
1 

 

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  

Urbán Ágnes
Mérték Médiaelemző Műhely  
 2016. november 

Tulajdonváltozások  
a magyar médiapiacon  

 



2 

 

Tartalomjegyzék 
 

Nyomtatott lapok piaca        3 

Rádiós piac          6 

Televíziós piac          8 

Online piac          10 

  



3 

 

Tulajdonváltozások a magyar médiapiacon  

 

Magyarországon az elmúlt években jelentősen átalakult a médiavállalatok tulajdonosi 
szerkezete. A 2008-as gazdasági válság után közel 20 százalékkal visszaesett a reklámpiac, a 
2010 végén elfogadott médiatörvény után kiszámíthatatlanabbá vált a szabályozási környezet. 
Több külföldi befektető is eladta magyarországi érdekeltségeit, közülük többen a teljes régióból 
kivonultak. Magyarországon a kivonuló külföldi befektetők helyét jellemzően hazai, a 
kormánypárthoz kötődő politikai befektetők vették át. Ez lényegében nemcsak a tulajdonosi 
viszonyokat, de a teljes magyarországi nyilvánosság szerkezetét átalakította.  

Nyomtatott lapok piaca 
A nyomtatott sajtó piacát hosszú éveken keresztül három nagy nemzetközi befektető, a német 
Axel Springer, a svájci Ringier és a finn Sanoma uralta. 

A Sanoma kivonulása egyszerű történet: a finn tulajdonos 2014 áprilisában jelentette be, hogy 
magyarországi érdekeltségét eladja egy magyar pénzügyi befektetőnek. A vevő a Central Fund, 
Varga Zoltán magyarországi üzletember érdekeltsége volt. Akkor mindenki azt gondolta, hogy 
Varga szétszedi a portfóliót és annak elemeit egyenként értékesíti, de ez nem bizonyult igaznak, 
a lapok mind a mai napig egy kézben vannak.  

Az Axel Springer és a Ringier összeolvadásának története 2010-ben kezdődött, és sejteni 
lehetett, hogy az európai piacon is meghatározó jelentőségű két lapkiadó fúziója 
Magyarországon problémás lehet, hiszen a magyar piac jelentős szereplőiről volt szó. Ez a 
várakozás be is igazolódott. A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szakhatósági 
állásfoglalása alapján 2011 tavaszán elutasította a Ringier és az Axel Springer magyarországi 
leányvállalatainak fúziós kérelmét. A médiatörvény szerint a szakhatósági állásfoglalás köti a 
Gazdasági Versenyhivatalt, anélkül nem adható meg az engedély az egyesülésre. A két társaság 
akkor visszavonta a kérelmet, de tudható volt, hogy nem mondanak le a magyarországi 
érdekeltségek összevonásáról. 

A két cég 2014 januárjában bejelentette, hogy a Vienna Capital Partners (VCP) felvásárolja a 
Ringier és az Axel Springer médiaportfóliójának meghatározó részét, köztük a megyei 
napilapokat, a Népszabadságot, a Nemzeti Sportot, a Világgazdaságot, illetve sport-, női és 
ifjúsági magazinokat. A fennmaradó lapokat, így a Blikket és a népszerű magazinokat a Ringier 
Axel Springer Magyarország adja ki 2014 óta.  

A VCP később a Mediaworks nevet vette fel és 2016 őszén került a hírek fókuszába, amikor 
október 8-án egyik óráról a másikra felfüggesztette a piacvezető politikai napilap, a 
Népszabadság nyomtatott és online kiadását. A kiadó tulajdonosa, Heinrich Pecina gazdasági 
racionalitásra hivatkozott, de tekintettel az eljárás módjára (online archívum bezárása, a 
munkatársak megalázása és bizonytalanságban tartása), lényegében mindenki politikai 
motivációt sejt. A politikai háttér akkor vált nyilvánvalóvá, amikor bejelentették a Mediaworks 



4 

 

eladását az Opimus Pressnek. Újságírók feltárták1, hogy ez a cég Mészáros Lőrinc 
oligarchához, a miniszterelnök barátjához köthető, aki ezzel a tranzakcióval belépett a 
médiaüzletbe.  

