
1 

Ágnes Urbán

Mertek Media Monitor 

November 2016 

Recent changes in media 
ownership 



2 

 

Content 
The market for print newspapers 3 

Radio market 7 

Television market 8 

Online market 11 

  



3 

 

The past few years saw major changes in the ownership structures of media corporations in 

Hungary. Following the economic crisis of 2008, the advertising market dropped by 20%. The 

adoption of the media law in late 2010 led to an unpredictable regulatory environment. Many 

foreign investors sold their Hungarian holdings, and several of them left the region altogether. 

In Hungary, their place was typically taken by domestic investors with political connections 

and close ties to the governing party. This has completely reshaped not only media ownership 

structures in Hungary, but in fact the entire Hungarian public sphere. 

 

The market for print newspapers 
For years the market for print newspapers was dominated by three grand international 

investors, the German Axel Springer, the Swiss Ringier and the Finnish Sanoma corporations.  

Sanoma's departure from the Hungarian market is a simple story. The Finnish owner 

announced in April 2014 that it would sell its Hungarian holdings to a Hungarian financial 

investor. The buyer, the Central Fund, was part of the portfolio owned by the Hungarian 

businessman Zoltán Varga. At the time everyone assumed that Varga would break up the 

portfolio and sell its components one by one. Ultimately, however, that turned out to be 

wrong and the papers are still held by the same owner.  

The story of the Axel Springer and Ringier merger began in 2010, and it seemed likely that 

the fusion of two newspaper publishers who are major players even by European standards 

could be problematic in a small market such as Hungary, because they are even more 

significant in this comparatively small market. The anticipated problems did in fact arise, as 

the National Media and Infocommunications Authority (NMHH) issued a position paper in 

the spring of 2011 in which it rejected the merger of the Hungarian subsidiaries of Ringier 

and Axel Springer. The media law provides that such position papers by the Authority are 

binding for the Competition Office, which cannot issue a merger clearance in contravention of 

the Authority's opinion. The two companies then withdrew their petition, but it was widely 

assumed that they would continue to try to merge their respective Hungarian holdings at a 

later time.  

In January 2014 the two companies announced that a company called Vienna Capital Partners 

(VCP) would acquire a major portion of the media portfolio owned by Ringier and Axel 

Springer, respectively, including the regional newspapers, the national daily Népszabadság, 

the sports newspaper Nemzeti Sport, the business daily Világgazdaság, and other sports and 

youth magazines. The remaining newspapers, including the tabloid Blikk and some popular 

magazines, have been published by Ringier Axel Springer Hungary, the Hungarian subsidiary 

that was formed after the merger of the two media giants, since 2014.  

VCP subsequently changed its name to Mediaworks and became the subject of intense news 

attention in autumn 2016, when on 8 October it all of a sudden suspended the print and online 

publication of Hungary's leading broadsheet, Népszabadság. The owner of the publishing 



4 

 

house, the Austrian businessman Heinrich Pecina cited business reasons for the decision, but 

the way the process was implemented (taking the newspaper's internet archive offline, the 

humiliation of employees and keeping them in a state of uncertainty) strongly suggest 

political motives. The political background became obvious when it was announced that 

Mediaworks' Hungarian holdings will be taken over by Opimus Press. Journalists found that 

this company has ties to Lőrinc Mészáros, an oligarch who is a personal friend of the prime 

minister and is now entering the media business.  

Mediaworks also significantly increased its influence over the structure of the Hungarian 

public sphere by purchasing the Pannon Lapok Társasága newspaper company on 30 

September 2016, a few days before the suspension of Népszabadság. Through this acquisition 

Mediaworks became the owner of four regional newspapers with over a million readers. As a 

result, it has emerged as one of the most important sources of news for those living in the 

Hungarian countryside.  

Another important development with respect to the public's access to information is that three 

leftwing newspapers, the national broadsheet Népszava, and two weeklies, Szabad Föld and 

Vasárnapi Hírek, were acquired in October 2016 by an offshore company in Liechtenstein. 

