
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Mérték Médiaelemző Műhely 

2014. március 17. 

 

      

     Állami reklámköltés 
2008-2012 



1 

 

Tartalom 
 

Vezetői összefoglaló ..................................................................................................................................................... 2 

Módszertani bevezetés ............................................................................................................................................... 4 

Állami jelenlét a hirdetési piacon ........................................................................................................................... 5 

Napilap piac ..................................................................................................................................................................... 7 

Folyóirat piac .................................................................................................................................................................. 9 

A lapkiadók helyzetének változása ..................................................................................................................... 12 

Rádiós piac .................................................................................................................................................................... 13 

Televíziós piac ............................................................................................................................................................. 16 

Közszolgálati műsorszolgáltatás .......................................................................................................................... 19 

Közterület ...................................................................................................................................................................... 20 

Internet ........................................................................................................................................................................... 22 

Koncentráció az állami reklámköltés piacán .................................................................................................. 23 

Összefoglalás ................................................................................................................................................................ 26 

 

 

  



2 

 

Vezetői összefoglaló  

A Mérték Médiaelemző Műhely tanulmánya az állami reklámköltés szerepét, piactorzító hatását 
foglalta össze 2008 és 2012 évi adatok alapján. A tanulmány célja, hogy az állami szektor 
hirdetési költségeinek hatását számszerűsítve, képet kapjunk arról, hogy a költési szerkezetben 
mennyire érhető tetten az aktuális politikai hatalomnak való megfelelés szándéka. Az 
évválasztást éppen az indokolta, hogy így két kormányzati ciklus egy-egy évét tudtuk 
összehasonlítani, ráadásul a ciklusokon belül azokról az évekről van szó, amelyeket a legkevésbé 
befolyásol a választások közelsége.  

Az adatok azt mutatják, hogy számszerűen ugyan alacsony, alig néhány százalék az állami 
reklámköltés aránya a teljes költésen belül, de egy-egy kitüntetett médium bevételszerkezetében 
így is jelentős az állam részesedése. Magában a jelenségben nincs különbség 2008 és 2012 
között, de a mértékben, az állami költés egyoldalúságában igen. 

Önmagában már az árulkodó, hogy a két vizsgált év között jelentősen átalakult a szektorok 
részaránya az állami reklámköltésben. Négy év alatt a televízió részesedése 41 százalékról 25 
százalékra esett (ez még a TV2 tulajdonosváltása előtt volt), ugyanebben az időszakban a 
közterületi piac részesedése 10 százalékról 25 százalékra nőtt. A magyar sajtóban jól 
dokumentált, hogy a közterületi piacon a Fideszhez közel álló befektetők jelentős tulajdoni 
hányaddal bírnak.  

Valamennyi médiaszektorban azt látjuk, hogy 2008-ban több szereplő között oszlott meg az 
állami költés és a legnagyobb részesedést elsősorban a széles közönséghez eljutó médiumok 
érték el, amelyek jellemzően nem pártpolitikai kötődésükről ismertek. Feltűnő, hogy a napilapok 
piacán a közismerten jobboldali Magyar Nemzet az állami reklámköltés harmadik legnagyobb 
kedvezményezettje volt.  

Ezzel szemben 2012-ben már a jobboldalhoz közelálló médiumok (ide soroljuk azokat, amelyek 
Fidesz-közeli befektetők tulajdonában állnak, vagy mint a TV2 esetében, közismerten fideszes 
kötődésű a felsővezető) kerültek a lista élére, ráadásul jelentős reklámköltési részesedésekkel. 
Ekkor már nem találunk a listán olyan szereplőt, amely egyértelműen az ellenzék holdudvarába 
sorolható, de erősen kiszorultak a nagy, külföldi tulajdonban álló médiumok is. Ez nemcsak a 
hirdetési költés átrendeződése miatt volt így, de szerepet játszott, hogy korábban külföldi 
tulajdonban lévő cég magyar kézbe került (Metropol) vagy hazai tulajdonú vállalkozás szorított 
ki korábbi külföldi szereplőt (országos kereskedelmi rádiós piac).   

A 2008 és 2012 közötti különbséget jól érzékelteti, ha a koncentrációs mutatókat hasonlítjuk 
össze. Az egyes szektorokban (napilap, folyóirat, rádió, televízió, közterület, internet) a 
legnagyobb kedvezményezett 2008-ban még csak átlagosan 26,6 százalékkal részesedett a 
szektorba jutó állami reklámköltésből, míg 2012-ben már 48,9 százalék volt ez az arány. 
Amennyiben a három legnagyobb szereplő együttes részesedését számoljuk a fent említett 
szektorokban, akkor a 2008-as 58,9 százalék 2012-re 74,4 százalékra módosult. Jelentősen 
növekedett tehát az állami reklámköltés koncentrációja, néhány nagy szereplő osztozik a költés 
nagy részén.  

Összességében azt láthatjuk, hogy az állam piactorzító szerepe erőteljesebbé vált. Különösen 
hangsúlyos ez abból a szempontból, hogy a vizsgált időszakban a gazdasági válság hatására 
visszaestek a kereskedelmi bevételek is; a baloldalhoz közelálló médiumokat így kettős 



3 

 

veszteség érte, a jobboldali kötődésűek ugyanakkor különösebb megrázkódtatás nélkül 
vészelhették át ezt az időszakot, hiszen a kieső kereskedelmi bevételeket legalább részben 
pótolták az állami források. Már 2008-ban is voltak jelei annak, hogy az állami hirdetők inkább 
kedveznek a kormánnyal nem túl kritikus médiumoknak. Ez a jelenség 2012-re uralkodóvá vált, 
az adatok bizonyítják, hogy a politikai szempontoknak növekvő szerepe van az állami 
reklámköltésben, az állam torzítja a hirdetési piacot. 

 

 

Az anyaggal kapcsolatos visszajelzéseiket, észrevételeiket, kérdéseiket küldhetik Urbán Ágnes részére, 
az urban.agnes@mertek.eu címen, valamint közzétehetik a Mérték honlapján és Facebook-oldalán. 

 

Budapest, 2014. március 17. 

  



4 

 

Módszertani bevezetés 

A Mérték Médiaelemző Műhely tanulmánya az állami reklámköltés szerepét és jellegzetességeit 
foglalja össze két év, 2008 és 2012 adatai alapján. Célunk annak vizsgálata, hogy az állami 
szektor (beleértve közintézményeket, állami vállalatokat) milyen hatást gyakorolt a hirdetési 
piacra, mennyire politika-vezéreltek a hirdetési döntések és alkalmas-e az állami szektor arra, 
hogy érdemben torzítsa a kereskedelmi szereplők által uralt hirdetési piacot. Az elemzés 
kifejezetten az állami intézmények reklámköltésén és így tényszerű adatokon alapul; nem veszi 
figyelembe azokat a szakmai szóbeszédben terjedő történeteket (anecdotal evidence), amelyek 
szerint a különböző politikai szereplők nyomásgyakorlás útján próbálják a kereskedelmi 
hirdetők reklámköltését befolyásolni. Az évválasztás oka, hogy ezek az adott parlamenti ciklusok 
egymásnak megfeleltethető időszakai voltak, a lehető legtávolabb a parlamenti választásoktól, 
így a választás közelsége és az ebből eredő esetleges „helyezkedés” nem befolyásolja a 
döntéseket. Ugyanakkor közismert, hogy a két parlamenti ciklus jelentősen eltért egymástól: 
2008-ban a kormánypártok népszerűtlenek voltak, tudni lehetett, hogy a következő választáson 
jobboldali kormány alakul, míg 2012-ben az akkor már jobboldali kormány kifejezetten 
népszerű volt. Az állami hirdetők eltérő viselkedését ez is magyarázhatta: a saját egyéni 
túlélésükre játszó döntéshozók 2008-ban érezhették úgy, hogy érdemes jó kapcsolatokat ápolni 
az akkor ellenzéki médiumokkal, míg 2012-ben semmi nem indokolta ezt a fajta helyezkedést.  

Az elemzés a Kantar Média adatbázisa alapján készült, amely az ún. listaáras reklámköltéseket 
tartalmazza. Ez a médiumok által hivatalosan publikált listaárból és az értékesített 
reklámfelületből számítja a reklámköltési adatokat. A konkrét összegek távolról sem adnak hű 
képet a valóságról, ugyanis a listaárból jelentős kedvezményeket ad minden médiavállalat, a 
hirdetők a publikált árnál rendszerint sokkal olcsóbban jutnak hirdetési felülethez. Irányadó 
azonban, hogy milyen arányban oszlik meg a költés az egyes médiumok között, illetve egy-egy 
hirdető hol hirdet. Az elemzés tehát nem a forintban kifejezett összegekre épül, hanem 
részesedéseket, százalékos megoszlásokat mutat. A számítás arra a feltételezésre épít, hogy a 
listaárhoz képest adott kedvezmények aránya állandó (ceteris paribus), nem változott a vizsgált 
két év között.  

