
1 
 

 

  

 

Mérték Médiaelemző Műhely 

2016. november 30. 

      

     SZÚRÓPRÓBA 8. 



2 
 

Szúrópróba 8. 

Három karaktergyilkosság egy adásban 

Egyoldalú tájékoztatás, elfogult megközelítés, kormánypropaganda – a szerkesztői szabadság 

megcsúfolása, a közszolgálatiság arcul csapása, amit az állami híradó októberi szúrópróba vizsgálatánál 

tapasztaltunk. Sorozatunk aktuális elemzésében az október 26-án a Duna csatornán 18:00-kor és az 

M1-en 19:30-kor kezdődő híradókban vizsgáltuk, hogy az állami média hírszolgáltatása, tájékoztatása 

mennyiben felelt meg a törvényben rögzített közszolgálati követelményeknek.   

A híradósok ez alkalommal is a Fidesz kottájából játszottak, ugyanis a műsor jelentős teret adott 

ellenzéki politikusok ellehetetlenítésére. Vona Gábor és a Jobbik, Gyurcsány Ferenc, Juhász Péter – 

minden bizonnyal jelenleg ők a Fidesz legfőbb politikai ellenfelei, legalábbis az ő lejáratásukra tetemes 

műsorpercet szánt a köztévé. Mintha egyenesen megrendelést teljesített volna, az állami milliárdokból 

előállított televízió híradója a kormánypárti kommunikációs politikát szolgálta. Függetlenül attól, ki mit 

gondol az érintett politikusok tevékenységéről, jogi és etikai szempontból kifejezetten aggályosnak 

tartjuk, hogy az állami híradó a kiegyensúlyozott tájékoztatás helyett a kormánypártok érdekeinek 

megfelelő karaktergyilkosságok eszköze. 

Karaktergyilkosság 1. 

Mindkét híradó nagy terjedelemben foglalkozott az aznap reggel történt bőnyi rendőrgyilkossággal. 

Helyszíni tudósításokban számoltak be a gyilkosság körülményeiről, bejelentkeztek a győri kórház elől, 

ahol a lövöldözés elkövetőjét ápolták, kapcsolták a rendőrségi vezetők sajtótájékoztatóját. 

Megosztották különböző internetes lapok információit arról az akkor még meg nem erősített hírről, 

mely szerint a gyilkosságot a Magyar Nemzeti Arcvonal vezetője, Győrkös István követte el. Az állami 

híradó az eset feldolgozása során külön összeállítást közölt a cselekmény hátteréről, igyekezve 

megrajzolni a MNA és Győrkös múltját. A háttér feltárásának valódi lényege azonban az volt, hogy a 

gyilkosság elkövetőjét összefüggésbe tudják hozni a Jobbikkal.  

Az ügyről – a már korábban is tapasztaltakhoz hasonlóan – a tudósítás készítői saját információval nem 

rendelkeztek, hanem a 888.hu cikkét1 idézték, és az Origo aznapi írását2 használták fel, archív felvételek 

mellett. A hungarista vezető tevékenységének ismertetése során fontosnak tartották megemlíteni, 

hogy az MNA szervezte a szélsőjobboldali csoportok részvételével a Becsület napi megemlékezéseket, 

ahol az MNA mellett a Betyársereg is részt vett. (És az összeállítás e pontjától a tudósítás már nem a 

rendőrgyilkosságról, nem is Győrkös Istvánról, hanem a Betyárseregről és a Jobbikról szólt.) Fontosnak 

tartották rögzíteni, a nyomatékosítás kedvéért a képernyőn szöveges idézetekkel is, hogy a 

Betyársereg vezetője, Tyirityán Zsolt maga is MNA tag volt korábban, ráadásul az index.hu egy tavalyi 

interjúja szerint Vona Gábor barátja. Azt is kiemelték – az Index cikkéből olvasható idézettel -, hogy a 

párt és a Betyársereg 2009-ben együttműködési megállapodást kötött, és igaz ugyan, hogy anyagilag 

nem támogatja a Jobbik a szervezetet, de két éve a Hatvannégy Vármegye ifjúsági Mozgalom 40 millió 

forintot kapott a párt alapítványától. A Hatvannégy Vármegye életrehívója pedig Toroczkai László volt, 

aki a Betyársereg alapítója is.  

