
1

MÉRTÉK FÜZETEK
3. szám

MÉRTÉK MÉDIAELEMZŐ MŰHELY

ELFOGY 
A LEVEGŐ
Lágy cenzúra 
a magyar médiában – 2014.



2

MÉRTÉK BOOKLETS 
3. szám

2015. február

Szerzők:
Mong Attila, Nagy Krisztina
Polyák Gábor, Urbán Ágnes

Uszkiewicz Erik
Szerkesztő:
Mong Attila

ELFOGY A LEVEGŐ
Lágy cenzúra a magyar 

médiában – 2014.

MÉRTÉK MÉDIA MŰHELY

A szerkesztőség tagjai
Mong Attila, Nagy Krisztina
Polyák Gábor, Urbán Ágnes
Uszkiewicz Erik

Kérdésével forduljon hozzánk: 
info@mertek.eu
www.mertek.eu

Kiadja
Mérték Médiaelemző Műhely 
Közhasznú Nonprofi t Kft.
[Mertek Media Monitor 
Nonprofi t Ltd.]
H-1042 Budapest, Árpád út 90-92.

Felelős kiadó
Urbán Ágnes, ügyvezető igazgató
Felelős szerkesztő
Polyák Gábor

ISBN 978-963-12-7978-8 

3. Elfogy a levegő. Lágy cenzúra a magyar 

médiában, 2014 (pdf)
Mong Attila et al.

Mérték Médiaelemző Műhely Közhasznú 
Nonprofi t Kft.

ISSN 2559-8937
 



33

TARTALOM

Bevezető 5

A legfontosabb megállapítások 7

Módszertani megjegyzések 11

Médiapiaci átrendeződések 15
Átláthatatlan változásoktól a nyílt politikai 

nyomásgyakorlásig 15
Törvényi változások 15
Bonyolult érdekviszonyok, átláthatatlan változások 16
Nyílt politikai nyomásgyakorlás  17

Interjúk újságírókkal 21
Oligarchák és politikusok játszótere 21
Kormányzati támadás tőkeerős nyugati médiatulajdonosok 

ellen 22
Oligarchaháború a pártos sajtóban 23
A civilek mint „hazaárulók” 24
Erősödő öncenzúra 25

Változások az állami reklámköltésben  29
Koncentráció és politikai befolyás 29
A reklámköltés koncentrációjának növekedése 30
A legnagyobb állami hirdetők  31
A legnagyobb kedvezményezettek  33

A Médiatanács frekvenciapályáztatási 
gyakorlata  37

A rádiós piac átrajzolása 37
A frekvenciaelosztási tevékenység jogi környezete 38
A Médiahatóság pályáztatási gyakorlatának főbb jellemzői 

2010 és 2013 között 38
Pályáztatási gyakorlat 2014. január–október 40
Az eredményekről 42

Közszolgálati helyett állami média  45
Egy sajátos magyar átalakulás  45
Az intézményrendszer átalakítása 45
Az átláthatóság hiánya 47



44

További információkért 
lépjen kapcsolatba velünk!

MÉRTÉK MEDIA MONITOR
1042 Budapest, Árpád út 90-92., Hungary
http://mertek.eu • info@mertek.eu



5

BEVEZETŐ

„A lágy cenzúra egyre nagyobb és fenyegetőbb veszélyt jelent a sajtószabadságra Európában: a kor-
mányok pénzügyi erejükkel igyekeznek befolyásolni a hírmédiát, megbüntetni a kritikus és megju-
talmazni a kedvező beszámolókat. Európában ugyan nem jellemző, hogy az újságírókat börtönnel 
vagy az újság bezárásával fenyegetnék, a lágy cenzúra kifi nomultabb eszközei azonban komoly, új 
veszélyt jelentenek” – ezt hangsúlyozta a lapkiadók nemzetközi szervezete, a WAN-IFRA (World As-
sociation of Newspapers and News Publishers), amikor a lágy cenzúra jelenségének magyarországi 
elterjedéséről szóló jelentést bemutatták 2014-ben.1

A jelentés, amelyet a WAN-IFRA-val és a CIMA-val (Center for International Media Assistan-
ce) közösen a Mérték Médiaelemző Műhely csapata készített, arra a következtetésre jutott, hogy a 
magyar sajtóban az állam befolyása „lassan, de biztosan” egyre erősebbé válik, a jelenlegi kormány 
működése alatt pedig ezek a folyamatok felgyorsultak. A dokumentum legfontosabb megállapításai 
között szerepelt az, hogy az állami hirdetések elosztása átláthatatlan és tisztességtelen; alapja az 
egyes médiavállalkozások politikai hovatartozása, ami a piaci verseny jelentős torzításához vezet. 
A hirdetési költések egyoldalú elosztása közvetetten befolyást gyakorol a szerkesztői elvekre, olyan 
légkört teremtve, amelyben a szerkesztők elfogadják, az újságírók pedig gyakorolják az öncenzúrát. 
Az elfogult állami hirdetési megállapodásoknak nyilvánvaló torzító hatása van a médiaügynöksé-
gek közötti piaci versenyre. A jelentés részletesen bemutatta, hogy a jelenlegi magyar közmédia-fi -
nanszírozás jogi szabályozása és pénzügyi gyakorlata az állam helytelen befolyását eredményezi 
a közmédia felett, emellett nem áll összhangban az Európai Bizottságnak a közszolgálati média 
támogatására vonatkozó elvárásaival sem.

A Mérték Médiaelemző Műhely itt olvasható friss jelentése, amelynek elkészítését a Fritt Ord 
és az Open Society Foundations alapítványok támogatása tette lehetővé, a 2014-ben bekövetkezett 
változásokat veszi számba, rávilágít a legfontosabb új trendekre, és elemzi ezek sajtószabadságra 
gyakorolt hatását. 

A jelentés első része a főbb megállapításokat és a rövid módszertani leírást (Első fejezet) tartal-
mazza, majd az egyes fejezetek a 2014-es év legfontosabb eseményeit mutatják be különböző szem-
pontokból. A második fejezet a médiapiac trendjeivel foglalkozik, és leírja azt, hogy ezek hogyan 
hatottak a piaci versenyre. A harmadik fejezet összegzi azoknak a mélyinterjúknak az eredményeit, 
amelyek újságírókkal és médiapiaci szakértőkkel készültek. A negyedik fejezet azt szemlélteti, hogy 
az állami hirdetésekkel miként jutalmazzák a lojális médiát, az ötödik fejezet a Médiatanács frek-
venciapályáztatási gyakorlatának áttekintésével rámutat arra, hogy a testület ezzel miként rajzolt át 
teljes piaci szegmenseket. Az utolsó, hatodik fejezet pedig a közszolgálati média egyedülálló átalakí-
tását mutatja, amelynek során a közmédia valójában ismét állami médiává változott vissza.

1  WAN-IFRA – Mérték Médiaelemző Műhely, 2013 Capturing Them Softly. Soft Censorship and State Capture in 
Hungarian Media. Paris.



66



7

A LEGFONTOSABB MEGÁLLAPÍTÁSOK

Az állami reklámköltések központosításától a médiapiacra gyakorolt egyre nagyobb nyomáson át egyes 
szerkesztőségek munkájába való nyílt, a főszerkesztő eltávolításához vezető politikai beavatkozásig – 
2014-ben röviden ezek jellemezték a magyar sajtót. Íme a jelentés legfontosabb megállapításai. 

A médiapiac átrendezése
A 2014-es választások után az előző ciklusban kialakított médiapolitikai keretek között sajátos válto-
zások indultak el, amelyek irányát és eredményeit ma még nem pontosan lájuk. Az állam továbbra is 
folyamatosan beavatkozik a médiapiaci viszonyokba, de úgy tűnik, a Fidesz különböző érdekkörein belül 
is kialakultak konfl iktusok. Ezek a jobboldali médiavállalkozások pozícióira is hatással vannak és bizony-
talanságot okoznak a teljes magyar médiapiacon. 

A médiapiaci viszonyokba való beavatkozás az új kormányzati ciklusban a reklámadó bevezetésével 
kezdődött. A reklámadó ebben a formában nyíltan beleavatkozik az RTL Klub és a TV2 közötti verseny 
feltételeibe. 2013 decemberében a TV2-t egy felettébb különös üzleti megoldás segítségével értékesítették. 
Az év végén az terjedt el, hogy Andy Vajna kormánybiztosnak, fi lmproducernek, a miniszterelnök barát-
jának növekvő befolyása van a csatornában. 

A 2014-es év talán legnagyobb fi gyelmet kiváltó ügye a magyar médiapiacon az origo.hu hírportál 
főszerkesztőjének június eleji eltávolítása volt. A történet közvetlen kiváltó oka egy olyan oknyomozó cikk 
volt, ami egy miniszter feltűnően drága külföldi útjáról szólt. Sokan azt a következtetést vonták le, hogy 
ha egy ilyen nagy cég, ami mögött ráadásul a német Deutsche Telekom áll, nem tud ellenállni a politikai 
nyomásgyakorlásnak, akkor a kisebb magyarországi médiatulajdonosoknak sincs esélyük. 

Oligarchák és politikusok játszótere
2014 fontos változást hozott interjúalanyaink szerint a magyar médiapiacon. A gazdaságilag, politikailag 
független, szakmai integritását őrző média még inkább visszaszorult, és mostanra már nemcsak a Mérték 
előző jelentésében idézett „lopakodó fojtogatásról” („creeping strangulation”) beszélhetünk, hanem az 
oligarchizálódott politika teljes off enzívájáról a független újságírás minden megnyilvánulásával szemben, 
jöjjön az a fősodratú médiából, a nonprofi t világból, a csupán online elérhető lapokból vagy a pártos sajtó-
ból. A harc fegyvertára is változatos: a politikai nyomásgyakorlástól a tulajdonosi szerkezet kierőszakolt 



8

átalakításán, a gazdasági kivéreztetésen keresztül a hatósági, állami és jogi eszközök használatáig szinte 
mindenre akadt példa. 

A nyomásnak egyre kevesebb orgánum képes ellenállni: a torz gazdasági környezetben is jelentős 
hirdetési piaci részesedéssel rendelkező online médiumok, erős és elkötelezett tulajdonosi háttérrel bíró 
szerkesztőségek, vagy a piacon kívüli, elsősorban a nonprofit finanszírozási eszközöket felhasználó intéz-
mények. Az interjúalanyok és az újságírói közvélemény-kutatás szerint is romlott 2014-ben a sajtószabad-
ság helyzete, erősödött a nyomásgyakorlás és a nyomában járó öncenzúra. Számos nagy nyilvánosságot 
kapott, fontos és az újságírást is érintő ügyön keresztül immár a nagyközönség számára is nyilvánvalóvá 
vált, hogy beérett ez az egyébként az 1990-es rendszerváltás óta változó intenzitással zajló, de 2010-től, 
azaz egy alkotmányozó, kétharmados parlamenti többség birtokában lévő politikai erő hatalomra kerü-
lésével felerősödő folyamat. 

Koncentrálódó állami reklámköltések 
A Mérték Médiaelemző Műhely tanulmánya az állami reklámköltés szerepét és jellegzetességeit foglalja 
össze 2006 és 2014 augusztusa közötti adatok segítségével. Az állami reklámköltés koncentrációjának 
változásából jól látható, hogy az elmúlt években jelentős átalakulások történtek.

A 2010-es kormányválság után a szektorok legnagyobb szereplői egyre nagyobb szeletet szereztek 
meg a reklámköltésből, a nyertesek tehát „nagyon nyertesek” lettek. A napilap-, a magazin-, a rádiós és a 
közterületi piac legfontosabb kedvezményezettjei immár évek óta ugyanazok a szereplők (Metropol, Heti 
Válasz, Class FM, Publimont). A tulajdonosi szerkezetüknél fogva ezek a cégek egyértelműen a Fidesz-kö-
zeli médiabirodalom részei.

A médiamárkák helyzetét vizsgálva szembetűnő, hogy szinte kivétel nélkül a Fidesszel szoros kap-
csolatban lévő szereplők azok, amelyeknél a legnagyobb az állami hirdetések aránya, vagyis sejthetően 
ezek csak nehezen tudnának jelenlegi formájukban fennmaradni kizárólag a kereskedelmi bevételeikből.

Az elmúlt években megnőtt a TV2 részesedése a televíziós állami hirdetésekből és ezzel párhuzamo-
san visszaesett az RTL Klubé. Fontos hozzátenni, hogy ez csak az állami hirdetésekre vonatkozik: mind az 
éves árbevétel, mind pedig a közönségarány-adatok alapján az RTL Klub továbbra is piacvezető csatorna. 

Teljes piaci szegmensek átalakítása frekvenciapályáztatással
A Mérték korábbi tanulmányai már bemutatták, hogy a Médiatanács 2010–2014 közötti frekvenciapá-
lyáztatási tevékenysége beszűkítette a piaci versenyt, nőtt a koncentráció mértéke, a helyi nyilvánosság 
szempontjából korábban fontos szerepet betöltő helyi rádiók száma, jelentősége csökkent. 

Az egyik legjelentősebb változás az országos kereskedelmi rádiók piacán következett be. Az egyik sze-
replő csődbemenetele után a médiahatóság nem írt ki újabb pályázatot az országos kereskedelmi rádiós jogo-
sultságra, hanem a frekvenciákat a közmédia vételkörzetének bővítésére használta fel. Ezzel a döntéssel 
az országos kereskedelmi rádiós piacon megszűnt a verseny.

A Médiatanács tevékenységének további következménye lett, hogy a médiapiac átalakításának ered-
ményeként korábban sikeresen működő rádiók tűntek el teljesen vagy részben a piacról. E folyamattal 
párhuzamosan a médiahatóság pályáztatási gyakorlata eredményeként új szereplők erősödtek meg a pia-
con. Preferált szereplőként azonosíthatók a jobboldali médiabirodalomhoz tartozó, valamint a vallási te-
matikájú rádiók. A pályázatok eredményei egyértelmű médiapolitikai megfontolásról árulkodnak: a helyi 
rádiós piacon minél szélesebb körben jelenjen meg a hitéleti tematika, és a helyi frekvenciákon ne helyi 
tartalmakat közlő médiumok szólaljanak meg, hanem nagy vételkörzetű, egy központból sugárzó hitéleti 
tartalom kerüljön az éterbe. Ez olyan mértékű médiapolitikai beavatkozás, amely nyilvános előkészítés, 
vita, értékelés nélkül nem tekinthető legitimnek. 

Közszolgálati helyett állami média – 
egy sajátos magyar átalakulás
A közszolgálati médiaszolgáltatás jelentős átalakuláson ment keresztül 2010 után, és jelenleg is fontos 
változások zajlanak. A botrányos szerkesztési gyakorlat, a propagandisztikus működés és a politikailag 
elfogult hírszolgáltatás az elmúlt évben is folytatódott. Mindent elmond a közszolgálati média magyar-



9

országi megítéléséről, hogy a köznyelvben egyre elterjedtebbé válik az állami média kifejezés, amelyről az 
elmúlt két évtizedben azt gondoltuk, hogy már csak a történelemkönyvekben fordulhat elő.

A magyar parlament 2014 decemberében elfogadta a médiatörvény újabb módosítását, amely elsősor-
ban a közszolgálati médiaszolgáltatás intézményi kereteinek átalakítására irányult. Az átalakítás ered-
ménye egy még inkább központosított intézményrendszer, érdekesség pedig, hogy azok az intézmények 
szűnnek meg, amelyek a magyar médiatörténet emblematikus részei voltak (MTV, Magyar Rádió, MTI). 
A közmédia szerkezeti átalakításával párhuzamosan az MTVA új csatornákat is indított. A legnagyobb 
változás, hogy 2015 márciusától az eddigi főadó, a M1 24 órás hírcsatorna lesz. 

A MTVA nem felel meg az átláthatósági elvárásoknak, nincs olyan felülete, amelyen a közpénz elköl-
tésének módja követhető lenne, sok más európai közszolgálati műsorszolgáltatóval szemben nincs éves 
jelentése, és nem ismert, hogy miként definiálja a közszolgálati feladatokat, ezeket miként teljesíti. 

Az MTVA működésének megismerése érdekében a Mérték Médiaelemző Műhely adatigénylést adott 
be a Közszolgálati Költségvetési Tanácsnak, és a tanács ügyrendjét, döntés-előkészítő anyagait, az ülések 
emlékeztetőit akarta megismerni. A kért dokumentumokat nem kaptuk meg, így perelni kellett. A doku-
mentumokból kiderült, hogy a testület ülései szakmailag alacsony színvonalúak voltak, a döntés-előké-
szítő anyagok jelentős része a pénzügyi tervezés szempontjából teljesen irreleváns adatokat tartalmazott, 
ugyanakkor hiányoztak azok az információk, amelyek igazán fontosak lettek volna. Több dokumentum 
is ugyanazokat az ábrákat, táblázatokat tartalmazza, ráadásul sok esetben ezeknek nincs címük, nem de-
rül ki, hogy pontosan milyen adatokat mutatnak, milyen időszakra vonatkoznak. Pénzügyi információt a 
háttérdokumentumok is alig tartalmaznak. 



1010



11

ELSŐ FEJEZET

MÓDSZERTANI MEGJEGYZÉSEK

A szűk értelemben vett cenzúrán – a médiatartalmak előzetes állami ellenőrzésén – túl a nyilvánosságot 
torzítják mindazok az állami intézkedések, amelyek célja vagy hatása egyes információk, álláspontok, 
politikai vagy egyéb ideológiai értékrendek nyilvánosságbeli megjelenésének felerősítése és az ellenke-
ző vagy ellentétes információk, álláspontok, értékrendek megjelenésének megnehezítése. Ezek az intéz-
kedések részben az öncenzúrát erősítik, részben az ún. közvetett vagy lágy cenzúra körébe sorolhatók. 
A cenzúra bármely formájának jelenléte szükségszerűen oda vezet, hogy nemcsak az egyes médiumok 
esetében, hanem a médiarendszer egészében torzítja a médiakínálatot, azt a hírérték és a közérdek szem-
pontjai helyett partikuláris – hatalmi, elemzésünk szempontjából politikai – érdekek mentén alakítja.