Az arányok kiszámolásakor két szempontból is vizsgáltuk az adatokat, mindkettő más-más okból 
alkalmas a jelenségek leírására:   

� az adott médium hirdetési bevételének mekkora aránya származik az államtól (ez az 
államnak való kiszolgáltatottságot mutatja, minél nagyobb a részarány, annál nagyobb az 
igazodási kényszer a kormányzati kommunikációhoz); 

� egy szektoron – pl. napilap, folyóirat, rádió, stb. – belül az állam hol mennyit költ el (ez 
azt mutatja, hogy az állam mennyire preferálja az adott médiumot a versenytársakhoz 
képest).  

Jellemzően nem vagyunk annak az ismeretnek a birtokában, hogy egy-egy állami intézmény mi 
alapján hoz meg konkrét hirdetési döntéseket. A tanulmánynak nem célja, hogy ezt 
kikövetkeztesse, sőt, fontos annak hangsúlyozása, hogy az állami hirdetők – csakúgy, mint a 
magáncégek – alapesetben racionális szempontok szerint döntenek és az üzenet célcsoportját 
leghatékonyabb módon elérő médiacsatornát választják. Mivel azonban az állami reklámköltés 
politikai dimenzióinak feltárása a cél, arra is külön felhívjuk a figyelmet, amikor a hirdetési 
döntések fő kedvezményezettjei jól beazonosíthatóan politikai oldalakhoz kötődnek. Ez a 



5 

 

politikai kötődés lehet tulajdonosi viszony, vagy olyan szerkesztési elv, amely közismert módon 
közel áll valamelyik párthoz. Vannak köztük olyanok, amelyeket a szakmai közvélemény sorolja 
az egyik vagy a másik oldalhoz, de olyanok is, amelyek maguk is felvállalják a politikai szimpátiát 

A Kantar Média adatbázisa nem tartalmaz minden médiumot, az adatok értékelésekor erre 
figyelemmel kell lenni és adottságként el kell fogadni, így például hiányzik két politika-közeli 
tévécsatorna, a Hír TV és az ATV és a közterület piacon fontos szereplő, a Mahir. Az elemzések 
során az egyes médiamárkákat (vagyis az újságot, csatornát, felületet) vettük az elemzés 
alapjául, nem pedig a kiadót. Ha a kiadó lenne az elemzés alapja, a koncentráció szintje sok 
szektorban jóval magasabb lenne, mint a márka alapú megközelítésnél.    

Állami jelenlét a hirdetési piacon  

Az állam részesedése a hirdetési piacon nem különösebben jelentős, a 2006-2012 közötti 
időszakban átlagosan 3,2 százalék volt. A vizsgált időszakban 4,3 százalék volt a legmagasabb 
érték (2008), a legalacsonyabb pedig 2,4 százalék (2010 és 2011). Ez alapján nem lehet azt 
mondani, hogy a hirdetési piacon különösebben nagy lenne az állami szektor jelentősége.   

 

1. ábra: Az állami költés részesedése a teljes reklámköltésből 2006-2012 

 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját szerkesztés 

 

A szektorok szerinti megoszlást tekintve jelentős átalakulás történt a két vizsgált év, 2008 és 
2012 között. A televíziós piac (a Kantar adatbázisában ide az országos televíziók tartoznak, így 

0,0%

0,5%

1,0%

1,5%

2,0%

2,5%

3,0%

3,5%

4,0%

4,5%

5,0%

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012



6 

 

az M1, RTL Klub, TV2 és 2008-ban a NapTV) részesedése erősen visszaesett az állami 
reklámpiacon, 41 százalékról 25 százalékra csökkent az arány. Jelentősen nőtt azonban a 
közterületi piac részesedése (10 százalékról 25 százalékra). Érdemes megjegyezni, hogy 
sajtóelemzések1 szerint éppen a közterületi piacon szereztek jelentős részesedést a Fideszhez 

közel álló üzletemberek, tehát a szektor látványos felértékelődése ebben a kormányzati 
ciklusban nem meglepő.  

 

2. ábra: Az állami reklámköltés megoszlása szektorok szerint (2008 és 2012)  

 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját szerkesztés 

 

A televíziót és a közterületet leszámítva a többi szektorban nincs jelentős átrendeződés. A kisebb 
változások könnyen magyarázhatók piaci folyamatokkal, a hirdetők célcsoport képzésével és a 
hirdetési árak változásával. Érdemes azonban alaposabban is megvizsgálni, hogy milyen 
változások mentek végbe a legfontosabb szektorokban. 

 

  

                                                             

 

 

1 Közterületi pénzosztás az Orbán-korszakban. kreativ.hu, 2012. június 27. 
http://www.kreativ.hu/kozterulet/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban  

Napilap

19%

Folyóirat

8%

Rádió

13%

Kábeltv

4%

Televízió

41%

Internet

4%

Köztér

10%

Mozi

0%
Indoor

1%

Napilap

21%

Folyóirat

7%

Rádió

13%

Kábeltv

3%

Televízió

25%

Internet

5%

Köztér

25%

Mozi

1%

Indoor

0%



7 

 

Napilap piac 

A napilapok piacán jelentősen átalakultak az erőviszonyok 2008 és 2012 között. A 2008-as 
évben az országos címek mellett még több megyei lap is felkerült a tízes listára (vannak megyék, 
ahol két cím is megjelenik vagy megjelent, ezek egy sorban szerepelnek), 2010-ben már 
egyértelműen az országos lapok uralták a listát.  Az állami reklámbevétel és a teljes 
reklámbevétel mellett szerepel ennek a kettőnek az aránya (tehát az állami reklámbevétel 
aránya a teljes reklámbevételből), illetve a cím részesedése a napilapok állami 
reklámbevételéből. Ez utóbbi mutatja, hogy az adott lap mennyire preferált az állam számára.  

2008-ban a teljes állami költés listaáron a napilap piacon 5,0 milliárd forint volt, összesen 29 
lapnak jutott állami pénz. Az első három helyen jól ismert címeket találunk, az ingyenes 
Metropolt, a kormányközeli Népszabadságot (2008-ban az MSZP volt a nagyobbik kormánypárt, 
a Népszabadság kisebbségi tulajdonosa a párthoz szorosan kapcsolódó Szabad Sajtó Alapítvány), 
a harmadik helyen az akkor ellenzéki Magyar Nemzet szerepelt. 

 

1. tábla: Állami reklámköltés a napilap piacon, listaáron, 2008-ban 

Cím Kiadó 

Állami 
reklám- 
bevétel 
(e ft) 

Teljes reklám-
bevétel 
(e ft) 

Állami 
reklámbevétel 

aránya 

A lap 
részesedése a 

napilapok 
állami reklám-

bevételéből 

Metropol 
MTG Metro 
Gratis Kft 

636 167 5 120 209 12,4% 12,8% 

Népszabadság 
Népszabadság 
Zrt 

631 066 4 485 460 14,1% 12,7% 

Magyar Nemzet 
Nemzet Lap-
és Könyvkiadó 
Kft 

368 175 1 902 624 19,4% 7,4% 

Blikk 
Ringier Kiadó 
Kft 

255 847 4 982 331 5,1% 5,1% 

Népszava Editorial Kft 254 631 900 441 28,3% 5,1% 
Észak-
Magyarország + 
Déli Hírlap 

Inform Média 
Kft 

208 823 3 012 760 6,9% 4,2% 

Kelet-
Magyarország 

Inform Média 
Kft 

170 703 2 963 836 5,8% 3,4% 

Kisalföld Lapcom Kft 165 959 3 982 604 4,2% 3,3% 
Délmagyarország 
+ Délvilág 

Lapcom Kft 158 312 3 061 631 5,2% 3,2% 

Hajdú-Bihari 
Napló 

Inform Média 
Kft 

152 067 2 670 153 5,7% 3,1% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

 



8 

 

Az állami reklámbevétel aránya kiugróan magas volt a Népszavánál (28,3 százalék), ez a lap jól 
láthatóan részben állami pénzből élt ebben az időben.  Érdekes, hogy a Magyar Nemzetnél (19,4 
százalék) is meglepően magas volt az állami reklámbevétel aránya, de a Népszabadság (14,1 
százalék) és a Metropol (12,4 százalék) esetében is jelentős volt az állam szerepe. A többi lapnál 
az állami költés aránya a teljes reklámbevételből 10 százalék alatt maradt. Fontos hozzátenni, 
hogy a Metropol kivételével fizetős lapokról van szó, ezeknél a lapvásárlóktól/előfizetőktől is 
van bevétel és így összességében nézve kisebb az állam szerepe a teljes bevételből, mintha csak a 
hirdetési piacból kellene megélniük.  

Összességében véve 2008-ban az állami reklámköltés nem volt túlzottan koncentrált. A 
napilapok közül a Metropolnak jutott a legtöbb állami pénz, de ez is csak 12,8 százalékban 
részesedett a napilapok állami reklámbevételéből. Ekkor, tehát 2008-ban a Metropol még 
külföldi tulajdonban volt, a politikai szereplőkkel való tulajdonosi összefonódásról nem 
beszélhettünk.   