                                                           
1 A Magyar Nemzeti Arcvonal egyik vezetője, Győrkös István gyilkolhatta meg a rendőrt Bőnyben 
http://888.hu/article-a-magyar-nemzeti-arcvonal-egyik-vezetoje-gyorkos-istvan-gyilkolhatta-meg-a-rendort-
bonyben 
 
2 Magyar Nemzeti Arcvonal: számtalan kapcsolat a Jobbikkal 
http://www.origo.hu/itthon/20161026-mit-kell-tudni-a-magyar-nemezeti-arcvonalrol.html 
 

http://888.hu/article-a-magyar-nemzeti-arcvonal-egyik-vezetoje-gyorkos-istvan-gyilkolhatta-meg-a-rendort-bonyben
http://888.hu/article-a-magyar-nemzeti-arcvonal-egyik-vezetoje-gyorkos-istvan-gyilkolhatta-meg-a-rendort-bonyben
http://www.origo.hu/itthon/20161026-mit-kell-tudni-a-magyar-nemezeti-arcvonalrol.html


3 
 

Így kerek egésszé vált a tényfeltárásnak álcázott, csúsztatásokkal teli történet, sikerült hírbe hozni a 

Jobbikot a rendőrgyilkossal.  

Győrkös a vezetője a Nemzeti Arcvonalnak, amelynek egykor tagja volt a Betyársereg vezetője, 

Tyirityán Zsolt, Vona barátja is. Azt nem közölték, hogy mikor volt MNA tag a betyárvezér (egyébként 

1995 és 2000 között), azt viszont igen, hogy a Jobbik együttműködik a Betyársereggel, sőt a Magyar 

Vármegye Ifjúsági Szervezetnek, amelynek létrehozója, Torockai László a Betyársereg alapítója, még 

40 milliós anyagi támogatást is adott. A híregység a „888.HU.: HUNGARISTA VEZETŐ LŐHETTE LE A 

RENDŐRT BŐNYNÉL” címet viselte, amely a képernyőn folyamatosan látszott. A 4 perces összeállítás 

fele ugyanakkor a Betyársereg és a Jobbik kapcsolatát boncolgatta, mintha a Betyársereghez lenne 

köthető a rendőrt lelövő szélsőséges vezető. 

A karaktertámadás a propaganda egyik bevett eszköze – az össze nem tartozó, illetve egymással csak 

csekély kapcsolatban lévő tényeket és történéseket olyan sorrendben és olyan összefüggésben 

mutatja be, amelynek a valósághoz sok köze nincsen, de alkalmas arra, hogy egy adott személyt vagy 

szervezetet lejárasson, hogy a befogadóra sokkolóan hasson. Az események nem egymásból 

következnek, csupán látszólagos kapcsolat van közöttük, ám a hírműsor ezt direkt összefüggésként 

ábrázolta.  

A Jobbik még aznap délelőtt sajtótájékoztatón és közleményben is cáfolta a 888.hu által sugallt konteo 

elméletet. Ennek bemutatása is igen felemásra sikerült. Volner János frakcióvezető 

sajtótájékoztatójáról mindössze annyit vágtak be, hogy „Most ezt nem gondolja komolyan, ezt a 

kérdést?”, illetve „Ha megengedi, én ezt nem veszem komolyan, ezek penetráns hazugságok.”  

Tényekkel szemben odavetett vélemény, a kiegyensúlyozás csak látszólag történt meg. A hírbe hozott 

párt ellentétes álláspontját nem fejthette ki, hiszen így működött az üzenet, így szolgálta az állami 

híradó a Jobbik hiteltelenítését. Az ügy tálalásának értékelésénél, annak tendenciózus 

feldolgozásmódja miatt, nem lehet attól az összefüggéstől eltekinteni – már csak a befogadókra 

gyakorolt hatás miatt sem –, hogy a különböző kormánybarát sajtótermékek egyfajta nyomás alá 

helyezték a Jobbikot (olykor álhírek közlésével, mint az október 23-i meg nem történt atrocitások 

beszámolói) október közepe óta, amikor Vona az alaptörvény módosítás megszavazását a letelepedési 

kötvény megszüntetésének feltételéhez kötötte. A többfrontos médiatámadás egyik harcosa az állami 

híradó volt például ebben az adásban. A közszolgálati médiaszolgáltatásra vonatkozó 

kiegyensúlyozottsági, széleskörű tájékozódási lehetőséget biztosító elvárások nem érvényesültek a 

hírműsorban, sokkal inkább a kormánypárt Jobbikot lejárató elvárásai.   