A Mediaworks azzal is nagymértékben növelte befolyását a magyarországi nyilvánosság 
szerkezetére, hogy a Népszabadság megszüntetése előtt néhány nappal, 2016. szeptember 30-
án felvásárolta a Pannon Lapok Társaságát, amely négy megyei napilap kiadója (a Pannon 
Lapok Társaságának a német Funke Group adta el a Mediaworksnek). A kiadónak így már 12 
megyei napilap van a tulajdonában, több mint napi 1 millió olvasóval, ezzel a vidéken élők 
számára az egyik legfőbb hírforrássá vált.  

A közéleti tájékozódás szempontjából fontos fejlemény, hogy három baloldali újság, a 
Népszava napilap, illetve két hetilap, a Szabad Föld és a Vasárnapi Hírek 2016 októberében 
egy liechtensteini offshore cég tulajdonába került. Újságírók ugyan kiderítették, hogy az 
offshore cég Jürg Marquard svájci befektetőhöz köthető, de Marquard sajtóosztálya ezt tagadja, 
hivatalosan tehát egyelőre nem ismert a tulajdonos.2  Ugyanígy homály övezi a 168 óra c. 
baloldali hetilap tulajdonosi hátterét, de a szálak egy new yorki ingatlan befektetőhöz vezetnek.3  

Bár az országos politikai napilapok gazdasági súlya és közvetlen elérése csekély, a 
tájékozódásban betöltött hagyományos szerepük miatt mégis érdemes összefoglalni ennek a 
szegmensnek a tulajdonviszonyait. A Népszabadság megszüntetésével négy lap maradt a 
piacon. A Magyar Nemzet vállaltan jobboldali lap, tulajdonosa Simicska Lajos, a 
miniszterelnök korábbi háttérembere. Orbán Viktor és Simicska Lajos 2015 februárjában 
nyilvánosságra került konfliktusa óta a Magyar Nemzet kormánykritikus hangvételű lett. A 
Magyar Idők tulajdonosa Liszkay Gábor, szintén közismert a jobboldali kötődéséről és a 
miniszterelnök irányába megnyilvánuló lojalitásáról. A Magyar Hírlap szélsőjobboldali 
hangvételű lap, tulajdonosa Széles Gábor üzletember, aki közismerten a miniszterelnök 
támogatója. Az egyetlen megmaradt baloldali lap, a Népszava egy offshore tulajdonba került, 
mint ahogy erről a korábbiakban szó volt.   

A közéleti hetilapok piacán nagyobb a sokszínűség, sőt kifejezetten a kormánykritikus lapok 
vannak túlsúlyban (HVG, Magyar Narancs, Élet és Irodalom, 168 óra). A Heti Válasz lojálisabb 
a kormány politikájához, a Demokrata pedig inkább szélsőjobboldali, de szintén kormányhű 
lap. Jelenleg a legnagyobb bizonytalanság a korábban fontos szerepet betöltő gazdasági 
hetilapot, a Figyelőt övezi, a kiadó csődbe ment, a lapnak új tulajdonost keresnek, egyelőre 
bizonytalan a sorsa.  

Fontos szereplővé vált 2016 folyamán a Lokál ingyenes napilap, amely a maga szegmensében 
monopol helyzetbe került a Metropol májusi megszűnésével. A Lokál hétvégén ingyenes 
                                                 
1 Szalay, D. (2016): Csak egyvalaki lesz nagyobb a médiapiacon a Mészáros Lőrinc közelébe kerülő 
Mediaworks-nél. http://24.hu/media/2016/10/26/csak-egy-valaki-lesz-nagyobb-a-mediapiacon-a-meszaros-
lorinc-kozelebe-kerulo-mediaworksnel/  
2 Szalay, D. (2016): Marquardnak nincs köze a Népszava és a Vasárnapi Hírek felvásárlásához.  
http://24.hu/media/2016/10/24/marquardnak-nincs-koze-a-nepszava-es-a-vasarnapi-hirek-felvasarlasahoz/  
3 Becker, A. (2016): Likviditási válság a 168. óránál – ki áll valójában a Brit Média Kft. mögött? 
https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/  

http://24.hu/media/2016/10/26/csak-egy-valaki-lesz-nagyobb-a-mediapiacon-a-meszaros-lorinc-kozelebe-kerulo-mediaworksnel/
http://24.hu/media/2016/10/26/csak-egy-valaki-lesz-nagyobb-a-mediapiacon-a-meszaros-lorinc-kozelebe-kerulo-mediaworksnel/
http://24.hu/media/2016/10/24/marquardnak-nincs-koze-a-nepszava-es-a-vasarnapi-hirek-felvasarlasahoz/
https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/


5 

 

hetilapként is megjelenik, és a kiadó a miniszterelnök tanácsadójához, Habony Árpádhoz 
köthető.  