A helyzet alaposan megváltozott 2012-re. Listaáron ekkor már csak 3,9 milliárd forint volt a 
napilap piacon az állami reklámköltés, de ezen változatlanul 29 lap osztozott. Az igazi átalakulás 
a reklámköltés szerkezetében figyelhető meg.  

2. tábla: Állami reklámköltés a napilap piacon, listaáron, 2012-ben 

Cím Kiadó 

Állami 
reklám-
bevétel 
(e ft) 

Teljes reklám-
bevétel 
(e ft) 

Állami 
reklám-
bevétel  
aránya 

A lap 
részesedése a 

napilapok 
állami reklám-

bevételéből 

Metropol 
MTG Metro 
Gratis Kft 

1 914 430 7 066 307 27,1% 49,0% 

Magyar Nemzet 
Nemzet Lap-és 
Könyvkiadó 
Kft 

873 783 1 978 586 44,2% 22,3% 

Magyar Hírlap 
Magyar Hírlap 
Kiadói Kft 

214 757 682 188 31,5% 5,5% 

Blikk 
Ringier Kiadó 
Kft 

107 960 4 874 538 2,2% 2,8% 

Népszabadság 
Népszabadság 
Zrt 

91 878 2 508 405 3,7% 2,3% 

Nemzeti Sport 
Ringier Kiadó 
Kft 

80 067 1 314 826 6,1% 2,0% 

Bors 
Kurens Press 
Media Kft 

76 936 1 634 899 4,7% 2,0% 

Napi Gazdaság 
Napi Gazdaság 
Kiadó 

49 154 390 470 12,6% 1,3% 

Világgazdaság Zöld Újság Kft 35 076 286 870 12,2% 0,9% 

Zalai Hírlap 
Pannon Lapok 
Társasága 

34 435 992 909 3,5% 0,9% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 



9 

 

Az állami napilap hirdetési költés közel fele a Metropolhoz került (ekkor már a Fidesz gazdasági 
holdudvarához sorolható befektető, Fonyó Károly tulajdonában volt a lap), de a második 
helyezett Magyar Nemzet (22,3 százalék) is kimagasló arányban részesült az állami költésből. A 
harmadik helyezett a Magyar Hírlap (5,5 százalék), így elmondható, hogy a három fő 
kedvezményezett egyaránt a politikai jobboldalhoz közel álló lap. A korábban erős 
Népszabadság visszaesett, a másik baloldali napilap, a Népszava el is tűnt a tízes listáról.    

A négy évvel korábbi állapothoz képest rendkívüli koncentráció figyelhető meg, a napilap piac 
állami reklámköltésének háromnegyede három laphoz került (a koncentráció változását a 
későbbiekben részletesebben is elemezzük). Ez egyben azt is jelenti, hogy a legtöbb napilap csak 
jelképes összeget realizálhatott az állami hirdetésekből.  

Amennyiben azt vizsgáljuk, hogy a teljes reklámbevételen belül mekkora az állami hirdetések 
aránya, szintén meglepő adatokat látunk. Kiugróan magas a részesedés a Magyar Nemzetnél 
(44,2 százalék), a Magyar Hírlapnál (31,5 százalék) és a Metropolnál (27,1 százalék), de 10 
százalék fölé került az egyébként sokkal alacsonyabb reklámbevételű Napi Gazdaság és 
Világgazdaság is.  

Összességében nézve 2012-re az állam sokkal nagyobb mértékben befolyásolta a piacot, hiszen a 
korábbinál koncentráltabban, kevesebb szereplőhöz nagyobb állami reklámköltés került. 
Mindemellett nyilvánvalóbbá vált a politikai meghatározottság: míg 2008-ban vegyes volt a kép, 
bal- és jobboldali, valamint nemzetközi befektetők kezében lévő lapok egyaránt voltak a fő 
kedvezményezettek között, addig 2012-ben már csak jobboldaliként ismert, magyar tulajdonban 
lévő lapokhoz került jelentős reklámbevétel.  

Folyóirat piac 

A folyóirat-piacon (ide tartoznak a heti- és havilapok is) összességében hasonló folyamatok 
zajlottak, mint a napilap piacon. A szektorban elköltött állami reklámpénz csökkent és a költés 
szerkezete is átalakult.  

2008-ban az állami reklámköltés listaáron 2,2 milliárd forint volt, összesen 172 folyóirat kapott 
állami pénzt. A szereplők száma mellett a részesedés is azt sugallja, hogy nem volt különösebben 
koncentrált a szektor: egyik lap sem részesedett 10 százaléknál nagyobb mértékben az állami 
reklámköltésből, a legmagasabb arányt a HVG érte el, 8,5 százalékkal.  

  



10 

 

3. tábla: Állami reklámköltés a folyóirat piacon, listaáron, 2008-ban 

Cím Kiadó 

Állami 
reklám-
bevétel 
(e ft) 

Teljes reklám-
bevétel 
(e ft) 

Állami 
reklám-
bevétel  
aránya 

A lap 
részesedése a 
folyóiratok 

állami reklám-
bevételéből 

HVG HVG Kiadó Zrt 182 000 4 554 185 4,0% 8,5% 

Nők Lapja 
Sanoma Media 
Budapest  Zrt 

167 935 3 329 295 5,0% 7,8% 

Szabad Föld 
Geomédia Lap- 
és Könyvkiadó 

160 676 607 732 26,4% 7,5% 

Pesti Est Pesti Est Kft 141 596 3 454 062 4,1% 6,6% 

Heti Válasz 
Heti Válasz Lap 
-és Könyvkiadó 

139 948 736 895 19,0% 6,5% 

168 ÓRA Telegraf 108 628 497 649 21,8% 5,1% 

Exit Magazin 
Sanoma Media 
Budapest  Zrt 

92 603 2 256 953 4,1% 4,3% 

Színes RTV 
Sanoma Media 
Budapest  Zrt 

74 967 1 040 638 7,2% 3,5% 

Figyelő 
Sanoma Media 
Budapest  Zrt 

58 652 797 068 7,4% 2,7% 

Vasárnapi Hírek VH Kft 56 950 111 990 50,9% 2,6% 
Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

Amennyiben azt vizsgáljuk, hogy az egyes lapok esetében mekkora volt az állami hirdetési 
bevétel aránya a teljes hirdetési bevételhez képest, meglepő eredményre jutunk. Kiemelkedett a 
közismerten baloldali kötődésű Vasárnapi Hírek (50,9 százalék), amely összegszerűen alig fért 
fel a tízes listára. Más lapok esetében is nagyon jelentős az állami részarány, így a Szabad Földnél 
(26,4 százalék), a 168 óránál (21,8 százalék) és a Heti Válasznál (19,0 százalék). Meglepő a Heti 
Válasz jó szereplése: amellett, hogy nyíltan jobboldali lap volt már akkor is, elég jelentős állami 
pénzt kapott, hirdetési bevétele közel ötödét az államtól kapta.  

A 2008-as lista egyik érdekessége, hogy a nagy kiadók közül csak a Sanoma képviseltette magát 
a tízes listán, igaz, több lappal is. A másik két nagy kiadó, a Ringier és az Axel Springer lapjai nem 
kerültek be az állam fő kedvezményezettjei közé.   

2012-ben a teljes állami bevétel listaáron 1,3 milliárd forint volt, amelyből összesen 143 
folyóirat részesült. Az összes lapot tekintve kiugró a Heti Válasz eredménye, a folyóirat 
szektorba kerülő állami reklámpénz több mint ötödét megkapja. Az azt követő címek (Nők Lapja, 
Kiskegyed, HVG) nemzetközi kiadók jól bejáratott címei, amelyek hosszú ideje meghatározóak a 
magyar lappiacon.  

