MERTEK MEDIAELEMZO MUHELY

NYILVANOSSAG
HELYETT

PROPAGANDA

Lagy cenzura
a magyar médiaban
2016.




24

MERTEK FUZETEK

11. szam

2017. MAJUS

Szerz6k:

Marias Leonard, Nagy Krisztina,
Polyak Gabor, Urban Agnes
Szerkeszté:

Polyak Gabor

NYILVANOSSAG HELYETT
PROPAGANDA

Lagy cenzira a magyar
médiaban - 2016.

MERTEK

médiaelemz6 mihely

MERTEK MEDIA MUHELY

A szerkesztGség tagjai
Mong Attila, Nagy Krisztina
Polyék Gabor, Urban Agnes
Uszkiewicz Erik

Kérdésével forduljon hozzank:
info@mertek.eu
www.mertek.eu

Kiadja

Mérték Médiaelemz8 Miihely
K6zhaszni Nonprofit Kft.
[Mertek Media Monitor
Nonprofit Ltd.]

H-1042 Budapest, Arpad it 9o-92.

FelelGs kiad6

Urbén Agnes, iigyvezetd igazgaté
FelelGs szerkesztd

Polyak Gabor

A jelentés szerkesztése 2017. aprilis
30-én zarult le. A jelentés 2016-os
adatokat dolgoz fel.

©0co

ISSN 2559-8937
ISBN
11. Nyilvdnossag helyett propaganda
Lagy cenzira a magyar médiaban, 2016 (pdf)




TARTALOM

7

1. Bevezetd - Felszamolt sokszin(iség

o

7

2.F6bb megallapitasok

3. Mddszertani megjegyzések

11

4. A tulajdonosi szerkezet latvanyos atalakulasa .

13

13

4.1. Nyomtatott lapok piaca
4.2. Radids piac

16

4.3. Televizios piac

18

19

4.4. Online piac

5. Allami reklamkoltés
- a lojalis média jutalmazasa

21

5.1. Alegnagyobb kedvezményezettek

22

23

5.2. A kozszolgalati média allami hirdetései
5.3. Fej fej mellett

24

6.A Médiatanacs frekvenciapalyaztatasi gyakorlata

29

2016-ban - Uj kedvencek

6.1. Az orszagos kereskedelmi radi6 palyaztatasa...
6.2. Helyi, korzeti radids frekvenciak

.30

34

7. Allami média - propaganda minden

37

mennyiségben
7.1. A szabalyozasi kornyezet valtozasa

37

7.2. Az allami média koltségvetése

39

39

7.3. Nyilt propaganda az allami médiaban

8.Az Ujsagirdk sajtédszabadsag-képe 2017-ben
Magyarorszagon

43

8.1. Sajtészabadsag

43

45

8.2. Politikai és gazdasagi nyomasgyakorlas

8.3. A sajtészabadség helyzetét befolyasold tényezdk...........

8.4. Tajékozodasi szabadsag

46
46

9. Kormanyparti invazié és a média
propagandagépezetté alakitasa - ujsagiroi

beszamoldk a sajtd sotét évérdl
9.1. Az 4j kormanyparti propagandagépezet

9.2. Cenzura és 6ncenzira az Uj kormanyparti médiaban.........
9.3. Kormanyparti befolyas gyantja az ellenzéki médiaban...
9.4. A sajtészabadsag korlatai a nem kormanyparti médiaban.....



MERTEK MEDIA MONITOR
1042 Budapest, Arpad Gt 9o-92., Hungary
http://mertek.eu ¢ info@mertek.eu

Tovabbi informacidkért
Iépjen kapcsolatba veliink!



1. BEVEZETO - FELSZAMOLT
SOKSZINUSEG

egsziintetett Népszabadsdg, ledllitott Class FM, karaktergyilkos TV2, teli

széjjal migransozo allami média - egy ennél biztosan szebb napokat latott

médiarendszer csuf romjai mindenfelé. 2016 volt az az év, amikor még nem

zajlik a valasztdsi kampdany, amikor el kell rendezni az utolsé lezdratlan
tigyeket. Ha 2017-ben mar egyetlen oligarcha sem vesz j médiumot, ha mar egyetlen
kritikus hangot sem lehetetlenitenek el, ha tobb Gjsdgiréd nem vesziti el az allasat, és
mar egyetlen fillér kdzpénz sem vandorol a propagandagépezetbe, a médiarendszer ak-
kor is felkésziilt a vdlasztdsokra. Persze 2017 nem lesz ennyire békés, és mar 2010, majd
Uj szerepl6kkel 2014 6ta céltudatosan zajlik az nyilvanossag erészakos kisajatitasa. De a
tisztességes valasztds maradék esélyeit 2016-ban szamoltak fel. A Habony-Vajna-média
a politikai szintér minden 4j szereplje ellen azonnal meginditja az aljas timadast, az
alternativ hangoknak lényegében nincs esélyiik kitdrni sajat bazisuk sziik korébdl. A
politikai tizenetek a végletekig egyszertisodtek, a politikai kommunikdciébdl a racio-
nalitds minden morzsija elt(int.

A sajtészabadsiagot stlyosan korlitozd 2010-es médiaszabdlyozas a folyamatos hazai
és nemzetkozi kritikdk ellenére lényegében nem valtozott. Tovabbra sem biztositja a
kereskedelmi és a kozszolgdlati feliigyeletének fiiggetlenségét, valamint az Gjsagirdk
szdmara a kiszamithat6 jogi kdrnyezetet.

A kormdny az allami véallalatokra vonatkozé adatok nyilvinossigdnak megsziinteté-
sével az informacidszabadsigot stlyosan korldtozo 1épéseket tett, tovabb sziikitve az
Ujsagirdk mozgasterét. Egyre gyakoribb az 0ijsagiréi munka adminisztrativ korlatozasa:
mindennapos gyakorlat az Gjsagirok kitiltasa a parlamentbdl, rend6rok akadalyozzak
a kozéleti tigyekrdl - példaul a felcsuti stadionrdl és kisvasutrol - valo tajékoztatast.

A pluralizmust egyre nagyobb mértékben veszélyeztetik a médiapiaci folyamatok: 2016-
ban a kormdanykozeli média terjeszkedése és a kritikus média kiszoritdsa minden ko-



rabbinal agresszivebb volt. A médiumok egyre jelent&sebb része koncentralédik néhany
Fidesz-kozeli tulajdonos kezében. A Népszabadsag bezardsa jelentésen csokkentette a
kormdnyzati visszaélések feltarasira képes tjsagiroi kapacitdsokat.

Az allami média nyiltan a kormdnyzati tizenetek kritikatlan kozvetitGjévé vilt. A kor-
manykozeli bulvairmédia a politikai ellenfelek lejaratdsanak eszkoze.

A média gazdasdgi kornyezetét is a politikai dontések alakitjak. Az tizleti befektetk
tilnyomo tobbsége elhagyta az elmult években a magyar piacot, helyiikre oligarchdk
léptek. A kormanykozeli médiumok iizleti modellje az dllami eréforrasok manipulalt
elosztdsan alapul. A radiéfrekvenciak, a terjesztési kapacitdsok, a nyomdai kapacitasok,
az allami hirdetések, az dllami bankok hitelei a bardti médidhoz jutnak, fiiggetleniil a
médiumok tényleges teljesitményétdl. Ez a gazdasigi kornyezet a még megmaradt fiig-
getlen médiumok szdmadra folyamatos kockdzatot jelent. E médiumok - az RTL kivé-
telével - a kormanykozeli médiandl sokkal sziikebb kzonséget érnek el. Rdadasul sok
esetben a kritikus médiumok tulajdonosi hittere is atlathatatlan.



2. FOBB MEGALLAPITASOK

agyarorszagon az elmult években jelent8sen atalakult a médiavallalatok tu-

lajdonosi szerkezete. A 2008-as gazdasagi valsag utan kozel 20 szazalékkal

visszaesett a reklampiac, a 2010 végén elfogadott médiatorvény utan kisza-

mithatatlanabba vélt a szabdlyozdsi kornyezet. Szinte az sszes kiilfoldi
befektetd is eladta magyarorszagi érdekeltségeit, koziilitk tobben a teljes régidbdl kivo-
nultak. Ez a folyamat 2016-ban ért el a csticspontjara, jelent8s médiavallalatok keriiltek
kormanykozeli befektetSk kezébe és egyre szélesebbé valik a kozonségelérésiik. Ezzel
parhuzamosan sztikiil a kiilf6ldi vagy a kormanytdl fiiggetlen magyarorszagi tulajdonu
médiumok kore.

A nyomtatott lapok piacdnak legnagyobb véltozisa a Népszabadsig megsziintetése,
illetve a bezardsdig a Népszabadsagot is kiado, tizenkét megyei lapot mtikodtets Me-
diaworks Mészaros LOrinc érdekeltségébe keriilése. Hairom baloldali tjsig, a Népszava
napilap, illetve két hetilap, a Szabad Fold és a Vasarnapi Hirek Puch Laszlé, a Magyar
Szocialista Part kordbbi pénztirnokinak kezébe keriilt. A Figyel6t 2016 decemberében
Schmidt Maria, a kormanykozeli millidrdos csalddi cége szerezte meg. Fontos szerep-
16vé valt 2016 folyaman a Lokal ingyenes napilap, amely a maga szegmensében mono-
polhelyzetbe kertilt a Metropol majusi megsziinésével. A szintén kormanykozeli Ripost
napilap 2016 decemberében indult el.

A radids piacon legnagyobb fejlemény kétségteleniil az, hogy az egyetlen orszigos ke-
reskedelmi radio, a Class FM 2016 &szén befejezte miikddését, azdta csak online elér-
het6. Figyelemre méltd emellett az a tulajdonosi koncentricid, amely a még miikods
radiok piacin végbement. A budapesti 105,9 MHz frekvencidn 2016 februarjatél a Karc
FM, ajobboldali szellemiség(i talk radi6 szol. Ennek tizemeltet8je a Karc FM Média Kft,
tulajdonosa a kdzismerten kormanyparti Magyar 1d6k Kiado Kft.

Szintén nyiltan kormanykozeli érdekeltségbe tartozik a R4did 1 zenei adé. Uzemeltetdje
a Radio Plus Kft, amelynek tulajdonosa Andy Vajna kormanybiztos, a TV2 cégcsoport
tulajdonosa. A R4di6 1 miisora november 6ta 9 vidéki radioval kiegésziilve jelent6s ko-
zOnséget ér el, a kereskedelmi radiok koziil a legnagyobb szerepl6vé valt.



A televizids piacon szintén er6s6dott a kormanykozeli szereplSk jelenléte. A kozszol-
galati médiaszolgaltatonak mar hét televizids csatorndja van. A TV2 Csoport és a koz-
média csatorndinak rekldmértékesitése az Atmedia sales house-on keresztiil torténik,
amelyet 2016 decemberében a céget Tombor Andrds, a miniszterelnok korabbi bizton-
sagpolitikai tandcsaddja vasarolta fel.

Magyarorszagon az online piac a legkiegyenstlyozottabb, de a kormanykozeli szerepl6k
térnyerése itt is jelent&ssé vélt. A legnagyobb elérésti portal, az Origo.hu 2016 februdrjiban
kertilt a New Wave Media Kft-hez. A New Wave Media Szdraz Istvan {lizletember tulajdo-
naban van. Szdraz misik portalja, a vs.hu tobb mint fél millidrd forintot kapott a Magyar
Nemzeti Bank alapitvanyait6l. Az Index.hu helyzete 2016-ban alapvetGen stabilnak latszo-
dott, de folyamatosan terjedtek hirek a portal jovSjével kapcsolatban. Végiil 2017 4prilisa-
ban kertiilt nyilvanossagra, hogy a hirek igazak voltak, Simicska Lajosnak valéjaban mar
2014 februdrja éta opcids joga volt a kiadodra, végiil 2017-ben egy alapitvanynak adta at a
tulajdonjogot. A 24.hu-t miikodtets Central Digitalis Média Kft-ben szeptemberben 30 sz4-
zalékos részesedést szerzett a Magyar RTL Televizi6 Zrt, de hosszas vizsgdlédds utan 2017
elején a Médiatanics megakaddlyozta az tizletet.

2016-ban magasan a TV2 jutott a legtobb dllami hirdetési bevételhez; a kereskedelmi
csatorna tulajdonosa Andy Vajna kormanybiztos. A masodik helyen egy kozteriileti hir-
det6 cég végzett, mégpedig az egyetlen olyan nagy cég ebben a szegmensben, amely
nem Simicska Lajos tulajdondban all. Figyelemremélté még, hogy 6sszesen négy koz-
szolgdlati médiamarka (hdrom tévécsatorna, egy rddidado) szerepel a legnagyobb ked-
vezményezettek kozott, tehat a kozmédia ebbdl a forrashoz is jelent6s dsszegekhez jut.

Amennyiben azt vizsgaljuk, hogy mely médiamarkaknal a legnagyobb az dllami bevétel
aranya az Osszes hirdetési bevételen beliil, azt latjuk, hogy kiilonosen az elmult években
indult 4j lapoknal (Magyar 1d8k, Lokdl, Ripost) van sziikség a jelek szerint az erételjes
allami szerepvallaldsra. Konnyen lehet, hogy piaci koriilmények kozott ezek a lapok
nem lennének fenntarthat6ak. Az dllami hirdet8k laitvanyosan kedveznek egy-egy cég-
nek, és ezzel sulyos piactorzit6 hatast érnek el. Ha kovetkezetesen és latvanyosan eltér
az allami hirdetdk stratégidja a kereskedelmiekt6l, akkor okkal feltételezhets a haté-
konysdgon kiviil mas, leginkabb politikai szempontok érvényesiilése.

A Médiatanics frekvenciapalydztatdsi tevékenységében 2016-ban a kordbbi évekhez
képest nem tapasztaltunk valtozast. Tovabbra is igaz az az allitas, hogy a hat6sdg mé-
diapolitikai megfontolasait kevéssé a sokszind médiakinalat el6émozditasa, a hatékony
frekvenciagazddlkodds és a radids piacon a piaci mechanizmusok erdsitése jellemzi,
ehelyett sokkal inkabb a kormanyzati médiapolitikai célokhoz val6 egyértelmii igazo-
dés, e célok laitvanyos megvalGsitdsa uralja a médiahatdsag tevékenységét. Tovabbra is
teret enged a korméanyzati médiabirodalom terjeszkedéséhez, illetve beavatkozdsainak
irdnya, célja az ,ellenséggé” nyilvanitott radids szereplSk piaci jelenlétének csokkenté-
se.

Az 4llami média részére 2016-ban a kozponti koltségvetés 71 millidrd forintot juttatott.

A Médiatanécs elnoke ugyanakkor mar médjusban 7 millidrd forint pé6tldlagos tdmoga-
tast itélt meg a MTVA alap részére.

2016-ban a kozszolgdlati médiaszolgdltatds tartalma szimos esetben egyértelmiivé tet-
te, hogy a tulfinanszirozas célja egy, a kormany iizeneteit kritika nélkiil kozl6 média-
feliilet kialakitasa. Ennek legnyilvinvalobb bizonyitéka az dllami médidnak a mene-
kiiltellenes népszavazis kampanydban vald szerepe volt. A hirek 70 szdzalékdban jelent
meg a migracio veszélyeit taglalo kozlés, és szazalékuk tiintette fel a menekiilteket ne-
gativ szinben.



A sajtoszabadsag helyzetét az Gjsagirok tovabbra is inkdbb negativan itélik meg és nem vél-
tozott az sem, hogy az Gjsagirdk tilnyomo tobbsége erGsnek érzi a médidra nehezedd poli-
tikai nyomas. Meghatdrozo az a vélekedés, hogy ma ,inkabb a politika ellen6rzi a médiat”
mintsem forditva, a ,média ellenrizné a politikat”.

Alegfontosabb nyomdsgyakorlasi eszkoz tovabbra is az llami hirdetések elosztasa. En-
nek a szerepe az elmult évben ldtvinyosan megnétt, ahogy ugyancsak er6teljesen nétt
a politikusok és a hirdet8k kozvetett, a f6szerkesztén vagy a menedzsmenten keresztiil
gyakorolt nyomadsa is.

A holdudvarhoz tartoz6 médidban az organumok felett ativel kontroll hatirozza meg
a tartalmat - az érintett szerkeszt3ségekbdl szarmazo informaciok szerint. A kozpon-
tositds 2016-ban allitdlag annyira megszilardult, hogy ehhez képest mar az is szervezet-
lennek tiinik, ahogyan az j kormanyparti keménymag a kezdeti id§szakban, 2015-ben
és 20106 elsé felében miik6dott. Tobb interjialany beszamolt arrdl az értesiilésrél, hogy
a holdudvarhoz tartozé orgdnumok vezetdi, f&szerkeszt6i altaldban hetente, eseten-
ként hetente tobbszor is f6szerkesztdi értekezleteken vesznek részt, ahol taldlkoznak a
kommunikaciot szervez§ csapat képviselGivel.



10



3. MODSZERTANI MEGJEGYZESEK

Mérték Médiaelemz6 Miihely minden évben elkésziti a 1agy cenzurardl sz6ld

elemzését, annak érdekében, hogy atfogd, adatokkal alaitdmasztott képet ad-

jon a médiarendszerben és a médiapiacon zajl6 folyamatokrdl. Az els6 elemzés

2014-ben jelent meg, Szeliden foglyul ejteni - Lagy cenzira és az allam szerepe
a magyar médidban cimmel." A 2015-ben késziilt elemzés Elfogy a leveg6?, a 2016-ban
kozolt elemzés pedig Bevalt modszerek, 0j haverok? cimmel érhetd el.

A, lagy cenzira” vagy indirekt cenzira fogalma ald azokat a médiapolitikai beavatkoza-
sokat soroljuk, amelyek a médiapiac szerkezetének alakitdsaval, a médiapiaci er6forra-
sok elosztdsdnak manipuldlasaval egyes allaspontok esélyét a kozonség elérésére jelen-
t6sen novelik, masokét jelentdsen csokkentik. Ertelmezésiink szerint a lagy cenztira a
médiapiac szerkezetére és a médiavallalkozasok gazdasigi mozgdsterére hat6 onkényes
beavatkozds. Célja, hogy a médiapiac értéklinc egészében megerdsitse azokat a vallal-
kozasokat, amelyek elGsegitik a kormanyzat dlldspontjat kdzvetitését, és egyittal gyen-
gitse, gazdasagilag ellehetetlenitse, vagy kritikus alldspontjuk feladdsara kényszeritse a
kormanyzattal szemben kritikus véleményeket k6z16 médiumokat.

Alagy cenzira viszonylag lassd, de tartds valtozasokat okoz a médiarendszer egészének
mtikodésében. A befolyasolds nem kozvetlentiil az egyes tartalmak el6allitdsdra, hanem
a tartalomkinalat egészének alakitdsara irdnyul, célpontjai igy nem az egyes 0jsagirok,
hanem a médiavallalkozdsok. A lagy cenzurat kozvetlentil a médiatulajdonosok és a
médiamenedzserek érzékelik, e beavatkozdsok a szerkeszt6i és az jsagiroi gyakorlatot
rajtuk keresztiil befolydsolhatjak.

A médiakinalatra hato piactorzit6 dllami beavatkozasok lehetnek informalis vagy for-
malizalt beavatkozasok. Az informadlis beavatkozdsok azok, amelyek a médiapiacot

I Ld. http://mertek.eu/2014/03/03/szeliden-foglyul-ejteni-lagy-cenzura-es-az-allam-szerepe-a-ma-
gyar-mediaban/.

2 Ld. http://mertek.eu/2015/02/18/elfogy-a-levego-soft-censorhip-2014/.
3 Ld. http://mertek.eu/2016/05/03/bevalt-modszerek-uj-haverok/.



olyan eszkdzokkel alakitjak, amelyek kiviil esnek a kifejezetten e célt szolgald - alap-
vet6en a médiahat6siaghoz rendelt - jogi eszkdzrendszeren. Formalizalt beavatkozdsok
alatt értjik azokat, amelyek valamely szabdlyozott eljirds, els6sorban médiahatdsagi
eljaras keretében valésulnak meg. Az informalis beavatkozasok - mint példaul a piaci
felvasarlasok vagy az 4llami hirdetések elosztdsa — nagyrészt atlathatatlanok, sem jogi
kontroll, sem a nyilvdnossag kontrollja nem 4ll folottiik. A formalizalt beavatkozasok
ugyanakkor a jogrendszer eszkozeinek dnkényes, visszaélésszer(i felhaszndldsai. Ezek-
kel szemben rendelkezésre allhatnak ugyan jogorvoslati eszk6zok, de olyan rendszer-
szintii torzuldsokat okoznak a média m(ikodésében, amelyek egyedi jogorvoslati eljara-
sokkal nem 4llithatok helyre. E visszaélésszer(i jogalkalmazas a jogrendszer egészének
megbizhatdsagat, kiszdmithatdsigit is megkérddjelezi.

A legnyilvanvalébb torzuldst a tartalomszolgdltatdsi piac manipuldldsa okozza, de a
lagy cenzura a média-Okoszisztéma minden elemét érintheti. A tartalomgyartoi piac
torzulasai is kozvetleniil alakitjak a médiakindlatot; e piacon kiilondsen a mtisorgyar-
tasi tdmogatdsok elosztdsa, illetve a kozszolgalati média beszallitéi korének kialaki-
tdsa biztosit lehetGséget egyes szereplék elényben részesitésére. A reklamiigynokségi
piacon szerzett poziciokkal hatékonyan befolyasolhatd a reklamkoltések szétosztasa a
médiapiaci szerepl6k kozott. A reklamfeliileteket értékesits sales house-ok folott be-
folyas szintén fontos eszkoz az egyes szerepl6k bevételeinek és tizleti mozgasterének
alakitdsahoz, mivel e befolydson keresztiil manipuldlhaté az egyes reklamfeliiletek ér-
téke. A médiapiac minden szerepl6jének tizleti lehet8ségei alakithatok a kozonségmé-
rési piacra vald belépéssel is, mivel a kozonségmérés a reklamozo6i dontések alapja. A
miisorterjesztési piac miikodésébe valé beavatkozis eredményeként a kiilonb6zé tar-
talomszolgaltatasok eltérd feltételekkel juthatnak el a kozonséghez, ami végs6 soron
ismét a tartalomvalaszték sokszintiségét veszélyezteti.

A 14gy cenzira, mint meglehetGsen Gsszetett jelenség az elemzési mddszerek és nézé-
pontok sokféleségének alkalmazdsat indokolja.