A „lágy cenzúra” vagy indirekt cenzúra fogalma alá azokat a médiapolitikai beavatkozásokat sorol-
juk, amelyek a médiapiac szerkezetének alakításával, a médiapiaci erőforrások elosztásának manipulálá-
sával egyes álláspontok esélyét a közönség elérésére jelentősen növelik, másokét jelentősen csökkentik. 
Ezek a beavatkozások hosszú távú, tartós torzulásokat okoznak a nyilvánosság működésében. Podesta 
meghatározása szerint a lágy vagy közvetett cenzúra „a hírszolgáltatás befolyásolása a kormányzattal 
vagy annak politikájával szemben kritikus médiavállalkozásokra gyakorolt anyagi nyomás révén, illetve 
a kormányzattal barátságosnak látszó médiatermékek és újságírók jutalmazása”, aminek tipikus formája 
az állami (önkormányzati) hirdetések célzott – a piaci teljesítménytől független – elhelyezése, a kereske-
delmi hirdetőkre gyakorolt nyomás a hirdetések célzott elhelyezése érdekében, illetve az újságíróknak 
közvetlenül juttatott kifi zetések.2

Podesta értelmezésében tehát a lágy cenzúra legfontosabb ismérve, hogy anyagi eszközökkel manipulálja 
a médiarendszer működését, és ennek része az újságírói korrupció. A magyar médiapolitika elemzése 
alapján a lágy cenzúra határait mi másképp jelöljük ki. Értelmezésünk szerint a lágy cenzúra a médiapiac 
szerkezetére és a médiavállalkozások gazdasági mozgásterére ható önkényes beavatkozás. Célja, hogy a 
médiapiaci értéklánc egészében megerősítse azokat a vállalkozásokat, amelyek elősegítik a kormányzat 
álláspontjának közvetítését, és egyúttal gyengítse, gazdaságilag ellehetetlenítse, vagy kritikus álláspont-

2  Don Podesta, ‚Soft Censorship: How Governments Around the Globe Use Money to Manipulate the Media’ (unpublished 
thesis, 2009), p. 4. A témában végzett első kutatás Argentína médiarendszerét vizsgálta. Ld. Asociación por los Derechos 
Civiles; Open Society Justice Initiative, Buying the News. A Report on Financial and Indirect Censorship in Argentina 
(New York: Open Society Instiute, 2005).



12

juk feladására kényszerítse a kormányzattal szemben kritikus véleményeket közlő médiumokat. A lágy 
cenzúra viszonylag lassú, de tartós változásokat okoz a médiarendszer egészének működésében. 

A lágy cenzúra körébe sorolható médiapolitikai eszköz mindenekelőtt a piaci terjeszkedés. Egyes ese-
tekben maga az állam lép be az értéklánc valamely szintjére, új állami vállalat vagy intézmény alapításá-
val, vagy egy működő vállalkozás államosításával. A magyar tapasztalatok alapján gyakoribb, ugyanakkor 
nehezebben azonosítható megoldás a kormánypártokhoz közel álló vállalkozások terjeszkedése felvásár-
lásokkal vagy új szolgáltatások indításával. Vállalkozások és vállalkozók politikai kötődése különösen az 
érintettek korábbi pártfunkciói, kormányzati funkciói, vállalkozásaik kiemelkedő közbeszerzési sikerei, 
illetve állami vállalatoknál betöltött vezető pozíciójuk alapján azonosítható. 

A médiapiac szerkezete hatékonyan alakítható a földfelszíni frekvenciák, illetve az egyéb terjesztési 
kapacitások – például a továbbítási kötelezettség alá eső kábelkapacitások – elosztására irányuló eljárá-
sokkal, valamint a frekvenciahasználat feltételeinek – díjának, időtartamának stb. – alakításával.

A tartalomszolgáltatási piac sajátos szereplője a közszolgálati média, amely minden esetben közpénz 
felhasználásával működik. A közszolgálati média nem átlátható és túlzott mértékű finanszírozása min-
den esetben zavarokat okoz a médiarendszer egészében. A médiavállalkozások gazdasági stabilitásának 
fenyegetésével már önmagában a túlfinanszírozás veszélyezteti a médiarendszer szerkezetének stabili-
tását. A túlfinanszírozás sok esetben a kormányzat egyik eszköze arra, hogy a közszolgálati médiában 
biztosítsa az elfogult, egyoldalú tájékoztatási gyakorlatot.

A lágy cenzúra gyakran olyan intézkedésekkel valósul meg, amelyek az értékláncnak azokra az ele-
meire koncentrál, amelyeken keresztül a tartalomszolgáltatások lehető legszélesebb köre manipulálható. 
Ilyen különösen a hirdetési piac és a műsorterjesztési piac.

A piaci viszonyok alakításának – egyúttal a politikai nyomásgyakorlásnak – fontos eszköze a hirde-
tések elosztásának manipulálása, azon belül kiemelten az állami hirdetések részrehajló elosztása. A mé-
diapiac mérete közvetve a nyilvánosság működésére is hatást gyakorol: minél kiszolgáltatottabb az adott 
médium egy-egy hirdetőnek, annál kevésbé lehet kritikus az adott hirdetővel szemben, és ha az állami 
hirdetések súlya jelentős, akkor ez magával az állammal, a kormányzattal szembeni kritikus újságírást 
akadályozza.

A műsorterjesztési piacon az állam legkönnyebben a földfelszíni műsorszórási kapacitások elosztását 
manipulálhatja. Abban az esetben, ha az állami tulajdonban lévő műsorszóró vállalkozás nem transzpa-
rens módon határozza meg a földfelszíni kapacitásokhoz való hozzáférés feltételeit – árát, minőségét –, 
akkor felmerül az a kockázat, hogy a kapacitások elosztását nem gazdasági és nem közérdekű szempon-
tok is befolyásolják. A kábelhálózatok üzemeltetőit vagy éppen a széles sávú internet-hozzáférést nyújtó 
vállalkozásokat érintő – szabályozással, különadókkal megvalósuló – kormányzati beavatkozások szin-
tén hatással vannak a tartalomkínálatra.

A médiapolitika hatókörébe sok és sokféle érintett, folyamat és érdek tartozik.3 Egyik „legfőbb sajátossá-
ga a multidiszciplináris és multi-dimenzionális megközelítés”. A magatartás- és attitűdformáló hatások, 
a gazdasági, illetve a műsorpolitikai-médiatartalmi hatások eltérő diszciplináris keretek között, eltérő 
elemzési módszerekkel vizsgálhatók.

•	 A médiapolitikai intézkedések újságírói magatartásokat és attitűdöket alakító hatásai vizsgálhatók 
különösen az újságírók és más érintettek körében végzett közvélemény-kutatással és a velük készült 
mélyinterjúkkal. A médiatartalom kvantitatív és kvalitatív elemzéséből is levonható következtetés 
az újságírókat érő hatásokra vonatkozóan.

•	 A médiapiaci folyamatokat a tulajdonosi szerkezet alakulásától a helyi szolgáltatók versenyképes-
ségén át a médiaszolgáltatók más országba vándorlásáig szintén számos médiapolitikai intézke-
dés formálja. A piaci adatok és folyamatok statisztikai elemzéséből is kiolvashatók médiapolitikai 

3		  Stylianos Papathanassopoulos and Raplh Negrine, ‚Approaches to Communications Policy: An Introduction’, in Commu-
nications Policy. Theories and Issues, ed. by Stylianos Papathanassopoulos and Raplh Negrine (Basingstoke – New York: 
Palgrave MacMillan, 2010), pp. 3–22.



13

szándékok, még ha e folyamatok gyakran számos, a médiapolitikai döntésektől független gazdasági 
tényező eredői is.

•	 A médiapolitikai beavatkozások végső soron a médiatartalom, a közönséghez eljutó médiakínálat 
befolyásolására irányulnak. A médiatartalom empirikus elemzése ezért fontos eszköze a médiapo-
litika vizsgálatának.

•	 A közönségnek a sajtószabadsággal és a médiarendszer működésével kapcsolatos véleménye szintén 
fontos lenyomata a médiapolitikai intézkedések hatásainak. Az ennek felderítésére irányuló közvé-
lemény-kutatások eredményei hozzájárulnak a sajtószabadság helyzetének leírásához.

•	 A médiapolitikai döntések jelentős része – ideértve a hatósági működés, a közszolgálati finanszírozás 
és az állami reklámköltés átláthatóságát – jogszabályként, illetve hatósági vagy bírósági határozat-
ként jelenik meg. Ezek jogi elemzése is fontos információkat szolgáltat a médiapolitikai szándékok 
feltárásával és a médiapolitikai intézkedések hatékonyságával kapcsolatban. Hasonló elemzési fel-
adatot jelentenek – amennyiben rendelkezésre állnak – a szakpolitikai, stratégiai dokumentumok. 

A lágy cenzúra jelenségének, mint a médiapolitikai intézkedések összegződésének vizsgálata tehát az 
elemzés tárgya és az alkalmazott kutatási módszerek tekintetében egyaránt komplex. A vizsgálat a mé-
diapiaci értéklánc egészére és a minden érintettre – különösen az újságírókra, a médiatulajdonosokra, a 
médiaügynökségekre és közönségre – kiterjed, és a fenti módszerek mindegyikére támaszkodik. Magában 
foglalja a médiapiaci folyamatok elemzését és a médiapiacon állami hirdetés vagy támogatás – ideértve a 
közszolgálati finanszírozást is – formájában elköltött közpénz átláthatóságát és piaci hatásait. Vizsgálja 
a piaci folyamatokat alakító szabályozási környezetet, valamint a folyamatokkal kapcsolatos újságírói és 
médiatulajdonosi attitűdöket. Az elemzés végső soron átfogó képet ad a médiapolitika egészéről, annak 
eszközeiről, céljairól és hatásairól.



1414



15

MÁSODIK FEJEZET

MÉDIAPIACI ÁTRENDEZŐDÉSEK

Átláthatatlan változásoktól a nyílt politikai nyomásgyakorlásig
A 2014-es választások után az előző ciklusban kialakított médiapolitikai keretek között sajátos változások 
indultak el, amelyek irányát és eredményeit ma még nem pontosan lájuk. Az állam továbbra is folya-
matosan beavatkozik a médiapiaci viszonyokba, de úgy tűnik, a Fidesz különböző érdekkörein belül is 
kialakultak konfl iktusok. Ezek a jobboldali médiavállalkozások pozícióira is hatással vannak, és bizony-
talanságot okoznak a teljes magyar médiapiacon. 

Törvényi változások
A médiapiaci viszonyokba való beavatkozás az új kormányzati ciklusban a reklámadó bevezetésével kez-
dődött.4 A reklámadó 2014 júliusában lépett hatályba és a hirdetési bevételeket sújtja. Kiterjed az elektro-
nikus, nyomtatott és online sajtótermékeken túl a köztéri reklámozásra és az interneten elhelyezett rek-
lámokra is. A különadó adókulcsa progresszíven nő: a nettó reklámbevétel 0,5 milliárd forint alatti részére 
0%, az e feletti, de 5 milliárd alatti részre 1%, ezt követően 5 milliárdos sávonként 10%-kal emelkedik, és 
20 milliárd forint felett már 40%-os (2015-től 50%) az elvonás. Az adó jelentős adminisztrációs terhet ró a 
vállalkozásokra, ugyanakkor nem hoz számottevő állami bevételt. 

A különadó komoly piactorzító állami beavatkozásként értékelhető elsősorban a televíziós piacon, 
mivel csak az egyik országos kereskedelmi csatornát, a piacvezető RTL Klubot érinti súlyosan. A má-
sik országos csatorna a törvény egyik kiskapuszabálya miatt nagyrészt mentesül az adó befi zetése alól. 
Az évek óta veszteségesen működő TV2 ugyanis csökkentheti az adóalapját az elhatárolt veszteség 50%-
ával, míg a folyamatosan nyereséges RTL Klub ugyanezzel a lehetőséggel – egy kifejezetten e célból szüle-
tett törvénymódosítás eredményeként – nem élhet. 

Mindezek következményeként az első, 2014. augusztusi adóelőleg befi zetéskor az RTL Klub fi zette 
a teljes reklámadó 80 százalékát.5 Előzetes kalkulációk szerint a különadó miatt a RTL csoport nyeresé-
ge csökkenni fog, és a magyarországi ág veszteségessé válik. A reklámadó diszkriminatív jellegét erősíti, 

4  2014. évi XXII. törvény a reklámadóról 

5  vg.hu: Reklámadó: több mint egymilliárdot fi zetett az RTL (2014.08.28.) http://www.vg.hu/vallalatok/reklam-es-media/
reklamado-tobb-mint-egymilliardot-fi zetett-az-rtl-434115  



16

hogy a teljes magyar médiapiacon az RTL Klub az egyetlen olyan vállalkozás, amelyik eléri a 20 milliárd 
forintos árbevételt, és így a 40 százalékos adókulcsot kell fizetnie. 2015-re vonatkozóan a törvény újabb 
módosítása 50 százalékra emelte az adó legfelső kulcsát, az RTL-t tehát még nagyobb elvonás sújtja majd.

A reklámadó ebben a formában nyíltan beleavatkozik az RTL Klub és a TV2 közötti verseny feltéte-
leibe: gyengíti az RTL Klub piaci helyzetét, és ezzel szélesíti az új tulajdonoshoz került, ám évek óta vesz-
teséges6 TV2 gazdasági mozgásterét. A két kereskedelmi csatorna közül korábban is az RTL foglalkozott 
többet a közéleti-politikai témákkal, a TV2-nél évek óta sokkal bulvárosabb a szerkesztési gyakorlat. A 
reklámadó elfogadását követően az RTL Klub hírműsoraiban a korábbinál még több közéleti hír jelent 
meg, és a hírek között hangsúlyos a kormányzati intézkedések kritikája, illetve a kormánypárti politiku-
sok visszaéléseinek leleplezése.7 

A törvényhozás 2014-ben még egy esetben durván beavatkozott a médiapiac működésébe. A parlament 
2014 szeptemberében fogadta el azt a törvényt, amellyel lehetetlenné teszi a két országos kereskedelmi 
televízió, az RTL Klub és a TV2 számára, hogy kábelcégektől terjesztési díjat kérjenek. A két országos ke-
reskedelmi műsorszolgáltató régóta arra készült, hogy 2015. január 1-től a kábeles, műholdas, IPTV-s mű-
sorterjesztőktől díjat szedjen. Eddig ugyanis a többi csatornától eltérően az RTL Klub és a TV2 ingyenes 
volt, tekintettel arra, hogy a digitális átállás előtt analóg földfelszíni csatornaként minden háztartásban 
elérhetőek voltak.8 A Parlament 2014 szeptemberében megszavazta azt a törvénymódosítást, amely sze-
rint az RTL Klubnak és a TV2-nek továbbra is ingyenesen kell átadnia műsorát a terjesztő cégek számára. 
A hatóság majd kidolgoz egy díjképletet, az alapján válhat fizetőssé a két csatorna.9

E beavatkozás mindkét televízió számára jelentős bevételkiesést okozhat,10 és a törvény arra sem tar-
talmaz garanciát, hogy a kormányrendeletben meghatározandó díjképlet azonos feltételeket biztosítson 
a két csatornának. Egy ennyire átpolitizált médiarendszerben azonban az is megtörténhet, hogy a koráb-
ban preferált piaci szereplő elveszíti a politikai támogatottságot, és ezzel a piaci helyzete is megroppan. 
Mindenesetre 2015 elejéig a hatósági díjképlet nem jelent meg, egyelőre nem tudható, hogy mikor történik 
bármiféle fejlemény ebben a kérdésben. 

Bonyolult érdekviszonyok, átláthatatlan változások
2013 decemberében, közvetlenül karácsony előtt hivatalosan is bejelentették azt, amiről hónapok óta szól-
tak a pletykák Magyarországon. A német ProSiebenSat1 eladta magyarországi érdekeltségét, a második 
legnagyobb kereskedelmi televíziót (TV2) üzemeltető MTM-SBS Zrt.-t. A piaci szereplők már az ősz folya-
mán úgy tudták, hogy az üzlet megköttetett, és a sajtóban is lehetett olvasni a lehetséges forgatókönyvek-
ről. Arra azonban senki nem számított, hogy a német ProSiebenSat1 tulajdonában lévő MTM-SBS Zrt.-t, 
a TV2 üzemeltetőjét a vezérigazgató Simon Zsolt és a gazdasági igazgató Yvonne Dederick vásárolja meg. 
Ráadásul mindezek mögött egy nagyon sajátos üzleti konstrukció, eladói hitel áll, vagyis a ProSiebenSat1 
nyújtott hitelt a vásárlóknak, így a vételárat csak később törlesztik.