 

Lap(ok) Kiadó Értékesítés 

nettó 

árbevétele 

2015 (’000 

HUF) 

A tulajdonos 

típusa  

Tulajdonosi 

transzparencia  

Terjesztett 

példányszám 

2015 H2* 

12 megyei 
napilap, 
Világgazdaság, 
Nemzeti Sport, 
magazinok  

Mediaworks 
Hungary Zrt 16 387 008   

magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

részben  
transzparens  - 

magazinok 
Central 
Médiacsoport Zrt  

7 894 384 
magyar 
befektető 

transzparens - 

Blikk, 
magazinok 

Ringier Axel 
Springer 
Magyarország Kft. 

6 398 000 külföldi 
befektető 

transzparens - 

Bors, 2 megyei 
napilap Lapcom Zrt 9 510 634 

külföldi 
befektető 

nem 
transzparens - 

3 megyei 
napilap 

Russmedia Kft 5 231 542 külföldi 
befektető 

részben  
transzparens 

- 

Népszava 
(napilap) 

Népszava Lapkiadó 
Kft.  580 016 offshore 

nem 
transzparens 11 815 

Magyar Nemzet 
(napilap) 

Nemzet Lap- és 
Könyvkiadó Kft 

2 225 301 magyar 
befektető 

transzparens 24 232 

Magyar Hírlap 
(napilap) Magyar Hírlap Kft 620 755 

magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

transzparens n.a. 

Magyar Idők 
(napilap) 

Magyar Idők Kiadó 
Kft 

872 202 
magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

transzparens n.a. 

HVG (hetilap) HVG Kiadó Zrt 3 329 957 
magyar 
befektető transzparens 36 487 

Figyelő (hetilap) MediaCity Kft 
634 542  

(2015. 
nov.3-ig)  

magyar 
befektető 

tulajdonosváltás 
folyamatban 7 566 

Magyar Narancs 
(hetilap) 

Magyarnarancs.hu 
Kft 

238 207 
magyar 
befektető 

transzparens n.a. 

Heti Válasz 
(hetilap) 

Heti Válasz Kiadó 
Kft 878 658 

magyar 
befektető transzparens 15 112  

168 óra (hetilap) Telegráf Kiadó Kft 417 886 offshore nem 
transzparens 

14 321 



6 

 

Élet és Irodalom 
(hetilap) 

Irodalom Kft 189 280 magyar 
befektető 

transzparens n.a. 

Demokrata 
(hetilap) 

Artamondo Kft 306 891 
magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

transzparens n.a. 

Lokál (ingyenes 
napilap) 

Modern Media 
Group Zrt 

803 922 
(2015. ápr. 

16-tól)  

magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

transzparens n.a. Lokál extra 
(ingyenes 
hetilap) 

*Forrás: matesz.hu 
 

 

Rádiós piac 

A rádiós piacot általában már nem tekintjük a nyilvánosság alakítása szempontjából 
meghatározó eszköznek, de Magyarországon figyelemreméltó folyamatok zajlottak az elmúlt 
években. Ez az a médiaszektor, amibe a hatóság a leginkább be tud avatkozni: a 
frekvenciapályázatokon keresztül közvetlen beleszólása van a Médiatanácsnak abba, hogy kik 
folytathatnak rádiós műsorszolgáltatást.    

A legnagyobb szereplő a rádiós piacon a közszolgálati rádió, összesen négy országos 
frekvencián hallgatható.  