A médiapiaci folyamatokat szamos médiapolitikai intézkedés formalja. A piaci adatok
és folyamatok gazdasagi, statisztikai elemzése ezért a médiapolitikai szindékok felta-
rasanak is fontos eszkoze. A tulajdonosi szerkezet latvanyos atalakuldsa és Az dllami
reklamkoltés - a lojalis média jutalmazdsa cimfi fejezetek ilyen elemzéseken alapulnak.

A médiapolitikai dontések jelent8s része jogszabalyként, illetve hatdsagi vagy birdsagi ha-
tarozatként jelenik meg. Ezek jogi elemzése - a jogszabalyok értelmezése, kiilfoldi meg-
oldasokkal valé Gsszehasonlitdsa, a hatdrozatok jogszertiségének, megalapozottsaginak,
tendencidinak elemzése - is fontos informacidkat szolgaltat a médiapolitikai szandékok
feltarasaval és a médiapolitikai intézkedések hatékonysagaval kapcsolatban. llyen elemzést
tartalmaznak A Médiatanécs frekvenciapalyaztatasi gyakorlata 2016-ban - Uj kedvencek,
valamint Allami média - propaganda minden mennyiségben cimfi fejezetek.

A médiapolitikai intézkedések t1jsdgir6i magatartdsokat és attitidoket alakité hatdsaia
nyilvanossdg mindségének jelentds tényezsi. Az Gjsagiroi szerepekkel, az Gjsagir6i moz-
gastér szélességével, a korlatok kiszimithatdsagaval, a gazdasagi és a politikai nyomads-
sal, az Ujsagir6i munka megbecsiiltségével kapcsolatos attittidok, ismeretek, vélemé-
nyek visszahatnak az 0jsagirdi magatartdsokra és teljesitményre, végs6 soron magara
a tartalomkindlatra. A médiapolitikai hatdsok felderitésének eszkoze lehet kiilondsen
az Ujsagirdk és mds érintettek korében végzett kozvélemény-kutatds és a veliik késziilt
mélyinterjuk. E modszerekre épiilnek a Kormanypdrti invdzi6 és a média propaganda-
gépezetté alakitdsa — 11jsagir6i beszdmoldk a sajto sotét évérdl, valamint Az Gjsagirdk
sajtoszabadsdg-képe 2017-ben Magyarorszdgon cim{i fejezetek.

A médiapolitikai beavatkozdsok végs6 soron a médiatartalom, a kézonséghez eljutd
médiakindlat befolydsoldsara irdnyulnak. A médiatartalom empirikus elemzése ezért
fontos eszkdze a médiapolitika vizsgalatdnak. Allami média - propaganda minden
mennyiségben cimii fejezet részben tartalomelemzésre épiil.



4. A TULAJDONOSI SZERKEZET
LATVANYOS ATALAKULASA

agyarorszagon az elmult években jelentGsen dtalakult a médiavallalatok tu-

lajdonosi szerkezete. A 2008-as gazdasagi valsiag utin kozel 20 szdzalékkal

visszaesett a rekldmpiac, a 2010 végén elfogadott médiatorvény utdn kisza-

mithatatlanabb4 valt a szabalyozdsi kornyezet. Szinte az Osszes kiilfoldi
befektetd is eladta magyarorszagi érdekeltségeit, koziilitk tobben a teljes régiobdl kivo-
nultak. Ez a folyamat 2016-ban ért el a csticspontjira, jelent8s médiavallalatok keriiltek
korménykozeli befektetSk kezébe és egyre szélesebbé vélik a kozonségelérésiik. Ezzel
parhuzamosan sztikiil a kiilf6ldi vagy a kormanytdl fiiggetlen magyarorszagi tulajdonu
médiumok kore.

4.1. Nyomtatott lapok piaca

A nyomtatott lapok piacan foldinduldsszeri véaltozasok torténtek 2016-ban, de ennek
megvoltak a maga el6zményei.

Az Axel Springer és a Ringier Osszeolvaddsinak torténete 2010-ben kezd3dott, és sejteni
lehetett, hogy az eurdpai piacon is meghatarozo jelentGségti két lapkiado fuziéja Magyaror-
szagon problémas lehet, hiszen a magyar piac jelent0s szereplirél volt sz6. Ez a varakozas
be is igazolddott. A Nemzeti Média és Hirkozlési Hat6sag (NMHH) a szakhatosagi dllasfog-
laldsa alapjan 2011 tavaszan elutasitotta a Ringier és az Axel Springer magyarorszagi leany-
vallalatainak fuzids kérelmét. A két tarsasag akkor visszavonta a kérelmet, de tudhaté volt,
hogy nem mondanak le a magyarorszagi érdekeltségek 6sszevonasardl.



A két cég 2014 janudrjaban bejelentette, hogy a Vienna Capital Partners (VCP) felvasa-
rolja a Ringier és az Axel Springer médiaportfélidjanak meghatarozo részét, koztiik a
megyei napilapokat, a Népszabadsagot, a Nemzeti Sportot, a Vildggazdasagot, illetve
sport-, néi és ifjusagi magazinokat. A fennmaradé lapokat, igy a Blikket és a népszerii
magazinokat a Ringier Axel Springer Magyarorszag adja ki 2014 6ta.

A VCP késSbb a Mediaworks nevet vette fel és 2016 8szén Kertilt a hirek fokuszdba, amikor
oktdber 8-4n egyik 6rardl a masikra felfiiggesztette a piacvezetd politikai napilap, a Nép-
szabadsdg nyomtatott és online kiad4sat. A kiad6 tulajdonosa, Heinrich Pecina gazdasagi
racionalitdsra hivatkozott, de tekintettel az eljards mddjdra (online archivum bezirisa, a
munkatarsak megaldzasa és bizonytalansigban tartdsa), lényegében mindenki politikai
motivaciot sejt. A politikai hattér akkor valt nyilvanvaléva, amikor bejelentették a Me-
diaworks eladasat az Opimus Pressnek. Ez a cég Mészaros Lérinc oligarchdhoz, a minisz-
terelnok baratjahoz kothetd, aki ezzel a tranzakciéval belépett a médiaiizletbe.

A Mediaworks azzal is nagymértékben novelte befolydsit a magyarorszagi nyilvinossag
szerkezetére, hogy a Népszabadsdg megsziintetése el§tt néhdny nappal, 2016. szeptem-
ber 30-4n felvasarolta a Pannon Lapok Tarsasigat, amely négy megyei napilap kiadoja
(a Pannon Lapok Tarsasigidnak a német Funke Group adta el a Mediaworksnek). A ki-
addnak igy mar 12 megyei napilap van a tulajdondban, t6bb mint napi 1 milli6 olvaséval,
ezzel a vidéken €16k szamdra az egyik legf6bb hirforrdssa valt.

A kozéleti tdjékozodas szempontjabol fontos fejlemény, hogy harom baloldali vjsag, a
Népszava napilap, illetve két hetilap, a Szabad Fold és a Vasiarnapi Hirek hosszas taldl-
gatdsok utdn, 2017 janudrjidban Puch Lészl6, a Magyar Szocialista Part kordbbi pénztar-
nokdnak kezébe keriilt.+

Bar az orszagos politikai napilapok gazdasdgi stilya és kozvetlen elérése csekély, a tdjékozo-
désban betoltott hagyomanyos szerepiik miatt mégis érdemes Gsszefoglalni ennek a szeg-
mensnek a tulajdonviszonyait. A Népszabadsig megsziintetésével négy lap maradt a piacon.
A Magyar Nemzet vdllaltan jobboldali lap, tulajdonosa Simicska Lajos, a miniszterelnok
kordbbi hattérembere, a lap ma mar nyiltan kormanykritikus hangvétel(i. A Magyar 1d6k
tulajdonosa Liszkay Gébor, szintén kozismert a jobboldali kt6désérdl és a miniszterelnok
irdnyaba megnyilvinulé lojalitasirdl. Raadasul 2016 oktdbere 6ta 6 a Mediaworks vezér-
igazgatoja és igy a megyei lapok piacdnak is meghatdrozé alakit6ja. A Magyar Hirlap szél-
sGjobboldali hangvétel(i lap, tulajdonosa Széles Gabor {izletember, aki kozismerten a mi-
niszterelnok tdmogatdja. Az egyetlen megmaradt baloldali lap, a Népszava egy szocialista
politikus tulajdondba keriilt, mint ahogy errél a kordbbiakban sz4 volt.

A kozéleti hetilapok piacdn nagyobb a sokszintiség, s6t kifejezetten a kormanykritikus
lapok vannak tdlstilyban (HVG, Magyar Narancs, Elet és Irodalom, 168 éra). A Heti
Valasz lojalisabb a kormdany politikdjahoz, a Demokrata pedig inkabb széls6jobboldali,
de szintén kormanyht lap. Emlitésre mélté még a Hetek c. hetilap, amely a Hit Gytile-
kezete, az ATV-t is miikodtet6 keresztény kisegyhaz tulajdondban van.

4 Szalay, D. (2017): Igy véltozik a Puch L4szl6 4ltal felvasarolt Népszava és a Vasarnapi Hirek irdnyita-
sa. 24.hu, janudr 31. http://24.hu/media/2017/01/31/igy-valtozik-a-puch-laszlo-altal-felvasarolt-nep-
szava-es-a-vasarnapi-hirek-iranyitasa/



A korabban fontos szerepet bet6lt6 gazdasagi hetilap, a Figyel6 sorsa 2016 decemberben
délt el: Schmidt Mdria, a kormanykdozeli millidrdos csaladi cége szerezte meg. A tekin-
télyes lapnal kormanyparti szerkesztébizottsigot, majd kormanykozeli f8szerkeszt6t
neveztek ki, és hamar elkezd6dtek a stirl6ddasok. Néhany hét alatt kormanyzati hangvé-
telre valtott az Gjsdg, elmaradtak a kritikus anyagok, és tobb jsagird, szerkesztd tavo-
zott. A helytikre a kormanyparti Magyar Hirlaptol és Magyar 1d6kt6] érkeztek emberek.

Fontos szerepl6vé valt 2016 folyaman a Lokal ingyenes napilap, amely a maga szegmen-
sében monopol helyzetbe keriilt a Metropol méjusi megszi(inésével. Ebben jelents sze-
repe volt annak is, hogy a budapesti témegkozlekedési vallalat (BKV) nem hosszabbitott
szerz6dést a Metropollal, hanem 17 év egytittmiikodés utdn palyazat kiirdsat tervezték.
Ugyanakkor a Metropol megsz{inése utin a Lokallal mar palydzat nélkiil szerz6dott a
BKV.s A Lokal hétvégén ingyenes hetilapként is megjelenik, és a kiad6 a miniszterelnok
tanacsadéjahoz, Habony Arpadhoz kothets.

5 Bednarik, . (2010): Elképeszt6 indokkal jatszottak Habony kezére a millidrdos tizletet. Népszabad-
sdg, majus 13. http://nol.hu/belfold/habonynak-nyilnak-az-ajtok-1615401



A szintén korménykézeli Ripost napilap 2016 decemberében indult el, ezutin gyorsan nyil-
vanvaldva valt, hogy a lap szolgaian kéveti a kormanypart kommunikacios paneljeit.

Ertékesités
netto . 4 Tulajdonosi
arbevétele 2015 Glelajcopestpuse transzparencia
(’°000 HUF)

Terjesztett
példanyszam
2016 HI1*

Lap(ok)

12 megyei napilap,

Vilaggazdasag, magyar befektetd

N S, Mediaworks Hungary Zrt 16 387 008 (earmémyesc transzparens -
magazinok
magazinok Central Médiacsoport Zrt 7 894 384 magyar befektetd transzparens -
Blikk, magazinok Ringier Axel Slprmger 6398 000 kiilfoldi befektetd transzparens -
Magyarorszag Kft.
Bors, 2 megyei napilap Lapcom Zrt 9 510 634 kiilfoldi befektets nem =
transzparens
3 megyei napilap Russmedia Kft 5231542 kiilfoldi befektetd részben -
transzparens
Népszava (napilap) Népszava Lapkiadd Kft. 580 016 magyar befektetd transzparens 10 826
Magyar !\lemzet Nemzet Lap- és KSnyvkiads 2225301 magyar befektet transzparens 18 516
(napilap) Kft
Magyar Hirlap , magyar befektetd
ek Magyar Hirlap Kft 620 755 o mmcra transzparens n.a.
x . T DL magyar befektetd
Magyar I1d8k (napilap) Magyar 1d8k Kiadé Kft 872202 T e transzparens n.a.
Ripost (2016. . o ) magyar befektetd
) Ripost Média Kft gy transzparens n.a.
HVG (hetilap) HVG Kiadé Zrt 3329957 magyar befektetd transzparens 33661
. . . . 634 542 magyar befektetd
Figyel& (hetilap) MediaCity Kft IS, (e ) Ty transzparens n.a.
Mag(ﬁzrtilraa;;ncs Magyarnarancs.hu Kft 238 207 magyar befektetd transzparens n.a.
Heti Valasz (hetilap) Heti Valasz Kiad6 Kft 878 658 magyar befektetd transzparens 13 039
168 6ra (hetilap) Telegraf Kiadé Kft 417 886 kiilfsldi befektets nem 13 614
transzparens
Elet és Irodalom Irodalom Kft 189 280 magyar befektet transzparens n.a.
(hetilap)
Demokrata (hetilap) Artamondo Kft 306 891 magyar{bef?kte.to transzparens 10 430
(kormanykézeli)
Hetek (hetilap) Hetek.hu Kft 131 846 magyar befektet transzparens n.a.
Lokal (ingyenes
'I ”w
napilap) Modern Media Group Zrt 803 922 (2015. ELSEN DR transzparens n.a.

Lokal extra (ingyenes apr. 16-tol) (kormanykozeli)

hetilap)
*Forrds: matesz.hu

4.2. Radios piac

A radids piacot altaldban mar nem tekintjiik a nyilvinossag alakitdsa szempontjabdl
meghatdrozd eszkoznek, de Magyarorszagon figyelemremélt6 folyamatok zajlottak az
elmult években. Ez az a médiaszektor, amibe a hatdsig a leginkdbb be tud avatkozni:
a frekvenciapdlydzatokon keresztiil kozvetlen beleszdlasa van a Médiatandcsnak abba,
hogy kik folytathatnak rddiés misorszolgaltatast. Kiilonosen fontossa teszi a radios pi-
acot, hogy a kozonség hirfogyasztisiban, tdjékozodasiban jelent8s szerepet tolt be a
rddid, mint ahogy ezt a Mérték 2016-0s kutatdsa megmutatta.®

6 Mérték (2016): The sources of political information in Hungary. http://mertek.eu/wp-content/up-
loads/2017/01/Mertek_newsconsumption_eng_2016.11.25.pdf



A legnagyobb szerepld a rddids piacon a kozszolgilati rddid, Osszesen négy orszagos
frekvencian hallgathato, ezen a téren nem volt érdemi valtozds 2016-ban.

Alegnagyobb fejlemény kétségtelentil az, hogy az egyetlen orszidgos kereskedelmi radio,
a Class FM 2016 Gszén befejezte miikodését, azbta csak online elérhetd. (A radios frek-
venciapalyazatok 2016 évi fejleményeit 1d. a 6. fejezetben). Figyelemremélt6 emellett az
a tulajdonosi koncentracid, amely a még miikodé radidk piacin végbement.

A budapesti 105,90 MHz frekvencidn 2016 februdrjatdl a Karc FM, a jobboldali szellemi-
ségli talk rddio szdl. Ennek iizemeltet6je a Karc FM Média Kft, tulajdonosa a kézismer-
ten kormanyparti Magyar 1d6k Kiadé Kft.

Szintén nyiltan kormanykozeli érdekeltségbe tartozik a R4did 1 zenei adé. Uzemeltetdje
a Radio Plus Kft, amelynek tulajdonosa Andy Vajna kormanybiztos, a TV2 cégcsoport
tulajdonosa. A Radié 1 azért keltett figyelmet a kozelmultban, mert az eredetileg csak
Budapesten elérhet§ adé a Médiatanicstdl engedélyt kapott, hogy halézatba kapcso-
lédhasson tobb mds radidval. A Radi6 1 miisora november 6ta 9 vidéki radidval kiegé-
sziilve jelent8s kozonséget ér el, a kereskedelmi radiok koziil a legnagyobb szereplévé
valt.

A hirpiacon tovébbra is jelents a két ismert budapesti talk radid, az Info Radié és a
Klubradié szerepe. A jobboldali Info R4di6 a CEMP csoport tagja, tulajdonosa az a Spé-
der Zoltan bankar, aki konfliktusba keriilt a miniszterelnokkel, és hossztitavon bizony-
talan a médiabirodalma sorsa. A kozismerten baloldali, kormanykritikus Klubradié
tobbségi tulajdonrésze magyarorszagi maginszemélyek birtokdban van, a ridi6 kisebb-
ségi tulajdonosa azonban az a Brit Média Kft, amelynek zavaros hatterérél a kozelmult-
ban jelentek meg irdsok a magyar sajtéban.’

Az orszag kozépsd és nyugati részén, 6sszesen 14 frekvencian érhetd el a Lanchid Radio,
amely Simicska Lajos, a kordbbi kormanykozeli média-oligarcha tulajdondban van.

A kisebb zenei rddidk altaldban kevésbé alkalmasak arra, hogy a nyilvinossig szerkezetét
befolydsoljak, ez azonban Magyarorszagon nem feltétleniil van igy. A helyi radiok jelentGs
része koltségtakarékossigi okokbdl az dllami hirtigynokségt6l, az MTI-t6l rendeli meg a
hirszolgaltatdsat. Ha tehat egy radi6adé tulajdonosi szempontbdl fiiggetlen is, attél még
lehetséges, hogy hirszolgaltatasa a kormanyzati kommunikaciét tdmogatja.

Ertékesités nettd

Radioadok Miisorszolgaltato arbevétele 2015 A tulajdonos tipusa

Tulajdonosi
transzparencia

(’000 HUF)

magyar befektetd

Radié 1 Radio Plus Kft - P
(kormanykazeli)

Karc FM Média Kft (Hang- magyar befektetd
EE LY Adés Kft) L Ceormém )

Lanchid Radié Lanchid Radié Kft 282157 magyar befektetd

Info R4dié Inforadié Kft 465 876 magyar befektetd

Klub Radié* Klubradié Zrt 102 784 kiilféldi befektetd

Az eqyéb bevételeket (tdmogatdsokat, adomdnyokat) nem tartalmazza az drbevétel adat
7 Becker, A. (2016): Likvidit4si vdlsdg a 168. 6ranal - ki 4ll valéjaban a Brit Média Kft. mogott? Atlat-

sz8, oktober 25. https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-
brit-media-kft-mogott/

transzparens

transzparens

transzparens
transzparens

nem transzparens



4.3. Televizios piac

A t6bbi médiaszektorhoz hasonldan a televizids piacon szintén erés6dott a kormany-
kozeli szereplék jelenléte.

A kozszolgalati médiaszolgaltaténak (MTVA) mar hét televizids csatorndja van, 2016-
ban 17,4% volt a k6z6nségaranya.®

A piacvezetd televizids csatorna, az RTL Klub iizemeltetSje a Magyar RTL Televizid
Zrt. Emellett az RTL Group tobb magyarorszagi csatorndval rendelkezik (RTL 11, Cool,
Film+, RTL+, Film+2, Sorozat+, MuzsikaTV), és az RTL sajat sales house-t is miikodtet,
R-time néven.

A masodik legnagyobb kereskedelmi csatorna a TV2, ennek tizemeltetSje a TV2 Média
Csoport Kft, ami a filmiigyi kormanybiztos, Andy Vajna tulajdondban van. A TV2 cso-
port emellett szintén nagy szimban m{ikodtet tematikus csatorndkat, amelyek kiilfoldi
bejegyzéstiek (Super TV2, Fem3, Mozi+, Spiler TV, 1zaura TV, Zenebutik, Prime, Chili
TV, Kiwi TV). A cégcsoport csatorndinak reklamértékesitése az Atmedia sales house-on
keresztiil torténik, aminek érdekessége, hogy mds kereskedelmi csatornik mellett az
MTVA televizi6s portfélidja is hozza tartozik. A kozszolgalati televizid és a kormany-
kozeli TV2 tehat kolcsonosen erdsiti egymas pozicidjat a hirdetési piacon: azaltal, hogy
csomagban tudjak kiajdnlani a reklamid6t a potencidlis hirdet6knek, az Atmedia port-
folidjan keresztiil 1ényegében barmilyen célcsoport hatékonyan elérhetd.

Hogy még nyilvanvaldbb legyen az Atmedia politikai kot6dése, 2016 decemberében a
céget Tombor Andras, a miniszterelnok korabbi biztonsagpolitikai tanacsaddja vasa-
rolta fel. Nemcsak a kereskedelmi és kozszolgalati csatorndk rekldmidejét értékesitik
tehat k6z6s csomagban, de mindez egy kormanykozeli szerepls cégében torténik.

A hircsatorndk piacin négy adot kell kiemelni, ezek az ATV, a HirT'V, az Echo TV és a
Euronews magyar adésa.

Az ATV fizemeltetSje az ATV Zrt, ami a Hit Gyiilekezete, egy keresztény kisegyhdz
tulajdondban 4ll. Az ATV-t dltaldban baloldali, kormanykritikus csatorndnak tartjak,
de - alighanem tulajdonosi hattere miatt - fontos értékrendi kérdésekben keriil egy
platformra a kormannyal. A magyar politikai életet meghatdrozé menekiiltiigyi vita-
ban az ATV latvanyosan elfogadta a kormany menekiiltellenes narrativdjat. Ennél is
meglep&bb volt, hogy az ATV - egyetlen szerepl6ként az MTVA és a TV2 csoport mel-
lett - 2016-ban szinte folyamatosan sugadrzott kormanyhirdetéseket, alighanem jelen-
t6s bevételhez jutva.

A jobboldali HirT V-t a Hir Televizié Zrt izemelteti, amely Simicska Lajos érdekeltsé-
gébe tartozik. A 2015 februdri Simicska-Orban konfliktus 6ta hangvétele sokkal kor-
mdnykritikusabbd vilt, ezzel 6sszefliggésben a kormanypérti politikusok bojkottaljak a
HirTV-t, nem adnak interjut, nem jelennek meg a mtisoraikban.

Az Echo TV tlizemeltet&je az Echo Hungéria TV Zrt 2016 decemberében keriilt Mésza-
ros Lérinc, a miniszterelnok baratja és bizalmasa kezébe, aki igy a Mediaworks lapkiadé
mellett a televizids piacon is megjelent tulajdonosként.