A tranzakció lezárultával nem értek véget a találgatások, 2014 folyamán több cikk is foglalkozott 
azzal, hogy pontosan mi is történik a TV2-nél.11 A cikkekből, illetve a szakmában terjedő pletykákból az 
derült ki, hogy senki nem tudja pontosan, hogy ki áll a tévétársaság mögött, de azt senki nem hiszi, hogy 
a két felsővezető magától döntött volna a cég megvásárlásáról. Az év végén az terjedt el, hogy valójában 

6		  Urbán, Á.: Médiapiaci folyamatok Magyarországon. In: Polyák, G. – Uszkiewicz, E.: Foglyul ejtett média. Médiapolitikai 
írások. Mérték, 2014. http://mertek.eu/sites/default/files/files/szeliden_foglyul_ejteni.pdf 

7		  Kreatív Online: Több a politikai hír az RTL-en (2014. 06.26.) http://www.kreativ.hu/media/cikk/megduplazodott_a_poli-
tikai_hirek_aranya_az_rtl_en 

8		  2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és tömegkommunikációról 207 

9		  2014. évi XXXIX. törvény egyes törvényeknek a költségvetési tervezéssel, valamint a pénzpiaci és a közüzemi szolgáltatá-
sok hatékonyabb nyújtásával összefüggő módosításáról

10		  A TV2 vezérigazgatója 6-8 milliárd forint bevételre számított e díjból. Forbes, 2014. február 

11		  A TV2 tulajdonosváltásáról lásd pl. Csuday, G.: Itt a kapcsolat a Fidesz és a TV2 eladása között (2014.01.20.) http://vs.hu/
kozelet/osszes/itt-a-kapcsolat-a-fidesz-es-a-tv2-eladasa-kozott-0120#!s21 és Rényi, P. D.: Egy kis figyelmesség a főnök fája 
alá (2014.01.16.) http://magyarnarancs.hu/belpol/egy-kis-figyelmesseg-a-fonok-faja-ala-88295 



17

Andy Vajna kormánybiztosnak, filmproducernek, a miniszterelnök barátjának növekvő befolyása van a 
csatornában.12 

A TV2 körüli zavaros helyzet csak az egyik jele annak, hogy a kormányközeli médiabirodalomban 
jelentős átrendeződés megy végbe. A szélesebb nyilvánosság számára nem érthető, hogy mi történik, de 
az látható, hogy a Fidesz különböző érdekkörein belüli konfliktusok alakultak ki, és a 2014. tavaszi par-
lamenti választások óta ezek az érdekkörök egymással harcolnak. Mint a Mérték korábbi jelentésében13 
írtuk, a magyar médiapiacot leginkább a köznyelvben „oligarchának” hívott befektetők uralják, közülük 
is elsősorban Simicska Lajos, Nyerges Zsolt és Fonyó Károly meghatározó. Ezek a Fidesz-közeli befektetők 
jelentős tulajdonnal rendelkeznek a rádiós és televíziós piacon, a lappiacon és közterületi (outdoor) piacon. 
Ez a stabilnak tűnő helyzet kezdett meginogni 2014 tavaszán, a jelek szerint Orbán Viktor miniszterelnök 
túlságosan erősnek tartja az üzletemberek szerepét, és mindent megtesz, hogy hatalmukat csökkentse.  
A magyar sajtóban számos cikk jelent meg az új helyzetről, de azt csak találgatni lehet, hogy a „Simics-
ka-birodalomnak” hívott médiaportfóliót ez mennyire gyengíti meg.14 

Már a reklámadó elfogadásakor tudható volt, hogy az a jobboldali médiumok piaci helyzetét is érzé-
kenyen érintette. Ez volt az első eset, hogy a jobboldali médiumok is kritizálták a kormány médiapoliti-
káját.15 Nem sokkal a reklámadó elfogadása után e szerkesztőségekben leépítés indult el.16 Ezek a folyama-
tok beleillenek abba a feltételezésbe, hogy a médiapiac a kormánypárt különböző érdekcsoportjai közötti 
konfliktus egyik fontos színtere.

Szintén ezt a feltételezést erősíti a médiaügynökségi piac működésébe való állami beavatkozás. E piac 
jelentősége az, hogy a médiaügynökségek döntenek a különböző hirdetések, adott esetben az állami hir-
detések elhelyezéséről az egyes médiumokban. Ezzel közvetlenül befolyásolják az adott médium bevételi 
forrásait, és a magyar médiapiacon meghatározó szereplői az állami hirdetések aránytalan elosztásának. 
Az állami hirdetések elhelyezésére kiírt közbeszerzéseket 2010 után szinte minden esetben három média-
ügynökség valamelyike nyerte, az állami hirdetés legnagyobb részét a médiaügynökségi piacon korábban 
nem jelentős, Simicska Lajoshoz köthető17 Inter Media Group (IMG) osztotta el.18 Ugyanakkor 2014-ben 
a kormány létrehozta a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt,19 ami a jövőben összefogja a költségvetési 
szervek, állami intézmények kommunikációját, lebonyolítja a kapcsolódó közbeszerzéseket, és ellenőrzi 
azok teljesítését. Az állami reklámköltések központosítása tovább növeli a médiapiacra gyakorolt állami 
nyomás kockázatát, és megkönnyíti a jobboldali médiumok piaci pozícióinak átrendezését is. Azok a mé-
diumok, amelyeknél az állami hirdetésekből származó bevétel megközelíti a teljes bevétel felét (ez több 
jobboldali médiumra is igaz20), nagyon kiszolgáltatottak az ilyen jellegű változásoknak.

Nyílt politikai nyomásgyakorlás 
A 2014-es év talán legnagyobb figyelmet kiváltó ügye a magyar médiapiacon az origo.hu hírportál főszer-
kesztőjének június eleji eltávolítása volt, aminek következtében a szerkesztőség nagy része felmondott. 
A történet közvetlen kiváltó oka egy olyan oknyomozó cikk volt, ami egy miniszter feltűnően drága kül-
földi útjáról szólt. Önmagában az is hírértékű volt, hogy a piacvezető portál főszerkesztője távozott, de 
miután ez közvetlenül az említett cikk megjelenése után történt, azonnal beindultak a találgatások. Az 

12		  M. László, F.: Fordulat az Orbán–Simicska-háborúban: Andy Vajna a TV2-ben (2014.11.21.) http://hvg.hu/itthon/20141121_
Fordulat_az_OrbanSimicska_haboruban_Andy/ 

13		  Mérték – WAN-IFRA (2013): Szelíden foglyul ejteni – Lágy cenzúra és az állam szerepe a magyar médiában http://mertek.
eu/sites/default/files/reports/soft_censorship_magyar_web_0.pdf

14		  A sajtóban „Orbán–Simicska-háborúnak” nevezett konfliktusról pl. Rényi, P. D.: Csak egy maradhat talpon, Orbán Viktor 
vs. Simicska Lajos, Magyar Narancs (2014.09.04.) http://magyarnarancs.hu/belpol/csak-egy-maradhat-talpon-91576; 
Spirk, J.: Ki kivel van az Orbán–Simicska-háborúban? Index.hu (2014.09.26.) http://index.hu/belfold/2014/09/26/ki_ki-
vel_utkozik_az_orban-simicska-haboruban/ 

15		  Csermely, P.: Egy szimbolikus összegről. Magyar Nemzet (2014.06.03.); Borókai, G.: Rossz eszköz a reklámadó. Heti Vá-
lasz (2014.06.05.) 

16		  Bednárik, I.: Leépítés a Magyar Nemzetnél. Népszabadság (2014.09.15.) http://nol.hu/belfold/leepites-a-magyar-nemzet-
nel-1486471 

17		  Kovács, Á. – M. László, F.: Így lett egyeduralkodó a kormány kedvenc ügynöksége: IMG-sztori 2. hvg.hu (2013.03.06.) 
http://hvg.hu/itthon/20130306_Simicska_IMG_tortenete_kozbeszerzesek 

18		  Mérték – WAN-IFRA (2013): Szelíden foglyul ejteni – Lágy cenzúra és az állam szerepe a magyar médiában. http://mertek.
eu/sites/default/files/reports/soft_censorship_magyar_web_0.pdf

19		  A Kormány 247/2014. (X. 1.) Korm. rendelete a Nemzeti Kommunikációs Hivatalról és a kormányzati kommunikációs 
beszerzések központosított közbeszerzési rendszeréről

20		  Mérték (2014): Állami reklámköltés 2008–2012 http://mertek.eu/sites/default/files/reports/allami_reklamkoltes.pdf 



18

elkövetkező napokban egyre több hír jelent meg arról, hogy milyen politikai nyomás érte az origo.hu szer-
kesztőségét a tulajdonoson, az inkumbens távközlési vállalaton (Magyar Telekom) keresztül.21 Sokan azt 
a következtetést vonták le, hogy ha egy ilyen nagy cég, ami mögött ráadásul a német Deutsche Telekom 
áll, nem tud ellenállni a politikai nyomásgyakorlásnak, akkor a kisebb magyarországi médiatulajdono-
soknak sincs esélyük. 

A főszerkesztő és a szerkesztőségi tagok távozása után még nem volt vége a történetnek, hiszen az 
esetet követő napokban Budapesten két tüntetést is tartottak a sajtószabadság védelmében. Augusztus-
ban került nyilvánosságra az a levél, amit az egykori főszerkesztő-helyettes, a botrányt okozó cikk szer-
zője, Pethő András írt még korábban a Magyar Telekom compliance osztályának, és amelyben a szerkesz-
tőséget ért erős politikai nyomásról panaszkodik.22 Nem lehet tudni23, hogy milyen eredményre jutott a 
belső vizsgálat, de a portál novemberben egy rövid közleményben jelentette be a Magyar Telekom három 
vezetőjének, köztük az origo.hu vezérigazgatójának, Vaszily Miklósnak a távozását.24 Politikai következ-
ménye nem volt az esetnek. 

A szerkesztőségeket érő nyílt politikai nyomásgyakorlás legközelebb 2015 januárjában kapott figyel-
met. Ekkor jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök egy zártkörű találkozón a kormány kommunikáci-
ós stratégiájának átalakítását.25 A jövőben a közszolgálati médiára támaszkodik, nem tartja szükségesnek 
azon sajtóorgánumok támogatását, amelyek az elmúlt években hű szövetségesének bizonyultak. Ez egy-
ben azt is jelenti, hogy az állami hirdetési megrendelések is az MTVA-hoz kerülnek, ahogy a cikkben ol-
vasható, a többiek „ne számítsanak arra, hogy jelentősebb mértékű állami hirdetéshez jutnak a következő 
időszakban, a saját lábukon kell majd megállniuk”. A magyar média helyzetéről mindent elmond, hogy a 
miniszterelnök személyesen jelenti be az állami intézmények reklámköltési stratégiáját, és nyíltan vállalja 
a szerkesztőségekre gyakorolt politikai nyomást. 

21		  444.hu: A Telekom már tavaly átengedte az Origót a kormánynak (2014.06.05.) http://444.hu/2014/06/05/a-telekom-mar-
tavaly-atengedte-az-origot-a-kormanynak/ 

22		  	  Magyari, P.: Politikai okokból kellett távoznia az Origo főszerkesztőjének, állítja egykori helyet-
tese (2014.08.22.) http://444.hu/2014/08/22/politikai-okokbol-kellett-tavoznia-az-origo-foszerkesztoje-
nek-allitja-egykori-helyettese/ 

23		  	  Herczeg, M.: A Telekom megvizsgálta, hogy nyomást gyakorolt-e a kormány az Origóra, de az 
eredményt nem mondja el (2014.12.18.) http://444.hu/2014/12/18/a-telekom-megvizsgalta-hogy-nyo-
mast-gyakorolt-e-a-kormany-az-origora-de-az-eredmenyt-nem-mondja-el/ 

24		  	  origo.hu: Távozott posztjáról az Origo vezérigazgatója (2014.11.07.) http://www.origo.hu/itt-
hon/20141107-tavozott-a-magyar-telekom-uzletfejlesztesi-vezerigazgato-helyettese.html# 

25		  	  Kósa, A.: Orbán elengedte a kormánypárti sajtó kezét (2015.01.15.) http://vs.hu/kozelet/osszes/or-
ban-elengedte-a-kormanyparti-sajto-kezet-0115 



19



2020



21

HARMADIK FEJEZET

INTERJÚK ÚJSÁGÍRÓKKAL

Oligarchák és politikusok játszótere
Interjúalanyaink26 szerint 2014 fontos változást hozott a magyar médiapiacon. A gazdaságilag, politika-
ilag független, szakmai integritását őrző média még inkább visszaszorult, és mostanra már nemcsak a 
Mérték előző jelentésében27 idézett „lopakodó fojtogatásról” („creeping strangulation”) beszélhetünk, ha-
nem az oligarchizálódott politika teljes off enzívájáról a független újságírás minden megnyilvánulásával 
szemben, jöjjön az a fősodratú médiából, a nonprofi t világból, a csupán online elérhető lapokból vagy a 
pártos sajtóból. A harc fegyvertára is változatos: a politikai nyomásgyakorlástól a tulajdonosi szerkezet 
kierőszakolt átalakításán, a gazdasági kivéreztetésen keresztül a hatósági, állami és jogi eszközök hasz-
nálatáig szinte mindenre akadt példa. 

A nyomásnak egyre kevesebb orgánum képes ellenállni: a torz gazdasági környezetben is jelentős 
hirdetési piaci részesedéssel rendelkező online médiumok, erős és elkötelezett tulajdonosi háttérrel bíró 
szerkesztőségek, vagy a piacon kívüli, elsősorban a nonprofi t fi nanszírozási eszközöket felhasználó intéz-
mények. Az interjúalanyok és az újságírói közvélemény-kutatás28 szerint is romlott 2014-ben a sajtósza-
badság helyzete, erősödött a nyomásgyakorlás és a nyomában járó öncenzúra. 

Számos nagy nyilvánosságot kapott, fontos és az újságírást is érintő ügyön keresztül immár a nagy-
közönség számára is nyilvánvalóvá vált, hogy beérett ez az egyébként az 1990-es rendszerváltás óta válto-
zó intenzitással zajló, de 2010-től, azaz egy alkotmányozó, kétharmados parlamenti többség birtokában 
lévő politikai erő hatalomra kerülésével felerősödő folyamat. 

A főbb események, trendek (amelyeket részben már a második fejezetben, a piaci változások szem-
pontjából tárgyaltunk) a következők voltak:

• Az egyik legnagyobb online újságnál feltételezhetően politikai nyomásra eltávolították a lap főszer-
kesztőjét és kulcspozícióban lévő szerkesztőit, miközben a lap tulajdonosa egy egyébként német 
tulajdonban lévő Telekom óriáscég.

• Koncentrált akció indult a legnagyobb országos kereskedelmi televízió ellen, amelyet a reklámadón 
és egyéb állami piaci beavatkozáson keresztül hozott nehéz helyzetbe a kormány, miután tagjai a 

26  A jelentés elkészítéséhez féltucatnyi médiapiaci szakemberrel készítettünk hosszabb interjút: újságírókkal és médiame-
nedzserekkel, akik a téma érzékenysége miatt azzal a feltétellel vállalták a nyilatkozatot, hogy nevüket nem említjük.

27  Mérték – WAN-IFRA (2013): Szelíden foglyul ejteni – Lágy cenzúra és az állam szerepe a magyar médiában http://mertek.
eu/sites/default/fi les/reports/soft_censorship_magyar_web_0.pdf

28  A Mérték e jelentéssel egy időben publikálja az évente megjelenő Sajtószabadság Indexét.



22

legmagasabb szintekről verbális támadást is intéztek ellene, bírálva a kormánnyal szemben szerin-
tük túlzottan kritikus hírszolgáltatását.

•	 Gazdaságilag megváltozott helyzetbe került több, korábban a kormánnyal szemben egyébként ba-
rátságos hangvételt megütő szerkesztőség is, ahol korábban elképzelhetetlen, jelentős elbocsátások 
történtek, és ezeknek interjúalanyaink szerint főleg olyan újságírók estek áldozatul, akik a szer-
kesztőségen belül kritikusabban viszonyultak a tulajdonosaikhoz. A gazdasági gondok háttere a 
megkérdezettek szerint az a harc, amely egyes, a hatalmi döntésekből kiszoruló médiatulajdonos 
oligarchák és a hatalmon lévő párt politikai vezetői, az általuk újonnan támogatott üzletemberek 
között kitört.

•	 A kormány hatósági és jogi eszközöket is felhasználó támadást indított a külföldi támogatást elfo-
gadó civil szervezetekkel szemben, amelyek között az ország legnagyobb, nonprofit módon működő 
oknyomozó újságíró központja is szerepel.

•	 A fenti trendek következményeként több olyan újságírói kezdeményezés is megjelent és erősödött, 
amely a fősodratú médián kívül, a nonprofit modell felhasználásával a klasszikus médiapiac finan-
szírozási eszközeinek elhagyásával, az új technológiai megoldásokat felhasználva képzeli el a füg-
getlen újságírás jövőjét az országban.

Kormányzati támadás tőkeerős nyugati 
médiatulajdonosok ellen
Több interjúalanyunk szerint is a legdrámaibb változást abban hozta 2014, hogy nyilvánvalóvá vált: a kor-
mány és a mögötte álló fő politikai erő, a Fidesz nem elégszik meg azzal, amit 2010 óta törvényi, jogi, ható-
sági eszközökkel vagy piaci beavatkozással elért. Ezt a folyamatot – mint előző jelentésünkben leírtuk – a 
közszolgálati média kormányzati szócsővé alakítása, a kormány politikájával szemben baráti hangvételt 
megütő médiacégek állami hirdetésekkel és egyéb támogatásokkal való segítése, valamint kormány sze-
rint „ellenséges” szerkesztőségek gazdasági ellehetetlenítése jellemezte. Az újdonság az, hogy az előző 
jelentésünkben „szelíd” szóval jellemzett médiapiaci térfoglalás 2014-től, főleg a tavaszi parlamenti vá-
lasztáson29 elért újabb kétharmados győzelem birtokában nyílttá és sokszor erőszakossá vált, illetve a 
Fidesz egyes értékcsoportjai között is megindult az érdekeltségek újraosztása..

