakkreditáció, a külföldi felsőoktatási 
intézmény által kiállított okirat nem államilag elismert (fokozatot adó) oklevél. Problémaként jelölték meg, hogy a külföldi 
felsőoktatási intézmény nem minősül származási országában államilag elismert felsőoktatási intézménynek, a közhiteles 
nyilvántartásba történő adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesül, a külföldi felsőoktatási intézmény nyilvántartásba nem 
vett képzéseket folytat. Kritikusnak nevezhetők azok az esetek, amelyekben a külföldi intézmény nem felel meg a nemzeti 
felsőoktatásról szóló 2011. évi törvényben rögzített alapvető kritériumoknak, azaz a származási országában nem minősül 
államilag elismert felsőoktatási intézménynek és nem bocsáthat ki a Magyarország területén folytatott képzésre tekintettel 
államilag elismert felsőoktatási fokozatot adó oklevelet. 
Hasonlóan gond, hogy az intézmény a származási országában államilag elismert felsőoktatási intézménynek minősül, 
azonban az a képzés, amelyet Magyarországon folytat, nem vezet államilag elismert felsőoktatási fokozathoz - mutattak 
rá. Kitértek arra is, hogy a működési engedéllyel történő működési formával számos külföldi felsőoktatási intézmény él. Erre 
jellemző, hogy egy nemzetközi kezdeményezés keretében rövid időre jön létre, nem képes huzamosabb ideig a képzések 
jogszerű fenntartására, azonban a megszüntetés jogi lépéseit a partnerek elmulasztják kezdeményezni. Gyakori probléma 
továbbá elsősorban az angolszász államokban és tapasztalatuk szerint bizonyos esetekben az ázsiai országokban az, hogy 
nem kötelező eleme a felsőoktatási intézmény képzése folytatásának a független külső felsőoktatási akkreditációs 
ügynökség, szervezet általi képzés akkreditáció.  
A működési engedély felülvizsgálat során tapasztaltak alapján elmondható, hogy az érintett külföldi intézmények döntő 
többségénél szabálytalanságok, hiányok állnak fenn, ami a szabályozás további szigorítását, pontosítását indokolja - közölte 
az Emmi. 

 
3 M1 Híradó, 2017. március 29. 20:10: „Palkovics László hangsúlyozta, hogy a külföldi intézményeknek minden esetben meg 

kell felelniük a hatályos magyar törvényeknek.” 
20:11: Palkovics: „Mindenkinek meg kell felelni a törvényeknek, nem szabad hogy legyen olyan egyetem Magyarországon, 
amely a törvények felett állónak képzeli magát, ez igaz a CEU-ra, a Soros-egyetemre is” 
20:11:„A Fidesz szerint egyetlen külföldi egyetem, így a Soros-egyetem sem vonhatja ki magát a magyar jogszabályok alól, 
nem állhatnak a törvények fölött.” 
20:12: (A CEU rektorával történt egyeztetés után) „Palkovics László azt megint megerősítette, hogy minden intézménynek 
meg kell felelnie a magyar felsőoktatási jogszabályoknak” 

 

 

 



5 
 

Amikor az interpretáció elfedi a tényeket 

Az állami hírműsorokat nézve gyakran szembesültünk azzal, hogy egyes közérdeklődésre számot tartó 

eseményekről történő tájékoztatáskor nem az adott esemény, hanem annak kormányzati 

interpretációja a híradás tárgya. Nem maguk a műsorkészítők dolgozzák fel az ügyeket, hanem azt 

mutatják be, miként tálalták az adott esetet az állami irányítás szereplői. Ezért a hír alapjául szolgáló 

történés ábrázolásakor csak egyetlen megközelítés létezik: a kormányzati álláspont. Eltérő vélemény, 

több forrásból történő informálás, sokoldalú, tárgyszerű tájékoztatás, amely a nézők önálló 

álláspontjának formálását elősegítené, hiányzik a műsorokból.  

Ez történt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) termékösszehasonlító vizsgálatával is. 

Már a híradás címében harsogott a sommás megállapítás, miszerint „sok silány minőségű élelmiszer 

jön Magyarországra”. A műsorvezető felkonferálásából újabb elborzasztó részletek derültek ki: a 

multicégek nagy része gyengébb minőségű árut hoz a magyar boltokba, mint amit Nyugat-Európában 

kínálnak a vásárlóknak. 96 terméknek csaknem a háromnegyede megbukott a NÉBIH vizsgálatán. A 

nagy cégek másodrangúnak tekintik a magyar embereket. Ráadásul „a legfelháborítóbb és 

legdühítőbb”, hogy sok esetben drágábban adják nálunk ezeket a gyengébb termékeket, mint 

Ausztriában a jobb minőségűeket - hallhattuk a műsorvezető méltatlankodását. 