 

  



11 

 

4. tábla: Állami reklámköltés a folyóirat piacon, listaáron, 2012-ben 

Cím Kiadó 

Állami 
reklám-
bevétel 
(e ft) 

Teljes reklám-
bevétel 
(e ft) 

Állami reklám-
bevétel  
aránya 

A lap 
részesedése a 
folyóiratok 

állami reklám-
bevételéből 

Heti Válasz 
Heti Válasz Lap 
-és Könyvkiadó 

279 818 688 951 40,6% 20,8% 

Nők Lapja 
Sanoma Media 
Budapest  Zrt 

123 425 2 518 429 4,9% 9,2% 

Kiskegyed 
Axel Springer-
Budapest Kft 

94 423 1 832 172 5,2% 7,0% 

HVG HVG Kiadó Zrt 79 936 2 059 894 3,9% 6,0% 

Magyar Konyha 
Magyar Konyha 
Kiadó Kft 

62 540 122 564 51,0% 4,7% 

Fourfourtwo Candover Kft 52 832 253 946 20,8% 3,9% 

Story 
Sanoma Media 
Budapest  Zrt 

50 795 1 142 811 4,4% 3,8% 

Meglepetés 
Sanoma Media 
Budapest  Zrt 

36 485 478 361 7,6% 2,7% 

Színes RTV 
Sanoma Media 
Budapest  Zrt 

32 507 620 582 5,2% 2,4% 

TVR Hét 
Axel Springer-
Budapest Kft 

32 244 389 951 8,3% 2,4% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

 

Az állami hirdetések teljes reklámbevételen belül mért aránya feltűnően magas volt a Magyar 
Konyha (51,0 százalék) és a Heti Válasz (40,6 százalék) esetében. Mindez azért különösen 
érdekes, mert a két lap ugyanazon tulajdonoshoz tartozik, a Magyar Konyha Magazin Kiadó Kft. 
is a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. tulajdonában van. Nehezen képzelhető el, hogy ezek a 
lapok jelenlegi formájukban fenntarthatóak lennének tisztán piaci alapon, a számok azt 
sugallják, hogy az állami reklámbevételeik nélkül nem életképes termékek (itt is meg kell 
jegyezni azonban, hogy az üzleti modell nemcsak hirdetésekre épül, hanem előfizetésekből, árus 
terjesztésből is származik bevétel). Hasonló a helyzet a Fourfourtwo magazinnál (20,8 százalék), 
amelynek kedvezményezett helyzetét talán jól magyarázza a lap felcsúti kötődése.2  

Összességében nézve 2008-ban és 2012-ben is jól azonosíthatóak azok a lapok, amelyek az 
akkori kormányzat fő kedvezményezettjei voltak. A különbség abban ragadható meg, hogy a 

                                                             

 

 

2 Részletesen ld. a Mérték Felcsútra tart az állami hirdetés c. blogbejegyzését 
http://mertek.hvg.hu/2013/07/19/felcsutra-tart-az-allami-hirdetes/ 



12 

 

baloldali kormány alatt egyértelműen politikai-közéleti lapok voltak azok, amelyek hirdetési 
bevételében az állam kiemelkedő szerepet játszott, de ezen belül akadt baloldali és jobboldali is. 
Négy évvel később azonban már vegyesebb volt a kép: ekkor is jól azonosíthatóak voltak azok a 
lapok, amelyek életben tartása az állami hirdetők számára kiemelkedően fontossá vált, de ezek 
nem feltétlenül a politikai-közéleti kategóriában jelentek meg, inkább a tulajdonosuknak 
köszönhették a kiemelt helyzetüket.   

A lapkiadók helyzetének változása 

Elemzésünkben azt is megvizsgáltuk, hogy melyek voltak azok a kiadóvállalatok a nyomtatott 
médián belül, amelyeknek a legnagyobb arányban növekedett/csökkent a részesedésük az 
állami reklámköltésből. Ebben az esetben összevontan kezeltük a napilapokat és a folyóiratokat, 
hiszen több cég is jelen van mindkét piacon. Az ábrán csak az 1 százaléknál nagyobb változást 
vettük figyelembe.  

A nyertesek közül kiemelkedik az MTG Metro Gratis Kft. (27,5 százalék), a Metropol kiadója, 
amely 2011-ben került Fonyó Károly, a közismerten Fidesz-közeli üzletember tulajdonába. 
Szintén nagyon jelentős a Nemzet Lap- és Könyvkiadó térhódítása, amelynek 11,5 százalékkal 
nőtt a részesedése az állami hirdetők nyomtatott lappiacon elköltött hirdetéseiből. Ez utóbbi 
Liszkay Gábor és PRO-AURUM Zrt. tulajdonában van, kötődése a jelenlegi nagyobbik 
kormánypárthoz közismert. A többi kiadó kisebb mértékben tudta csak növelni a részesedését 
az állami reklámpiacon, a jól ismert cégek mellett a listán találjuk még a Kurens Press Mediát (a 
Bors kiadója, amely 2013-ban megvette a megyei lapokat kiadó Lapcom csoportot is) és a már 
említett Fourfourtwo magazint kiadó Candover Kft-t.    

3. ábra: A nyomtatott lapok piacán elköltött állami hirdetésekből legnagyobb arányban 
növekvő/csökkenő részesedésű kiadók (2008 vs 2012) 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

-10,2%

-7,1%

-6,0%

-5,8%

-5,2%

-3,7%

-3,6%

-2,0%

-1,7%

-1,5%

-1,3%

1,0%

1,2%

1,5%

2,0%

3,2%

3,4%

11,5%

27,5%

Axel Springer-Magyaro

Népszabadság Zrt

Pannon Lapok 
Társasága

Inform Média 

Pesti Est Kft

Lapcom 

Editorial 

Geomédia

Ringier Kiadó

Telegraf

Sanoma Media Budapest

Candover

Magyar Konyha Kiadó

Kurens Press Media

Axel Springer-Budapest

Magyar Hírlap Kiadói Kft

Heti Válasz Lap-és 
Könyvk.

Nemzet Lap- és Könyvk..

MTG Metro Gratis 

-15% -10% -5% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30%



13 

 

A vesztesek között találjuk a megyei lapokat kiadó cégeket, így az Axel Springer Magyarországot, 
a Pannon Lapok Társaságát, az Inform Médiát és a Lapcomot. Első látásra meglepő lehet, hogy 
éppen a megyei lapoknál csökkent leginkább az állami reklámköltés aránya, de jól ismert, hogy a 
jelenlegi kormányzati (és önkormányzati) ciklusban a megyei lapok erős versenytársakat 
kaptak: sok városban az önkormányzat tulajdonában álló cég hozott létre olyan helyi 
médiakonglomerátumot, amely a lapkiadástól az online felületekig és a tévécsatornákig egyfajta 
véleménytúlsúlyt jelenít meg. A maga nemében érthető tehát, ha az állami hirdetők a helyi 
közönség elérésére inkább ezeket a csatornákat használják, mint a külföldi tulajdonban lévő 
megyei napilapokat.  

A megyei lapok kiadói mellett vesztesek még olyan kiadók is, amelyek közismerten a baloldalhoz 
kötődnek (Népszabadság, a Népszavát kiadó Editorial, a Geomédia vagy a 168 óra kiadója, a 
Telegraf). Összességében tehát nem meglepő a kép, 2012-ben előnyt élveztek a jobboldalhoz 
közel álló kiadók és vesztesekké váltak a baloldali fellegvárak, de a változás mértéke csak 
néhány cég esetében nevezhető jelentősnek. Kiemelkedő azonban az MTG Metro Gratis Kft. 
(Metropol) és a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. (Magyar Nemzet) térnyerése. 

Rádiós piac 

A rádiós piac bevételeit tekintve sokkal kisebb, mint a nyomtatott lapok piaca vagy akár a 
televízió, de népszerűségénél és széles elérésénél fogva jelentős szerepet tölt be a 
tájékozódásban, a közügyekről szóló közbeszédben. Különösen érdekes a rádiós piac azért is, 
mert jellemzőinél fogva (a terjesztés az állam tulajdonában lévő földfelszíni frekvenciákon 
zajlik), a médiahatóságnak erőteljesebb piacszabályozási hatása van, mint bármely más 
médiaszektor esetében. Mint korábbi tanulmányainkban már utaltunk is rá, az elmúlt években a 
médiahatóság jelentősen átrajzolta Magyarország rádiós térképét.3  

2008-ban 3,3 milliárd forint volt az állami reklámbevétel a szektorban, ez tíz szereplő között 
oszlott meg. Kiemelkedett a két országos kereskedelmi rádió részaránya a rádiók állami 
reklámbevételéből, de a Danubius Rádió és a Sláger Rádió hallgatottság tekintetében is 
felülmúlta a versenytársakat. Rajtuk kívül csak a közszolgálati Kossuth Rádió tudott 10 százalék 
feletti részesedést elérni, a többi szereplőnek alacsonyabb volt a részesedése, így összességében 
semmilyen kirívó eredményt nem láthatunk.  