Ennek egyik fontos jele volt az ország egyik legnagyobb, egyébként magyar leányvállalatán keresz-
tül a német Deutsche Telekom óriáscég tulajdonában lévő online újságjával szembeni nyílt kormányzati 
fellépés30, amelynek eredményeképpen az Origo.hu éléről távozott a főszerkesztő, az egyik leghíresebb 
oknyomozó újságíró és tucatnyi munkatárs.31 Habár a kormányzat, a tulajdonos és a cégvezetés tagadta, 
hogy politikai nyomásgyakorlás miatt távoztak volna az újságírók, a jelentéshez elkészített háttérbeszél-
getéseken nyilatkozó érintettek, az általuk adott nyilvános beszámolók32, valamint oknyomozó írások33 és 
dokumentumok alapján valószínűsíthető, hogy ez történt. A lap ugyanis kitartóan nyomozott, közérdekű 
adatigénylések sorát adta be, és pereskedett is a kormányzat egyik nagy hatalmú minisztere utazásainak 
ügyében.34 „Ha ez nálunk megtörténhet, bármi megtörténhet” – jellemezte az esetet a háttérbeszélgetés 
során az egyik, a szerkesztőségtől távozott újságíró, aki szerint a főszerkesztő távozását bejelentő drámai 
ülésen a döbbenet uralkodott, elképzelhetetlennek tartották ugyanis, hogy tőkeerős nyugati tulajdonos-
sal a hátuk mögött veszélyben vannak újságírói munkájuk miatt. „Ez minőségileg új helyzetet mutatott: 
azt, hogy a kormányzat kész a legerősebb médiatulajdonosokkal szemben is fellépni, tartalmi változáso-
kat kikényszeríteni, ha érdekei azt kívánják” – írta le a szituációt egy médiapiaci szakember. A tulajdonos 

29		  Budapest Beacon: OSCE pronounces Hungarian election free but unfair (2014.04.08.) http://budapestbeacon.com/pub-
lic-policy/osce-pronounces-hungarian-election-free-but-unfair/. Teljes jelentés: http://www.osce.org/odihr/elections/
hungary/121098?download=true 

30		  Mong, A.: Hungary’s independent media struggle against economic pressure, intimidation. Commitee to Protect Journa-
lists (2014.07.07.) https://cpj.org/blog/2014/07/hungarys-independent-media-struggle-against-econom.php 

31		  Csuday, G.: Press crackdown – and pushback – in Hungary. Columbia Journalism Review (2014.07.09.) http://www.cjr.
org/the_audit/press_crackdown_and_pushback_i.php?page=all 

32		  Medium.com: In Hungary, telling the truth is getting more and more difficult https://medium.com/@direkt_36/in-hun-
gary-telling-the-truth-is-getting-more-and-more-difficult-heres-our-plan-to-change-that-e8985cdb65a6 

33		  444.hu: Deutsche Telekom, Hungarian government collude to silence independent media (2014.06.05.) http://444.
hu/2014/06/05/deutsche-telekom-hungarian-government-collude-to-silence-independent-media/

34		  Economist: The Lazar-affair (2014.06.14.) http://www.economist.com/news/europe/21604214-freedom-expression-un-
der-threat-lazar-affair 



23

Telekom cég szerint pusztán üzleti okok álltak a szerkesztőségi változások mögött, és cáfolta35 azokat a 
híreket, amelyek szerint a vállalat az állammal kötött partnerségi megállapodás érdekében vállalta be a 
szerkesztőség átalakítását. (Ennek a megállapodásnak a keretében a Telekom cég négy év alatt egymilli-
árd eurós beruházást vállalt a digitalizációs programra, az állam pedig ezt 80 milliárdos hozzájárulással 
egészíti ki.)36

A szerkesztőség kulcsfontosságú tagjai mindenesetre egyértelműen úgy látják, hogy a tulajdonosuk 
behódolt a politikai akaratnak.37 (Az egyik távozott oknyomozó újságíró, mint a Magyar Telekom csoport 
egykori alkalmazottja, belső vizsgálatot kezdeményezett, amit a cég decemberben lezárt, de eredményét 
nem hozta nyilvánosságra.)38

Ugyancsak kormányzati össztűz alá került a piacon legerősebb, az európai médiaóriás, az RTL csoport 
magyar érdekeltsége, az RTL Klub, amelyet kritikus hírszolgáltatása miatt nyíltan is bíráltak a kormány-
zat egyes szereplői39. Az előző fejezetünkben leírt piactorzító eszközök célzott alkalmazása azt mutatta, 
hogy az egyébként tőkeerős és nyereséges csatorna gazdasági ellehetetlenítésére törekszik a kormány. 
„Maximális bátorítást kaptunk a tulajdonosoktól, hogy folytassuk a munkánkat, kiállnak mellettünk 
akkor is, ha a legérzékenyebb témákhoz nyúlunk” – mesélte az egyik megkérdezett interjúalanyunk, aki 
visszaidézte azt a jelenetet, amikor az RTL csoport legmagasabb szintű vezetősége személyesen jelent meg 
a szerkesztőségben, jelezve a támogatás erősségét. „Annyiban persze igaza volt a kormánynak, hogy ami-
kor a tulajdonosaink »ledealelték« a magukét a kormánnyal még évekkel ezelőtt, akkor nem voltak ilyen 
karakánok. Finom jelzések jöttek, hogy miről vagy kiről, vagy hogyan ne számoljunk be” – értékelte a 
helyzetet az egyik interjúalanyunk.40 A reklámadó és egyéb gazdasági intézkedések miatt nehezebb hely-
zetbe került csatorna vezetősége és a mögöttük álló tulajdonosok – az Origo.hu-val ellentétben – felvették 
a harcot a kormányzati nyomással szemben, különböző nyilatkozataikban valóságos háborús hangvételt 
ütöttek meg41, ami nehéz helyzetbe sodorja az integritásukat őrizni kívánó szerkesztőket, akik úgy érzik, 
nehéz kívülállónak, semlegesnek maradniuk ebben a végül is a konkrét újsárói munkájuktól független 
konfliktusban. „Háborús riporternek érzem magam emiatt, a kormányzati szereplők egyre ellenségeseb-
bek velünk szemben, ami nem teljesen jó, de másik oldalról meg élvezzük, hogy teljes szabadságot adnak 
a tulajdonosok” – írta le a szakmai kihívásokat interjúalanyunk.

A kormányzati támadások célpontjában két, nemzetközi tulajdonban lévő médiacég, az RTL Klub 
és az Origo volt 2014-ben, de hatásait azokban a független szerkesztőségekben is megérezték, ahol erős 
külföldi vagy magyar tulajdonosok állnak a háttérben, vagy/és magas a szerkesztőség integritása. Ilyen 
szerkesztőségekből egyre kevesebb van, az itt dolgozó megkérdezettek elsősorban a hirdetői nyomásról 
vagy a hirdetői befolyásolásba burkolt politikai nyomásról számoltak be az interjúk során. 

Oligarchaháború a pártos sajtóban
A magyar médiapiac oligarchizálódása nem 2010-ben kezdődött, de – mint előző jelentésünkben részle-
tesen leírtuk – a Fidesz-kormány hatalomra kerülésével új lendületet vett. A tavalyi év egyik új fejleménye 
volt az, hogy egyes, erős hatalmi pozícióval és médiabefektetésekkel is rendelkező üzletemberek kiszorul-
tak a hatalom közeléből. A magyar sajtó a kormányfő és az eddig őt támogató oligarchák közötti harcról 
kezdett el cikkezni42, amelynek a médiapiacon is érezni lehetett a hatását. Nehezebb helyzetbe kerültek 

35		  Magyar Telekom denies the speculations published in the press, company press release (2014.06.05.) http://www.telekom.
hu/about_us/press_room/press_releases/2014/june_05 

36		  Portfolio.hu: Megtudtuk a Telekom–kormány-megállapodás részleteit (2014. 02.21.) http://www.portfolio.hu/vallalatok/
megtudtuk_a_telekom-kormany-megallapodas_reszleteit.195680.html 

37		  Medium.com: In Hungary, telling the truth is getting more and more difficult (2014.01.06.) https://medium.com/@di-
rekt_36/in-hungary-telling-the-truth-is-getting-more-and-more-difficult-heres-our-plan-to-change-that-e8985cdb65a6

38		  444.hu: A Telekom megvizsgálta, hogy nyomást gyakorolt-e a kormány az Origóra, de az eredményt nem mondja el 
(2014.12.18.) http://444.hu/2014/12/18/a-telekom-megvizsgalta-hogy-nyomast-gyakorolt-e-a-kormany-az-origora-de-az-
eredmenyt-nem-mondja-el/ 

39		  Politics.hu: Lázár reportedly accuses RTL of treating Hungary as colony (2014.06.20.) http://www.politics.hu/20140620/
lazar-reportedly-accuses-rtl-of-treating-hungary-as-colony/

40		  Mertek (2011): Self-Censorship in the Hungarian Press. Report http://mertek.eu/en/reports/self-censorship-in-the-hun-
garian-press 

41		  Budapest Business Journal: RTL Klub CEO: We’ll stay and fight (2014.07.17.) http://www.bbj.hu/politics/rtl-klub-ceo-
well-stay-and-fight_82490 

42		  Bognár, P.: Orbán, Simicska cross blades. The Budapest Times (2014.09.28.) http://budapesttimes.hu/2014/09/28/i-will-
crush-them-if-i-have-to/ 



24

egyes kormányközeli és állami hirdetésekkel mindeddig favorizált cégek, ahol látványos elbocsátásokkal 
válaszoltak a tulajdonosok a megváltozott környezetre. 

A jobboldali sajtóban dolgozó interjúalanyaink visszaigazolták ezt az ellentétet, és arról számoltak be, 
hogy a harc közvetlen következményeivel a saját munkájukban is szembesültek. „Először, a harc kitörése 
előtt az volt, hogy óvatosabban, vigyázzunk a kritikus hangokkal, aztán pedig, amikor már nyilvánossá-
got kapott az ügy, akkor meg inkább az a jelzés érkezett a tulajdonosoktól, hogy nyugodtan lehet erősebb 
szavakat használni” – mondta egy háttérbeszélgetés során a megkérdezett, aki szerint a kormányfő és 
környezete egyre kevésbé bízik már azokban a szerkesztőségekben is, amelyek pedig hagyományosan kö-
zel állnak hozzá. Egy másik nyilatkozónk szerint a legélesebben a reklámadó bevezetése körül látszott, 
hogy a jobboldali médiatulajdonosok a szerkesztőségeken keresztül kívánnak nyomást gyakorolni a kor-
mányra, hiszen az intézkedés jelentős kiesést okozhat számukra. „Korábban elképzelhetetlen volt, hogy 
úgy és olyan intenzitással mehetünk neki egy ilyen adónak, mint ahogyan végül ezt megtettük” – mond-
ta. Tény, hogy a reklámadó elleni tiltakozás ritkán látott egységbe kovácsolta a magyar pártos sajtót, a 
tiltakozó akcióban a kormányközeli sajtótermékek és egyes meghatározó publicistái is részt vettek.43 

Jelentős elbocsátások történtek a legnagyobb kormányközeli politikai napilap szerkesztőségében, a Ma-
gyar Nemzet több tucatnyi nagy névtől, a 2002–2010 közötti ellenzéki időkben is a politikai tábor mel-
lett kitartó újságírónak mondott fel.44 Az egyik közülük úgy vélekedett, hogy a döntést egyáltalán nem 
gazdasági okok indokolták, hiszen az előző években a kiadó jelentős nyereséget volt képes felhalmozni. 
„Rajtunk keresztül akartak jelezni a politikának a lap mögött álló üzletemberek, hogy nem ismernek 
tréfát, hajlandók a legnagyobb neveket is beáldozni. Ráadásul többen is voltak köztünk, akik a legkemé-
nyebb ellenzéki időkben is kitartottunk” – mondta, hozzátéve, hogy belső vitákban kritikusabbak voltak 
a tulajdonosaik gazdasági térnyerésével szemben is, mint a többiek. Szerinte ez is szerepet játszhatott 
az elbocsátásukban. Az egyik elbocsátott újságíró a blogján megjelentetett publicisztikájában egyene-
sen úgy fogalmazott, hogy „egy Orbán–Simicska-konfliktusban (a kormányfő Orbán Viktor és a korábbi 
legfontosabb gazdasági háttérembere, Simicska Lajos) szerepet vállaló lapnál nekem valóban nincs semmi 
keresnivalóm, különösen nincs az erkölcsileg vállalhatatlan oldalon. (…) Ha nem küldenek el, nekem kel-
lett volna felmondanom.”45 Egy másik, a jobboldali médiában dolgozó interjúalanyunk szerint viszont 
volt gazdasági megfontolás is a döntés hátterében, hiszen ezek a neves újságírók voltak a legdrágábbak 
a szerkesztőségben, a tulajdonosok pedig ezzel az elbocsátással azt jelezték, hogy a tartalom számukra 
csak másodlagos. „Ha már nem lesznek fontosak a politikának, akkor majd alacsonyabb költségszinten 
termelnek nyereséget” – mondta.

A harc része az is, hogy a kormányzat a jelek szerint az eddigi nagy hatalmú oligarchák kezében lévő 
sajtótermékek kárára a központosított állami média és eddig kevésbé előtérben lévő üzletemberek meg-
erősítésére kezdett el törekedni, ennek keretében pedig megtette az első lépéseket az állami hirdetési piac 
teljes központosítása, egy állami hírcsatorna létrehozása felé (lásd erről részletesen a Hatodik fejezetet). 
Ez, egyik médiaszakember forrásunk szerint, azt jelzi, hogy „Orbán már a saját pártsajtójában sem bízik, 
olyan médiateret akar maga körül kialakítani, amelyben már a baráti kritikának sincsen helye” – mondta.

A civilek mint „hazaárulók”
Új elem a magyarországi független újságírás helyzetében az, hogy a hatalom megpróbálja immár azo-
kat az újságírással, közérdekű adatok nyilvánosságával foglalkozó civil szervezeteket is ellehetetleníteni, 
amelyek nemzetközi szervezetek támogatását is felhasználják a finanszírozásukban. Ez a támadás ugyan-
is szélesebb értelemben a civil társadalom, a civil kurázsi ellen szól, a konkrét akciót pedig a szólássza-
badság és szélesebb értelemben a szabadságjogok védelmezésével foglalkozó civil szervezeteket, a plurális 
nyilvánosság működését biztosító „infrastruktúra” ellen folytatják, így áttételesen a sajtószabadság egé-
szére kihatnak. Az elmúlt időszak egyik jellemzője egyébként ezért éppen az volt, hogy az egyre torzabbá 
váló médiapiaci viszonyokra válaszul Magyarországon is megjelent az alternatív pénzügyi támogatási 
modellben működő nonprofit média.46

43		  Zalan, E.: Hungarian media in mass protest against new tax rules. EUobserver (2014.06.06.) https://euobserver.com/
eu-elections/124515 

44		  Hungarian Spectrum: House cleaning at Magyar Nemzet (2014.09.15.) https://hungarianspectrum.wordpress.
com/2014/09/15/house-cleaning-at-magyar-nemzet/ 

45		  Torkos, M.: Köszöntő. Publice-blog (2014.10.10.) http://publice.hu/szerintem/2014/10/10/koszonto/?utm_source 

46			    Mong, A.: Amid government crackdown, Hungary’s journalists look for new ways to work. Committee to Protect 
Journalists (2014.10.09.) https://cpj.org/blog/2014/10/amid-government-crackdown-hungarys-journalists-loo.php 



25

A miniszterelnök egy nagy visszhangot kiváltott beszédében világította meg, hogy ez az akció egy na-
gyobb politikai stratégia része. 2014 nyarán Orbán Viktor egy Romániában, főleg magyar közönség előtt 
elmondott beszédében azt hangsúlyozta, hogy Magyarországon egy, az orosz vagy a török modellhez ha-
sonló illiberális állam47 kiépítése zajlik, amelyben a liberális szabadságjogokat nem számolják föl, csak a 
nemzeti érdek alá rendelik. Ebben a kontextusban említette meg a külföldi támogatásban részesülő civil 
szervezeteket, amelyek szerinte emiatt külföldi hatalmak ügynökei, csupán a magyar nemzeti érdektől 
idegen érdekeket kiszolgáló „fizetett politikai aktivisták”, akik tevékenységét különleges figyelemmel kell 
kísérni a politikának. A beszédet megelőző hetekben rendőrségi razziát tartottak több olyan civil szer-
vezetnél, amelyek a norvég kormány által, az EU-val és a magyar kormánnyal kötött megállapodásnak 
a keretében folyósított támogatások elosztásáról döntöttek.48 A kormány vádjai szerint visszaélések tör-
téntek a támogatások elosztása során, ez indokolja a fellépést, az érintettek, így a norvég kormány is, 
egyértelműen politikai motivációt49 láttak a razziák és a rendőrségi nyomozás hátterében. Bodoky Tamás, 
a nonprofit formában működő oknyomozó portál, az Átlátszó.hu50 főszerkesztője egyenesen putyini ak-
ciónak minősítette a történteket. „A nonprofit hátterű média lesz lassan az egyedüli elérhető független 
információforrás az országban” – ez magyarázza szerinte, hogy a kormányzat miért választotta a fellépés-
nek ezt a formáját.51

Az egyik megkérdezett, a jobboldali médiában dolgozó interjúalanyunk szerint nem is feltétlenül 
a gazdasági ellehetetlenítés lehet a kormányzat célja a civil finanszírozású médiával szemben, hanem a 
diszkreditálásuk. „Ha sikerül a magyarok többségével elhitetniük, hogy politikailag erősen motivált a 
tevékenységük, akkor a kormány eléri a célját: az amúgy is a pártos sajtóban gondolkozó közönség őket is 
az ellenzék részének, rosszabb esetben a nemzet ellenségeinek tekinti” – mondta.

Erősödő öncenzúra
Mindezeknek a folyamatoknak az eredményeképpen a magyar sajtóban a megkérdezettek erősödő politi-
kai és gazdasági nyomásgyakorlásról, és az ennek nyomában járó öncenzúráról számoltak be.