Though journalists were able to track the company to the Swiss investor Jürg Marquard, the 

press division of the latter company denies its involvement, and hence officially we don't 

know who the owner is yet.1 The real owners of the leftwing weekly 168 óra are also 

unknown, but investigative reporting suggests that they are investors in New York.2  

Though national broadsheets tend to be economically less significant and have a limited direct 

reach, on account of their traditional role it is nevertheless worthwhile to take a look at the 

key owners in this segment of the market. With the closing of Népszabadság, four newspapers 

remain in the market. Magyar Nemzet is an openly rightwing newspaper owned by Lajos 

Simicska, who used to act as the prime minister's financial éminence grise. Since a public 

conflict erupted between Viktor Orbán and Lajos Simicska in February 2015, Magyar Nemzet 

has adopted a critical tone towards the government. Incidentally, this marks the first time that 

a rightwing daily has been independent - and thus occasionally critical - of Fidesz. Magyar 

Idők is owned by Gábor Liszkay, who is also well known for his ties to rightwing politics and 

his loyalty to the prime minister. In terms of its editorial tone, Magyar Hírlap is a far-right 

newspaper. It is owned by the businessman Gábor Széles, who is a prominent backer of the 

prime minister. The sole remaining leftwing daily, Népszava, was taken over by an offshore 

company, as we discussed above. 

The market for political weeklies remains more diverse, and in fact weeklies that are critical 

of the government continue to dominate  (HVG, Magyar Narancs, Élet és Irodalom, 168 óra). 

                                                 
1 Szalay, D. (2016): Marquardnak nincs köze a Népszava és a Vasárnapi Hírek felvásárlásához [Marquard has 

nothing to do with the acquisition of Népszava and Vasárnapi Hírek].  

http://24.hu/media/2016/10/24/marquardnak-nincs-koze-a-nepszava-es-a-vasarnapi-hirek-felvasarlasahoz/  
2 Becker, A. (2016): Likviditási válság a 168 óránál – ki áll valójában a Brit Média Kft. mögött? [Liquity crisis at 

168 óra – who is really behind Brit Média Ltd? https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-

all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/  

http://24.hu/media/2016/10/24/marquardnak-nincs-koze-a-nepszava-es-a-vasarnapi-hirek-felvasarlasahoz/
https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/
https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/


5 

 

Heti Válasz can be considered more loyal to the government's policies, while Demokrata is 

distinctly far-right in tone but fiercely loyal to Fidesz. At this moment, attention centres 

around a business weekly, Figyelő, which was once an influential newspaper. The publisher 

went bankrupt, and Figyelő's fate hangs in the balance as a new publisher is sought.  

The daily Lokál has also emerged as an important player in 2016, for in its own segment of 

the market -- free daily newspapers -- it attained a monopoly position when Metropol went 

out of business in May. Lokál is also published as a free weekly. The newspaper is affiliated 

with the media empire controlled by Árpád Habony, the prime minister's advisor.  

 

Brand Publisher Net revenue 

2015 (’000 

HUF) 

Type of the 

owner 

Transparency 

of the owner 

Circulation 

2015 H2* 

12 regional 

newspapers, 

Világgazdaság, 

Nemzeti Sport, 

magazines 

Mediaworks Hungary 

Zrt 
16 387 008   

Hungarian 

investor (pro-

government) 

partly 

transparent  
- 

magazines 
Central Médiacsoport 

Zrt  
7 894 384 

Hungarian 

investor 
transparent - 

Blikk, magazines 
Ringier Axel Springer 

Magyarország Kft. 
6 398 000 

international 

investor 
transparent - 

Bors, 2 regional 

newspapers  
Lapcom Zrt 9 510 634 

international 

investor 

not 

transparent 
- 

3 regional 

newspapers 
Russmedia Kft 5 231 542 

international 

investor 

partly 

transparent 
- 

Népszava (daily) 
Népszava Lapkiadó 

Kft.  
580 016 offshore 

not 

transparent 
11 815 

Magyar Nemzet 

(daily) 

Nemzet Lap- és 

Könyvkiadó Kft 
2 225 301 

Hungarian 

investor 
transparent 24 232 

Magyar Hírlap 

(daily) 
Magyar Hírlap Kft 620 755 

Hungarian 

investor (pro-

government) 

transparent n.a. 