A Euronews magyar nyelvii addsa 2013-ban indult el, tulajdonosi hattere 6sszetett, a 25
részvényes kozott sok nagy eurdpai miisorszolgéaltatd talalhatéd. A legnagyobb figyelmet
Magyarorszdgon az keltette a Euronews kapcsan, hogy 2016 augusztusa 6ta az allami

8 Nielsen (2016): TV market snapshot 2016 http://www.nielsentam.tv/Uploads/Hungary/res_Snaps-
hot_2016_eng.pdf

9 M. Lész16, F. (2017): Gazdasdgon kiviili kényszer. Magyar Narancs, janudr 12. http://magyar-
narancs.hu/belpol/gazdasagon-kivuli-kenyszer-102157



tulajdonban 1év6 Antenna Hungdria augusztus 6ta nem tovabbitja a csatorna adasat
a digitalis foldfelszini platformon. Igy éppen egy olyan nézdi réteg esik el a Euronews
nézésének a lehetGségétdl, amelyik relative sziik csatornakinélatot ér el, kozottiik sok
az id8s, kevésbé iskoldzott nézd.

A felsorolt csatorndk mellett szimtalan, jellemz8en kiilfoldi tulajdonban 1év6 tema-
tikus csatorna érhetd el, de ezek szorakoztaté tartalmat sugaroznak, nem toltenek be
jelent6s szerepet a tédjékozodasban.

Ertékesités nettd

Csatorna Miisorszolgaltato arbevétele 2015 (000 | A tulajdonos tipusa TuIajdonosn.
transzparencia
HUF)
RTL Klub, Muzsika Klub ~ Magyar RTL Televizié Zrt 27 346 437 kulfoldi befektetd transzparens
R, Cioel, it St RS EienT) - kulfoldi befektetd transzparens
csatorna) (Luxemburg)

magyar befektetd

TV2 TV2 Média Csoport Kft 18 372 275 i) transzparens

Super TV2, Fem3, Mozi+, CEE Broadc,as_ting Co. i magyar,beﬁikte_tc'i AT
stb (9 csatorna) (Romania) (kormanykozeli)

ATV ATV Zrt 1600 109 magyar befektetd transzparens

Hir TORVENY HIrTV Zrt 4035 073 magyar befektetd transzparens

Echo Echo Hungaria TV Zrt 791973 TEEZ;;:;L%&T;O transzparens

Euronews Euronews SA - kulfoldi befektetd transzparens

4.4. Online piac

Magyarorszdgon az online piac a legkiegyensulyozottabb, de a kormanykéozeli szerep-
16k térnyerése itt is jelentdssé valt.

A legnagyobb elérésii portal, az Origo.hu 2016 februdrjiban keriilt a New Wave Media
Kft-hez. Kordbban az Origo.hu tulajdonosa a Magyar Telekom tavkozlési véllalat, és igy
a Deutsche Telekom volt, de a német cégdrids megvilt az online tartalomszolgaltatotol.
A New Wave Media Szdraz Istvan tizletember tulajdondban van, aki 2016 4prilisiban
lett igazan ismert. Oriasi botrdnyt kavart, hogy Sziraz masik portélja, a vs.hu (iize-
meltet6: New Wave Productions Kft) tobb mint fél millidrd forintot kapott a Magyar
Nemzeti Bank alapitvanyaitdl, teljesen atlaithatatlan médon. A kordbban oknyomozé
tevékenységérél is ismert Origo.hu a tulajdonosvaltds utdn atalakult, érezhetSen loja-
lisabb lett a kormannyal.

A masik jelent8s portdl, az Index.hu helyzete 2016-ban alapvet8en stabilnak l4tszo-
dott, de folyamatosan terjedtek hirek a portdl jovéjével kapcsolatban. Tulajdonosa a
cégiratok szerint Spéder Zoltin bankar volt, akinek azonban megromlott a viszonya
a kormdnyfével, igy 2016-ban eladta banki érdekeltségeit, és a médiaportfolié cégjogi
atalakitdsdban is torténtek fejlemények. Voltak pletykak opcids szerz6désrél és j tulaj-
donosrol, de nem lehetett tudni, hogy végiil mi lesz a portdl sorsa. Végiil 2017 aprilisa-
ban kertilt nyilvanossagra, hogy a hirek igazak voltak, Simicska Lajosnak valéjaban mar
2014 februdrja 6ta opcids joga volt a kiaddra, végiil 2017-ben egy alapitvianynak adta 4t
a tulajdonjogot.”

A magyar portal piac jelents szerepl6je a 24.hu. A 24.hu-t a Central Digitalis Média Kft
tizemelteti, de maganak a portdlnak nincs nyomtatott lapja. Erdekesség, hogy a Cent-
ral Digitalis Média Kft-ben szeptemberben 30 szdzalékos részesedést szerzett a Magyar

10 Index (2017): Alapitvanyi tulajdonba keriilt az Index.hu Zrt. Aprilis 20. http://Index.hu/kul-
tur/2017/04/20/index_uj_tulajdonos_magyar_fejlodesert_alapitvany/



Portal

RTL Televizi6 Zrt, de hosszas vizsgalodas utdn 2017 elején a Médiatandcs megakada-
lyozta az iizletet.

A piac fontos fiiggetlen szerepl6i a hvg.hu és a 444.hu, illetve a két kozosségi finanszi-
rozasu oknyomozd projekt, az atlatszo.hu és a direkt36.hu. Ezek tulajdonosi hatterében
és miikodésében nem tortént érdemi valtozds 2016 folyaman.

A kormanypdrti oldalon valtozatlanul miikédik a 888.hu és a ripost.hu, amelyek jol at-
hatéan a kormanyzati kommunikaciot kozvetitik és ett8l nyilvanvaléan nem fiiggetle-
niill rendre megjelennek rajtuk az allami hirdetések.

Ertékesités nettd . -
Tartalom- Tulajdonosi Real User

arbevétele 2015 A tulajdonos tipusa

(000 HUF)* transzparencia (2016 szept.)**

szolgaltato

Origo.hu
Index.hu

24.hu
hvg.hu
ripost.hu
444.hu

vs.hu

atlatszo.hu

888.hu

direkt36.hu

magyar befektetd

Origo Zrt 4 449 697 Tk ) transzparens 2.340.685
Index.hu Zrt 2167 950 magyar befektetd s 2.005.514
transzparens
Central Digitalis 2103 656 P
Média Kft (2015. mércius 31-t6]) magyar befektetd transzparens 1.945.415
HVG Kiad6 Zrt 3329957 magyar befektetd transzparens 1.788.857
Ripost Média Kft 373274 (20,,15' Januar magyarlbefe“kte.to transzparens 1.214.341
5-t6l) (kormanykozeli)
Magyar Jeti Zrt 205328 magyar befektetd transzparens 1.114.453
New Wave magyar befektetd
Production Kft S (kormanykozeli) transzparens 2t
Atlatszo.hu
Ko6zhasznu 0 magyar befektetd transzparens 262.307
Nonprofit Kft
Modern Media 803 922 (2015. aprilis magyar befektetd SE— na
Group Zrt 16-tél) (kormanykozeli) P o
D|rekt36K]lc\ionproﬁt 6 047 magyar befektetd transzparens n.a.

Az eqyéb bevételeket (tdmogatdsokat, adomdnyokat) nem tartalmazza az drbevétel adat
**Forrds: Gemius — OLA (beleértve a szamitogép, tablet és mobil felhaszndldkat is)

Osszességében a média tulajdonosi szerkezetének atalakitdsa jol halad, az RTL Klub és
az Index maradt két olyan nagy elérési médiumként, amelyet nem tudott bekebelez-
ni a kormanypart. Ezekre is voltak probalkozasok, az RTL-t kordbban a reklamaddval
probalta kivéreztetni a Fidesz (az Eurdpai Bizottsag vizsgalatot inditott diszkriminativ
szabdlyozads miatt és a kormany véltoztatott az adokulcsokon), az Index tulajdonosa,
Spéder Zoltan ellen pedig 2016-ban indult dsszehangolt lejaratbkampdany. Egyelére az
RTL biztosan tartja a vezetd pozicidjit a televizids piacon és a német tulajdonosi hattér,
a Bertelsmann is kell6en stabilnak tiinik. Az Index jovSje bizonytalanabb, bir most
egy alapitvany a kiado és a portal érezhetSen fliggetlen hangvételii. A hittérben azon-
ban szinte biztosan ott van Simicska Lajos, tehat az Index bekeriilt a politikai er6térbe,
ami hosszitdvon nem sok jot sejtet. A jov6 nagy kérdése, hogy ez a két média képes-e
tartésan tulélni a kifejezetten ellenséges politikai kdrnyezetben, illetve a kisebb fiig-
getlen hirforrasok mennyire tudjak novelni elérésiiket. A 2016-0s évet egyértelmtien a
kormanyparti média térhoditdsa jellemezte, minden korabbinal nagyobb sziikség van a
flggetlen és gazdasagilag stabil hirforrasokra.



5. ALLAMI REKLAMKOLTES
- A LOJALIS MEDIA
JUTALMAZASA

fejezet azt foglalja 6ssze, hogy 2016-ban, az 01j, immar nem a Fidesz és Simics-

ka koopericidjara épiil6 magyar médiarendszerben hogy alakult az 4llami

rekldmkoltés, vagyis az allami intézmények és az allami tulajdonu véllalatok

hol koltotték el a hirdetési pénzeiket. Hipotézistink az volt, hogy az 4j mé-
diahattér épitése miatt meghatdrozoéva vélt a politikai érdek a koltési szerkezetben, és
lényegében a médiafinanszirozas egy jelents elemévé valt az dllami hirdetések piaca.
Kiilénosen fontos volt ez az év abbdl a szempontbdl is, hogy oktdber elején népszavazas
volt a menekiiltiigyi kvotarol, és szinte egész évben folyamatosan futottak a kormany-
zati kampéanyok (meglep8 médon még a népszavazas utdn is, bar a részvétel nem érte
el az érvényességi kiiszobot, de ettdl fiiggetleniil a kormany tobb hetes kampanyban
hirdette a népszavazis sikerét).

Az elemzés a Kantar Média adatbézisa alapjan késziilt, amely az un. listadras reklam-
koltéseket tartalmazza. Ez a médiumok altal hivatalosan publikalt listadrbdl és az ér-
tékesitett reklamfeliiletbdl szamitja a reklamkoltést. A konkrét 6sszegek nem adnak
hti képet a valdsagrodl, ugyanis a listadrbdl jelentds kedvezményeket ad minden média-
véllalat. Az adatbdzis nem tartalmaz minden médiumot, az adatok értékelésekor erre
figyelemmel kell lenni és adottsagként el kell fogadni. Igy példdul hidnyzik hdrom po-
litika-kozeli tévécsatorna, a Hir TV, az Echo TV és az ATV, a kozteriilet piacon fontos
szerepld, a Mahir Cityposter és az ESMA, vagy a Habony-érdekeltségti 888.hu, a radidk
koziil pedig a Karc FM és a Lanchid Radié.



Lokal Extra
Cuna TV

FERA3

My Sport
Kassuth Radid
M1

Super T2
Origa Adhouse
JCDecaux

TV

5.1. A legnagyobb kedvezményezettek

Az 4llami reklamkoltés legnagyobb kedvezményezettjeit két szempontbdl lehet azono-
sitani. Egyrészt érdemes vizsgalni, hogy 0sszegszertien mely médiamdarkdkhoz keriilt a
legtobb hirdetési bevétel dllami forrasbol. Masrészt sokat elmond az is, hogy a teljes hir-
detési bevételen beliil hol a legmagasabb az allami ardny: ez megmutatja, hogy melyek
azok a médiumok, amelyek nem tudnak piaci alapon hirdetéshez jutni és igy nagyon
erds a kitettségiik az dllamnak.

Osszegszertien vizsgalva jol lathat6, hogy 2016-ban magasan a TV jutott a legtébb 4l-
lami hirdetési bevételhez; a kereskedelmi csatorna tulajdonosa Andy Vajna kormany-
biztos. A masodik helyen egy kozteriileti hirdet6 cég végzett, mégpedig az egyetlen
olyan nagy cég ebben a szegmensben, amely nem Simicska Lajos tulajdondban all. A
kormdanyzat folyamatosan hirdetett a kozteriileten, de érthet6 médon igyekeztek ezt a
pénz nem Simicskanal elkolteni. Figyelemreméltéd még, hogy Gsszesen négy kozszolga-
lati médiamadrka (hdrom tévécsatorna, egy radidado) szerepel a legnagyobb kedvezmé-
nyezettek kozott, tehat a kdzmédia ebbdl a forrashoz is jelentSs dsszegekhez jut.

Vv 1. dbra: Az dllami hirdetések legnagyobb kedvezményezettjei
2016-ban, médiamdrkdk szerint

Ji113

o 4 ] 12 1y

millidrd forint

Forrds: a Kantar Media adatai alapjdn sajdt szerkesztés

Amennyiben azt vizsgaljuk, hogy mely médiamarkaknal a legnagyobb az dllami bevétel
aranya az 0sszes hirdetési bevételen beliil, természetesen eltéré listat kapunk. Vannak
margindlisnak tekinthet6 médiumok, amelyeknél nagyon alacsony 6sszegekrél volt
sz6, de ezen az alacsony Osszegen belill relative magas volt az dllami bevétel aranya.
Figyelemremélt6 azonban, hogy a listin szerepel néhany olyan média, ami kozismerten
lojélis a kormanyhoz. Kiilonosen az elmult években indult Gj lapoknal (Magyar 1d6k,
Lokal, Ripost) van sziikség a jelek szerint az erteljes dllami szerepvallaldsra, konnyen
lehet, hogy piaci koriilmények kozott ezek a lapok nem lennének fenntarthatdak.



Vv 2. dbra: Az dllamnak leginkdbb kitett médiamdrkdk, a legmagasabb
dllami reklambevétel a teljes rekldmbevétel ardnydban (2016)

Uj Dundntdli Mapla
Gyogysrerészet
HW& Rangsar®
Magyar Hirlap

Ripost

Interpress Magazin
Lokal

Lokal Extra
Magyar |48k
Sportfogadas+

o 3% 45% BAFH
* A HVG Rangsor évente egyszer jelenik meg és a f6iskoldk, egyetemek rangsorait
kozli, hirdetdik nagy része is ebbdl a kategdridbdl keriil ki.

Forrds: a Kantar Media adatai alapjdn sajdt szerkesztés

Erdemes megjegyezni, hogy dsszességében a listadras adatok alapjan az allami forrasbol
szdrmazd bevétel 4,6 szdzalékot tett ki a teljes hirdetési bevételen beliil. Az adatbdzisban
szerepl$ 366 médiamarkabol 6sszesen 103 egyaltalin nem jutott allami hirdetéshez.

5.2. A kozszolgalati média allami hirdetései

Mint kozismert, a kozszolgalati média finanszirozasa nagyrészt dllami forrdsokbdl tor-
ténik, hiszen a koltségvetési torvény évrél-évre jelentSs Osszegeket allokdl az intézmény
mukodésére.

Az intézmény részére a kozponti koltségvetés 2016-ban 71 millidrd forintot juttatott,
illetve ezt 7 millidrd forinttal év kozben még kiegészitette (Id. 7. fejezet). Egyel6re nem
ismert, hogy 2016-ban mennyi volt az intézmény hirdetési bevétele," de ennek egy je-
lent8s része is allami forrasbdl szarmazott a Kantar adatbdzisa alapjan, hiszen allami
intézmények, véllalatok hirdettek.

II Egy évvel kordbban, 2015-ben 82 030 milli6 forint koltségvetési bevétel mellett 5 713 millio forint
hirdetési, vagyongazdilkoddsi bevétel érkezett (tehit a teljes éves bevétel 6,5 szdzaléka jott a koz-
ponti koltségvetésen kiviili forrdsbdl). Ld: 2016 évi CXXIII. torvény a Nemzeti Média- és Hirkozlési
Hat6sag 2015. évi egységes koltségvetésének végrehajtasarol http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?do-
cid=198715.329600



Vv 3. dbra: A kozszolgdlati média dllami hirdetési bevételeinek
megoszldsa médiamdrka szerint (2016)

Petdf Radid
16%

Kossuth Radia
22 na TV

5
/':‘N;; M4 Sport 2%

Petth TV 19%
1%

Forrds: a Kantar Media adatai alapjdn sajdt szerkesztés

A Kantar adatbdzisa szerint a 6,9 millidrd értékd allami hirdetés jutott a kozszolgala-
ti médidba, de miutdn ez listadra adat, igy egészen biztosan a valosiagban joval keve-
sebbrdl van szé. Alighanem redlis azonban a bevételek megoszlasa, tehdt az M1, a Duna
TV, az M4 Sport, a Pet6fi Radio és a Kossuth Radi6 vonzotta a legtobb bevételt dllami
intézményekt6l.

5.3. Fej fej mellett

Erdemes néhany versenyzé médiamarkat dsszehasonlitani abbdl a szempontbdl, hogy
mennyi az Osszes és a hirdetési bevételiik és azon beliil mennyi az dllami bevétel. Ha-
rom olyan parost vizsgilunk, amelyek egy-egy szegmensen beliil kiemelked§ jelentd-
ségtiek és jol azonosithat6an egy kormanykozeli, illetve egy kormanykritikus marka 4ll
szemben egymadssal.

Az els§ Osszehasonlitds azt mutatja, hogy a kormanykozeli Magyar 1d6k és a hagyo-
mdnyosan baloldali Népszabadsig k6zo6tt milyen jelentSs kiilonbség volt a hirdetési
bevételeket tekintve. A helyzetet kiillondsen érdekessé teszi, hogy a Népszabadsag piac-
vezetd politikai napilapként befejezte miikodését, ugyanakkor jol latszédik, hogy még
10 hénap miikodés alatt is tobb kereskedelmi bevételre tett szert, mint a Magyar 1d8k.

Vv 4. dbra: A Népszabadsdg és a Magyar 1dék dllami és kereskedelmi
hirdetési bevételeinek dsszehasonlitdsa (2016)



1400
1050
E
= B kereskedelmi
2 79 W illami
E
352
a

Magmyar ldék Mépszabadsag®
* A Népszabadsdg 2016. oktdber 8-dn befejezte miikidését.

Forrds: a Kantar Media adatai alapjdn sajdt szerkesztés

Hasonldan illusztrativ a két ingyenes napilap, a Metropol és a Lokal 6sszehasonlitdsa.
A Metropol kiad6ja Simicska Lajos érdekeltségéhez kothetd, de 2016 jiniusban a lap be-
fejezte miikodését. Helyét a kormanykozeli Lokal foglalta el igy mindkét lap koriilbeliil
fél évig jelent meg és mindkett6 monopolhelyzetben volt. J6l 1dthatd az dbran, hogy a
kereskedelmi hirdet8k szdmdara a Metropol fontos hirdetési csatorna volt, ugyanakkor
a Lokalt inkabb az dllami szerepl6k preferaltak.



rral lis forint

mulliés forint

o000

1500

LD0D

12 000

4 ooo

& ooo

1000

¥ 5. dbra: A Metropol és a Lokdl dllami és kereskedelmi
hirdetési bevételeinek dsszehasonlitdsa (2016)

B kereskedelmi
:. -

Lokal Metropal

Forrds: a Kantar Media adatai alapjdn sajdt szerkesztés

A kovetkez6 dbran két nagy online hirportdl mogott allé értékesit6haz, a CEMP Sales
House (Index) és az Origo Adhouse (Origo) adatai laithatok. Az Origo 2016 februérjaban
kertilt korméanykozeli befektet6hoz, az azota eltelt id6ben az egykor szinvonalas hirportal
egyre inkabb propagandaoldalld silanyult. Ugyanakkor az Index tulajdonosa konfliktusba
kertilt a miniszterelnokkel, s6t, mint ut6bb kideriilt, Simicska Lajosnak mar régéta opcids
joga volt az Index kiaddjara, amit 2017 4prilisdban érvényesitett is. Varhat, hogy a jové-
ben még inkabb felborulnak az ardnyok, de mar 2016-ban, az Origo tulajdonosvaltasinak
az évében is kozel négyszer annyit koltott az dllam az Origonal, mint az Indexnél. Fontos
megjegyezni, hogy mindkét értékesit6haz esetében vannak mas elemei a portféliénak, de
kétségteleniil a két vezets hirportal a legértékesebb feliilet.

¥ 6. dbra: A CEMP Sales House és az Origo Adhouse dllami és
kereskedelmi hirdetési bevételeinek dsszehasonlitdsa (2016)

| B kereskedelmi
B illami

CEMP 5ales House ORIGD Adhouse
Forrds: a Kantar Media adatai alapjdn sajdt szerkesztés




A példak illusztrativak, érdemes lett volna Gsszehasonlitani a két piacvezetd televizio,
az RTL Klub és a TV2 bevételeit is. Ez azonban nem mutatna redlis képet, méghozza
azért nem, mert a TV2 2016 elején jelent&sen megemelte a listadrakat.” Azt eddig is tud-
tuk, hogy a listadrakbdl jelentés kedvezményeket ad minden médiavallalat, de a TV2
aremelése olyan irraciondlis szimokat eredményezett, amelyek mar nem adnak realis
képet a piaci szerepl6k egymashoz képest mért helyzetérdl sem. Nem véletlen, hogy
a Magyar Elektronikus Miisorszolgaltatok Egyesiilete (MEME) 4j tipusu adatkozlésrdl
dontott és hamarosan évekre visszamenden nyilvanossagra hozzék az allami, illetve a
piaci hirdetések ardnyat minden miisorszolgédltatéra vonatkozdan.

A bemutatott példakon keresztiil jol lathato, hogy milyen latvanyosan kedveznek az
allami hirdet6k egy-egy cégnek és ezzel milyen piactorzité hatdst érnek el. Feltételez-
het6, hogy a kereskedelmi hirdet6k dontéseiben inkabb érvényesiil a piaci logika, nekik
fontos a célcsoport hatékony elérése (még ha éri 6ket is kormanyzati nyomdsgyakorlas
a kormany részérdl, hogy bizonyos médiumokban hirdessenek). Természetesen egy 4l-
lami hirdet6nek lehet mds célcsoportja és mas hirdetési stratégidja is, de ha kovetke-
zetesen és latvanyosan eltér az dllami hirdetk stratégidja a kereskedelmiekt6l, akkor
valdszintileg nem specialis célcsoport képzésrdl van sz6. Okkal feltételezhetd a haté-
konysagon kiviil mas, leginkabb politikai szempontok érvényesiilése.