Az egyik legnagyobb internetes portál, az Index.hu korábbi, a 444.hu jelenlegi főszerkesztője, Uj Péter 
egyik interjújában egyenesen arról beszélt, hogy a magyar sajtóban az 1970-es évek hangulata köszöntött 
be, egy olyan korszaké, amelyet a kommunista diktatúra lágyabb időszakaként szoktak emlegetni.52 Aho-
gyan a politikai hatalom akkor már nem erőszakos diktatórikus eszközökkel korlátozta a sajtót, úgy sze-
rinte most is komplexebb veszélyekkel néz szembe a független újságírás Magyarországon, mint ahogyan 
azt sokszor leegyszerűsítő módon bemutatják. „Olyan öncenzurális reflexek kezdtek működni, hogy még 
a hetvenes években is megirigyelték volna az agitprop osztályon” – mondta az interjúban, hozzátéve, hogy 
minden területen a piaci viszonyok megszüntetését, a haverok kapitalizmusát, a politikai háttérgazda-
sághoz kötődő figurák nyomulását lehet látni, a sajtóban pedig „a piac szinte teljesen megszűnt, a pénzek 
nagyobbik részét gyakorlatilag a politika tudja mozgatni. Nemcsak az állami költéseket, de az államhoz 

47		  Simon, Z.: Orban Says He Seeks to End Liberal Democracy in Hungary. Bloomberg (2014.07.28.) http://www.bloomberg.
com/news/2014-07-28/orban-says-he-seeks-to-end-liberal-democracy-in-hungary.html 

48		  Dunai, M. – Korányi, B.: Hungary raids NGOs, accuses Norway of political meddling. Reuters (2014.06.02.) http://uk.reu-
ters.com/article/2014/06/02/uk-hungary-norway-funding-ngo-idUKKBN0ED1RK20140602 

49		  Norway concerned for civil society in Hungary, press release (2014.06.06.) http://www.norvegia.hu/Norsk/EEA-and-Nor-
way-Grants1/EEA-and-Norway-Grants/Norway-concerned-for-civil-society-in-Hungary-/#.U7q88PldVGk 

50		  The author of this chapter Attila Mong is a journalist, currently deputy editor-in-chief of Atlatszo.hu, and also served as 
an editor with Origo.hu, two outlets mentioned in the chapter.

51		  Mong, A.: Hungary’s independent media struggle against economic pressure, intimidation. Committee to Protect Jour-
nalists (2014.07.07.) https://cpj.org/blog/2014/07/hungarys-independent-media-struggle-against-econom.php 

52		  Lampé, Á.: Uj Péter: „Üdv a hetvenes években”. Médiapiac (2014.12.04.) https://www.mediapiac.com/mediapiac/Uj-Peter-
udv-a-hetvenes-evekben/112081 



26

vagy a hatalomhoz kapcsolódó számtalan baráti vállalkozás költéseit, aztán a hozzájuk harmadik sorban, 
egy kis anyagi előny, koncesszió, stratégiai partnerség, miegyéb reményében kapcsolódó cégek pénzeit is.”

A Mérték által megrendelt, rendszeresen elvégzett kutatások is azt mutatják, hogy 2014-ben romlott a 
sajtószabadság helyzete Magyarországon.

Három éve készülnek kutatások53 arról, hogy az újságírók hogyan élik meg a sajtószabadság helyzetét 
Magyarországon.54 Az első lekérdezés, 2012 óta folyamatosan egyre rosszabb értékeket adnak a magyar 
sajtószabadság érvényesülésére vonatkozóan. 2014-ben egy tízfokozatú skálán már alig több mint 4-es 
(4,14) osztályzatot adtak, ez az érték két évvel korábban még 4,8-es volt. Már 2013-ban is a válaszadók 48 
százaléka vélekedett úgy, hogy a politikai nyomásgyakorlás erőssége már korlátozza a sajtó szabadságát, 
2014-re ez az érték 58 százalékra emelkedett. Ugyanerről a romló tendenciáról tanúskodik, hogy az előző 
évi 22 százalékról 31 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik szerint a munkahelyük, a szerkesztőségük 
sorsa nagyon függ a politikától. Erősödött a gazdasági nyomás hatása is: 33 százalékról 48 százalékra nőtt 
azon válaszadók aránya, akik szerint a gazdasági nyomásgyakorlás is olyan erős, hogy az korlátozza a 
sajtószabadságot. 

A nyomásgyakorlás erősségére utal, hogy az újságírók 52 százaléka tapasztalt munkája során személyesen 
politikai és ugyanilyen arányban gazdasági nyomást, amely leginkább bizonyos ügyek, nevek elhallga-
tására, nem a valóságnak megfelelő tájékoztatásra irányult. Igen magas azoknak az aránya, 80 százalék, 
akik maguk ugyan nem tapasztaltak ilyet, de közvetlen kollégáik esetéről tudomással bírtak. A nyomás-
gyakorlás leginkább politikustól vagy a saját főszerkesztőjétől érkezett, esetleg közvetlenül a hirdetőtől.

Mindezek miatt nem meglepő, hogy továbbra is magas az öncenzúráról beszámolók aránya: a meg-
kérdezettek 30 százaléka mondta azt, hogy az elmúlt évben valamilyen tényt elhallgattak, elferdítettek, 
csak hogy elkerüljenek bizonyos hátrányos következményt a munkahelyükön. Mintegy 36 százalékuk 
mondta azt is, hogy kénytelen volt megtagadni szerkesztői, főszerkesztői utasítást, amely valamely tény 
elhallgatására vagy elferdítésére vonatkozott. 

Érdekes változások tapasztalhatók a médiamenedzserek körében is, akik az eddigi felmérések szerint 
az újságíróknál mindig szignifikánsan derűlátóbban látták a helyzetet, kevésbé látták aggasztónak a poli-
tikai vagy gazdasági nyomásgyakorlás szerepét. A friss adatok ismét csak azt mutatják, hogy ez a csoport 
az átlagos értékeket tekintve nem „aggódik”, a sajtószabadság helyzetét az újságíróknál lényegesen jobbra, 
egy 10-es skálán nagyjából 6 pontosra (5,96) értékelik, csak kis részük, 26 százalékuk érzékel erőteljes 
politikai vagy gazdasági nyomást. Ha azonban azt a kört nézzük, amelyik találkozott az elmúlt évben 
politikai nyomásgyakorlási kísérlettel, egészen más a kép – ez azért fontos, mert valójában ezek a ma-
gyar média egy korlátozott számú, meghatározó véleménybefolyásolási potenciállal rendelkező részére 
fókuszálódnak. Ezért érdekes, hogy az a magas, 45 százalékos aránya a válaszadóknak, akik személyesen 
tapasztaltak az elmúlt évben politikai vagy gazdasági nyomásgyakorlási kísérletet, sokkal alacsonyabbra, 
alig 5 pontosra értékeli a sajtószabadság fokát – ez az adat közelebb áll az újságírók értékeléséhez. 

A leggyakoribb politikai nyomás a médiamenedzserek szerint arra irányult, hogy bizonyos ügyeket 
hallgassanak el. Ilyesmivel az ötödük találkozott a munkája során. Nem a valóságnak megfelelő tájékoz-
tatásra a válaszadók 12 százalékát próbálták rávenni, 8 százalékuknál pedig arra irányult a nyomásgya-
korlás, hogy ne említsenek meg bizonyos neveket, illetve cégeket. 

53		  Az itt idézett újságírói és médiamenedzseri felmérés nem reprezentatív minta alapján készült, de mindkét felmérést 
igyekeztünk a lehető legszélesebb körben elvégezni.

54		  	  További kutatások a Mérték honlapján: http://mertek.eu/jelentesek



27



2828



29

 NEGYEDIK FEJEZET

VÁLTOZÁSOK AZ ÁLLAMI 
REKLÁMKÖLTÉSBEN 

Koncentráció és politikai befolyás
A Mérték Médiaelemző Műhely tanulmánya az állami reklámköltés szerepét és jellegzetességeit foglalja 
össze 2006 és 2014 augusztusa55 közötti adatok segítségével. A kutatás célja annak vizsgálata, hogy az ál-
lami szektor (beleértve közintézményeket, állami vállalatokat) milyen hatást gyakorolt a hirdetési piacra, 
mennyiben alakult át a költés szerkezete, és kimutatható-e az állami reklámköltés növekvő koncentrációja. 

Az elemzés a Kantar Média adatbázisa alapján készült, amely az ún. listaáras reklámköltéseket tartal-
mazza. Ez a médiumok által hivatalosan publikált listaárból és az értékesített reklámfelületből számítja a 
reklámköltési adatokat. A konkrét összegek nem adnak hű képet a valóságról, ugyanis a listaárból jelentős 
kedvezményeket ad minden médiavállalat, a hirdetők a publikált árnál rendszerint sokkal olcsóbban jut-
nak hirdetési felülethez. Irányadó azonban, hogy milyen arányban oszlik meg a költés az egyes médiumok 
között, illetve egy-egy hirdető hol hirdet. Az elemzés tehát nem a forintban kifejezett összegekre épül, 
hanem részesedéseket, százalékos megoszlásokat mutat. 

Az írásnak nem célja, hogy bármely hirdető stratégiáját megkérdőjelezze, és valamifajta alternatív 
médiatervezést vázoljon fel. A hirdetők – akár kereskedelmiek, akár államiak – alapesetben racionális 
szempontok szerint döntenek, és azt a médiacsatornát választják, amelyen keresztül a célcsoportjukhoz 
a leghatékonyabban eljuttatható az üzenet. Csak a hirdető tudhatja, hogy kiket akar elérni a kommuni-
kációs üzenettel, kizárólag a reklámköltés elemzésével nem jelenthető ki egy kampányról, hogy hatékony 
vagy nem. 

Az elemzés célja, hogy az állami reklámköltés általános tendenciáira rávilágítson: egyrészt a költés kon-
centrációjának megváltozását tárja fel, másrészt azt, amikor a megvásárolt hirdetési felületek jól beazo-
nosíthatóan politikai oldalakhoz kötődnek. Ez a politikai kötődés lehet tulajdonosi viszony, vagy olyan 
szerkesztési elv, amely közismert módon közel áll valamelyik párthoz. 

55  A 2013. és a 2014. évi adatokhoz a K-monitor Egyesület a Norvég Civil Alap támogatásával elindult Adatozz okosan! pro-
jektje keretében jutottunk hozzá. 



30

A Kantar Média adatbázisa nem tartalmaz minden médiumot, az adatok értékelésekor erre figyelemmel 
kell lenni és adottságként el kell fogadni, így például hiányzik két politika-közeli tévécsatorna, a Hír TV 
és az ATV, és a közterületi piacon fontos szereplő, a Mahir. Az elemzések során az egyes médiamárkákat 
(vagyis az újságot, csatornát, felületet) vettük az elemzés alapjául, nem pedig a kiadót. Ha a kiadó lenne 
az elemzés alapja, a koncentráció szintje sok szektorban jóval magasabb lenne, mint a márkaalapú meg-
közelítésnél.

A reklámköltés koncentrációjának növekedése
Az állami reklámköltés koncentrációjának változásából jól látható, hogy az elmúlt években jelentős átala-
kulások történtek. Mind a hat szektor (napilap, folyóirat, rádió, televízió, internet, közterület) esetében az 
állami reklámköltés fő kedvezményezettjei nagyobb részesedésre tettek szert 2014-ben, mint 2006-ban. 
Az évek alatt természetesen a fő kedvezményezett médiamárka a legtöbb esetben változott, de ennél is 
fontosabb, hogy a 2010-es kormányváltás után a szektorok legnagyobb szereplői egyre nagyobb szeletet 
szereztek meg a reklámköltésből, a nyertesek tehát „nagyon nyertesek” lettek. 

↓↓ 1. ábra: Az egyes szektorok legnagyobb kedvezményezettjeinek részesedése 
a szektorba jutó állami reklámköltésből 2006–2014

Forrás: saját szerkesztés a Kantar Média adatai alapján 
** 2014. augusztusig

A napilap, a folyóirat, a rádió és a közterület esetén jól látható, hogy 2010 után a legnagyobb kedvezmé-
nyezettek sokkal nagyobb arányban részesültek a szektorbeli állami reklámköltésből, mint korábban. A 
televízió esetében ez az ugrás 2014-ben vált érezhetővé, aligha függetlenül attól, hogy a TV2 magyar kéz-
be, ráadásul a kormányzathoz közel álló befektetőhöz került.56 Az internet az egyetlen olyan szektor, ahol 
nincs egyértelmű tendencia, 2012-ben volt a leginkább koncentrált az állami reklámköltés. 

Hasonló képet kapunk, ha nemcsak a fő kedvezményezettekre, hanem a három legnagyobb szerep-
lőre számoljuk a részesedést (C3-koncentráció-mutató). Ebből kiolvasható, hogy mindegyik szektorban 
látványosan megnőtt az állami reklámköltés koncentrációja a 2010–14 időszakban: a folyóirat kivételével 

56			    Csuday, G.: Itt a kapcsolat a Fidesz és a TV2 eladása között. vs.hu (2014.01.20.) http://vs.hu/kozelet/osszes/itt-a-kap-
csolat-a-fidesz-es-a-tv2-eladasa-kozott-0120 



31

megközelíti vagy meghaladja a 80 százalékot. Ez világosan jelzi, hogy megvannak azok a fő kedvezmé-
nyezettek, amelyekhez az állami pénzek áramlanak, rajtuk kívül a többi piaci szereplő csak jóval kisebb 
összegeken osztozhat. 

↓↓ 2. ábra: Az egyes szektorok három legnagyobb kedvezményezettjének összesített 
részesedése a szektorba jutó állami reklámköltésből 2006–2014

Forrás: saját szerkesztés a Kantar Média adatai alapján 
** 2014. augusztusig

Mind a legnagyobb, mind a három legnagyobb kedvezményezett részesedési adataiból kirajzolódik, hogy 
2010 után érezhetően nőtt az állami reklámköltés koncentrációja. Ez azért fontos fejlemény, mert így az 
állam nagyobb erővel tudja befolyásolni egy-egy cég versenypiaci pozícióját: azoknál a médiamárkák-
nál, amelyeket az állam a korábbiakhoz képest látványosan elkerül, a bevételkiesés nyilvánvalóan komoly 
problémákat okoz, különösen, hogy ezekben az években a kereskedelmi reklámpiac sem nőtt. Ugyanak-
kor azok a médiamárkák, amelyek az állami hirdetések fő kedvezményezettjeivé váltak, jelentős bevéte-
leket tudtak realizálni ebből a forrásból, és ez akár ellensúlyozhatta is a kereskedelmi piac visszaesését. 

A legnagyobb állami hirdetők 
A 2014-es év első nyolc hónapjában a Magyar Nemzeti Bank (MNB) volt a legnagyobb állami hirdető, 
csak második helyre szorult a Szerencsejáték Zrt., amelyy hagyományosan a legnagyobb költő Magyaror-
szágon. Ez alighanem összefüggésben van az MNB megváltozott szerepfelfogásával: a korábbi, kétszintű 
bankrendszer logikája némileg átalakult azzal, hogy az MNB a kis- és közepes vállalkozásokat megcélzó 
növekedési hitelprogramot indított, és ezt aktívan kommunikálta a médiában. Tekintettel arra, hogy az 
MNB már bejelentette, hogy olyan területeken is aktívvá válik, amelyek korábban kívül estek a hatáskö-
rén (pl. felsőoktatás), várhatóan a Nemzeti Bank hirdetési tevékenysége továbbra is jelentős marad. 



32

↓↓ 1. tábla: A tíz legnagyobb állami hirdető 2014. január–augusztus

  Hirdető Állami hirdetési költés %-ban Kumulatív %

1. Magyar Nemzeti Bank 27,5% 27,5%

2. Szerencsejáték Zrt. 12,6% 40,1%

3. Államadósságkezelő Központ 8,8% 48,9%

4. Miniszterelnöki Hivatal 7,1% 56,0%

5. Magyar Posta 4,3% 60,3%

6. Nemzeti Foglalkoztatási Hivatal 3,5% 63,7%

7. Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány 3,1% 66,8%

8. Országos Rendőr-főkapitányság 2,4% 69,3%

9. Magyar Földtani Geofizikai Intézet 2,3% 71,6%

10. Magyar Turizmus Zrt. 1,9% 73,5%

Forrás: Kantar Média 

A vizsgált időszakban összesen 131 állami intézmény hirdetett, listaáron összesen 21,5 milliárd forint ér-
tékben (fontos ismét hangsúlyozni, hogy a listaárból jelentős kedvezményeket adnak a médiumok, tehát 
ez nem a valós értéket tükrözi). Mint a táblázatból is látszódik, a tíz legnagyobb állami hirdető felelt a 
költés 73,5 százalékáért. 

↓↓ 3. ábra: A Magyar Nemzeti Bank és a Szerencsejáték Zrt. részesedése az állami reklámköltésből 2006–2014

Forrás: saját szerkesztés a Kantar Média adatai alapján 
** 2014. augusztusig

A 3. ábra mutatja, hogy a Szerencsejáték Zrt., amely hosszú éveken keresztül volt a legnagyobb állami hir-
dető, miként vesztette el vezető helyét, 2014-ben az első nyolc hónap adatait tekintve már az MNB volt a 
legnagyobb költő. 



33

A legnagyobb kedvezményezettek 
A 2014-es adatok alapján egyértelműen a TV2 volt a legnagyobb kedvezményezett, az összes állami rek-
lámköltés több mint negyede ment a csatornához. 