A kereskedelmi szereplők közül jelenleg még a Class FM a legnagyobb, hiszen ez használja az 
egyetlen országos kereskedelmi frekvenciát.  A Class FM üzemeltetője, az Advenio Zrt 2009-
ben botrányos körülmények között jutott frekvenciához4, a cég tulajdonosa közismerten Fidesz-
közeli üzletember volt (Nyerges Zsolt, Simicska Lajos üzlettársa). A hét évre megnyert 
médiaszolgáltatási engedély hamarosan lejár, november 19-én elhallgat a műsor. Egyelőre 
bizonytalan, hogy mi lesz a frekvencia sorsa, jelenleg jogi eljárások zajlanak, ha a Médiatanács 
ki is írja a pályázatot, leghamarabb 2017-ben szólalhat meg bármilyen rádió. A Class FM 2016 
tavaszán tulajdonost váltott, új többségi tulajdonosa egy amerikai üzletember, Michael McNutt.  

A budapesti 105,9 MHz frekvencián 2016 februárjától a Karc FM, a jobboldali szellemiségű 
talk rádió szól. Ennek üzemeltetője a Karc FM Média Kft, tulajdonosa a közismerten 
kormánypárti Magyar Idők Kiadó Kft.  

Szintén nyíltan kormányközeli érdekeltségbe tartozik a Rádió 1 zenei adó. Üzemeltetője a 
Radio Plus Kft, amelynek tulajdonosa Andy Vajna kormánybiztos, a TV2 cégcsoport 
tulajdonosa. A Rádió 1 azért keltett figyelmet a közelmúltban, mert az eredetileg csak 
Budapesten elérhető adó a Médiatanácstól engedélyt kapott, hogy hálózatba kapcsolódhasson 

                                                 
4 Mertek (2013): The radio market as political playground http://mertek.eu/en/article/the-radio-market-as-a-
political-playground  

http://mertek.eu/en/article/the-radio-market-as-a-political-playground
http://mertek.eu/en/article/the-radio-market-as-a-political-playground


7 

 

több más rádióval. A Rádió 1 műsora november 15-étől napi akár 20 órában hallgatható lesz 
Baja, Dunaföldvár, Paks, Szekszárd, Győr, Tihany, Miskolc, Heves és Nyíregyháza környékén. 
A Médiatanács döntésének köszönhetően tehát a Rádió 1 jelentősen megnövelte piacát, a Class 
FM elhallgatása után a legnagyobb vételkörzetű zenei rádióvá válik.   

A hírpiacon jelentős a két ismert budapesti talk rádió, az Info Rádió és a Klubrádió szerepe. A 
jobboldali Info Rádió a CEMP csoport tagja, tulajdonosa az a Spéder Zoltán bankár, aki 
konfliktusba került a miniszterelnökkel, és éppen ezekben a napokban alakítja át 
médiabirodalmát.5 A közismerten baloldali, kormánykritikus Klubrádió többségi tulajdonrésze 
magyarországi magánszemélyek birtokában van, a rádió kisebbségi tulajdonosa azonban az a 
Brit Média Kft, amelynek zavaros hátteréről a közelmúltban jelentek meg írások a magyar 
sajtóban.6  

Az ország középső és nyugati részén, összesen 14 frekvencián érhető el a Lánchíd Rádió, amely 
Simicska Lajos, a korábbi kormányközeli média-oligarcha tulajdonában van.    

A magyarországi rádiós piac fontos szereplői az egyházi rádiók. Három katolikus és egy 
református rádió összesen több tucatnyi helyi, illetve körzeti frekvenciát üzemeltet. Különösen 
a vidéki piacon meghatározó az egyházi adók jelenléte.  

A kisebb zenei rádiók általában kevésbé alkalmasak arra, hogy a nyilvánosság szerkezetét 
befolyásolják, ez azonban Magyarországon nem feltétlenül van így. A helyi rádiók jelentős 
része költségtakarékossági okokból az állami hírügynökségtől, az MTI-től rendeli meg a 
hírszolgáltatását. Ha tehát egy rádióadó tulajdonosi szempontból független is, attól még 
lehetséges, hogy hírszolgáltatása a kormányzati kommunikációt támogatja.  