Az összeállításban kiemeltek néhány terméket, például hogy a vegeta sósabb, a kakaópor és a sör 

íztelenebb, a vajas kekszben kevés a vaj. Megszólalt Zsigó Róbert államtitkár is, aki szerint jellemző, 

hogy gyengébb minőségű nyersanyagot, több ízfokozót, kevesebb tápértéket, olcsóbb összetevőket 

használnak a magyar piacra kerülő élelmiszereknél, élelmiszerlánc-termékeknél. Fazekas Sándor 

földművelésügyi minisztertől azt idézték, hogy „azonos termék, azonos márka megfelelő, azonos 

minőségben álljon rendelkezésre” Magyarországon és Nyugat-Európában. És rögzítették a vizsgálatról 

beszámoló sajtótájékoztatón elhangzott miniszteri álláspontot4, miszerint a kormány visszautasítja a 

kettős mércét és nem hagyja, hogy a magyar illetve a közép-kelet-európai vásárlók élelmiszer 

diszkrimináció áldozatai legyenek, ezért a vizsgálat eredményeivel megkeresik az uniós szerveket. 

A híradó tudósítása alapján egyértelműen az a vélemény fogalmazódhatott meg a nézőkben, hogy már 

megint a gonosz multikkal van gond, de a kormány ezen a fronton is harcol az emberekért a nagy 

cégekkel szemben.   

Pedig ha a hírműsor készítői nem csupán a politikusok véleményét tették volna közzé, hanem 

áttanulmányozták volna a NÉBIH vizsgálatról a hatóság honlapján is elérhető füzetet,5 akkor lényegi 

információkat sem kihagyva, alaposabb tájékoztatást tudtak volna nyújtani. Igaz, hogy a szakmai anyag 

kevésbé támasztotta volna alá a híradás címében szereplő nagyon leegyszerűsített, „sok silány 

élelmiszer jön Magyarországra” megállapítást, de a Közszolgálati kódex kiegyensúlyozott tájékoztatást 

előíró elvárása teljesülhetett volna. 

A NÉBIH kiadvány bevezetőjében ugyanis az olvasható általános megállapításként, hogy „a különböző 

                                                           
4 Fazekas: kettős mérce működik az európai élelmiszerpiacon 

http://portal.nebih.gov.hu/hu/-/fazekas-kettos-merce-mukodik-az-europai-elelmiszerpiacon 
 
 
5 2017 termék-összehasonlítás  

http://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/323140/03.29_Terme%CC%81k-
o%CC%88sszehasonli%CC%81ta%CC%81s_kiadv%C3%A1ny.pdf/2cd70738-db21-4fad-8af0-2c53290935a9 
 

http://portal.nebih.gov.hu/hu/-/fazekas-kettos-merce-mukodik-az-europai-elelmiszerpiacon
http://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/323140/03.29_Terme%CC%81k-o%CC%88sszehasonli%CC%81ta%CC%81s_kiadv%C3%A1ny.pdf/2cd70738-db21-4fad-8af0-2c53290935a9
http://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/323140/03.29_Terme%CC%81k-o%CC%88sszehasonli%CC%81ta%CC%81s_kiadv%C3%A1ny.pdf/2cd70738-db21-4fad-8af0-2c53290935a9


6 
 

piacokra különböző minőségben történő gyártás jelensége létezik, azonban nem általános gyakorlat, 

csak termékenként vizsgálható, nem hatja át a teljes élelmiszerlánc-ágazatot.” Az élelmiszerbiztonsági 

hatóság 96 termékpárt vizsgált, amelyek közül 20 csak hasonló, de eleve nem azonos márkanevű és 

összetételű termék volt. Ahol pedig azonos márkájú és megjelenésű termékeknél különbözőséget 

állapítottak meg, jópár esetben nem a magyar fogyasztók számára értékesített termék volt a gyengébb 

minőségű, illetve az eltérés nem volt definiálható jó vagy rossz minőségként. (Pl. az Ausztriában 

kapható Raffaello felületén több a kókusz, a magyar tölteléke pedig lágyabb, krémesebb). A NÉBIH 

eredményeinek áttanulmányozása után világos, hogy túlzó és félrevezető volt a tudósítás 

felvezetésében tett megállapítás, miszerint a vizsgált termékek háromnegyede megbukott a NÉBIH 

vizsgálaton. A különbözőség ugyanis nem feltétlenül jelentett hibát, az eltérés számos esetben nem 

volt hátrányos a magyar vásárlókra nézve. 