↓↓ 2. tábla: Az állami hirdetések tíz legnagyobb kedvezményezettje 2014. január–augusztus

Médiamárka Üzemeltető/Kiadó Médiatípus
Listaáras 

állami reklám-
költés (e Ft)

Listaáras 
állami reklám-

költés (%)

Az állami 
reklám-bevétel 
aránya a teljes 

reklám-bevételből 

1 TV2 MTM-SBS/TV2 Kft. Televízió 5 962 697 27,7% 8,3%

2 Publimont Publimont Kft. Köztér 2 625 986 12,2% 34,6%

3 Metropol MTG Metro Gratis Kft. Napilap 1 753 375 8,1% 34,5%

4 Class FM Advenio Zrt. Rádió 1 397 497 6,5% 15,2%

5 RTL Klub RTL KLUB Televízió 944 388 4,4% 2,1%

6 JCDecaux BB JCDecaux Köztér 698 828 3,2% 12,0%

7 M1 Magyar Televízió Televízió 674 943 3,1% 4,2%

8 Magyar Nemzet
Nemzet Lap- és Könyvki-

adói Kft.
Napilap 666 179 3,1% 44,3%

9
Origo-Adnetwork 

Portfólió
Origo Adhouse Internet 597 876 2,8% 13,1%

10 EURO AWK EURO AWK Köztér 574 026 2,7% 27,7%

Forrás: Kantar Média 

A TV2 mögött megjelennek azok a jól ismert márkák , amelyeket az elmúlt években gyakran emleget-
tünk az állami költések kedvezményezettjeiként, és a tulajdonosi szerkezetüknél fogva egyértelműen a 
Fidesz-közeli médiabirodalom részei. Jellemzően olyan médiumokról van szó, amelyek valóban alkalma-
sak sok ember elérésére, hiszen bármilyen összetett érdekrendszer is áll az állami reklámköltési stratégia 
mögött, az fontos a megrendelőnek, hogy az üzenet sokakhoz eljusson. 

Talán meglepő lehet, hogy a kormányzattal kritikus kereskedelmi televízió, az RTL Klub (lásd erről 
részletesen az előző fejezeteket) jó helyen van a listán (5.), de azt is figyelembe kell venni, hogy a csatorna 
esetében az állami bevétel így is nagyon kis részt (2,1 százalék) tesz ki a teljes reklámbevételből. A többi 
médiamárkánál nemcsak számszerűen magas az állami reklám, de a teljes hirdetési bevételből is maga-
sabb az arány. 

Tekintettel arra, hogy a 2014-es év az Orbán–Simicska-háborútól és a kormányközeli oligarchák 
megváltozott erőviszonyától volt hangos (lásd a Második fejezetet), könnyen lehet, az elkövetkező évek-
ben jelentősen átalakul az állami reklámköltés szerkezete. Ebből a szempontból 2014 utólag átmeneti 
évnek is minősülhet, lehetséges, hogy ez az az év, amikor a régi közismert kedvezményezettek (pl. Publi-
mont, Metropol, Class FM, Magyar Nemzet) és az új nyertesek (ezek közül egyelőre a TV2 pozíciója tűnik 
nyilvánvalónak) együtt szerepelnek a listán. 

↓↓ 3. tábla: A reklámbevételen belül a legnagyobb állami aránnyal 
rendelkező médiamárkák 2014. január–augusztus

Médiamárka Üzemeltető/
Kiadó Médiatípus

Listaáras 
állami reklám-

költés (e Ft)

Listaáras ál-
lami reklám-

költés (%) 

Az állami 
reklám-bevétel 
aránya a teljes 

reklám-bevételből 

1 Dörmögő Dömötör Drize Kiadói Kft. Folyóirat 480 0,0% 66,3%

2 EURO AWK Citylight EURO AWK Köztér 50 748 0,2% 51,6%

3 Publimont City Light Publimont Kft. Köztér 486 447 2,3% 47,3%

4 Magyar Konyha
Magyar Konyha Kiadó 

Kft.
Folyóirat 40 755 0,2% 46,9%

5 Magyar Nemzet
Nemzet Lap- és 
Könyvkiadói Kft.

Napilap 666 179 3,1% 44,3%



34

Médiamárka Üzemeltető/
Kiadó Médiatípus

Listaáras 
állami reklám-

költés (e Ft)

Listaáras ál-
lami reklám-

költés (%) 

Az állami 
reklám-bevétel 
aránya a teljes 

reklám-bevételből 

6 Heti Válasz
Heti Válasz Lap- és 

Könyvkiadó
Folyóirat 202 594 0,9% 42,0%

7 Magyar Hírlap
Magyar Hírlap Kiadói 

Kft.
Napilap 161 767 0,8% 41,9%

8 Napi Gazdaság Napi Gazdaság Kiadó Napilap 115 158 0,5% 37,1%

9 Publimont Publimont Kft. Köztér 2 625 986 12,2% 34,6%

10 Metropol MTG Metro Gratis Kft. Napilap 1 753 375 8,1% 34,5%

Forrás: Kantar Média 

A 3. táblában azok a médiamárkák láthatók, amelyeknél a legnagyobb az állami hirdetések aránya, sejthetően 
ezek nehezen tudnának jelenlegi formájukban fennmaradni kizárólag a kereskedelmi bevételeikből. Meglepő 
módon a Dörmögő Dömötör gyereklap áll a lista élén, de mint a forintban kifejezett összegből látható, elha-
nyagolhatóan kis reklámbevétel mellett alakult ki ez a magas arány. A többi médium már ismert szereplő és 
kivétel nélkül a Fideszhez köthető befektetők tulajdonában vannak. A legkevésbé talán a Magyar Konyha 
gasztronómiai magazin tulajdonosi háttere ismert, de a Mérték már egy korábbi blogban57 feltárta, hogy a 
kiadó többségi tulajdonosa a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft., ügyvezetője pedig Borókai 
Gábor, az első Orbán-kormány szóvivője. Külön érdekesség, hogy a vizsgált időszakban a Magyar Konyha 
legnagyobb állami hirdetője a Külügyminisztérium volt. 

A listán találunk olyan médiumokat, amelyek kizárólag hirdetési bevételekből élnek (közterület, il-
letve az ingyenes Metropol), természetesen ezeknek a reklámpiaci kitettsége nagyon magas. Azoknál a 
médiamárkáknál, ahol van nagyközönség-bevétel (fizetős lapok), az állami hirdetések magas aránya elle-
nére is kisebb az államnak való kitettség. 

↓↓ 4. tábla: Az egyes szektorokon belül a legnagyobb kedvezményezett médiamárkák 2014. január–augusztus

Médiatípus Médiamárka Üzemeltető/
Kiadó

Részesedése az adott sze-
ktorban elköltött állami 

hirdetésből

Az adott médium állami 
hirdetési bevétele a teljes 

bevételhez viszonyítva

Napilap Metropol MTG Metro Gratis Kft. 52,1% 34,5%

Folyóirat Heti Válasz
Heti Válasz Lap -és 

Könyvkiadó
26,5% 42,0%

Rádió Class FM Advenio Zrt 60,5% 15,2%

Televízió TV2 MTM-SBS / TV2 Kft. 67,4% 8,3%

Internet
Origo-Adnetwork 

Portfólió
Origo Adhouse

43,6% 13,1%

Közterület Publimont Publimont Kft. 53,9% 34,6%

Forrás: Kantar Média 

A napilap-, folyóirat-, rádiós és közterületi piacon évek óta ugyanazok a fő kedvezményezettek (Metropol, 
Heti Válasz, Class FM, Publimont). Az internet esetében kevésbé voltak egyértelműek a folyamatok, a 
TV2-be pedig a 2013-ban bejelentett tulajdonosváltással kezdett minden korábbinál több állami hirdetés 
ömleni. 

57		  Mérték: Felcsútra tart az állami hirdetés (2013.07.19.) http://mertek.hvg.hu/2013/07/19/felcsutra-tart-az-allami-hirdetes/ 



35

↓↓ 4. ábra: Az RTL Klub és a TV2 részesedése a televíziós állami reklámköltésből 2006–2014

Forrás: saját szerkesztés a Kantar Média adatai alapján 
** 2014. augusztusig

A 4. ábra mutatja, hogy az elmúlt években hogyan nőtt a TV2 részesedése a televíziós állami hirdetésekből, 
és ezzel párhuzamosan hogy esett vissza az RTL Klub. Fontos hozzátenni, hogy ez csak az állami hirde-
tésekre vonatkozik: mind az éves árbevétel, mind pedig a közönségarány-adatok alapján az RTL Klub 
továbbra is piacvezető csatorna. 

A korábbi elemzésekhez hasonlóan továbbra is az látszódik, hogy az állami reklámköltés rendkívül 
koncentrált, jól azonosíthatók azok a szereplők, amelyek nagy nyertesei az állami intézmények hirdetési 
döntéseinek. Ha nem vesszük figyelembe a nyilvánvaló politikai szándékot, akkor is káros a piactorzító 
hatás: jól látható, hogy néhány nagy médiamárka esetében, amelyek fontos szerepet töltenek be az állam-
polgárok tájékoztatásában, a 30-40 százalékot is meghaladja az állami bevétel a teljes hirdetési bevételen 
belül. Nyilvánvaló, hogy az államnak való kitettség ezekben az esetekben nagyon erős, hiszen ha az álla-
mi bevételek eltűnnének, a médiumok működése jelenlegi formájában fenntarthatatlan lenne. Könnyű 
belátni, hogy ilyen körülmények között a média watchdog funkciója, a közhatalom ellenőrzése nem érvé-
nyesülhet, az állam hatékonyan tud nyomást gyakorolni a médiavállalatokra. 

A helyzetet még súlyosabbá teszi az a tény, hogy az állami hirdetések főbb kedvezményezettjei jól azo-
nosíthatóan olyan médiamárkák, amelyek tulajdonosai közismerten közel állnak a nagyobbik kormány-
párthoz. Az elmúlt években csökkent a külföldi tulajdon részaránya a magyar médiában, több nemzet-
közi médiavállalat kivonult, és nőtt a politikai, a Fidesz-közeli, illetve a nehezen azonosítható befektetők 
szerepe. Egyelőre nem látszódik, hogy ez hosszú távon milyen hatásokkal jár, de a média sokszínűségét 
aligha növeli. 



3636



37

ÖTÖDIK FEJEZET

A MÉDIATANÁCS 
FREKVENCIAPÁLYÁZTATÁSI GYAKORLATA 
(2014. január – 2014. október) 

A rádiós piac átrajzolása
A Mérték Médiaelemző Műhely 2011 óta vizsgálja és elemzi a médiahatóság frekvenciapályáztatási gya-
korlatát.58 A hatóság honlapján nyilvánosságra hozott pályázati felhívások, határozatok és egyéb do-
kumentumok alapján rögzíti a Médiatanács tevékenységének legfontosabb jellemzőit, illetve értékeli a 
pályáztatási folyamat közvetlen és közvetett hatását a médiapiac működésére. Vizsgálatunk elsősorban 
arra irányul, hogy a frekvenciaelosztás eredményeként kialakuló tartalomkínálat mennyire biztosítja a 
médiapluralizmust, a sokszínű tájékozódás lehetőségét, és a pályáztatási gyakorlat mennyiben felel meg 
az állami frekvenciakinccsel való hatékony gazdálkodás követelményének. Emellett elemezzük a média-
hatóságnak a kiadott frekvenciákhoz kapcsolódó, az engedélyek módosítására irányuló fontosabb dön-
téseit, ezek piaci struktúrát érintő hatásait. Elemzéseink elsősorban a rádiós piac folyamatait vizsgálják, 
mivel a digitális átállás eredményeként a földfelszíni televíziós frekvenciák önálló pályáztatása megszűnt. 

58  Mérték (2012): A Médiatanács frekvenciapályáztatási gyakorlata http://mertek.eu/jelentesek/a-mediatanacs-frekven-
cia-palyaztatasi-gyakorlata Mérték (2013): A Médiatanács frekvenciapályáztatási gyakorlata (2. jelentés) http://mertek.eu/
jelentesek/a-mediatanacs-frekvenciapalyaztatasi-gyakorlata-2-jelentes  Mérték (2013): Mária országa, a Médiatanács 
újraírja a rádiós piacot http://mertek.eu/jelentesek/maria-orszaga-a-mediatanacs-ujrairja-a-radios-piacot
Nagy Krisztina: A Médiatanács frekvenciapályáztatási gyakorlata 2010-–2013 in: Foglyul ejtett média (szerk: Polyák Gá-
bor – Uszkiewicz Erik) Gondolat, Budapest, 2014 http://mertek.eu/foglyul-ejtett-media-mediapolitikai-irasok-0 



38

A frekvenciaelosztási tevékenység jogi környezete59

A 2011 elején hatályba lépett új médiaszabályozási rend nem módosította gyökeresen a korábbi, 1996 óta 
működő szabályozási keretet. Nem változott a frekvenciaelosztás módja: továbbra is a médiahatóság 
kompetenciájában maradt a műsorszolgáltatási célú szabad kapacitások pályázat útján történő elosztása. 
A hatóság továbbra is maximum hétéves időszakra engedélyezheti a frekvenciák rádiós célú hasznosítá-
sát, amely a törvényi feltételek teljesülése esetén további öt évvel meghosszabbítható. 

A pályázati eljárások szabályozásának részbeni módosulása a korábbiaktól eltérő jellegű hatósági mű-
ködés lehetőségét eredményezte: egyrészt a közigazgatási eljárási rend bevezetésével formálisabb keretbe 
került a pályáztatás, másrészt a médiahatóság szubjektív mérlegelési lehetőségének növelésével lényege-
sen megnőtt az állami beavatkozás mozgástere. Ez az új szabályozási keret a médiahatóság összetételének 
politikai egyoldalúságával kiegészülve a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb lehetőséget teremtett a kor-
mányzati médiapolitika közvetlen érvényesítésére.

A Médiahatóság pályáztatási gyakorlatának 
főbb jellemzői 2010 és 2013 között

A rádiós piac gyökeres átalakítása 

Az elmúlt három év gyakorlatának vizsgálata alapján egyértelműen kimondható, hogy a médiahatóság 
pályáztatási gyakorlatának eredményeként lényegesen átalakult a korábbi piaci struktúra. A gyökeres 
átalakításhoz nagymértékben hozzájárult, hogy az új médiaszabályozás bevezetése nagyrészt egybeesett 
a rádiós piac jelentős részét érintő újrapályáztatás időszakával. A 90-es évek végén piacra lépő rádiók 
jogosultságai 2010 és 2012 között lejártak, amely helyzet a frekvenciák újrahasznosításával kapcsolatos 
frekvenciagazdálkodási és médiapolitikai döntéseket tett szükségessé.

Az új médiahatóság a pályáztatások megindítását megelőzően nem hozott nyilvánosságra média-
politikai megfontolásokat kirajzoló frekvenciagazdálkodási koncepciót, így sem a piaci szereplők, sem a 
szakmai és a tágabb nyilvánosság nem ismerhette meg azokat a médiapolitikai célokat, amelyeket a mű-
ködő frekvenciák felének újrapályáztatása során követni kívánt. A médiahatóság médiapolitikai céljairól 
így csupán a pályázati felhívások tartalma, a pályázati eredmények, illetve egyes frekvenciák esetében a 
pályázatok elmaradása alapján kaphatott képet az elemző. Az elmúlt három év vizsgálatai egyértelművé 
tették, hogy a médiahatóság célja a rádiós piac teljes átalakítása volt.  

A lejáró jogosultságok újrapályáztatása során a Médiatanács kifejezetten nem vette figyelembe a ki-
alakult piaci struktúrát. Minden frekvenciát önálló jogosultságként írt ki, még akkor is, ha az korábban 
egy nagyobb rádióhálózat részeként működött. A pályázatok tükrében jól látható, hogy ez a pályáztatási 
metódus tovább növelte a Médiatanács egyébként is széles mozgásterét, és megkönnyítette a piaci struk-
túra teljes átalakítását.

A Médiatanács frekvenciapályáztatási tevékenysége beszűkítette a piaci versenyt, nőtt a koncentráció 
mértéke, a helyi nyilvánosság szempontjából korábban fontos szerepet betöltő helyi rádiók száma, jelen-
tősége csökkent. 

Monopólium az országos kereskedelmi rádiós piacon

A két országos rádiós jogosultság újrapályáztatására még az előző médiahatóság működése alatt került 
sor 2009-ben, amely során a médiahatóság a korábbi piaci szereplők helyett új szereplőknek adott lehető-
séget a piacra lépésre. A közvetlen pártpolitikai megfontolásokkal terhelt pályáztatási eredményt heves 
bírálatok érték, a médiahatóság akkori elnöke, tiltakozva a döntés ellen, lemondott pozíciójáról, a piacról 
kiszorult szereplők pedig jogi eljárásokat kezdeményeztek. A pályázatokban tett irreális vállalások, illetve 
a 2010-ben lezajlott kormányváltást követően a rádiók működését jelentősen érintő politikai-gazdasági 
környezet változása oda vezetett, hogy az egyik rádió (Neo Fm) 2012-ben csődbe ment, és a médiahatóság 
visszavonta a jogosultságát. Ezek után azonban a médiahatóság nem írt ki újabb pályázatot az országos 

59		  A jogi környezet változását bemutató részletes tanulmány: Polyák Gábor – Nagy Krisztina: A médiatörvények kontextusa, 
rendelkezései és gyakorlata. JURA, 20. évfolyam 2014. 2. szám



39

kereskedelmi rádiós jogosultságra, hanem a frekvenciákat a közmédia vételkörzetének bővítésére hasz-
nálta fel. Ezzel a döntéssel megszűnt az országos kereskedelmi rádiós piacon a verseny, a Class FM 2012 
novembere óta az egyetlen országos kereskedelmi rádió.