Karaktergyilkosság 2. 

Szanyi Tibor interjút adott a Kossuth Rádió 180 perc című műsorának. Már önmagában az is ritkaság, 

hogy ellenzéki politikus az állami média valamely csatornáján megszólaljon, főként, ha pártügyekről 

van szó. A televíziós hírnek semmi aktualitása nem volt azon kívül, hogy az aznapi rádióműsorra utaltak, 

a híradóban ennek tematikájához kapcsolódó más híranyag nem szerepelt. A műsorvezető 

felkonferálásából kiderült, hogy Szanyi nem lelkesedik az ötletért, hogy a baloldali pártok fogjanak 

össze, amelyet a közös ellenzéki október 23-i demonstráción Gyurcsány Ferenc szorgalmazott. A DK-s 

politikus egyik leghangosabb ellenfele Szanyi Tibor, akinek sarkos véleménye van a DK elnökéről. („Ő 

egy olyan figura a magyar politikában, aki izeg-mozog, mindig mond valamit, meg annak az 

ellenkezőjét” – hangsúlyozta álláspontját Szanyi.) A szocialista politikus véleményének tálalása során a 

képernyőn feliratozva is fölidézték Szanyi 2014-es markáns szavait, aki a DK-ról saját közösségi oldalára 

azt írta, hogy „ez a vadkapitalista kalandor banda makacsul a baloldal vérét szívja, s azt hiszi, hogy ő 

maga ettől tűnhet baloldalinak”. Bár a jelenlegi véleménye is meglehetősen sommás ítéletet takart, 

azért a biztonság kedvéért, hogy a karaktergyilkosság teljes körű legyen, megismételték Szanyi 3 évvel 



4 
 

ezelőtti megfogalmazását, aki akkor egyenesen elmegyógyintézetbe vagy börtönbe küldte volna 

Gyurcsányt. (Szanyi: „nekem személy szerint egy ötletem van, vagy a Lipótra vagy a Csillagba. Ennyi.”, 

„mondjuk ki: egy mentálisan megzakkant bolsi-milliárdossal nem lehet normális jövőt építeni!”  

A karaktergyilkosság személyeskedés, negatív kampány, amelynek során azonban nem a szereplő 
tetteit és szándékait, üzeneteit veszik górcső alá, hanem az üzenet a politikus jellemére koncentrál, s 
ezt igyekszik karikírozni, kiforgatni. A karaktergyilkosság a jellemre vonatkozó megsemmisítő célzatú 
általánosítás. Ezt jelzi, hogy az állami híradó nem csak az aznap reggeli rádióinterjú megállapításait 
használta fel Gyurcsány lejáratásához, hanem Szanyi két-három évvel ezelőtti szövegeit is 
felelevenítette. Aminek egyetlen indoka lehetett: olyan markáns, negatív jelzők (vadkapitalista 
kalandor, megzakkant bolsi-milliárdos) ismételt fölidézése, amelyek a DK-s politikus hiteltelenítésére 
alkalmasak. Az ellensúlyozás elmaradt, de a cél nem is a baloldali összefogás lehetőségének az alapos 
bemutatása volt, hanem mindössze egy nyomatékos elmarasztaló, dehonesztáló vélemény hirdetése, 
az állami média segítségével.   
 

Karaktergyilkosság 3. 

Közvetlenül a sommás Gyurcsány-értékelés után újabb ellenzéki politikus került sorra; ebben az 

értelemben tematikusnak is mondható a szerkesztés, az egyik negatív ellenzéki politikus után egy 

másik következett. 

Rendszeresen dolgozik Portik Tamásnak Juhász Péter, az Együtt alelnöke – a ripost.hu és az origo.hu 

cikkei3 alapján állították ez a híradóban. Bizonyítékként Portik titkárnője lányának internetes 

bejegyzésére hivatkoztak, amelyet azonban a cikkekben nem idéztek.  A bejegyzésben – állítólag – a 

fiatal lány azt állította, hogy az anyja nem a titkárnője, hanem a rokona Portik Tamásnak, és Juhász 

régóta tesz szívességeket a maffiózónak. 