A politikai szempontok érvényesiilését timasztja ald a Mérték nemrég publikalt adat-
vizualizacidja, amely 2006 és 2016 kozOtti mutatja a magyarorszdgi dllami reklam-
koltések trendjeit.” Ebbdl jol kiolvashaté minden jelentds politikai fejlemény (2010-es
kormdnyvaltds, a 2015 februdri Orban-Simicska konfliktus), és tisztan latszodik, hogy
2016-ban az dllami hirdet6k mindent megtesznek a fideszes médiahattér jboli felépi-
téséért.

12 Lestyanszky, A. (2016): Olyan reklamédremelés jon a TV2-nél, hogy a kormany a gatyankat is
rakolti a kampdnyokra. Budapest Beacon, februdr 15. http://hu.budapestbeacon.com/kiemelt-cik-
kek/12413/

13 Szalay, D. (2017): Fordulat a hazai tévés misorszolgaltatéknal. 24.hu, dprilis 7. http://24.hu/me-

dia/2017/04/07/fordulat-a-hazai-teves-musorszolgaltatoknal/

14 Mérték (20106): State advertising 2006-2016 https://mertek.atlatszo.hu/state-advertisi-
ng-2006-2016/



28



6. A MEDIATANACS
FREKVENCIAPALYAZTATASI
GYAKORLATA 2016-BAN
- U) KEDVENCEK

Mérték évek Ota rendszeresen vizsgilja a Médiatandcs frekvenciaelosztdsi, pa-
lyaztatasi gyakorlatat. Elemzéseink dokumentaltik és bemutattak azt a folya-
matot, hogyan alakitotta 4t a Médiatanacs a mindenkori politikai igényeknek
megfelelén a radids piaci térképet. A piac dtalakitasianak eredményeként erd-
sodott a koncentracid, kordbban komoly piaci pozicidkkal rendelkez8 szereplSk szo-
rultak vissza, s6t tlintek el, illetve ezzel pAirhuzamosan 1j piaci szereplSk jelentek meg.
A frekvenciapdlydztatis eredményeként latvinyosan terjeszkedtek és megerdsodtek a
vallasi radiés halézatok és a kormadnyhoz kozeli gazdasagi korok altal miikodtetett radi-
Ok. Visszaszorult a kordbban virdgzo szabad (kisk6z6sségi) radiozas, csokkent a valéban
helyi médiumként, a helyi nyilvinossag részeként mi(ikodé radiok szdma és jelentGsége.

Az elmult év frekvenciapdlyazatai alapjin elsGsorban azt vizsgaltuk, hogy milyen mé-
diapolitikai megfontoldsok olvashatdk ki a Médiatanacs palyaztatdsi tevékenységébdl,
illetve hogy a kormdnyzati médiapolitikai torekvések milyen mértékben érheték tetten
a Médiatandcs palyaztatasi tevékenységében.

Az elemzés a hatdsag honlapjan nyilvanossagra hozott palyazati felhivasok, hatirozatok és
egyéb dokumentumok alapjin a 2016-ben lefolytatott palyazati eljarasokat vizsgilja.



6.1. Az orszagos kereskedelmi radié palyaztatasa

A frekvenciapalyazatok szempontjabol 2016 legizgalmasabb kérdése az volt, vajon a Mé-
diatanics a torvényi lehet8ség alapjin megujitja-e az orszdgos kereskedelmi radid, a
Class FM jogosultsagat, vagy palyazatot ir ki az orszagos frekvenciahdl6zat hasznosita-
sara. A Class FM-et miikddtet$ Advenio Zrt. 2009-ben nyerte el az orszagos radios jogo-
sultsagot hét évre, amely jogosultsdg 2016. november 19-ig biztositott szimadra radidzasi
lehet8séget az orszagos frekvenciahédl6zaton.

A médiatdrvény vonatkozo szabalya alapjan a lejaro jogosultsagok tovabbi 6t évre meg-
vjithaték, amennyiben nem allapithaté megolyan torvényben rogzitett kizaré ok, amely
miatt a Médiatandcs koteles visszautasitani a radié meguyjitasra vonatkozo kérelmét. A
torvény széles mérlegelési jogot biztosit a Médiatanics szdmara. Nem teszi kotelez§vé
meghatdrozott feltételek fenndllasa esetén a jogosultsig megujitdsat, ugyanakkor nem
ad mérlegelési lehet&séget a hatdsignak a megujitds megtagaddsa korében. Valamely
kizar6 ok fenndlldsa esetén a hatésignak mérlegelés nélkiil el kell utasitani a meguji-
tasra vonatkozo kérelmet. A térvény harom kizar6 okot emlit:
« a Médiatandcs jogerSs hatdrozatban megallapitotta, hogy a médiaszolgaltato is-
mételten vagy stlyosan megszegte a torvényt vagy a hat6sagi szerz&dését
« akorabbi médiatorvény alapjan a szerz6dés megsértése miatt a szolgaltatd irdsbe-
li figyelmeztetésben részesiilt
« a szolgaltaté médiaszolgaltatdsi dijtartozdssal rendelkezik a kérelem benyujtdsa-
kor vagy az elbiralaskor.

A dudlis médiarendszer kialakitdsa dta, az elmult husz évben az orszagos kereskedelmi
televizios és radios jogosultsdgok megujitdsa minden esetben jelents médiapolitikai
eseménynek szdmitott, és a hat6sig minden esetben gy dontott, hogy tovabbi 6t évre
lehet8séget biztosit a piacon 1év6 orszagos szolgaltatoknak. A kisebb vételkorzeti helyi,
regiondlis addk jogosultsdgainak megujitdsa is altaldnos volt, csak azok nem kaptik
meg ezt a lehet§séget, akik médiaszolgaltatasi dijjal tartoztak. A korabbi médiahatésiag
abban a logikdban miik6dott, hogy azok a piaci szerepl6k, amelyek hét évre (televizidk
esetében tiz évre) jogosultsdgot kaptak - pillanatnyi politikai megitélésiiktdl fiiggetle-
niil - a torvényadta lehetGségek mentén tovabb folytathassak tevékenységiiket a piacon.

6.1.1. El6zmények

2009-ben a lejaro korabbi orszagos vételkorzetii kereskedelmi rddios jogosultsagok péa-
lydzata partpolitikai alkura épiilt, a palydzaton nyertessé nyilvanitott két radi6 egyike
az MSZP, a misik pedig a Fidesz tdmogatdsat élvezte. Az alku a két 4j szerepl§ piacra
1épésérol és a korabban tizenkét évig m(ik6dos radiok (Danubius R4dio, Slager Radid)
lecserélésérdl szolt. A politikai alku a palydztatds szabdlyainak megszegéséhez vezetett,
amit késébb a birdsagi feliilvizsgdlat soran a birdsag is megallapitott’. A palydzat ered-
ményérol sz616 tobbségi dontésre reagilva a dontést kovet§ napokban a médiahatosig
akkori elnoke lemondott, ezzel is kifejezve a jogszertitlen dontéssel szembeni vélemé-
nyét. A palydzat politikai befolydsoltsagat bizonyitja az is, hogy a palydzék 4ltal vallalt
irrealisan magas médiaszolgaltatasi dijat masfél évvel késébb a Médiatandcs mindkét
szerepl6nél jelentdsen csokkentette.

A Mérték korabbi, a médiahatdsag frekvenciapalyaztatasi gyakorlatit bemutat6 elem-
zéseiben folyamatosan nyomon kovettiik az orszagos radios piac alakuldsat, az dllami
beavatkozds kiilonb6z8 formdinak piactorzité hatdsit. Ennek keretében irtunk arrdl,
hogy 2012-ben a két 1j radids szerepls egyike, az MSZP tdmogatdsit élvez6 Neo FM

15 Févarosi [tél6tabla 14.Gf.40.119/2010/15. szdmu dontése, a LegfelsGbb Birdsig Pfv.1V.21.908/2010/6.
szamu dontése



jogosultsiagit a Médiatanacs dijhatralék miatt visszavonta. A radié fizetésképtelensége
mogott elsGsorban az dllami hirdetések ardnytalan elosztésa, illetve a reklampiac alla-
mi manipuldcidja allt: mig 2011-ben a Class FM bevétele 2,3 millidrd forint volt, addig
a Neo FM-nél ennek csak negyede, 641 049 milli6 forint bevétel'® realizdlédott. A radié
még az id6kozben csokkentett 6sszegli médiaszolgaltatisi dijat sem tudta befizetni,
ezért a médiahatdsiag visszavonta a jogosultsigat. A Médiatanics a radié megsz(inése
utan nem firt ki Gj palyazatot az orszagos radios halézatra, ezzel a Simicska Lajos altal
miukodtetett, a Fidesz kozeli médiabirodalomhoz tartozé Class FM 2012-ben monopol-
helyzetbe keriilt.

Aradié miikodésében az tijabb fordulat a Simicska-Orban habortihoz kapcsolddik. 2015
elejét6l megsziint a raddi6 kivételezett statusza, és a politikai hatalom 4ltal timadott
helyzetbe kertilt. A radié megitélésének valtozasa nyilvinval6an befolydsolta a lejard
jogosultsig kezelését. 2016 tavaszan a Class FM miisoraval dsszefiiggésben tobb olyan a
jogsértést megallapit6 hatarozatot is hozott a Médiatanacs, amelyek a jogosultsig meg-
vjitasanak elutasitasat vetitették elére. A kialakult helyzetben a tulajdonos 2016 maju-
sdban végiil eladta a rddi6t a kordbban - 1998 és 2009 kozott — orszagos kereskedelmi
radiot miikodtetd Slager Radi6 Zrt.-nek.

6.1.2. Meguijitas helyett palyazat

A Médiatanics a Class FM megujitdsra vonatkozd kérelmének elutasitdsat egyrészt
a piaci, a jogi, a miszaki és a frekvenciagazdalkodasi kornyezetben bekovetkezett 1é-
nyeges valtozasokra, masrészt a torvényben foglalt kizard ok fennalldsara alapitotta.”
A hatdrozatban a Médiatandcs rogzitette, hogy megvaldsul a megujitast kizar6 egyik
torvényi feltétel: tobb olyan jogsértést megallapité dontés™ is sziiletett, amelyekben a
médiahatdsag megdllapitotta, hogy a Class FM ,az Mttv-ben foglalt rendelkezéseket
ismételten vagy stlyosan megszegte”. Fontos hangstlyozni, hogy a dontésben hivatko-
zott hatdrozatokat a Médiatanics 2016-ban, a Class FM ,védettségének” megsziinését
kovetSen hozta rovid néhany honap leforgdsa alatt. Egyes hatdrozatok birdsagi feliil-
vizsgalata még jelenleg is zajlik.

Jogi szempontbdl érthetetlen, hogy miért ennek a hatdrozatnak a részeként vallalko-
zott a Médiatandcs a piaci, jogi, miiszaki kdrnyezet vdltozdsainak vizsgilatira. Miért
tartotta fontosnak az elemzést annak ellenére, hogy az 4ltala hozott jogértést megalla-
pit6 hatdrozatok alapjan mar nem volt torvényes lehet3ség a jogosultsag megujitasara?
Miért gondolta Ggy, hogy az elemzéssel is meg kell tdimogatnia a dontést? Az elemzést
olvasva annyi bizonyossa valik, hogy a dontés megalapozottsdganak megtdmogatisa
csak torekvés maradt, mivel a médiahatésig elemzése komoly hidnyossidgokat mutat:
rogziti ugyan a koriilményekben bekovetkezett valtozasokat, elhelyezi a radiot a radids
piaci térképen, ugyanakkor a leirdsbdl valéjaban hidnyoznak azok az érvek, amelyek
megalapozndk a jogosultsig megujitaisinak megvaltozott koriilményekre alapitott el-
utasitdsat.

A médiahatésag a hatdrozatban vizsgélta a radiés médiapiacon a jogosultsig megszer-
zése Ota bekovetkezett valtozasokat, ami alapjan megdllapitotta, hogy a ,radios szektor
ugyan volumenében a 2012-es mélypontot kdveten 2014-ig ndvekedni tudott, a reklam-
tortabol vald részesedése viszont, a hirdetési piac dtalakuldsainak kovetkeztében, 2013
Ota mérsékelten csokkend”. A radid helyzetében 2009 6ta bekovetkezett valtozdsok
vizsgalata sordn rogzitette, hogy miutdn a Class FM egyediil maradt az orszagos ra-
dids piacon, 2012-t8] eredményeiben folyamatos névekedés volt tetten érhet§ egészen

2015-ig. Az lizleti eredmények mellett a hatdrozat kiemeli azt is, hogy miutdn megsz{int

16 Forras: http://e-beszamolo.kim.gov.hu/
17 956/2016. (V111.1.) szdmu hatdrozat
18 440/2016. (1V.12.), 441/2016. (1V.12.), 534/2016. (V.9.) hatdrozatok



a masik kereskedelmi orszdgos radio, a Class FM hallgatottsiga is jelent&sen ,,(t6bb,
mint 40%-kal) novekedett, és a legnagyobb kozonség eléréssel rendelkezé radidva vilt,
mely pozicidjat azéta még inkabb megerdsitette.” A hatarozat e megallapitdsokon tul
ugyanakkor nem sorol érveket, amelyek indokolnak, miért nem folytathatja a Class FM
még Ot évig a radidzast. Ahogy abbdl sem juthatunk ilyen kovetkeztetésre, amikor a
Médiatanacs a jogszabdlyi kornyezetben bekovetkezett valtozadsokat mutatja be. Nem
tortént ugyanis olyan valtozas, amely gitolnd a meguyjitast, a hat6sag a radi6 szerz6dé-
sét és a fizetend6 médiaszolgaltatdsi dijat mar kordbban atalakitotta a térvény el6ira-
sainak, illetve a piaci és a politikai helyzet viltozdsainak fiiggvényében. A technolégiai
koriilmények vizsgalata alapjan pedig a pontos részletek bemutatasa nélkiil jut arra a
kovetkeztetésre a hatdsag, hogy egy Gj palydzat sordn jobb vételi lehetGségekkel lehet
hasznositani a frekvenciat.

Jellemzé a hatdsag szerepfelfogisara, hogy ebben a dontésben a piaci, jogi miiszaki ko-
riilmények vizsgalata mellett nem foglalkozott azzal, milyen m{isorkinalatot nyujtott a
Class FM az el6z6 hét évben, mennyiben jarult hozza a kinalati sokszintiséghez, meny-
nyiben felelt meg a nyertes palydzatban igért vdllalasoknak. A radié szerepének értéke-
1ése a pluralis médiakindlat megvaldsuldsdban elemzési szempontként nem jelent meg
a hatarozatban.

A leirds alapjan végiil a médiahatdsag ugy foglalt 4llds, hogy a pélydzat kiirdsaval a
frekvenciakincs hatékonyabban, nagyobb allami bevétel mellett lenne értékesithetd.
Ugyanakkor, ha nincs a jogosultsdg meguyjitasat a torvény alapjan kizaré ok, annak sem
nem lett volna térvényi akaddlya, hogy egy meguyjitasi eljards sordn a hat6sdg megal-
lapodjon a radiéval a magasabb 6sszegii dijfizetésr6l. (Ahogy abban sem érzékelt ko-
rdbban a hatdsag térvényi akadalyt, hogy engedjen a palyizati nyertességhez vezetd,
irredlisan magas médiaszolgaltatdsi dij 6sszegébdl.)

A Médiatandcs megallapitdsai pénziigyileg stabilan mi(ik6dd, piacvezetd, a kozonség
korében népszerf, hallgatott radidként irjik le a Class FM-et, és a Médiatandcs lako-
nikusan, valédi indokolds nélkiil jut arra, hogy ,megalapozott... hogy a jelenlegi ko-
rillményekhez igazodva egyenld esélyekkel lehetGséget biztositson mas potencidlis pi-
aci szerepl6k szdmadra is az orszagos kereskedelmi radids médiaszolgaltatisi lehetGség
hasznaélati jogdnak palydzat titjin torténd elnyerésére.”

6.1.3. A palyazati felhivas

A jogosultsig megujitdsanak elutasitasa elvileg lehetéséget biztositott a Médiatanacs
szamdra, hogy az éaltala megallapitott valtozasokra tekintettel médiapolitikai célokat
érvényesitsen az orszagos radids szolgaltatdsra kiirt palydzati eljdirdsban. A Médiata-
nics 2016. szeptember kozepén jelentette meg a palyazati felhivds tervezetét.”” A palya-
zati eljarast azonban nem sokkal ezutdn felfiiggesztette, mivel a Class FM tulajdonosa
birésag eltt timadta meg a jogosultsag megujitasat elutasité hatdsagi dontést, az elja-
rds azota is sziinetel.

Noha a palyazati eljaras torvényi szabalyozasa széles dontési mozgasteret biztosit a mé-
diahat6sdgnak a médiapolitikai célok érvényesitésére, a palyazati felhivds a frekvencia-
kincs hasznositdsdhoz kapcsol6d6 médiapolitikai célkitiizésekr6l csak homalyos képet
ad. Ugyantgy hidnyoznak bel6le a konkrétumok, mint a megujitést elutasité hatdro-
zatbdl. A palyazat céljaként rogzitett elemek, mint a rddios piac sokszintiségének fenn-
tartdsa és egy pénziigyileg stabil kereskedelmi raddi6 piacra lépése olyan dltalanos célok,
amelyekbdl pontos médiapolitikai megfontolds nem kovetkezik. A megujitast elutasitd
hatarozatban bemutatott, a megvéltozott koriilményekre reagil6 - érdemi piaci val-

19 Palyazati felhivds tervezet az orszagos vételkorzet, analdg foldfelszini miisorszoras utjan meg-
val6sul6 radioés médiaszolgdltatdsi lehetdség hasznositasara, http://mediatanacs.hu/dokumen-
tum/171822/0orszagos_kereskedelmi_frekvencia_palyazati_felhivas.pdf



tozdst eredményezd - feltételeket nem rogzitett a Médiatanics. Hasonld eredményre
jutunk, ha a palyazat értékelési szempontjait vizsgaljuk meg.

Az értékelési szempontrendszer lényegében két elemre épiil: a miisortervre és az an.
médiaszolgdltatasi dijjal kapcsolatos vallalds értékelésére, ezek fedik le a palyazatban
megszerezhet6 96 pont kilencven szdzalékat. 40 pontot ér a médiaszolgaltatasi dij,
vagyis az az évente fizetend$ Osszeg, aminek megfizetését a jogosultsig teljes id6tar-
tamara vonatkozdan vallalja a palyazo. A felhivas szerint a médiaszolgaltatdsi dij leg-
kisebb vallalhaté 6sszege 497 millié 761 ezer forint. Ez az Gsszeg valamivel tobb, mint
amit a Class FM 2016-ban fizetett (461,9 milli6 forint). A palyazati felhivis nem tartal-
maz indoklast a minimalis dij 6sszegével kapcsolatban, nem deriil ki, hogy miért don-
tott arrol a Médiatanacs, hogy nagysagrendileg a kordbban fizetett médiaszolgaltatasi
dij koriili minimalis 6sszeget hatdroz meg a palyazati felhivisban. Annak ellenére, hogy
a megujitas elutasitdsarol sz6l6 dontésében gy foglalt allast, hogy a megnovelt vétel-
korzetii jogosultsagért nagyobb Osszeg(i dij kérhetS. Mas szempontbdl viszont azt sem
vette figyelembe, hogy ma mar a lényegesen nagyobb bevételekkel rendelkezé orszdgos
kereskedelmi televiziok ennél joval kisebb dijat, minddssze 100 millié forintot fizetnek
évente, és a reklamadd az Uij piacra 1épé6t is sujtani fogja.

32 pont jar a palydzé miisortervének arra a részére, amely ,objektiv’ pontozds alapjan
délel. Ezen beliil 20 pontot ér heti 120 perc kozérdekii tdjékoztat6é miisor, 10 pontot, ha
a palyazo véllalja, hogy a reggeli miisorsdvban, 6:30 és 8:00 kozott kizardlag gyermek-
védelmi szempontbdl aggalytalan m{isorszimokat sugaroz. Tovabbi 2 pontot jelent, ha
a palyazo véllalja az atinform és a févinform kozlekedési hireinek rendszeres sugarza-
sat. Ezeket a kovetelményeket vélhet6en minden lehetséges palyazé vallalni fogja, nem
pusztan, azért mert kénnyen teljesithet6k, hanem azért is, mert kizarélag ezzel tud
versenyben maradni a ,szubjektiv” értékelésig. Noha érthet6 médiapolitikai torekvést
fogalmaz meg a gyermekvédelmet célzé kovetelmény, értékelési szempontként mégis
komoly kétségeket ébreszt. A palyazati felhivds ugyanis arr6l nem sz6l, mi torténik, ha
a vallalas ellenére egy vagy tobb alkalommal a reggeli misorsavba mégis olyan mfiso-
relem keriil, amely gyermekvédelmi szempontbdl aggalyokat kelt. VélhetGen egy ilyen
eset nem jar majd a jogosultsag elveszitésével, de egyben jelzi azt is, hogy ez az elem,
mint értékelési szempont értelmetlen és végiggondolatlan.

A palydzati felhivds a mtisorterv ,szubjektiv” értékelését is lehetévé teszi, az ,objektiv” pont-
szamok mellett. A Médiatandcs 16 ponttal jutalmazhatja az tin. ,mf{isortervben megjele-
né tobbletértékeket”. llyen tobbletérték lehet ,a kiskordak testi, lelki és erkdlcsi fejl6dését
héatranyosan nem befolydsolé miisorszamok kozzétételére vald torekvés”, ,a tudatos mé-
diahasznélat elsajatitisanak el@segitése”, ,a médiapiaci versenyben torténé meghatirozd
részvétel mindségi, gazdag valasztéku, sokszind misorszamok kozzététele révén’, illetve a
miisorszimok korlatozott mértékii ismétlésére vonatkozo vallalas. Fontos médiapolitikai
célkittizéseket fogalmazott ugyan meg a Médiatanics, de az a forma, ahogy ezeket meg-
jeleniti, vélheten mégsem a radids piac minéségének emelésérdl, hanem arrol szol, hogy
a Médiatandcs végiil sajat szubjektiv mérlegelése alapjan donthesse el a palydzatok kozotti
versenyt. E szempontok pontozasat ugyanis a felhivds nem részletezi, illetve kifejezetten a
Médiatanacs késGbbi dontésére bizza. Ez azt is jelenti, hogy a beérkez6 ajanlatok ismereté-
ben, utdlag lehet az egyes tobbletértékeket kisebb vagy éppen nagyobb stillyal figyelembe
venni. Az igy szerezhet 16 ponttal pedig kényelmesen el lehet nyerni a frekvenciat, lényegé-
ben fiiggetleniil a palyaz6 egyéb vallaldsaitol.