Korábbi nagy piaci szereplők visszaszorulása, preferált 
szereplők terjeszkedésének támogatása

A médiapiac átalakításának eredményeként korábban sikeresen működő rádiók tűntek el teljesen vagy 
részben a piacról. A Médiatanács pályázatainak legnagyobb vesztese a Rádió 1, amely sikeres országos 
hálózatból néhány helyi rádió által használt márkanév lett. A korábbi hálózatot működtető rádió meg-
szűnt. A Juventus Rádió működése is beszűkült, tulajdonosai 2013 őszén eladták a rádiót. A Médiatanács 
tevékenységének eredményeként a kormánykritikus talk rádió Klubrádió hálózata is megszűnt.  

E folyamattal párhuzamosan, a médiahatóság pályáztatási gyakorlata eredményeként új szereplők 
erősödtek meg a piacon. Preferált szereplőként azonosítható a jobboldali médiabirodalomhoz tartozó or-
szágos kereskedelmi rádióval, a Class FM-mel azonos tulajdonosi érdekkörbe tartozó talk rádió, a Lánchíd 
Rádió, amelynek vételkörzete tizenhárom frekvenciával bővült. Mellette négy vallási tematikájú rádió 
említhető: a Magyar Katolikus Rádió, a Szent István Rádió, a református hitélethez kapcsolódó Európa 
Rádió és az ugyancsak katolikus Mária Rádió. A Katolikus Rádió lefedettsége a pályázatok eredménye-
ként tizenhat frekvenciával bővült, a Szent István Rádió hét, a Mária Rádió nyolc pályázaton nyert. Ezek a 
rádiók az egyenként megszerezett helyi frekvenciákon a pályázati felhívás lehetőségével élve – eleve köz-
ponti tartalmat vállalva, vagy egy későbbi szerződésmódosítás eredményeként – nem a helyi nyilvánosság 
erősítését célzó helyi tartalmat, hanem egységes központi műsort sugároznak.

Vallási tematika erőteljes preferálása

Az eredményes pályázatok 30 százalékában vallási tematikájú rádió nyert. Ez több vételkörzetben is azt 
eredményezi, hogy egy-egy településen – az országos rádiók mellett – csak vallási tematikájú rádió hall-
ható, vagy a vallási tematikájú rádió mellett esetleg egy helyi kereskedelmi rádió szólal meg. A vallási tar-
talom ilyen mennyiségű növekedését a magyar társadalom vallásgyakorlathoz, felekezethez tartozáshoz 
fűződő jellemzői nem támasztják alá. A legutolsó népszámlálás adatai szerint (2011) a tíz évvel korábbi 
adatokhoz képest jelentősen csökkent a magukat vallásosnak vallók száma.60 A pályázatok eredményei 
egyértelmű médiapolitikai megfontolásról árulkodnak: a helyi rádiós piacon minél szélesebb körben je-
lenjen meg a hitéleti tematika, és a helyi frekvenciákon ne helyi tartalmakat közlő médiumok szólaljanak 
meg, hanem nagy vételkörzetű, egy központból sugárzó hitéleti tartalom kerüljön az éterbe. Ez olyan 
mértékű médiapolitikai beavatkozás, amely nyilvános előkészítés, vita, értékelés nélkül nem tekinthető 
legitimnek. 

Erősödő koncentráció, kevés új szereplő a helyi piacon

A frekvenciák újrapályáztatása után a korábban működő rádióknak mindössze egyharmada maradt a 
piacon, ami azt jelzi, hogy a korábbi – egyébként sokak által vitatott – rádiós piaci térkép szinte teljesen 
átalakult. Ugyanakkor ez az átalakítás nem járt jelentős számú új szereplő piacra lépésével. Sokkal inkább 
néhány korábban már működő rádió terjeszkedését támogatta a médiahatóság pályáztatási gyakorlata. A 
csökkenő helyi kereskedelmi kínálat egyben egyértelműen a helyi nyilvánosság szűkülését eredményezte, 
és növelte a koncentráció fokát a piacon. 

A helyi nyilvánosság sokszínűségének csökkenése 

Míg korábban – más szempontból nem konfliktusok nélkül – egy-egy helyi piacon jellemzőbb volt az egy-
mással versengő helyi kínálat, addig mára a települések egy részén már nem is működik valódi helyi adó, 
az országos adókon kívül kizárólag a terjeszkedő szereplők műsora hallgatható. 

60		  Népszámlálás 2011 http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/nepsz2011/nepsz_10_2011.pdf 



40

Szűkülő verseny, csökkenő piaci mechanizmusok 

A piaci szereplők számának csökkenését eredményező frekvenciaelosztási gyakorlat, a zajló koncentráci-
ós folyamat nem a sokszínű tartalomkínálat irányába hat. Ráadásul a rádiós piac jelenlegi koncentrálódá-
sát nem a piaci mechanizmusok működtetik. Az egyre erősebb pozíciókat szerző rádiók terjeszkedésében 
nem a működés eredményessége, a rádiók hallgatottsága, hanem kizárólag a Médiatanács piactorzító 
pályáztatási gyakorlata játszik szerepet.

A pályázati eljárások csökkenő átláthatósága

Az elmúlt évek pályáztatási gyakorlatának átláthatósága fokozatosan csökkent. Nem volt egységes a pá-
lyázatok eredményét megállapító határozatok nyilvánossága, előfordult, hogy a részletes, indoklással el-
látott határozat nem került fel a hatóság honlapjára. Az átláthatóságot érintő változásként értékelhető, 
hogy míg 2010 előtt a pályázati felhívások része volt a leendő nyertessel kötendő szerződés szövege, addig 
2011 után a szerződéses blanketta kikerült a pályázati felhívásokból. Ez a változás megnehezítette mind a 
szolgáltatók működési feltételeinek átlátását, mind a hatósági tevékenység nyilvános kontrollját. 

Pályáztatási gyakorlat 2014. január–október
A vizsgált időszakban a Médiatanács tizenkilenc frekvenciát hirdetett meg, két frekvencia61 esetében az 
első eredménytelen pályázatot követően újbóli kiírásra is sor került. Három eljárás zárult le eredménye-
sen, az összes többi pályázatnál az elemzés lezárásakor még nem született eredmény. A korábbiakhoz 
képest kevesebb eljárás elsődleges oka, hogy a lejáró jogosultságok legnagyobb részének újrapályáztatása 
az elmúlt két évben lezajlott, a most meghirdetett frekvenciák 2014-ben jártak le.  

Főbb megállapítások: 

A korábbi jelentős piaci szereplők visszaszorulását 
eredményező pályáztatási gyakorlat

A médiahatóság továbbra sem írt ki pályázatot arra a tizenkét frekvenciára, amelyet korábban a piacról 
kiszoruló szereplők használtak, és a 2012-ben és 2013-ban zajló újrapályáztatás során alaki hibára alapí-
tott érvénytelenség miatt a pályázatok eredménytelenül zárultak. Ezeken a frekvenciákon megszűnt a 
rádiózás. Korábbi elemzéseinkben már rögzítettük, hogy a frekvenciákon működő rádiók listája alapján 
felmerül annak a gyanúja, hogy az alaki hibára hivatkozást a médiahatóság a nem preferált szereplők 
esetében alkalmazta. A tizenkét frekvenciából hét frekvenciát korábban a kormánykritikus Klubrádió 
használt, és szerepel a listán az egykor nagyobb vételkörzetben, a Dunakanyarban fogható Kék Duna 
Rádió korábban használt frekvenciája is.

A gyanú igazolása érdekében közérdekű adatigénylést indítottunk, amely a hatóság hallgatása miatt 
a bíróságon folytatódott. A kérelemben annak a közel húsz eredménnyel zárult eljárásban megvizsgált 
pályázati ajánlatnak a kiadását kértük, amelyek azonos időszakban kerültek beadásra, és alakilag nem 
támasztott velük szemben kifogást a hatóság. A pályázati ajánlatok alapján az alaki vizsgálat jogszerű-
ségét szerettük volna megvizsgálni. A bíróság azonban – a törvény ponttalan, ezért többféle értelmezést 
lehetővé tevő megfogalmazása miatt – mindkét fokon elutasította a kérelmünket, mivel elfogadta a ha-
tóság azon érvelését, hogy a pályázati ajánlatok üzleti titoknak minősülnek. Az ítélet ellen felülvizsgálati 
kérelmet terjesztettünk elő, mivel a bíróság jogértelmezése alapjaiban sérti az információszabadságot, 
nem enged hozzáférést az állami tulajdon hasznosításához kapcsolódó közérdekű adatokhoz. Az adatok 
üzleti titoknak minősítése lehetetlenné teszi a hatósági tevékenység jogszerűségének vizsgálatát. 

A gyanút erősíti az a körülmény is, hogy néhány azonos sorsú frekvenciát – tizenhárom jogosult-
ságot – a hatóság időközben ismételten megpályáztatott. Jellemzően azonban nem a korábbi formában 

61		  Barcs 102,7 MHz, Budapest 96,8 MHz



41

kereskedelmi rádióként, hanem közösségi jelleggel kerültek kiírásra a pályázatok, és az így meghirdetett 
jogosultságok mindegyikét vagy a korábban említett Katolikus Rádió, vagy a Lánchíd Rádió nyerte el. 

A pályázatok elmaradása miatt piaci szereplők aktivitásának is van nyoma: a nyilvánosságra hozott 
határozatok között megtalálható a Kék Duna Rádió kérelme, amelyben a listán szereplő több frekven-
cia megpályáztatását kéri. A hatóság azonban a rádió kérelmét érdemi indokolás nélkül elutasította. 
(1540/2013. (X.30.))

A pályázatok elmaradása azt jelzi, hogy a médiahatóság ragaszkodik a piac teljes átalakítását, az egyes 
szereplők visszaszorítását célzó médiapolitikai célkitűzéseihez.

A piaci mechanizmusok csökkenését eredményező pályázati felhívások 

A Médiatanács a meghirdetett pályázatok nyolcvan százalékát közösségi jelleggel írta ki, csak négy frek-
vencia esetében volt lehetőség kereskedelmi rádiós pályázat benyújtására. A korábban tapasztalt tenden-
cia tehát nem változott, a Médiatanács pályáztatási gyakorlata továbbra sem a piaci alapon működő rádi-
ók számának növekedését segíti elő. 

A közösségi rádiók a törvény definíciója szerint műsoridejük 2/3-ában közszolgálati műsorokat sugá-
roznak, nem fizetnek médiaszolgáltatási díjat, emellett hirdetési lehetőségeik is korlátozottabbak, mint 
a kereskedelmi médiumoknak. Korábbi elemzéseinkben többször kifejtettük, hogy a kialakított törvényi 
keret nem kedvez a valódi közösségi, a nemzetközi rádiós világban szabad rádiózásként emlegetett mű-
ködésnek. A médiahatóság pedig az elmúlt négy évben egyértelműen állást foglalt amellett, hogy közös-
ségi szolgáltatásként nem a „szabad rádiózást” kívánja fejleszteni a kínálatban, hanem az erős gazdasági 
hátterű rádiók működését támogatja. Közösségi szolgáltatóként működik az elmúlt négy év pályáztatási 
gyakorlatában preferált Lánchíd Rádió és az összes vallási rádió. Magyarországon ma a közösségi rádiózás 
egészen más jelent, mint amit a szakma a világ más részein annak hív. 

Jól érzékelhető a valódi piaci működés mozgásterének szűkítését célzó médiapolitikai szándék a bu-
dapesti jogosultságok pályázati kiírásaiban. A most meghirdetett jogosultságok mindegyike közösségi 
jellegű rádióra szól, ami arra utal, hogy a médiahatóság nem kíván változtatni a budapesti rádiós hely-
zet piacilag abszurd struktúráján. Az országos piac után a legértékesebbnek számító budapesti piacon 
ugyanis jelenleg a rádiók több mint 4/5-e közösségi rádió, a tizenhárom rádióból csak két rádió működik 
kereskedelmi szolgáltatóként. A lejáró jogosultságok újrapályáztatása előtt a budapesti rádiós piac ese-
tében különösen fontos lett volna a – törvényben egyébként előírt – frekvenciagazdálkodási koncepció 
rögzítése és nyilvános vitában való megmérettetése. A hatóság a frekvenciák újrapályáztatása előtt ebben 
az esetben sem hozott nyilvánosságra a rádiós piac kínálati sokszínűségét, működőképességét értékelő, 
egyben a pályázatok során médiapolitikai megfontolásokat és szándékokat bemutató frekvenciagazdál-
kodási tervet. Ugyanakkor az, hogy a médiahatóság a lejáró jogosultságokat ismételten közösségi jogo-
sultságként írta ki, azt jelzi, hogy a budapesti rádiós helyzeten nem kíván változtatni. 

A pályázati felhívások a valódi közösségi működéshez nehezen igazítható, ellentmondásos elemeket 
is tartalmaznak. Igencsak vitatható elem például a magas pályázati díj előírása, amely jelentősen megne-
hezíti a valódi közösségiként működő rádiók pályázaton való részvételét.

Ellentmondásos feltételeket megfogalmazó, bonyolult pályázati felhívások

Az elmúlt években több bírósági határozat is megállapította, hogy a pályázati felhívások szövege önel-
lentmondó elemeket tartalmaz, és előfordul a követelmények következetlen rögzítése is.62 A felhívások a 
vizsgált időszakban sem egyszerűsödtek, sőt újabb formai feltételekkel egészültek ki. A pályázati eljárá-
sokban a formai követelményeknek eredendően az a funkciójuk, hogy megteremtsék az azonos szempon-
tok szerinti értékelés lehetőségét, biztosítva ezzel a pályázók közötti esélyegyenlőséget. A túl bonyolult 
és nem egyértelmű pályázati feltételek éppen ennek az ellenkezőjét eredményezik, és nem biztosítanak 
kiszámítható, jól számon kérhető keretet az értékeléshez.

Új feltételként került be a pályázati felhívásba például az üres oldal áthúzásának abszurd kötelezett-
sége, amely nyilvánvalóan a Klubrádió elhíresült ügyére való reakcióként született. A médiahatóság 2012-

62		  Pl. Fővárosi Ítélőtábla 2.K.27.441/2012/2., Fővárosi Ítélőtábla 2.K.27.439/2012/2.



42

ben a Klubrádió pályázatát mondavacsinált indokkal azért utasította vissza, mert a pályázó nem írta alá a 
pályázati dokumentáció üres hátsó oldalait. 

A hatóság új formai követelményként külön szabályokat alkotott az üres hátsó oldalak „kezelésére”. 
A pályázati felhívás szerint a pályázati ajánlatokat papíralapú példányként és elektronikus formában is 
be kell nyújtani. A papíralapú példányokban az üres (hátsó) oldalaknak áthúzva, számozás és aláírás nél-
kül kell megjelennie. A felhívás előírja a papíralapú példány összes oldalának szkennelt formában való 
beadását, beleértve az egyforma, azonosíthatatlan, áthúzott üres lapokat is. Ami például egy 500 oldalas 
pályázat esetében 500 darab áthúzott lap beszkennelését jelenti. A teljesen abszurd feltétel a pályázati 
felhívás több pontjának együttes értelmezésével áll össze, korántsem egyértelmű, ráadásul minden logi-
kának ellentmond, és semmi jelentősége nincs a pályázat tartalmára nézve.

Ezzel szemben a médiahatóság többek között e szabályra alapította az egyik budapesti pályázatban 
az adott frekvencián jelenleg is működő rádió pályázatának visszautasítását. A Tilos Rádió pályázatának 
elektronikus példánya ugyanis nem tartalmazta az összes áthúzott üres hátoldalt, ezért a hatóság meg-
állapította a formai hibát. (995/2014. (X.14.)) Később a hatóság visszavonta a határozatot, mivel a rádió 
bírósági felülvizsgálati kérelme rávilágított a határozat formai hibájára. (1061/2014. (XI. 4.)) Az elemzés 
lezárásakor ebben az eljárásban sem született meg még a végleges hatósági döntés. 

A pályázati eljárások és a pályázatok lezárultát 
követő határozatok nyilvánossága 

A szabályozás lehetőséget teremt a felhívás tervezetéhez a nyilvános közmeghallgatáson, illetve írásban is 
észrevételek, javaslatok tételére, amelyeket a hatóság lehetőség szerint figyelembe vesz a felhívás szövegé-
nek véglegesítése során. A vizsgált időszakban kiírt pályázati felhívásokhoz érkeztek észrevételek, de ezek 
tartalma, illetve az, hogy a hatóság mennyiben vette figyelembe a javaslatokat, a nyilvánosságra került 
dokumentumokból nem derül ki. Az észrevételezés lehetőségének nyilvánvalóan akkor van értelme, ha a 
nyilvánosságban megjelenik a tervezetről zajló kommunikáció, illetve annak eredménye. Az észrevételek, 
javaslatok, illetve az arra adott hatósági válaszok ismerete nélkül valódi garanciális funkciót ez a szabály 
nem tölt be. Márpedig a nyilvánosság mellett a hatóság pályázati felhívás tartalmáról szóló döntésének 
egyéb kontrollja nincs, mivel nincs lehetőség a pályázati felhívásról szóló döntés bíróság előtti megtáma-
dására. 

A három, eredménnyel zárult eljárásban egy esetben nem hozta nyilvánosságra a hatóság az indoko-
lással ellátott közigazgatási határozatot. Ebben az eljárásban pályázóként a frekvenciát korábban hasz-
náló rádió is szerepelt, viszont nem ő kapta meg a jogosultságot. A hatóság honlapján hozzáférhető in-
formációk szerint a hatóság szubjektív mérlegelési jogkörébe tartozó műsorterv-értékelés alapján dőlt el 
a verseny. A honlapon viszont nem hozzáférhető az értékelés részletes indokolása, így nem derül ki, mi 
alapján értékelte magasabb pontszámmal a nyertes pályázatot a hatóság. 