Ellenzéki műsorpercek 

A Közszolgálati kódex szerint a közszolgálati médiaszolgáltató által szolgáltatott műsorszámokban a 

pártok, politikai mozgalmak, társadalmi szervezetek, illetve képviselőik szerepeltetése, álláspontjaik 

kiegyensúlyozott ismertetése az állampolgárok sokoldalú tájékoztatása érdekében kötelező.6 Korábbi 

szúrópróbáink alkalmával is tapasztaltuk, hogy az állami média úgy kívánja teljesíteni az ellenzék 

szerepeltetésére vonatkozó kötelezettséget, hogy elsősorban a pártokkal kapcsolatos konfliktusos 

ügyeket, belső vitákat ismerteti meg a közönségével. A műsorokban 20-30 másodpercet kapnak a 

pártok kormányzatot kritizáló vagy önálló kezdeményezéseiről szóló hírei, ugyanakkor ennél jóval több 

műsorpercet fordítanak az ellenzéki nézeteltérések megjelenítésére, ellenzéki politikusok egymással 

való konfrontálódására. Az ilyen ügyek bemutatásánál az is bevett gyakorlat, hogy nem szólaltatják 

meg az összes felet, hanem sűrűn hivatkoznak a sajtóban (s főként a kormánybarát 

médiabirodalomhoz tartozó sajtótermékekben) már megjelent véleményekre, ott közölt álláspontokra 

és értelmezésekre. 

A március 29-i esti nagyhíradóban is ez történt: 30-30 másodpercet kapott a parlamenti ellenzék két 

pártja arra, hogy a jobbikos Apáti István a sajtó előtt bejelentse, a 300 milliós éves jövedelem fölött 

földesúr-adót vezetnének be, és vagyonelkobzást minden indokolt esetben, hogy ne lehessen eltitkolni 

a jövedelmeket. Ugyancsak fél percben ismertették az LMP társelnökének, Hadházy Ákosnak egy 

újabb, az uniós pénzt elherdáló kisteleki alibi-beruházást leleplező bejelentését.   

Az ezeket a híradásokat követő – a pártok ellentéteiről szóló - összeállításokat pedig nyilvánvalóan 

azért szerkesztették adásba, hogy tudatosuljon a nézők számára, nincs alternatíva a kormánypártokon 

kívül. Újabb Jobbik-alapszervezet szűnt meg – adta hírül már tudósítása címében az állami hírműsor. 

Az anyagban amellett, hogy alaposan körüljárták a 7 tagú nyírturai szervezet megszűnését, 

megszólaltatták a párt szóvivőjét, a megszűnt alapszervezet elnökét, sokat foglalkoztak a párt és 

Simicska Lajos fiának, illetve a magának a nagyvállalkozónak a kapcsolatával. Vona Gábor is megszólalt 

(az ATV felvételén kacsának nevezve azt az értesülést, hogy Simicska Lajos Ádám fia jelentkezett volna 

a Jobbikba), és hosszan idézték szóban és képben is az origo.hu március eleji cikkét, amelyben azt 

fejtegették, hogy egyre közelebb került egymáshoz az elmúlt években Vona és Simicska. A párt a cikk 

szerint szavazók százezreit és alapszervezetek tucatjait veszítette el, s ennek illusztrálására adtak hírt 

– az egyébként már másfél éve halódó – nyírturai szervezet felszámolásáról. A szervezet volt elnöke 

szerint önfeloszlatás történt, a Jobbik szóvivője a nyírturai alapszerv megszüntetéséről beszélt. Annyi 

                                                           
6 Közszolgálati kódex, A közszolgálati médiaszolgáltatás alapvető elvei - B) A pártoktól, politikai szervezetektől való 

függetlenség alapvető elvei 



7 
 

mindenesetre kiderült, hogy a megszűnés előtt a helyi elnököt kizárták a pártból, mert demonstrált 

Vona ellen.  

Továbbra sincs együttműködés a baloldalon címmel az összefogást kereső és összefogást elutasító 

pártok és politikusok véleményét mutatták be, többségében áttételesen. A politikai aktorok nem saját 

maguk fejthették ki nézeteiket, hanem leginkább egy-egy (kormánybarát) sajtóbeli megjelenésre 

hivatkozva tárták a nézők elé – sajátosan interpretálva – a híradásban bemutatott álláspontokat.   

