
 

 
2013 

 

 

 

 

 

 

Mertek Media Monitor 

September 2013 

News consumption, pluralism, democratic participation 



 

 

 

Key conclusions 

 

■ While in 2012 almost 80% of adults claimed that the domestic media concealed 

certain phenomena, in 2013 this ratio had declined to 74.5%. Simultaneously, the 

share of those who perceive that all news are reported commensurately with 

their importance has risen from 13.5% to 18%. Respondents who support the 

governing parties are generally less likely to believe that certain facts are 

concealed by the media, probably because they have access to a wider variety of 

news sources that reflect their own views.  

■ A third of Hungarian society feels persistently that the intertwinement between 

media and politics is on the rise. Nevertheless, the ratio of those who perceive 

that the situation has improved in this regard has also increased since last year, 

though only slightly. When it comes to respondents' assessment of the 

intertwinement between politics and media, individual party preferences 

undeniably play a huge role: almost three quarters of those who feel that there 

has been an improvement in this area would vote for Fidesz.  

■ Almost all television channels have experienced declining viewership, with public 

television channels suffering the greatest drop. Among the two new channels, 

RTL2 was surprisingly often mentioned. Not even a year has gone by since the 

channel was launched and already 22% of respondents designated it as a news 

source.  

■ The importance of internet portals has grown substantially. All newsportals were 

more widely read in 2013 than in the previous year. Though data from two years 

does not allow for drawing conclusions about emerging trends, it is reasonable to 

assert that in terms of the consumption of public affairs related content, the role 

of internet portals is steadily on the rise. 

■ Far-right kuruc.info's mention by 3% of respondents appears exceedingly high, 

especially since the same number cited Népszabadság, the country's highest 

circulation broadsheet as a source of news.  

■ The past year also saw an increase in the number of listeners who tune into 

political and public affairs shows broadcast by radio stations. In spite of the 

elimination of Neo FM, however, the proportion of those who mentioned Class FM 

as a source of news rose by a mere 6%. Still, with the exception of Lánchíd Rádió 

all news radios have expanded their reach. Among newspapers only regional 

dailies achieved some growth in their numbers of readers, while other press 

products faced stagnant consumption levels. Only a negligible fraction of 

Hungarian society turns to national political dailies as their source of news, and 

the most influential daily newspaper continues to be the tabloid Blikk.  



 

 

 

 

■ The assessment of public television has improved, albeit only slightly. At the 

same time, a significant majority (55%) of those who hold that their broadcasts 

are improving are supporters of the governing Fidesz-KDNP parties, with a mere 

8% of likely MSZP voters reporting such an impression. Among those who 

perceived a decline in the quality of public programming, however, some 20% 

would vote for MSZP,  and another 16% for Együtt-PM. 

■ In the context of Hungarian society's media consumption habits, we distinguish 

four groups, just as we did in last year's analysis. As compared to the previous 

year, we observed significant changes, social media consumption patterns are 

undergoing obvious transformations. Since this survey was performed last year, 

the share of those who regularly turn to outlets in all types of media has nearly 

doubled. Another significant change is that the ratio of those who obtain their 

information exclusively from the two commercial television channels has 

declined by almost 10%, though roughly half the public still falls into this 

category. Another two subsets of the public are those that consume all types of 

media with the exception internet-based outlets, and those who exclusively rely 

on the world wide web for their media consumption; there are only minor 

changes in the sizes of these two groups as compared to the previously observed 

figures. 

■ The process wherein consumers tend to follow media that reflect and reinforce 

their own pre-existing views has intensified further. In the context of political 

weeklies, this is most eminently apparent in data on media consumption that 

crosses the political aisles, which reveals that the practice of reading magazines 

from both sides of the political divide has nigh ceased. Among the individuals that 

still engage in this practice, those with a primary focus on left-wing media are 

more likely to follow right-wing media than vice versa.  