Az értékelési szempontokbol az is kideriil, hogy a Médiatanics nem igazan szeretné a
Class FM esetleges palydzati nyertességét. A kordbban megszerzett médiaszolgaltatasi
tapasztalatra a palydzatban nagyon kis pontszdm - 5 pont - kaphatd, de az is tudha-
td, hogy a Class FM a minimadlis pontszam toredékét tudja csak megkapni. (1 pont).
A médiaszolgaltatasi tapasztalatra kaphatd tovabbi négy pontot ugyanis csak olyan
szolgéltat6 kaphatja meg, amelyet a Médiatandcs az elmult id6szakban nem marasztalt
médiajogi szabaly megsértése miatt.



A palyazati felhivas nem ad kiszamithatd jogi keretet az eljardshoz, mivel nagyon szé-
lesre nyitja a Médiatanacs mérlegelési lehet3ségét. A palyazati felhivasbol az olvashatd
ki, hogy a Médiatanécs els6sorban sajit dontési mozgasterét akarta biztositani a palya-
zati felhivds értékelési szempontrendszerével, és ha a folyamat eljut oddig, 1j szerepl6t
latna szivesen a piacon. 2017 dprilisiban még nem tudhatd, hogy mikor indulhat el djra
radidadas az orszagos kereskedelmi radios frekvenciahdl6zaton. A Médiatandcs az elle-
ne inditott perek lezarultdig jelen 4llds szerint nem folytatja a pdlyaztatds. Dontéseinek
sorozataval elérte azt, hogy az orszdgos kereskedelmi rddi6zas kiszdmithatatlan ideig
megszlint Magyarorszagon. Ez egyrészt az dllami média radiés kindlata felé probalja
terelni a kozonséget, masrészt kedvez piaci helyzetet teremt az id6kozben terjeszke-
dési szandékat jelz6 Gj radios szerepls, az Andy Vajna filmiigyi kormdnybiztos érde-
keltségébe tartozo 1j Radio 1 szdmara. Mindkét szandék a kormanyzati médiapolitikai
torekvések egyszerti leforditdsa.

6.2. Helyi, korzeti radios frekvenciak

2016-ban a Médiatandcs tizennyolc helyi, korzeti frekvencia sorsardl dontott. Az el-
nyert frekvenciak fele a katolikus hitélethez kothet6 Mdria Radiordl szolt, amely vallasi
rddidként halozatba szervez8dve évek Ota sok helyi frekvencidn sugirzé szereplSje a
rddids piacnak. Jogosultsigainak egy része lejart, amelyeket a Médiatanics most djra
megpalyaztatott. A Maria Radi6 2016-ban tjra megkapta kordbban hasznalt frekvenci-
ait és igy jelenleg tizennyolc helyi és egy korzeti frekvenciat haszndl. Ez a dontéssorozat
igazodik ahhoz a trendhez, hogy a médiahatdsag a frekvencidk ujrapdlydztatdsa soran
elsésorban a hitélethez kapcsolddd rddiok szimdra tette lehet6vé a kordbban haszndlt
frekvenciaik 1jboli megszerzését.

Fontos eseménye 2016-nak, hogy a Médiatanacs radios jogosultsidgot adott Budapesten
a kormanyzati médiabirodalom kiépitésében aktiv szerepet jatszo, a TV2 orszdgos ke-
reskedelmi csatornat az el6z6 évben megszerz6, kaszinotulajdonos, filmiigyi kormany-
biztos Andy Vajna cégének.>® A Radio Plus Kft-t 2016 elején a Médiatanics nyertessé
nyilvanitotta a Budapest 96,4 Mhz frekvencia hasznositasara kiirt palydzaton. A palya-
zati eljarasban résztvevs masik palyazé ajanlatat korabban alaki hiba miatt utasitot-
ta vissza a hatdsag, amely dontést késébb a birdsag is jogszertinek itélt. Az eljirisban
egyediil maradé Radio Plus Kft. igy érdemi verseny nélkiil szerezte meg a frekvenciat.
Mivel azokban az eljairdsokban, ahol nincs verseny, a hatésig nem indokolja részletesen
a dontését, nem deriilt ki, milyen vallaldsokat tett a leendd radio a palydzatdban.

Az 4j radié valddi céljai néhdny hénap mulva véltak egyértelmiivé. Még a radio elin-
duldsa el6tt névmoddositast kért a Médiatanacstol, amely hozza is jarult, hogy a radié
a jolcsengd, korabban sikeres radids haldzatként m(ikod6 Radid 1 név alatt kezdhesse
meg a sugarzast.” Aradié elinduldsat kovetd néhdny hénap mulva a Médiatanics ahhoz
is hozzjarult, hogy kilenc mlikodé radié halézatba kapcsolddjon a Radié 1 budapesti
addjaval.>® A R4di6 1 miisora a Médiatanics dontése nyoman Budapesten kiviil a Du-
nantul jelentds részén és Magyarorszag északi, észak-keleti részén valt hallhatéva. A
halézat tagja lett tobbek kozott egy gydri, egy miskolci és egy nyiregyhazi frekvencia is.

A hilézatos miikodés nem tjdonsiag a radids piacon. A hdlézat 1ényege, hogy a kdzponti
addként miikodd héldzatos médiaszolgaltatdé miisora valik hallhatéva a hal6zatba kap-
csolt, kordbban 6nall6 frekvencidkon. Magyarul a kézponti ad6 ,kibérli” a halozatba
kapcsolt helyi ad6 frekvencijat napi maximum 20 érdban, és azon a sajat miisorat su-
garozza. A fennmaradé miisoridében pedig a helyi adé miisora hallgathatd, jellemz8en
napi négy 6rdban. A torvény ugyanis ennyi minimadlis sajat miisort ir el§ a hal6zatba

20 123/2016. (11.2) szdmu hatdrozat
21 525/2016.(V. 9.) szdma hatdrozat
22 1238-1246/2016 (X.25.) hatdrozatok



kapcsolt radionak. A miikodési modell elénye a kozponti adé szamara, hogy palydzat
nélkiil terjeszkedhet és érhet el a hirdetési piacon jobban értékesithet6 lefedettséget.

Erdekes médon a Radié 1 budapesti frekvencidjanak tavalyi palydztatasa soran a Média-
tandcs még egyértelmtien kizarta a palyazati felhivasban a halézatos miikodésre vonat-
kozd palyazat beaddsait, tehdt nem tdmogatta, hogy egy miik6dé hal6zat vagy terjesz-
kedni kiviné szerepl$ budapesti jogosultsighoz jusson. Rovid id6vel azutidn azonban,
hogy Andy Vajna megkapta a rddiét, mar nem latott problémat a frekvencia halézato-
soddsdban, és a radié hatdsagi szerz6désének ehhez igazodé mddositasiban. Mindezek
alapjan nem tiinik 1égbdl kapott allitdsnak, hogy az Gj Radio 1 terjeszkedése mogott
kormanyzati médiapolitikai szandék és er6s médiahatdsagi timogatds all.

Amig az volt a kormanyzati médiapolitikai cél, hogy ne legyen az orszigos kereskedelmi
rddidnak versenytdrsa, illetve ne a kereskedelmi rddi6zas er6s6djon a piacon, a média-
hato6sag a kozosségi radiok terjeszkedéséhez asszisztalt. Az Orban-Simicska konfliktus
kiélez6dése utin a Class FM kegyvesztettsége Gj helyzetet teremtett: a médiahatosag
kordbban szisztematikusan elgdncsolta az orszdgos kereskedelmi radid potencidlis ver-
senytarsaként fellépd szereplSk terjeszkedését, most viszont pont egy ilyen haldzat ki-
épitéséhez asszisztdl.



36



7. ALLAMI MEDIA - PROPAGANDA
MINDEN MENNYISEGBEN

7.1. A szabalyozasi kornyezet valtozasa

7.1.1. A kozérték-teszt kidolgozasa és alkalmazasa

Az allami média jogszabalyi kdrnyezete 2016-ban nem véltozott. Ugyanakkor 2015 6ta
elSirja a torvény, hogy ,a kozszolgalati médiaszolgaltatd szolgaltatdsainak kozszolga-
lati jellegét és értékét, valamint a médiapiac sokszintiségére gyakorolt hatdsat koteles
megvizsgalni és ellendrizni”. Ennek részletszabdlyait a térvény szerint ,valamennyi,
az eljirdsban érintett szervezet vagy testiilet kozosen” fogadja el. 2015-ben a rendelke-
zés végrehajtasa érdekében az dllami média intézményei nem tettek semmit. A Duna
Média Zrt. és az MTVA vezérigazgatodja 2016-ban fogadta el a Kozszolgélati érték-sza-
bélyzatot, ami alapjan marciusban megvalasztottdk a Kozszolgalati érték-testiilet - és
az annak dontései elleni jogorvoslati kérelmeket elbirdlé Masodfoku Testiilet - tagjait.
A Kozszolgalati érték-testiilet feladata, hogy lefolytassa a kozszolgdlati érték-tesztet.

A médiatorvény vonatkozé médositdsdval szemben az volt az egyik kritikdnk?+, hogy a
torvény szovege alapjan a kozszolgalati érték mérésére csak mar miikods kozszolgalati
médiaszolgdltatdsok esetében keriil sor. Ezzel szemben a Kozszolgalati érték-szabdlyzat
azt irja el6, hogy a kozszolgilati érték-tesztet Gj szolgdltatds inditdsa el6tt, valamint
meglévé szolgiltatds jelentds modositdsa el6tt minden esetben le kell folytatni. Ezen ki-
viil minden naptdri évben a meglév{ szolgaltatasok koziil legaldbb egy radids és egy au-
diovizualis szolgdltatds esetében is le kell folytatni a tesztet. Ez a szabdlyozds mar képes

23 Mttv. 100/B. §

24 Ld. Polydk Gabor: Kozszolgalati légvarak, Mérték Blog, 2014. november 28. https://mertek.atlatszo.
hu/kozszolgalati-legvarak/



megfelelni annak a célnak, amit az Eurdpai Bizottsig a kozszolgalati érték mérésével
kapcsolatban megfogalmazott. Ezeknek az eljardsoknak a célja ugyanis elsGsorban az,
hogy megakadalyozzak a kozszolgalati média olyan kézpénzt felhasznald dj szolgalta-
tasainak elinditdsat, amelyek nem sziikségesek a kozszolgdlati feladatok teljesitéséhez,
illetve ardnytalanul korldtozndk vagy torzitanak a piaci versenyt.>

A Kozszolgalati érték-szabalyzat szerint - ismét 6sszhangban a Bizottsag elvarasaval
- a Kozszolgalati érték-testiilet a teszt sordn a szolgaltatas altal képviselt kozszolgdlati
értéket, valamint a szolgaltatdsnak a médiapiac sokszintiségére (médiapluralizmusra)
kifejtett hatdsat vizsgalja. A szabalyzat mindkét szempontrendszerhez részletesebb
elemzési szempontokat ad.?

A Kozszolgélati érték-testiilet 2016-ban egy nyilvinosan elérhet6 dontést hozott: j6-
vahagyta az ms oktatdsi-kulturalis tematikdju televizios csatorna induldsat. A testii-
let szerint a csatorna ,a kozmédia jelenlegi portfélidjat a tarsadalom szintjén (...) igen
fontos és hasznos tartalmakkal gazdagithatja”, és a médiapluralizmust is er6siti, mivel
»a tematikdban megjelend oktatdsi, illetve mtivészeti mifajok elenyész6 mértékben
vannak jelen a hazai piacon”. Finanszirozasi oldalrdl a testiilet megallapitotta, hogy ,a
csatorna miikodése a rendelkezésre 4116 koltségvetésbdl biztositott”.”

Tartalmi szempontbdl az értékelés az piacon elérhets ismeretterjeszt6 csatornakkal
szemben abban ldtja az ms egyedi, kozszolgalati értékét, hogy mas ismeretterjeszts csa-
torndk ,szinte semmiképpen nem elégitik ki azoknak a nézéknek az igényeit, akik a
sajat nemzeti kultdra, a hazai tudomanyos és oktatasi élet bemutatdsarol sz6lé6 miiso-
rokra vagynak”. Az érvelés nem mentes a tilzasoktdl: , A kereskedelmi ismeretterjesztd
csatorndk (...) tematikailag egyoldald miisorkindlatival szemben az ms eurépai és ma-
gyar valasztéka hidnypdtld szerepet tolt be a magyar médiapiacon”. Ekbzben nem vizs-
galja azt a kérdést, hogy az oktatési jelleg(i tartalmak terjesztésének f6 platformja ma
mdr nem is elsésorban a televizid, hanem a kiilonb6z8 online és mobil szolgaltatasok.
Az ms online interaktiv szolgaltatdsai csak mint jovébeli lehet$ség jelennek meg a csa-
torna tervében, az elemzés pedig nem vizsgalja, hogy ezek nélkiil vajon a 14+ korosztaly,
mint célcsoport elérhetd-e.

A szolgaltatds finanszirozasi hatterének vizsgalata igen elnagyolt. 2017-re a csatorna
tervezett miikodési koltsége 5,5 millidrd forint. Ennek forrdsardl az elemzés mindosz-
sze annyit mond, hogy a ,koltségek fedezeteként a kozmédia-rendszer koltségvetési és
kereskedelmi bevételei szolgilnak”. Az nem deriil ki az elemzésbdl, hogy ez néveli-e az
allami média 6sszkoltségét; a kovetkezs fejezetbdl kideriil, hogy a csatorna induldsanal
ezzel a kérdéssel valéban nem foglalkoztak.

7.1.2. A kozbeszerzési torvény mddositasa

2017 janudr 1-i hatallyal médosult a kdzbeszerzésekrdl sz6l6 2015. évi CXLIIL. térvény. A
modositis eredményeként a kozbeszerzés aldli kivételek kore béviilt: kdzbeszerzés nél-
kil megkothetdk ,az audiovizudlis vagy radios médiaszolgdltatdsra szdnt miisorszam
vételére, fejlesztésére, el@allitasara, kozos elballitasara vagy miisoridS vasarlasra vonat-
kozo szerz6dések”, fliggetleniil attdl, ki a megrendelS. Az Eurdpai Unié kozbeszerzé-
si irdnyelve (Az Eurdpai Parlament és a Tandcs 2014/24/EU Irdnyelve) ezzel szemben

azokat a beszerzéseket sorolja a kivételek kozé, amelyek ,olyan audiovizudlis média-

25 Eurdpai Bizottsdg: Az dllami tdmogatds szabdlyainak a kozszolgdlati misorszolgaltatdsra torténd
alkalmazasarodl sz016 bizottsagi kozlemény, 2009, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/
HTML/?uri=CELEX:52009XC1027%2801%29&from=HU

20 A szabdlyzat 6sszefoglaldjat 1d. a Duna Médiaszolgaltatd Zrt. honlapjan: http://dunamsz.hu/58-du-
namsz/dunamsz-k%C3%B6zertek/294-a-kozszolgalati-ertek-testulet

27 Kozszolgalati érték-vizsgalat a Duna Médiaszolgaltaté Nonprofit Zrt. 4ltal inditani tervezett ,ms”
televizids csatorndra vonatkozdan, http://dmsz.hu/images/duna/kozertek/ms_kzrtk-vizsglat_.pdf



szolgaltatasok vagy radios médiaszolgaltatdsok céljara szant programanyagok vétele,
fejlesztése, elGallitasa vagy kozos eldallitdsa, amelyeket audiovizualis vagy radios mé-
diaszolgaltato itél oda, illetve kozvetitési idre vagy programszolgéltatasra vonatkozd
szerz$dések, amelyeket audiovizudlis vagy rddiés médiaszolgéltatdk itélnek oda”. Az
irdnyelv tehat minden esetben az audiovizudlis vagy radidés médiaszolgaltatok beszer-
zéseit sorolja a kivételek kozé.

A magyar médositas célja, hogy az MTVA is kozbeszerzés nélkiil intézhesse a miisorok
beszerzését. Az MTVA a magyar médiatorvény szerint nem médiaszolgaltatd, ra az eu-
ropai kozbeszerzési kivétel nem vonatkozhat. Ugyanakkor tevékenységének fontos ré-
sze, hogy a kozszolgalati médiaszolgaltatok szamara misorokat szerez be. Ezt a gyakor-
latot kivanja a médositas legitimalni, figyelmen kiviil hagyva az eurdpai jogi kereteket.

7.2. Az allami média koltségvetése

Az 4llami média részére 2016-ban a koézponti koltségvetés 71 millidrd forintot jutta-
tott.?8

A Médiatanics elnoke ugyanakkor mar majusban 7 millidrd forint pétldlagos tdmo-
gatast itélt meg a MTVA részére. Az err6l sz416, a Mérték kozérdekiiadat-igénylésének
eredményeként nyilvinossigra hozott elnoki rendelkezés szerint ezt az Gsszeget ,az
MTVA a mfisorszdrasi koltségeinek finanszirozdsa kozérdekii célra hasznalhat[ja] fel,
kiilénos figyelemmel az (j M5 csatorna induldséra, és az ehhez szitkséges csatornaki-
nalat- és kapacitasbdvitésre valamint az eurdpai elérhetGséget nyujté sugarzasra™ A
pétldlagos timogatdst az elndk a médiatorvény szerint a Nemzeti Média és Hirkozlési
Hato6saghoz befolyt, a Hatdsdg miikodésére fel hasznalt frekvencia dijak terhére nyujt-

hatja.s°

Az ilyen ad hoc dllami tdmogatdsok az olyan eurdpai jogi elvirdsoknak, mint az dllami
finanszirozas feladathoz rendeltsége, az atlithatosag, illetve a felhaszndlds hatékony
ellendrzése, biztosan nem felelnek meg. Ugyanakkor a rendkiviili timogatasok gyakor-
lata arra is rdmutat, hogy a térvényben rogzitett éves timogatasi dsszeg, amelynek fe-
lilvizsgalatat a torvény nem biztositja, sem a megndvekedett, sem az esetleg csokkend
finanszirozasi igényekhez nem tud igazodni.

7.3. Nyilt propaganda az allami médiaban

2016-ban a kozszolgdlati médiaszolgiltatis tartalma szdmos esetben egyértelmiivé
tette, hogy a tdlfinanszirozas célja egy, a kormany lizeneteit kritika nélkil k6zl6 mé-
diafeliilet kialakitasa. Ennek legnyilvanvalébb bizonyitéka az dllami médidnak a me-
nekiiltellenes népszavazds kampdnyaban val6 szerepe volt. A Mérték a Democracy
Reporting International partnereként tartalomelemzést készitett a kampanyrols' Az
allami média témaval legtobbet foglalkoz6 magéntulajdonti csatorndhoz, a HirT V-hez
képest is kétszer annyi id6t szant erre a hiraddiban, ami egyben azt is jelentette, hogy

28 Ld. 2015. évi CLXXIV torvény.

20 4/2016. szamu Elnoki rendelkezés, http://kimittud.org/request/8417/response/12694/attach/11/
NMHH%2oreel1604.pdf

30 Az Mttv. 134. § (5) bekezdése szerint: A frekvencia dijak azon részét, amelyet a Hat6sdg - a (2) bekez-
désben meghatarozott torvény alapjan - miikodésére nem haszndl fel, illetve amelyekbdl nem képez
az (1) bekezdés szerinti tartalékot - az EInok rendelkezése alapjan -, befizeti az Alapba. Az Elnok a
rendelkezésében megjeloli, hogy a jelen bekezdés szerint befizetett 6sszeg milyen kozérdekd célra,
milyen médon hasznalhat6 fel. Az Alap a jelen bekezdés szerint atutalt osszeget kizdrdlag az Elnok
rendelkezései szerint, az dltala megjelolt célra hasznalhatja fel.

31 Erdsen elfogult volt a kozszolgélati Hirad6 a kvotanépszavazasi kampédnyban, Democracy Repor-
ting International, 2016.10.02. http://democracy-reporting.org/?p=2437; Kozvéleménygyartis a
hiradékban, Mérték Blog, 2016.10.14. http://mertek.eu/2016/10/14/kozvelemenygyartas-a-hiradok-
ban/



az esti f6hirad6 id6tartamanak majdnem felét ez a téma toltotte ki. Az esti hiradékban
rendszeresen 10-12 hir foglalkozott a témaval, fiiggetleniil attdl, hogy volt-e tényleges
esemény, torténés vagy sem. A hirek 70 szazalékdban jelent meg a migracio veszélyeit
taglalo kozlés, és o1 szazalékuk tiintette fel a menekiilteket negativ szinben. A hirek
mindGssze 6 szdzalékdban jelentek meg egymadssal vitatkozé nézetek. A Médiatandcs
a kampdanyrdl késziilt elemzés alapjan beadott panaszt visszautasitotta, arra hivatkoz-
va, hogy a médiatorvényben a kozszolgdlati média partatlansigara vonatkozd ,pontos
jogi kotelezettség konkretizalasnak hidnydban médiahatdsagi feliigyeleti eljaras nem
indithat$”3

A 2016-0s év politikai hivdszavait a kormany folyamatosan visszhangozta minden al-
tala elérhetd és irdnyithaté férumon. Az éridsplakdtokon megjelent iizeneteket visz-
szahallhattuk tobbek k6zott a kozszolgalati hiraddkban is - ez teljes ellentétben van a
médiatorvényben meghatarozott feladatokkal és kotelezettségekkel. Ennek tényszerii
bizonyitdsdhoz a Mérték Médiaelemz8 Miihely Sztr6préba cimii sorozata minden ho-
napban kivalasztott egy, az MTVA altal készitett Hiradot, és elemezte, hogy mennyire
felel meg a médiatorvény el6irdsainak. A vizsgilati szempontok kozott szerepelt, hogy
megfelel-e a Hiradd a kiegyensulyozott tijékoztats kovetelményének, megjelenik-e el-
fogult vagy manipulalt hirtartalom, illetve egyoldald, elfogult, kizarélag a kormanyzati
tizeneteket felerdsit hirszerkesztési gyakorlat. Vizsgaltuk, hogy felfedezheték-e mani-
puldciés technikak példdul a témavalasztasban és a hirblokkok felépitésében, megje-
lennek-e propagandisztikus elemek példdul a nyelvhasznélatban, a hirek képi és hangzé

elemeinek kivalasztasaban.