 

Rádióadók Műsorszolgáltató Értékesítés 

nettó 

árbevétele 

2015 (’000 

HUF) 

A tulajdonos típusa  Tulajdonosi 

transzparencia  

Class FM Advenio Zrt 2 959 309 külföldi befektető transzparens 

Rádió 1 Radio Plus Kft - 
magyar befektető 
(kormányközeli) 

transzparens 

Karc FM  
Karc FM Média Kft 
(Hang-Adás Kft) 1 866  

magyar befektető 
(kormányközeli) transzparens 

Lánchíd Rádió Lánchíd Rádió Kft 282 157 magyar befektető transzparens 
Info Rádió Inforádió Kft 465 876 magyar befektető transzparens  

Klub Rádió* Klubrádió Zrt 102 784 magyar befektető 
részben  
transzparens 

                                                 
5 A kézirat 2016. október végén készült.  
6 Becker, A. (2016): Likviditási válság a 168. óránál – ki áll valójában a Brit Média Kft. mögött? 
https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/ 

https://atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/


8 

 

* az egyéb bevételeket (támogatásokat, adományokat) nem tartalmazza az árbevétel adat 

 

Televíziós piac 

A többi médiaszektorhoz hasonlóan a televíziós piacon szintén jelentős a kormányközeli 
szereplők jelenléte.  

A közszolgálati médiaszolgáltatónak (MTVA) már hét televíziós csatornája van, 2016 Q3-ban 
18,7% volt a közönségaránya.7  

A piacvezető televíziós csatorna, az RTL Klub üzemeltetője a Magyar RTL Televízió Zrt. 
Emellett az RTL Group még több magyarországi csatornával rendelkezik (RTL II, Cool, Film+, 
RTL+, Film+2, Sorozat+, MuzsikaTV), és az RTL saját sales house-t is működtet, R-time 
néven.  

A második legnagyobb kereskedelmi csatorna a TV2, ennek üzemeltetője a TV2 Média Csoport 
Kft, ami a filmügyi kormánybiztos, Andy Vajna tulajdonában van. A TV2 csoport emellett 
szintén nagy számban működtet tematikus csatornákat, amelyek külföldi bejegyzésűek (Super 
TV2, Fem3, Mozi+, Spíler TV, Izaura TV, Zenebutik, Prime, Chili TV, Kiwi TV). A cégcsoport 
csatornáinak reklámértékesítése az Atmedia sales house-on keresztül történik, aminek 
érdekessége, hogy más kereskedelmi csatornák mellett az MTVA televíziós portfóliója is hozzá 
tartozik. A közszolgálati televízió és a kormányközeli TV2 tehát kölcsönösen erősíti egymás 
pozícióját a hirdetési piacon: azáltal, hogy csomagban tudják kiajánlani a reklámidőt a 
potenciális hirdetőknek, az Atmedia portfólióján keresztül lényegében bármilyen célcsoport 
hatékonyan elérhető.  

A hírpiacon négy adót kell kiemelni, ezek az ATV, a HírTV, az Echo TV és a Euronews magyar 
adása.  

Az ATV üzemeltetője az ATV Zrt, ami a Hit Gyülekezete, egy keresztény kisegyház 
tulajdonában áll. Az ATV-t általában baloldali, kormánykritikus csatornának tartják, de – 
alighanem tulajdonosi háttere miatt – fontos értékrendi kérdésekben kerül egy platformra a 
kormánnyal. A magyar politikai életet meghatározó menekültügyi vitában az ATV látványosan 
elfogadta a kormány menekültellenes narratíváját. Ennél is meglepőbb volt, hogy az ATV – 
egyetlen szereplőként az MTVA és a TV2 csoport mellett –2016-ban szinte folyamatosan 
sugárzott kormányhirdetéseket, alighanem jelentős bevételhez jutva.  

A jobboldali HírTV-t a Hír Televízió Zrt üzemelteti, amely Simicska Lajos érdekeltségébe 
tartozik. A 2015 februári Simicska-Orbán konfliktus óta hangvétele sokkal 
kormánykritikusabbá vált, ezzel összefüggésben a kormánypárti politikusok bojkottálják a 
HírTV-t, nem adnak interjút, nem jelennek meg a műsoraikban.  