■ There is a clear correlation between the willingness to vote in parliamentary 

elections and media consumption patterns.  Among the four large groups of 

media consumers, 62% of those in the category consuming all types of media 

plan on certainly voting, while only 8% indicated that they definitely do not plan 

to participate in a parliamentary election. Among those who watch the two 

commercial channels, the ratio is dramatically different, however: a mere 39% 

intend to cast a ballot and 25% say they would not vote in a parliamentary 

election.  



 

 

 

 

 

Methodology 

 

The survey was conducted in July 2013 on a national representative sample (N=1200), 

by the Median Opinion and Market Research Ltd. Mertek Media Monitor repeated the 

2012 survey, so there are comparisons with the previous year data.  

 

Some of the more interesting conclusions of the research project in more detail 

 

News consumption 

 

While in 2012 almost 80% of the adult population indicated that some phenomena were 

concealed by the domestic media, this ratio shrunk to 14.5% in the 2013 survey. At the 

same time, the share of those who believe that everything is presented commensurately 

with its actual importance rose from 13.5% to 18%. Though our research does not 

suggest unequivocal answers to explain this change, respondents' party preferences - 

which influence their views on many issues - can help in the process of understanding it. 

Sixty-one percent of those who surmise that all issues receive their due attention in the 

media are supporters of Fidesz-KDNP, while a mere 9% and 1.5% of this group would 

vote for MSZP and Együtt-PM, respectively. Correspondingly, only 22.5% of those who 

believe there are concealed phenomena are Fidesz supporters, 15.5% and 8% in this 

category would vote for MSZP and Együtt-PM, respectively, and almost 20% definitely 

do not plan to vote. Potentially because of the wide availability of news sources that 

affirm their own views, those supporting the governing parties perceive fewer concealed 

facts in the media.  

The adult population in Hungary most frequently watches the news shows of the two 

commercial television channels. The mentions of these two shows range between 50% 

and 60%. The data reveal that among the most often watched news shows, the evening 

news of the public television channels rank in third place behind two commercial 

television channels' news. It is also clearly apparent that the ratings of morning news 

shows are negligible. A majority of Hungarian society does not watch morning shows, be 

it on commercial or public television. Among the evening news shows, M1's Este 

(Evening) is watched by the fewest viewers, and it is also the show with the highest 

proportion of respondents that indicate never watching it, and with the lowest share of 

respondents who profess to watch it often. There has been no significant change in the 

number of viewers and listeners of the news shows as compared to the levels measured 

in 2012, and hence the leading role of the commercial television channels in the 

communication of news may be regarded as lasting. 

 



 

 

 

 

Viewer and listener ratings of news shows (2013) 

 

RTL Klub 

news 
TV2 news M1 news 

M1 

evening 

show 

(Este/   

Evening) 

TV2 

morning 

show  

(Mokka) 

M1 

morning 

show  

(Ma 

reggel/ 

This 

morning) 

Kossuth 

Rádió 

news  

(Déli 

Krónika/ 

Noon 

chronicle) 

ATV 

evening 

show 

(Egyenes 

beszéd/ 

Straight 

talk)  

Never 

watches/ 

listens 
18.5% 21% 38.5% 78% 63.5% 67% 74% 64% 

Rarely 

watches/ 

listens 
21.5% 29% 31% 17% 22% 19% 8% 11.5% 

Often 

watches/ 

listens, 

several 

times a 

week 

59.5% 49.5% 29.5% 8% 14% 13.5% 17% 11.5% 

 

In response to the question where they had seen, read or listened to political and public 

affairs news over the past week, the majority of respondents mentioned commercial 

television channels, just as they had in response to the question about the news shows.  

In the graph below we compared data from television channels; just as last year, public 

television lags behind the commercial channels in terms of ratings. 



 

 

 

 

 

On which channel did you watch political, public or current affairs news or shows during 

the past week? 

 
 

Unlike television channels, internet portals saw their significance rise in terms of media 

consumption. In 2013 all news portals experienced growing readership as compared to 

the previous year's levels, and even though data from merely two years does not allow 

us to draw conclusions regarding trends, we can state with certainty that the role of 

internet portals is continually on the rise when it comes to the consumption of public 

affairs related content.  