A médiatérvény minden tdjékoztatast végz6 médiaszolgaltatd szdmara kotelezettség-
ként irja el a kiegyensulyozott tdjékoztatast a kozérdeklGdésre szamot tartd helyi,
orszagos, nemzeti és eurdpai, valamint Magyarorszdg polgarai és a magyar nemzet
tagjai szamara jelent8séggel bird eseményekrdl, vitatott kérdésekrdl a tdjékoztatd és
hirmiisorokban. A térvény a kozszolgdlati médiaszolgaltatd szamara kifejezetten cél-
ként jeloli meg a kiegyenstilyozott, pontos, alapos, targyilagos és felel6s hirszolgdltatast
és tdjékoztatast, az eltér§ vélemények titkoztetését, a kozosség ligyeivel kapcsolatos vi-
tak lefolytatasat, a megbizhatd tdjékoztatison alapul6 szabad véleményalkotdshoz vald
hozzajaruldst.s

A Szuréprobak rendre azt mutattdk, hogy az dllami média nem tud megfelelni ezeknek
a kovetelményeknek.

o Az els6 Szurdproba 2016 4prilisdban jelent meg, de mar az akkor vizsgalt MTVA
Hiraddk idejének kozel felét a migransokkal kapcsolatos hirek toltotték ki.

o Az 4prilisi Szroprébiaban mar azt tapasztaltuk, hogy az dllami Hirad6 probélja a
menekiilteket és a terroristikat 6sszemosni. Széles korben alkalmazott manipu-
laciés technika, amikor két, egymashoz alig, vagy legink4bb egyaltaldn nem ha-
sonl6 dolgot hasonloknak, azonosnak allitanak be. Az 6ssze nem tartozo hireket
szandékoltan 6sszekapcsoljak, és — sokszori ismétléssel, kiillonb6z§ szerepl6kon
keresztiil - sulykoljak a kapcsolatot a hamis, leegyszer(isit6 pairhuzam nem val6di
egyezései kozott.

» A majusi Hirad6ban a szerkeszt6k mar nemcsak a Magyarorszagra dramlé mig-
ransaradatrél szamoltak be, hanem arrdl is, hogy mindezt a Soros Gyorgy altal
pénzelt migransparti civil szervezetek finanszirozzak.

Jiniusban a Labdartgé Eurdpa Bajnoksag idején a foci keriilt a Hiradé kozép-
pontjiba - nem is virhatunk mast egy orszagtol, ahol ennyi stadion van, viszont a
hiradok néz6szama a tématdl fiiggetleniil ugyanolyan alacsony volt, mint szokott
lenni. A meccseket kozvetitd csatorna nézészamait viszont sikertlt feltupirozni-
uk, az 6nfényezés eljutott odaig, hogy ,kozel hairom millié” néz6t emlegettek. EB

32 A Médiatandcs szerint szerkeszt6i szabadsag, ha a kozmédia csak kormanypropagandat sugaroz,
Vastagbdr, 2016.11.04. https://vastagbor.atlatszo.hu/2016/11/04/a-mediatanacs-szerint-szerkesz-
toi-szabadsag-ha-a-kozmedia-csak-kormanypropagandat-sugaroz/

33 A médiaszolgaltatasokrodl és a tomegkommunikéciérdl szol6 2010. évi CLXXXV. torvény (Mttv.)
83.§ () m)-n)



ide vagy oda, azért a Brexit is széba kertiilt, onnan pedig mar csak egy lépésre
kertiltiink a migransoktdl. A hirsorrend jol tetten érheté manipulativ szerkeszt6i
koncepciot titkkrozott, ami roviden igy summazhaté: Nagy-Britannidban az Unid-
bdl torténd kilépés idedja a bevandorlas és briisszeli nyomds miatt fogalmazddott
meg, ugyanezzel kiizd Magyarorszag is, a bevindorlast az EU hataran kell megal-
litani, most is tizezrével jonnek az illegalis migransok hazankba. A tartalékosokra
a honvédelmi miniszter szerint a migracios valsaghelyzetbdl fakado terrorveszély
miatt van sziikség. Es a német kisviarosban mar ott tombol a terror (akkor tor-
tént egy moziban egy 16vold6zés, melyrdl kidertilt, hogy nem terrorcselekmény
volt). Mindez egyiitt tokéletesen alkalmas volt arra, hogy a nézéket félrevezesse,
s6t kifejezetten hamis informdcioként szolgaljon a véleményalkotashoz. A Brexit
bevandorlas-ellenessége ugyanis f6ként a kelet- és kozép-eurdpai, tehat az EU-s
allampolgarok bevandorldsara, munkavallaldsara vonatkozott, és az esetleges to-
rok EU-csatlakozdskor megjelend 11j unids polgarok tomegére, nem pedig azokra
a bevindorlokra, akik Magyarorszdgon akarnak menekiiltstatust kérni, és akiket
az Unié6 hatdrain kellene megallitani. De ezt a Hiradé nem tisztazta.

o Ajualiusi hiradé harmadat ismét a terrorveszély és a migransok jelenléte tette ki,
de azért szoba kertiltek az el6z6 nap kihirdetett felsGoktatasi ponthatarok is. A
téma fontossagiahoz képest a felhasznalt infografikdk két helyen is helytelen, érte-
lemzavar6 eredményt mutattak. Az dllami televizidnak nem lehetett érdeke, hogy
ebben a kérdésben téves, félreérthetd informacidkat kozoljon, valdszintileg szak-
mai hanyagsag okozhatta a félreérthetd tajékoztatast.

o A 2016 6szi népszavazas el6tti Hiradé mindent megtett azért, hogy a kormany
népszavazasi kezdeményezése sikeres legyen. Az dllami Hiradé a vizsgalt m{isorat
teljes egészében a kormany dltal kezdeményezett migrans-ellenes népszavaza-
si kampany szolgalatdba allitotta, valédi hirm{isor helyett propaganda-msort
tartak a nézok elé. Az egyoldaltl tematika mellett a propaganda-technikdk koziil
megjelent az dltaldnositds mechanizmusa, amely az egyes, gondosan szelektdlt
bilinesetek nyoman hagyja, hogy a néz6 maga vonja le a kovetkeztetést, maga fo-
galmazza meg a negativ sztereotipidt; a ,vagy-vagy technika” alkalmazdsdaval fel-
erdsitette a fekete-fehér gondolkodast.

» Még oktéberben is nap mint nap témat jelentettek a bevandorldk, de az oktéber
26-i Hiradéban a bényi rend6rgyilkossag volt a kézéppontban, amelynek sordn
egy széls6jobboldali, orosz kapcsolatokkal rendelkezé figura lel6tt egy rendért.
Pontos hattérinformdciok hidnydban a szerkeszt6k a szélsGjobboldali ellenzéki
Jobbik part hiteltelenitésére hasznaltik fel az eseményt, a gyilkos és a part lehet-
séges kapcsolatait taldlgatva.

o Az év egyik utols6 hiraddjaban burkolt rekldmok jelentek meg az év végi vasar-
lasi szokdsok bemutatdsakor. Bir korrektnek nem nevezhet$ a pezsgd vagy egy
divatos szorakozohely hirdetése, sajnos az MTVA hirmisorai koziil még a politi-
kamentes tartalmakat is fel tudtdk ugy hasznalni, hogy szembe menjen a média-
torvénnyel.

Az MT1 miik6désében is taldlunk példat az objektiv, kiegyenstilyozott tajékoztatds sé-
relmére. Az 4llami hirtigynokség gyakorlatilag nem szamolt be arrdl, hogy a rasszista
cikkeirdl elhirestilt Gjsagiro, Bayer Zsolt kitiintetése az egyik legmagasabb allami kitiin-
tetéssel, a Lovagkereszttel nem vart lavinat inditott. A korabbi kitiintettek koziil tobb
mint szdzan visszaadtdk a sajit dijukat, beleértve ismert és kedvelt miivészeket, kozéleti
személyiségeket.3* A kozszolgalati média hirtigynokségi tevékenységére azonban nem
vonatkoznak olyan jogszabalyi el6irdsok, amelyek barmilyen visszaélés esetén hatosagi
vagy birdsagi uton kikényszerithet6k lennének. A médiatorvény kizdrdlag nagyon dlta-
lanosan megfogalmazott elveket és célkittizéseket hatdroz meg a kdzpénzen mikods,
monopolhelyzetben 1év6 kozszolgalati hirtigynokségi tevékenységgel kapcsolatban.

34 Az MTl szabad, ezért adott eddig 6sszesen két hirt a Bayer-botranyrdl, Nol.hu, http://nol.hu/
belfold/mti-bayer-botrany-ujsagras-lovagkereszt-hir-sajtoszabadsag-1629115






8. AZ UJSAGIROK
SAJTOSZABADSAG-KEPE 2017-
BEN MAGYARORSZAGON

2017 aprilisdban a SurveyMonkey internetes adatfelvételi és elemz6 program segitsé-
gével a Mérték Médiaelemz6 Miihely a kordbbi évekhez hasonlban felmérte, hogy a
médidban dolgozdék hogyan vélekednek a sajt6szabadsig helyzetér6l Magyarorszagon.
A kutatdst 2012 6ta minden évben elvégeztiik, feltérképezve az adott év sajtomiikodé-
sének megitélését.

Az Gjsagirok koziil igyekeztiink minél szélesebb kort elérni. A nyomtatott, illetve az on-
line sajtd, valamint a radidk és a televizid csatorndk, illetve a kozszolgalati médiumok
részére is megkiildtiitk az online kérdéivet. A kérd6ivet a valaszadok anonim moédon tol-
totték ki, ennek kovetkeztében nem tudjuk, hogy pontosan mely médiumoktdl milyen
ardnyban valaszoltak, ahogy pontos viszonyitds hidnydban arra sem tudunk valaszolni,
hogy a minta mennyire reprezentilja az Gjsagirdokat.

Az online kérdéivet idén 9o Ujsagird toltotte ki. Ez kevesebb, mint a koradbbi években
volt, noha a kérd6ivvel ugyanazt a kort céloztuk meg, akiket a kordbbi években. A va-
laszoldsi kedv csokkenésének okairdl csak feltételezéseink lehetnek, de nem zarhato
ki, hogy az orszagban jelenleg uralkodé hangulat miatt kevesebben mertek még egy
anonim kérdéivre is valaszolni, ahogy persze az is lehet, hogy a korabbi évekhez képest
kevesebben gondoltak, hogy van értelme és jelent6sége annak, ha elmondjik a vélemé-
nytiket, tapasztalataikat.

A kérdé6ivre valaszolok fele (52 szazalék) tjsagirdként, 42 szdzaléka szerkesztSként dol-
gozik, a tobbiek menedzserként, hirdetésszervez&ként. A vilaszadok majd hiromne-
gyede (73 szazalék) budapesti lakos, 18 szdzalékuk megyeszékhelyen, 7 szazalékuk pedig
vidéki varosban él, mindossze 3 szdzalékuk lakik falun. A mintdban szerepl6k elséprd
tobbsége (92 szdzalék) f6iskolai vagy egyetemi diplomaval rendelkezik. A vilaszadé dj-
sdgirok tobbsége (60 szazalék) az online médidban dolgozik, 20 szdzalékuk a nyomta-
tott sajtoban, 15 szdzalékuk kereskedelmi televizidban, 3 szdzalékuk k6zosségi radidban,
1szdzalékuk kereskedelmi radidban, 1 szdzalékuk pedig a kozszolgalati televizioban.

A kérdé6ivet kitolts ujsagirok alapvet demografiai, szakmai adatai hasonléak a 2016-0s
felvétel, illetve a kordbbi felvételek adataihoz, igy az adatok jol elemezhetGek akar id6-
sorosan is. Szerencsés modon, a vilaszolasi hajlandésig érdemben nem befolyasolta a
kutatési eredmények validitdsat.

8.1. Sajtészabadsag

Az Gjsagirdk megitélése szerint a sajtdszabadsig helyzete a mérés kezdete 6ta romlott,
bér a 2015-0s év enyhe javuldst mutatott, 2016-ra tjra mélyre siillyedt, az eddigi legrosz-
szabb megitélés adataihoz képest is.



nincs

A sajtoszabadsag helyzete
(10 foku skala atlaga)
(1-es a legrosszabb, 10-es a legjobb)

2013 201y 1015 aa1h _j

Az adatokat részletesebben vizsgdlva az lathatd, hogy nétt a sajtészabadsig helyzetét
nagyon rossznak itél§ (azaz a 10 foku skdlan 1-3 értéket ado6) vdlaszoldk ardnya, a tavalyi
48%-hoz képest mostanra 60 szdzalékra. Ugyanakkor érdemben nem véltozott a sajto-
szabadsag helyzetét kifejezetten pozitivan latdk (8-10 érték) aranya, ezt a véleményt a
kordbban és most is 7 szdzalék osztotta.

Az alabbi dbra ugyanakkor jél mutatja, hogy alapvet6 valtozas a vélemények alakuldsa-
ban nem tortént, az Gjsagirok a sajtészabadsag helyzetét tovabbra is a kbzepesnél rosz-
szabbnak latjak.

A sajtoszabadsag helyzete (%)

2 k| 4 5 & 7 5 a maradéktalan

= 2013 = 2014 = aa15 216

A képet drnyalja, hogy a sajt6 kontroll-funkcidjanak betoltésérdl igen lesujt6 vélemény-
nyel voltak az 0ijsagirok. Tulnyomé tobbségiik (89 szdzalék) uigy 14tja, ma ,,inkabb a po-
litika ellen6rzi a médidt”, mintsem forditva, a ,média ellenérizné a politikat”, és ez az
adat tavaly 6ta érdemben nem véltozott.



8.2. Politikai és gazdasagi nyomasgyakorlas

Arra a kérdésre, hogy , Kérjiik, értékelje a médidra gyakorolt politikai nyomdasgyakorlas
mértékét attol, hogy nincs nyomasgyakorlds, addig, hogy olyan erés a politikai nyomas-
gyakorlas, hogy az korldtozza a hazai sajtészabadsag érvényesiilését.” a valaszok igen-
csak szomoru képet mutatnak. A kapott adatokat egy 100 foku skdldra transzformaélva a
politikai nyomds mértékét dtlagosan 89 pontosra értékelték, és ez a szim nétt a tavalyi
évhez képest. A gazdasigi nyomasgyakorlds mértékét valamelyest enyhébbnek itélték,
de a100-as skdldn ez is 4tlagosan 74 pontot kapott (ez az adat a tavalyi évhez viszonyitva
érdemben nem viéltozott).

A politikai nyomas mertéke (%)
Bo

Go

o

3

T
13
a5
-1

. 4 40 43
A0

: 34
1 LB 13

I 10
5 . 3 5
F -

. - - |

L

i
—

nagyon eros oS Zyenge nagyon gyenge

B B oo B g a1y ] 201z

A gardasagi nyomasgyakorlds mértéke (%)
Go

45

=
"

MW ozoi W a0 2013 [l 2013 M 2012

A kérdbivben felsoroltunk 18 lehetséges szempontot, amelyek a sajtészabadsag érvénye-
siilése szempontjabol jelentGséggel birhatnak. A vilaszok nem nagyon kiilénboznek a
tavalyi évben mértektdl. Most az ,dllami reklampénzek és timogatésok atlathat6 elosz-
tdsa” kertilt az els6 helyre (85% itélte nagyon fontosnak) de a tavalyi els6, a ,kdzpénzbdl
finanszirozott média elfogulatlan és kiegyensulyozott tijékoztatdsa” ugyanilyen arany-

53
45 45
45
44 az A3
36 EL L]
gl:l
L4 14 14
L L
) II II Bt

nagyon eros erds Eyenge nagyon gyenge



ban (85 szdzalék) kapott nagyon fontos mindsitést. Ugyancsak maradt az élen a fiigget-
len hiriigynokség léte (81 szdzalék), ahogy a kozszereplSk jogi fenyegetettség nélkiili
birdlhatésiginak szempontja is (75 szazalék).

A tulajdonos, a menedzsment és a szerkeszt§ség atlathat6 kapcsolata (73 szdzalék) és
az, hogy ne legyen 6sszefon6das a médiatulajdonosok és a politikai partok kozott (68
szdzalék) szintén a kordbbiakhoz hasonlban szerepelt a sajtészabadsig feltételeinek
szdmbavétele soran.

8.3. A sajtdszabadsag helyzetét
befolyasold tényez6k

Ahogy a korabbi években, tigy ez alkalommal is kiilon vizsgaltuk, hogy a média miiko-
dését biztosito intézmények, illetve a fiiggetlen szervezetek milyen mértékben jarulnak
hozz4 a sajtészabadsig érvényesiiléséhez. A kérdésben szerepl$ intézményeket mi adtuk
meg elre, az Ujsagiréknak arra kellet vdlaszolniuk, hogy , Az aldbbi intézmények in-
kabb erdsitik, vagy inkdbb gyengitik a sajtészabadsag érvényesiilését?”.

A valaszlehet8ségek itt is egy négyfoku skaldn, a ,nagyon erdsiti”, ,inkdbb erdsiti”,
inkabb gyengiti” és a ,nagyon gyengiti” opciok kozott mozogtak, és azt tapasztaltuk,
hogy az egyes intézmények megitélése lényegében hasonl6 volt az el6z6 évihez egyediil
az Allampolgéri Jogok Biztosa javitott érdemben a megitélésén és keriilt, a leginkabb
,erésit8” pozicidba.

Az Intézmények erdsitik vagy gyengitik a sajudszabadsig érvényesiilését (34)

Ugyészség
Médiatandcs

MUK
Alkotmanybirdsig
Birdsagok

MLMOSE

Iparigi szervezetek

Foszerkesztdk Foruma

Allarmgalgari Jogok Biztasa

o 5% so% ] 100

B ayengiti [l ercsi



8.4. Tajékozodasi szabadsag

Ha a média tevékenységét nem a szakma, hanem a kézonség oldalardl nézziik, megint
csak igen szomoru kép rajzolddik ki. Az Gjsagirdk az emberek tdjékozddasi szabadsa-
ganak helyzetét sem itélik tul kedvez6nek. Azaz nem csak a sajait munkakoriilmények
alakuldsarol, hanem munkajuk értelmérél, hasznardl is inkabb negativan vélekednek.
Az érték a tizfokd skdlan kordbban még 5,0 volt, de erre az évre ez is jelentGsen romlott,
3,9-re csokkent. Mig tavaly az dllampolgarok t4jékozodasi szabadségat valamivel jobb-
nak itélték, mint a sajtészabadsig helyzetét, idénre szinte pontosan azonosan latjak e
szabadsag két oldalat.

A tdjékozodasi szabadsighoz val6 jog dltaldnos megitélésen tul kérd6iviinkben rakér-
deztlink arra is, hogy a média mennyire segiti egy dtlagember szdmara, hogy megis-
merhesse az orszdgban torténd dolgokat, illetve mennyire segiti kdzos tigyeink megbe-
szélését. Ennek a kérdésnek a megitélésében az elmult egy évben nem tortént valtozas.

A média szerepe abban, hogy az ember tajékozédhasson az orszagban

£
o

torténd dolgokrol (%)

44

egyaltalan nem segit nkibb nem segit nkibb segiti nagyon segit



48



9. KORMANYPART]
INVAZIO ES A MEDIA
PROPAGANDAGEPEZETTE
ALAKITASA - UJSAGIROI
BESZAMOLOK A SAJTO
SOTET EVEROL

2016-0s év a magyar médidban a kormanyparti térfoglalas felgyorsuldsarol és
az elfoglalt orgdnumok 6sszehangolt propagandagépezetté alakitisarol szolt
interjialanyaink beszamol6i szerint. Ezzel pirhuzamosan a kormanyoldaltél
fliggetlen sajto tere rohamosan és jelentGs mértékben sziikiilt.

E fejezet tizenkét, jsagirokkal és szerkesztSkkel készitett interjui tanulsagait foglalja
Ossze. A riportalanyok a megszélaldst név nélkiil vallaltdk. Az interjualanyok kozott
voltak Gjsagirék a médiatér kormanypérti és kritikus felér6l. A kutatds célja, hogy az
Ujsagir6k munkaja, a napi gyakorlat fel 5] mutassa be az elmdlt év - és természetesen az
oda vezet6 hosszabb idészak - médiapiaci folyamatait és jelenségeit.



A médiapiaci tulajdonosviltiasok, valamint a kormanyparti és korményzati forrasok-
tél szdrmazd informacidk alapjan az a forgatékonyv valosul meg, amit Simicska Lajos
és kornyezete allitott, miutdn a kormanyparti médiat addig feliigyel6 oligarcha az un.
G-napon &sszeveszett Orban Viktor miniszterelnokkel.» Allitasuk szerint a 2014-es or-
szaggylési vdlasztast kovet§ napon a miniszterelnok kozolte Simicska Lajossal, hogy
a 2014-2018-as ciklus kulcskérdése a média, és a terv a média teljes kormanypérti elfog-
laldsa.

Simicska régi bizalmasa, a Lanchid R4di6 fOszerkesztGje egy 2016-os interjuban ugy
fogalmazott, a miniszterelnok ,klasszikus szocialista médiavildgot akar: kizardlag kor-
manyparti vagy abszolut semleges sajtét, ahol nincs kritika”3¢ A terv végrehajtasaban a
korméanypdarti médiabefekteték 2016-ban minden kordbbinal nagyobb el8relépést tet-
tek tobb jelentds médiapiaci szerepld felvasarlasaval és az elfoglalt organumok kézpon-
tilag szervezett kommunikdcids eszk6zzé alakitasaval.

A média elfoglaldsa a kormanyoldalon hatdrozott litemterv szerint zajlik. Kormanypar-
ti forrdsoktdl szarmazo informaciok szerint Orban Viktor 2016 végéig le akarta zarni
a nagy tigyeket a médidban, hogy a 2018-as vdlasztdsi kampdnyban mar nem legyenek
ezzel kapcsolatos botranyok és nemzetkozi konfliktusok.

A média feletti kontroll novelésén évek 6ta dolgozik a Fidesz. ,A masodik Orban-kor-
madny idején, a 2010-2014-es ciklusban még inkdbb csak kisérletezés folyt, jogi eszko-
zokkel, a médiaalkotméannyal és az allami reklamkoltések csaknem kizarolag kor-
mdnybarat orgdinumokhoz csatorndzasaval prébaltak alakitani a sajt6 erviszonyait.
A kormanynak két f6 célpontja volt, az RTL Klub és az Index. Orban ugyanis ezeket az
organumokat trendszettereknek, véleményformalé médiumoknak tartja” - magyaraz-
ta a tavalyi események el6zményeit egyik interjualanyunk, aki djsdgiréként évek 6ta
koveti a kormanypart médiastratégidjanak alakuldsat.