                                                 
7 Nielsen (2016): TV market snapshot Q3 
http://www.agbnielsen.com/Uploads/Hungary/res_snapshot_2016Q3_eng.pdf  

http://www.agbnielsen.com/Uploads/Hungary/res_snapshot_2016Q3_eng.pdf


9 

 

Az Echo TV üzemeltetője az Echo Hungária TV Zrt, amely Széles Gábor jobboldali üzletember 
tulajdonában van. Széles Gábor neve már a nyolcvanas évektől jól ismert Magyarországon, 
közismert a lojalitása a miniszterelnökhöz, médiaérdekeltségeiben gyakoriak a szélsőjobboldali 
megnyilvánulások.  

Az Euronews magyar nyelvű adása 2013-ban indult el, tulajdonosi háttere összetett, a 25 
részvényes között sok nagy európai műsorszolgáltató található. A legnagyobb figyelmet 
Magyarországon az keltette az Euronews kapcsán, hogy 2016 augusztusa óta az állami 
tulajdonban lévő Antenna Hungária augusztus óta nem továbbítja a csatorna adását a digitális 
földfelszíni platformon. Így éppen egy olyan nézői réteg esik el az Euronews nézésének a 
lehetőségétől, amelyik relatíve szűk csatornakínálatot ér el, közöttük sok az idős, kevésbé 
iskolázott néző.       

A felsorolt csatornák mellett számtalan, jellemzően külföldi tulajdonban lévő tematikus 
csatorna érhető el, de ezek szórakoztató tartalmat sugároznak, nem töltenek be jelentős szerepet 
a tájékozódásban. 

 

Csatorna Műsorszolgáltató Értékesítés nettó 

árbevétele 2015 

(’000 HUF) 

A tulajdonos típusa  Tulajdonosi 

transzparencia  

RTL Klub, 
Muzsika Klub 

Magyar RTL 
Televízió Zrt 

27 346 437 külföldi befektető transzparens 

RTL II, Cool, 
Film+, stb (6 
csatorna)  

RTL Group 
(Luxemburg) 

- külföldi befektető transzparens 

TV2 TV2 Média Csoport 
Kft 

18 372 275 magyar befektető 
(kormányközeli) 

transzparens 

Super TV2, Fem3, 
Mozi+, stb (9 
csatorna) 

CEE Broadcasting 
Co. (Románia) - 

magyar befektető 
(kormányközeli) transzparens 

ATV ATV Zrt 1 600 109 magyar befektető transzparens 
Hír TV HírTV Zrt  4 035 073 magyar befektető transzparens 

Echo  
Echo Hungária TV 
Zrt  791 973 

magyar befektető 
(kormányközeli) transzparens 

Euronews Euronews SA - külföldi befektető transzparens 
 

 

 

 

 



10 

 

Online piac 

Magyarországon az online piac a legkiegyensúlyozottabb, de a kormányközeli szereplők 
térnyerése itt is jelentőssé vált.  

A legnagyobb elérésű portál, az origo.hu 2016 februárjában került a New Wave Media Kft-hez. 
Korábban az origo.hu tulajdonosa a Magyar Telekom távközlési vállalat, és így a Deutsche 
Telekom volt, de a német cégóriás megvált az online tartalomszolgáltatótól. A New Wave 
Media Száraz István üzletember tulajdonában van, aki 2016 áprilisában lett igazán ismert. 
Óriási botrányt kavart, hogy Száraz másik portálja, a vs.hu (üzemeltető: New Wave Productions 
Kft) több mint fél milliárd forintot kapott a Magyar Nemzeti Bank alapítványaitól, teljesen 
átláthatatlan módon. A korábban oknyomozó tevékenységéről is ismert origo.hu a 
tulajdonosváltás után átalakult, érezhetően lojálisabb lett a kormánnyal. 

A másik jelentős portál, az index.hu helyzete a kézirat elkészültekor bizonytalan. Tulajdonosa 
Spéder Zoltán bankár, akinek megromlott a viszonya a kormányfővel, az elmúlt hetekben eladta 
banki érdekeltségeit és a médiaportfólió cégjogi átalakítása is folyamatban van. Vannak 
pletykák opciós szerződésről és új tulajdonosról, de nem lehet tudni, hogy végül kihez kerül a 
portál. Az index.hu sorsa nemcsak a magas látogatottsága miatt fontos, hanem azért is, mert az 
elmúlt közel két évtizedben az egyik legkiemelkedőbb újságírói műhely volt, ahol számtalan 
fontos tényfeltáró cikk született.  