Beszédes, hogy az ellenzéki politikusok közül kiket szólaltat meg az állami hírműsor személyesen, és 

kik azok, akik csak egy más médium közvetítésével kerülnek a hírműsor szereplői közé. Gyurcsány 

Ferenc, a DK elnökének a szavait például egy kecskeméti lakossági fórumon készített rossz minőségű 

felvételről vágták be, amint tiltakozott Juhász Péter Együtt elnök előző napi Indexben megjelent 

elképzelése miatt, aki szerint sem a gyurcsányi, sem az MSZP dominálta világból nem kér. Juhászt nem 

szólaltatták meg, véleményét nem idézték, ellenben hangban és képben is megmutatták a 888.hu 

cikkét, miszerint „Juhász Péter irtózatos pofont kapott”, mert az általa javasolt potenciális 

együttműködők közül „az LMP és a tornából felmentett Momentum is elküldte a fenébe”, a Párbeszéd 

meg még gondolkodik. Az MSZP elnöke, Molnár Gyula saját hangon egymondatnyi szöveget kapott, 

miszerint „nem figyelünk most arra, hogy ki mit mond oldalról”, de azon álláspontját, hogy Botka 

Lászlónál és programjánál eddig senki nem mondott még jobbat, közölték. A legtöbb megszólalással 

saját hangon és narrációban is az állami hírműsor gyakori szocialista interjúalanya, Szanyi Tibor MSZP 

európai uniós képviselő rendelkezett, aki szerint Botka programját tulajdonképpen ő találta ki az MSZP 

elnökségéért indult kampányában, és – az ATV-ből bejátszott műsorrészlet tanúsága szerint – neki 

kellett volna lennie az MSZP elnökének és a miniszterelnök-jelöltnek is. De egyébként az összefogást 

senkivel nem támogatja. 

Botka Lászlót nem kérdezték meg sem erről az ügyről, sem a következő, csaknem egy perces 

műsorelem kapcsán, amelyben Németh Szilárd FIDESZ-alelnök sajtótájékoztatójáról adtak hírt. A 

kormánypárti politikus kijelentette, az MSZP mindig is a milliárdosok pártja volt, Botkát korrupt és 

adóemelő szocialistának nevezte, aki programjában a gazdagok megadóztatásáról beszél, ő maga 

viszont több luxusnyaraláson is részt vett. A SZEVIÉP ügyben pedig több száz munkavállaló 

tönkretételében lehetett szerepe. 

Az állami híradó itt már a látszatra sem adott, semmilyen módon nem ellensúlyozta a fideszes 

véleményt. Pedig, amint azt fentebb már idéztük, a közszolgálati médiaszolgáltatás számára 

zsinórmértékül rendelt Közszolgálati kódex szerint a pártok álláspontjának „kiegyensúlyozott 

ismertetése az állampolgárok sokoldalú tájékoztatása érdekében kötelező”. Az is előírás, hogy az eltérő 

álláspontokat úgy jelenítsék meg, hogy az érdeklődő közönségnek lehetősége legyen a különböző 

vélemények összehasonlítására. Az állampolgárok tájékozódási szabadsághoz fűződő joga ugyanis 

megköveteli, hogy a pártok, a szervezetek és a gazdasági élet képviselőinek véleménye azok közérdekű 

jellegére tekintettel, megfelelő súllyal szerepeljen az egyes műsorszámokban.  

Ez a kötelezettség azonban semmiképpen nem teljesül, ha a tájékoztatás egyoldalú, elfogult, ha az 

érintett fél ki sem fejtheti a véleményét, nem reagálhat akkor sem, ha személyében támadják. 

A márciusi szúrópróba azt bizonyította, hogy az állami televízió egyre inkább kampány üzemmódba 

kapcsolt, híradásaival a kormány és a FIDESZ által preferált ügyeket a kormány és a kormánypártok 

elvárásainak megfelelően közvetíti nézőinek. A vizsgált műsorokban nem teljesült a médiatörvényben 

előírt kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos tájékoztatás követelménye. A hírműsorok nem 

feleltek meg a Közszolgálati kódex elvárásainak, nem nyújtottak független, hiteles, sokoldalú 



8 
 

tájékoztatást a társadalom tagjait érdeklő, helyzetüket és mindennapi életüket befolyásoló 

eseményekről, tényekről, összefüggésekről és folyamatokról. 

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette.  

 

 