A 2014-ben megkezdett ciklusban tjabb timaddasba lendiilt a kormdnyoldal. A rekldma-
déval kezdett, ami nem bizonyult hatékonynak, az Eurdpai Bizottsig ugyanis ledllitot-
ta a végrehajtast, majd eltoroltette az RTL Klub meggyengitését célz6 diszkriminativ
szabalyt. A média elfoglalasat késleltette az Orban-Simicska viszony elmérgesedése is.
A miniszterelndknek végiil 2015 februdrjaban romlott meg véglegesen a viszonya korab-
bi baratjaval és bizalmasaval, a Fidesz korabbi pénztirnokaval, Simicska Lajossal” Ez
jelent6s kihivas elé allitotta a média-hatorszagat elveszté kormanypartot, amelynek igy
Uj médiastratégidra volt szitksége. Miutdn Simicskaval elszimitotta magat a kormany-
part, a Fideszben egy iitemtervet dolgoztak ki a média tulajdonosi szerkezetének meg-
valtoztatdsdra. A terv szerint elGszor jja kellett épiteni a Simicska kivéldsaval elvesztett
partmédiat. Az oligarcha orgdnumaival pirhuzamosan 4j orgdinumok alakultak.

A tulajdonosi szerkezet dtalakitdsdnak szimboluma 2016-ban kétségteleniil a Népsza-
badsdg bezarasa lett, amivel a piacvezetd politikai napilap szilint meg egyik naprol a
madsikra. A kiad6 2016. oktdber 8-4n minden el6zetes figyelmeztetés nélkiil, gazdasa-
gi okokra hivatkozva felfiiggesztette a kormanypartnak sok kényelmetlenséget okozd,
kényes tigyekkel gyakran foglalkozé Népszabadsiag nyomtatott és internetes kiadasat.
Ezzel egy csapdsra megsziint a hatvanéves organum, és a 8o f6s szerkeszt8ségnek né-
hany hét alatt kozos megegyezéssel tavoznia kellett a cégtdl. A tulajdonos ekkor még
az osztrak Heinrich Pecina volt, néhany héttel késébb azonban Mészaros Lérinchez, a
miniszterelnok bizalmasahoz keriilt a kiad6 tulajdonjoga (a hattérrél1d. a 4.1. fejezetet).

35 Ténytar (2016): Egyéves a G-nap! Egy baratsag emlékére, amely kifosztotta az orszagot. Februar 6.
http://tenytar.blog.hu/2016/02/06/egyeves_a_g-nap_egy_baratsag_emlekere_amely_kifosztot-
ta_az_orszagot

36 Lampé, A. (2016): Schlecht Csaba: Persze, Lajos! Médiapiac, julius 19. https://www.mediapiac.com/
mediapiac/Schlecht-Csaba-Persze-Lajos/112685/

37 Mérték (2016): The Methods Are Old, the Cronies Are New. Soft Censorship in the Hungarian
Media 2015. http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/04/MertekFuzetekg.pdf



»A Népszabadsig ebben a torténetben csak egy légypiszok volt, kellemetlen teher, ami-
t6l jobb volt megszabadulni. A kiadé atvételével kapcsolatos kormanyparti tervben az
szerepelt, hogy a lappal nem tudndnak mit kezdeni, az 6jj tulajdonosnak folyton kardoz-
nia kellene a szerkeszt3séggel, Ujsagirokat kellene kirugnia, le kellene véltania a f6szer-
kesztét, és mindegyik menet honapokig elhtiz6d6 botranyt jelentene. Valdszintileg arra
is gondoltak, hogy eladni nem szabad, mert akkor valaki felhaszndlja. Ezért kitalaltak,
hogy Pecina intézze el a piszkos munkat” - magyardzta egy a tulajdonosvaltassal kap-
csolatos kormanyparti koncepciot ismerd Gjsagird.

9.1. Az Uj kormanyparti propagandagépezet

A 2016-ban megszilardulé kormanyparti média leglatvinyosabb jegye, hogy egységesen
tamogatja és kozvetiti a kormdany politikdjat, és gyakran politikai fegyverként muiko-
dik a kormdnyoldalnak nem tetsz6 személyekkel, partokkal, csoportokkal szemben.
Tobb interjaalanyunk is beszdmolt olyan tapasztalatrdl, hogy a kormanyparti média-
ba keriilt sajtétermékek egyeztetnek és tudnak egymds lépéseirdl. ,Még valamiféle or-
gdnumokon 4tivel6 humdaner6forras menedzsment is lehet: arrdl is egyeztetnek, hogy
melyik djsagiré melyik djsighoz mehet” - fogalmazott egy kormanyparti médidban
dolgozd Gjsagiro.

Ugyanakkor ezek az orgdnumok nem alkotnak homogén tombot, az egyes csoportok
egyeldre eltéré mértékii szervezettséggel korlitozzdk vagy befolyasoljak az jsagirdi
munkat a politikai tizenet kozvetitése érdekében. A leglidtvinyosabban szervezett az a
médiacsoportosulds, amit egyik interjialanyunk a holdudvarhoz tartoz6 orgdnumok-
nak nevezett: ide tartozik az Origo, a Lokdl, a Ripost, a TV2, a kozmédia és a hozzd
tartozé Hirad6.hu portal, illetve 2016 elejéig a Faktor hirportdl is, miel6tt atkeriilt a
Riposthoz. A holdudvar megszervezésében allitolag oddig mentek a kormdnyoldali
médiaépitSk, hogy a vezetOket csapatépitésre is elvitték. Az orgdnumcsoport mogott
els6sorban Habony Arpad és Rogan Antal, a miniszterelndk kabinetféndke befolydsat
feltételezte tobb beszélgetOpartneriink, akik 2016 folyamdan ralattak az érintett szer-
keszt8ségek valamelyikében zajlo munkdra.

A kormanypérti média mdasik nagyobb csoportja a Magyar 1d8k és Karc FM - amit egyik
kormanyparti orgdnumnal dolgozd interjualanyunk Lazar Janos Miniszterelnokséget
vezetd miniszter ,politikai befolydsa ald tartozoként” emlitett -, valamint a Mészaros
Lérinc érdekeltségébe keriilt Mediaworks és Echo TV. ,Ok ugyanezen az oldalon dol-
goznak, de a két csoport kozott nincs nagyon atjaras. Inkabb szembendllds van, nem
ideolégiai, hanem érzelmi alapi: a Magyar ldéket és a Mediaworksot épit6 meggy6z6-
déses konzervativ és 8sfideszes iitkdzik a Habony Arpad féle ficstirral, aki politikai ter-
mékként és onmegvaldsitasként tekint az egészre” - fogalmazott egyik kormanyparti
médidban dolgozd beszélget§partneriink.

Ezen kiviil a kormédnypérti média nagytotdljiba tartoznak olyan kisebb szereplék is,
mint példdul a kormdnyparti lejaraté kampanyokban aktiv szerepet vallal6 Pesti Sra-
cok hirportdl, mellyel kapcsolatban Kocsis Maté (fideszes polgdrmester, 2016 kdzepéig a
Fidesz kommunikdacids igazgatoja) befolyasit emlitette egyik kormanyparti médidban
dolgozé interjualanyunk, valamint a Mandiner, amirdl azt mondta, van befolyds, de
nem szamonkért és érzékeltetett a fliggdségi viszony.

A holdudvarhoz tartoz6 médidban az organumok felett ativel kontroll hatirozza meg
a tartalmat - az érintett szerkeszt3ségekbdl szarmazo informaciok szerint. A kozpon-
tositds 2016-ban allitdlag annyira megszilardult, hogy ehhez képest mar az is szervezet-
lennek tiinik, ahogyan az j kormanyparti keménymag a kezdeti id§szakban, 2015-ben
és 2016 elsé felében miikodott. ,A G-nap utan eltelt legalabb fél év, amig felallt az j
média, az pedig még legalabb ennyi id6t vett igénybe, mire bedllt a rendszer” - magya-
rdzta az egyik kormanypdrti orgdnum miikodését ismer6 interjualanyunk. Forrdsunk
szerint ebben az id6szakban még az sem volt egyértelmiien érzékeltetve, hogy az Gjsdg-



ironak melyik médiumokat kellene ellenségesnek tartania, mint fogalmazott: eleinte
“egy puha, szervezetlen valami volt az egész, és utina fokozatosan kialakult, hogy RTL
Klub nem, TV2 igen, Index nem, Origo igen”.

A kezdeti id6szakban még az is el6fordult, hogy a szerkeszt&ségen kiviilrsl kozvetleniil
az ujsagirékhoz jutottak el kérések, hogy mivel kellene foglalkozniuk. ,A kérések pél-
ddul arrdl szdltak, hogy megjelent egy anyag valamelyik kormanyparti portalon, ezt
vegyétek at. Vagy egy-egy politikus beszédével kapcsolatban kiemelték azt a néhany
pontot, amire fékuszdlni kellett. Soha nem az volt, hogy utasitanak, de azért érezted a
sulyat. Ebben az id6szakban eljutottak hozzank olyan felkészit§ emailek is, hogy példa-
ul a jov6 héten mi varhaté. Politikai akcidk, szerepvallaldsok, nyilatkozatok, kormany-
zati és kormdnyparti napirend. Nem tul részletes dolgok, de néhany fontosabb ese-
ményr6l, ami kés6bb bekeriilt a sajtoba, ndlunk néhany nappal el6tte tudtad, hogy lesz”
- magyarazta egyik interjualanyunk, hozzatéve, hogy ez a gyakorlat kikopott, amit a
rendszer kiforrdsaval magyardzott: ,a hivatali utakat elkezdték betartani, és késGbb
mar a fészerkesztd utasitdsdban érkeztek meg ezek a dolgok”.

Azonban a holdudvarként megnevezett csoportban a legfels§ tartalmi dontéshozéi
szint nem egyediil a f&szerkeszt8. Aktiv szerepld felette egy hattéremberekbdl 4llo,
fliggetlen kommunikacids stab is, ami egyébként a kormanyzati kommunikaciéban is
részt vesz. TObb interjualany beszdmolt arrdl az értesiilésrél, hogy a holdudvarhoz tar-
tozd orgdnumok vezetdi, f&szerkeszt6i dltaldban hetente, esetenként hetente tobbszor
is f6szerkesztGi értekezleteken vesznek részt, ahol taldlkoznak a kommunikaciét szer-
vez$ csapat képviselSivel. A taldlkozdk allitélag 2016 kozepétdl valtak rendszeressé, és
egyik forrdsunk elmonddsa szerint csak a holdudvarként emlitett keménymag vezet&i
hivatalosak rajuk. A Magyar 1d6k, a Mediaworks orgdnumok, a Pesti Sracok vagy a 888.
hu vezet6i ebbe a korbe 4llitolag nem tartoznak bele.

»Ezeken az alkalmakon t6rténik meg olyan informacidk dtaddsa, mint példdul a kilo-
vésre {télt személlyel kapcsolatban kijelolt kommunikacids panelek. Az gyakran nincs
megmagyarazva, hogy egyébként mi miért torténik” - mondta az egyik kormanyparti
organum mikodését ismerd interjialanyunk. A Simicska-birodalom miik6détt hason-
16 szervezettséggel és kiils6 politikai irdnyitdssal, amikor a kormanyparti média szere-
pét toltotte be. Ezt ma mar nyilvanosan is elismerik® az ellenzéki szerepbe kényszertilt
Simicska-orgdnumok vezet6i.

Ez az médiacsoport 2016-ban tobb 6sszehangolt lejaratd, karaktergyilkossaggal fiisze-
rezett tdmaddst is végrehajtott, példaul ellenzéki politikusok ellen, melyekbe eseten-
ként a holdudvaron kiviili kormanypdarti média is bekapcsolodott. A lejaratd riportok
kozlésében élen jart a TV2,3 amely a hirhamisitdstdl és Gjsagird-lejaratasatol sem riadt
vissza.

A legintenzivebb lejaraté kampany 2016-ban Spéder Zoltan ellen zajlott, gyakorlatilag
a teljes kormanypdarti médidban. ,Amikor Spéderre megvolt a kil6vési engedély, arrol
tudtunk. Soha nem volt semmi olyan forrd, mint ez az iigy, még azok a témak sem, amik
mogott jelentds politikai érdek volt, példaul a migranskrizis” - mondta egyik interjua-
lanyunk, annak tulajdonitva a téma intenzitdsét, hogy egy Fideszen beliili leszdmolas
is szerepet jatszhatott benne. Amidta Spéder félreallitisa megtortént, “nem piszkalja az
Ujsag, ezen mar tul vagyunk” - tette hozz4.

38 Lampé, A. (2016): T6bb nézé jott, mint ment - Tarr Péter: Rabszolgdnak tekin-
tettek. Médiapiac, februdr 5. https://www.mediapiac.com/mediapiac/Tobb-
nezo-jott-mint-ment/112473/

39 Ténytar (2016): TV2 , Tények” - Igy valt a csatorna politikai fegyverré. november
25. http://tenytar.blog.hu/2016/11/25/tv2_tenyek igy valt a csatorna politi-

kai_fegyverre




A kommunikdcios stib egyik beszélgetGpartneriink szerint azzal is kisérletezik, hogy
egy-egy politikus elleni timadassal megprdbalja alakitani az ellenzéki partokon beliili
elnokvilasztisokat, hogy a kormanypartnak kedvez8bb er6viszonyokat hozzon létre.
Ha valaki nem védlna elényére a Fidesznek az ellenzéki part vezetSjeként, megprobalnak
el6kotorni réla valamit.

A holdudvarhoz tartoz6 orgdnumok 2016-ban a kormanyparti tizenetek kozvetitésében
is kiemelkedGen teljesitettek. Példdul a menekiiltkérdéssel kapcsolatos oktdberi kvod-
tanépszavazas el6tt az M1 kozszolgalati Hirad6 és a TV2 egyarant jelentés mértékben
elfogult volt a kormany allaspontja felé és csaknem kizarélag* menekiiltellenes tartal-
makat kozolt.

A propagandamiikodésre vald 4tallds még a kormdnyzati nyomashoz kordbban is jol
igazodd MT1I-ben is érzékelhet§ valtas volt. Egyik interjaalanyunk arrol szimolt be,
hogy a menekiiltvalsaggal kapcsolatban 2015 szeptemberét6l az MTI-nél is ,keményen
elkezdték fogni a narrativat”, és egyre tObbszOr érkezett utasitds, hogy mit kell megirni.
Ezek gyakran menekiiltekkel kapcsolatos, erészakos cselekményekrél sz616 bulvarhirek
voltak. Allitdsa szerint 2016 elejére jutott oda a helyzet, hogy ez volt a napi gyakorlat.
»Minden nap osszefoglalét kellett {rni a migrans-botranyokbdl. Pedig ilyet az MT1 ak-
kor ir, amikor egy nagyon fontos esemény van aznap, és abbodl van 5-6-7 nagyobb hir.
Ezzel a témaval kapcsolatban ez egyaltaldn nem volt indokolt akkoriban” - magyarazta.

Az egyik kormdanyparti szerkeszt8ség miikodését ismerd interjualanyunk ugy véleke-
dett, hogy a szerkeszt&ségek felett miikodé kommunikacids stab a napi miikodésre nem
kap utasitast. A stab vezetGje szerinte tisztaban van azzal, hogy a politika, a Fidesz mi-
lyen iranyba halad, és ezekhez az iranyokhoz rendel hozza kommunikacids eszkozoket.

Ez a kommunik4ciés csapat 2016-ra allitélag olyan hatalomra tett szert, hogy felil tu-
dott birdlni minisztereket a kommunikacié szervezésével kapcsolatban. , Aki azt gon-
dolja, hogy az 4j korményzati médiabirodalom feldlldsa csak a kommunikaciordl szdl,
az szerintem téved. Emogott sokkal fontosabb érdekek is vannak, példaul az a politikai
érdekérvényesités, ami abbdl fakad, hogy ki fekszik jobban a miniszterelnoknél. A po-
litikai sikereket a médidn keresztiil a legkonnyebb elérni, és ebben a Habony al4 tarto-
z6 médiabirodalom sokkal visszatetszébb, de sokkal nagyobb sikereket ért el, mint a
konzervativabb Magyar 1d6k. Majdnem az 6sszes politikai balhéban - a Spéder-sztori,
az egész Jobbikos lejaraté kampany - ez a médiabirodalom jart élen” - magyarizta egy
kormanypdarti médidban dolgozé interjialany, aki szerint nem szakmai alapon birdljak
el ezeket az akcidkat, ,hanem politikai hatékonysag alapjin, ebb6l a szempontbdl ezek-
nek volt haszna. Es ha a politikdnak jét teszel, akkor politikai jutalmat is kapsz, van
gazdasagi haszna is”.

A kormdnyparti média szervezettségét és miikodési modelljét jol szemlélteti példaul
a Lokl helye a rendszerben. Az Gjsag tartalma az ingyenes napilap 2016 jiniusi beve-
zetésének idejére szilardult meg. A kezdeti tapogat6z6 idészak utdn a leegyszerfisitett
partpolitikai tdlalasu kozélet és a bulvar lett a kizardlagos csapasirany. Ezzel még annal
is alacsonyabb szintii kozonségre céloz, mint példdul a Magyar 1d6k vagy az interne-
tes kormdanyparti oldalak. , A Lokal 2016-o0s miikddésében mar nagyon szépen latszik,
hogy egy gyiijtémédium, ami a magas példanyszamara alapozva a fébb sodorba kért
politikai anyagokat viszi tovdbb” - magyarazta egy a lap miikodését ismer6 interjia-
lanyunk.

Egyébként ez a modelll, a kormanyparti hirek sokszorosité felerdsitése altalanos jellem-
z6ként is elmondhato a kormanyoldali médiardl. A Lokal sajatossaga, hogy a végletekig

o

leegyszer(isitett propagandat kozvetit. Kétezer karakternél nem nagyon lehet hosszabb

40  Democracy Reporting International - Mérték (2016): Erdsen elfogult volt a koz-
szolgalati Hirad6 a kvétanépszavazasi kampanyban. Oktoéber 2. http://democ-
racy-reporting.org/?p=2437




cikket irni a lapba, vezet§ anyagként sem. ,Lehetetlen, hogy az tjsdgiré barmit bon-
colgasson. Nem vet fel kérdéseket, csak azokat a direktivakat irja le, ami egyértelmtien
kideriil egy-egy cikk tizenetébdl. A f6 allitasok megvannak, azokat megfogalmazza, és
ez elég” - mondta. A Lokal miikodése 4llitdlag rendkiviil hatékony is, gy, hogy nem
is kell sokat dolgoznia az dllomanynak, hiszen egy oldalra jo, ha 3500 karakter elfér. A
kozponti szerkeszt8ségben koriilbeliil egy tucat, vidéken varosonként két-harom mun-
katars lehet, de a kdzponti oldalakat a budapesti szerkeszt8ség rakja ossze.

9.2. Cenzura és oncenzura az Uj
kormanyparti médiaban

Alulrdl jovo otlet, kezdeményezés szinte egyaltalan nincs a holdudvarhoz tartozé mé-
nyege ugyanis a politikai tizenet kozvetitése. Nem szamit, hogy alacsony szinvonald
anyagok sziiletnek, a Iényeg, hogy egy anyagban benne legyenek az tizenet {6 pontjai.

»Ha most egy fontosnak t{ind, politikailag érzékeny informaciét hallanék, nem kér-
dezném meg, hogy ezzel foglalkozhatunk-e. Ugyanis érzem, hogy ez az, amit teljesen
felesleges megfutni. Azt érezném, hogy nem érdeke az oldalnak, ahol dolgozom, hogy
az informdci6 bekeriiljon a koztudatba. Véletleniil hozzdjutottal egy informéciohoz,
ami az informacids rendszerben nincs még benne, tehat err6l még nem akarnak beszél-
ni, mert amir6l akarnak az eljut hozzad. Nincs forditott ttja a kommunikacidnak, az
utasitds, vagy egyaltaldn az, hogy dtba igazitanak, az mindig feliilr6l jon. Megvannak a
kiemelt témak, amir6l kell beszélni, és egy id6 utan érzed is, kapod is az instrukciokat.
Ez nem nagyon mitikodne, ha te alulrdl kezdenél el szervezkedni” - magyardzta egy
kormdanyparti orginum miikodését ismer6 interjialany.

llyen kézivezérelt, rendkiviil korldtozott miikodés uralja példaul a kormanyoldalra ke-
riilt Origo miikodését tobb beszélget&partneriink beszdmoldja szerint. A portalnal 4l-
litélag a 2016 februdrjiban tortént tulajdonosvaltds utdn az 4j vezetés alatt a cenzura
napi gyakorlattd valt. Az 11j vezet8ség az Ujsagirdk szerint kifejezetten torekszik arra,
hogy kényelmetlen témak vagy aktualis tigyek kényelmetlen talaldsban ne jelenhesse-
nek meg. A fokoz6d6 nyomas miatt tobb Gjsagird elhagyta a lapot, és tobb embert el is
bocsatottak.

»Megdobbent§ volt 1atni, milyen konnyen megy egy tjsag atéllitisa propaganda tizem-
madra és hogy milyen bénult az egész szerkeszt8ség. Senki nem kérte szimon a fe-
lettesét, amikor egyértelmii volt, hogy politikai és mds érdekek miatt manipuldljik a
kozolt tartalmat” - mondta a szerkeszt3ség miikodését ismerd egyik interjualanyunk.
Allitélag volt olyan eset, amikor egy sajtétajékoztatérdl szold tudésitasbol, ki kellett
venni Habony Arpad nevét, miutan a f8szerkeszt6 odatelefondlt, és senki nem 4llt ellen.

Allitélag sokszor eléfordul az is, hogy nem szélnak az Gjsagirénak, atirjak a cikket, sz6
nélkiil kivesznek beléle teljes bekezdéseket, mikozben az 1jsagir6 neve alatt hagyjak.
Ha valaki méltatlankodik, olyasféle valaszt kap, hogy neki ehhez semmi koze. ,Ezzel
parhuzamosan elkezdték presszionalni is az djsagirokat, hogy irjanak bizonyos dolgok-
rol, és a javaslatok alapja egyértelmtien az volt, hogy azért, mert meg kell felelni bizo-
nyos embereknek” - magyardzta egyik interjualanyunk.