Magyar Idők 

(daily) 

Magyar Idők Kiadó 

Kft 
872 202 

Hungarian 

investor (pro-

government) 

transparent n.a. 

HVG (weekly) HVG Kiadó Zrt 3 329 957 
Hungarian 

investor 
transparent 36 487 

Figyelő (weekly) MediaCity Kft 

634 542  

(until 

November 

03, 2015)  

Hungarian 

investor 

ownership 

change in 

progress 

7 566 

Magyar Narancs 

(weekly) 

Magyarnarancs.hu 

Kft 
238 207 

Hungarian 

investor 
transparent n.a. 



6 

 

Heti Válasz 

(weekly) 
Heti Válasz Kiadó Kft 878 658 

Hungarian 

investor 
transparent 15 112  

168 óra (weekly) Telegráf Kiadó Kft 417 886 offshore 
not 

transparent 
14 321 

Élet és Irodalom 

(weekly) 
Irodalom Kft 189 280 

Hungarian 

investor 
transparent n.a. 

Demokrata 

(weekly) 
Artamondo Kft 306 891 

Hungarian 

investor (pro-

government) 

transparent n.a. 

Lokál (free daily) 
Modern Media Group 

Zrt 

803 922 

(from April 

16, 2015)  

Hungarian 

investor (pro-

government) 

transparent n.a. Lokál extra (free 

weekly) 

*Source: matesz.hu 

 

 

  



7 

 

Radio market 
We generally do not tend to view the radio market as a key player when it comes to public 

opinion formation, but over the last years there have been some remarkable developments in 

Hungary with respect to this market. The radio market is the media market in which the state 

has the most power to intervene. Through the frequency allocation tenders the Media Council 

has a direct say in who gets to perform radio broadcasts in Hungary.  

The biggest player in the radio market is public radio, which broadcasts nationally on four 

channels.  

Among the commercial radios, Class FM is the largest for the time being, since it uses the 

only national commercial frequency. The operator of Class FM, Advenio Inc, came by its 

frequency under scandalous circumstances back in 2009,3 and the company's owner is a 

prominent businessman who was known at the time for being very close to Fidesz. The seven-

year media service licence that the company won in 2009 is set to expire on 19 November, 

and it will have to stop broadcasting at that time. For the time being, the fate of the frequency 

remains uncertain. There are legal actions still pending to determine what will be done with it, 

and as a result the earliest time when a new station could begin to broadcast would be 2017 -

even if the Media Council were to issue a new tender for the frequency, which it hasn't done 

yet. In the spring of 2016 there was a change in the ownership of the radio, and an American 

lawyer/businessman, Michael McNutt, took over the station.  

Karc FM, a rightwing talk radio station, has been broadcasting on the frequency 105.9 in 

Budapest since February 2016. It is operated by Karc FM Média Ltd, the owner of which is 

Magyar Idők Publishing Ltd, a publisher known for its loyalty to the government.  

Another broadcaster that is openly controlled by interests close to the governing party is the 

music radio station Rádió 1. It is operated by Radio Plus Ltd and is owned by the 

government's film commissioner Andy Vajna, who is also the owner of the company that 

operates TV2. Rádió 1 drew attention recently because the station, which can only be received 

in Budapest, was authorised by the Media Council to merge into a network with other radios. 

As a result, as of 15 November the programmes of Rádió 1 will be heard for up to 20 hours a 

day in the towns and surrounding areas of Baja, Dunaföldvár, Paks, Szekszárd, Győr, Tihany, 

Miskolc, Heves and Nyíregyháza. Thanks to the decision by the Media Council, therefore, 

Rádió 1 has managed to significantly increase its market share. Once Class FM goes off the 

air, Rádió 1 will become the music radio station with the greatest coverage area.  