  

                                                             

 

 

3 Mária országa. A Médiatanács újraírja a rádiós piacot. 
http://mertek.eu/sites/default/files/reports/frekvencia_jelentes_3_final.pdf 



14 

 

5. tábla: Állami reklámköltés a rádiópiacon, listaáron, 2008-ban 

Rádióadó 

Állami 
reklámbevétel 

(e ft) 

Teljes 
reklámbevétel 

(e ft) 

Állami 
reklámbevétel  

aránya 

A rádióadó 
részesedése a rádiók 

állami 
reklámbevételéből 

Sláger Rádió 1 034 880 16 500 783 6,3% 31,3% 

Danubius Rádió 907 974 13 806 115 6,6% 27,4% 

Kossuth Rádió 338 621 1 664 353 20,3% 10,2% 

Klubrádió 218 046 1 289 356 16,9% 6,6% 

InfoRádió 171 820 973 690 17,6% 5,2% 

Petőfi Rádió 158 142 1 656 054 9,5% 4,8% 

Gazdasági Rádió 144 067 1 937 172 7,4% 4,4% 

Juventus Rádió 129 767 6 070 743 2,1% 3,9% 

Rádió 1 102 972 2 963 262 3,5% 3,1% 

Rádió Café 101 458 1 209 030 8,4% 3,1% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

Azt vizsgálva, hogy az egyes rádióadók esetében mekkora volt az állami hirdetési bevétel aránya 
a teljes hirdetési bevételhez képest, más eredményre jutunk. A Danubius és a Sláger esetében 
nem magas ez az arány, ami érthető is, hiszen rengeteg hallgatóhoz eljutva ez a két adó a 
kereskedelmi hirdetők számára is vonzó volt. A Kossuth esetében volt a legmagasabb az állami 
reklámbevétel aránya de ezt nem sokkal leszakadva követte két körzeti talk rádió, az InfoRádió 
és a Klubrádió. Minden más szereplőnél az államtól kapott bevétel kevesebb, mint 10 százalékot 
tett ki az összes hirdetési bevételből.  

2012-ben már csak 2,5 milliárd forint volt az állami reklámbevétel a rádiós piacon, ez továbbra 
is tíz szereplő között oszlott meg. A korábbi adattal összehasonlítva feltűnő, hogy egyetlen 
szereplő, a Class FM gyakorlatilag letarolta a piacot, megszerezve az állami reklámbevételek 57,7 
százalékát. Különösen feltűnő, hogy a másik országos kereskedelmi adó, a baloldali hátterű Neo 
FM gyakorlatilag nem jutott állami hirdetéshez (0,3 százalék), ettől talán nem független, hogy az 
adó nem tudta teljesíteni a hatóság felé a fizetési kötelezettségeit, így 2012 novemberében 
befejezte működését.4 Meg kell jegyezni, hogy addig, amíg mindkét rádió működött, a 
hallgatottságban nem volt nagyon jelentős különbség.5 Az állami hirdetésekből a második 
legnagyobb részesedéssel rendelkező rádió, a Music FM ugyanahhoz a Nyerges Zsolthoz köthető, 

                                                             

 

 

4 A Neo FM és a Class FM politikai hátteréről ld. a Mérték Médiaelemző Műhely blogbejegyzését: Hűtlen 
kezelés. Az országos rádiók díjcsökkentése. 2012. június 9. http://mertek.hvg.hu/2012/06/19/hutlen-
kezeles-az-orszagos-radiok-dijcsokkentese/   

5 Médiatanács Országgyűlési Beszámoló 2012 288-289 old. 
http://mediatanacs.hu/dokumentum/158578/orszaggyulesi_beszamolo_2012_mediatanacs.pdf 



15 

 

aki a piacvezető Class FM tulajdonosa is, és aki így a két adónak megszerezte a rádiós állami 
reklámköltés közel háromnegyedét.  

Feltűnő, hogy a Klubrádiónál is gyakorlatilag eltűntek az állami bevételek (0,1 százalék a teljes 
rádiós állami költésből). Érdemes összevetni a 2008-as és a 2012-es adatokat, mert amíg 
korábban a Klubrádió és az InfoRádió között csak kis különbség volt a Klubrádió javára, addig 
négy évvel később az InfoRádió némileg növelte a részesedését a rádiós állami reklámokból, a 
Klubrádiót viszont lényegében bojkottálták az állami hirdetők.  

 

6. tábla: Állami reklámköltés a rádiópiacon, listaáron, 2012-ben 

Rádióadó 
Állami 

reklámbevétel 
(e ft) 

Teljes 
reklámbevétel 

(e ft) 

Állami 
reklámbevétel  

aránya 

A rádióadó 
részesedése a 
rádiók állami 

reklámbevételéből 

Class FM 1 438 632 13 300 081 10,8% 57,7% 

Music FM 401 774 2 180 690 18,4% 16,1% 

Kossuth Rádió 217 466 2 249 544 9,7% 8,7% 

InfoRádió 146 247 1 011 856 14,5% 5,9% 

Juventus Rádió 145 517 8 764 259 1,7% 5,8% 

Petőfi Rádió 68 572 1 221 820 5,6% 2,8% 

Jazzy Rádió 63 220 1 409 600 4,5% 2,5% 

Neo FM 8 280 5 963 430 0,1% 0,3% 

Klubrádió 2 319 716 144 0,3% 0,1% 

Gazdasági Rádió 978 868 382 0,1% 0,0% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

Ha azt vizsgáljuk, hogy az egyes adóknál a hirdetéseken belül mekkora volt az állam szerepe, 
érdekes képet kapunk. Három esetben haladja meg ez az érték a 10 százalékot, a már említett 
Music FM esetében a legmagasabb (18,4 százalék), ezt követi az InfoRádió (14,5 százalék) és a 
Class FM (10,8 százalék). A sajtó már többször feltárta, hogy a Class FM és a Music FM mellett az 
InfoRádió tulajdonosa is közel áll a jelenlegi nagyobbik kormánypárthoz.6 Rajtuk kívül, a többi 
magántulajdonban lévő rádióadó esetében elenyésző az állam szerepe az összes bevételt 
tekintve.  

Érdemes azt is megvizsgálni, hogy a 2012-es közönségarányok és az állami hirdetési 
részesedések hogyan aránylottak egymáshoz, sajnos 2008-ról nincs közönségarány adat, így 
hasonló ábra nem készíthető el. Az alábbi ábra belső köre jelzi a közönségarányt, a külső pedig 
az állami hirdetésekből való részesedést a rádiós szektorban.   

                                                             

 

 

6 Mi folyik az Indexnél? kreativ.hu, 2011. szeptember 13. 
http://www.kreativ.hu/media/cikk/mi_folyik_az_indexnel 



16 

 

4. ábra: A rádiók közönségaránya és részesedésük a listaáras állami hirdetésekből (2012) 

 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások és a Médiatanács Országgyűlési beszámolója 

Mint vizuálisan is mutatja az ábra, a közönségarány mutatók (belső kör) és az állami 
bevételekből való részesedés (külső kör) arányai rendkívül eltérőek. Természetesen nem is 
várható teljes egyezés, hiszen a hirdetők, a kereskedelmi hirdetők is, a nagyobb médiumokat 
keresik, például a rádiós piacon a rengeteg helyi adó esetében nem életszerű az állami hirdetők 
megjelenése. Látható azonban, hogy az eltérést nem csak ez magyarázza, jelentős torzulások 
vannak. A közönségarányhoz képest rendkívül nagy nyertes az állami hirdetési piacon a Class 
FM, a Music FM és az InfoRádió. A közönségarányhoz viszonyítva azonban kevés állami 
bevételből részesedett a Neo FM és a Klubrádió, a külső körön gyakorlatilag láthatatlan a 
jelenlétük. Mint a fentiekben már jeleztük, a három „nyertes” tulajdonosánál fogva egyértelműen 
a kormányzó jobboldalhoz, a „vesztes” két rádió pedig az ellenzéki baloldalhoz köthető.   

 

Televíziós piac 

A hirdetési piac egészét tekintve a televízió a legfontosabb szektor, így nagy a jelentősége annak, 
hogy a csatornák között hogy oszlik meg a reklámköltés. A tévés piacon is sok szereplő van, de 
más szektoroktól eltérően jól azonosítható az a három csatorna, amely mindkét vizsgált évben 
kiemelkedett a többiek közül. Fontos módszertani megjegyzés, hogy a Kantar Média 
adatbázisában eredetileg külön szereplő országos televíziók és kábeltelevíziók itt összevontan 
szerepelnek, tehát az adatok a teljes televíziós piacra vonatkoznak. Mint korábban már jeleztük, 
az ATV és a Hír TV nem szerepel az adatbázisban, holott feltételezhetően mindkét csatorna 
kedvezményezettje volt az állami reklámköltésnek (az ATV 2008-ban, a Hír TV 2012-ben), az 
adatok elemzésekor erre figyelemmel kell lenni.    

 

19,2%

2,8%

19,8%

0,6%
6,4%

15,9%

3,6%

31,7%

57,7%

16,1%

8,7%

5,9%

2,8%
0,3%

0,1%

8,4%

Class FM 

Music FM 

Kossuth 

Inforádió

Petőfi

Neo FM

Klubrádió

Egyéb



17 

 

7. tábla: Állami reklámköltés a televíziós piacon, listaáron, 2008-ban 

Csatorna 
Állami 

reklámbevétel 
(e ft) 

Teljes 
reklámbevétel 

(e ft) 

Állami 
reklámbevétel  

aránya 

A csatorna 
részesedése a tévék 

állami 
reklámbevételéből 

RTL Klub 4 859 674 126 056 332 3,9% 41,6% 

TV2  3 205 920 118 662 481 2,7% 27,4% 

M1 2 003 008 25 500 144 7,9% 17,1% 

Nap TV - M1 565 854 5 537 408 10,2% 4,8% 

Viasat3 448 498 47 493 881 0,9% 3,8% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

2008-ban 11,7 milliárd forint volt az állami reklámbevétel a szektorban, ez 29 csatorna között 
oszlott meg. Az RTL Klub (41,6 százalék), a TV2 (27,4 százalék) és az M1 (17,1 százalék) 
részesedett a legnagyobb arányban a televíziós piacon elköltött állami pénzekből. Ez tükrözte a 
közönségarányban elért sorrendet is, az összes többi szereplő ezekhez képest marginálisnak volt 
tekinthető. Külön érdekes azonban a Nap TV negyedik helye a listán, amely önállóan 
értékesítette a reklámidejét és a műsor jellegénél fogva – a Nap TV közéleti műsora volt látható 
reggelente a közszolgálati M1 csatornán – erősen feltételezhető, hogy az állami reklámidő 
vásárlás egyben a politikai befolyásolás lehetőségét is megteremtette.  