Továbbra sem átlátható a hatósági szerződésekben (engedélyekben) rögzített működési feltételek 
módosításának hatósági gyakorlata. A hatóság diszkrecionális jogkörébe tartozik a megkötött hatósá-
gi szerződések módosítása, például a vállalt műsorstruktúra vagy a vállalt díj módosítása. Az általános 
szabályok szerint a módosítások közigazgatási határozatban történnek, ugyanakkor ezek a határozatok a 
hatóság honlapján nem hozzáférhetőek, tartalmuk a nyilvánosságra hozott döntésekből nem ismerhető 
meg. Ez a gyakorlat megnehezíti a piaci szereplők számára a tevékenységüket érintő versenyfeltételek 
értékelését, emellett szűkíti a hatósági tevékenység kontrollálhatóságát is. 

A most vizsgált időszakban összesen harmincöt szerződésmódosítási kérelemről tárgyalt a média-
hatóság. Ezek többsége elsősorban korábbi döntések formai rendezését szolgálta, tizenöt kérelem kezde-
ményezte a műsorszerkezeti, műsortervre vonatkozó vállalások módosítását, kettő pedig díjcsökkentést. 
A műsorszerkezeti módosítási kérelmek 4/5-ét a hatóság teljesen vagy részben elfogadta, a díjcsökkentési 
kérelmek közül egyet sem támogatott.   

Az eredményekről
Mindhárom eredménnyel zárult pályázatban megjelent pályázóként a korábban frekvenciát használó rá-
dió. Két esetben a hatóság az új piacra lépőt hirdette ki nyertesnek (Budapest 105,9 MHz; Tiszaújváros 
89,6 MHz), csak egy eljárásban sikerült a korábbi jogosultnak újra megszereznie a frekvenciát (Dunaúj-
város 102,9 MHz). Ugyan a csekély számú pályázat nehezíti az általánosabb következtetések levonását, 



43

annyi azonban rögzíthető, hogy az eredmények tükrében nem változott a hatóság gyakorlata, a korábbi 
piaci szereplők kiemelt preferálása továbbra sem jellemzi a hatósági működést. 

Az eredménnyel zárult eljárásokban az elmúlt években preferált terjeszkedő rádiók egyike sem adott 
be pályázatot, ilyen módon nem merül fel a korábbi időszakok során vizsgált szempont értékelése. 



4444



45

HATODIK FEJEZET

KÖZSZOLGÁLATI HELYETT 
ÁLLAMI MÉDIA 

Egy sajátos magyar átalakulás 
A közszolgálati médiaszolgáltatás jelentős átalakuláson ment keresztül 2010 után, és jelenleg is fontos 
változások zajlanak. A Mérték korábbi jelentésében már bemutattuk, hogy a közszolgálati média propa-
gandagépezetként működik63, ez a gyakorlat lényegében azóta is változatlan. Mindent elmond a közszol-
gálati média magyarországi megítéléséről, hogy a köznyelvben egyre elterjedtebbé válik az állami média 
kifejezés, amelyről az elmúlt két évtizedben azt gondoltuk, hogy már csak a történelemkönyvekben for-
dulhat elő. 

A botrányos szerkesztési gyakorlat, a propagandisztikus működés és a politikailag elfogult hírszolgál-
tatás az elmúlt évben is folytatódott. Ezúttal azonban érdemes azt áttekinteni, hogy miként működik az 
intézmény (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, MTVA), illetve mennyire felel meg azok-
nak az elvárásoknak, amelyeket az Európai Unió támaszt a tagországok közszolgálati műsorszolgáltatói 
felé. 

Az intézményrendszer átalakítása
A közszolgálati média szervezeti háttere a 2010-es médiatörvényekkel jelentősen megváltozott, amivel 
egy erősen központosított rendszer jött létre. A korábban különálló közszolgálati műsorszolgáltatók ösz-
szeolvadtak a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapba. A törvény szerint ez az Alap gyako-
rolja a közszolgálati médiavagyon tulajdonosi jogainak és kötelezettségeinek összességét, feladata többek 
között a közszolgálati célú műsorszámok gyártása és támogatása. Az Alap élén a Médiatanács elnöke 
által kinevezett és indoklás nélkül visszahívható vezérigazgató áll, akinek tevékenysége fölött semmilyen 
szerv nem gyakorol felügyeletet. A függelmi viszonyt egyértelművé teszi, hogy a Médiatanács elnökét a 
kormánypártok választották meg, kilenc évre. A közszolgálati médiaszolgáltatást a törvény szerint négy 

63  Mérték – WAN-IFRA (2013): Szelíden foglyul ejteni – Lágy cenzúra és az állam szerepe a magyar médiában. http://mertek.
eu/sites/default/fi les/reports/soft_censorship_magyar_web_0.pdf



46

zártkörűen működő részvénytársaság (Magyar Televízió Zrt., Duna Televíziós Zrt., Magyar Rádió Zrt. 
és Magyar Távirati Iroda Zrt.) nyújtja, de a médiaszolgáltatók önálló kapacitásokkal nem rendelkeznek, 
mozgásterük alapvetően arra terjed ki, hogy műsorokat rendeljenek az Alaptól. 

Az intézményrendszer átalakításával a költségvetési finanszírozás mértéke is jelentősen növekedett 
(2010-ben hozzávetőleg 30 milliárd forint64, 2013-ban közel 77 milliárd forint65) A finanszírozás bővülésé-
vel azonban láthatóan nem nőtt az MTVA tévécsatornáinak közönségaránya, továbbra is a kereskedelmi 
televíziók a piacvezetők. Az MTVA saját gyártású műsorai nem tudnak igazán átütő sikert elérni, legin-
kább egy-egy nagy sportesemény képes kiemelkedő nézettséget generálni. 

↓↓ 5. ábra: A közszolgálati és kereskedelmi csatornák közönségaránya 1996–2014

Forrás: Nielsen Közönségmérés

Talán éppen az eddigi rendszer kudarca motiválta a döntéshozókat, hogy négy évvel az új intézményrend-
szer kialakítása után újra jelentős átalakításokba kezdjenek. A magyar parlament 2014 decemberében 
elfogadta a médiatörvény újabb módosítását66, amely elsősorban a közszolgálati médiaszolgáltatás intéz-
ményi kereteinek átalakítására irányult. A módosítás a korábban önálló részvénytársaságként működő 
Magyar Televízió, Duna Televízió, Magyar Rádió és Magyar Távirati Iroda jogutódjaként létrehozta a 
Duna Médiaszolgáltató Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaságot, amely 2015. január 1-től min-
den közszolgálati televíziós, rádiós és online tartalomszolgáltatás, illetve a közszolgálati hírügynökségi 
tevékenység szolgáltatója. Az átalakítás érdekessége, hogy azok az intézmények szűnnek meg, amelyek a 
magyar médiatörténet emblematikus részei, és csak a legfiatalabb, 1992-ben indult Duna Televízió jelenti 
a folytonosságot.

A törvénymódosítással az új szervezeti struktúra mellett az MTVA gyakorlatilag saját jogrendszert is kap, 
legalábbis számos magyarországi jogszabály alól mentesült. Lényegében nem, vagy csak módosított for-
mában vonatkozik rá a szerzői jogi törvény, a munkajogi szabályozás, a vagyonkezelési szabályok, a köz-
beszerzési törvény, az útdíjtörvény vagy éppen az áfa-törvény. 

Az átalakítással párhuzamosan új csatornák indítására is sor kerül. Ez nem előzmények nélküli, hi-
szen a televíziós és rádiós csatornák száma az elmúlt években is bővült. A magyar nótát sugárzó Dankó 

64		  2011. évi CXLII. törvény az Országos Rádió és Televízió Testület, valamint jogutódja a Nemzeti Média- és Hírközlési 
Hatóság Médiatanácsa 2010. évi költségvetésének végrehajtásáról

65		  2014. évi LXIII. törvény a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2013. évi egységes költségvetésének végrehajtásáról

66		  2014. évi CVII. törvény a közszolgálati médiaszolgáltatásra és a médiapiacra vonatkozó egyes törvények módosításáról.



47

Rádió 2012 decemberében kezdte meg működését. Ennek érdekessége, hogy az egyik kereskedelmi rádió, 
a Neo FM korábbi frekvenciájának egy részét kapta meg és így hosszú távra monopolhelyzetbe került a 
Class FM országos kereskedelmi rádió (tulajdonosi szinten ez Nyerges Zsolthoz köthető, aki egyike a Fi-
desz-közeli befektetőknek, akiket a magyar sajtó egyszerűen csak oligarcháknak hív). 

Egy évvel később, 2013 decemberében új televíziós csatorna is megjelent, az M3 a Magyar Televízió 
archív műsorait sugározza, amely elsősorban az idősebb nézők számára vonzó. Már hivatalosan is beje-
lentette az MTVA, hogy hamarosan új tévécsatornák indulnak: az M4 Sport új tematikus sportcsatorna 
lesz, de ennél is nagyobb változás, hogy 2015 márciusától az eddigi főadó, a M1 24 órás hírcsatorna lesz. 
A korábbi közszolgálati főadó szerepét a Duna Televízió csatorna veszi át, amely korábban a határon túli 
magyarság elérését tekintette fő feladatának. 

Új közszolgálati csatornák indulásáról a törvény értelmében a Médiatanácsnak kell döntenie. A Mér-
ték adatigénylést adott be korábban az új médiaszolgáltatások indítására vonatkozóan, akkor kiderült, 
hogy a döntés formális volt, semmilyen számítás és koncepció nem előzte meg. A közszolgálati csatornák 
2015 eleji bejelentését követően ismét beadtunk adatigénylést az új tévécsatornákat előkészítő anyagokra, 
ez még folyamatban van. 

Az átláthatóság hiánya
A médiatörvény szerint a Közszolgálati Költségvetési Tanács dönt a rendelkezésre álló összegek közszol-
gálati médiaszolgáltatók közötti elosztásáról. A teljes finanszírozási keretet a médiatörvény maga összeg-
szerűen meghatározza. A Költségvetési Tanács feladata lenne, hogy gondoskodjon arról, hogy a finanszí-
rozás az Európai Unió elvárásainak megfelelően a közszolgálati feladatokhoz igazodjon.

Az Európai Uniónak világos elvárásai vannak a közszolgálati műsorszolgáltatás finanszírozásának 
átláthatóságával kapcsolatban.67 Az átláthatóságnak legalább két feltétele van. 

Az egyik feltétel, hogy legyenek nyilvánosan elérhetők azok az információk, amelyekből pontosan 
megtudható, milyen közszolgálati feladatok megvalósításához milyen közszolgálati tartalmak előállítá-
sát vagy beszerzését mennyi közpénzzel finanszírozzák az adófizetők. Ahhoz, hogy a közvélemény tudja, 
mire ment el 2014-ben körülbelül 78 milliárd forint közpénz, tudni kell azt is, hogy e mögött milyen köz-
szolgálati koncepció áll, és műsorpercenként mennyibe került e koncepció megvalósítása. Önmagában 
az, hogy a közszolgálati médiaszolgáltatásra fordított állami támogatás összege számszerűen kiolvasható 
a költségvetési törvényből, semmit nem mond e pénz felhasználásának átláthatóságáról.

Az átláthatóság másik feltétele, hogy nyilvánosan elérhető legyen minden beszállítói szerződés, illet-
ve még általánosabban, a közszolgálati feladatok megvalósítását szolgáló tevékenységekre vonatkozó do-
kumentum. Az elmúlt években újságírók számos közérdekű adatigénylést adtak be68, amelyeket az MTVA 
általában nem teljesített, így hosszas pereskedés kezdődött. Ilyen perek után ismerhette meg a nyilvános-
ság különböző műsorok, beszállítók szerződéseit. 

A MTVA nem felel meg az átláthatósági elvárásoknak, nincs olyan felülete, amelyen a közpénz elköl-
tésének módja követhető lenne, sok más európai közszolgálati műsorszolgáltatóval szemben nincs éves 
jelentése, és nem ismert, hogy miként definiálja a közszolgálati feladatokat, ezeket miként teljesíti. 

Az MTVA működésének megismerése érdekében a Mérték Médiaelemző Műhely adatigénylést adott 
be a Közszolgálati Költségvetési Tanácsnak, és a tanács ügyrendjét, döntés-előkészítő anyagait, az ülések 
emlékeztetőit akarta megismerni. A kért dokumentumokat nem kaptuk meg, így perelni kellett. 

A dokumentumokból kiderült, hogy a testület ülései szakmailag alacsony színvonalúak voltak, a dön-
tés-előkészítő anyagok jelentős része a pénzügyi tervezés szempontjából teljesen irreleváns adatokat 
tartalmazott, ugyanakkor hiányoztak azok az információk, amelyek igazán fontosak lettek volna. Több 
dokumentum is ugyanazokat az ábrákat, táblázatokat tartalmazza, ráadásul sok esetben ezeknek nincs 
címük, nem derül ki, hogy pontosan milyen adatokat mutatnak, milyen időszakra vonatkoznak. Pénz-
ügyi információt alig tartalmaznak a háttérdokumentumok, leginkább a csatornák közönségarányait és 
a műfaj szerinti percadatokat találhatunk. Ráadásul a néhány pénzügyi táblázat, illetve a műsorperctáb-

67		  2009/C 257/01 Az állami támogatás szabályainak közszolgálati műsorszolgáltatásra történő alkalmazásáról szóló bizott-
sági közlemény http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:52009XC1027%2801%29&from=HU 

68		  Hungarian Media Monitor: Átlátszó fights to expose public media spending (2012.05.22.) http://mediamonitor.ceu.
hu/2013/05/atlatszo-fights-to-expose-public-media-spending/ 



48

lázatok nem ugyanabban a kategória-rendszerben vannak megadva, így nem is számolható ki az egyes 
műfajok átlagos költsége. 

A Közszolgálati Költségvetési Tanács dokumentumai még csak említés szintjén sem foglalkoztak a 
Magyar Távirati Irodával, holott az is az MTVA része. Az is meglepő, hogy a pénzügyi tervtől való eltérés-
sel sem foglalkozott a testület, holott műfajtól függően jelentős felülköltés, illetve alulköltés is előfordult. 
A szakmai munka komolyságát megkérdőjelezi, hogy az egyik csatorna éves költségvetésére valószínűtle-
nül kerek szám szerepel a pénzügyi tervben (pontosan 500 000 000 HUF). 

Összességében a Közszolgálati Költségvetési Tanács dokumentumai önmagukért beszélnek, a testület 
teljesen komolytalan módon működik, és alkalmatlannak tűnik arra, hogy átlátható és megalapozott 
döntéseket hozzon a rendelkezésre álló közpénz felhasználásáról. A Tanács működése semmiben nem 
felel meg a közszolgálati média finanszírozásával kapcsolatos európai uniós elvárásoknak. A 2014 végén 
elfogadott médiatörvény-módosítás új helyzetet teremt: 2015-től a Közszolgálati Költségvetési Tanácsnak 
csak véleményező joga van, a pénzek elosztásáról maga az MTVA dönt, az a szervezet, amelyik aztán el is 
költi ezt a pénzt. 

Az MTVA működése kapcsán néhány botrányos ügy keltette fel az elmúlt időszakban a sajtó figyel-
mét. Az egyik ilyen az MTVA hitelfelvétele volt, aminek szerződését az atlatszo.hu oknyomozó portál 
perelte ki.69 Az MTVA 2012 végén gigantikus méretű hitelt vett fel 61,6 milliárd HUF (cca. 200 millió 
EUR) értékben, ami közelíti a saját évi költségvetését. A portál 2014 végén kapta meg a vonatkozó doku-
mentumokat, ebből kiderül, a hitel éves törlesztőrészlete megközelíti az alap éves költségvetésének tíz 
százalékát (bár az alap költségvetésében ez nincs elkülönítve). Ráadásul jelzálog korlátozza a vagyontár-
gyak forgalomképességét, illetve megterhelhetőségét. A történetben azonban az a legmegdöbbentőbb, 
hogy a közmédia menedzsmentje saját maga meghozhat egy ilyen súlyú döntést, és ehhez nem kellett az 
Országgyűlés jóváhagyása. A Mérték által kiperelt dokumentumokból az is kiderült, hogy még a Közszol-
gálati Költségvetési Tanács sem tárgyalta a kérdést. 

Szintén érdekes, hogy a hírcsatorna január elején bejelentett indulásához decemberben kezdődtek 
el a hardver-közbeszerzések. Összességében milliárdos beruházásról van szó, de a rövid határidők miatt 
(2015. március 15-én indul az új csatorna) az érintett cégek minden bizonnyal már korábban tudtak erről, 
és elkezdték a gyártást.70

A közszolgálati média Magyarországon sokak számára a korrupció szinonimája, a hírszerkesztési 
gyakorlata pedig gyakran nevetség tárgya. Más kérdés, hogy a működésre elköltött milliárdok egyáltalán 
nem adnak okot a viccre, és az is tudható, hogy még mindig van egy réteg – elsősorban az idősek –, akik 
a közszolgálati csatornákról tájékozódnak. Az MTVA csak megcsúfolása annak, amit Európa más részein 
közszolgálati műsorszolgáltatásnak hívnak, és a legutóbbi fejlemények sem abba az irányba mutatnak, 
hogy Magyarországon a közszolgálat versenyképessé és hitelessé válhat. 

69		  Sepsi, T. Így adósodott el a közmédia: kipereltük és közzétettük az MTVA 61,6 milliárd forintos hitelszerződéseit. 
atlatszo.hu (2014.12.05.) http://atlatszo.hu/2014/12/05/igy-adosodott-el-a-kozmedia-kipereltuk-es-kozzetesszuk-az-mt-
va-616-milliard-forintos-hitelszerzodeseit/

70		  Sixx: Nemzeti hírtévé: mindenáron, két hónap alatt. index.hu (2015.01.16.) http://index.hu/kultur/media/2015/01/16/min-
denaron_nemzeti_hirteve/ 



49



50