Two Budapest talk radios, Info Rádió and Klub Rádió, play a prominent role in the news 

segment of the market. Rightwing Info Rádió is part of the CEMP group, which is owned by 

the banker Zoltán Spéder, who recently became embroiled in a conflict with the prime 

minister and is as a result in the process of restructuring his media empire.4 The majority 

                                                 
3 Mertek (2013): The radio market as political playground http://mertek.eu/en/article/the-radio-market-as-a-

political-playground  
4 The present manuscript was completed at the end of October 2016.  

http://mertek.eu/en/article/the-radio-market-as-a-political-playground
http://mertek.eu/en/article/the-radio-market-as-a-political-playground


8 

 

ownership of the prominent leftwing station Klub Rádió, which is critical of the government, 

is held by private persons. A minority stake, however, is held by Brit Média Ltd, whose 

murky background has been the subject of ongoing speculation in the Hungarian press.5  

Lánchíd Rádió, which can be received in the country's central and western parts, broadcasts 

on 14 frequencies overall. It is owned by Lajos Simicska, the media oligarch who used to be 

one of the prime minister's closest allies. 

Ecclesiastical radios have emerged as major players in the Hungarian radio market. Three 

Catholic radios and one Presbyterian station operate several dozens of local and district 

frequencies, which makes church radios major players in the rural markets.  

Smaller music stations are typically less suitable for influencing the structure of the public 

sphere, but in Hungary that is not necessarily the case. In order to save on operating costs, a 

significant portion of local radios receive their news from the state news agency MTI. In other 

words even if a radio station is independent in terms of its owners, its news services may 

nevertheless support the government's communication.  

 

Brand Broadcaster Net revenue 

2015 (’000 

HUF) 

Type of the owner Transparency of 

the owner 

Class FM Advenio Zrt 2 959 309 
international 

investor 
transparent 

Rádió 1 Radio Plus Kft - 
Hungarian investor 

(pro-government) 
transparent 

Karc FM  
Karc FM Média Kft 

(Hang-Adás Kft) 
1 866  

Hungarian investor 

(pro-government) 
transparent 

Lánchíd Rádió Lánchíd Rádió Kft 282 157 Hungarian investor  transparent 

Info Rádió Inforádió Kft 465 876 Hungarian investor  transparent  

Klub Rádió* Klubrádió Zrt 102 784 Hungarian investor  
partly 

transparent 

* other revenues (subsidies, grants, crowdfunding) are not included in the net revenue data 

 

 

Television market 
Similarly to the other media sectors, the television market also boasts a significant number of 

government-friendly players.  

                                                 
5 Becker, A. (2016): Likviditási válság a 168 óránál – ki áll valójában a Brit Média Kft. mögött? [Liquity crisis at 

168 óra – who is really behind Brit Média Ltd?] https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-

ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/ 

https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/
https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/


9 

 

The public service media provider (MTVA) operates seven television channels, which had an 

audience share of 18.7% in the third quarter of 2016.6  

The market leader RTL Klub is operated by the Magyar RTL Televízió Inc In addition to its 

flagship channel, RTL Group controls several other television channels in Hungary (RTL II, 

Cool, Film+, RTL+, Film+2, Sorozat+, MuzsikaTV), and also has an own sales house called 

R-time.  

The second largest commercial television channel is TV2, which is operated by the TV2 

Média Csoport Ltd owned by the government's film commissioner Andy Vajna. The TV2 

group also boasts a significant number of thematic channels which are registered abroad 

(Super TV2, Fem3, Mozi+, Spíler TV, Izaura TV, Zenebutik, Prime, Chili TV, Kiwi TV). 

Advertising time for these channels is sold by the sales house Atmedia. This is particularly 

interesting because Atmedia also sells ads for MTVA's television portfolio. Public service 

television and the pro-government commercial television TV2 thus mutually reinforce one 

another's positions in the advertising market by offering their advertising time to potential 

advertisers as a package; essentially, this makes it possible to reach any designated target 

group effectively.  

Four channels are worthy of mention in the news market: These are ATV, HírTV, Echo TV 

and the Hungarian edition of Euronews. 

ATV is operated by the eponymous holding company, which is in turn owned by the 

Hungarian Hit Gyülekezete (Faith Church Hungary), an evangelical congregation. ATV is 

generally regarded as a leftwing channel that is critical of the government, but – undoubtedly 

due to its ownership background – on some major issues it shares a platform with the 

government.  