A magyar portál piac két jelentős szereplője a 24.hu és a hvg.hu, mindkettő mögött lappiaci 
szereplők állnak. A 24.hu-t a Central Digitális Média Kft üzemelteti, de magának a portálnak 
nincs nyomtatott lapja. Érdekesség, hogy a Centrál Digitális Média Kft-ben szeptemberben 30 
százalékos részesedést szerzett a Magyar RTL Televízió Zrt, igaz, az üzlet még versenyhivatali 
jóváhagyásra vár. A hvg.hu üzemeltetője pedig az a HVG Kiadó Zrt, amely a HVG hetilapot is 
kiadja. Mindkettő kormánykritikus hangvételű.  

Szintén kormánykritikus a 444.hu portál, amely 2013-ban indult és rövid idő alatt az online piac 
meghatározó szereplője lett. Tulajdonosai magyarországi magánszemélyek, Uj Péter és Kardos 
Gábor, korábban mindketten az index.hu vezetői voltak.  

Az online piacon is megjelentek a kormányközeli szereplők. A 888.hu üzemeltetője a Modern 
Média Group Zrt, amelynek tulajdonosa Habony Árpád, a miniszterelnök tanácsadója.   

A ripost.hu oldal alapvetően bulvárhírekkel építi népszerűségét, de ha ebből a szerepből kilép, 
akkor a kormányzati kommunikációhoz illeszkedik a szerkesztőségi irányvonal. Kiadója a 
Ripost Média Kft, amely magyar magánszemélyek tulajdonában áll.  

Az online tartalompiac két fontos szereplője az atlatszo.hu és a direkt36.hu. Két nonprofit 
oknyomozó portálról van szó, mindkettőt olyan újságírók hozták létre, akik a mainstream 
médiában már nem folytathatták munkájukat. A tulajdonosi szerkezet átlátható, a bevételekből 
jelentős részt tesz ki a crowdfunding, azaz az olvasói adomány, ami fontos feltétele a 
függetlenség fenntartásának. A két oknyomozó csapat között jelentős különbség, hogy míg az 



11 

 

atlatszo.hu saját brand és saját honlap építését tűzte ki célul, addig a direkt36.hu partnerségben 
jelenti meg a cikkeit (túlnyomó részt a 444.hu oldalon).  

 

Portál Tartalom-

szolgáltató 

Értékesítés 

nettó 

árbevétele 

2015 (’000 

HUF) 

A tulajdonos 

típusa  

Tulajdonosi 

transzparencia  

Real User  

(2016 

szept.)* 

origo.hu Origo Zrt 4 449 697 
magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

transzparens 2.340.685 

index.hu Index.hu Zrt 2 167 950 
magyar 
befektető 

részben  
transzparens  2.005.514 

24.hu 
Central 
Digitális 
Média Kft  

2 103 656 
(2015. március 

31-től) 

magyar 
befektető transzparens 1.945.415 

hvg.hu 
HVG Kiadó 
Zrt 

3 329 957 
magyar 
befektető 

transzparens 1.788.857 

ripost.hu Ripost Média 
Kft  

373 274 (2015. 
január 5-től) 

magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

transzparens 1.214.341 

444.hu 
Magyar Jeti 
Zrt 205 328 

magyar 
befektető transzparens 1.114.453 

vs.hu** 
New Wave 
Production 
Kft 

170 266 
magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

transzparens 652.324 

atlatszo.hu** 
Atlatszo.hu 
Közhasznú 
Nonprofit Kft  

0 
magyar 
befektető transzparens 262.307 

888.hu 
Modern 
Media Group 
Zrt  

803 922 (2015. 
április 16-tól) 

magyar 
befektető 
(kormányközeli) 

transzparens n.a. 

direkt36.hu** 
Direkt36 
Nonprofit Kft 6 047 

magyar 
befektető transzparens n.a. 

 

*Forrás: Gemius – OLA (beleértve a számítógép, tablet és mobil felhasználókat is) 
** * az egyéb bevételeket (támogatásokat, adományokat) nem tartalmazza az árbevétel adat 

 

 