A tájékoztatásnak valódi hírértéke nem volt, hiszen még a híranyag hangzatos címében 

(„RENDSZERESEN DOLGOZIK PORTIK TAMÁSNAK JUHÁSZ PÉTER”) rejlő állítást sem támasztotta alá a 

műsorvezető által felolvasott szöveg. Új adatot nem tartalmazott arról, hogy tett-e valamit az Együtt 

politikusa, csupán megismételték azt a szeptember eleji információt, hogy Juhász médiafigyelést 

végzett Portiknak, amit titkárnőjén keresztül juttatott el hozzá. Az új elem az volt, hogy a hölgy nem a 

titkárnője, hanem a közeli rokona Portiknak, akiről – egyébként tényszerűen – kiemelték, hogy 

börtönben ül, fegyházra ítélt bűnözőnek nevezve őt. Ezeknek a tényeket közlő negatív töltetű 

szavaknak a használata annak az erősítését sugallta, hogy az ellenzéki Juhász is egy sötét figura, aki 

rendszeresen dolgozik a maffiózónak. Ezen kívül semmi nem derült ki. Nem derült fény olyan tényre 

sem, hogy Juhász kapott-e ezért esetleg ellenszolgáltatást, illetve az sem fejtették ki, hogy mit jelent a 

„rendszeres” munkálkodás. Konkrétum tehát semmi, az általános gyanúsítás azonban alkalmas arra, 

hogy az ellenzéki politikust lejárassa, bűnözőkkel kapcsolatot tartó sötét alakként mutassa be. 

A fenti ügyek tálalásában közös pont, hogy az állami híradó még csak nem is törekedett objektivitásra. 

A bemutatott hírek több szempontú megközelítésének, az ellentétes vélemények artikulálásának a 

nyomát sem tapasztaltuk. A hírműsor ez alkalommal is másodközlésekre szorítkozott, a kormánypárti 

médiacsalád (ripost.hu, 888.hu, origo.hu, közrádió) által már feldolgozott történeteknek adott újabb 

nyilvánosságot. Mindez semmilyen módon nem felel meg a Közszolgálati Kódex előírásainak, amely a  

hírek, időszerű politikai műsorok sokoldalúságának, tárgyilagosságának és kiegyensúlyozottságának, a 

                                                           
3 Juhász Péter hazudott: Portik Tamás keresztlánya lebuktatta! 
http://ripost.hu/cikk-juhasz-peter-hazudott-portik-tamas-keresztlanya-lebuktatta, 
 
http://www.origo.hu/itthon/20161026-rendszeres-a-kapcsolat-juhasz-peter-es-portik-tamas-kozott.html# 

http://ripost.hu/cikk-juhasz-peter-hazudott-portik-tamas-keresztlanya-lebuktatta


5 
 

vitatott kérdések ismertetésének, a vélemények, nézetek sokféleségének bemutatására vonatkozó 

elvek között rögzíti: „a közszolgálati médiaszolgáltató feladatai ellátása során arra törekszik, hogy az 

időszerű politikai eseményekhez kapcsolódó műsorok során a pártok eltérő álláspontjai a nézők vagy 

a hallgatók számára megismerhetőek legyenek, és a műsorszámok kiegyensúlyozottan, a 

közérdekűség követelményének megfelelően tükrözzék az eltérő álláspontokat. A közszolgálati 

médiaszolgáltató a műsorszámaiba – különös tekintettel a hír- és tájékoztató műsorszámokra – kerülő 

tények és vélemények kiválasztása során a nézők és a hallgatók önállóan formált saját véleményének 

kialakításához szükséges minden lényeges tényt és meghatározó véleményt figyelembe vesz, és 

törekszik az összefüggések feltárására.” Az október 26-i híradókban – az ellenzéki politikai erők, 

politikusok vonatkozásában – csak egyféle véleményt és nézőpontot ismerhetett meg a közönség, és 

ez a fajta bemutatás teljesen alkalmatlan volt arra, hogy a nézőket saját álláspontjuk kialakításában 

segítse. 