On the refugee question, for example, which recently became a dominant issue in Hungarian 

political discourse, ATV openly endorsed the government's anti-refugee narrative. Even more 

surprisingly, ATV – as the sole player in the television market apart from the public television 

channels controlled by MTVA and the TV2 group – has continuously broadcast government 

advertisements throughout most of 2016, undoubtedly accruing substantial revenue in the 

process.  

Rightwing HírTV is operated by Hír Televízió Inc, which is part of Lajos Simicska's 

extensive media holdings. Since the February 2015 clash between Simicska and Orbán, the 

channel has shifted towards a stance that is considerably more critical of the government than 

previously. As a result, government party politicians boycott HirTV, won't give interviews to 

the channel and refuse to appear in its shows.  

Echo TV is operated by Echo Hungária Tv Inc, which is owned by the prominent rightwing 

businessman Gábor Széles. Gábor Széles's name has been well-known in Hungary ever since 

                                                 
6 Nielsen (2016): TV market snapshot Q3 

http://www.agbnielsen.com/Uploads/Hungary/res_snapshot_2016Q3_eng.pdf  

http://www.agbnielsen.com/Uploads/Hungary/res_snapshot_2016Q3_eng.pdf


10 

 

the 1980s, and he is also known for his loyalty to the current prime minister. His media 

holdings often disseminate far-right communication.  

Euronews' Hungarian edition was launched in 2013. Its ownership structure is complex, and 

its 25 shareholders include a variety of major European broadcasters. What drew most 

attention to Euronews in Hungary was that fact that since August 2016 the state-owned 

Antenna Hungária has not transmitted the channel's broadcasts on the digital terrestrial 

platform. As a result, the segment of the public most likely to miss out on the possibility of 

watching Euronews are those viewers who have a relatively limited selection of channels to 

begin with, including many elderly and less educated viewers.  

In addition to the channels enumerated above, there are countless foreign-owned thematic 

channels available to Hungarian viewers, but these broadcast entertainment shows and do not 

play a significant role in informing the public.  

 

Brand Broadcaster Net revenue 2015 

(’000 HUF) 

Type of the owner Transparency of 

the owner 

RTL Klub, 

Muzsika Klub 

Magyar RTL 

Televízió Zrt 
27 346 437 

international 

investor 
transparent 

RTL II, Cool, 

Film+, etc (6 

channels)  

RTL Group 

(Luxemburg) 
- 

international 

investor 
transparent 

TV2 
TV2 Média Csoport 

Kft 
18 372 275 

Hungarian investor 

(pro-government) 
transparent 

Super TV2, Fem3, 

Mozi+, etc (9 

channels) 

CEE Broadcasting 

Co. (Romania) 
- 

Hungarian investor 

(pro-government) 
transparent 

ATV ATV Zrt 1 600 109 Hungarian investor transparent 

Hír TV HírTV Zrt  4 035 073 Hungarian investor transparent 

Echo  
Echo Hungária TV 

Zrt  
791 973 

Hungarian investor 

(pro-government) 
transparent 

Euronews Euronews SA - 
international 

investor 
transparent 

 

 

  



11 

 

Online market 
In Hungary the online market is the most balanced among the media markets, but providers 

with close ties to the government have significantly proliferated in this realm, too.  

The portal with the greatest reach, origo.hu, was acquired by the New Wave Media Ltd. in 

February 2016. Previously, origo.hu was owned by the telecommunications company Magyar 

Telekom, Hungary's leading telecom corporation. Magyar Telekom in turn is a subsidiary of 

Deutsche Telekom, and the German telecommunications decided to sell off the online news 

provider. Now New Wave Media is owned by the businessman István Száraz, whose name 

became widely known in April 2016. At that time a major scandal erupted because another 

portal owned by Száraz, vs.hu (which is operated by New Wave Productions Ltd.) was 

awarded over half a billion forints from foundations affiliated with the Hungarian National 

Bank (MNB). The circumstances of the subsidy were totally inscrutable to the public. Before 

the change in ownership, origo.hu had a reputation for investigative reporting, but since then 

it has changed substantially and is now discernibly more loyal toward the government.  