Amennyiben az alapján vizsgáljuk az adatokat, hogy a teljes reklámbevételből mekkora volt az 
állam részesedése, még szembetűnőbb a Nap TV 10 százalék feletti eredménye. Ugyancsak 
magas az M1 esetében mért érték, de hozzá kell tenni, hogy a közszolgálati televízió nem 
hirdetési bevételekből él, sőt, hosszú évek óta kifejezetten alacsony a reklámbevétele és így az 
állam összegszerűen alacsonyabb költéssel is jelentősebb részarányt képes elérni, mint a 
kereskedelmi csatornák esetében.  

2012-re jelentősen visszaesett a televíziós piacon a reklámköltés, már csak 5,1 milliárd forintot 
költöttek el az állami intézmények a szektorban, ugyanakkor ez az összeg továbbra is 29 
csatorna között oszlott meg.  

A három legnagyobb csatorna közötti sorrend megváltozott, az állami reklámköltés-listán. 
Meglepetésre harmadik helyre szorult az az RTL Klub, amely egyébként közönségarányát 
tekintve piacvezető. A TV2 önmagában megszerezte a televíziós állami reklámköltés felét, 
második helyre a közszolgálati M1 került, harmadik a már említett RTL Klub, a többiek pedig 
alig-alig részesednek az állami költésből.  

  



18 

 

8. tábla: Állami reklámköltés a televíziós piacon, listaáron, 2012-ben 

Csatorna 
Állami 

reklámbevétel 
(e ft) 

Teljes 
reklámbevétel 

(e ft) 

Állami 
reklámbevétel  

aránya 

A csatorna 
részesedése a tévék 

állami 
reklámbevételéből 

TV2  2 598 644 89 185 944 2,9% 50,6% 

M1 1 064 467 16 479 218 6,5% 20,7% 

RTL-Klub 904 283 93 330 190 1,0% 17,6% 

Viasat3 136 252 55 098 950 0,2% 2,7% 

Sport1 90 015 6 075 816 1,5% 1,8% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

Ekkor még a TV2 (üzemeltetője az MTM-SBS Televízió Zrt.) a külföldi ProSiebenSat1 
tulajdonában volt, de a céget már az a Simon Zsolt vezette, aki a 2013 végi tranzakció során a 
TV2 tulajdonosává is vált. A TV2 lehetséges tulajdonosváltásáról már ekkor is cikkezett a sajtó, 
mint ahogy Simon Zsolt fideszes kötődése is közismert volt.7   

A televíziós adatok kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a számok jól illusztrálják a listaáras 
adatok és a valós reklámbevételek közötti nagyságrendi különbséget. A 2012-es adatok szerint a 
teljes listaáras bevétel az RTL Klubon 93,3 milliárd, a TV2-nél pedig 89,2 milliárd forint volt. 
Ugyanakkor a csatornák üzemeltetőinek pénzügyi beszámolói szerint a nettó árbevétel 
ugyanebben az évben a Magyar RTL Televízió Zrt. esetében 25,8 milliárd forint, az MTM-SBS 
Televízió Zrt-nél 14,2 milliárd forint volt. A két országos kereskedelmi csatorna esetében a 
bevételek túlnyomó része a reklámidő értékesítéséből származott, de az nyilvánvaló 
képtelenség, hogy a hirdetési bevételek meghaladhatnák a cégek teljes bevételét. A listaáras 
összegeket tehát a hirdetési piac sajátos működése miatt óvatosan kell kezelni, a forintban 
megadott adatok nem adnak valós képet. Az arányok kiszámítása, a költés szerkezete azonban 
nagyon is informatív.  

Érdemes az állami reklámköltést abból a szempontból is megnézni, hogy az mennyiben követi a 
közönségarány változását, vagyis a nézési szokások átalakulása indokolja-e az állami 
reklámköltés szerkezetének elmozdulását. Az ábrán a belső kör jelzi a közönségarányt, a külső 
pedig az állami reklámköltésből szerzett részesedést.  

 

 

 

                                                             

 

 

7 Megkapott szavak. Magyar Narancs, 2011. 33. szám 
http://magyarnarancs.hu/belpol/jobboldali_mediabirodalom_2_-_megkapott_szavak-76731 



19 

 

5. ábra: A közönségarány és a televíziós állami reklámköltés összehasonlítása az RTL 
Klub és a TV2 esetében (2008 vs 2012) 

 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások és az ORTT/Médiatanács Országgyűlési beszámolói 

A két ábra szerkezete jelentősen eltér. A 2008-as adatok megfelelnek a várakozásnak, a két 
vezető televíziós csatorna az állami hirdetési piacból is meghatározó részesedést szerzett. Mint 
látható, a belső körben jelzett közönségaránynál  mindkét csatorna esetében nagyobb a külső 
kör hirdetési részesedése, de ez nem meglepő: a hirdetői piac mindig koncentráltabb, mint a 
nézői. Az is megfelel a várakozásoknak, hogy a piacvezető csatorna (RTL Klub) az állami 
hirdetési piacból is nagyobb arányban részesedik, mint a versenytárs TV2.  

A helyzet alaposan megváltozott 2012-re: a nézői piacon vezető RTL Klub alaposan lemaradt az 
állami hirdetések piacán, sőt, a részesedés még a közönségarányt sem éri el. Ezzel szemben a 
TV2 rendkívül sikeressé vált az állami bevételek megszerzésében: a mindössze 15,8 százalékos 
közönségarány mellett az állami hirdetések több mint felét, 50,6 százalékát magáénak tudhatta. 
A két csatorna együtt nagyjából ugyanakkora részesedést szerzett az állami reklámköltésből, 
mint négy évvel korábban, az egymás közötti arányok azonban látványosan felborultak a TV2 
javára.  

Közszolgálati műsorszolgáltatás 

Érdemes a rádiós és a televíziós közszolgálati csatornák esetében külön is megvizsgálni az állami 
hirdetéseket, még akkor is, ha mindenki számára nyilvánvaló, hogy ebben az esetben nem a 
reklámköltés, hanem a központi költségvetésből történő finanszírozás teremti meg a politikai 
befolyásolás lehetőségét.  

Mint a táblázatból jól látszik, a 2008 és 2012 közötti időszakban minden közszolgálati csatornán 
csökkent listaáron az állami reklámbevétel. Ugyan visszaestek a kereskedelmi bevételek is, de 
azért így is elmondható, hogy az M2 kivételével mindenhol csökkent az állami hirdetési bevétel 
aránya a teljeshez képest. Míg 2008-ban átlagosan 8,2 százalékot tett ki az állami arány, 2012-
ben ez már csak 6,3 százalék volt.  

24,6%

21,3%

54,1%

41,6%

27,4%

31,0%

2008

RTL Klub

TV2

Egyéb

17,9%

15,8%
66,3%

17,6%

50,6%

31,8%

2012



20 

 

9. tábla: A közszolgálati csatornák állami reklámbevétele 2008-ban és 2012-ben 

Csatorna 
Állami reklámbevétel 

(e ft) 

Állami reklámbevétel  

aránya a 
csatornánál/adónál 

A csatorna/adó 
részesedése a teljes tévé- 
és rádiószektor állami 

reklámbevételéből 

 2008 2012 2008 2012 2008 2012 

M1 2 003 008 1 064 467 7,9% 6,5% 13,4% 14,0% 

Duna TV 234 885 54 541 5,5% 2,4% 1,6% 0,7% 

M2 39 267 38 573 4,4% 4,9% 0,3% 0,5% 

Kossuth Rádió 338 621 217 466 20,3% 9,7% 2,3% 2,9% 

Petőfi Rádió 158 142 68 572 9,5% 5,6% 1,1% 0,9% 

 2 773 923 1 443 619 8,2% 6,3% 18,5% 18,9% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

Ha a másik szempontból vizsgáljuk az adatokat, meglepő stabilitást tapasztalunk. Összevonva a 
teljes rádiós és tévés szektor állami reklámbevételeit azt látjuk, hogy gyakorlatilag ugyanolyan 
arányban részesedett a közszolgálat a két vizsgált évben. Az állam a tévés/rádiós reklámpénzek 
közel 19 százalékát költötte el a közszolgálati adókon.  