  

Az egyoldalúság csapdája 

A kötelező betelepítés elleni kampány véget ért, a menekültekről szóló tudósítások hangvétele 

azonban nem változott. A szolgai, féloldalas tájékoztatás egyik példája, hogy a fél nyolcas híradóban 

közölték Szijjártó Péternek az olasz miniszterelnök álláspontjára adott reagálását, aki szerint nem 

érdemlik meg a közép-európai országok az uniós támogatásokat, ha nem akarnak menekülteket 

befogadni. A magyar külügyminiszter fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy az uniós jogszabályok 

garantálják az európai pénzeket. A reakció kapcsán azonban az nem hangzott el az állami hírműsorban, 

hogy nemcsak az anyagi támogatásokról, de a kötelezettségekről is rendelkeznek az Európai Közösség 

jogszabályai, amelyeknek éppen egyik eleme a közös európai kötelezettség vállalás.  

A 8 perces migrációs blokk második részében – mintegy rímelve az előző tudósításra – hírt adtak arról, 

hogy aznaptól nem kapnak ételt a Belgrádban várakozó illegális bevándorlók, mert az eddig ott ételt 

osztó civil szervezet engedélyét bevonták. A hírműsor a legegyszerűbb szinten dolgozta fel az esetet: a 

műsorvezető szerint azért kapcsolták a helyszíni tudósítót, mert „kíváncsiak voltak, mit szóltak a 

bevándorlók ahhoz, hogy nem kapnak ételt”. A primer történeten túl az okokról semmit nem 

tudhattunk meg, sőt fel sem vetődött, hogy a tudósító megpróbálja kideríteni, miért vonták be az 

ételosztó civilek engedélyét.  

Ugyancsak a menekültek iránti empátia hiányáról tett tanúságot a calais-i Dzsungel kiürítéséről szóló 

beszámoló. Az összeállításban kiemelték, hogy bár akadálytalanul zajlott az illegális tábor kiürítése, a 

lakók áttelepítése más franciaországi befogadó állomásokra, a francia-angol megállapodás szerint a 

calais-i 1500 gyermek Nagy-Britanniába történő áttelepítése nem örvend maradéktalan 

népszerűségnek. Anglia 152 önkormányzatának a negyede már kinyilvánította, hogy nem kíván afrikai 

és közel-keleti gyerekeket befogadni. Emellett azt is értetlenül fogadták a szigetország lakói, hogy miért 

egy 17. századi vidéki kastélyban helyezték el az eddig már befogadott kétszáz kiskorút. 

A migrációs témakörben közzétett híradások közös jellemzője, hogy arra az üzenetre erősít rá, hogy a 

migránsok sehol nem számíthatnak szíves fogadtatásra. Sem Franciaországban, sem Nagy-

Britanniában, sem Szerbiában, és Magyarországon sem.  

Az egyoldalú, csak a kormánypárti politikusok üzeneteit közvetítő hírszerkesztési gyakorlatnak sajátos 

következménye lett a fél nyolcas híradóban: a hírműsor önellentmondásba navigálta magát. A híradó 

huszadik percében Fazekas Sándor földművelésügyi minisztert idézték, aki szerint Brüsszel példátlan 

támadásra készül a magyar gazdák ellen, mert a közös agrártámogatások terhére kívánja megoldani a 

bevándorlási helyzetet, s ezért a vidékfejlesztéssel kapcsolatos rendeletet módosítanák, ami ellen 

tiltakoznak a visegrádi négyek. Tíz perccel később pedig – mint fent részleteztük – hírt adtak Szijjártó 

Péternek Matteo Renzi olasz miniszterelnök véleményére válaszoló magabiztos nyilatkozatáról, 



6 
 

miszerint az uniós támogatásokat jogszabályok garantálják a közép-európai országoknak, tehát ez 

független attól, hogy befogadnak-e menekülteket.  Nyilvánvaló a két híradás értelme közötti ellentét, 

hiszen az uniós jogszabályokat – épp a megszólaló politikus szándéka szerint – egyszerre ábrázolják 

megváltoztathatatlan, stabil garanciának, illetve visszaélésre alkalmas gumiszabálynak. A két híradás 

között nem volt visszacsatolás, pedig ugyanaz az ok áll a háttérben. Amennyiben az állami híradó 

komolyan vette volna a közszolgálati médiaszolgáltatásban rá háruló feladatot, kormányszócső helyett 

valódi, a nézők számára sokoldalú tájékoztatást nyújtott volna, több nézőpontú megközelítéssel ezt az 

ellentétet is feloldhatta volna. Így viszont egy termetes fricskát koppintott a saját orrára. 

 

Az elemzést a Mérték megbízásából Bencsik Márta készítette.  