The position of the other major online news portal in Hungary, index.hu, is still uncertain as 

of this writing. It is owned by the businessman Zoltán Spéder, whose relationship with the 

prime minister has recently deteriorated. In the last few weeks, Spéder has sold his stakes in 

banking and is also in the process of legally restructuring his media holdings. There are 

rumours about option contracts and new owners, but for now it is impossible to know with 

whom the portal will ultimately end up. The fate of index.hu is crucial not only because of the 

portal's substantial number of readers, but also because it has functioned as one of Hungary's 

leading training ground for young journalists and was home to countless scoops of 

investigative journalism.  

Two other major players in the Hungarian online news market are 24.hu and hvg.hu, both of 

which are backed by a publishing house. 24.hu is operated by the Central Digitális Média 

Ltd., but the portal itself has no print version. An interesting development is that Magyar RTL 

Televízió Inc has acquired a 30% stake in Centrál Digitális Média Ltd. in September 2016, 

though for the time being the approval of the competition office is still pending. Hvg.hu is 

operated by HVG Kiadó Inc, which also publishers the eponymous weekly. Both these portals 

are critical towards the government.  

Another newsportal that is critical of the government is 444.hu, which was launched in 2013 

and quickly emerged as a key player in the online market. Its owners are private Hungarian 

citizens. Péter Uj and Gábor Kardos, who both previously served as top executives/editors at 

index.hu.  

Pro-government players have also cropped in the online market. The operator of the portal 

888.hu is the Modern Média Group Inc, which is owned by Árpád Habony, the prime 

minister's advisor.  

Ripost.hu is seeking to build its readership by posting tabloid news, but in the instances when 

its content is more political, the editorial line hews towards the government's position and 



12 

 

communication. It is published by Ripost Média Ltd., which is owned by private persons in 

Hungary.  

Two important players in the online content market are atlatszo.hu and direkt36.hu. These are 

both non-profit investigative sites, and both were launched by journalists who could no longer 

continue to work in mainstream media. Their ownership structures are transparent, and a 

significant portion of their revenue stems from crowdfunding, in other words donations by 

readers. This form of funding is an important condition of retaining independence. A major 

difference between the two teams of investigative reporters is that while atlatszo.hu wishes to 

nurture its own brand and a corresponding website, direkt36.hu publishes its articles in 

partnerships (predominantly on the 444.hu portal).  

 

Brand Content 

Provider 

Net revenue 

2015 (’000 

HUF) 

Type of the 

owner 

Transparency 

of the owner 

Real User  

(September 

2016)* 

origo.hu Origo Zrt 4 449 697 

Hungarian 

investor (pro-

government) 

transparent 2.340.685 

index.hu Index.hu Zrt 2 167 950 
Hungarian 

investor  

partly 

transparent  
2.005.514 

24.hu 

Central 

Digitális 

Média Kft  

2 103 656 

(from March 

31, 2015) 

Hungarian 

investor 
transparent 1.945.415 

hvg.hu 
HVG Kiadó 

Zrt 
3 329 957 

Hungarian 

investor 
transparent 1.788.857 

ripost.hu 
Ripost Média 

Kft  

373 274 (from 

January 5, 

2015) 

Hungarian 

investor (pro-

government) 

transparent 1.214.341 

444.hu 
Magyar Jeti 

Zrt 
205 328 

Hungarian 

investor 
transparent 1.114.453 

vs.hu** 

New Wave 

Production 

Kft 

170 266 

Hungarian 

investor (pro-

government) 

transparent 652.324 

atlatszo.hu** 

Atlatszo.hu 

Közhasznú 

Nonprofit Kft  

0 
Hungarian 

investor 
transparent 262.307 

888.hu 

Modern 

Media Group 

Zrt  

803 922 (from 

April 16, 2015) 

Hungarian 

investor (pro-

government) 

transparent n.a. 

direkt36.hu** 
Direkt36 

Nonprofit Kft 
6 047 

Hungarian 

investor 
transparent n.a. 

 

*Source: Gemius – OLA (data include PC, tablet and mobile users) 



13 

 

** other revenues (subsidies, grants, crowdfunding) are not included in the net revenue data 

 