Közterület 

Mint korábban már rámutattunk, a közterületi reklámpiac jelentősen növelte részesedését az 
állami reklámköltésből, sőt, ez volt az egyetlen szektor, amelyik fajlagosan is növelte állami 
bevételeit. A bevételek mellett a jelentős szereplők listája is alaposan megváltozott, mint ahogy a 
cégek mögött álló tulajdonosi kör is átalakult.  

10. tábla: Állami reklámköltés a közterület piacon, listaáron, 2008-ban 

Márka 
Állami 

reklámbevétel 
(e ft) 

Teljes 
reklámbevétel 

(e ft) 

Állami 
reklámbevétel  

aránya 

A márka 
részesedése a 

közterület piac 
állami 

reklámbevételéből 
Europlakát 775 800 5 851 320 13,3% 31,1% 

Epemédia BB 476 821 13 334 802 3,6% 19,1% 

Hungaroplakát 334 158 4 318 114 7,7% 13,4% 

Mediacontact 267 651 1 791 869 14,9% 10,7% 

Epamedia City 
Light 

229 910 5 332 062 4,3% 9,2% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 



21 

 

2008-ban 2,5 milliárd forint volt az állami reklámbevétel a szektorban, ez összesen 14 szereplő 
között oszlott meg. Nem volt különösebben koncentrált a közterület piac, a legnagyobb szereplő 
31,1 százalékkal részesedett a szektor állami hirdetéseiből és összesen négyen értek el 10 
százaléknál magasabb részesedést. (Ennél nagyobb lenne a koncentráció, ha nem hirdetési 
csatorna szerint, hanem kiadónként elemeznénk az adatokat, de az anyag egységes szerkezete 
miatt a korábbiakban alkalmazott felosztást alkalmazzuk.)  

 

11. tábla: Állami reklámköltés a közterület piacon, listaáron, 2012-ben 

Márka 
Állami 

reklámbevétel 
(e ft) 

Teljes 
reklámbevétel 

(e ft) 

Állami 
reklámbevétel  

aránya 

A márka 
részesedése a 

közterület piac 
állami 

reklámbevételéből 
Publimont 2 692 000 8 476 847 31,8% 57,1% 

Euro AWK 594 279 2 670 105 22,3% 12,6% 

Publimont City Light 509 155 1 154 762 44,1% 10,8% 

Mediacontact 278 427 2 039 861 13,6% 5,9% 

Epamedia BB 173 406 8 779 113 2,0% 3,7% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

 

2012-ben 4,7 milliárd volt az állami reklámbevétel, de a szereplők száma alig változott, 13-ra 
csökkent, tehát eggyel kevesebb szereplőre listaáron majdnem kétszer annyi állami költés jutott. 
Jelentős fejlemény, hogy a szektor sokkal koncentráltabbá vált, a Publimont az állami 
reklámköltésből összesen 68 százalékkal részesedett (a City Light reklámtípust is beleértve). A 
sajtó már korábban feltárta8 a közterület piac tulajdonosi viszonyait és ebből jól ismert, hogy az 
Euro AWK-t is a Fidesz-közeli médiakonglomerátumhoz sorolhatjuk. Ez alapján az állami 
reklámköltés több mint 80 százaléka megy a politikához köthető szereplőkhöz és jó okkal 
feltételezhetjük, hogy a szektor felértékelődése, az állami reklámköltés növekedése mögött nem 
marketingkommunikációs, hanem politikai szempontok állnak.  

  

                                                             

 

 

8 Ld. a kreativ.hu a közterületi reklámpiacról szóló cikkeit, pl. Közterületi pénzosztás az Orbán-korszakban 
(2012. június 27).  http://www.kreativ.hu/kozterulet/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban 



22 

 

Internet 

Az internetes piac helyzete annyiban sajátos, hogy hosszú ideje mindenki a szektor 
növekedéséről, a hagyományos média kiszorításáról beszél, holott már évek óta látható, hogy az 
online piac növekedésének is megvannak a maga határai. Az okok összetettek és jelen 
tanulmánynak nem célja az internetes reklámköltési folyamatok mélyebb elemzése, így itt 
legyen elég csak annyi, hogy sem a kereskedelmi, sem az állami reklámbevételek nem 
növekednek olyan ütemben, mint ahogy azt talán sokan gondolnák.9  

2008-ban összesen 1,0 milliárd forint volt az állami reklámbevétel listaáron a szektorban, ez 13 
márka között oszlott meg. Három nagy cég emelkedett ki, az Origo, a CEMP (többek között az 
index.hu tulajdonosa is) és a Sanoma, ez a három szereplő az internetes állami reklámköltés 
több mint háromnegyedét megszerezte. Minden más szereplőnek érthető módon jóval 
alacsonyabb volt a részesedése az állami költésből.  

 

12. tábla: Állami reklámköltés az internet piacon, listaáron, 2008-ban 

Márka 
Állami 

reklámbevétel 
(e ft) 

Teljes 
reklámbevétel 

(e ft) 

Állami 
reklámbevétel  

aránya 

A márka 
részesedése az 

internet piac állami 
reklámbevételéből 

Origó Portfólió 356 527 6 228 538 5,7% 34,6% 

CEMP Sales House 238 284 3 848 570 6,2% 23,1% 

Sanoma Portfólió 210 122 3 531 460 6,0% 20,4% 

Adaptive Media 
Sales House 

50 305 1 428 296 3,5% 4,9% 

HVG Online 
Portfólió 

40 731 564 816 7,2% 4,0% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

 

Ha azt nézzük, hogy az egyes cégeknél mekkora volt az állami reklámbevétel aránya a teljes 
bevételhez képest, nem látunk kiugró eredményt: a már említett három nagy szereplőnél 5,7 és 
6,2 százalék között mozognak az értékek. Ennél magasabb volt az állami reklámbevétel 
részesedése a HVG Online-nál, az összegszerűen alacsony állami költés 7,2 százalékos arányt 
jelentett.   

2012-ben a négy évvel ezelőttivel közel megegyező, 0,9 milliárd forint volt az állami 
reklámbevétel a szektorban és ez 14 márka között oszlott meg.   

                                                             

 

 

9 Ki állítja meg a Facebookot? (2014. február 6. ) http://mertek.hvg.hu/2014/02/06/ki-allitja-meg-a-
facebookot/ 



23 

 

13. tábla: Állami reklámköltés az internet piacon, listaáron, 2012-ben 

Márka 
Állami 

reklámbevétel 
(e ft) 

Teljes 
reklámbevétel 

(e ft) 

Állami 
reklámbevétel  

aránya 

A márka 
részesedése a 

internet piac állami 
reklámbevételéből 

CEMP Sales House 539 194 7 498 737 7,2% 58,2% 

Origo-Adnetwork 
Portfólió 

130 218 7 666 095 1,7% 14,1% 

Sanoma Portfólió 73 942 4 267 280 1,7% 8,0% 

Axel Springer 
Portfólió 

64 001 957 327 6,7% 6,9% 

Net Média Portfólió 33 830 593 947 5,7% 3,7% 

Forrás: a Kantar Média adatai alapján saját számítások 

 

Kiemelkedő a CEMP jó szereplése, egymagában megszerezte az állami reklámköltés 58,2 
százalékát, ezen kívül csak az Origo jutott 10 százalékos részesedés fölé.10 Ha azt tekintjük, hogy 
a cégeknél mekkora az állami hirdetés aránya, nem találunk kiugró értéket, a nagyobb szereplők 
közül az CEMP 7,2 százalékos adata a legmagasabb. Megjegyzendő, hogy a HVG Online kiesett az 
első öt szereplő közül, holott a hvg.hu oldal jelentősen növelte a látogatottságát11 2008 és 2012 
között.    

Koncentráció az állami reklámköltés piacán 

Tanulmányunk utolsó fejezetében azt vizsgáljuk, hogy az egyes szektorokban a kedvezményezett 
piaci szereplők az állami pénzek mekkora arányát tudták megszerezni. Ez alapján nagyon 
érdekes tendencia rajzolódott ki: 2012-re sokkal koncentráltabbá vált az állami költés, nőtt a 
közismerten politika-közeli cégek szerepe és így az állam piactorzító szerepe is felerősödött.  

A táblázat a már korábban elemzett szektorokat mutatja be, aszerint, hogy a két vizsgált évben 
melyik volt a 3-3 legnagyobb kedvezményezett és azok mekkora részesedést szereztek a 
szektoron belüli állami reklámköltésből. Így lehetővé vált a három legnagyobb szereplő átlagos 
részesedésének kiszámolása is. A korábbiakhoz hasonlóan azok marginális jellege miatt nem 
szerepel a Kantar Média adatbázisából az indoor (beltéri) és a mozi költés, a televízió pedig egy 
sorban szerepel, összevonva az országos és kábeltelevízió kategóriáit.  