 

 

Over the past week, which news portals and blogs did you visit to read political or public 

and current affairs news? 

 

 
 

 



 

 

 

The mentions of kuruc.info, which disseminates extremist material, appear exceedingly 

high, especially since the same number of respondents mentioned Népszabadság. This 

may also be connected to other data we measured, which suggest that Jobbik's voter 

base - an overwhelming part of kuruc.info's readers presumably fall into this category - 

typically hail from younger generations who are simultaneously among the most active 

internet users. 

Overall, the importance of radio as a source of public affairs news has not changed since 

last year. In both years 45% of the public indicated that they listen regularly, on a daily 

level, to radio news. At the same time, however, the past year also saw a rise in the 

proportion of those who do not listen to news at all, from 25% to 29%.  

Only regional newspapers were able to increase their reach from 18.5% to 22%. The 

numbers for other press products remained stagnant, though. Among weekly political 

magazines, 1% of respondents reaches each, Barikád, 168 óra and Heti Válasz. At the 

same time, just as last year, fewer than one percent indicated reading the weeklies 

Magyar Narancs, Figyelő, Demokrata and ÉS. The most important source of news among 

weekly newspapers was again HVG, with 4% of respondents saying they read it. Nor 

have free press products managed to expand their readership: just as in 2012, 10% 

mentioned reading Metropol and 4% referred to Helyi Téma. 

As far as the print press is concerned, the share of those who read daily newspapers has 

slightly risen. While in 2012 46% of the adult population were reading daily 

newspapers, in 2013 this ratio had increased to 48.5%. This change was probably 

caused by the growth in the readership of regional newspapers, since there was 

practically no shift in the number of those who read national newspapers. Even though 

low proportion of the adult population uses national dailies to inform themselves about 

public affairs (Népszabadság: 3%, Magyar Nemzet: 2%, Magyar Hírlap 1,5%), in the case 

of Blikk, which is considered a tabloid, this ratio reaches 15%, and for Bors it is also 

5.5%. It emerges from the data that Hungarian society relies only to a minor degree on 

political newspapers as news sources, and that the most influential daily is Blikk. 

We were not only curious which daily the adult population is most likely to consider a 

source of news on public affairs, but also sought to ascertain how often individual daily 

newspapers are being read. Correspondingly, we also asked respondents two types of 

questions, one of which inquired about the sources of public affairs and political 

information that people consume, asking specifically what media the individuals turn to 

attain such information. The other inquired about print press; here we wanted to know 

how often a given newspaper is being read. Based on data collected in the context of the 

second series of questions, the readership numbers of county levels newspapers stand 

out - in line with the numbers measured in 2012, more than half the adult population 

(53%) often reads them. And Blikk continues to be the most widely read national daily, 

with 30% of the adult population reading it several times a week. 



 

 

 

Relationship between politics and media 

 

In examining media consumption, we also investigated how individual groups relate to 

politics. For one, we sought to gauge how respondents assess the intertwinement of 

media and politics, and on the other hand we also surveyed their party preferences. The 

public's assessment of the intertwinement between media and politics has not changed 

substantially since last year. In 2012 30% of the adult population held that the situation 

had deteriorated, and in 2013 the proportion offering such a negative view climbed by 3 

points, to 33%. The share of those who perceive that the situation has improved in this 

area was 6.7% in 2012 and 8% in 2013. A third of Hungarian society consistently shares 

the view that the intertwinement between media and politics is growing. Nevertheless, 

the number of those who sense an improvement in this area has also risen, if only by a 

small order.  

How did the level of intertwinement between media and politics change, broken down by 

party preferences 

 

Neither age nor educational attainment or the type of municipality where the 

respondent resides helps predict the answer to the pertinent question, but as the graph 

above suggests party preferences indubitably influence opinions in this regard. Only 

10% of those who perceive a deterioration in this area would vote for Fidesz, while 20% 

support MSZP and 14.5% support Együtt-PM. On the other hand, almost three-quarters 

of those who sense an improvement would cast their ballots for Fidesz. 