A vezet6ség a cikkek blokkoldsdban is szintet 1épett. Tobb bel- és kiilpolitikai tjsag-
irét parkolépélydra dllitottak. Ok egyik interjtialanyunk szerint képesek voltak olyan
tigyekrdl irni, ami kinosan érintette a kormanypartot. Allitélag volt, aki még egy ideig
irta a cikkeit, de a vezetSk a szerkeszt3ségi rendszerben hagytik az anyagokat. Egy id6
utan az egyik ilyen tjsagirot attették MTI hirek kirakdsara, majd kirtigtak egyik inter-
jualanyunk szerint.



Az Ujsagirok az 1j érdban azt tapasztaltik, hogy a vezet6k szdmontartjik a lojalitést.
»Amig azt gondoljak, hogy lojalis vagy, addig minden rendben, és nagyon jé lehet&sége-
ket kapsz, példdul anyagilag. Ha mondanak valamit, azt megteszed, és ha azt mondjak
valamire, hogy nem, akkor azt nem teszed” - mondta egyik forrasunk. A lejarato cikke-
ket bevallalé tjsagirdk jol jarnak ebben a rendszerben. Egyikiik példaul kitlintetésben
részesiilt egy 2016-0s dolgozoi féorumon, és Magyarorszag legjobb belpolitikai t1jsagiro-
janak titulaltak.

Az Origo f6szerkesztGje egy beszédében allitolag azt is mondta, nincs sziitkségiik olya-
nokra, akik teatralis vitdkkal akasztjak meg a munkat, hanem olyanokra van sziikség,
akik konstruktivan egyiittmiikodnek. A tedtrdlis vita egyik interjialanyunk szerint az,
amikor valaki kérdez vagy kritikai észrevételt tesz arra, hogy példaul a sajat cikkének a
cimét miért irtak at az ellenkez&jére.#

Forrasaink szerint az 6ncenzura is gyakori jelenség a szerkeszt6ségben. Magatdl érte-
tédéen komoly dnkorlatozassal kezelik az Gjsagirok az aktudlisan érzékeny politikai
témakat, példdul a bevandorlast. Megitélésiik szerint a hajléktalansag és egyéb szoci-
alisan érzékeny témdk, riportok is problémat okozhatnak, hiszen kdnnyen rossz fényt
vetnek a kormanyra. Az érzékeny korbe keveredett az Egyesiilt Allamok j elndke, Do-
nald Trump is, és problémat okozhat, ha valaki negativ kontextusban szerepelteti. Az
Ujsagirdk tapasztalata szerint szent tehénnek szdmit a Nemzeti Szinhdz és a Magyar
Allami Operahaz vezetdje, valamint a Fradi is.

Az dncenzura a tobbi kormadnyparti orgdnumndl is szerves része az Ujsagirok munka-
janak. ,Ez egy atpolitizalt médium. A témavélasztisban és a témdak prezentdldsdban
alapvet@en a politikai irdnyultsdgnak ki kell jonnie. Ami kellemetlen, azt legalabbis
nem hangsulyozzuk ki. Ez alapvet6en mindig is igy volt a magyar sajtéban, minden
organumndl, ahol korabban dolgoztam. Ha nem politikai megfontolasbdl, akkor a hir-
det8k érdekei mentén volt 6ncenzira” - magyarazta egy kormanyparti lapnal dolgozé
interjdalanyunk.

A szerkeszt&ségében van, aki megtanulja ezt, és van, aki lelkesen azonosul a kormény-
parti szellemiséggel. Szerinte olyan ez a helyzet, mintha egy cégnél dolgozna, ,,ott is van
egy lizletszabdlyzat, tudod hogyan kell fel6ltézni és hogyan kell kszonni a vevének”.
Ezért munkaja sordn figyelembe veszi, hogy mi az arculata az Gjsdgnak, mi a megkoze-
litése, és ennek alapjan irja meg a cikk cimét és a leadjét. A tobbit pedig igyekszik gy
elkésziteni, hogy véllalhaté és informativ legyen minden oldalrdl. ,Ezt nem tekintem
oncenzuranak, inkabb stilisztikai taktikdzdsnak. Ezt mindenki igy csindlja a magyar
sajtoban. Egy kormanykritikus lap azzal a feliitéssel k6zol cikket, hogy mennyire rosz-
szul 4ll minden, hiszen neki az a dolga, hogy a kdkan is csomét taldljon, nekem pedig az
a dolgom, hogy a folyamatok el6ny6s oldaldit mutassam be” - mondta, hozzatéve, hogy
ha ugy irhatna, ahogyan kell, akkor k6zépen allva, semlegesen irna.

Azt kizartnak tartotta a forrds, hogy 6 vagy barmelyik kollégija olyan témaval foglal-
kozzon, ami a kormanypartnak érdeksérelmet okozhat. Az is kizart, hogy ilyen anyagok
szemlézéssel keriiljenek a lapba. Azonban 4llitdsa szerint nincs is igény ilyenekre, se a
szerkeszt8ség, se a vezet8ség részérdl. ,Volt olyan eset, amikor felmeriilt, hogy j6 lenne
megirni valamit, mert nagy hirnek szamitott volna, de hamar kideriilt, hogy nem irjuk
meg” - mondta.

Egy masik interjualanyunk ,tehetségtelen emberek dltal, ész nélkiil miikodtetett propa-
gandagépezetként” jellemezte a kormanyparti sajténak azt a - nem holdudvari - részét,
melynek miikodését ismeri. Az orgdnumot allitdsa szerint szintén jelentés mértékben

41 Planko, G. (2017): ,,Husz éven 4t épitették, a lakdjmédia konca lett” - itt a teljes
levél arrdl, mi lett az Orig6bol. 444, marcius 11. https://444.hu/2017/03/11/husz-
even-at-epitettek-a-lakajmedia-konca-lett-itt-a-teljes-level-arrol-mi-lett-az-ori-
gobol




alakitja az Gjsagir6i 6nkorlatozas, azonban ez még csak nem is tigyeskedés, inkabb ala-
csony szinvonald munkat végz6 Gjsagirdk 6vatoskoddsa. Letiltott anyagok nincsenek,
mert nincsenek 6n4llé kezdeményezések sem. Az ijsignal egyébként mar azel6tt is ko-
moly problémdk voltak az 6nkorldtozdssal, hogy kormanyparti érdekeltségébe keriilt
volna, a szerkeszt6k ugyanis tobb alkalommal blokkoltak témakat és hireket.

Az interjualany szerint az Gj kormanyparti médidhoz is jél illeszkedik a magyar saj-
té régi betegsége, az a tobb évtizedes, kormanyparti és nem kormanyparti sajtéban is
elterjedt modell, hogy az jsigironak teriilete van, és barati kapcsolatot dpol a terii-
let képvisel8ivel, akik mindig rendelkezésére allnak. Viszont folyton csak azt irhatja
meg, amit 6k akarnak mondani. Ezeket a bardti djsagirékat tobb tizezres repiilje-
gyekkel utaztatjak mindenfelé a vildgban és idénként kapnak figyelmességnek szant
ajandékokat, esetleg komolyabb javakat is. ,A modell szabdlyai szerint lojalis vagyok
a gazddmhoz, a hirdet6nek, az informatornak nem 4rtok. A kiadok is szeretik az ilyen
ujsagirdkat, mert velitk nincs probléma, nem okoznak hirdet6i vagy eléfizet6i pénzme-
gvondsokat” - magyardzta.

Interjualanyunk szerint gyakran el6fordul az is, hogy a kormanyzat az orgdinumon
keresztiil tematizdlja a kozvéleményt. El6re megkapnak informacidkat, és joval el6bb
anyagokat készithetnek késziil6 kormdanyzati és kormanyparti 1épésekrdl. Az cikk a
kormdanyzati vagy kormanyparti kommunikacios agenddnak megfelel6en, a bejelen-
téskor jelenhet meg. ,A stratégia az, hogy nem akarjak megvarni, hogy bejelentenek
valamit, és mindenki 6ssze-vissza elkezd irkalni. Ehelyett van egy [épésel6ny, hogy el-
magyardzzak, mi van, és a tobbi lap mar nem kezd el kutakodni, hanem egyszertien
atveszi” - magyarazta a forras.

9.3. Kormanyparti befolyas gyanuja
az ellenzéki médiaban

Tobb interjualanyunk is beszdmolt arrdl az informaciérol, hogy 2016-ban a kormany-
part kiterjesztette befolydsit a hagyomanyosan MSZP-hez k6t6d6 Népszavara. Az in-
formdcio jelentésiink készitése idején még megalapozatlannak szamitott. A szébeszéd
szerint a kormanypart megkezdte a Népszava atpoziciondlasat kontrolldlt ellenzéki
lappa, és allitolag az 4talakitds eredménye az lesz, hogy kritikus publicisztikdk meg-
jelenhetnek a lapban, a kormanypartnak kényelmetlen tényfeltiré cikkek azonban
nem. Az informacié akkortdjt kezdett terjedni, amikor a Népszava, a Vasarnapi Hi-
rek és a Szabad Fold Puch Laszl6 egykori MSZP-pénztarnok érdekeltségébe keriilt 2016
decemberében. A tulajdonosvéltast kovetSen, 2017 elején tavozott a Vasirnapi Hirek
f&szerkesztlje, és bucsuzo irasdban arra célzott*, hogy az uj tulajdonos allami hirde-
tések reményében alkut kotott Orban Viktorral. A szébeszédhez tartozik az is, hogy a
Népszava f6szerkesztGje, aki nyugdijba vonult volna, azért maradt, mert 6 a Fidesz 4ltal
jovdhagyott fészerkeszté.

A pletyka szerint beigért dllami hirdetések 2017 elején nem érkeztek még meg. Puch
Lészl6 pedig kozolte, hogy a szerkeszt&ségek 6nalld, fiiggetlen miikodését szerkesztGsé-
gi statiitumban rogzitik, és semmilyen médon nem kivin beavatkozni a szerkesztGségi
tartalomba, megdvja a fiiggetlen szellemi miihelyeket mindenféle politikai befolyastdl,
teljes korti szabadsagot biztosit.

A Népszava miikodésére ralatd interjialanyunk arrél szamolt be, hogy a szerkeszt3ség-
ben nem tapasztalt olyan korlitozdst, amit az 4j tulajdonos kiegyezéséhez kapcsolha-
tott volna, igy egyel&re bizonytalan volt, van-e valdsdgalapja az informaciénak. ,Abban
viszont biztos vagyok, hogy a Népszavat éri befolyasolasi kisérlet az dllami hirdetéseken

42 G4l, J. Z. (2017): Utolsé. Vasdrnapi Hirek, janudr 28. https://www.vasarnapihirek.hu/fokusz/gal_j_
zoltan_utolso__szerk_velemeny_2017_04



keresztiil” - tette hozza. Allitasa szerint cikk készitésének leallitdsra volt kisérlet a lap-
nal, de azutdn mégis megirédhatott az anyag. llyen korlatozasi prébalkozasok azonban
voltak korabban is.

Olyan igazodis is van allitélag a Népszavanal, hogy el6zetesen prébalnak megfelelni a
vezet6k a kiils6 nyomdsgyakorlonak, mert a lap pénziigyileg kiszolgaltatott. ,1tt egysze-
riien arrdl a mentalitdsrdl van szd, amely miatt azt mondjak id6nként a szerkesztGség
vezet6i, hogy most kicsit 6vatosabban, ne kockdztassunk, hogy most jon az a hirdetés
vagy nem” - magyarazta az interjdalany.

A Népszavdhoz hasonl6an 2016-ban &felsége ellenzékeként kezdték emlegetni a sajtd-
ban az ATV-t is. A Hit Gyiilekezete befolyasa ala tartozd csatorna az elmult idészakban
tobb kérdésben a korméanypart elképzeléseihez kozel all6 allaspontot képviselt, ami leg-
inkabb a televizié migransellenességében és liberalizmus-ellenességében titkozott ki. A
televizid és a kormanypart egymadsra taldldsa 4llitélag 2016-ban tortént - mondta a kor-
manyparti médiastratégia alakuldsat nyomon kévetd interjialanyunk. A kozeledésbe
azonban belenyulhattak valakik, akik ellenérdekeltek voltak - igy magyardzzak, hogy
2016. december 22-én Juhdsz Péter ellenzéki politikus feltett egy fot6t a Facebook-olda-
lara, amin Németh Sandor, az ATV tulajdonosa Andrew G. Vajnaval és Habony Arpad-
dal egyeztet a filmiigyi kormanybiztos Nobu nev{i luxuséttermében.

A tulajdonos késébb azt nyilatkozta, ,sem a televizio, sem a belpolitika nem volt napi-
renden” és nem hangzott el ,egyiittmiikodéssel, megallapodassal kapcsolatos megjegy-
26s”.4 A televizi6 hirigazgatdja pedig egy 2017 janudrjiban adott interjiban hangsu-
lyozta a televizié fiiggetlenségét és azt llitotta, kisérlet sem tortént a befolydsolasra.++
Ide tartozik azonban, hogy Friderikusz Sdndor, a televizi6 korabbi m{isorvezet&je 2016
oktdberében azt éllitotta,45 a hirigazgaté is targyalt Habony Arpaddal és Andrew G.
Vajnaval, és emellett arra is célzott, hogy homadlyos folyamatok zajlanak a televiziénal.

Kiilonos koriilménynek tiint az is, hogy 2016 decemberében varatlanul felmondott az
ATV kozismert miisorvezet8je, Kilman Olga, majd Simicska Hir TV-jéhez igazolt. A
hirtelen szakitas okaival kapcsolatos kérdésekre a miisorvezetd kitér6 valaszokat adott,
és azt allitotta, nem volt konfliktus kozte és a tulajdonos k6zott. Ehhez képest a tulaj-
donos nyilvinosan ment neki a miisorvezet6nek+*, Kilman Olga pedig egy interjukér-
désre, hogy az ATV tulajdonosi kore és a kormany kozott van-e kapcsolat, azt felelte:
»Engem biztos nem hivtak a Nobuba ebédelni”.+” A szakitas kiilonos koriilményének
tlinhet az is, hogy a miisorvezet$ felmonddsa utdn t6bb kormanyparti orginumban
napokon 4t egymast érték a misorvezetd tavozasaval kapcsolatos hirek és alhirek.+?

43 Teczdr, Sz. (2016): ,K6z0s ismerdseink hosszabb ideje szorgalmaztdk” - Németh Sindor a
Vajna-ebédrdl. Magyar Narancs, december 23. http://magyarnarancs.hu/belpol/kozos-ismerose-
ink-hosszabb-ideje-szorgalmaztak-nemeth-sandor-a-vajna-ebedrol-102018

44 Sixx (2017): Minden fan nem terem Kalman Olga. Index, janudr 19. http://Index.hu/kultur/me-
dia/2017/01/19/minden_fan_nem_terem_kalman_olga/

45 Sixx (2016): Orban egykor nem rendelt volna propagandariportokat. Index, oktéber 13. http://In-
dex.hu/kultur/media/2016/10/13/0rban_egykoron_nem_rendelt_volna_propagandariportokat_a_
tva-tol/

46 Herczeg, M. (20106): Elszabadult a pokol: Németh Sdndor kiborult Kdlman Olga tdvozdsa miatt, és
tizent az Orbdn ellen vendettat folytat6 Simicskdnak. 444, december 19. https://444.hu/2016/12/19/
elszabadult-a-pokol-nemeth-sandor-kiborult-kalman-olga-tavozasa-miatt-es-uzent-az-orban-el-
len-vendettat-folytato-simicskanak

47 Planko, G. (2017): Kdlman Olga: Hallom a nép hangjat, én is ebben az orszdgban élek. 444, marcius
6. https://444.hu/2017/03/06/kalman-olga-hallom-a-nep-hangjat-en-is-ebben-az-orszagban-elek

48 Horviéth, B. (2016): Az ATV-s fizetéséhez képest jéval kevesebbet kap Kdlman Olga a Hir TV-nél.
444, december 22. https://444.hu/2016/12/22/az-atv-s-fizetesehez-kepest-joval-kevesebbet-kap-kal-
man-olga-a-hir-tv-nel



9.4. A sajtoszabadsag korlatai a nem
kormanyparti médiaban

A sajto fiiggetlenségét és az Gjsagirdi munka szabadsigit a nem kormanyparti médi-
dban interjualanyaink nagyon eltérGen itélték meg. Arrdl egybehangzdan vélekedtek,
hogy a magyar médiat hihetetlen hatalmi befolyasolas szoritja, és a sajtd meglehet8sen
rossz helyzetben van. Az optimista allaspont szerint azonban ettl még nem kell temet-
ni a magyar sajtészabadsagot, hiszen a legfontosabb portal és tévécsatorna, az Index és
az RTL Klub kormanykritikus, illetve van még néhdny anyagilag fiiggetlen, m(ik6d6-
képes, semleges miihely is, amiknek varhat6an az lesz a sorsa, hogy el6bb-utébb 6ssze-
tlizésbe keverednek a kormannyal. A hatalommal val6 komoly sirlédéas egyik latvanyos
jele volt 2016-ban, hogy rendszeressé valt a kormanykritikus organumoknal dolgozé
tjsagirdk kitiltasa a Parlamentbél.#0 Igy jartak az Index, a 24.hu, a hvg.hu és az RTL
Klub egyes munkatdarsai, valamint a 444.hu teljes szerkeszt§sége .

Kormanyparti interjialanyaink viszont nem értettek egyet azzal, hogy a kormanykri-
tikus sajto fiiggetlentil miikodne. Egyikiik megfogalmazasa szerint nincs politikatol
fliggetlen, semleges sajtd, a média eleve atpolitizalt, ezért nincs kiilonbség a kormany-
barat és a kormdanyt biral6 orginumok kozott. ,,Az én megkeresésem mogott teljes jog-
gal lehet feltételezni, hogy van egy politikai motivacid, és hogy nem akarok j6t irni az
ellenzéki politikusrol, akit megkeresek. A kérdésem az, hogy egyébként az ellenzéki
média mogott van-e politikai motivacié? Amikor Orban Viktorrdl rosszat irnak vagy a
kormdnyrol, akkor amogott van-e olyan szandék, hogy bukjon meg?” - kérdezte. ,Ha
a vdlasz igen, akkor se a tdjékoztatds, se a hirkozlés, se az objektivitds, semmi amire
egyébként olyan nagyon biiszkének kellene lenniink, nincs meg” - tette hozza.

Voltak, akik amellett foglalnak allast, hogy a semlegességre torekvés még egy ilyen
kornyezetben is lehetséges. Mas tigy vélte, munkdja fiiggetlenségét valoban korlatozza,
hogy ellenzéki alapéllasbdl birdlja a kormanyt, de éppen a kormanyoldal propaganda-
gépezete miatt kényszeril erre. Ezzel Osszefiiggésben tobb interjialanyunk emlitette
a Simicska-médiaval kapcsolatos fenntartésait is. Ezek az orgdnumok azért lettek kor-
mdnykritikusak, mert a tulajdonos Gsszeveszett a miniszterelnokkel, ezért miikodé-
siiket politikai célinak tekintette tobb interjialanyunk. Ugyankkor a Simicska-orga-
numokndl dolgozé tobb Gjsagird is pozitiv ellentételezésként emlitette, hogy legaldbb
nem szo6lnak bele a munkajukba, barmirdl irhatnak. A tulajdonos tigyeit persze nem fir-
tatjik, de példdul egy interjiban vagy él6 addsban elhangz6 Simicska-kritikaval nincs
problémdja a vezetésnek. Mindemellett azonban olyan kormanykritikus anyagokrol
is értesiiltiink, amik nem jelenhettek meg a Simicska-médidban azzal az indoklassal,
hogy lehet birdlni a rendszert, de keresztény-konzervativ alapallasbdl.

Tobb interjuialanyunk beszamolt arrdl a problémardl is, hogy a nem kormdnyparti saj-
téban egyre sziikebb az Gjsdgirék mozgastere a tulajdonosi érdek és a finanszirozasi
problémak miatt. ,Mikozben a fiiggetlennek tartott sajtoban magasztos dolgok miatt
verjiik a melliinket, egyre kevésbé laitom a kiilonbséget a kormanyoldalhoz képest: ott
odajon hozzam a kormanypart embere, hogy menjek el valami érdektelen sajtétdjékoz-
tatora, esetleg irjam meg egy bardti cég anyagat, a fiiggetlen lapnal pedig odajon hoz-
zam a hirdetésszervez8, hogy fontos tigyek helyett irjak gumimatracokrol, mert most az
a sales érdek. A kett6 ugyanaz” - vdzolta a problémat egyik interjualanyunk.

Allaspontja szerint egy politikai-gazdasagi érdekeknek aldvetett sajté m(ikodik ma Ma-
gyarorszagon, és mindegyik orgdnum valahogyan ,kotve van”, a politikai és gazdasigi

49 Német, T. (2016): A TASZ az Alkotmanybirésighoz fordul a Parlamentbdl kitiltott tjsdgirok miatt.
Index, dprilis 28. http://Index.hu/belfold/2016/04/28/a_tasz_az_alkotmanybirosaghoz_fordul_a_
parlamentbol_kitiltott_ujsagirok_miatt/

50 Planko, G. (20106): Az egész 444-et Kitiltottak a Parlamentbdl. 444, oktéber 19. https://444.
hu/2016/10/19/az-egesz-444-et-kitiltottak-a-parlamentbol



szereplSk rovid pérazon tartjak a szerkesztGségeket. A gazdasagi oldala ennek az, hogy
a hirdet6i nyomds miatt a fiiggetlen sajtéban is fellazul a fontos, szakmai tartalom, és
egyre nagyobb tételben jelennek meg cikknek 4lcazott hirdet6i anyagok az djsdgban,
vagy olyan tartalmak, amik csak azt a célt szolgaljak, hogy kitoltsék a lapot vagy kattin-
tast hozzanak a hirportalokra.



0000‘

1009090090 0000060000000000000606

<
<

33341

Vo4

$3954
<
23050544

¢
33535

94

) &

¢
<@
B
<
¢
<@
.
<
<¢
<@

) <
¢
) <
¢
<
¢
.
3
*>4
3%
‘o
*4
‘o
*¢
¢o
*4¢
¢o
*¢
‘o
*4¢
‘o
e
¢
’
¢
<
¢

>
00000000000000000:0:000

\ <

¢
->
¢
-
9
-
9
>
9
-
9
->
¢
->
¢
-
¢
-
¢
24
¢
-
¢
24
9
-
9
-
9
->
9
-
¢
->
4

‘o
>

33333323

e ag
>do

94