                                                             

 

 

10 Az index.hu tulajdonosi hátteréről ld. Mi folyik az Indexnél? kreativ.hu, 2011. szeptember 13. 
http://www.kreativ.hu/media/cikk/mi_folyik_az_indexnel 

11 Ld. http://www.webaudit.hu/ 



24 

 

Ami a koncentráció növekedését illeti, ez valamennyi szektorban növekedett 2012-re. 
Amennyiben az első helyezettet, tehát a reklámköltésből legnagyobb arányban részesedő 
médiumot tekintjük, az átlagos részesedés 26,6 százalékról 48,9 százalékra nőtt, de a szereplők 
természetesen változtak. Míg tehát 2008-ban az állam által leginkább preferált szereplő 
átlagosan a szektorbeli költés alig több mint negyedét szerezte meg, addig 2012-re ez a költés 
közel felére nőtt. Amennyiben a top3, tehát a három legnagyobb részesedésű szereplő átlagát 
számoljuk, a 2008-as 58,9 százalék 2012-re 74,4 százalékra nőtt, tehát ekkor már a három 
szereplő a szektorbeli állami költés átlagosan mintegy háromnegyedét megszerezte.  

Ha nem csupán a részesedéseket, hanem a szereplőket is nézzük, szintén érdekes kép 
bontakozik ki. Míg 2008-ban, tehát a baloldali kormány idején még szerepelt tisztán jobboldali 
kötődésű médium a listán (Magyar Nemzet), 2012-ben már nincs olyan, amelyik egyértelműen a 
baloldalhoz kötődne. Az is jól látható, hogy 2008-ban leginkább olyan cégek voltak a fő 
kedvezményezettek, amelyek külföldi háttérrel rendelkeztek, és politikai kötődésük (legalábbis 
tulajdonosi szinten) nem volt ismert/jellemző. Ilyen volt a svéd háttérrel rendelkező Metropol, a 
német többségi tulajdonban lévő HVG, RTL Klub, Origo, vagy az amerikai érdekeltségű Sláger 
Rádió. Közös jellemzője ezeknek a szektoron belül valóban kiemelkedő médiumoknak, hogy a 
2008-as magyar médiapiac jelentős cégei voltak, kifejezetten nagy eléréssel rendelkeztek.  

A helyzet annyiban változott 2012-re, hogy ekkor már a legfőbb kedvezményezettek 
bizonyíthatóan kötődtek a vezető kormánypárthoz, tulajdonosi vagy felsővezetői szinten. A 
Metropol, a Heti Válasz, a Class FM és a Publimont jól dokumentálhatóan a Simicska Lajos, 
Nyerges Zsolt, Fonyó Károly nevével fémjelzett Fidesz-közeli médiabirodalom része. A CEMP, 
többek között az index.hu és az InfoRádió tulajdonosa szintén köthető a politikai jobboldalhoz, a 
TV2 pedig ekkor még ugyan német tulajdonban volt, de közismert volt felsővezetői szinten a 
politikai hovatartozása.12 A következő évben, 2013-ban a német tulajdonostól sajátos pénzügyi 
konstrukcióban a magyarországi menedzsmenthez került a cég, a tranzakció mögött a magyar 
sajtóban többen is a Fideszt sejtik.13   

 

 

                                                             

 

 

12 Megkapott szavak. Magyar Narancs 2011. 33. szám 
http://magyarnarancs.hu/belpol/jobboldali_mediabirodalom_2_-_megkapott_szavak-76731 

13 Itt a kapcsolat a Fidesz és s TV2 eladása között. vs.hu, 2014. január 20. http://vs.hu/itt-kapcsolat-fidesz-
es-tv2-eladasa-kozott-0120/ 



25 

 

14. tábla: Az állami listaáras reklámköltésből legnagyobb részesedést szerző médiamárkák és részesedésük (%) az egyes szektorokban 
(2008 és 2012) 

 

2008 2012 

#1 
#1 

(%) 
#2 

#2 
(%) 

#3 
#3 

(%) 
Top3 

% 
#1 

#1 
(%) 

#2 
#2 

(%) 
#3 

#3 
(%) 

Top3 
% 

Napilap Metropol  12,8 Népszabadság 12,7 
Magyar 
Nemzet 

7,4 32,8 Metropol 49,0 
Magyar 
Nemzet 

22,3 
Magyar 
Hírlap 

5,5 76,8 

Folyóirat HVG  8,5 Nők Lapja 7,8 
Szabad 
Föld 

7,5 23,7 
Heti 
Válasz 

20,8 Nők Lapja 9,2 Kiskegyed 7,0 37,0 

Rádió  Sláger 31,3 Danubius 27,4 Kossuth 10,2 69,0 Class FM 57,7 Music FM 16,1 Kossuth 8,7 82,5 

Televízió RTL Klub 41,6 TV2 27,4 M1 17,1 86,2 TV2 50,6 M1 20,7 RTL Klub 17,6 88,9 

Internet Origo  34,6 CEMP 23,1 Sanoma 20,4 78,1 CEMP 58,2 
Origo-
Adnetwork 

14,1 Sanoma 8,0 80,3 

Közterület Europlakát  31,1 Epamedia 19,1 
Hungaro-
plakát  

13,4 63,5 Publimont 57,1 Euro AWK 12,6 
Publimont 
City Light 

10,8 80,5 

Átlag   26,6         58,9   48,9         74,4 

Forrás: saját számítás a Kantar Média adatai felhasználásával 

 

 

 



26 

 

Az elemzés nem értékeli az egyes állami kampányokat, így nem jelenthető ki, hogy az állami 
reklámköltés hatékonysági szempontból rosszabb vagy jobb lett volna 2012-ben, mint korábban. 
A Mérték egyik korábbi összefoglalója14 felvetette azt a kérdést, hogy a választott médium 
alkalmas-e a célcsoport elérésére (pl. a digitális átállás kampány esetében az InfoRádión futó 
hirdetések), de jelen tanulmány nem marketingkommunikációs, hanem médiapiaci szempontból 
vizsgálja az állami részvételt a hirdetési piacon.   

Összefoglalás 

A 2008 és 2012 között eltelt időszakot tekintve összegszerűen, illetve az állami reklámköltés 
teljes piachoz viszonyított százalékos arányát tekintve nincs jele annak, hogy növekedett volna 
az állam szerepe és ezen keresztül a politikai befolyás. A Kantar Média listaáras reklámköltési 
adatait elemezve azonban elmondható, hogy a vizsgált időszakban jelentősen átalakult az állami 
reklámköltés szerkezete. 

Az igazi változást az hozta, hogy az állami reklámköltés koncentráltabbá vált 2012-re, kevésbé 
„terült szét” a jelentős piaci szereplők között. Ez a nagyfokú koncentráció egyben azt is jelenti, 
hogy az állam piactorzító hatása növekedett, a néhány kedvezményezett médium kereskedelmi 
bevétele mellé jelentősen hozzá tudott tenni az állam is. Különösen feltűnővé vált ez a folyamat 
annak köszönhetően, hogy több szektorban is jól azonosíthatóan politika-közeli, nevezetesen a 
nagyobbik kormánypárthoz tulajdonosi szempontból is köthető szereplők váltak 2012-re az 
állami reklámdöntések nyerteseivé.  

A helyzetet még élesebbé tette, hogy 2008 és 2012 között a kereskedelmi reklámpiac is 
visszaesett, így tehát a baloldalhoz kötődő cégeknek kettős csökkenést kellett elszenvedniük: 
mind a piaci, mind az állami bevételeik visszaestek. Ugyanakkor a jobboldalhoz közelálló 
cégeknél a kereskedelmi bevételek visszaesését részben vagy teljes egészében egyensúlyozni 
tudta az állam.  

Az adatok jól mutatják, hogy az állami reklámköltés tendenciózus elköltésének korábban is 
voltak jelei: már 2008-ban látszódott, hogy az állami hirdetők inkább kedveznek a kormánnyal 
nem túl kritikus médiumoknak. Ez a tendencia 2012-re uralkodóvá vált, a számok egyértelműen 
azt mutatják, hogy a politikai szempontoknak növekvő szerepe van az állami hirdetések 
megrendelésekor. Ráadásul az adatok csak az állami intézmények, illetve az állami vállalatok 
reklámköltését mutatják, nem mondanak semmit arról, hogy a kereskedelmi szektorok hirdetési 
tevékenységét milyen módon befolyásolja a politikai hatalom, holott az igazi piactorzító 
tevékenység alighanem itt érhető tetten.15   

                                                             

 

 

14 Célzott támogatás – A digitális átállás kampány adatai http://mertek.hvg.hu/2013/07/04/celzott-
tamogatas-a-digitalis-atallas-kampany-adatai/ 

15 Szelíden foglyul ejteni. Lágy cenzúra és az állam szerepe a magyar médiában. 
http://mertek.eu/sites/default/files/reports/soft_censorship_magyar_web_0.pdf  