 

Public service broadcasting 

Our research also sought to ascertain how the Hungarian public views the quality of 

public service programming. Though the change has been modest, there has been an 



 

 

 

improvement in citizens' assessment of the quality of public service programming: while 

in 2012 29.5% of citizens thought that the quality of broadcasts had deteriorated, by 

2013 this ratio declined to 26%. At the same time, the ratio of those who believe that the 

quality of broadcasts has improved has risen from 15% to 21%. 

How did the assessment of public service radio and television programming change, broken 

down by party preferences 

 

The graph above shows how massively party preferences and the assessment of public 

service channels correlate. Fidesz-KDNP voters constitute a significant majority (55%) 

among those who hold that the broadcasts of public service radio and television are 

continually improving, while the proportion of MSZP supporters in this category stands 

at a mere 8%. At the same time, almost 20% of those who perceive a decline in the 

quality of public service broadcasting would vote for MSZP, and 16% in this category 

endorse Együtt-PM. In this group, Fidesz voters are substantially underrepresented, 

seeing as they make up only 5.5%. It appears therefore that the individual assessment of 

the quality of public service programming is significantly influenced by one's position on 

the government-opposition axis. It also seems, however, that Jobbik voters cannot be 

clearly attributed to either the government or the opposition segment in this regard, 

since they come down on both sides of the quality issue in rough proportion to their 

share of the national vote.  



 

 

 

The table below offers further evidence to buttress the notion that party affiliation plays 

a major role in respondents' assessment of public service broadcasts. It shows namely 

that almost all of those who perceive a deterioration in the quality of programming also 

assess that there is greater intertwinement between politics and media. This leads us to 

conclude that those who sense that there has been a qualitative decline in public 

broadcasting attribute this trend to the growing intensity of linkages between politics 

and media.  

 

How does the assessment of the quality of public service radio and television programming 

change in light of respondents' assessment of the intertwinement between politics and 

media 

How did the degree of 

intertwinement between media 

and politics change? 

How did the quality of public service 

radio and television programming 

change? 

  Has deteriorated Has improved 

Has deteriorated 83% 13.5% 

Has improved 3% 8.5% 

 

 

 

 



 

 

 

 

Glossary 

 

 

Parties 

Fidesz-KDNP  governmental parties (conservative) 

MSZP socialist party  

Együtt-PM  a new party on the opposition side 

Jobbik  far-right party 

LMP  green party 

 

Media brands 

Print media 

Népszabadság biggest political newspaper (left-wing) 

Magyar Nemzet nr2 political newspaper (right-wing) 

Magyar Hírlap smaller right-wing newspaper 

Blikk market leader tabloid newspaper 

Bors n2 tabloid newspaper 

Barikád  far-right weekly 

168 óra left-wing weekly 

Heti Válasz right-wing weekly 

Magyar Narancs liberal weekly 

Figyelő business weekly 

Demokrata right-wing weekly 

ÉS left-wing biweekly 

HVG business weekly 

Metropol free daily 

Helyi Téma free weekly in Budapest 

 



 

 

 

Radio 

Class FM  national commercial radio station (in monopol position) 

Neo FM  the other national commercial station (closed in 2012) 

Lánchíd Rádió right-wing talk radio 

 

Television 

M1 main channel of the Hungarian public service broadcaster 

Duna  channel of the public service broadcaster 

RTL Klub market leader commercial channel 

RTL2 commercial channel of the RTL Group 

TV2 nr2 commercial channel 

Super TV2 commercial channel  

Hír TV right-wing news channel 

ATV right-wing news channel 

Echo TV far-right news channel 

 

Online 

index.hu news portal 

origo.hu news portal 

hir24.hu news portal 

hvg.hu news portal 

kuruc.info far-right online portal 

atlatszo.hu non-profit investigative portal 


